Kysyisinkin palstalaisilta, onko jollakin keinoja/vinkkejä, kuinka tuota ajokieltoa voisi saada lyhennettyä? Itse olin aiemmin siinä uskossa, että kortin saisi nopeastikin takaisin, jos on painavat syyt. Näin ei kuitenkaan ylikonstaapelin mukaan ole. Apuva!
Pentu on rekkakuski, otatti itsestään kolme valokuvaa vuoden sisään tien päällä. Hän onnistui poliisin kanssa neuvottelemaan ajokieltonsa kesälomaksi, ei kuitenkaan pystynyt siitä kokonaan luistamaan. Nuo olivat käsittääkseni kuitenkin kaikki rikesakkorajan alla, joten mitään erityisen törkeää rikettä niihin ei kuulunut.
Mulla oli kortti kuivumassa ~viisi kk kunnon hölmöilyllä, tosin varsinaista vaaratilannetta tuossa ei ollut. Ohituskaista ja lumiaura edessä, talvirajoitukset: Ajattelin, että ohitanpa tuon auran vielä tässä. Vauhtia 115km/h 80km/h alueella (talvirajoitus), autolla jolla ei saa ajaa kuin 80km/h. Ohituskaistan suoja-alueen keltaista viivaa tuli samalla ylitettyä.
"Hirtettävä munista" -tuomiota palstalla odotellessa, vetoan lieventäviin asianhaaroihin. Auto on rekisteröity matkailuautoksi, WV-Caravellen pikkubussi, jolle saisi 120km/h oikeuden vain käymällä katsastuskonttorilla ja rekisteröimällä sen henkilöautoksi (ja maksamalla rahaa), eli auton ajo-ominaisuuksista ei homma ollut kiinni. Tie oli myös sula ja kuiva, kesällä rajoitus samalla pätkällä olisi ollut 100km/h. Keltaisen viivan aluekin oli ohituskaistan lopun suoja-aluetta, eli tilaa oli, samoin siinä oli näkyvyyttä vastaan tulevien suuntaan.
Tyhmyydestä sakotetaan, tässä tapauksessa n. 900€ ja tuo ajokielto. Pidin tuomiota tosin kohtuuttomana, joskin pykälien mukainenhan se oli, mutta eipä sitä valtiota vastaan pullikoimaankaan kannata keskimäärin lähteä.
Suomalaista verotuskäytäntöä tämäkin. Sama auto: matkailuautona 80km/h, pakettiautona 100km/h, henkilöautona 120km/h. Liikenneturvallisuus, missä pelaa.
t. hanu