Autoiluketju

  • 3 225 246
  • 18 598

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Onko kelläkään kokemusta Mersun 230CE:stä, taikka 300CE:stä?

Coupe peli siis, bensa ja ehkä mieluummin manuaali, mutta ei niin tarkkaa :)
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Samaan syssyyn voi kertoa kokemuksia Mesen 270CDI:stä. Ei väliä puhutaanko farkusta vai sedanista, manuaalista vai automaatista. Kuluttaa ilmeisen vähän käsittääkseni, mutta miten liikkuu 170 hepalla?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kelläkään kokemusta Mersun 230CE:stä, taikka 300CE:stä?

Coupe peli siis, bensa ja ehkä mieluummin manuaali, mutta ei niin tarkkaa :)

Kylläpä on kokemusta moisesta usean vuoden ajalta, automaattina tosin. Ei ole kyllä oikeastaan mitään valittamista, ainoastaan korithan noissa tuppaa olemaan aika ruosteisia kuten Mersuissa yleensäkin joten kannattaa katsella tarkkaan korin kunto. Näkyvät ruostuvan aina samoista paikoista joten aika helppo katsella. Etuvilkkujen ympäristö, takavalojen ympäristö, tunkinreiät helmakoteloissa, ne surullisenkuuluisien kylkimuovien saumakohdat ja takakontissa olevan varapyöräkotelon pohja on yleisimmät ruostekohdat.

Tekniikka on perusvarmaa ja toimivaa, taattua Mersua. Taattua Mersua on myös se että ovat vähän alitehoisia kokoonsa nähden mutta kyllä tuolla 230:lläkin (136 hv) liikenteen tahdissa pysyy ihan hyvin. Mitään varsinaista vikaa tuossa ei minulla ollut vaan lähinnä kuluvia osia vaihdeltiin, ja kuten olen aikaisemminkin kertonut noista niin varaosat on ihan naurettavan halpoja koska tuohon käy ihan samat osat kuin sedaniin ja farkkuun. Ainoastaan korin korjauspellit ovat paljon kalliimpia koska etulokareista taaksepäin tuo coupe on ihan erilainen ja korimallina harvinaisempi.

Tilat ei kovin ihmeelliset ole vaan eipä tuollaiselta coupe-autolta varmaan kukaan mitään valtavaa henkilönkuljetuskapasiteettiä odotakaan. Kyllä tuolla kuitenkin se rekisteriotteeseen merkitty neljä ihmistä joten kuten sovussa pystyy liikkumaan. Tavaratila on kylläkin sitten vähintäänkin riittävän kokoinen. Penkit on ne Mersuista tutut "hetekat" jotka ensi-istumalta tuntuu ihan kauheilta mutta osoittautuvat käytössä aika hyviksi pidemmilläkin matkoilla.

Ajettavuus on ikäisekseen autoksi tosi hyvä, pesee monet uudemmat autot ihan kirkkaasti. Uutena korkea hankintahinta tuntuu siinä että nuo ei vielä vanhanakaan juuri kolise eikä rämise, ja kaikki sisustusmateriaalit ym. on todella kestäviä. Varustetasot näyttää heittelevän jonkin verran riippuen siitä mistä maailman kolkasta nuo on tuotu (noita ei hirveän paljon ole uutena Suomeen myyty), esim. minun 1988 vuosimallin Mesestä löytyi melkeinpä kaikki varusteet mitä tämän päivän autoissakin on. Ja nuo sähköiset kilkkeet vieläpä toimi ihan täydellisesti vielä yli 20-vuotiaassakin autossa.

Miinuksena nyt ainakin polttoaineen kulutus mikä ei ihan pienimmästä päästä ole, ja tuo ruostumisherkkä kori. Ja miinuksena myös kehyksettömien sivulasien jäätymisherkkyys ja vanhemmiten vuotavat tiivisteet (jos vie huoltoaseman autopesuun niin kannattaa varata mukaan rättejä tai paperia...). Mutta muuten oikein miellyttävä auto. Tuo korimallihan on ihan huippu kun tuo on hardtop eli B-pilaria ei ole ollenkaan ja sivulaseissa ei ole kehyksiä. Siitä kun laittaa kesällä kaikki ikkunat alas ja avaa vielä kattoluukun niin sen lähemmäksi avoautoilun fiilistä ei varmaan umpikorisessa autossa voi päästä.

Minua kyllä ihan harmitti luopua tuosta omastani mutta kun tarvitsin nyt vähän tilavampaa autoa ja toisaalta alkoi olla pientä ruosteongelmaa ja olisi joutunut laitattamaan tuota koria, niin päätin sitten vaihtaa. Mutta en pidä kyllä mahdottomana että tuollaisen vielä ostaisin joku päivä uudelleen, sen verran tykkäsin kyllä tuosta ajopelistä.


EDIT: Sen verran vielä että kilometrejä noissa Mersuissa ei kannata liikaa säikähtää, vaan kannattaa ennemmin katsoa yleiskunto ja korin kunto. Jos on hyvin pidetty ja huollettu niin joku 300 tuhatta ei ole noissa vielä mitään. Nuo moottorit on tosiaan vähän alitehoisia niin se sitten kompensoituu kestävyydessä. Ja vaikka ottaisi automaattilootallakin niin senkin pitäisi kestää se puoli miljoonaa ihan heittämällä jos on vaan öljyt muistettu vaihdella.
 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Joo-o, kaikki autot ovat yksilöitä ja silloin voi tulla noinkin räikeitä heittoja virallisiin tehtaan ilmoittamiin arvoihin. Tutkivatko tarkemmin, mistä moinen tehon/väännön lisäys mahtoi johtua? Mutta siis tehtaan ilmoittamat arvot koneen tehoille ovat max. 105hv 1.2 TSI-koneessa.

Tuo 1.2TSI on tosiaan aikamoinen voimapesä eikä mikään yksilötapaus. Siitä on mitattu myös espanjassa yli 120 hv, ja melkein kaikki, jotka ovat koeajaneet ihmettelevät sen hyvää kulkua (esim. vagarena:lta voi lukea). Minä olen ajanut sen Yetin korissa, hämmästyttävä kone. Ilmoitettu 105 heppaa ollee joku markkina poliittinen juttu, että tulee tarpeeksi rakoa 122hv:n 1.4TSI:hin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ilmoitettu 105 heppaa ollee joku markkina poliittinen juttu, että tulee tarpeeksi rakoa 122hv:n 1.4TSI:hin.

Jos en ihan väärin muista, niin jokin espanialainen autolehti repi irti 1.4 TSI:stä noin 140 kaakkia.

Helvetin kivoja koneita molemmat, varsinkin DSG lootalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Höh, erinäisistä syistä johtuen meni tuo Ibiza Copa-viritelmä nyt sivusuun. Vaikutti kyllä kaikinpuolin hyvältä paketilta, kun kävin sitä ihmettelemässä. Onneksi en rattiin ehtinyt, kun olisi vain alkanut harmittaa varmasti sen jälkeen entistä enemmän. Kaikenlaista. No, huomenna pariin muuhun kauppaan ihmettelemään sitten.

Olisikohan tuo Juke ihan paska. Jos sen testaisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, onhan se vähän erikoinen. En ole vielä itse päättänyt, onko se ruma vai persoonallinen. Aika lahnojahan nuo Nissanit ovat tavanneet olla, mutta sattuu olemaan vain tuttu töissä yhdessä liikkeessä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaveri, joka on Nissan-mies oikein henkeen ja vereen, oli käynyt koeajamassa tuon Juken ja ihmetteli miten olemattomat sisätilat tuossa autossa on. Kuitenkin ulkomitoiltaan kohtuullisen kokoinen auto mutta ihan pikkuauton tilat kuulemma.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Kaveri, joka on Nissan-mies oikein henkeen ja vereen, oli käynyt koeajamassa tuon Juken ja ihmetteli miten olemattomat sisätilat tuossa autossa on. Kuitenkin ulkomitoiltaan kohtuullisen kokoinen auto mutta ihan pikkuauton tilat kuulemma.

Kaveri = Datsun?

