Mainos

Autoiluketju

  • 3 332 814
  • 19 049

scholl

Jäsen
Kiitokset jälleen yllekirjoittaneelle.

Nyt ehdokaslistalla on myös A Mersu, jonka 1.7 dieseleitä saa vuosituhannen vaihteesta budjettiin sopivasti alle 300tkm ajettuna. Autosta en tiedä muuta kuin että se kaatuu. Mitä pitäis tietää?

mitä järkeä ostaa noin paljon ajettu pikkuauto, jos sillä meinaa ajaa vielä useampi kymmenen tuhatta? Menee takuulla paljon rahaa korjauksiinkin sitten.

Mä hakisin ton hintaisen auton Saksasta. Sieltä saa takuulla hyvän auton kahdella tonnilla, verot max tonnin, kulut halpalennosta sinne ja ajo tänne max tonnin. Suomessa käytetyt autot on loppuunajettu. Parempi niin, että etsii yksilöä kuin jotain yksittäistä automallia, jos on tiukka budjetti.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Kiitos linkeistä Casa Academica, käyn tutustumassa sivustoihin. :)
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noniin, nyt tarvitaan kokemuksia.

Käytettyä katsotaan ja kaksi on nyt noussut varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi. Matkaa ajetaan ja turvallisuuden tuntua etsitään.
Eli ensimmäisenä Skoda Superb 2.0 TDI vm. 07-08. Dsg:n hinnat nousevat liian korkeiksi, joten manuualilla mennään. Hinnat noilla 150000-180000 ajetuilla pyörii siinä 16000-20000 hujakoilla. Perä on ruma, mutta muuten ihan kivan oloinen peli ja mukava ajettava. Huoltaminen taitaa myös olla ihan perushintaista.
Toinen onkin sitten yllätys, eli Dodge Journey crd, eli Volkkarin 2.0 Dieselihän noissa on. Iso ja möhkömäinen, mutta matka-ajossa kulutus reilusti alle 6l. 150000 ajettu löytyisi manuaalisena 20000 eurolla. Jollakin sairaalla tavalla tämä möhkö kiinnostaa ja auttaahan siinä VAGinan kone.

Voiko joku suositella ja onko jollain kokemuksia varsinkin tuosta Dodgesta
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Kokemuksia kellään Saab OG900 Turbosta?

Vaakakuppi alkaa pikkuhiljaa kääntymään, tuollainen Saab olisi todella hieno, harvinainen kanssa. Mersulta taas bensaa 190-300 on mietitty, toki joku vanha 518 voisi olla aika hieno peli. Pitää pohtia tarkasti :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikähän mahtaisi pintää lievästi resonoivaa nitinää Hondan etuosassa, onko kellään kuulopuheita tai kokemuksia? En oikein osaa paikallistaa sitä, joskus luulen jarruttamisen lopettavan sen, mutta välillä ei vaikuta millään tavalla. Voi olla päivä ilman nitinää, ja sitten taas ilmestyy yhtäkkiä. Rasittava nillitys näin viime metreillä ilmeni. Ei muuta, mutta tutulle myyjälle on menossa vaihtoon, ja on hiukan ilkeä viedä tuollainen kitisevä kaara sinne. Peruuntuu vielä kaupat ja kaikki, jos siellä on jotain isompaa häikkää. Itkettää, naurattaa, pelottaa ja pierettää. Tulisi jo joulu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Auton luovutus olisi ensi viikolla, mikä on ihan jees, mutta nyt tuo edellä mainittu kitinä on muuttunut usein toistuvaksi vinkunan ja rahinan sekamelskaksi, aivan kuin metallit hankaisivat vastakkain. Jarrutus yleensä lopettaa tuon, ja joskus se häviää omia aikojaan. Yleensä kuitenkin ainakin hetken matkan aikana kitisee. Joo-o. Auto kulkee kuitenkin aivan normaalisti. Ehkä mainitsen asiasta vain kaverille ja toivon, ettei se vaikuta kauppoihin millään tavalla.
 

Outsider

Jäsen
Auton luovutus olisi ensi viikolla, mikä on ihan jees, mutta nyt tuo edellä mainittu kitinä on muuttunut usein toistuvaksi vinkunan ja rahinan sekamelskaksi, aivan kuin metallit hankaisivat vastakkain. Jarrutus yleensä lopettaa tuon, ja joskus se häviää omia aikojaan. Yleensä kuitenkin ainakin hetken matkan aikana kitisee. Joo-o. Auto kulkee kuitenkin aivan normaalisti. Ehkä mainitsen asiasta vain kaverille ja toivon, ettei se vaikuta kauppoihin millään tavalla.

Kivi jarrulevyn ja jarrukilven välissä.
 

Veijari

Jäsen
Edellisessä autossani (Volvo V50) vähän väliä pikkukiviä eksyi jarrulevyn ja -palojen väliin jumiin, oikeastaan rasittavankin usein. Tosiaan vuorotellen edestakaisin peruuttamalla ja eteenpäin rykimällä se kivi sieltä lähtee jos on lähteäkseen. Ei kannata kovin pitkää matkaa ajella sitä nirskuntaa kuunnellen sillä se kivi voi tehdä hallaa jarruvevyille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset palautteesta. Mulla on joskus mennyt kivi, mutta ääni oli sen verran erilainen, etten oikein uskonut aluksi sitä, mutta sitten se alkoi elää niin selkeästi jarrutusten mukaan, että tuohan se on. Googlasin vielä asian varmistukseksi, ja juuri samanlaisia oireita löytyi. Otin eilen renkaan pois ja koputtelin, pyörittelin sekä puhalsin jarrun sekaan ilmaa, mutta eipä tuo auttanut. Jarrukenkäkin on aika kulunut, joten ottaisiko sitten joku kiinnike jonnekin. Enpä enää viitsi sen suurempia taikatemppuja tehdä, toivon vain, ettei mitään peruuttamatonta tapahdu, ja että vaihto olisi pian. Pitää sitten kertoa myyjälle, mikä on homman nimi. Ei kai tuo heille mikään suuri investointi ole.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Olisi tässä edessä pitkästä aikaa auton hankinta. Olen siis körötellyt viimeiset vuodet firman laskuun työsuhdekaaralla ja nyt on etsittävä lainarahalla kaaraa alle. Rajoittaa hankintaa siinä mielessä, että perse ei kestä 30 000 autolainaa kun ei ole vaihdokkia antaa. Lähdetään liikenteeseen maltillisesti noin 15 000 euron budjetilla +/- pari tonnia.

Olen ikäni (myös nämä työsuhdeautovuodet) ajellut Audia, joka on ollut jonkinlainen sukurasite. Nyt haluan jotain muuta. Farmari sen pitää perheellisellä olla, bensa tullee näillä kilometreillä järkevämmäksi, automaattivaihteistosta ja Xenon-valoista olen enemmän kuin tyytyväinen. Harkinnassa ovat pyörineet mm. VW Golf Variant, Skoda Octavia, Opel Vectra, Saab.. Joku suositteli myös Ford Mondeota samaan kastiin, mutta itse en ole vielä ihan ihastunut. Valitettavasti hintaluokan autoista mitään kriteereihin sopivaa ei tällä hetkellä oikein ole Jyväskylän seudulla, että pääsisi helposti potkimaan renkaita. Kauemmaksi lähtiessä olisi kiva jo tietää mitä hakee.

Autoista yleensä löytyy aina haukuttavaa. Haukkukaa nyt kaikki kilpaa noita merkkejä, valitsen sitten sen, joka on vähiten haukuttu. Kun en ole moneen vuoteen myöskään autovakuutuksia maksanut, kiinnostaisi kuulla myös niistä. Kaskon bonukset ovat tietysti ehtineet nollautua - kalliiseen ja isokoneiseen autoon taitaa tulla sekin kalliiksi. Miten kalliiksi?
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Urholle:
Saab: 9-3 combi on noista paras ajettava ja varsinkin huonolla kelillä. Muutenkin pirun loistava auto kestävyydeltään, mutta tuleeko varaosista ongelma kun yhtiö nyt näyttää häviävän kartalta. Saab on itsellänikin vaihto-ehtona.
Opel: Uudempi OOppeli on laadukas ja todella hyvä auto, mutta maine vielä varsin huono. Thanks to 1990 luvun astrat ja vectrat.
Golf: TAsasen hyvä, mutta armottoman HMV. Itsellänikin vaihtoehtona, mutta kun ei sytytä niin ei sytytä.
Skoda: Laadukas auto ja huoltohinnatkin järkeviä. Ainoa asia mikä itseäni jurppii on, että se ei vaan näytä oikeen miltään. Xenonit löytyy useimmin Skodasta kun katsotaan hintahaarukkaasi
Ford: Mondeo on tilava ja hyvä ajaa. Huolto suht edullista. Varustetaso on myös passeli. Alusta Fordeissa on huippuluokkaa ja laitappa listallesi vielä C-max

Itse tod.näk päädyn Mondeoon, mutta Saabissa olisi sitä jotain.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska listan autoista minullakin löytyy omakohtaisia kokemuksia, jaan muutaman ajatuksen.

Saab 93 combi, Aliohjaa ihan helvetisti. Tiloiltaan varmasti luokkansa epäkäytännöllisin.

Opel Astra: Ahdetulla (1.6T) koneella hauska ajaa. vaihteisto vanhemmissakin luuskissa "uutuuden" jäykkä ja vaihdetta lyödään paikalle millilleen: ei suurpiirteisen valinta. Vapari 1.6-moottori ei tuota astraa kyllä vie - vääntö loppuu kesken pienessäkin ylämäessä koneen ollessa muutenkin sanalla sanoen laiska.

Golf: Tylsä kuin mikä, mutta kyllä nuo vaan hyviä autoja ovat. Tuplaturbolla vikaherkempi, mistä kielii ko moottorin valmistuksen lopetuskin.

Skoda Octavia: Tylsempi kuin ylläoleva. 1.8 t DSG-laatikolla järkimiehen valinta. Kulkee mukavasti ja suhteellisen edukas ylläpitää.

Ford Mondeo: Selkeästi paras ajettava näistä. Naapuriltakin löytyy, eikä Eino erehdy koskaan.

Itse ajan Subarulla. Vie bensaa enemmän kuin yksikään aiemmista ajokeistani, vakuutusmaksuiltaan hinnakas ja huoltovälikin lyhyt kuin sytytyslanka. Kuitenkin niin mukavan järjetön valinta, että seuraavakin auto raapii joka nurkasta tietä ja laulaa vastaiskumoottorin murinaa.
 

scholl

Jäsen
Toivottavasti Volkswagenin Up! Beach buggy konseptiauto, mikä esitellään Frankussa tulee myöhemmin tuotantoon. Sellainen on pakko saada jossakin vaiheessa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Koska listan autoista minullakin löytyy omakohtaisia kokemuksia, jaan muutaman ajatuksen.

Saab 93 combi, Aliohjaa ihan helvetisti. Tiloiltaan varmasti luokkansa epäkäytännöllisin.

.

Toisaalta kun sinä lähdet kunnon sohjokelillä ohittamaan Subarulla letkaa, niin kyllä minä voin huoletta tulla Saabin kanssa perässä. Takatilat on onnettomat, mutta minä en siellä itse koskaan istu.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta kun sinä lähdet kunnon sohjokelillä ohittamaan Subarulla letkaa, niin kyllä minä voin huoletta tulla Saabin kanssa perässä.

En minä sohjokeleillä ohittelusta mitään puhunut. 93, kuten kaikki muutkin ajamani Saabit, puskee yli minun sietokykyni. Subjektiivista tuo eri ominaisuuksien arvottaminen, mutta minä en vaan voi sietää aliohjaavaa vaunua.

Takatilat on onnettomat, mutta minä en siellä itse koskaan istu.

Urho kertoi hakevansa perheellisenä miehenä farkkua. Tällöin on turvallista olettaa, että muotokielen lisäksi myös tiloilla on merkitystä - siihen kommentoin todeten, että 93 on tiloiltaan luokkansa epäkäytännöllisin. Eikä mielipidettäni muuta se, että sinä et takana istu.
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Pakko huudella vähän asian vierestä, eli Opel Astrasta. Viimiset 5000km olen ajellut 93-mallisella 1.6 astralla ongelmitta ja mulle tuon 100heppasen vaparin tehot on riittäneet oikein hyvin, eikä ole vääntö loppunut.
Kasiventtiilisellä motilla, joten ei tarvitse olla takaluukku täynnä jakohihnoja, vaan voi ajella sen 120tkm/8v. Ja jos hihna katkeaa ajossa, ei tule muuta harmia kuin vitutus matkan hetkellisestä katkeamisesta. Astra, kuten vectrakin, sai sen huonon maineensa niistä 16V malleista, joihin enemmän ajava sai vaihtaa jakohihnan ainakin kerran vuoteen ja tehdä venttiiliremontin 50tkm:n välein. Sama se on tosin uudemmissakin vekkuleissa ja astroissa, joissa on enemmän kuin 8 venttiiliä. Vasta näissä viimeisissä on saatu tekniikka kestämään paremmin.
Oikeastaan ainoa 90-luvun astrojen ja vectrojen ongelma 8-venttiilisissä on ruoste...
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Golfin ja Skodan farkkujen ongelma on ainakin omassa käytössäni liian pienet sisätilat. Tarkemmin sanottuna taakse asennettu turvaistuin pakottaa työntämään apukuskin penkin ihan eteen. Silloin siinä ei pysty istumaan mukavasti kuin joku alle 150 senttinen hukkapätkä. Keskimittainen joutuu vetämään polvet linkkuun ja siltikin ne ottaa kiinni hanskalokeroon. Mondeossa on huomattavasti paremmin jalkatilaa turvaistuimen asennuksen jälkeen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siis Skoda Octaviassa huonot sisätilat? Golfista uskon tuon, mutta jos en nyt ihan väärin muistele, niin eikös Octavia ole kokoluokassaan aivan tolkuttoman iso. Superb on tietenkin erikseen, en sotke niitä keskenään, vaan ihmettelen vain tuota, että Octaviaan ei mahtuisi kunnolla. Toki tottumuskysymyksiähän nuo, minä olen 187 senttinen ja nykyinen auto on Honda Jazz kahdella turvaistuimella, tuleva taas Nissan Juke samalla varustuksella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis Skoda Octaviassa huonot sisätilat?

Se riippuu aina siitä mihin verrataan. Jos verrataan Vectraan, Mondeoon yms. isomman kokoluokan autoihin niin tokihan Octavia pieni on, mutta omassa kokoluokassaan (Astra, Focus, Golf jne.) vähintäänkin kilpailukykyinen ellei jopa ihan kärkipäätä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se riippuu aina siitä mihin verrataan. Jos verrataan Vectraan, Mondeoon yms. isomman kokoluokan autoihin niin tokihan Octavia pieni on, mutta omassa kokoluokassaan (Astra, Focus, Golf jne.) vähintäänkin kilpailukykyinen ellei jopa ihan kärkipäätä.
Totta, ja siksi hiukan ihmettelinkin, koska omassa luokassaan tuo on kuitenkin tilava ja pärjää osalle osalle ylemmän keskiluokan autojakin. Ainakin 407 oli ahtaampi, eikä muutaman vuoden takaisissa Mondeoissa ollut juuri eroa Octaviaan, nyt voi toki olla.
 

scholl

Jäsen
Golfin ja Skodan farkkujen ongelma on ainakin omassa käytössäni liian pienet sisätilat. kuin joku alle 150 senttinen hukkapätkä. Keskimittainen joutuu vetämään polvet linkkuun ja siltikin ne ottaa kiinni hanskalokeroon. Mondeossa on huoTarkemmin sanottuna taakse asennettu turvaistuin pakottaa työntämään apukuskin penkin ihan eteen. Silloin siinä ei pysty istumaan mukavasti mattavasti paremmin jalkatilaa turvaistuimen asennuksen jälkeen.

Mitä järkeä ostaa pikkuauto, jos aikoo istua takana? Golf on hyvä auto, jolla on tarkoitus matkustaa 1-2 ihmistä. Ihan älytöntä tunkea pikkuautoon sikana porukkaa. Siinä mielessä olen samaa mieltä, ettei noista pienistä autoista kannattaisi tehdä farkkuja ollenkaan. Sitä voi ostaa sitten jo Passatin, jos haluaa farmarin.

Siis Skoda Octaviassa huonot sisätilat? Golfista uskon tuon, mutta jos en nyt ihan väärin muistele, niin eikös Octavia ole kokoluokassaan aivan tolkuttoman iso.

Kun Octavia tuotiin markkinoille 90 luvulla niin se tuli konsernin ns. A-pohjalevylle, jolloin takatilat eivät voi olla isot. Kun takapyörä on verrattain edessä ja pohjalevyä on tavallaan vain jatkettu niin silloin takakontti on iso, eivät takatilat. Jos haluaa tiloja niin ostaa Passatin. Tosin nykyään autojen valmistaminen on tullut vähän enemmän fleksiibeliksi ja tilanne on jonkun verran muuttunut, mutta toisaalta nykyinen Octaviakin on jo 7 vuotta vanha malli.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kun Octavia tuotiin markkinoille 90 luvulla niin se tuli konsernin ns. A-pohjalevylle, jolloin takatilat eivät voi olla isot. Kun takapyörä on verrattain edessä ja pohjalevyä on tavallaan vain jatkettu niin silloin takakontti on iso, eivät takatilat. Jos haluaa tiloja niin ostaa Passatin. Tosin nykyään autojen valmistaminen on tullut vähän enemmän fleksiibeliksi ja tilanne on jonkun verran muuttunut, mutta toisaalta nykyinen Octaviakin on jo 7 vuotta vanha malli.
Tavaratila on hulppea, mutta kyllä minä olen istunut kuskin takana tässä uudemmassa Octaviassa ja hyvin mahduin. No, edelleen tottumiskysymyksiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun Octavia tuotiin markkinoille 90 luvulla niin se tuli konsernin ns. A-pohjalevylle, jolloin takatilat eivät voi olla isot. Kun takapyörä on verrattain edessä ja pohjalevyä on tavallaan vain jatkettu niin silloin takakontti on iso, eivät takatilat. Jos haluaa tiloja niin ostaa Passatin.

Tuon ykköskorimallin Octavian takatilat olikin pienet jopa omassa kokoluokassaan, mutta tässä uudessahan nuo takatilat on ihan toista luokkaa vaikka melko vanha alkaa tämäkin korimalli jo olla. Edelleenkin jos verrataan johonkin Passatiin, Vectraan, Mondeoon jne. niin tokihan ne tilat pienemmät on koska kyseessä on pienemmän kokoluokan auto, mutta omassa kokoluokassaan Octavian tilat on ihan kilpailukykyiset. Ja kyllähän tuonkin kokoluokan autoissa neljä keskimittaista aikuista pystyy jo ihan mukavasti matkustamaan, ei nuo nyt ihan niin pikkuautoja kuitenkaan ole. Mutta nämä turvaistuimet tuo sitten omat haasteensa kun nämä uudet tuolit vaatii niin järjettömän paljon tilaa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tyttären perheeseen hankittiin viimeisiä ns vanhan mallin farkku Mondeoita, rekistöröity alkuvuodesta 2007. Siinä mahtuu loistavasti 3 vuotiaan turvaistuin ja vauvan kaukalo takapenkille.

Meikäläinen reilut 190 cm + mahtuu repsikan paikalle ja vaunut takalootaan heittämällä.

Jos vertaa Octaviaa ja Mondeota, niin Tsekin muuten hyvä auto häviää liian monessa Mondeolla, mutta kuten jo todettu, nehän ovat eri luokan autoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös