Jos auto hylätään OBD-päästömittauksessa ilmenneen vikakoodin takia niin väitän että silloin suurimmassa osassa tapauksista siinä autossa on oikeasti joku, mahdollisesti toki hyvin pieni vika, joka vaikuttaa päästöihin. Jonkun verran olen noita OBD-päästömittauksia viimeisen vuoden aikana ehtinyt tehdä, enkä muista kyllä yhtään tapausta missä diagnoostesteri olisi hylännyt auton hetkellisen häiriön takia. Voihan se toki olla että mulla on käynyt vaan hyvä tuuri eikä kohdalle ole sattunut kiukuttelevia komponentteja :)
Mulla hylkäsi. Vein auton pakokaasumittaukseen ja OBD:hen jo ennen katsastusta, koska ajattelin, ettei tule sitten ainakaan ongelmia ja sain suoritetuksi sen samalla, kun kävin lounaalla. No sen jälkeen se ei startannut heti, vaan piti kääntää avainta pidempään. Auto starttasi, mutta se hiton oranssi valo jäi siihen palamaan. Menin katsastukseen OBD-papereiden kanssa, mitkä olivat täysin kunnossa. Sitten se äijä sanoi, että mutta siellä oli se valo niin mä tein OBD-testin uudestaan, se näytti koodia xyz, mutta se hävisi sitten kyllä testin aikana ja valo sammui. Eli siis se vitun valo sammui testin aikana, mutta mut hylättiin sen takia, kun siellä oli joku kolmenumeroinen koodi. Ajattelin, että ok vien auton vähän huolto-ohjelmaa aikaisemmilla kilsoilla määräaikaishuoltoon ja laittavat samalla. No soitin sinne huoltovaihteeseen ja äijä antoi ymmärtää, että se kuuluu huollon hintaan, joten ajattelin, että hyvä homma, hoituu toi helposti, eikä tarvitse ajaa siihen firmaan, jossa teetin alun perin OBD-testin ja joka teki varmaan jotain päinhelvettiä, kun valo syttyi kun seuraavan kerran starttasin. No joka tapauksessa, kun hain auton merkkihuollosta niin ne sanoi, että sinne oli jäänyt joku koodi muistiin, joka tarkoitti jotain (en muista enää mitään), mutta ei ollut mitään vikaa, vaan se on ollut startatessa joku hetkellinen sähköhäiriö. Sitten jouduin vielä maksamaan siitä 100 euroa ekstraa vaikka puhelimessa äijä oli sanonut, että se kuuluu huoltoon. Eli siis hankki asiakkaan puhumalla paskaa. Se vitutti jonkin verran. Samoin kuin jotkut muut jutut. Olivat vaihtaneet jotain polttimoita, joissa luki poltin 0,26e, vaihtotyö 15,01 euroa ja noita oli useampia, vaikka auto oli juuri ollut katsastuksessa ja katsastuksen mukaan noita jotain pieniä valoja jossain ei ollut rikki. Kaiken maailman pienien asioiden kikkailuilla saivat laskun hilatuksi johonkin tonniin.
Itse en ainakaan voinut kuvitellakaan, että se valo olisi joku ongelma, mikä syttyi silloin startatessa, koska monessa autossa niitä (joskin ei tuossa) on syttynyt esim. jollain tietyllä säällä ja se on sitten myöhemmin sammunut. Kaikista ihmeellisintä tässä on vielä se, että se valo sammui silloin, kun se katsastusjuntti teki uudelleen sen OBD-testin. Tuntuu, että koko OBD on autoissa vain vittuilun vuoksi, jotta voisivat rahastaa. Mitään käytännön merkitystä sillä ei varmaan ole.