Onko kelläkään kokemusta Mersun 230CE:stä, taikka 300CE:stä?
Coupe peli siis, bensa ja ehkä mieluummin manuaali, mutta ei niin tarkkaa :)
Kylläpä on kokemusta moisesta usean vuoden ajalta, automaattina tosin. Ei ole kyllä oikeastaan mitään valittamista, ainoastaan korithan noissa tuppaa olemaan aika ruosteisia kuten Mersuissa yleensäkin joten kannattaa katsella tarkkaan korin kunto. Näkyvät ruostuvan aina samoista paikoista joten aika helppo katsella. Etuvilkkujen ympäristö, takavalojen ympäristö, tunkinreiät helmakoteloissa, ne surullisenkuuluisien kylkimuovien saumakohdat ja takakontissa olevan varapyöräkotelon pohja on yleisimmät ruostekohdat.
Tekniikka on perusvarmaa ja toimivaa, taattua Mersua. Taattua Mersua on myös se että ovat vähän alitehoisia kokoonsa nähden mutta kyllä tuolla 230:lläkin (136 hv) liikenteen tahdissa pysyy ihan hyvin. Mitään varsinaista vikaa tuossa ei minulla ollut vaan lähinnä kuluvia osia vaihdeltiin, ja kuten olen aikaisemminkin kertonut noista niin varaosat on ihan naurettavan halpoja koska tuohon käy ihan samat osat kuin sedaniin ja farkkuun. Ainoastaan korin korjauspellit ovat paljon kalliimpia koska etulokareista taaksepäin tuo coupe on ihan erilainen ja korimallina harvinaisempi.
Tilat ei kovin ihmeelliset ole vaan eipä tuollaiselta coupe-autolta varmaan kukaan mitään valtavaa henkilönkuljetuskapasiteettiä odotakaan. Kyllä tuolla kuitenkin se rekisteriotteeseen merkitty neljä ihmistä joten kuten sovussa pystyy liikkumaan. Tavaratila on kylläkin sitten vähintäänkin riittävän kokoinen. Penkit on ne Mersuista tutut "hetekat" jotka ensi-istumalta tuntuu ihan kauheilta mutta osoittautuvat käytössä aika hyviksi pidemmilläkin matkoilla.
Ajettavuus on ikäisekseen autoksi tosi hyvä, pesee monet uudemmat autot ihan kirkkaasti. Uutena korkea hankintahinta tuntuu siinä että nuo ei vielä vanhanakaan juuri kolise eikä rämise, ja kaikki sisustusmateriaalit ym. on todella kestäviä. Varustetasot näyttää heittelevän jonkin verran riippuen siitä mistä maailman kolkasta nuo on tuotu (noita ei hirveän paljon ole uutena Suomeen myyty), esim. minun 1988 vuosimallin Mesestä löytyi melkeinpä kaikki varusteet mitä tämän päivän autoissakin on. Ja nuo sähköiset kilkkeet vieläpä toimi ihan täydellisesti vielä yli 20-vuotiaassakin autossa.
Miinuksena nyt ainakin polttoaineen kulutus mikä ei ihan pienimmästä päästä ole, ja tuo ruostumisherkkä kori. Ja miinuksena myös kehyksettömien sivulasien jäätymisherkkyys ja vanhemmiten vuotavat tiivisteet (jos vie huoltoaseman autopesuun niin kannattaa varata mukaan rättejä tai paperia...). Mutta muuten oikein miellyttävä auto. Tuo korimallihan on ihan huippu kun tuo on hardtop eli B-pilaria ei ole ollenkaan ja sivulaseissa ei ole kehyksiä. Siitä kun laittaa kesällä kaikki ikkunat alas ja avaa vielä kattoluukun niin sen lähemmäksi avoautoilun fiilistä ei varmaan umpikorisessa autossa voi päästä.
Minua kyllä ihan harmitti luopua tuosta omastani mutta kun tarvitsin nyt vähän tilavampaa autoa ja toisaalta alkoi olla pientä ruosteongelmaa ja olisi joutunut laitattamaan tuota koria, niin päätin sitten vaihtaa. Mutta en pidä kyllä mahdottomana että tuollaisen vielä ostaisin joku päivä uudelleen, sen verran tykkäsin kyllä tuosta ajopelistä.
EDIT: Sen verran vielä että kilometrejä noissa Mersuissa ei kannata liikaa säikähtää, vaan kannattaa ennemmin katsoa yleiskunto ja korin kunto. Jos on hyvin pidetty ja huollettu niin joku 300 tuhatta ei ole noissa vielä mitään. Nuo moottorit on tosiaan vähän alitehoisia niin se sitten kompensoituu kestävyydessä. Ja vaikka ottaisi automaattilootallakin niin senkin pitäisi kestää se puoli miljoonaa ihan heittämällä jos on vaan öljyt muistettu vaihdella.