Kävin jokin aika sitten itsekin tyyppäämässä tuon Crossdresserin ja pienien sisätilojen lisäksi mieleen jäi omaan takapuoleen huonosti sopiva ohjaustuntuma.
Mutta makuasioita/ tunnepuolen hommia kuitenkin autonosto 80% on ettei voi kokonaan kenenkään puolesta täysin totakaan lytätä...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin jokin aika sitten itsekin tyyppäämässä tuon Crossdresserin ja pienien sisätilojen lisäksi mieleen jäi omaan takapuoleen huonosti sopiva ohjaustuntuma.
Joo, aivan tolkuton taikinahan tuo oli edelleen ohjata kaupunkioloissa, kuten muistelinkin Nissanin olleen. Lisäksi takaboksi oli aika pieni, vaikkakin välipohjan alle saa nyt kuleksimasta kaikki autoiluun liittyvät kalut ja varanestepolttimot. Päädyin kuitenkin siihen, että ulkonäkö on mieluummin persoonallisen särmikäs kuin ruma. Lapsetkin ovat vielä pieniä, mutta eivät enää rattaiden varassa, joten tila ei sinänsä ole kynnyskysymys. Ja suorituskyky ynnä ohjaus on vähän niin, että tässä vaiheessa en olisi kuitenkaan voinut satsata oikeasti hyvää autoon, joten annettakoon sekin anteeksi Jukelle. Tuttu heitti niin hyvän diilin kaupanpäällisineen, ja vielä kun Nissanin kampanjan myötä tuli talvikiekot mukaan, päätin pitkähkön mutta pikaisen harkinnan jälkeen nielaista koukun syötteineen ja kohoineen.

Matkanopeus tuntui ihan vakaalta, ohitse pääsee kun vaihtaa pienempää silmään ja eipä ole aivan harmaa volkkari kuitenkaan. On tuo nyt särmempi ja enemmän mun näköiseni auto kuin sinänsä järkevä ja edukas Jazz. Hondasta sain kuitenkin sen verran hyvin, itse asiassa saman verran kuin itse siitä maksoin, että ei paljon kirpaissut.

Pari viikkoa pitäisi nyt vielä kärvistellä. Toivottavasti ei tule kolaria.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin, auton valohoidatus huollossa tulee myöhemmin syksyllä ajankohtaiseksi mutta koska olen huoltoasioissa täysi ummikko ajattelin jo hyvissä ajoin ottaa asiaa esille ettei tule täysin viilatuksi linssiin. Ts. pitäisi tehdä vuosihuolto vm,2007 Focukseen, jolla on ajettu n. 60k ja käytännössä mitään kummempia ongelmia ei ole tullut omassa käytössä vielä vastaan ja huollotkin on tehty normaalisti.

Automaa on siinä määrin lähellä (ja saahan sieltä vielä Äääs-boonusta) joten tiedä sitten maksaako vaivaa lähteä viemään autoa muualle, vai ovatko nuo ns. merkkihuollot yhä täysiä riistopaikkoja koska ilmeisesti nykyään sillä ei ole juurikaan väliä auton arvon kannalta onko huoltokirjassa merkkihuollon leima vai ei kunhan on jotain.

Ts. Mitenkä huoltoliikettä pitäisi ylipäätänsä lähestyä jos tarkoitus on tosiaan tehdä ihan tuo huoltokirjan vaatima huolto, mutta minulla ei rehellisesti sanoen ole mitään hajua mitä se sisältää ja mitä muuta yleensä tehdään. Hinta-arvioitten pyynnit lisähuolloista ja ilmenevistä ongelmista nyt on ihan selvä juttu, mutta mistä ihmeestä sitä tietää onko autostereoitten volyyminapin akselin rasvaus sellainen juttu mikä olisi hyvä tehdä vai ei, huoltoliikehän varmasti sanoo sen olevan miltei välttämätöntä moottorin kestävyyden kannalta.

Ja toisaalta, minkälaista laskua kannattaa odotella jos kyse on tosiaan ko. spekseillä olevasta vehkeestä, 500-1000€ vai jos kyse on lähinnä öljyjen vaihdosta yms. niin selvinnee alle viiden sadankin helpolla?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä en ole vienyt enää moneen vuoteen merkkihuoltoon, tosin pitää nyt katsoa tuon upouuden kanssa, että miten sitä toimii. Mutta siis nuo omat pari vuotta vanhat olen vienyt valtuutetuille huoltamoille, eikä kukaan ole autonvaihtojen yhteydessä mitään valittanut.

Huoltokirjassa lukeepi, mitä on millekin koneelle tulossa 60 tkm:n kohdalla. Kannattaisi kyllä kysellä muitakin pajoja, koska esim. itse maksoin viimeksi Jazzin 80 tkm:n huollosta rapiat 200 euroa öljynvaihtoineen. Mitään isoa ei toki ollut odotettavissa huolto-ohjelmassakaan.

Sitä paitsi S-anusta hyödyntämällä ylläpidät vain raskasta, kallista ja kuluttajaa sortavaa systeemiä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen huollattanut perheen Focuksen ja Mondeon Tampereella RS-Huollossa. Siellä vaimon 1.6 Focuksen vm 2006 huolto on ollut ihan kohtuuhintaista.

Heidäm hinnastonsa mukaan sen 60000 huolto maksaa 239€ ja 80000 huolto maksaa 163€. Focuksella nuo 60000 välein tehtävät huollot on laajempia, vaihdetaan kaikki suodattimet jne..

Toivottavasti tuo antaa jotain suuntaa hinnoittelusta.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jees, eli ellei mitään yllättävää tule vastaan, ei ole mikään älyttömän kallis huolto tulossa. Tosiaan vähän pitänee arpoa viedäkö auto nyt ns. 60k huoltoon, vaiko vasta marraskuun kieppeillä kun tulee vuosi täyteen edellisestä huollosta. Tässä on siis lähinnä sellainen kuriositeetti, että auto seisoi autoliikkeessä marraskuusta huhtikuuhun kahdella koeajolla joista toinen omani.

Itse en sinänsä karsasta S-bonusta, esim. If:n tarjous autovakuutuksille oli paras kysytyistä ja lisäksi siitä saa bonusta. Kun sen maksaa yhdessä erässä se nostaa prosentteja aika ylös->käytännössä nousseen bonustason myötä tuli bonuksena ko. kuukaudessa takaisin 65 euroa eli n. 10% koko vakuutusmaksusta. Ehkei järjestelmä kokonaisuudessaan hyvä ole, mutta mieluummin kerään siitä sen vähäisen hyödyn itselleni, kuin olen ilman hyötyä.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Eikös yleensä ole sillä tavoin, että kun auton mallin tietty versio alkaa olemaa finaalivaiheessa, niin siihen tarjotaan kaiken maailman härpäkettä plus talvirenkaat perushintaan? Elikäs halutaan saada vanhat mallit myytyä pois ennen uuden version myyntiin tuloa.

Esimerkkitapauksena voisin mainita Skodan. Ainakin mainonnan perusteella voisi saada sellaisen käsityksen, että Octaviasta olisi tuloillaan seuraava malliversio ens vuoden puolella. Vai onko väärin päätelty?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esimerkkitapauksena voisin mainita Skodan. Ainakin mainonnan perusteella voisi saada sellaisen käsityksen, että Octaviasta olisi tuloillaan seuraava malliversio ens vuoden puolella. Vai onko väärin päätelty?

Muistaakseni jossain autolehdessä oli juttua että uusi Octavia olisi tulossa vasta vuoden 2013 puolella, mutta onhan se mahdollista että ensiesittely on loppuvuonna 2012 ja silloin saadaan jo esittelyautojakin liikkeisiin. Mutta koska tuo erityisvarustelupakettien lisäys vanhoihin malleihin on aika varma merkki siitä että uusi malli on tulollaan niin voi hyvinkin olla että tuo uuden mallin esittely tapahtuukin jo aiemmin mitä odotettiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mun tapauksessani ei kyllä muuta jaeltu kuin talvirenkaat. Tosin se hyvä puolihan noissa poistuvissa malleissa on, että yleensä pikkuviat alkaa olla selvillä ja hinnatkin putoavat kuin jokin tähän sopiva vertauskuva.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Esimerkkitapauksena voisin mainita Skodan. Ainakin mainonnan perusteella voisi saada sellaisen käsityksen, että Octaviasta olisi tuloillaan seuraava malliversio ens vuoden puolella. Vai onko väärin päätelty?

Rillit tuossa ylempänä muisteli oikein, eli 2013 tulee uusi versio Octaviasta ja tutun Skoda myyjän mukaan lanseerauskin tapahtuisi samana vuonna, eli ensi vuoden loppuun kannattaa kytätä mikäli facelift-Octavian uutena haluaa ostaa. Samalta kaverilta kuulin, että hinnastoon saattaapi tulla hiukan enemmän korotusta kuin inflaatio tason verran...
 
Pieni automaatti

Arvoisat asiantuntijat, nyt tarvitaan apua kuusikymppiselle leskirouvalle.

Kyseinen emäntä on siis leskiytynyt aivan vasta ja korttia kovalla innolla suorittaa. Automaatilla tulee suorittamaan inssin, eli auton tulisi olla myös automaatti. Kilometrejä tulee vähän ja muutoinkin iso auto hirvittää, joten haussa olisi pieni bensakoneella varustettu automaatti. Koska kyseinen leskirouva asuu maaseudulla melkoisen huonosti hoidetun ylämäen päässä olisi myös neliveto eduksi.

Olen yrittänyt etsiä moista peliä, mutta ei oikein onnistu edes uusissa. Markkinoilla on A4 audeja isolla koneella, 325 ja 330 bemareita jokunen, sekä muutama ralli Impreza, mutta kun tarpeessa olisi kokoluokkaa Polo tai Focus oleva auto ja litroja ei tarvittaisi kuin 1,3-1,8.

Hinta olisi noin 10 000 euroa, mutta kaiketi pesästä löytyy varoja myös kalliimpaan pirssiin.

Alkujaan tavoitteena oli välttää kaikki Luigi / muut rasvalettimerkit, mutta tarjonnan vähyyden johdosta kaiketi moinenkin on hyväksyttävissä.

Tuleeko kenellekään mieleen sopivaa kotteroa?

Edit. Jos ei nelivetoa tule mieleen, niin etuvetoinen automaatti joka on olemassa muuallakin kuin Japanissa olisi suureksi avuksi.
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Tuleeko kenellekään mieleen sopivaa kotteroa?

Siis nyt en ymmärrä, että miten niin et löydä markkinoilta sopivaa kotteroa. Katso Mersun A-sarjaa vuodesta 2000 eteenpäin ja Audin A2:ia. Ovat pieniä, löytyy automaatteja ja ovat etuvetoisia. Nelivedosta en noihin tiedä. Luulenpa, että ko. naisihminen pärjää etuvedollakin.

Just näin joku aika sitten mainoksen jostain uudesta pikkuautosta jossa oli tuo neliveto, mutta enpä katellu sitä niin tarkasti, että ois merkki jääny mieleen.

EDIT: Niin ja sopivat myös hintahaarukkaan.

EDIT2: Tässä yksi Mese malliksi: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/a/4214992. Linkki vie nettiauton ilmoitukseen.
 

Tavoitteena on saada ensisijaisesti pieni automaattineliveto edellä mainituilla ominaisuuksilla. Tällaista etsiessäni taisi käydä niin että ehdottamasi etuvetoiset jäivät etsimättä. Audin A2 ja Mersun A-sarja ovat siis erittäin hyviä ehdokkaita.

Tavoitteena olisi kuitenkin muinaista Subaru Justyä vastaava peli, eli pieni automaattineliveto luotettavalta valmistajalta.

Niin ja tuo mäki josta mainitsin edellisessä viestissä on oikeasti paha noin kuukauden verran vuodesta. Minulla on noin 15 vuotta ajokokemusta ja erittäin hyvistä nastarenkaista huolimatta mäki on hankala kun kevät tuo muassaan loskan ja paskan. Aloitteleva nuori mies toki hanskaa homman silkalla testosteronilla, mutta aloitteleva 60 vuotias nainen nykäisee auton helposti vitikkoon ja sitten tarvitaan pirusti terapiaa, teetä ja sympatiaa että uskaltaa uudestaan yrittää.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Aloitteleva nuori mies toki hanskaa homman silkalla testosteronilla, mutta aloitteleva 60 vuotias nainen nykäisee auton helposti vitikkoon ja sitten tarvitaan pirusti terapiaa, teetä ja sympatiaa että uskaltaa uudestaan yrittää.

Jäi tuo mäki huomaamatta aikaisemmasta viestistäsi, joten neliveto siis...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös