Ei tietenkään, mutta antaa se kuvaa, että kumpi yleisesti ottaen on turvallisempi. Toki turvallisuus ottaa harppauksia joka vuosi, mutta kyllä itse mieluummin ajaisin 15 vuotta vanhalla Mersulla kolarin kuin upouudella pikkuautolla. Mainittakoon vielä se, että en aja 15 vuotta vanhalla Mersulla. Kolaria en toivottavasti aja millään muullakaan..
No ei se kyllä anna. Riippuu tietenkin, miten tuo "yleisesti" määritellään, mutta esimerkiksi tässä
videossa B-segmentin uusi pikkuauto ja vanha E-segmentin maantielaiva kohtaavat. Puhumattakaan uuden auton aktiivisista turvallisuusvarusteista. Toinen
video.
Tottakai, mutta nimenomaan, kun tilanne sen sallii. Toissaviikolla viimeksi istuin kyydissä, kun eräs pikkuauto meinasi tulla keulaan ohittaessaan rekkaa. Ei riittänyt tädille suoran pituus, vaan vielä suoran päässä olevassa mutkassa oli väärällä kaistalla. Onneksi oli leveä tie, joten vaimoni pystyi väistämään todella sivuun. Luonnollisesti täti sitten ihmetteli, kun rekka soitti hänelle torveä ja itse puistin nyrkkiä.
Tää on taas sitä itseään. Ensinnäkään, ohittamaan ei pidä lähteä, jos tilanne ei sitä salli. Ja toisekseen, kyllä omien kokemusten mukaan niitä vaarallisia ohituksia tekevät enemmän ne tehokkaampien autojen kuskit. Mummojakin on myös niiden rattien takana. Mulla on ollut autoja teholtaan alle 50 hv - yli 200 hv, ja ihan kaikilla niillä on päässyt turvallisesti ohi alle suurimman sallitun ajavasta. Salaisuus tähän on vaihdelaatikko, josta löytyy sellainen yllätys kuin pienempi vaihde. Se ei ole sitten auton vika jos ei kuski osaa sitä polkea.
Ja tuohon vanhan auton hankkimiseen sen verran, että hirveä määrää sähkövarusteita en pitäisi kovin kovassa arvossa (ehkä ilmastointia lukuunottamatta), vikaantuvia kohtia on siten vaan enemmän. Joku 15v vanha 7-sarjan bemari olisi ehkä pahin mahdollinen tällainen pommi.
Ja se on kyllä totta, että käytetyn auton hankinnassa kilometrit ei määrää kaikkea, vaan merkki/malli/yksilökohtaisesti kannattaa painottaa muitakin asioita. Iso vikahan tulee ihan joka autoon joskus, ei siihen mitään merkkifanaatikkoja tarvita peittelemään.
edit: Muistin väärin, pienitehoisin autoni on ollut 55hv. Sakot silläkin sai, niikuin sanotaan. Alamäkeen tosin, oikeesti.