Autoiluketju

  • 3 222 946
  • 18 574

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Paikkasetti on melko halpa pitää autossa mukana jos tulee jotain ruuviinajoja tms.. Taitaa hinta olla jotain 5-8 euron luokkaa. Jos ei ole kauhea kiire jatkamaan matkaa, niin tuollaisella saa auton matkakuntoon puolessa tunnissa. Jonkinmoinen tunkki olis hyvä olla, jotta takarenkaan saa irti. Etupyörän saa yleensä käännettyä hyvään työasentoon. Paikkapötkylän survominen siihen reikään vaatii voimanponnistuksia ja hieman ehkä kirosanojakin saatteeksi. Minikompurahan alkaa jo suurimmissa osassa autoja löytyä, joissa on vararengas korvattu paikkasarjalla.

Tietty jos ei teeseitse- intoa ole, niin sitten se paikkausaine sisään tai vielä helpommalla hinuri paikalle, kuten yllä todettiin.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
2 kertaa käyttänyt tuota paikka-ainetta ja molemmilla kerroilla mennyt vatuilleen. Ensimmäisellä kerralla meni koko rengas säpäleiksi kilsan ajon jälkeen ja toisella kerralla rengasliikkeen ukko kiitteli, kun joutui vannetta putsaamaan mönjästä. Jatkossa jos rengas puhkeaa ja vararengasta ei ole niin tilaan hinausturvan piikkiin hinausauton.
Talvella jouduin kerran käyttämään. Oli renkaan sivussa pieni reikä, työpäivän aikana meni tyhjäksi. Reikä oli niin ylhäällä, ettei siihen mitään kamelinpaskaa enää työnnetä. Useampi rengas on tullut paikattua tuolla, on muuten mielestäni sellainen tarvike, jota kannattaa pitää ihan joka autossa. Halpa korjaus, ja jos löytyy pieni kompura, sillä saa matkan jatkumaan melkein missä vaan kohtalaisen nopeasti.

Enivei. Kun talvella tuo reikä tosiaan oli sivulla, kokeilin täyttöainetta. Joko en sitä osannut kunnolla päästää tai renkaassa oli valmiiksi liikaa painetta, mutta eihän se pullo edes tyhjentynyt sinne kokonaisuudessaan. No päästin mitä mahtui, ilmaa täyteen ja pienelle ajelulle. Kun ajelin töistä kotiin, hieman oli valkoista vaahtoa pulputellut kyljestä. Paineet pysyivät ja riittivät ihan kesärenkaiden vaihtoon asti. En ajatellut teettää kohtuuttoman isoa rengastyötä tässäkään kohtaa, vaan syksyllä lätkin alle samat kiekot. Saisihan tuon sivussa olevankin reiän paikattua ihan paikalla, mutta vaatisi nyt vannetyötä.

Eli lopputulemana tuo paikkaussarja eli yllä mainittu kamelinpaska, pieni kompura ja lisänä tuo paikkavaahto mukaan, niin auton saa ajokuntoon kohtalaisen pienellä työllä, ellei rengas nyt ihan räjähdä alle.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Paikkasetti on melko halpa pitää autossa mukana jos tulee jotain ruuviinajoja tms.. Taitaa hinta olla jotain 5-8 euron luokkaa. Jos ei ole kauhea kiire jatkamaan matkaa, niin tuollaisella saa auton matkakuntoon puolessa tunnissa. Jonkinmoinen tunkki olis hyvä olla, jotta takarenkaan saa irti. Etupyörän saa yleensä käännettyä hyvään työasentoon. Paikkapötkylän survominen siihen reikään vaatii voimanponnistuksia ja hieman ehkä kirosanojakin.
Ihan huipputuote, tullut käytettyä vuosikymmenten varrella monta kertaa juuri ruuvien takia. Siinä taitaa lukea että tarkoitettu että voi ajaa korjaamolle mutta olen ajanut vuosia tuolla paikatulla renkaalla ja unohtanut koko asian. Eli tekee kyllä ikuisen paikan jos sen saa vain oikein tehtyä.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Kesärengas falskasi pari kesää sitten (ei reikää renkaassa) niin tyhjensin sinne paikkausaineen ja hyvin kulkee edelleen. Ens kesäks uudet nakit niin mielenkiintoista nähdä miten se partavaahto lähtee lähteen vanteesta pois..
 
Suomen kesäyössä on oikein mukavaa autoilla. Alkumatkasta pätkä kasitietä, jossa tuli kuusi autoa vastaan. Loput 70 km, yksi ohitettava ja ehkä kymmenen vastaantulijaa. Oli valoisaa, kaunista ja musiikkikin oli hyvää.
Nuo yöajelut on mukavia niin kauan, kunnes tulee ensimmäinen peura vastaan keskellä tietä - sen jälkeen kuumottelee loppumatka. Juuri kasitiellä ollut ainakin meikäläisen autoilun pahimmat kauhunhetket, kun vastaan voi tulla ihan mitä tahansa (kyseessä kasitien Turku-Rauma väli, joka selittää asian :))
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nuo yöajelut on mukavia niin kauan, kunnes tulee ensimmäinen peura vastaan keskellä tietä - sen jälkeen kuumottelee loppumatka. Juuri kasitiellä ollut ainakin meikäläisen autoilun pahimmat kauhunhetket, kun vastaan voi tulla ihan mitä tahansa (kyseessä kasitien Turku-Rauma väli, joka selittää asian :))
Tällä kyseisellä välillä peurat ovat lisääntyneet tässä parin viime vuoden aikana melkoisesti. Nykyään alkaa olemaan harvinaisempia ne kerrat kun et peuraa näy, tämä varsinkin välillä Rauma- Laitila. Sitä on oppinut jo katsomaan ne tietyt paikat jossa näitä elikoita varsinkin aamuisin hengailee.
Nämä muutamat yksilöt eivät ole lähennelleet tietä, vaan ovat tienviereisen peltoaukeaman toisella puolella, metsän reunassa. Hyvä paikka heille.
Tai no enhän minä nyt tiedä ovatko aina ne samat peurat siellä. Jos ovat, niin aika paikkauskollista porukkaa sitten.
 

ace

Jäsen
Faija 75v veti Skodan puskuriin ja etulokariin naarmut keväällä. Vakuutus tietysti korvasi ja Hedin Autokorjaamo Espoossa hoiti homman tällä viikolla. Itsellä huonoja kokemuksia (no yksi monen vuoden takaa) tämän tapaisista vahingoista ja korjauksista, voinko odottaa kuinka pian kukkimista tai maalatun kohdan haalistumista/silmillä nähtävää eroa korjatulla alueella?

Kuinka huolellisesti vakuutushommat tehdään yleisesti korjaamoissa ja mikä on takuu tälläiselle vakuutusfirman työlle?
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Faija 75v veti Skodan puskuriin ja etulokariin naarmut keväällä. Vakuutus tietysti korvasi ja Hedin Autokorjaamo Espoossa hoiti homman tällä viikolla. Itsellä huonoja kokemuksia (no yksi monen vuoden takaa) tämän tapaisista vahingoista ja korjauksista, voinko odottaa kuinka pian kukkimista tai maalatun kohdan haalistumista/silmillä nähtävää eroa korjatulla alueella?

Kuinka huolellisesti vakuutushommat tehdään yleisesti korjaamoissa ja mikä on takuu tälläiselle vakuutusfirman työlle?
Mulla edellinen Octavia oli vähän kovan onnen auto. Vaimo kerran kolhi johonkin lyhtypylvääseen, kerran putosi raskaat lumet katolta konepellille ja kerran nuorisojoukko törttöili mopoilla tms takaluukun rumaksi.

Nuo korjattiin kaikki Autokeskuksessa ja jälki oli kyllä hyvää. Eihän siitä mitenkään huomannut, että oli jotain vaihdettu. Eikä mikään lähtenyt myöskään kukkimaan sinä aikana, kun auto meillä oli.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kuinka huolellisesti vakuutushommat tehdään yleisesti korjaamoissa ja mikä on takuu tälläiselle vakuutusfirman työlle?
Meillä on ollut kovan onnen Skoda. Ensimmäisen elinvuotensa aikana hän joutui neljä kertaa korjaamolle vakuutuksen piikkiin. Eikä kertaakaan syy ollut meidän Skodan ratin vääntäjässä vaan toisessa osapuolessa. Korjaukset tehtiin Hedinillä (no pari ekaa taisi olla Laakkosella mutta samassa paikassa). Nyt auto on ollut kohta kaksi vuotta ilman kolhuja (koputtaa maalaamatonta puuta) ja aiemmat korjaukset ei ole mitenkään vaikuttanut pettäneen tai että ne olisi tehty huonosti. Maalaushommia on ollut aika paljon eikä maalattuja osia erota muusta autosta. Joku tarkka silmäinen ehkä voi nähdä että jotkut osat on uudempia kuin itse auto.

Eli meidän kokemuksella sanoisin että kyllä siellä varmaan hyvää työtä tehtiin ja auto jatkaa elämäänsä hyvässä maalissa. Tietenkin tämä voi olla korjaamo kohtaista. Me ollaan korjautettu autoa Lahdessa.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kuinka huolellisesti vakuutushommat tehdään yleisesti korjaamoissa ja mikä on takuu tälläiselle vakuutusfirman työlle?

Kuten jo edellä mainittu niin hyviä kokemuksia on. Talvella joku oli kolhinut parkkipaikalla autoa niin, että meni peltejä, sisälokasuoja ja valoelementti uusiksi. Autoliike hoiti kaiken ja hyvä tuli.

Sinänsä autoliikkeellehän se on sama kuka sen korjauksen maksaa. Viime kädessä asiakas ja vakuutusyhtiö tappelee keskenään, että mitä korjataan ja sitten autoliike korjaa, joten miksipä tekisivät kakkoslaatua vakuutuskorjauksissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Glove

Jäsen
Tällä kyseisellä välillä peurat ovat lisääntyneet tässä parin viime vuoden aikana melkoisesti. Nykyään alkaa olemaan harvinaisempia ne kerrat kun et peuraa näy, tämä varsinkin välillä Rauma- Laitila. Sitä on oppinut jo katsomaan ne tietyt paikat jossa näitä elikoita varsinkin aamuisin hengailee.
Nämä muutamat yksilöt eivät ole lähennelleet tietä, vaan ovat tienviereisen peltoaukeaman toisella puolella, metsän reunassa. Hyvä paikka heille.
Tai no enhän minä nyt tiedä ovatko aina ne samat peurat siellä. Jos ovat, niin aika paikkauskollista porukkaa sitten.
Tuskin samoja peuroja ainakaan ovat kun välimatkaa sinne on viitisen sataa kilometriä. Toki täällä peuroja on kun kaverin poika on ajanut peurakolarinkin. Ikävä tilannehan se aina on jos joku hirvi sattuu tulemaan eteen.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuskin samoja peuroja ainakaan ovat kun välimatkaa sinne on viitisen sataa kilometriä. Toki täällä peuroja on kun kaverin poika on ajanut peurakolarinkin. Ikävä tilannehan se aina on jos joku hirvi sattuu tulemaan eteen.
Niin siis pohdiskelin ovatkohan nuo usein aamulla näkemäni peurat aina samoja yksilöitä, usein kun ovat juuri siinä saman pellon ja metsän reunassa.

Itse olen peurakolareilta välttynyt, vaikka muutaman kerran on todella lähellä ollutkin. Pitänee ns. koputtaa puuta.
Hirviä on onneksi harvemmin autonratin takaa tullut nähtyä. Oikein uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi jos tuollainen yli 500kg elän ilmestyisi siihen eteen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljon tuli peuroja ja hirviä nähtyä kun ajelin kuorma-autoa joskus aikaisessa aamuvuorossa yli 15 vuotta sitten. Sen jälkeen olen yhden kerran tainnut peuran nähdä, ja se oli myös aikainen aamu matkalla lentokentälle.
 

444

Jäsen
Mä olen ajanut jo yli vuoden ilman ainuttakaan peurakolaria. Sitä ennen tulikin sitten pari puolen vuoden sisään. Läntinen Uusimaa on näille oikein otollista seutua.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä olen ajanut jo yli vuoden ilman ainuttakaan peurakolaria. Sitä ennen tulikin sitten pari puolen vuoden sisään. Läntinen Uusimaa on näille oikein otollista seutua.
21 vuotta mennyt ilman osumaa yhteenkään sudenkorentoa isompaan otukseen. Mutta tuuristahan se pitkälti on kiinni, ja missä ajelee. Toisaalta kyllä minä korvessakin joudun usein kurvailemaan.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Tätäkin aihetta on varmasti sivuttu, mutta kokeillaan silti. Tässä kun on ihan vakavasti miettinyt (hinta korkoineen) takia uuden auton hankintaa, esim astra.

No kuitenkin, oli hankinta uusi tai käytetty, osin sähköistetty se on vähintään. Tässä vaiheessa päästään kevythybrideihin - ja viestin perimmäiseen tarkoitukseen. Kenelle ja millä ajoprofiililla tuommoinen on järkevä?

Itsellä siis mahdollisuus ladata autoa, sillä taloyhtiössä tähän valmius. Vain laturi tarvitsee hommata. Omat ajot (10-15tkm/vuosi, tullenee tästä kasvamaan jonkin verran) kahdella kuskilla 80% taajama tai kaupunkiajoa, pidempiä siivuja sitten harvemmin. Hankintahintansa puolesta nämä mhev -autot sinänsä houkuttelisi, sillä saahan tuolla hintaerotuksella pheviin jo jonkun tankillisen polttoainetta. Puhumattakaan täyssähköstä. Takuu ja vikavapaus näissä uudemmissa eniten kiinnostaisi, vaikka sijoituksenahan se on äärettömän huono.

Tai sitten ajelen tällä velattomalla 2.5 nelivetoisella vaparibensalla hamaan tappiin saakka.
 

John Wick

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kenelle ja millä ajoprofiililla tuommoinen on järkevä?
Sanoisin, että mikäli ajot ovat suurimmalta osin maantietä 80+ km/h, eikä ole latausmahdollisuuksia työpaikalla/kotona, niin silloin tuollainen hyvin lähelle perinteistä polttomoottoria oleva MHEV on järkevä vaihtoehto. Moottorijarrutuksessa sähkömoottori avustaa ja liikkellelähdöissä, mutta varsinaisesti sähköllähän tuolla ei kuljeta metriäkään.

Huom. Monihan sekoittaa nämä esimerkiksi Toyotan itselataaviin hybrideihin, mutta nuo ovat täysin eri asia.

Päätös on toki sinun, mutta Itse en kyllä kuuna päivänä uutta autoa ostaisi ja onhan autoliikkeillä myös käytettyihin tarjolla kaiken maailman lisäturvia. Merkkiliikkeessä saat joillekin merkeille jopa ilmaiseksi takuun vuodeksi/kahdeksi jos haluaa pelata varman päälle.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Huom. Monihan sekoittaa nämä esimerkiksi Toyotan itselataaviin hybrideihin, mutta nuo ovat täysin eri asia.

Päätös on toki sinun, mutta Itse en kyllä kuuna päivänä uutta autoa ostaisi ja onhan autoliikkeillä myös käytettyihin tarjolla kaiken maailman lisäturvia. Merkkiliikkeessä saat joillekin merkeille jopa ilmaiseksi takuun vuodeksi/kahdeksi jos haluaa pelata varman päälle.
Pitääpä tutustua tuohon toyotan systwemiin enemmän, en tiennytkään. Mutta jälkimmäiseen sama, en ikinä uskonut harkitsevani uutta autoa. Niitä näyttää saavan järkevin rahoitusehdoin korkojen puolesta, vaikka tuleehan siitä todellisuudessa arvonaleneman suhteessa enemmän. Täytyy vertailla.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Itsellä siis mahdollisuus ladata autoa, sillä taloyhtiössä tähän valmius. Vain laturi tarvitsee hommata. Omat ajot (10-15tkm/vuosi, tullenee tästä kasvamaan jonkin verran) kahdella kuskilla 80% taajama tai kaupunkiajoa, pidempiä siivuja sitten harvemmin.
Et varsinaisesti kysynyt, mutta käy kokeilemassa täyssähköä.
Ite olin tuon valinnan edessä pari vuotta sitten ja hyppäsin lopulta lataushybridin yli suoraan täyssähköön. Lataushybridin sähköajolla pärjäisi varmaan teidän tapauksessa aika pitkälle, mutta samaan aikaa voi kysyä, että miksei sitten täyssähköllä? Lataushybridiauto maksaa käytännössä saman kuin vastaava sähkö, siinä on tuplasti tekniikkaa (huollettavaa ja särkyvää) ja silti sun pitää hankkia laturi ja yrität kuitenkin ajaa sähköllä mahdollisimman paljon. Pidemmät matkat ei ole nykyisellä latausverkolla mikään ongelma.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Et varsinaisesti kysynyt, mutta käy kokeilemassa täyssähköä.
Ite olin tuon valinnan edessä pari vuotta sitten ja hyppäsin lopulta lataushybridin yli suoraan täyssähköön. Lataushybridin sähköajolla pärjäisi varmaan teidän tapauksessa aika pitkälle, mutta samaan aikaa voi kysyä, että miksei sitten täyssähköllä? Lataushybridiauto maksaa käytännössä saman kuin vastaava sähkö, siinä on tuplasti tekniikkaa (huollettavaa ja särkyvää) ja silti sun pitää hankkia laturi ja yrität kuitenkin ajaa sähköllä mahdollisimman paljon. Pidemmät matkat ei ole nykyisellä latausverkolla mikään ongelma.
Tätä osin myös itse pohtinut. Esim Skoda Enyaq olisi tiloiltaan ja muiltakin spekseiltään passeli.

Vaimo tätä ajatusta enemmän karsastaa, koska joutuu satunnaisesti ajelemaan pakkasillakin n. 100km suuntaansa, eikä kuulemma tiedä onko rangea tarpeeksi/kohteessa latausmahdollisuutta. Muuta kriteeriä toki ei tunnu olevan autolle, muuta kuin ulkonäkö… Jatkukoon käännytystyö.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tekisi mieli päivittää perheen kakkosauto. Pitkään pärjättiin yhdellä, mutta kolme vuotta sitten tuli ajankohtaiseksi ostaa toinen ennen kaikkea opetuskäyttöön. Suvusta löytyi vuoden 2010 paljon ajettu ja kolhuinen Nissan Micra, joka kuitenkin oli täysin toimiva. Sitä se on edelleenkin kyllä.

Joka tapauksessa olen seurannut Nettiautossa aktiivisesti muutamia malleja (vm. 2018 ->, kilsat miel. alle 80 000, hinta max. 13 000):
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Hyundai i20
- Nissan Micra

Myös Toyota Yaris ja Honda Civic kelpaisivat, mutta hinta tahtoo yo. spekseillä karata aika ylös. Onko palstalaisilla jotain näkemystä näistä?
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Et varsinaisesti kysynyt, mutta käy kokeilemassa täyssähköä.
Ite olin tuon valinnan edessä pari vuotta sitten ja hyppäsin lopulta lataushybridin yli suoraan täyssähköön. Lataushybridin sähköajolla pärjäisi varmaan teidän tapauksessa aika pitkälle, mutta samaan aikaa voi kysyä, että miksei sitten täyssähköllä? Lataushybridiauto maksaa käytännössä saman kuin vastaava sähkö, siinä on tuplasti tekniikkaa (huollettavaa ja särkyvää) ja silti sun pitää hankkia laturi ja yrität kuitenkin ajaa sähköllä mahdollisimman paljon. Pidemmät matkat ei ole nykyisellä latausverkolla mikään ongelma.
Boldattuna asia mihinkä olisi hyvä saada esimerkkejä. Mulla on Lataushybridi (Peugeot 3008) ollut puolitoista vuotta ja reilu 30tkm takana 3,5l/100km kulutuksella . Täyssähköhän se seuraavana tulee. Lähinnä vaan kiinnostaa että mitkä on oikeasti samalla viivalla hinnassa plugari v sähkö?
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Boldattuna asia mihinkä olisi hyvä saada esimerkkejä. Mulla on Lataushybridi (Peugeot 3008) ollut puolitoista vuotta ja reilu 30tkm takana 3,5l/100km kulutuksella . Täyssähköhän se seuraavana tulee. Lähinnä vaan kiinnostaa että mitkä on oikeasti samalla viivalla hinnassa plugari v sähkö?
Vaikea noita on ihan prikulleen verrata kun aina varusteet, tehot ja muut ominaisuudet vähän muuttuvat siirryttäessä polttomoottorista sähköön, mutta nopeasti katsottuna esim.
Opel Astra plug in alk 42 118 - sähkö alk 41 390
VW uusi Golf Style eHybrid 150 kW (PHEV) 42 982,04 - sähkö ID3 Pro Elegance 41 550
Kia Niro plug in alk 38 277.09 ja sähkö alk 42 488.80

Aikanaan kun olin omaa Volvoa ostamassa, niin XC40:n edullisin versio oli sähkö. Noissa hinnoissa vaikuttaa autoveron osuus aika paljon.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Joka tapauksessa olen seurannut Nettiautossa aktiivisesti muutamia malleja (vm. 2018 ->, kilsat miel. alle 80 000, hinta max. 13 000):
- Ford Fiesta
En tiedä onko kahdeksassa vuodessa ja uudemmissa koreissa mikään muuttnut, mutta 2010 vuoden Fiesta ollut melkoinen pommi. Alle 100k kilsoja yhteensä ja (viime vuosina ajeltu vain muutamia tuhansia per vuosi), ja siitä on etupään nivelet vaihdettu ainakin kahteen kertaan ja kirsikkana kakun päälle n. puoli vuotta sitten autosta tippui jokin iso runkopultti kotipihaan.

Voihan tuo olla vain maanantaipainos ja varmaan onkin, mutta kertoo tuo silti jotain ko. automerkin/mallin laadusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös