Autoiluketju

  • 3 220 850
  • 18 565

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
On siinä sellainen isokin ero että Saksasta tuotujen autojen korit on ihan järjestään todella paljon paremmassa kunnossa kuin Suomen paskateillä suolan seassa uitetut, vaikka olisikin kyseessä sellainen tuontiauto jonka mittaria on ruuvattu ja todellisuudessa ajettu paljon enemmän kuin sillä Suomi-autolla.

Jaa että Saksassako ei suolata? ROFL
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On siinä sellainen isokin ero että Saksasta tuotujen autojen korit on ihan järjestään todella paljon paremmassa kunnossa kuin Suomen paskateillä suolan seassa uitetut,

Voivat ollakin paremmassa kunnossa, mutta turha kuvitella että siitä suolaa tarvitsee syyttää. Saksa kylvää teille liki 20-kertaisen määrän suolaa täkäläisiin lukuihin verrattuna, ja Ruotsikin tuplasti. Ei aurata nääs niinkuin meillä. Yhdistelmä sora+suola taitaa olla se varsinainen ruostumiskaava. Ensin pikkukivet hakkaavat maalipintaan reikiä joihin suola iskee. Kenties sakemannit myös putsaavat autojensa pohjia uskollisemmin kuin meikäläiset.

Lopetetaan siis hiekottaminen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Voivat ollakin paremmassa kunnossa, mutta turha kuvitella että siitä suolaa tarvitsee syyttää. Saksa kylvää teille liki 20-kertaisen määrän suolaa täkäläisiin lukuihin verrattuna, ja Ruotsikin tuplasti. Ei aurata nääs niinkuin meillä. Yhdistelmä sora+suola taitaa olla se varsinainen ruostumiskaava. Ensin pikkukivet hakkaavat maalipintaan reikiä joihin suola iskee. Kenties sakemannit myös putsaavat autojensa pohjia uskollisemmin kuin meikäläiset.

Lopetetaan siis hiekottaminen.

NASTAT!

Siinä se iso ero. Irotoava nasta menee läpi myös sinkkipinnasta ja tekee rumaa jälkeä. No konepelleistä alkaa olemaan iso osa jo kevytmetalleja joten ne ei nää ruostu vaan muuttuu rumiksi. Pohjalle sen sijaan irtoavat nastat tekee pahaa jälkeä.

Itsehän olen jo...ainakin 5 talvea ajanyt kitkoilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaa että Saksassako ei suolata? ROFL

Sanoinko minä niin? Kyllä Saksassakin suolataan mutta noin yleensä tiet ja ilmasto ei ole ihan niin rankka autoille kuin Suomessa. Täällä kun ajellaan noilla paskakuntoisilla teillä ja sitten vielä uitetaan auto sen päälle suolassa, ja ilmasto on muutenkin rankamepi niin se on autoille aika karua kohtelua. Talvella kun on koko ajan kylmää tai sitten loskaista niin moni ei pese autoaan koko talvena ja ne suolat saa muhia oikein kunnolla siellä kivenhakkaamassa pohjassa.

Mutta joka tapauksessa, minä olen kyllä pistänyt merkille että nämä tuontiautot on ihan järjestään todella paljon paremmassa kunnossa koriltaan. Mitä etelämmäksi mennään Eurooppaa niin sitä parempia näyttävät olevan. Parilla kaverilla on ollut jotain Italian-tuontiautoja niin harvoin näkee parikymmentä vuotta vanhoissa autoissa niin hyväkuntoisia koreja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En minäkään oikein jaksa uskoa että nastat olisi mitenkään merkittävä ongelma, ei niitä kuitenkaan nyt niin valtavasti irtoile renkaista. Kyllä minä luulen että sora/hiekka-suola-pesemättömyys on se maaginen yhdistelmä joka saa tehokkaimmin auton kukkimaan.

Sitä en sitten tiedä yhtään mitä tekee tämä pöly/hiukkaset jota nastarenkaat irroittaa jatkuvasti asfaltista. Onko sillä sitten joku merkitys ruostumiseen?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ja sitten se, että saksalainen pääsääntöisesti pitää parempaa huolta autostaan, kuin suomalainen.

Pesettää auton miltei joka päivä jos on loskakelit ja pohjaa myöten. Jokaisessa autossani on nimenomaan pohja ollut moitteettomassa kunnossa.

Se Saksan suola ei taida olla yhtä tujua kamaa kuin Suomessa?

Tuosta ruuvaamisesta... Sitä toitotetaan omasta mielestäni ihan liikaa nykyään. Esim. Bemarin todelliset kilsat pystyy käsittääkseni tarkistamaan paikallisessa merkkihuollossa. Luulisin, että sama on monen muun automerkin kohdalla.

Jos Saksasta ostat kunnon autoliikkeestä auton ja se hajoaa pahemmin. Muistaakseni kahden valituskerran jälkeen kauppias purkaa halutessaan -purkaa jos on tarkka maineestaan- kaupan, mutta tällöin sinun on toki auto vietävä takaisin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ja nyt jotain lähdettä tai vastaavaa kehiin, koska tällaisesta perustelusta en ole ennen kuullutkaan ja se tuntuu aika uskomattomalta.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen asiahan tää on. Kun katsoo autojen konepeltejä ja tuulilaseja (tai pohjia), niin pahimmat iskut tulee kivistä ja nastoista. Sitten kun tosiaan ajetaan suolassa ja pestän auto kerran talven aikana, niin avot koko paletti kasassa. Kommenttini oli tarkoitksella provokatiivinen sillä oikeasti nastat pitäisi kieltää ihan jo vaan teiden rapautumisen takia.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
sillä oikeasti nastat pitäisi kieltää ihan jo vaan teiden rapautumisen takia.

Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Jos ajat paljon vuodessa ja pitkää matkaa, niin kohdalle sattuu paljon jäässä olevaa tietä. Tällöin alkaa tulla niitä nastoja ikävä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse ajan yli 40000km vuodessa ja aika harvassa on ne kerrat, kun on oikeasti ollut kitkojen kanssa ongelmia. 5 talvea siis jo kitkoilla takana enkä kyllä enää nastoihin vaihda.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Jos ajat paljon vuodessa ja pitkää matkaa, niin kohdalle sattuu paljon jäässä olevaa tietä. Tällöin alkaa tulla niitä nastoja ikävä.

Ja sitten pitäisi todennäköisesti vielä lisätä suolausta ja hiekoitusta, jotka minusta ovat vielä pahempia perkeleitä kuin nastat.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse ajan yli 40000km vuodessa ja aika harvassa on ne kerrat, kun on oikeasti ollut kitkojen kanssa ongelmia. 5 talvea siis jo kitkoilla takana enkä kyllä enää nastoihin vaihda.

Itse ostin tunnetun valmistajan kitkat uudehkoon autoon viime syksynä. Ja kyllä tuli nastoja ikävä. Kitkat on mukavat niin kauan, kun huomaat että nyt mennään kuin kelkka ilman jarruja. Onneksi vain kalsaripyykillä on selvitty.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ajan yli 40000km vuodessa ja aika harvassa on ne kerrat, kun on oikeasti ollut kitkojen kanssa ongelmia. 5 talvea siis jo kitkoilla takana enkä kyllä enää nastoihin vaihda.

Ei kitkoilla ongelmia ole valtaväylillä mutta se ongelma tulee siellä kotipoluilla, itse asun esimerkiksi Espoossa pientaloalueella ja rinnetontti. Siinä taloyhtiöntontilla sutii joka talvi paikoillaan niin taksit, pakut, kuin uudet hienot bimmeritkin. Eikä ole ajotaidoista kiinni vaan siitä että on pirun vähän tilaa, autoa joutuu kääntelemään liukkaalla tontilla ahtaissa paikoissa ja siis mäessä.

Ei ole kunnossapitoa ja naapurit ratkovat ongelman ostamalla 4-vetoauton kun ei jaksa kolata/hiekottaa.


_
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Itse ajan yli 40000km vuodessa ja aika harvassa on ne kerrat, kun on oikeasti ollut kitkojen kanssa ongelmia. 5 talvea siis jo kitkoilla takana enkä kyllä enää nastoihin vaihda.

Itsekin ajanut nyt yhden talven kitkoilla nastojen jälkeen. Olin positiivisesti yllättynyt miten hyvä pito niissä oli. Tosin, ei täällä Oulussa ole juuri mäkiä, joihin jäädä sutimaan.

Mutta sitten mikä tuli mieleen. Niin eikös nämä nastoilla ajavat riko sen jäisen pinnan, että kitkoilla saa paremman pidon? Jos kaikilla olisi kitkat, niin sitten pintaa ei rikkoisi kuin tien ylläpitäjät karhuilla yms. Ja kun niitä ei kaikkialla tiuhaan liiku, niin vois olla aika liukasta.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Vai että oikeistopopulismin uhreilla? Heh.

Suomessa on paljon vähemmän valinnanvaraa esim. värin ja varusteiden suhteen, se nyt on vain fakta kun autokanta täällä on murto-osa Saksan autokannan koosta.

Kyllä, lasken sinutkin oikeistopopulismin pauloissa olevaksi. Sori.

Se on totta, että Suomessa on vähemmän valinnan varaa kuin esimerkiksi Saksassa. Mutta se, että saksalainen auto on automaattisesti parempi kuin muun maalainen, on aika outo. Joka maasta löydät sellaisen yksilön kuin haluat. On itselläkin ollut tuontiautoja, tosin olen ne itse hakenut ja en ole kokenut oikeastaan mitään ongelmia. Kysehän on loppujen lopuksi siitä, että Saksasta ostaessasi joudut olemaan vaan melkoisen paljon huolellisempi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Itse ostin tunnetun valmistajan kitkat uudehkoon autoon viime syksynä. Ja kyllä tuli nastoja ikävä. Kitkat on mukavat niin kauan, kun huomaat että nyt mennään kuin kelkka ilman jarruja. Onneksi vain kalsaripyykillä on selvitty.

Kitkat ovat onnettomat ainoastaan vesipintaisella jäällä. Jos jossain muussa kelissä tulee tuollaisia "kelkka-ilmiöitä", on vika aivan väärässä tilannenopeudessa.

Kaksi talvea olen kitkoilla ajanut, enkä ole tuota yhtä mainitsemaan keliä lukuun ottamatta huomannut mitään eroa nastoihin pidon suhteen. Mukavuuden suhteen eron huomaakin sitten kelillä kuin kelillä.

Edit. Etenemisen kanssakaan ei ole mitään ongelmia, kun auto vetään ns. oikeasta päästä. On oikeastaan aika hauska seurata naapurustossa olevien Bemarien taistelua, kun on vähän reilummin lunta tiellä. Tokihan joku osaa tämän perään kertoa faktana, että takavetoinen etenee lumessa etuvetoista paremmin... ;)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllä, lasken sinutkin oikeistopopulismin pauloissa olevaksi. Sori.

Mielenkiintoista. Kerrotko lyhyesti miten tämä oikeistopopulismi liittyy tähän keskusteluun? Olenko kenties natsi-sympatiseeraaja kun pidän auton tuomista Saksasta hyvänä vaihtoehtona?

Se on totta, että Suomessa on vähemmän valinnan varaa kuin esimerkiksi Saksassa. Mutta se, että saksalainen auto on automaattisesti parempi kuin muun maalainen, on aika outo. Joka maasta löydät sellaisen yksilön kuin haluat. On itselläkin ollut tuontiautoja, tosin olen ne itse hakenut ja en ole kokenut oikeastaan mitään ongelmia. Kysehän on loppujen lopuksi siitä, että Saksasta ostaessasi joudut olemaan vaan melkoisen paljon huolellisempi.

En missään ole sanonut että saksalainen (siis Saksasta tuotu) auto olisi automaattisesti parempi kuin esim. Suomesta ostettu.

Kyse on vain siitä että minua hieman naurattaa Suomessa hyvin laajalle levinnyt "aito Suomi-auto" hehkutus, ihan kuin se olisi joku vitun joutsenmerkki kotimaiselle laadulle. Autoliikkeet myyvät ilmoituksissaan aitoja Suomi-autoja samaan aikaa tuoden pää punaisena hyviä käytettyjä Saksasta. Suomi-auto on merkkiliikkeestä ostettuna ihan turvallinen vaihtoehto mutta jos ostat joltain Kehä kolmosen häkkijobbarilta tai yksityiseltä auton niin kuluttajansuojaa ei ole joko ollenkaan tai se on vähintäänkin kyseenalainen.

Mutta. Saksassa on niiiiin paljon paremmat valikoimat ja KESKIMÄÄRIN autot ovat selvästi paremmin varusteltuja kuin Suomi-autot. Ja ei ne Saksasta ostetut ole mitään Afrikka-versioita jotka eivät kestä pakkasta, Saksassa kun on ihan kunnon talvikin lumineen ja pakkasineen. Keskimäärin lähes kaikki premium-merkit voi tuoda Saksasta Suomeen ja pienellä fiksauksella ne ovat täysin talvikelpoisia Suomessakin. Minä väitän että 90% Saksan tuonneista toimii aivan hyvin Suomen talvessa kunhan niihin laittaa kunnon nesteet (öljyt, jäähdytys jne) ja varmistaa että akku on kunnollinen.

Suomessa on ollut pitkään se tiettyjen piirien (yksityistuontia vihaavien autokauppiaiden toimesta varsinkin) lietsoma "älä osta Saksan tuontia, se ei kestä" skeidakampanja ja myydään paljon kalliimpia, huonommin varusteltuja ja enemmän ajettuja Suomi-kinnereitä.

Valistunut kuluttaja voi saada huomattavia etuja kun hakee autonsa Saksasta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ja ei ne Saksasta ostetut ole mitään Afrikka-versioita jotka eivät kestä pakkasta, Saksassa kun on ihan kunnon talvikin lumineen ja pakkasineen. Keskimäärin lähes kaikki premium-merkit voi tuoda Saksasta Suomeen ja pienellä fiksauksella ne ovat täysin talvikelpoisia Suomessakin.

Tässä on nyt pieni ristiriita. Joka tapauksessa huohotinputken puutteellinen eristys tarkoittaa nimenomaan sitä, ettei auto kestä pakkasta, vaan sopivissa olosuhteissa sylkee öljyt pihalle ja pahimmassa tapauksessa paskoo koko moottorin. Pienellä fiksauksella tuo asia toki korjaantuu.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tässä on nyt pieni ristiriita. Joka tapauksessa huohotinputken puutteellinen eristys tarkoittaa nimenomaan sitä, ettei auto kestä pakkasta, vaan sopivissa olosuhteissa sylkee öljyt pihalle ja pahimmassa tapauksessa paskoo koko moottorin. Pienellä fiksauksella tuo asia toki korjaantuu.

Niin, tuo on hyvin mallikohtaista (ei todellakaan koske kaikkia merkkejä/malleja) ja se on suht helppo fiksata pakkasenkestäväksi niissäkin malleissa jossa se on mahdollinen ongelma
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Saksassa on niiiiin paljon paremmat valikoimat ja KESKIMÄÄRIN autot ovat selvästi paremmin varusteltuja kuin Suomi-autot.

Saksassa on laajempi valikoima, se on totta. Paremmuudesta en ole nähnyt mitään tilastoa. Toinen ääripää on sitten Itävalta, missä verotuskäytännön ansiosta saakin sitten valita sellaisia karvalakkimalleja mitä ei ole edes Suomeen tuotu.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Saksassa on laajempi valikoima, se on totta. Paremmuudesta en ole nähnyt mitään tilastoa. Toinen ääripää on sitten Itävalta, missä verotuskäytännön ansiosta saakin sitten valita sellaisia karvalakkimalleja mitä ei ole edes Suomeen tuotu.

Nojoo, tästä ei varmasti löydy mitään virallista tilastoa mutta onhan se nyt selviö kun huomioidaan autovero joka nostaa varusteiden hintaa vrt. Saksa.

Itse lueskelen mobile.de:tä ja nettiautoa suht. säännöllisesti ja mielestäni tässä ei ole mitään epäselvyyttä.

Onhan Euroopassa näitä ihmeellisyyksiä autoveroissa, esimerkkinä Italia jonka autoverosysteemin takia mm. Maserati taisi tehdä 2-litraisia tuplaturboja yms. kun verot kohtelivat yli kaksilitraisia selvästi kovemmin.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Ajokiellon lyhentäminen

Onko olemassa mitään mahdollisuutta lyhentää ajokiellon pituutta? Ajelin epähuomiossa aika reilusti tutkaan, ylitystä ollessa 43km/h. Poliisi otti kortin pois ja kertoi, että näillä päiväsakoilla ajokiellon pituus olisi 6 - 12 viikkoa. Kortti ei ole aiemmin lähtenyt, parit sakot on aiemmin saatu.

Olen yrittäjä ja tarvitsen yrityksen pyörittämiseen ehdottomasti ajokorttia. Voisi jopa sanoa, että ajokorttini vaikuttaa n. 25 henkilön toimeentuloon välillisesti. Näillä perusteilla soitin ajokiellosta päättävälle ylikonstaapelille, joka selitti käsiensä olevan sidotut noihin liukuma-aikoihin, mutta pystyy tulemaan vastaan määräämällä ehdottomanan miniminä 1kk:n ajokiellon. Päätöksestä pystyisi kuulemma valittamaan, olikohan johonkin hallinto-oikeuteen /vast.

Kysyisinkin palstalaisilta, onko jollakin keinoja/vinkkejä, kuinka tuota ajokieltoa voisi saada lyhennettyä? Itse olin aiemmin siinä uskossa, että kortin saisi nopeastikin takaisin, jos on painavat syyt. Näin ei kuitenkaan ylikonstaapelin mukaan ole. Apuva!
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Itse lueskelen mobile.de:tä ja nettiautoa suht. säännöllisesti ja mielestäni tässä ei ole mitään epäselvyyttä.
Siinä mielessä ei, että Saksassa on jo määrällisestikin niin paljon enemmän tarjontaa, että sieltä löytää helpommin omien mieltymysten mukaisen auton. Parhaiten täällä Suomessa saa mieleisensä auton ostamalla sen uutena.

Itsekin olen tässä mobilea ja autoscoutia selannut aika aktiivisesti pari kuukautta. Tarkoitus olisi hakea bensakäyttöinen ML-mersu halvalla. Pari yksilöä on ilmestynyt, mutta heti kun sinne on soittanut, on auto ollutkin jo myyty. Muutenkin kun tulee omiin spekseihin sopiva, niin ne ovat tuolla sivustoilla vain pari päivää.
 

Veijari

Jäsen
Tuohon ajokieltoon. Kaveri on yksityisyrittäjä ja tällä lähti kortti kolmen ylinopeussakon jälkeen. Leperteli sitten komisariolle että tarvitsee autoa työssä ja kun vaimokin on kotona muksun kanssa niin perhe elää 90 prosenttisesti hänen tuloillaan yms. Komisarion päätös oli aika tyly; työpaikka ja koti on julkisten kulkuneuvojen reittien varrella, käytä niitä. Kortti 8 viikoksi hyllylle.

Eli keksi jotain painavampia syitä. Mun mielestä ihan oikein että ylinopeudesta saa vähän kärsiäkin, oli sitten yrittäjä tai ei. Kukaan ei aja vahingossa 43 km/h ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen yrittäjä ja tarvitsen yrityksen pyörittämiseen ehdottomasti ajokorttia. Voisi jopa sanoa, että ajokorttini vaikuttaa n. 25 henkilön toimeentuloon välillisesti.

Oikeastaan mieleen tulee ainoastaan joku ammattimainen rallikuski, jolla tilanne voisi oikeasti olla tällainen. Tai joku todella erikoislaatuinen tieliikenneajoneuvo, muta ei kyllä tule tällaista mieleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös