Autoiluketju

  • 3 310 729
  • 18 988

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse ajan yli 40000km vuodessa ja aika harvassa on ne kerrat, kun on oikeasti ollut kitkojen kanssa ongelmia. 5 talvea siis jo kitkoilla takana enkä kyllä enää nastoihin vaihda.

Itse ostin tunnetun valmistajan kitkat uudehkoon autoon viime syksynä. Ja kyllä tuli nastoja ikävä. Kitkat on mukavat niin kauan, kun huomaat että nyt mennään kuin kelkka ilman jarruja. Onneksi vain kalsaripyykillä on selvitty.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ajan yli 40000km vuodessa ja aika harvassa on ne kerrat, kun on oikeasti ollut kitkojen kanssa ongelmia. 5 talvea siis jo kitkoilla takana enkä kyllä enää nastoihin vaihda.

Ei kitkoilla ongelmia ole valtaväylillä mutta se ongelma tulee siellä kotipoluilla, itse asun esimerkiksi Espoossa pientaloalueella ja rinnetontti. Siinä taloyhtiöntontilla sutii joka talvi paikoillaan niin taksit, pakut, kuin uudet hienot bimmeritkin. Eikä ole ajotaidoista kiinni vaan siitä että on pirun vähän tilaa, autoa joutuu kääntelemään liukkaalla tontilla ahtaissa paikoissa ja siis mäessä.

Ei ole kunnossapitoa ja naapurit ratkovat ongelman ostamalla 4-vetoauton kun ei jaksa kolata/hiekottaa.


_
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Itse ajan yli 40000km vuodessa ja aika harvassa on ne kerrat, kun on oikeasti ollut kitkojen kanssa ongelmia. 5 talvea siis jo kitkoilla takana enkä kyllä enää nastoihin vaihda.

Itsekin ajanut nyt yhden talven kitkoilla nastojen jälkeen. Olin positiivisesti yllättynyt miten hyvä pito niissä oli. Tosin, ei täällä Oulussa ole juuri mäkiä, joihin jäädä sutimaan.

Mutta sitten mikä tuli mieleen. Niin eikös nämä nastoilla ajavat riko sen jäisen pinnan, että kitkoilla saa paremman pidon? Jos kaikilla olisi kitkat, niin sitten pintaa ei rikkoisi kuin tien ylläpitäjät karhuilla yms. Ja kun niitä ei kaikkialla tiuhaan liiku, niin vois olla aika liukasta.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Vai että oikeistopopulismin uhreilla? Heh.

Suomessa on paljon vähemmän valinnanvaraa esim. värin ja varusteiden suhteen, se nyt on vain fakta kun autokanta täällä on murto-osa Saksan autokannan koosta.

Kyllä, lasken sinutkin oikeistopopulismin pauloissa olevaksi. Sori.

Se on totta, että Suomessa on vähemmän valinnan varaa kuin esimerkiksi Saksassa. Mutta se, että saksalainen auto on automaattisesti parempi kuin muun maalainen, on aika outo. Joka maasta löydät sellaisen yksilön kuin haluat. On itselläkin ollut tuontiautoja, tosin olen ne itse hakenut ja en ole kokenut oikeastaan mitään ongelmia. Kysehän on loppujen lopuksi siitä, että Saksasta ostaessasi joudut olemaan vaan melkoisen paljon huolellisempi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Itse ostin tunnetun valmistajan kitkat uudehkoon autoon viime syksynä. Ja kyllä tuli nastoja ikävä. Kitkat on mukavat niin kauan, kun huomaat että nyt mennään kuin kelkka ilman jarruja. Onneksi vain kalsaripyykillä on selvitty.

Kitkat ovat onnettomat ainoastaan vesipintaisella jäällä. Jos jossain muussa kelissä tulee tuollaisia "kelkka-ilmiöitä", on vika aivan väärässä tilannenopeudessa.

Kaksi talvea olen kitkoilla ajanut, enkä ole tuota yhtä mainitsemaan keliä lukuun ottamatta huomannut mitään eroa nastoihin pidon suhteen. Mukavuuden suhteen eron huomaakin sitten kelillä kuin kelillä.

Edit. Etenemisen kanssakaan ei ole mitään ongelmia, kun auto vetään ns. oikeasta päästä. On oikeastaan aika hauska seurata naapurustossa olevien Bemarien taistelua, kun on vähän reilummin lunta tiellä. Tokihan joku osaa tämän perään kertoa faktana, että takavetoinen etenee lumessa etuvetoista paremmin... ;)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllä, lasken sinutkin oikeistopopulismin pauloissa olevaksi. Sori.

Mielenkiintoista. Kerrotko lyhyesti miten tämä oikeistopopulismi liittyy tähän keskusteluun? Olenko kenties natsi-sympatiseeraaja kun pidän auton tuomista Saksasta hyvänä vaihtoehtona?

Se on totta, että Suomessa on vähemmän valinnan varaa kuin esimerkiksi Saksassa. Mutta se, että saksalainen auto on automaattisesti parempi kuin muun maalainen, on aika outo. Joka maasta löydät sellaisen yksilön kuin haluat. On itselläkin ollut tuontiautoja, tosin olen ne itse hakenut ja en ole kokenut oikeastaan mitään ongelmia. Kysehän on loppujen lopuksi siitä, että Saksasta ostaessasi joudut olemaan vaan melkoisen paljon huolellisempi.

En missään ole sanonut että saksalainen (siis Saksasta tuotu) auto olisi automaattisesti parempi kuin esim. Suomesta ostettu.

Kyse on vain siitä että minua hieman naurattaa Suomessa hyvin laajalle levinnyt "aito Suomi-auto" hehkutus, ihan kuin se olisi joku vitun joutsenmerkki kotimaiselle laadulle. Autoliikkeet myyvät ilmoituksissaan aitoja Suomi-autoja samaan aikaa tuoden pää punaisena hyviä käytettyjä Saksasta. Suomi-auto on merkkiliikkeestä ostettuna ihan turvallinen vaihtoehto mutta jos ostat joltain Kehä kolmosen häkkijobbarilta tai yksityiseltä auton niin kuluttajansuojaa ei ole joko ollenkaan tai se on vähintäänkin kyseenalainen.

Mutta. Saksassa on niiiiin paljon paremmat valikoimat ja KESKIMÄÄRIN autot ovat selvästi paremmin varusteltuja kuin Suomi-autot. Ja ei ne Saksasta ostetut ole mitään Afrikka-versioita jotka eivät kestä pakkasta, Saksassa kun on ihan kunnon talvikin lumineen ja pakkasineen. Keskimäärin lähes kaikki premium-merkit voi tuoda Saksasta Suomeen ja pienellä fiksauksella ne ovat täysin talvikelpoisia Suomessakin. Minä väitän että 90% Saksan tuonneista toimii aivan hyvin Suomen talvessa kunhan niihin laittaa kunnon nesteet (öljyt, jäähdytys jne) ja varmistaa että akku on kunnollinen.

Suomessa on ollut pitkään se tiettyjen piirien (yksityistuontia vihaavien autokauppiaiden toimesta varsinkin) lietsoma "älä osta Saksan tuontia, se ei kestä" skeidakampanja ja myydään paljon kalliimpia, huonommin varusteltuja ja enemmän ajettuja Suomi-kinnereitä.

Valistunut kuluttaja voi saada huomattavia etuja kun hakee autonsa Saksasta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ja ei ne Saksasta ostetut ole mitään Afrikka-versioita jotka eivät kestä pakkasta, Saksassa kun on ihan kunnon talvikin lumineen ja pakkasineen. Keskimäärin lähes kaikki premium-merkit voi tuoda Saksasta Suomeen ja pienellä fiksauksella ne ovat täysin talvikelpoisia Suomessakin.

Tässä on nyt pieni ristiriita. Joka tapauksessa huohotinputken puutteellinen eristys tarkoittaa nimenomaan sitä, ettei auto kestä pakkasta, vaan sopivissa olosuhteissa sylkee öljyt pihalle ja pahimmassa tapauksessa paskoo koko moottorin. Pienellä fiksauksella tuo asia toki korjaantuu.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tässä on nyt pieni ristiriita. Joka tapauksessa huohotinputken puutteellinen eristys tarkoittaa nimenomaan sitä, ettei auto kestä pakkasta, vaan sopivissa olosuhteissa sylkee öljyt pihalle ja pahimmassa tapauksessa paskoo koko moottorin. Pienellä fiksauksella tuo asia toki korjaantuu.

Niin, tuo on hyvin mallikohtaista (ei todellakaan koske kaikkia merkkejä/malleja) ja se on suht helppo fiksata pakkasenkestäväksi niissäkin malleissa jossa se on mahdollinen ongelma
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Saksassa on niiiiin paljon paremmat valikoimat ja KESKIMÄÄRIN autot ovat selvästi paremmin varusteltuja kuin Suomi-autot.

Saksassa on laajempi valikoima, se on totta. Paremmuudesta en ole nähnyt mitään tilastoa. Toinen ääripää on sitten Itävalta, missä verotuskäytännön ansiosta saakin sitten valita sellaisia karvalakkimalleja mitä ei ole edes Suomeen tuotu.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Saksassa on laajempi valikoima, se on totta. Paremmuudesta en ole nähnyt mitään tilastoa. Toinen ääripää on sitten Itävalta, missä verotuskäytännön ansiosta saakin sitten valita sellaisia karvalakkimalleja mitä ei ole edes Suomeen tuotu.

Nojoo, tästä ei varmasti löydy mitään virallista tilastoa mutta onhan se nyt selviö kun huomioidaan autovero joka nostaa varusteiden hintaa vrt. Saksa.

Itse lueskelen mobile.de:tä ja nettiautoa suht. säännöllisesti ja mielestäni tässä ei ole mitään epäselvyyttä.

Onhan Euroopassa näitä ihmeellisyyksiä autoveroissa, esimerkkinä Italia jonka autoverosysteemin takia mm. Maserati taisi tehdä 2-litraisia tuplaturboja yms. kun verot kohtelivat yli kaksilitraisia selvästi kovemmin.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Ajokiellon lyhentäminen

Onko olemassa mitään mahdollisuutta lyhentää ajokiellon pituutta? Ajelin epähuomiossa aika reilusti tutkaan, ylitystä ollessa 43km/h. Poliisi otti kortin pois ja kertoi, että näillä päiväsakoilla ajokiellon pituus olisi 6 - 12 viikkoa. Kortti ei ole aiemmin lähtenyt, parit sakot on aiemmin saatu.

Olen yrittäjä ja tarvitsen yrityksen pyörittämiseen ehdottomasti ajokorttia. Voisi jopa sanoa, että ajokorttini vaikuttaa n. 25 henkilön toimeentuloon välillisesti. Näillä perusteilla soitin ajokiellosta päättävälle ylikonstaapelille, joka selitti käsiensä olevan sidotut noihin liukuma-aikoihin, mutta pystyy tulemaan vastaan määräämällä ehdottomanan miniminä 1kk:n ajokiellon. Päätöksestä pystyisi kuulemma valittamaan, olikohan johonkin hallinto-oikeuteen /vast.

Kysyisinkin palstalaisilta, onko jollakin keinoja/vinkkejä, kuinka tuota ajokieltoa voisi saada lyhennettyä? Itse olin aiemmin siinä uskossa, että kortin saisi nopeastikin takaisin, jos on painavat syyt. Näin ei kuitenkaan ylikonstaapelin mukaan ole. Apuva!
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Itse lueskelen mobile.de:tä ja nettiautoa suht. säännöllisesti ja mielestäni tässä ei ole mitään epäselvyyttä.
Siinä mielessä ei, että Saksassa on jo määrällisestikin niin paljon enemmän tarjontaa, että sieltä löytää helpommin omien mieltymysten mukaisen auton. Parhaiten täällä Suomessa saa mieleisensä auton ostamalla sen uutena.

Itsekin olen tässä mobilea ja autoscoutia selannut aika aktiivisesti pari kuukautta. Tarkoitus olisi hakea bensakäyttöinen ML-mersu halvalla. Pari yksilöä on ilmestynyt, mutta heti kun sinne on soittanut, on auto ollutkin jo myyty. Muutenkin kun tulee omiin spekseihin sopiva, niin ne ovat tuolla sivustoilla vain pari päivää.
 

Veijari

Jäsen
Tuohon ajokieltoon. Kaveri on yksityisyrittäjä ja tällä lähti kortti kolmen ylinopeussakon jälkeen. Leperteli sitten komisariolle että tarvitsee autoa työssä ja kun vaimokin on kotona muksun kanssa niin perhe elää 90 prosenttisesti hänen tuloillaan yms. Komisarion päätös oli aika tyly; työpaikka ja koti on julkisten kulkuneuvojen reittien varrella, käytä niitä. Kortti 8 viikoksi hyllylle.

Eli keksi jotain painavampia syitä. Mun mielestä ihan oikein että ylinopeudesta saa vähän kärsiäkin, oli sitten yrittäjä tai ei. Kukaan ei aja vahingossa 43 km/h ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen yrittäjä ja tarvitsen yrityksen pyörittämiseen ehdottomasti ajokorttia. Voisi jopa sanoa, että ajokorttini vaikuttaa n. 25 henkilön toimeentuloon välillisesti.

Oikeastaan mieleen tulee ainoastaan joku ammattimainen rallikuski, jolla tilanne voisi oikeasti olla tällainen. Tai joku todella erikoislaatuinen tieliikenneajoneuvo, muta ei kyllä tule tällaista mieleen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Onko olemassa mitään mahdollisuutta lyhentää ajokiellon pituutta? Ajelin epähuomiossa aika reilusti tutkaan, ylitystä ollessa 43km/h. Poliisi otti kortin pois ja kertoi, että näillä päiväsakoilla ajokiellon pituus olisi 6 - 12 viikkoa.

Olen yrittäjä ja tarvitsen yrityksen pyörittämiseen ehdottomasti ajokorttia. Voisi jopa sanoa, että ajokorttini vaikuttaa n. 25 henkilön toimeentuloon välillisesti.

Itse olin aiemmin siinä uskossa, että kortin saisi nopeastikin takaisin, jos on painavat syyt

Ei millään pahalla, mutta.... Ajoit tutkaan 43 km/h ylinopeutta yli nopeusrajoituksen. Onko se sinusta jotenkin vähäpätöinen rike!? Tuollaiset nopeusrajoituksen ylitykset eivät nyt ihan pelkästä huolimattomuudesta johdu.. Oletko omasta mielestäsi niin taitava kuski, ettei suurikaan ylinopeus SINUN käsissäsi vaaranna liikenneturvallisuutta!?

Se että (välillisesti) työllistät 25 ihmistä, ei oikeuta sinua ajamaan ylinopeutta tai olemaan välittämättä muistakaan liikennesäännöistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oletko omasta mielestäsi niin taitava kuski, ettei suurikaan ylinopeus SINUN käsissäsi vaaranna liikenneturvallisuutta!?
Emmänytiedä onko tässä näillä tiedoilla tarvetta moralisoinnille? 43 km/h on toki paljon, mutta tarkemmin tietämättä vaikea sanoa enempää. Jos esim moottoritiellä ajaa normaalia 125 km/h ja missaa vaikkapa jonkun tietyömaan ennakkorajoitusmerkin 80 km/h , niin siinähän sitä jo ollaan. Tai moottoritien päässä vastaavasti missaa ekan rajoitusmerkin ja seuraavallla onkin jo tutka. Jossain pimppirallissa torin ympäri joku 93 km/h on jo toki munatpoisjalinnaan-osastoa.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Oikeastaan mieleen tulee ainoastaan joku ammattimainen rallikuski, jolla tilanne voisi oikeasti olla tällainen. Tai joku todella erikoislaatuinen tieliikenneajoneuvo, muta ei kyllä tule tällaista mieleen.

No en nyt lähde tarkemmin erittelemään miksi sitä ajokorttia niin kovin tarvitsen, kunhan nyt vain ehdottomasti tarvitsen. Mut se siitä, jos se on lusittava niin lusitaan.


Ei millään pahalla, mutta.... Ajoit tutkaan 43 km/h ylinopeutta yli nopeusrajoituksen. Onko se sinusta jotenkin vähäpätöinen rike!? Tuollaiset nopeusrajoituksen ylitykset eivät nyt ihan pelkästä huolimattomuudesta johdu.. Oletko omasta mielestäsi niin taitava kuski, ettei suurikaan ylinopeus SINUN käsissäsi vaaranna liikenneturvallisuutta!?

Se että (välillisesti) työllistät 25 ihmistä, ei oikeuta sinua ajamaan ylinopeutta tai olemaan välittämättä muistakaan liikennesäännöistä.

Eli keksi jotain painavampia syitä. Mun mielestä ihan oikein että ylinopeudesta saa vähän kärsiäkin, oli sitten yrittäjä tai ei. Kukaan ei aja vahingossa 43 km/h ylinopeutta.

Ja en mielestäni vahingosta mitään puhunut vaan epähuomiosta. Ajelin pitkän tovin satasen rajoitusalueella, vakkari säädettynä pikkasen ylitse eli 103km/h. Keskustellesani vänkärin kanssa, jäi muuttuneet rajoitukset huomaamatta ja käry kävi. Kai tuota voisi vahingoksikin kutsua, mut olkoon sitä epähuomiota. Enkä ollenkaan vähättele rikostani, tyhmäähän tuo oli.

Anteeksi, että kysyin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eräs tuttu kuljetusyrittäjä sai joskus muutettua ylinopeudesta tulleen ajokieltonsa ehdolliseksi kun perusteli että firman bisnikset vähän kärsii jos firman ainoalla kuljettajalla ei ole korttia. Että kyllä se jotenkin mahdollista siis on, vaan ei varmaankaan kovin helppoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No en nyt lähde tarkemmin erittelemään miksi sitä ajokorttia niin kovin tarvitsen, kunhan nyt vain ehdottomasti tarvitsen. Mut se siitä, jos se on lusittava niin lusitaan.

Ei tartte kertoa, haisi vaan vähän siltä, että tarvitset ehdottomasti autoa, et ajokorttia.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kai tuota voisi vahingoksikin kutsua, mut olkoon sitä epähuomiota. Enkä ollenkaan vähättele rikostani, tyhmäähän tuo oli.

Voihan tuota tietysti sattua, kun eteen tupsahtaa 60:n risteysalue tms. Kuulosti vaan ensin hieman siltä, että olet niitä tapahurjastelijoita, joita rajoitukset ahdistavat.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Jos esim moottoritiellä ajaa normaalia 125 km/h ja missaa vaikkapa jonkun tietyömaan ennakkorajoitusmerkin 80 km/h , niin siinähän sitä jo ollaan.

Tässähän täytyisi missata kaksi liikennemerkkiä, koska nopeusrajoitus ei ikinä laske kuin 30km/h kerralla (eli yhdellä merkillä). Eli kuvailemasi lasku 120km/h:sta alaspäin vaatii ensin 100km/h merkin, jonka jälkeen vasta tulisi tuo 80km/h.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässähän täytyisi missata kaksi liikennemerkkiä, koska nopeusrajoitus ei ikinä laske kuin 30km/h kerralla (eli yhdellä merkillä). Eli kuvailemasi lasku 120km/h:sta alaspäin vaatii ensin 100km/h merkin, jonka jälkeen vasta tulisi tuo 80km/h.

Tämä on muuten totta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tässähän täytyisi missata kaksi liikennemerkkiä, koska nopeusrajoitus ei ikinä laske kuin 30km/h kerralla (eli yhdellä merkillä). Eli kuvailemasi lasku 120km/h:sta alaspäin vaatii ensin 100km/h merkin, jonka jälkeen vasta tulisi tuo 80km/h.

Tämä on muuten totta.
Tarkoitat varmaankin samalla tieosuudella, muutenhan tuo ei ole totta. Tai sitten tämä on muuttunut tässä lähimenneisyydessä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Tarkoitat varmaankin samalla tieosuudella, muutenhan tuo ei ole totta. Tai sitten tämä on muuttunut tässä lähimenneisyydessä.

Eiköhän tosiaan vain tuo sama tieosuus päde. Eli 120km/h:sta ei siis voi pudottaa merkillä esim tietyöalueella 80km/h:iin. Täytyykin katsella seuraavan kerran esim kakkostietä ajaessa, onko siellä huntin alueilla joku pikkutien (oletuksena nopeusrajoitus 50 km/h) risteys, jonka kohdalla ei pudoteta rajoitusta 80km/h:iin. Tällaista käsittääkseni tuolla tarkoitit ja niitä tuolla kakkostielläkin aivan hyvin voi olla, vaikka aika usein tuollakin risteysalueelle päätien nopeusrajoitus putoaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eräs tuttu kuljetusyrittäjä sai joskus muutettua ylinopeudesta tulleen ajokieltonsa ehdolliseksi kun perusteli että firman bisnikset vähän kärsii jos firman ainoalla kuljettajalla ei ole korttia.

Veikkaisin, että tuttu kuljetusyrittäjäsi on ajanut ilman korttia tällaisessa tapauksessa ja sepittänyt kauniin tarinan siitä kuinka kortin sai pitää painavan syyn varjolla. Kyllä minun tietämissäni tapauksissa on viesti ollut se, että jos olet ainoa kuljettaja, hanki jostain lisää. Näitä tapauksia on tiedossani enemmän kuin yksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös