Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 470
  • 19 049

hege

Jäsen
@Jancky , meillä ollut useampi Outback ja edelleenkin yksi kakkosautona. Tilaa on ihan kohtuullisesti varsinkin matkustamossa vaikkakin tavaratila voisi olla suurempi ja teknisesti ollut huolettomia. Suorituskyky ei mikään huima, mutta riittävä ja neliveto pätevä eli siinä eroa esim jos vertaa EV6 (meidän toinen auto) nelivetoon.
 

Jancky

Jäsen
Outback voisi olla myös yksi vaihtoehto. Täytyy varmaan arvioida se että onko kuitenkaan tarpeen ostaa cc versiota koska mökille menoa suhteessa niin paljon vähemmän on matka-ajoon. Nelikoilla tullut harvemmin ajeltua niin todella vaikea arvioida kuinka päteviä nuo nelivedot esim noissa v60 ja v90 perusmalleissa on että pärjäsikö niillä ihan riittävästi omassa ajossa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siskolla on Kia Rio 2020 ja anopilla Fiesta 2018. Näistä kahdesta ostaisin Kian. Fordin pikkukone on pidemmän päälle riskialttiimpi.
Sanoisin kanssa, että käytetty Fiesta ecoboostilla on ehdoton no go. Nyt on tuttavapiirin viimeinen tulossa ensi kuussa hihnanvaihtoon ja sen jälkeen toivottavasti ei siihen moottorityyppiin tarvitse enää koskea.

Kun vilkaisee huutokaupat.comin autopuolta niin siellä on harva se viikko joku konevikainen ecoboosti tarjolla. Kuvauksena koliseva käynti, ei ajokunnossa. Oireen juurisyy on oikeastaan aina hihnan kuiduista tukkoon mennyt öljypumpun sihti ja siitä seuraava alakerran laakerien & kampuran kaulojen väljäksi meno.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanoisin kanssa, että käytetty Fiesta ecoboostilla on ehdoton no go.
Tää ei mennyt kyllä Fordilla ihan nappiin. Työntötanko-Kent oli pikkuautojen moottorina heillä 50-luvulta 2000-luvun alkuun ja varmaan niitä on jo ehjänä enemmän kuin litraisia ecoboosteja. No ehkä pieni liioittelu, mutta ihan ei samanlaista ikiliikkujaa tullut tästä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vuodesta 2019 alkaen noissa litran ecoboosteissa on siirrytty jakoketjuun. Onko moottori hihnalla vai ketjulla taitaa käydä ilmi teholukemasta. Vanhemmassa mallissa oli 100 hv ja uudemmassa 95 hv. Olen siirtynyt katsomaan pelkästään noita ketjullisia, mutta en sitten tiedä kuinka paljon kestävämpi ketju on.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinkahan moni Fordin ecoboost koneremontti oltaisiin säästetty, jos oltaisiin käytetty oikeaa öljyä? Tiedän ainakin yhden ison huoltamoketjun, joka kyllä käyttää oikeaanlaista viskositeettiä öljyissään, jota lisää ecoboost-moottoriin, mutta se öljy ei ole Castrollia. Motonet myös yritti tutulleni myydä tiskillä jotain heidän omaa merkkiä, oikealla viskositeetillä kylläkin.

Mutta saa Fordikin peiliin katsoa, että alkupään koneet on suunniteltu noin herkiksi, että hieman väärää öljyä kun laitat koneeseen -> riks, raks, poks.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Vuodesta 2019 alkaen noissa litran ecoboosteissa on siirrytty jakoketjuun. Onko moottori hihnalla vai ketjulla taitaa käydä ilmi teholukemasta. Vanhemmassa mallissa oli 100 hv ja uudemmassa 95 hv. Olen siirtynyt katsomaan pelkästään noita ketjullisia, mutta en sitten tiedä kuinka paljon kestävämpi ketju on.
Eikös näissä ecoboosteissa se ongelma ole nimenomaan öljypumpun käyttöhihnassa, joka porsii ja aiheuttaa ne ongelmat?
Tällaista olin jostain lukenut.
Ja suoraan sanoen, aivan aivoton idea laittaa öljypumppu toimimaan hihnalla!
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se pelkkä oikea öljy ole keston tae. Tuo kaverin fiesta on takuuvarmasti saanut sisäänsä just oikeaa lientä ja vaihtovälikin tihennetty oma-aloitteisesti 15 tkm. Nyt kun keväällä napattiin venttiilikoppa pois niin sen verran reilusti oli halkeillut, ettei enää viitsitty koittaa kesälomaa pitemmälle. Tehtaan vaihtoaikaan olis vielä matkaa joku 70 tkm tai nelisen vuotta.

Öljypumppu on joo hihnalla, joka ei niin outo ratkaisu ole, mutta jossain vaiheessa menivät lisäämään siihen samaan käyttöön vielä tasapainoakselin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No perhana. Ehkä se Fiesta sitten pitää pudottaa ehdokkaiden joukosta pois. Yhtä vuoden 2020 yksilöä kävin kokeilemassa, ja pidin kovasti.

Toki on ilmeisesti vähän niinkin, että näissä pikkuturboissa on kestävyyden kanssa ongelmia enemmän tai vähemmän. Korealaisistakin löytyy juttua ketjun katkeamisista. Ja Nissaneissa Rellun koneet, mikä nyt jo lähtökohtaisesti kuulostaa pahalta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kuinkahan moni Fordin ecoboost koneremontti oltaisiin säästetty, jos oltaisiin käytetty oikeaa öljyä? Tiedän ainakin yhden ison huoltamoketjun, joka kyllä käyttää oikeaanlaista viskositeettiä öljyissään, jota lisää ecoboost-moottoriin, mutta se öljy ei ole Castrollia. Motonet myös yritti tutulleni myydä tiskillä jotain heidän omaa merkkiä, oikealla viskositeetillä kylläkin.

Mutta saa Fordikin peiliin katsoa, että alkupään koneet on suunniteltu noin herkiksi, että hieman väärää öljyä kun laitat koneeseen -> riks, raks, poks.
Tätä samaa laulua on ollut myös Pösön bensakoneissa. Toki on hyvä käyttää oikeaa öljyä, mutta onhan suunnittelussa pahasti vialla kun koneet porsii tuota tahtia. Noissa ecoboosteissa oli aiemmin yksi vakiovika kun kansipahvi korkkasi. Syy oli insinöörimäinen. Sylinterien väliin oli vedetty ohut "pilli" jäähdytystä parantamaan. Jäähdytys varmaan parani, mutta kannentiiviste ei tykännyt. Optimointia asiakkaan kustannuksella.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsellä on Focuksen 1.0 ecoboostissa 192tkm mittarissa alkuperäisellä hihnalla, ja hyvin pelittää edelleen. Kyllä se valitettavasti taitaa olla niin, että useimmissa tapauksissa on käytetty väärää öljyä tai liian harvalla välillä. Suomalaiseen tyyliin tietysti syy on aina muualla kuin omassa peilissä, varsinkin kun autoista kyse.

10v tulee vuoden päästä täyteen, joten silloin jakohihna toki vaihdettava.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko kokemuksia Mazdan Skyactive koneista? Nykyisen Mazdan tekniikkaan ja sen luotettavuuteen olen todella tyytyväinen joten tekisi mieli pysyä Mazdan leirissä seuraavankin kotteron kanssa.
Hieman kahden vaiheilla päädynkö tuohon 2.0 bensakoneeseen vai 2.2 dieseliin. Kilometrejä tulee kyllä sen verran paljon, että varmaan lopulta käännyn dieselin kannalle. Onhan se toki mukavampi ajettavakin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ihan mielenkiinnosta noista uusista Dieseleistä, että onko ne kaikki nykyään niitä kusivehkeitä.? Ainakin Pösöllä ne säiliöt porsii säännöllisin välein ja tonni palaa joka kerta. Noista kun tulee ohessa luettua vaikka en enää Dieseliä hanki.
 

Vatso

Jäsen
Itsellä on Focuksen 1.0 ecoboostissa 192tkm mittarissa alkuperäisellä hihnalla, ja hyvin pelittää edelleen. Kyllä se valitettavasti taitaa olla niin, että useimmissa tapauksissa on käytetty väärää öljyä tai liian harvalla välillä. Suomalaiseen tyyliin tietysti syy on aina muualla kuin omassa peilissä, varsinkin kun autoista kyse.

10v tulee vuoden päästä täyteen, joten silloin jakohihna toki vaihdettava.
Eihän ne kaikki koneet nyt aina hajoa samoilla kilometreillä, mutta onhan tuo 1.0 ecoboost sellainen tikittävä aikapommi ja ihan oikeasti syy kyllä monesti löytyy muualtakin kuin peilistä. Oikeat öljyt tarpeeksi usein vaihdettuna ja silloin voi kestää, mutta jos minulla olisi tuollainen 9 vuotta vanha Focus 192tkm ajettuna alkuperäisellä hihnalla olisin vaihtamassa hihnan välittömästi.

Tässä vaikka Moottori-lehden juttu tuosta koneesta ja sen ongelmista:
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eihän ne kaikki koneet nyt aina hajoa samoilla kilometreillä, mutta onhan tuo 1.0 ecoboost sellainen tikittävä aikapommi ja ihan oikeasti syy kyllä monesti löytyy muualtakin kuin peilistä. Oikeat öljyt tarpeeksi usein vaihdettuna ja silloin voi kestää, mutta jos minulla olisi tuollainen 9 vuotta vanha Focus 192tkm ajettuna alkuperäisellä hihnalla olisin vaihtamassa hihnan välittömästi.

Tässä vaikka Moottori-lehden juttu tuosta koneesta ja sen ongelmista:

Olen tuon Moottori-lehden jutun lukenut aiemmin. 1.0 Ecoboost on tosiaan varmasti tikittävä aikapommi, mikäli jossain vaiheessa koneeseen on eksynyt syystä tai toisesta väärää öljyä tai vaihtoväli on venynyt. Yksittäisiä tapauksia voi toki olla hyvin hoidetuillakin, kuten tuo Markun tapaus, mutta niin niitä on jokaisella merkillä. Kuten jutusta käy ilmi, niin ecoboosteja liikkuu Suomen maanteillä paljon.

Omalla kohdalla merkkihuollossa sanottiin 160tkm kohdalla, että hihna on hyvässä kunnossa. En usko, että se tässä 30tkm aikana on ehtinyt mennä huonommaksi. Focuksella oli ajettu 70tkm, kun ostin sen, joten 120tkm olen itse sillä ajellut.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On ollut kyllä melko huolellinen merkkihuolto, jos ovat venttiilikopan purkaneet pois. Ei oo ihan 10 min homma ammattilaiseltakaan. Endoskoopillakaan ei näe öljytikun reiästä.
Mutta sit kun vaihdat tai vaihdatat hihnan huolehdi, että se öljypumpun hihna vaihdetaan kanssa ja sihti putsataan. Reilun tunnin lisähomma, joka kannattaa siinä kohtaa hoitaa pois.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ihan mielenkiinnosta noista uusista Dieseleistä, että onko ne kaikki nykyään niitä kusivehkeitä.? Ainakin Pösöllä ne säiliöt porsii säännöllisin välein ja tonni palaa joka kerta. Noista kun tulee ohessa luettua vaikka en enää Dieseliä hanki.
Taitaa olla kaikissa 2017 jälkeen myydyissä pakollinen. Oma Volvo on juuri 2017 ja viimeinen malli ilman kusijärjestelmää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Riippuu mitä matkaa sillä kakkosautolla ajellaan, mutta itse ostaisin tuolla budjetilla ehkä Nissan Leafin ja CCS-adapterin.
 
Tekisi mieli päivittää perheen kakkosauto. Pitkään pärjättiin yhdellä, mutta kolme vuotta sitten tuli ajankohtaiseksi ostaa toinen ennen kaikkea opetuskäyttöön. Suvusta löytyi vuoden 2010 paljon ajettu ja kolhuinen Nissan Micra, joka kuitenkin oli täysin toimiva. Sitä se on edelleenkin kyllä.

Joka tapauksessa olen seurannut Nettiautossa aktiivisesti muutamia malleja (vm. 2018 ->, kilsat miel. alle 80 000, hinta max. 13 000):
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Hyundai i20
- Nissan Micra

Myös Toyota Yaris ja Honda Civic kelpaisivat, mutta hinta tahtoo yo. spekseillä karata aika ylös. Onko palstalaisilla jotain näkemystä näistä?
Itse ostin vanhan Nissan Noten karvalakkimallina kakkosautoksi.yllättänyt positiivisesti. Tilaa on ulkomittoihin nähden reilusti, maavaraakin aikalailla. Uusimmat ovat 2017 rekisteröityjä.Uusimmat aika hyvillä varusteilla. Nettiautossa katsoin, niin siellä oli alle 30 tkm ajettu -17 auto, hinta n.10000€. Ei ehkä sellainen, mitä ensimmäiseksi olet miettinyt, mutta kannattaa tutustua.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Itse ostin vanhan Nissan Noten karvalakkimallina kakkosautoksi.yllättänyt positiivisesti. Tilaa on ulkomittoihin nähden reilusti, maavaraakin aikalailla. Uusimmat ovat 2017 rekisteröityjä.Uusimmat aika hyvillä varusteilla. Nettiautossa katsoin, niin siellä oli alle 30 tkm ajettu -17 auto, hinta n.10000€. Ei ehkä sellainen, mitä ensimmäiseksi olet miettinyt, mutta kannattaa tutustua.
Jos tytär nyt onnistuu jossain vaiheessa käymään autokoulun loppuun, niin sille pitää varmaan hankkia kärry. Joku tuommoinen voisikin olla ihan passeli, jos on kerran ollut hyvä peli. Ostakoon sitten ite paremman joskus, kunhan siirtyy oikeasti palkansaajaksi.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ostin vanhan Nissan Noten karvalakkimallina kakkosautoksi.yllättänyt positiivisesti. Tilaa on ulkomittoihin nähden reilusti, maavaraakin aikalailla. Uusimmat ovat 2017 rekisteröityjä.Uusimmat aika hyvillä varusteilla. Nettiautossa katsoin, niin siellä oli alle 30 tkm ajettu -17 auto, hinta n.10000€. Ei ehkä sellainen, mitä ensimmäiseksi olet miettinyt, mutta kannattaa tutustua.
Joo, kyllä Note voisi käydä ihan hyvin. Pulsareja olen myös katsonut. Kiitos vinkistä!

Sitä en maininnut, mutta haluan kakkosauton manuaalina ja bensakoneella. Manuaalina siksi, että vielä on yksi tytär, joka pitää opettaa ajamaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tekisi mieli päivittää perheen kakkosauto. Pitkään pärjättiin yhdellä, mutta kolme vuotta sitten tuli ajankohtaiseksi ostaa toinen ennen kaikkea opetuskäyttöön. Suvusta löytyi vuoden 2010 paljon ajettu ja kolhuinen Nissan Micra, joka kuitenkin oli täysin toimiva. Sitä se on edelleenkin kyllä.

Joka tapauksessa olen seurannut Nettiautossa aktiivisesti muutamia malleja (vm. 2018 ->, kilsat miel. alle 80 000, hinta max. 13 000):
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Hyundai i20
- Nissan Micra

Myös Toyota Yaris ja Honda Civic kelpaisivat, mutta hinta tahtoo yo. spekseillä karata aika ylös. Onko palstalaisilla jotain näkemystä näistä?
Fordin ecoboost-moottori on nogozone. Ei mulla muuta tähän. Tai on. Hondan kohdalla voit tuplata kilometrit ja Toyotassa unohtaa koko asian jos auto tuntuu ehjältä.
 

Vatso

Jäsen
Alkaa menemään jo rankasti aiheen ohi, mutta jankkaan silti vähän vielä. Esimerkiksi Beely on tehnyt miljoonatappiot koko olemassa olonsa ajan, siinä vaiheessa kun tuo menee nurin se olet vain ja ainoastaan sinä, joka olet vastuussa niistä jäljellä olevista rahoituksista tuonne Lähi-tapiolaan, eli aivan täsmälleen sama kuin näissä X-bilin tapauksissa, ihan sama mitä sopimuksessa lukee takaisinostosta. Tai toki voit sitten konkurssipesästä alkaa karhuamaan saatavia, mutta mikä se saatava edes olisi, ehkä joku "lunastamatta jätetty velvollisuus" ja onnea vain sen perimiseen konkurssipesästä.

Toki tässä käyttäjät ovat hurahtaneet ilmaiseen lounaaseen (halpa rahoitus ja korkea takaisinostohinta) ja varmastikaan nuo tehnyt sopimukset eivät ole ihan oppikirjamaisesti tehtyjä, mutta periaatteessa tilanne ei eroa mitenkään noista muista "yksityisleasing" nimellä mainostettavista diileistä.

Valavuoren uskollinen tukija Antti Mäkinen muuten kovin mainostaa tuota Beelyä, siinä vaiheessa kun Beelyn auto on myös Aleksin käytössä tekisin kaikkeni päästäkseni eroon sopimuksesta niin pian kuin mahdollista.

Beely on StartUp jonka ”tarkoitus” on tehdä tappiota saavuttaakseen jalansijan markkinalla, tunnen Piggin ja nuo ex-Laakkosen kundit oikein hyvin hekilökohtaisesti.


On kaksi eri asiaa olla kusetuksen vuoksi riskivastuuta kantava asiakas, tai asiakas, jonka auton omistaa konkurssiin mennyt firma joka on ottanut mahd. rahoitusriskin kannettavakseen. Takaan, että tuollaisessa tilanteessa auton voi palauttaa sopimuksen mukaisesti konkurssipesään jos vaan on huolehtinut lyhennykset sopimuksen mukaan.

Ja tämä ei siis ole uskon asia vaan kohtuu tanakalla kokemuksella…

Jos jatketaan paremmin aiheeseen sopivassa ketjussa, kyseessä kuitenkin paljon viime aikoina yleistynyt "yksityisleasing", jota markkinoidaan riskittömänä sovitulla takaisinostohinnalla.

En edelleenkään näe, miten Beely jotenkin oleellisesti eroaisi tuosta X-bilin tapauksesta ja sen ollessa startup, lienee konkurssiriski entistä suurempi. Ja edelleen, voithan auton sitten huonoimman sattuessa sinne Beelylle palauttaa, mutta auton omistaa Lähitapiola ja niitä tuskin kiinnostaa saatko konkurssipesästä jotain vai et. Ja miten sen rahoitusyhtiön omistaman yksittäisen auton maksaminen onnistuu jollekin yksittäiselle velkojalle tuosta vain, kun yleensä se konkurssi juuri johtuu niiden rahojen puutteesta ja ei sieltä mitään yksittäistä saatavaa voida suosia? Toki tilanne on vähän eri, jos olisi tapauksia joissa konkurssiin mennyt autoliike oikeasti omistaa auton ja tässä tapauksessa varmaan vastuut todellakin loppuvat siihen, kun vain palautat auton liikkeeseen, mutta ainakaan Beely tai AutoBassadone ei omista näitä vuokrattavia autoja ja rahoituksesta on vastuussa auton käyttäjä.

Toki takaisinostohinnat ja maksusuunnitelmat ovat muissa kuin X-bilin tapauksissa paljon paremmin auton arvoa vastaavat ja mitään 20ke eroa auton arvon ja takaisinostohinnan välille ei pääse syntymään, mutta tuhansista euroista voidaan silti helposti puhua, varsinkin jos sopimus on tuore kun konkurssi tulisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös