Autoiluketju

  • 3 207 280
  • 18 538

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Uudemman vectran haittapuoli on se aivan jumalaton rengasmelu joka lienee farmarissa vieläkin pahempi. Sedan oli karmea tässä suhteessa, toki renkaatkin vaikuttavat asiaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Esson paarissa kuulin juttua, että noissa Accordeissa on vakiona liian pieni akku Suomen oloihin. Omakohtaista kokemusta tästä on sen verran, että lankomiehen faijan 2.4 litraista bensa-Accordia joka talvi tuossa pihalla pari kertaa kaapeleilla käynnisteltiin. Viime talvena se taisi sitten hankkia siihen isomman akun.
 
Viimeksi muokattu:

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Skoda Octavia: 585l (1455l)
Ford Mondeo: 494l (1745l)
Opel Insignia: 540l (1530l), Vectrassa oletettavasti suurempi?
Tähän voisi jatkaa vielä että BMW 5-sarja: 560l (1670l), Audi A6 Avant 565l (1660l), ja Volvo V70 575l. Volvon tavaratilan kokoa penkit kaadettuna en löytäyt ja tuosta Audin tietojen ajantasaisuudesta en ole aivan varma, mutta joka tapauksessa tuosta näkee, että Octavia päihittää nämä ns. kartanoautot tuossa tavaratilan koossa luokkaa pienempänä autona. Tosin E-Mersua se ei enää sentään päihitä, siinä tavaratila on lähemmäs 700 litraa.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Olisi tarkoitus ostaa toiseksi autoksi jokin massiivisen takaluukun omaava farmariajoneuvo, hintaluokka sellainen että enempää kuin 15K en viitsisi tästä ryhtyä maksamaan. Massiivinen takaluukku tarkoittaa siis nimenomaan massiivista takaluukkua. Meikäläisen koira on siinä määrin iso jytky sekä korkeus, että pituussuuntaan (leveyttä sitten vähemmän) notta pitää aidosti olla luokkansa suurin kontti.

Meidän irlistä roudataan S-maxilla. Hyvin mahtuu ja matalan kuormauskynnyksen ansiosta hurtta pääsee vaivattomasti kulkemaan. Tilojen puolesta voi suositella.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisi tarkoitus ostaa toiseksi autoksi jokin massiivisen takaluukun omaava farmariajoneuvo, hintaluokka sellainen että enempää kuin 15K en viitsisi tästä ryhtyä maksamaan. Massiivinen takaluukku tarkoittaa siis nimenomaan massiivista takaluukkua. Meikäläisen koira on siinä määrin iso jytky sekä korkeus, että pituussuuntaan (leveyttä sitten vähemmän) notta pitää aidosti olla luokkansa suurin kontti.

Moni tuo Saksasta tuohon tarkoitukseen noin 10v vanhoja E-sarjan Mersu-farkkuja, enempää en niistä tiedä mutta hyvin moni päätyy sellaiseen ja diisel-myllyllä tottakai.

Edelliskoppainen Accord-farkku on saanut kehuja runsaasti tiloistaan. Moottorit lienee jääneet vähän kehityksestä jälkeen ja ovat janoisia.

Noita tilavuuslitroja listattaessa on syytä ottaa huomioon auton muoto. En laita päätäni pantiksi, mutta kuulin juuri yhdeltä frendiltä joka näitä vertaili ja päätyi uuteen Focukseen että litramitoissa ei oteta huomioon auton virtaviivaista muotoilua, toisinsanoen laskevaa katon takaosaa. Tiedä sitten mutta näin väitti.

Farkuissa on myös tärkeää iso lastausaukko, hyvin moni isokin tavaratila on varustettu ihmeen pienellä lastausaukolla syystä tai toisesta. Ja silloin hankaloituu koko tilan hyödyntäminen.


_
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Skoda Octavia: 585l (1455l)
VW Golf: 505l (1495l)
Volvo V50: 417l
Ford Focus: 490l (1502l)
Seat Exeo: 442l (1354l)
Audi A4: 442l (1188l)
BMW 300-sarja: 460l (1385l)
Saab 9-3: 477l
Opel Astra: 500l (1550l)
Ford Mondeo: 494l (1745l)
Opel Insignia: 540l (1530l), Vectrassa oletettavasti suurempi?

Citroën C5 mk2: 533 (1490) (+ kuormauskorkeuden säätö)
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Edelliskoppainen Accord-farkku on saanut kehuja runsaasti tiloistaan. Moottorit lienee jääneet vähän kehityksestä jälkeen ja ovat janoisia._
Tilaa on etenkin tavaratilassa, mutta takapenkki on huonosti muotoiltu. Kolmea turvaistuinta on hankala sovittaa edellismallin Accordin takapenkille, jos sille tarvetta siattuisi olemaan. Ajaessa yli 300 km putkea puutui takareisi.

Dieselmoottorisena kulutus on n. 6l/100km ja moottori on erittäin vääntävä tuohon hintaluokkaan. Puutteena voi pitää myös automaattilaatikon puutetta ja suht kovaa rengasmelua.

Ajo-ominaisuuksiltaan Accord on minun mielestäni hyvä, tuntuma on napakka, jos sitä vertaa vaikkapa avensukseen tai C5:een.

Ajelin itse ko. autolla rapiat 150.000 km:a.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Edellisen kopan farkku-Accordilla tuli päästeltyä 100tkm+. Akkuprobleema olikin jo mainittu, vakiokoko kestää n. kaksi talvea (itse ei kyllä apuvirta-asteelle ikinä jouduttu). Ajoltaan auto on "japanilainen" esim. euroautoihin tottuneelle rattituntuma voi olla melko hassu. 2.4-koneinen manuaali kaupunkiliikenteessä ärsyttävä, maantiellä menettelee, kutoselta-kolmoselle vaihdot tulevat kuitenkin tutuksi ahtaimmissa tiloissa.

Plussaa varsinkin X-version täysnahkasisustuksesta, navista, hyvästä audiosta sekä sähköisestä peräluukusta (jonka maahantuoja korjasi takuuseen 6 vuotta vanhasta autosta...).

Miinusta annan ajo/perstuntumasta, taloudellisuudesta, paikallisen Honda-huollon nihkeydestä ja kuluvien osien hinnoittelusta.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Nostaisin esiin myös Citroen Xsaran, esim tässä aika hyvä esimerkki. Se on hiljainen ja mukava ajaa, olen sellaisella ajanut 40tkm aikanaan. Xsara on perustekniikkaa (esim rautajouset), eikä sisällä mitään outoja sitikkamaisuuksia.

Itselläni on vastaavanlainen, samanikäinen peli, tosin 2.0 HDi koneella, ajettu 171tkm. Loistava ajaa eikä tunnu ainakaan minun korvaan millään tavalla meluisaltakaan. Ainoa miinuspuoli on johdotukset, talvella voi tulla keskuslukituksen ja takakontin lukon kanssa ongelmaa, koska johdot jäykistyy pakkasella niin että voivat napsahtaa poikki. Ongelmakohtia ovat ovissa kulkevat johdot sekä takakontin yläkulmassa kulkevat johdot. Jos viitsii nähdä vaivaa, niin näiden vaihtaminen silikonijohtoihin auttaisi ongelmaan kummasti :)HDi kone on kestävä, ainoastaan kampiakselin päässä oleva apulaitehihnapyörä jos alkaa ääntämään, niin äkkiä vaihtoon. Siitä jos irtoaa massa, niin se menee yleensä jakopään väliin hajottaen sen. Pyörän kestoikä on noin 140-160tkm.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Kokemusta myös tuosta Accordista.

Akku on paska, kuten sanottua. Vaihtoon meni aika nopeasti.

Dieselkone on helvetin laiska, mutta vääntää kyllä ok. Kulutus kesättalvet aika tarkkaan sen kuusi litraa.

Korisarjallinen on ihan hyvän näköinen.

Penkit todella puuduttavat (kokemusta vain kuskinpenkistä). Itselläni puutuu jalat siinä todella nopeasti. Ohjaus on ontto.

Matkanopeuksissa aika hiljainen kiesi.

Takakontti on älyttömän iso. Riittää varmasti. Myös hyvänmuotoinen, joten lastattavissa hyvin täyteen. Myös koira tykännee koko kontin ollessa "tasakorkea".

Aika perusauto, hyvillä tiloilla. Tylsähkö.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Minulla oli tuollainen Xsara myös. Mielestäni aika surkea ohjaustuntuma. Muuten ei juuri valittamista. Hohdokkuutta ei pahemmin löydy, mutta ei pahempia puutteitakaan.

Kerran tosin vilkku alkoi temppuilemaan ja vulkutteli omia aikojaan. Asia korjaantui kun viiksen irrotti ja putsasi viiksen juuresta metallipölyn joka oli irronnut toisiaan hankaavista metalliosista.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Noni.

Puol vuotta vanha Nissan Qashqai sai tehdä autokatoksessa tilaa vuoden 2008 BMW 320 d A Touringille. Nissan oli huippupeli muuten mutta ikävä kyllä siitä puuttui noin 100 hevosvoimaa pellin alta ja automaattivaihteet. Kun ei kiihdy eikä ohittaa uskalla, niin se on ikävää ajoa se. Kaupunkiajossa jäin kaipaamaan automaattivaihteita.

Ei tuo diesel-Bemarikaan nyt mikään maailman tykein vehje ole mutta aivan eri planeetalta kuin Nissan oli.

Bemarissa on nyt sitten melkein kaikki herkut mitä voi toivoa. Vakionopeuden säädin puuttuu mutta kyllä tuota Luvian ja Porin väliä suhaa ilmankin.

Taas olen tyytyväinen, kuten olin puoli vuotta sittenkin. Kattellaan etiä päin miten mieli muuttuu. Vai muuttuuko?
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Kiitoksia näkemyksistä, akku oli minulle uutta tuossa Accordissa.

Joku mainitsi Octavian; merkki kyllä käy - tämän kokoisen koiran kanssa pitää nyt vaan ajatella käytännöllisyyttä - mutta en ole kyllä ihan varma siitä riittääkö. Litrat kyllä riittää, mutta ongelma tuppaa Octaviassakin (ainakin mutulla) olemaan se, että peräpää on muotoiltu ja laskee siellä lopussa aika nopeasti. Tämä on haaste 75cm säkäkorkealle koiralle vaikka lattiapintaa löytyisikin. Sen takia tuollaiset veitsellä leikatut farmarit (Vectra ja Accordin edellinen) toimivat paremmin. V70 myös ihan ok, mutta yllättäen siinä oli mitatessa kontin korkeus "suuaukossa" vain n. 70cm (Accordissa lähes 90cm). Silti V70 voisi mennä vielä nippa nappa.

E-sarjan Mersu varmasti toimisi. Minut on vain opetettu ennakkoluuloiseksi tuontiautoihin, irrationaalistahan tuo (mm. veljellä 535 tuontibemari ja hyvin menee). Ehkä tulee siitä, että tietoa ei löydy. Samoin on tullut pohdittua tätä S-Maxia ja Mazda vitosta. Jotenkin ei ehkä sytytä tuollainen "paku" näin lapsettomalle.

No, ei tässä kiire ole. Täytyy koeajella erinäisiä vaihtoehtoja ja visioida.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ei tuo diesel-Bemarikaan nyt mikään maailman tykein vehje ole mutta aivan eri planeetalta kuin Nissan oli.

Mutta, tuo 2litrainen diesel Bemari on järkiauto viimeisen päälle sellaiselle, joka haluaa hiukkasen parempaa, mutta kuitenkin taloudellisuutta. Ei ole kallis auto ylläpidettäväksi. Sitten jos haluaa vähän ripeyttä lisää, vaihtaa 330d:n, missä kulutus on edelleen hyvin taloudellisissa lukemissa.

Mulla on toinen 330d menossa. Mukava on matka-ajoa ajaa sellaisella 5+ litran kulutuksella + kahdellasadalla hepalla ja viidensadan väännöllä. Ennen näitä oli juurikin 320d, mutta vanhempaa korimallia. Tykkäsin kovasti, enkä niin taloudellista autoa ennen ollut ajanutkaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kiitoksia näkemyksistä, akku oli minulle uutta tuossa Accordissa.

Joku mainitsi Octavian; merkki kyllä käy - tämän kokoisen koiran kanssa pitää nyt vaan ajatella käytännöllisyyttä - mutta en ole kyllä ihan varma siitä riittääkö. Litrat kyllä riittää, mutta ongelma tuppaa Octaviassakin (ainakin mutulla) olemaan se, että peräpää on muotoiltu ja laskee siellä lopussa aika nopeasti.

En tiedä tuosta lastausaukon korkeudesta, mutta mutulla voisin väittää, että siinä 70cm +/- paikkeilla se on. Tuo perä hiukan hämää, koska Octaviassa on pitkä peränylitys, niin lattiapinta-ala tavaratilassa on kuitenkin suuri, varmaan metrin luokkaa syvyyssuunnassa (leveyssuunnassa se on metrin). Myös tavaratilassa oleva kynnys hämää, koska itse tavaratilan lattia on reilu 10cm alempana. Veljelläni on Labradorinnoutaja ja Hovawart, hyvin mahtuvat farkku Octaviaan, tosin kauheasti muuta ei sitten tarvitse tavaratilaan laittaakaan...

Tässä kuva vanha koppaisen Accordin tavaratilasta. Aika matalalta näyttää, kuvakulmakin saattaa hiukan hämätä...

Opel Vectran tavaratila tämä näyttää vaatimuksiisi nähden jo huomattavasti paremmalta, verrattuna Accordiin.

Tässä vielä Skoda Octavian tavaratila, ei kyllä paljoa eroa tuosta Vectrasta.

(linkit ovat kuvaotoksia nettiauton sivuilta)
 
Viimeksi muokattu:

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Mutta, tuo 2litrainen diesel Bemari on järkiauto viimeisen päälle sellaiselle, joka haluaa hiukkasen parempaa, mutta kuitenkin taloudellisuutta. Ei ole kallis auto ylläpidettäväksi. Sitten jos haluaa vähän ripeyttä lisää, vaihtaa 330d:n, missä kulutus on edelleen hyvin taloudellisissa lukemissa.

Mulla on toinen 330d menossa. Mukava on matka-ajoa ajaa sellaisella 5+ litran kulutuksella + kahdellasadalla hepalla ja viidensadan väännöllä. Ennen näitä oli juurikin 320d, mutta vanhempaa korimallia. Tykkäsin kovasti, enkä niin taloudellista autoa ennen ollut ajanutkaan.

Kulutus on kyllä melko vähäistä siihen verraatuna mihin olen tottunut. Tosin Bemarin kulutuksesta ei ole tietoa kuin noin 250 km matkalta.

Tuota 330.stä katselin myös mutta niitä oli sen verran harvakseltaan myynnissä siihen hintaluokkaan jota katselin. Ehkä seuraavaksi sitten, jos nykyinen osoittaa olevansa hintansa arvoinen. Ja miksei olisi. Tehoakin tuossa on se 177hv, niin kyllä sillä normaalilla ajolla pärjää. Ohitukset sujuvat todella sutjakkaasti.

Laitetaan nyt kysymyskin. Lohkolämppäriä ja sisätilan pistoketta ei ollut. Ne pitää laitattaa jossain. Mikä mahtaisi olla kustannus? Ja eräs kaveri puhui jotain huohotinputkesta. Pitääkö se eristää tms.? Ilmeisesti ettei jäädy mutta onko siihen kotikonsteja?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Laitetaan nyt kysymyskin. Lohkolämppäriä ja sisätilan pistoketta ei ollut. Ne pitää laitattaa jossain. Mikä mahtaisi olla kustannus? Ja eräs kaveri puhui jotain huohotinputkesta. Pitääkö se eristää tms.? Ilmeisesti ettei jäädy mutta onko siihen kotikonsteja?

Sanoisin, että töineen tavaroineen noin 400EUR on varmaan aika lähellä.

Tuosta huohotinputkesta... En tiedä onko se niinkään noiden dieseleiden ongelma. Bensa ja dieselmallissa on pieni ero siinä rakenteessa, joka edesauttaa ainakin bensamallien jäätymistä. Mulla ei ole vielä yhdestäkään dieselistä pamahtanut tuo putki jäihin, vaikkei ole eristetty/lämmitetty ollut millään tapaa.

Kotikonsteinhan tuon kyllä saat hoidettua. Moni on siihen laittanut juurikin jonkin eristeen putken ympärille. Toinen asia, millä sitä voit yrittää ehkäistä on, että puhdistat sen putken ja suodattimen ennen talven tuloa.

Tosin jos on jäätyäkseen, niin ei välttämättä noistakaan mitään apua ole. Kaverilla oli 320 bensa, putkessa eriste + lämmitys ja puhdistettukin oli. Silti se pamahti jäihin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Bemarissa on nyt sitten melkein kaikki herkut mitä voi toivoa. Vakionopeuden säädin puuttuu mutta kyllä tuota Luvian ja Porin väliä suhaa ilmankin.

Itse en osaa ajaa ilman säädintä kyllä yhtään pidempää matkaa. On oikeastaan se ykkös(lisä)varuste itselle, kun siihen on tottunut.

Isot pojat väittää, että bensakäyttöisissä tuontibemareissa huohotin saattaa jäätyä huonon eristyksen vuoksi. En tiedä päteekö näihin uudempiin versioihin ja dieseliin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse en osaa ajaa ilman säädintä kyllä yhtään pidempää matkaa. On oikeastaan se ykkös(lisä)varuste itselle, kun siihen on tottunut.

Sama juttu. Ilmastointi toki ykkönen, mutta on yleesä jo kaikissa vehkeissä vakio oten vakkari on se tärkein varuste sen jälkeen. Luulisi, että bemarrinkin saa jälkiasennettua.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laitetaas tänne autoiluketjuunkin tämä ihmettely ja mietiskely.

Valtateiden ohituskaistat.

Miksiköhän rakennetaan pääsääntöisesti yksi lisäkaista muutaman kilometrin välein. Maalaisjärjellä voisi kuvitella että kahden lisäkaistan rakentaminen samalle pätkälle tulisi huomattavasti edullisemmaksi kuin kahden erillisen projektin vetäminen. Harvoin se tilakysymyskään on. Kyllä siellä metsässä tilaa olisi.

Yksi selitys voisi olla että satasen nopeusrajoitusaluetta saa vanhalle valtatielle pidemmän matkan kun ohitusalueet ovat ripoteltu peräkkäin. Eli ehkä se ohittelu ei olekaan kaistojen ainoa tarkoitus vaan keskinopeuksien ja liikenteen sujuvuuden parantaminen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Yksi selitys voisi olla että satasen nopeusrajoitusaluetta saa vanhalle valtatielle pidemmän matkan kun ohitusalueet ovat ripoteltu peräkkäin. Eli ehkä se ohittelu ei olekaan kaistojen ainoa tarkoitus vaan keskinopeuksien ja liikenteen sujuvuuden parantaminen.

No tässähän sinä annoit itsellesi juuri sen vastauksen, mitä noilla ohituskaistoilla pyritään tekemään. Esimerkiksi nelostiellä nuo ohituskaistat ovat sijoitettu pääsääntöisesti ylämäkiin, kun tuo raskasliikenne tuppaa hiukan hidastella niissä, ei sitten tarvitse jäädä henkilöautolla kykkimään taakse. Ruuhka-aikoina (esim. juhannuksena), nuo ohituskaistat saavat taas jotkut kilipäät sekoilemaan liikenteessä oikein urakalla ja silloin ne haittaavat liikennettä. Pääsääntöisestihän nuo edistävät liikenteen sujuvuutta ja ovat erittäin tervetulleita isommille valtateille.
 

Veijari

Jäsen
Vakionopeussäätimen jälkiasennus maksaa tuohon Wrighterin bemariin ehkä sellaisen 600-700 euroa asennettuna. Jos haluaa aktiivisen vakkarin niin sitten pitää vaihtaa koko mittaristo ja sitten puhutaankin jo tuhansista euroista.

Kannattaa tarkistaa onko tuossa koneessa läppiä imusarjassa. Jos on niin kannattaa poistaa.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sisko on ostamassa autoa 100km työmatkalleen. Yksinajoa pieniä teitä pitkin 80 ja 100 rajoituksella. Mukana usein tavaraa ison farkun tarpeiden verran.

Autoliikkeestä törmättiin Peugeot Partneriin.
Pakettiautoksi rekisteröity 1.9 diesel(ei turbo), vuosimalli 2001, ajettu 135 000km ja hintaa 6500 €.

Kellään kokemuksia tällaisesta? Plussana tuossa olisi pieni dieselvero (?) ja henkilöautomaisuus vrt. isommat pakettiautot.
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Sisko on ostamassa autoa 100km työmatkalleen. Yksinajoa pieniä teitä pitkin 80 ja 100 rajoituksella. Mukana usein tavaraa ison farkun tarpeiden verran.

Autoliikkeestä törmättiin Peugeot Partneriin.
Pakettiautoksi rekisteröity 1.9 diesel(ei turbo), vuosimalli 2001, ajettu 135 000km ja hintaa 6500 €.

Kellään kokemuksia tällaisesta? Plussana tuossa olisi pieni dieselvero (?) ja henkilöautomaisuus vrt. isommat pakettiautot.
Varmaan ihan kelpo peli. Tosin aika lusu tuolla koneella. Uudempaa HDi moottoria tai turbolla olevaa kannattaa katsastaa mikäli tuossa ei kulku riitä. Lisää käyttökokemuksia voit lukea täältä ja kysellä myös.

Peugeot Foorumi - Partner käyttökokemukset
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös