Autoiluketju

  • 3 196 374
  • 18 516

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Myös Suzuki SX4:ää on myyty automaattina, saattaa tosin olla että menee tuosta kymppitonnin budjetista yli. Kävin viime talvena koeajamassa tuon SX4:n ja oli kyllä tosi positiivinen yllätys kaikin puolin tuo auto. Jos vaan budjetti venyy niin kannattaa ehdottomasti harkita.


EDIT: Näköjään yksi SX4 löytyy Nettiautoista automaattina mutta tuokaan ei ole sitten neliveto ja hintaakin on 18.900 euroa. Melkein joutuisi sitten uuden auton ostamaan ja muistaakseni se nelivetomalli automaattina oli n. parikymppiä ihan perusvarusteilla.

EDIT: Kyllä se taitaa muuten olla niin että noilla spekseillä on tosi vaikea löytää autoa. Joutuu joko tyytymään vähän isompaan autoon tai sitten vastaavasti nostamaan budjettia reilusti.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Oi! Vaimon 207 pösöön on nyt eka huolto tulossa (oliko 15 000 km.) Mihin se kannattaa pääkaupunkiseudulla vielä? Merkkihuolto rahastaa ihan helvetisti, missäs muut pököttinsä huollattaa?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Peugeot-foorumilla on arvosteluita aika monesta pajasta, joten sieltä voisi oikea vaihtoehto löytyä.

Peugeot-foorumi
Hän kiittää!

Perjantaina näin taas pitkästä aikaa Helsingissä aidon Datsunin. Tuommoinen Datsun 160 Y liikkuu usein mm. Käpylän alueella. On hieno, on!

Harvinaisia ovat jo, Nettiautokin listaa enää n. 40 myytävää yksilöä - yhtään tuommoista 160 Y:tä ei listalla mukana ole.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Kylläpä on kokemusta moisesta usean vuoden ajalta, automaattina tosin.... PALJON TEKSTIÄ!

Kiitos tästä, kiva lukea tollasta kun joku jaksanut kunnolla paneutua.

Miten tuollaisessa menee verot, vakuutukset, tuohan ei mikään kamalan kevyt ole että varmaan ajoneuvovero mikään pienin mahollinen ole.

Miten tuon kulutus? 3.0L olen kans miettinyt, kyllähän tuo teho kiehtoisi, mutta kuluttaa kuulemma sen 11-14 jos haluaa kaupungissa. Tosin jos 14 saa menemään niin varmaan säädöt huonot.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä uusi erikoinen krohina tulee kuulemma konepellin alta. Peräöljyt on juuri vaihdettu samalla kun annettiin tuomio ilmastoinnista. Nainen saa ajella nyt minun autolla ensi viikkoon asti kunnes vie omansa liikkeeseen maahantuojan huoltoon, saavat tutkia krohinaa siellä enemmän.

Krohina oli lähtöisin paskaksi menneestä ilmastoinnin kompressorista. Täytyy antaa ruusuja Hondalle kun korvasivat melkein 1500€ arvosta osia yli viisi vuotta vanhaan autoon, työ (300€) piti maksaa itse. Tämä oli jo toinen Hondan piikkiin mennyt toimenpide takuun umpeuduttua, kytkin on vaihdettu aikaisemmin. Tämä tiedoksi sellaisille jotka uuden Hondan hankkimista miettivät.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten tuollaisessa menee verot, vakuutukset, tuohan ei mikään kamalan kevyt ole että varmaan ajoneuvovero mikään pienin mahollinen ole.

En muista nyt tähän hätään tarkkoja summia, ja kaikki paperit on niin sekaisin etten viitsi alkaa etsimäänkään, mutta ei tuohon ollut ihan sieltä kalleimmasta päästä ainakaan vakuutukset. Jos en ihan väärin muista niin vakuutus oli täysillä bonuksilla jotain 160 euroa vuodessa ja ajoneuvovero 137 euroa vuodessa.

Miten tuon kulutus? 3.0L olen kans miettinyt, kyllähän tuo teho kiehtoisi, mutta kuluttaa kuulemma sen 11-14 jos haluaa kaupungissa. Tosin jos 14 saa menemään niin varmaan säädöt huonot.

Minulla oli tuo 230 automaatilla ja oikein nätisti ajamalla pelkässä kaupunkiajossa pääsi n. 10,5 litran tuntumaan, mutta minun normaali-ajotyylilläni mentiin koko ajan yli 11 litran ja talvella jopa yli 12 litran. Matka-ajossa pääsin tuolla 230:lla parhaimmillaan n. 9 litran tuntumaan mutta käytännössä sekalaisessa ajossa mentiin aina yli kympin. Tuon kolmesatasen kulutuksesta minulla ei ole tarkkaa tietoa kun olen vaan kokeillut tuollaista, mutta veikkaisin että sen pari litraa saa lisätä vielä tuohon 230:n kulutukseen. Vaan onhan tuossa viitisenkymmentä hevoista enemmän joten suhteessa saattaa olla jopa vähän pihimpi tuo kolmesatanen. Eihän nuo tosiaan mitään ihan piheimpiä moottoreita ole koska esim. tuo 230 on varsin vanhanaikaista tekniikkaa, mutta vastapainona on sitten että tuo on todella kestävä ja vähävikainen kone.

Manuaalilla varmaan pääsee hitusen noiden lukemien alle koska eihän nuo Mersun automaatit ole ihan näiden nyky-automaattien luokkaa jotka pesevät kulutuksessa jo vastaavat manuaalit. Oikein toimivia laatikoita silti nuo Mersun automaatit, ja kestävät kyllä aikamoisia kilometrimääriä ilman avaamista, joten ei kannata noissa sitä automaattiakaan välttämättä säikähtää.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Kiitoksia auttaneille!

Suzuki Swift tai SX4 olisivat oikein hyviä vaihtoehtoja jos Suomeen tuotaisiin kaikkia vaihtoehtoja. SX4:n kohdalla ei Suomesta saa automaattia nelivedolla ja Swiftin kohdalla ei saa nelivetoa. Näin päättelin ainakin Suzukin omien sivujen perusteella. Täytyy kuitenkin käydä kysymässä valtuutetulta myyjältä mikä on todellisuus, koska käytettynä ei kumpiakaan löytynyt tavoitelluilla ominaisuuksilla. Yhden vaihtoehdon kuitenkin löysin, eli Hondan HR-V näyttää olevan vielä kohtalaisen kokoinen ja siitä löytyy pienellä koneella automaatti ja neliveto.

Jos Suzukista ei ole avuksi on seuraavana vaihtoehtona viedä leskirouva katsomaan Hondan CR-V:tä ja Subaru Legasya, jos nuo olisivat kuitenkin riittävän pieniä pirssejä. Jos noiden koko on liian iso seuraavana vuorossa on isommalla koneella varusteltu bemari, eli 325 ja 330 malleista löytyy automaatteja nelivedolla. Jos bemarin kone on liian iso ja siksi kuluttava ja pelottava täytyy rouvan tyytyä etuvetoon ja toivoa että suonissa virtaa ralliveri, vaikka mitään todisteita asiasta ei olekaan näkynyt.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos Suzukista ei ole avuksi on seuraavana vaihtoehtona viedä leskirouva katsomaan Hondan CR-V:tä ja Subaru Legasya, jos nuo olisivat kuitenkin riittävän pieniä pirssejä.

Jos nuo tuntuu sopivan kokoiselta niin kannattaa katsoa myös löytyisikö Suzuki Vitaraa/Grand Vitaraa tai Toyota RAV4:ää tuosta hintaluokasta. Molempia on nimittäin myyty nelivetona myös automaattilaatikolla eivätkä ole tuota Hondaa isompia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Skoda Yeti liian kallis? Ei ainakaan liian iso.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuohon Ruuhkatukan ongelmaan sen verran, että tänään satuin juuri kuulemaan kommentteja vanhan ja lievästi vaivaisen ihmisen autovalinnoista, ja kovasti tykkäsi siitä, ettei autonsa ole matala henkilöauto, vaan Mitsun Outlander. Kyytiin on kuulemma helpompi kavuta, kun ei tarvitse taittaa itseään alas, vaan voi siirtää kankkunsa suurin piirtein normaalitasossa penkille ja samalla voi jeesata vähän sopivasti hollilla ikkunan yläpuolella olevasta kahvasta. Eli sikäli tuo HR-V voisi olla ok valinta, miksei CR-V:kin. Tosin eihän nuo enää kovin pieniä autoja ole. SX4 olisi varmasti ollut aika ideaali, jos vain löytyisi noilla spekseillä.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Jos nuo tuntuu sopivan kokoiselta niin kannattaa katsoa myös löytyisikö Suzuki Vitaraa/Grand Vitaraa tai Toyota RAV4:ää tuosta hintaluokasta. Molempia on nimittäin myyty nelivetona myös automaattilaatikolla eivätkä ole tuota Hondaa isompia.

Totta puhut, eli jos hieman isompi auto ei kuitenkaan pelota, valinnan varaa alkaa löytymään erittäin hyvin.

Skoda Yeti liian kallis? Ei ainakaan liian iso.

Yeti voi olla mahdollisuus, mutta hinta alkaa kivuta kohden kipurajaa. Edullisin on nettiautossa 21500, edullisin automaatti maksaa 25900 ja edullisin automaattilla ja nelivedolla maksaa jo 34900. Nuo kaksi ensimmäistä hintaa olisivat vielä kipurajan äärilaidalla, mutta tuo viimeinen on noin 10 000 euroa liian kallis.

Tuohon Ruuhkatukan ongelmaan sen verran, että tänään satuin juuri kuulemaan kommentteja vanhan ja lievästi vaivaisen ihmisen autovalinnoista, ja kovasti tykkäsi siitä, ettei autonsa ole matala henkilöauto, vaan Mitsun Outlander. Kyytiin on kuulemma helpompi kavuta, kun ei tarvitse taittaa itseään alas, vaan voi siirtää kankkunsa suurin piirtein normaalitasossa penkille ja samalla voi jeesata vähän sopivasti hollilla ikkunan yläpuolella olevasta kahvasta. Eli sikäli tuo HR-V voisi olla ok valinta, miksei CR-V:kin. Tosin eihän nuo enää kovin pieniä autoja ole. SX4 olisi varmasti ollut aika ideaali, jos vain löytyisi noilla spekseillä.

Tämä helppo kavuttavuus ja ennen kaikkea helppo poistuminen puhuu näiden inhoamieni SUV:en puolesta. Lisäksi korkealla istuminen tarjoaa huomattavasti paremman näkyvyyden, joten luulisi aloittelevan automobilistin innostuvan.

Tulevan viikon kuluessa viisaus lisääntyy, sillä tavoite on viedä leskirouva ihastelemaan erilaisia vaihtoehtoja. Toivotaan että nuo hieman isommat autot eivät aiheuta välitöntä tyrmäystä, koska eihän niitä osaa parkkiin ajaa ja muutenkin pelottaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt pitäis ostaa kakkosauto, jonka tärkein kriteeri on pieni kulutus moottoritiellä, eli nopeudessa 120-130. Motaria on reilusti yli puolet ajosta, loppu sekalaista. Kilometrejä voi tulla yli 30.000 vuodessa (riippuen paljonko sillä viitsii ajella vs ykkös-saab, tai noh, vaimohan saabilla ajelee, mitä sitä kieltämään), joten dieselkin tulee toki kyseeseen.

Ai niin, ja hintaa saa olla max 4.000€.

Varmaan ihan pikku bensakinnerit ei tule kyseeseen, koska niissä kulutus tahtoo motarilla olla jo samaa luokkaa kuin isommissakin. Muutenkin tuntuu, että motarinopeudet on kulutuskäyrässä huomioitu vasta uudemmissa autoissa. Audi A2 1,2 Diesel menee ilmoituksen mukaan alle neljällä nopeudessa 120km/h. Ihan tuollaiseen ei ole tällä budjetilla mahdollisuuksia, mutta jos reilusti alle 7 litran pääsisi, niin se olisi jo ihan kiva.

Lähinnä olen katsellut Volvon V/S40:tä 1.9tdi koneella. Onko kokemuksia tuollaisesta, ja sen kulutuksesta motarilla ja muutenkin? Ajo-"ominaisuudet" onkin jo tiedossa, ainakin ennen vuosimallia 2001, eli levoton.

Muitakin vaihtoehtoja saa tuoda esiin! Onko VAGilla joku kandidaatti tähän kisaan? Japskit? Pökö? Ooppeli?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Muitakin vaihtoehtoja saa tuoda esiin! Onko VAGilla joku kandidaatti tähän kisaan?
Niin mullahan on tällä palstalla runsaasti parjattu Golf Variant 2,0 TDI DSG 140 hv-koneella. 2008 vuosimalli, mittarissa n. 100 000 km. Talvinopeuksilla tuo vie valtatiellä selkeästi alle viiden litran - kesällä aika tasan viisi. Moottoritienopeuksissa ei kulutus valtavasti tuosta nouse.

Tuossa näitä on vallan kamalasti 2007-2008 vuotisina: Myydään Volkswagen Golf - Nettiauto

Mun makuuni Golf on helvetin hyvä ajaa. Ehkäpä et automaattia kaipaile jos pääasiassa valtatiellä ajelet? Vaikka onhan tuo DSG ihan ylivoimainen laatikko.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Nyt pitäis ostaa kakkosauto, jonka tärkein kriteeri on pieni kulutus moottoritiellä, eli nopeudessa 120-130. Motaria on reilusti yli puolet ajosta, loppu sekalaista. Kilometrejä voi tulla yli 30.000 vuodessa (riippuen paljonko sillä viitsii ajella vs ykkös-saab, tai noh, vaimohan saabilla ajelee, mitä sitä kieltämään), joten dieselkin tulee toki kyseeseen.

Ai niin, ja hintaa saa olla max 4.000€.

Varmaan ihan pikku bensakinnerit ei tule kyseeseen, koska niissä kulutus tahtoo motarilla olla jo samaa luokkaa kuin isommissakin. Muutenkin tuntuu, että motarinopeudet on kulutuskäyrässä huomioitu vasta uudemmissa autoissa. Audi A2 1,2 Diesel menee ilmoituksen mukaan alle neljällä nopeudessa 120km/h. Ihan tuollaiseen ei ole tällä budjetilla mahdollisuuksia, mutta jos reilusti alle 7 litran pääsisi, niin se olisi jo ihan kiva.

Lähinnä olen katsellut Volvon V/S40:tä 1.9tdi koneella. Onko kokemuksia tuollaisesta, ja sen kulutuksesta motarilla ja muutenkin? Ajo-"ominaisuudet" onkin jo tiedossa, ainakin ennen vuosimallia 2001, eli levoton.

Muitakin vaihtoehtoja saa tuoda esiin! Onko VAGilla joku kandidaatti tähän kisaan? Japskit? Pökö? Ooppeli?

Tolla budjetilla lähtisin hakemaan Golfia tai Poloa tuolta viime vuosituhannen loppupuolelta 1,9TDi koneella. Meillä on ollut kakkosautona ensin Polo, jolla oli ajettu joku 350 000 km, kun pentu päästi rohinoista huolimatta vaihdelaatikon kuivumaan, kun stefa oli pettänyt. Nyt tien päällä ahkeroi n. 440 000 ajettu Golf farkku. Kumpaankaan ei ole normi huoltoja lukuunottamatta koneelle tehty mitään, ja käyvät kuin kello. Vaihdelaatikkoa tosin kannattaa katsoa, että ei vuoda. Tiivisteiden vaihto ei kovin kaksinen eikä kallis homma ole.

Kulutus pyörii 4,6 - 4,8l/100km ajossa, jossa yleisimmin oli 90% satasen tietä ja 10% kaupunkiajoa. Motaria vähemmän ajelimme, mutta en ainakaan satunnaisilla Slummi-Suomen keikoilla ole havainnut kulutuksessa mitään merkittävää kasvua. Tuo Golf on vieläpä yllättävän tilava, tavaraa kulkee mökkireissuillakin mukana tarpeeksi.

Maksoin -97 Golf farkusta n. vuosi sitten karvan yli 2k€, on ollut hintansa väärtti.

t. hanu
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuossa näitä on vallan kamalasti 2007-2008 vuotisina: Myydään Volkswagen Golf - Nettiauto

No joo, kymppitonni liikaa hintaa noissa vaan...

Volkkari sisarmerkkeineen vaikuttaa varsin potentiaaliselta, kiitokset yllekirjoittaneille vinkeistä. Sieltähän olisi myös SDI-koneella, mutta onko se sen taloudellisempi, kun tehottomuus on sitten aika veretseisauttavaa (0-100 vie 19 sekuntia jollain versiolla!)? Polon suljen pois liian rumana, ja Felician liian neuvostoliittolaisena. Jäljelle jäänee Golf, Bora, Cordoba, Fabia ja jokunen Octavia.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulevan viikon kuluessa viisaus lisääntyy, sillä tavoite on viedä leskirouva ihastelemaan erilaisia vaihtoehtoja. Toivotaan että nuo hieman isommat autot eivät aiheuta välitöntä tyrmäystä, koska eihän niitä osaa parkkiin ajaa ja muutenkin pelottaa.

Kyllähän Imprezaa saa myös automaatilla. Tuossakin on nettiautossa yksi kappale melkein budjettiin sopivana ja ihan riittävällä varustuksella.
Subaru Impreza STW 2.0 GX Autom 4WD Farmari 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Auto sai piristysruiskeen ohjelmoinnin muodossa perjantaina, ja n. 400 kilometrin ahkeran testaamisen jälkeen täytyy todeta, että ruiske tuli tarpeeseen. Ohituskiihtyvyys tuntui selkeästi paremmalta ja paikaltaankin peli irtoaa nyt suuremmin kierroksia nostamatta.

Ei sillä, että tuo päivitys olisi mikään välttämättömyys ollut, mutta kyllä 100 Nm:n väännön kasvun tuntee kaasua polkaistessa. Kulutusta täytyykin seurailla lähiaikoina ahkerasti, kunhan alkuinnostuksen aiheuttamasta kierteestä polttoainetankissa on päästy eroon. Autona siis BMW 530dA vuosimallia -04.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Autona siis BMW 530dA vuosimallia -04.

Oletko varma, että oli hyvä ajatus laittaa ohjelmointi automaattilootalla olevaan vitossarjalaiseen? Muistaakseni tuossakin on vielä GM:n laatikko, jotka ohjelmoinnin jälkeen ovat tupanneet kajahtamaan hieman nopeammin.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oletko varma, että oli hyvä ajatus laittaa ohjelmointi automaattilootalla olevaan vitossarjalaiseen? Muistaakseni tuossakin on vielä GM:n laatikko, jotka ohjelmoinnin jälkeen ovat tupanneet kajahtamaan hieman nopeammin.

Nämä kajahtaneet laatikot taisivat olla sitä aiempaa mallia, eli eivät enää E60/E61-korimallin autoissa, joissa loota on ZF:n valmistama. Vanhat GM:n lootat eivät käsittääkseni kestäneet edellisen korimallin kolmelitraisen dieselin vääntöä. Joku asioista paremmin perillä oleva voisi varmistaa asian.

Eli ZF:n laatikoiden tulisi kestää vähintään tuo 600 Nm.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sieltähän olisi myös SDI-koneella, mutta onko se sen taloudellisempi, kun tehottomuus on sitten aika veretseisauttavaa (0-100 vie 19 sekuntia jollain versiolla!)?

Tuota SDI:tä ei voi kyllä suositella pahimmalle vihollisellekaan. Saattaahan se toki taloudellinen olla mutta kun suorituskyky on sitä luokkaa että auto kiihtyisi melkein nopeammin Retukivis-tyylillä jaloilla potkien niin ei tuo mikään ajoelämys ole. Joskus ajelin tuolla SDI-voimanpesällä varustetulla Caddylla ja tuon painoisessa kopassa se alkoi olla jo todella tuskallista menoa. Mietin että jos tuollaisella autolla joutuisi joka päivä ajamaan niin varmaan muodostuisi niin paljon jotain patoutumia että se purkautuisi lopulla rumalla tavalla.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä helvettiä täällä jauhetaan? Ainakin mun SDI-Polo on kaunis ja kyllä se kulkee kun kepittää, eihän nykyään juuri millään muulla autolla edes uskalla panna kolmosta silmään ja tallaa pohjaan normaaleissa liikenneoloissa. Eikä se syö sen enempää kuin TDI:kään, ehkä jopa desilitran tai kaksi vähemmän.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ai niin, ja hintaa saa olla max 4.000€.

Ooppeli?
Mites tuommoinen Astra? Ooppelit kuluttavat aika vähän, mutta osa taitaa tuossa hintaluokassa olla jo aika rapeita.

Myydään Opel Astra - Nettiauto

Meinasin suositella maantieajoon Citroen C5-vehjettä, on mukava nimenomaan maantiellä. Vaan tuossa hintaluokassa Dieselit on mukavasti 400 000 km ajettuja...mutta kato ite:

Myydään Citroen C5 - Nettiauto

Mulla oli joskus tuommoinen C5. Bensakoneella toki, 1,8 litrainen laiskimus. Vaan kun sen vain sai lietsottua maantienopeuksiin niin kivastihan se meni. Taikamatto.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Nämä kajahtaneet laatikot taisivat olla sitä aiempaa mallia, eli eivät enää E60/E61-korimallin autoissa, joissa loota on ZF:n valmistama. Vanhat GM:n lootat eivät käsittääkseni kestäneet edellisen korimallin kolmelitraisen dieselin vääntöä. Joku asioista paremmin perillä oleva voisi varmistaa asian.

Olet täysin oikeassa kummassakin! En muistanut, että 2004 korimalli vaihtuu 5-sarjassa, kun 3-sarjassa se menee vielä 2005 puolelle. GM boxit tosiaan hajoilivat 3 litrasen dieselin väännöstä, mutta eniten niitä rikkoivat 5- ja 7-sarjalaiset. 3-sarjalaiset pääsivät hiukan vähemmällä jos autolla vaan muuten ajettiin suht fiksusti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös