Autoiluketju

  • 3 311 052
  • 18 989

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin, auton valohoidatus huollossa tulee myöhemmin syksyllä ajankohtaiseksi mutta koska olen huoltoasioissa täysi ummikko ajattelin jo hyvissä ajoin ottaa asiaa esille ettei tule täysin viilatuksi linssiin. Ts. pitäisi tehdä vuosihuolto vm,2007 Focukseen, jolla on ajettu n. 60k ja käytännössä mitään kummempia ongelmia ei ole tullut omassa käytössä vielä vastaan ja huollotkin on tehty normaalisti.

Automaa on siinä määrin lähellä (ja saahan sieltä vielä Äääs-boonusta) joten tiedä sitten maksaako vaivaa lähteä viemään autoa muualle, vai ovatko nuo ns. merkkihuollot yhä täysiä riistopaikkoja koska ilmeisesti nykyään sillä ei ole juurikaan väliä auton arvon kannalta onko huoltokirjassa merkkihuollon leima vai ei kunhan on jotain.

Ts. Mitenkä huoltoliikettä pitäisi ylipäätänsä lähestyä jos tarkoitus on tosiaan tehdä ihan tuo huoltokirjan vaatima huolto, mutta minulla ei rehellisesti sanoen ole mitään hajua mitä se sisältää ja mitä muuta yleensä tehdään. Hinta-arvioitten pyynnit lisähuolloista ja ilmenevistä ongelmista nyt on ihan selvä juttu, mutta mistä ihmeestä sitä tietää onko autostereoitten volyyminapin akselin rasvaus sellainen juttu mikä olisi hyvä tehdä vai ei, huoltoliikehän varmasti sanoo sen olevan miltei välttämätöntä moottorin kestävyyden kannalta.

Ja toisaalta, minkälaista laskua kannattaa odotella jos kyse on tosiaan ko. spekseillä olevasta vehkeestä, 500-1000€ vai jos kyse on lähinnä öljyjen vaihdosta yms. niin selvinnee alle viiden sadankin helpolla?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä en ole vienyt enää moneen vuoteen merkkihuoltoon, tosin pitää nyt katsoa tuon upouuden kanssa, että miten sitä toimii. Mutta siis nuo omat pari vuotta vanhat olen vienyt valtuutetuille huoltamoille, eikä kukaan ole autonvaihtojen yhteydessä mitään valittanut.

Huoltokirjassa lukeepi, mitä on millekin koneelle tulossa 60 tkm:n kohdalla. Kannattaisi kyllä kysellä muitakin pajoja, koska esim. itse maksoin viimeksi Jazzin 80 tkm:n huollosta rapiat 200 euroa öljynvaihtoineen. Mitään isoa ei toki ollut odotettavissa huolto-ohjelmassakaan.

Sitä paitsi S-anusta hyödyntämällä ylläpidät vain raskasta, kallista ja kuluttajaa sortavaa systeemiä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen huollattanut perheen Focuksen ja Mondeon Tampereella RS-Huollossa. Siellä vaimon 1.6 Focuksen vm 2006 huolto on ollut ihan kohtuuhintaista.

Heidäm hinnastonsa mukaan sen 60000 huolto maksaa 239€ ja 80000 huolto maksaa 163€. Focuksella nuo 60000 välein tehtävät huollot on laajempia, vaihdetaan kaikki suodattimet jne..

Toivottavasti tuo antaa jotain suuntaa hinnoittelusta.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jees, eli ellei mitään yllättävää tule vastaan, ei ole mikään älyttömän kallis huolto tulossa. Tosiaan vähän pitänee arpoa viedäkö auto nyt ns. 60k huoltoon, vaiko vasta marraskuun kieppeillä kun tulee vuosi täyteen edellisestä huollosta. Tässä on siis lähinnä sellainen kuriositeetti, että auto seisoi autoliikkeessä marraskuusta huhtikuuhun kahdella koeajolla joista toinen omani.

Itse en sinänsä karsasta S-bonusta, esim. If:n tarjous autovakuutuksille oli paras kysytyistä ja lisäksi siitä saa bonusta. Kun sen maksaa yhdessä erässä se nostaa prosentteja aika ylös->käytännössä nousseen bonustason myötä tuli bonuksena ko. kuukaudessa takaisin 65 euroa eli n. 10% koko vakuutusmaksusta. Ehkei järjestelmä kokonaisuudessaan hyvä ole, mutta mieluummin kerään siitä sen vähäisen hyödyn itselleni, kuin olen ilman hyötyä.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Eikös yleensä ole sillä tavoin, että kun auton mallin tietty versio alkaa olemaa finaalivaiheessa, niin siihen tarjotaan kaiken maailman härpäkettä plus talvirenkaat perushintaan? Elikäs halutaan saada vanhat mallit myytyä pois ennen uuden version myyntiin tuloa.

Esimerkkitapauksena voisin mainita Skodan. Ainakin mainonnan perusteella voisi saada sellaisen käsityksen, että Octaviasta olisi tuloillaan seuraava malliversio ens vuoden puolella. Vai onko väärin päätelty?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esimerkkitapauksena voisin mainita Skodan. Ainakin mainonnan perusteella voisi saada sellaisen käsityksen, että Octaviasta olisi tuloillaan seuraava malliversio ens vuoden puolella. Vai onko väärin päätelty?

Muistaakseni jossain autolehdessä oli juttua että uusi Octavia olisi tulossa vasta vuoden 2013 puolella, mutta onhan se mahdollista että ensiesittely on loppuvuonna 2012 ja silloin saadaan jo esittelyautojakin liikkeisiin. Mutta koska tuo erityisvarustelupakettien lisäys vanhoihin malleihin on aika varma merkki siitä että uusi malli on tulollaan niin voi hyvinkin olla että tuo uuden mallin esittely tapahtuukin jo aiemmin mitä odotettiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mun tapauksessani ei kyllä muuta jaeltu kuin talvirenkaat. Tosin se hyvä puolihan noissa poistuvissa malleissa on, että yleensä pikkuviat alkaa olla selvillä ja hinnatkin putoavat kuin jokin tähän sopiva vertauskuva.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Esimerkkitapauksena voisin mainita Skodan. Ainakin mainonnan perusteella voisi saada sellaisen käsityksen, että Octaviasta olisi tuloillaan seuraava malliversio ens vuoden puolella. Vai onko väärin päätelty?

Rillit tuossa ylempänä muisteli oikein, eli 2013 tulee uusi versio Octaviasta ja tutun Skoda myyjän mukaan lanseerauskin tapahtuisi samana vuonna, eli ensi vuoden loppuun kannattaa kytätä mikäli facelift-Octavian uutena haluaa ostaa. Samalta kaverilta kuulin, että hinnastoon saattaapi tulla hiukan enemmän korotusta kuin inflaatio tason verran...
 
Pieni automaatti

Arvoisat asiantuntijat, nyt tarvitaan apua kuusikymppiselle leskirouvalle.

Kyseinen emäntä on siis leskiytynyt aivan vasta ja korttia kovalla innolla suorittaa. Automaatilla tulee suorittamaan inssin, eli auton tulisi olla myös automaatti. Kilometrejä tulee vähän ja muutoinkin iso auto hirvittää, joten haussa olisi pieni bensakoneella varustettu automaatti. Koska kyseinen leskirouva asuu maaseudulla melkoisen huonosti hoidetun ylämäen päässä olisi myös neliveto eduksi.

Olen yrittänyt etsiä moista peliä, mutta ei oikein onnistu edes uusissa. Markkinoilla on A4 audeja isolla koneella, 325 ja 330 bemareita jokunen, sekä muutama ralli Impreza, mutta kun tarpeessa olisi kokoluokkaa Polo tai Focus oleva auto ja litroja ei tarvittaisi kuin 1,3-1,8.

Hinta olisi noin 10 000 euroa, mutta kaiketi pesästä löytyy varoja myös kalliimpaan pirssiin.

Alkujaan tavoitteena oli välttää kaikki Luigi / muut rasvalettimerkit, mutta tarjonnan vähyyden johdosta kaiketi moinenkin on hyväksyttävissä.

Tuleeko kenellekään mieleen sopivaa kotteroa?

Edit. Jos ei nelivetoa tule mieleen, niin etuvetoinen automaatti joka on olemassa muuallakin kuin Japanissa olisi suureksi avuksi.
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Tuleeko kenellekään mieleen sopivaa kotteroa?

Siis nyt en ymmärrä, että miten niin et löydä markkinoilta sopivaa kotteroa. Katso Mersun A-sarjaa vuodesta 2000 eteenpäin ja Audin A2:ia. Ovat pieniä, löytyy automaatteja ja ovat etuvetoisia. Nelivedosta en noihin tiedä. Luulenpa, että ko. naisihminen pärjää etuvedollakin.

Just näin joku aika sitten mainoksen jostain uudesta pikkuautosta jossa oli tuo neliveto, mutta enpä katellu sitä niin tarkasti, että ois merkki jääny mieleen.

EDIT: Niin ja sopivat myös hintahaarukkaan.

EDIT2: Tässä yksi Mese malliksi: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/a/4214992. Linkki vie nettiauton ilmoitukseen.
 

Tavoitteena on saada ensisijaisesti pieni automaattineliveto edellä mainituilla ominaisuuksilla. Tällaista etsiessäni taisi käydä niin että ehdottamasi etuvetoiset jäivät etsimättä. Audin A2 ja Mersun A-sarja ovat siis erittäin hyviä ehdokkaita.

Tavoitteena olisi kuitenkin muinaista Subaru Justyä vastaava peli, eli pieni automaattineliveto luotettavalta valmistajalta.

Niin ja tuo mäki josta mainitsin edellisessä viestissä on oikeasti paha noin kuukauden verran vuodesta. Minulla on noin 15 vuotta ajokokemusta ja erittäin hyvistä nastarenkaista huolimatta mäki on hankala kun kevät tuo muassaan loskan ja paskan. Aloitteleva nuori mies toki hanskaa homman silkalla testosteronilla, mutta aloitteleva 60 vuotias nainen nykäisee auton helposti vitikkoon ja sitten tarvitaan pirusti terapiaa, teetä ja sympatiaa että uskaltaa uudestaan yrittää.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Aloitteleva nuori mies toki hanskaa homman silkalla testosteronilla, mutta aloitteleva 60 vuotias nainen nykäisee auton helposti vitikkoon ja sitten tarvitaan pirusti terapiaa, teetä ja sympatiaa että uskaltaa uudestaan yrittää.

Jäi tuo mäki huomaamatta aikaisemmasta viestistäsi, joten neliveto siis...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Myös Suzuki SX4:ää on myyty automaattina, saattaa tosin olla että menee tuosta kymppitonnin budjetista yli. Kävin viime talvena koeajamassa tuon SX4:n ja oli kyllä tosi positiivinen yllätys kaikin puolin tuo auto. Jos vaan budjetti venyy niin kannattaa ehdottomasti harkita.


EDIT: Näköjään yksi SX4 löytyy Nettiautoista automaattina mutta tuokaan ei ole sitten neliveto ja hintaakin on 18.900 euroa. Melkein joutuisi sitten uuden auton ostamaan ja muistaakseni se nelivetomalli automaattina oli n. parikymppiä ihan perusvarusteilla.

EDIT: Kyllä se taitaa muuten olla niin että noilla spekseillä on tosi vaikea löytää autoa. Joutuu joko tyytymään vähän isompaan autoon tai sitten vastaavasti nostamaan budjettia reilusti.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Oi! Vaimon 207 pösöön on nyt eka huolto tulossa (oliko 15 000 km.) Mihin se kannattaa pääkaupunkiseudulla vielä? Merkkihuolto rahastaa ihan helvetisti, missäs muut pököttinsä huollattaa?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Peugeot-foorumilla on arvosteluita aika monesta pajasta, joten sieltä voisi oikea vaihtoehto löytyä.

Peugeot-foorumi
Hän kiittää!

Perjantaina näin taas pitkästä aikaa Helsingissä aidon Datsunin. Tuommoinen Datsun 160 Y liikkuu usein mm. Käpylän alueella. On hieno, on!

Harvinaisia ovat jo, Nettiautokin listaa enää n. 40 myytävää yksilöä - yhtään tuommoista 160 Y:tä ei listalla mukana ole.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Kylläpä on kokemusta moisesta usean vuoden ajalta, automaattina tosin.... PALJON TEKSTIÄ!

Kiitos tästä, kiva lukea tollasta kun joku jaksanut kunnolla paneutua.

Miten tuollaisessa menee verot, vakuutukset, tuohan ei mikään kamalan kevyt ole että varmaan ajoneuvovero mikään pienin mahollinen ole.

Miten tuon kulutus? 3.0L olen kans miettinyt, kyllähän tuo teho kiehtoisi, mutta kuluttaa kuulemma sen 11-14 jos haluaa kaupungissa. Tosin jos 14 saa menemään niin varmaan säädöt huonot.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä uusi erikoinen krohina tulee kuulemma konepellin alta. Peräöljyt on juuri vaihdettu samalla kun annettiin tuomio ilmastoinnista. Nainen saa ajella nyt minun autolla ensi viikkoon asti kunnes vie omansa liikkeeseen maahantuojan huoltoon, saavat tutkia krohinaa siellä enemmän.

Krohina oli lähtöisin paskaksi menneestä ilmastoinnin kompressorista. Täytyy antaa ruusuja Hondalle kun korvasivat melkein 1500€ arvosta osia yli viisi vuotta vanhaan autoon, työ (300€) piti maksaa itse. Tämä oli jo toinen Hondan piikkiin mennyt toimenpide takuun umpeuduttua, kytkin on vaihdettu aikaisemmin. Tämä tiedoksi sellaisille jotka uuden Hondan hankkimista miettivät.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten tuollaisessa menee verot, vakuutukset, tuohan ei mikään kamalan kevyt ole että varmaan ajoneuvovero mikään pienin mahollinen ole.

En muista nyt tähän hätään tarkkoja summia, ja kaikki paperit on niin sekaisin etten viitsi alkaa etsimäänkään, mutta ei tuohon ollut ihan sieltä kalleimmasta päästä ainakaan vakuutukset. Jos en ihan väärin muista niin vakuutus oli täysillä bonuksilla jotain 160 euroa vuodessa ja ajoneuvovero 137 euroa vuodessa.

Miten tuon kulutus? 3.0L olen kans miettinyt, kyllähän tuo teho kiehtoisi, mutta kuluttaa kuulemma sen 11-14 jos haluaa kaupungissa. Tosin jos 14 saa menemään niin varmaan säädöt huonot.

Minulla oli tuo 230 automaatilla ja oikein nätisti ajamalla pelkässä kaupunkiajossa pääsi n. 10,5 litran tuntumaan, mutta minun normaali-ajotyylilläni mentiin koko ajan yli 11 litran ja talvella jopa yli 12 litran. Matka-ajossa pääsin tuolla 230:lla parhaimmillaan n. 9 litran tuntumaan mutta käytännössä sekalaisessa ajossa mentiin aina yli kympin. Tuon kolmesatasen kulutuksesta minulla ei ole tarkkaa tietoa kun olen vaan kokeillut tuollaista, mutta veikkaisin että sen pari litraa saa lisätä vielä tuohon 230:n kulutukseen. Vaan onhan tuossa viitisenkymmentä hevoista enemmän joten suhteessa saattaa olla jopa vähän pihimpi tuo kolmesatanen. Eihän nuo tosiaan mitään ihan piheimpiä moottoreita ole koska esim. tuo 230 on varsin vanhanaikaista tekniikkaa, mutta vastapainona on sitten että tuo on todella kestävä ja vähävikainen kone.

Manuaalilla varmaan pääsee hitusen noiden lukemien alle koska eihän nuo Mersun automaatit ole ihan näiden nyky-automaattien luokkaa jotka pesevät kulutuksessa jo vastaavat manuaalit. Oikein toimivia laatikoita silti nuo Mersun automaatit, ja kestävät kyllä aikamoisia kilometrimääriä ilman avaamista, joten ei kannata noissa sitä automaattiakaan välttämättä säikähtää.
 
Kiitoksia auttaneille!

Suzuki Swift tai SX4 olisivat oikein hyviä vaihtoehtoja jos Suomeen tuotaisiin kaikkia vaihtoehtoja. SX4:n kohdalla ei Suomesta saa automaattia nelivedolla ja Swiftin kohdalla ei saa nelivetoa. Näin päättelin ainakin Suzukin omien sivujen perusteella. Täytyy kuitenkin käydä kysymässä valtuutetulta myyjältä mikä on todellisuus, koska käytettynä ei kumpiakaan löytynyt tavoitelluilla ominaisuuksilla. Yhden vaihtoehdon kuitenkin löysin, eli Hondan HR-V näyttää olevan vielä kohtalaisen kokoinen ja siitä löytyy pienellä koneella automaatti ja neliveto.

Jos Suzukista ei ole avuksi on seuraavana vaihtoehtona viedä leskirouva katsomaan Hondan CR-V:tä ja Subaru Legasya, jos nuo olisivat kuitenkin riittävän pieniä pirssejä. Jos noiden koko on liian iso seuraavana vuorossa on isommalla koneella varusteltu bemari, eli 325 ja 330 malleista löytyy automaatteja nelivedolla. Jos bemarin kone on liian iso ja siksi kuluttava ja pelottava täytyy rouvan tyytyä etuvetoon ja toivoa että suonissa virtaa ralliveri, vaikka mitään todisteita asiasta ei olekaan näkynyt.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos Suzukista ei ole avuksi on seuraavana vaihtoehtona viedä leskirouva katsomaan Hondan CR-V:tä ja Subaru Legasya, jos nuo olisivat kuitenkin riittävän pieniä pirssejä.

Jos nuo tuntuu sopivan kokoiselta niin kannattaa katsoa myös löytyisikö Suzuki Vitaraa/Grand Vitaraa tai Toyota RAV4:ää tuosta hintaluokasta. Molempia on nimittäin myyty nelivetona myös automaattilaatikolla eivätkä ole tuota Hondaa isompia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Skoda Yeti liian kallis? Ei ainakaan liian iso.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuohon Ruuhkatukan ongelmaan sen verran, että tänään satuin juuri kuulemaan kommentteja vanhan ja lievästi vaivaisen ihmisen autovalinnoista, ja kovasti tykkäsi siitä, ettei autonsa ole matala henkilöauto, vaan Mitsun Outlander. Kyytiin on kuulemma helpompi kavuta, kun ei tarvitse taittaa itseään alas, vaan voi siirtää kankkunsa suurin piirtein normaalitasossa penkille ja samalla voi jeesata vähän sopivasti hollilla ikkunan yläpuolella olevasta kahvasta. Eli sikäli tuo HR-V voisi olla ok valinta, miksei CR-V:kin. Tosin eihän nuo enää kovin pieniä autoja ole. SX4 olisi varmasti ollut aika ideaali, jos vain löytyisi noilla spekseillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös