Autoiluketju

  • 3 195 474
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mulla on ollut molempia - ja 3M:kin vielä. Ei noissa eroja ole. Laatutavaraa kaikki. Joten asennuttamaan vaan niin ei häikäise enää takapenkkiläisiä.

Ok. Ens viikolla olisi tarkoitus mennä asennuttamaan kalvot. Aika nopeata toimnintaa kyllä, kun ei tarvitse varata aikaa kuin kaksi tuntia asennukselle. En tiedä, pitäisikö käydä pesemässä auto ennen asennusta? Eihän tuo kauhean likainen ole, mutta kuitenkin...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
No jos käyn pesemässä auton sisäpuolelta, heh. Jep, jep, yhdessä paikkassa oli vain pyyntö, että auto pitäisi pestä ennen kuin sen tuo sinne...
Syynä on se, että kalvot tehdään ensin (ainakin takaikkunaa varten) valmiiksi ikkunan ulkopuolta vasten. Sitten suojakalvo riipaistaan veks ja tuote lämästään lasin sisäpintaan. Näin on helpompi tehdä mahdolliset kuumailmapuhaltimella taivuttelut yms. säätämiset.

Näin. Kylläpäs olikin valtava tarve päteä ja kertoa tämäkin asia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näyttää vaan aika monella tänä päivänä menevän hyvä ja toimiva auto vaihtoon liian pienenä sen takia kun lapsi syntyy.
Se on vain syy päivittää autoa ilman sen kummempia suostutteluja vaimon suuntaan. Työkaveri haki tuossa jotain kolmen muksun vetoista alemman keskiluokan autoa, mutta aikansa autosivuja selaistuaan päätyi pari vuotta vanhaan nelivetofarkku A6:een. Budjetti kolminkertaistui, mutta meni lävitse, kun oli hyvä syy.

Mutta joo, onhan se totta, että usein nuorilla pariskunnilla on joku kolmiovinen pikkusportti, johon on epäkäytännöllistä laittaa muksua takapenkille, eikä takakonttiin mahdu enää rattaiden jälkeen mitään muuta. Meillä tuo kierto meni siten, että siirryimme pikkuautosta Xsara Picassoon, kun eka juniori ilmestyi. Kun rattaat jäivät pois, vaihdoimme pienempään, ja taas parin vuoden päästä vaihdoimme farkkuun, kun toinen perillinen putkahti. Nyt, kun rattaat ovat jääneet historiaan, on kulkupelinä Honda Jazz, jonne neljä henkeä mahtuu kamoineen ihan hyvin. Eihän se mikään peniksenjatke ole, mutta edullinen kulkupeli tähän elämäntilanteeseen.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Haaveet ensimmäisestä omasta autosta alkavat olla jo aika kovat, olleet tosin jo aiemminkin, mutta aina olen vaan ostoa vitkuttanut ja venyttänyt. Nyt kuitenkin polttelee taas ja kovaakin, mutta kun loppujen lopuksi oma autoymmärrys on tasolla neljä pyörää, jarrut ja ratti, niin ei ostaminen tai sen suunnitteleminenkaan ole kovin helppoa. Kysynpä siis Jatkoajan autoymmärtäjiltä vähän vinkkejä, mihin kaikkeen kannattaisi autoa ostaessa huomiota kiinnittää.

Budjetti tietysti asettaa ostolle jo ensimmäiset rajoitteet. Tarkkaa kattoa en ole laskenut, mutta ajetellaan nyt, että hinta saisi mielellään olla lähempänä 5000 euroa kuin 10000 euroa. Halvempikin tietysti saa olla, mutta alkaako sitten jo laatu kärsiä kovasti? Klassisesti siis haluan mahdollisimman hyvän ja halvan. Hyvyys tarkoittaa äkkiseltään ajateltuna kohdallani luotettavuutta, kestävyyttä ja turvallisuutta. Ja ilmastointia sekä neljää ovea, joskin noista ovista voin muuten loistavan yksilön kohdalla mahdollisesti tinkiä. Kaiken kaikkiaan auton tulisi kuitenkin olla mahdollisimman varmatoiminen ja luotettava, vaikka toki jokaisessa autossa vähintäänkin kuluvat osat edellyttävät aina huoltoa ja vaihtoa, ja paljon on kiinni tuuristakin. Kohdallani auto tulisi sellaiseen normikäyttöön eli pääasiassa kaupunkiajoa, mutta myös pidempiä matkoja useamman kerran vuodessa. Kuitenkaan mitään säännöllisiä pitkiä työmatkoja tms. ei olisi tiedossa.

Merkkitietämykseni ei ole kovin suurta, mutta ranskalaisia ja italialaisia vähän pelkään, koska tuntuu, että niissä mahdollisuus pikkuvikoihin ja ongelmiin on suurempi kuin joissain muissa? En tiedä, onko tässä perää, mutta niin kuvittelen. Ampukaa alas jos siltä tuntuu. Muutoin mielessä pyörineitä merkkejä ovat olleet ainakin Toyota, Nissan, Kia, Skoda, Mazda, Seat, Volkswagen ja Opel. Joskus oli vuokra-autona myös Hyundai, joka miellytti aika kovasti, mutta mitenköhän nuo pärjäävät Suomen talvessa? Sinällään merkillä ei ole väliä, kunhan vaan löytäisi sen hyvän yksilön. Jotenkin olen ymmärtänyt, että kuitenkin 200 000 km ajettu Peugeot on vähän eri asia kuin 200 000 km ajettu Toyota? Ja Toyotan hyväksi siis tämä, mutta ampukaa toki taas alas jos olen väärässä. Mitä noissa kilometreissä vaikkapa kannattaisi pitää jonkinlaisena rajana, jonka jälkeen ostoa kannattaa jo harkita tarkasti? Esimerkiksi Nissaneita näytti äkkiseltään olevan jonkin verran tarjolla sopivin hinnoin, kilometrit pyörivät tuolloin 140 000 ja 170 000 välillä - onko tuo Nissaneille kuinka paljon?

Autojen hinnoissahan taitaa ainakin lähes aina olla jonkin verran ilmaa, joten tinkimisen taitoa kannattaisi kai liikkeissä harjoittaa. Mutta mistä sitä tietää, kuinka paljon tinkaamisen varaa on? Olen kuullut jonkun saaneen lähtöhinnaltaan 8000 euroa olleen vaihtoauton 5 500 eurolla mukaansa, mutta onko tuo jo kuitenkin aika harvinaista?

Huoltoasioista en tosiaan tiedä kovinkaan paljoa, mutta eikös esimerkiksi jakohihna ole sellainen, joka pitää aina tiettyjen kilometrien jälkeen vaihtaa. Varmaan siis siihenkin kannattaa ostaessa hieman kiinnittää huomiota, onko hihna juuri vaihdettu vai häämöttääkö vaihto parin tuhannen kilometrin päässä. Mitäköhän muita huollollisia seikkoja kannattaisi ostaessa yrittää huomioida?

Vinkeistä ja neuvoista jo etukäteen mitä nöyrimmin kiittäen,

autokuumeinen Poison
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Melkeinpä lähtisin suosittelemaan Poisonille noilla kriteereillä Nissan Almeraa tai Primeraa, miksei Toyota Avensista myös. Kestäviä koneita ja ilman suurempia murheitä pääsee sinne 300tkm saakka melko varmasti.
Tietysti riippuu, miten autoa on huollettu ja pidetty. Pellithän Japanilaisissa ovat se suurin kompastuskivi, mutta niistä selviää tekemällä huollot ajoissa. Muista mainitsemista merkeistä en kommentoi, kun ei omakohtaisti tietoa/kokemusta ole, mutta yli 200tkm. ajetuista bensakoneisista Seateista on huonoja kokemuksia tuttavapiirissä useita.
Nissaneiden eduksi vielä se, että nuo ovat ketjukoneita, eli jakohihnan vaihtoja ei tarvita. Kunhan muistaa välillä ketjua hieman tarkastaa ja tarvittaessa kiristää.
2500€ tinkiminen lähtöhinnasta on harvinaista kunnossa olevasta autosta, mutta aina liikkeiden hinnassa ilmaa on. Kannattaa seurata nettiautosta hintoja ja vertailla niitä. Voi tinkiessä miettiä mitä vastaava auto on maksanut yksityisellä ja huomioida, mitä osia on uusittu ja mitä mahdollisesti tarvitsisi pian uusia.
Kannattaa myös noin ensimmäisen auton kohdalla huomioida, että autossa olisi vähintään se 6kk. Ajoaikaa ennen katsastusta, ettei heti tulisi mitään ikäviä yllätyksiä.
Kannattaa myös tarkastella, mitä kuluvien osien huolto näyttää, eli milloin on viimeksi rempattu jarruja, kytkintä, vaihdettu niveliä. Renkaat kannattaa tarkastaa ja jos toiset ovat huonot, tingi tai vaadi paremmat kauppaan, sillä aina on useamman satasen uhraus ostaa rengassarja autoon.
Älä osta autoa, jossa ei ole huoltohistoriaa tallella.
Ai niin, kaikkien Japanilaista kanssa: Muista ehdottomasti kokeilla koeajossa, että vitosvaihde menee ongelmitta päälle ja pysyy päällä myös!!
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joskus oli vuokra-autona myös Hyundai, joka miellytti aika kovasti, mutta mitenköhän nuo pärjäävät Suomen talvessa?
Minulla on 2002 mallinen Hyundai Elanta 2L koneella ja automaatilla. Veikkaan että sellaisten hinnat pyörivät siinä viiden tonnin pinnassa. Itse en kyllä olisi niin halvalla myymässä, koska olen kohtuullisen tyytyväinen. Hyvä hinta/tyytyväisyys -suhde siis!

Talvikäytöstä kirjoitinkin johonkin jouluaiheiseen ketjuun. Oma yksilöni seisoi silloin ilman lohkolämmitystä pari vuorokautta pakkasessa, joka oli kireimmillään -29C, ja lähti sen jälkeen laakistä käyntiin - toisin kuin viereinen Audi A6 TDI.

Hyviä puolia on hintaansa nähden hyvä varustelu, kokoluokkaansa (ns. "Corolla -luokka") verrattuna isohko kone ja automaattivaihteisto. Myös tilaa on enemmän kuin yksineläjä tarvitsisikaan.

Huonoa on bensankulutus ja kalliit huoltokustannukset. Automaattikin on vähän kömpelö. Luulin sitä ensin viaksi, mutta nyt 3 vuoden - ja öljynvaihdon ja huollon - jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että se on vain ominaisuus. Ja jos totta puhutaan, auto on todella "vaatimattoman" oloinen niin sisältä kuin ulkoakin...

Yhtään ainutta varsinaista vikaa* ei ole 3 vuoden aikana ilmennyt. Kuluvia osia on toki vaihdettu - ensin kalliisti merkkiliikkeessa, ja sittemmin halvemmalla yksityisellä.

Se kenelle vastaavaa voi suositella, riippuu täysin tarpeesta. Paljon maantiellä viihtyvä voisi haluta parempia ajo-ominaisuuksia. Rahoistaan tarkkaa tai paljon ajava haluaa ymmärrettävästi vähemmän kuluttavan. Naapurikateutta arvostava ei missään tapauksessa voi harkitakaan Hyundaita!

Sen sijaan vähemmän ajava, mutta pienistä mukavuustekijöistä nauttiva, naapureiden mielipiteistä tuon taivaallista välittävä "rationaalinen" autoilija voisi hyvinkin arvostaa Hyundain hinta/laatu -suhdetta. Uudet Hyundait ovat ainakin tämän artikkelin mukaan jopa päihittäneet laadukkuuden valtikkaa tähän saakka kantaneet japanilaiset. Keskustelussa lienee kuitenkin kyse hieman vanhemmista malleista...


* Jos jakopäänhihna katkeaa kesken ajon, se on vika. Jos jakopäänhihna vaihdetaan huolto-ohjeen mukaisesti, se on kuluvien osien vaihtamista...
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Saakeli, nyt on sellainen 40 asteen autokuume päällä; S4 (b6) tai S6 (c5) Audi, sillä V8 motilla. Mitään järkisyytä tuolle autovalinnalle en keksi. En tiedä auttaako koeajokaan asiaa vai pahentaako se vain autokuumetta. Ei niitä ihan lähellä olekaan tällä hetkellä myytävänä autoliikkeissä.
Kellään palstalaisella kokemuksia tuollaisesta? Yrittäkää nyt kertoa vaikka niitä auton huonoja puolia ensimmäiseksi. ;)
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Budjetti tietysti asettaa ostolle jo ensimmäiset rajoitteet. Tarkkaa kattoa en ole laskenut, mutta ajetellaan nyt, että hinta saisi mielellään olla lähempänä 5000 euroa kuin 10000 euroa. Halvempikin tietysti saa olla, mutta alkaako sitten jo laatu kärsiä kovasti? Klassisesti siis haluan mahdollisimman hyvän ja halvan. Hyvyys tarkoittaa äkkiseltään ajateltuna kohdallani luotettavuutta, kestävyyttä ja turvallisuutta. Ja ilmastointia sekä neljää ovea, joskin noista ovista voin muuten loistavan yksilön kohdalla mahdollisesti tinkiä. Kaiken kaikkiaan auton tulisi kuitenkin olla mahdollisimman varmatoiminen ja luotettava
Noilla kriteereillä ostaisin itse Saab 9-3:n, mutta ei ollut listallasi ja lienee muutenkin "vähän" turhan iso pääasiassa kaupunkikäyttöön.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saakeli, nyt on sellainen 40 asteen autokuume päällä; S4 (b6) tai S6 (c5) Audi, sillä V8 motilla. Mitään järkisyytä tuolle autovalinnalle en keksi.

Tuo on minusta erittäin hyvä lähtökohta autokaupalle! Aina ei tarvitse olla järkevä, ja jos tuo valinta ei nyt sinua ja perhettäsi(?) aja konkurssiin ja nälkäkuoleman partaalle niin anna mennä vaan! Autoilu on kivaa silloin kun alla on kärry jolla ajamisesta nauttii.

Kokemusta ei kyllä minulla ole noista V8-Audeista joten en osaa sen suhteen antaa minkäänlaisia neuvoja.


Joskus oli vuokra-autona myös Hyundai, joka miellytti aika kovasti, mutta mitenköhän nuo pärjäävät Suomen talvessa?

Hyvin pärjäävät. Ja vähävikaisia ja varmatoimisia autoja ovat muutenkin sen perusteella mitä olen muutamalta Hyundain omistavalta tutulta/sukulaiselta kuullut. Joten jos auto muuten miellyttää niin minun mielestäni tuollaisia asioita ei tarvitse pelätä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Melkeinpä lähtisin suosittelemaan Poisonille noilla kriteereillä Nissan Almeraa tai Primeraa

Niin, kysyjä ei tainnut mainita mitään ajo-ominaisuuksista tai niiden puutteista mitään? Halpoja, kohtuullisesti varusteltuja, kai melko luotettaviakin. Kuitenkin rumia ja ajo-ominaisuuksiltaan luokattomia. Minen tykkää.

Seatin ongelma taitaa olla alhainen hinta jo uutena, jonka uskoisin houkutelleen nuoria kloppeja ostamaan tehokkaita leoneita. Etenkin sitä vanhakorista mallia. Näistä ei taida siellä 200 tkm:n paikkeilla olla enää paljoa jäljellä jos kovaa kenkää annettu.

Itse olen ollut tyytyväinen omaan 1P leoniimme. Ei mikään talviauto, mutta nyt kun radion sai kuulumaan (oli antennivahvistimen virtapiuha irronnut) niin rengasmelu on ainoa mieleentuleva miinus.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Niin, kysyjä ei tainnut mainita mitään ajo-ominaisuuksista tai niiden puutteista mitään? Halpoja, kohtuullisesti varusteltuja, kai melko luotettaviakin. Kuitenkin rumia ja ajo-ominaisuuksiltaan luokattomia. Minen tykkää.

Yhden Almeran (03) omistaneena ja 90-lukuista Primeraa kohtuullisen paljon ajaneena uskaltaisin väittää, ettei tuossa ajo-ominaisuuksien haukkumisessa ole kyllä mitään perää. Rumuudesta olen kyllä osittain samaa mieltä, vaikka Almeraa pidänkin ihan kohtuullisen nättinä autona omalta aikakaudeltaan. Noin muutenkin kysyjällä olivat kriteereinä ihan muut asiat kuin ajo-ominaisuudet ja ihan hyviä vaihtoehtoja hän itse jo esittikin avauksessaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhden Almeran (03) omistaneena ja 90-lukuista Primeraa kohtuullisen paljon ajaneena uskaltaisin väittää, ettei tuossa ajo-ominaisuuksien haukkumisessa ole kyllä mitään perää.

Se tietysti riippuu vähän mihin vertaa, mutta molempia autoja (ja useita erilaisia eurooppalaisia autoja) ajaneena väittäisin kyllä että ovat ajettavuudeltaan ehdottomasti sieltä heikommasta päästä. En nyt sanoisi että ihan luokattomia mutta aikamoisia rimpuloita joka tapauksessa, ainakin tällaisen tanakkaa ja vakaata ajettavuutta arvostavan autoilijan mielestä.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Tänään kävin sitten koeajamassa Nissan Qashqain. Hyvältä sekin vaikutti ja kun sitä vertaa tuohon aikaisemmin ajettuun Peugeot 3008.n, niin valinnan vaikeus on edelleen olemassa.

Pösön puolesta puhuu kulutus (110 hdi) ja vääntö. Nissanin puolesta taas hinta. 1.6 koneella kulutuskin on maltillinen 6.6 litraa sadalla keskimäärin. Bensakoneella ajattelin Nissania. Pösöä puolestaan Dieselinä. Kulutus tosiaan Nissanissa 1,5 litraa enemmän sadalla mutta eipä olisi dieselveroa.

Ja se hinta. Molemmat on hyvin varusteltuja ja Nissanin saa 6000 euroa pienemmällä välirahalla. Taidan kallistua Nissaniin. Kauppoja voi päästä tekemään jo ensi viikolla, jos hyvin käy. Kyllä tuolla 6000 eurolla saa ihan kohtalaisen määrän menovettä tankattua, jos sitä sillai ajattelee.

Vielä pitää Kysellä tarjouksia Pösöstä...

Hitto kun on vaikeaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, kysyjä ei tainnut mainita mitään ajo-ominaisuuksista tai niiden puutteista mitään? Halpoja, kohtuullisesti varusteltuja, kai melko luotettaviakin. Kuitenkin rumia ja ajo-ominaisuuksiltaan luokattomia.
Veikkaan, että luotettavuus, hinta ja ylläpitokulut ovat Poisonin kriteereillä korkeammalla kuin ajotuntuma. Olen samaa mieltä, että joku 2003-04 Almera on ehkä pullamaisin ohjattava mitä olen ajanut, mutta ei sillä rallia ajetakaan. Ihan hyvä perusauto, ok-näköinen ja yleensä ainakin kohtuulliset varustelut. Ja voihan joku pitää siitä ohjaustuntuman pehmeydestä. Itse pidän tarkemmasta ohjauksesta, vaikka se ei tuossa Jazzikaan mikään F1-tasoinen ole.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Autojen hinnoissahan taitaa ainakin lähes aina olla jonkin verran ilmaa, joten tinkimisen taitoa kannattaisi kai liikkeissä harjoittaa. Mutta mistä sitä tietää, kuinka paljon tinkaamisen varaa on? Olen kuullut jonkun saaneen lähtöhinnaltaan 8000 euroa olleen vaihtoauton 5 500 eurolla mukaansa, mutta onko tuo jo kuitenkin aika harvinaista?
Jos mahdollista ja vain uskallat lähteä kaupantekoon yksityisen kanssa, niin tinkimisvaraa on yleensä aika hyvin, riippuen tietysti myyjästä. Hintataso on ainakin matalampi. Tässä on yksi haku Nettiautosta, mielestäni ihan hyvänhintaisia Almeroita, ilmastoituja ja kohtuuhintaisia. Ei ole omaa myynnissä, eikä muitakaan intressejä mainostaa.

Mutta ostitpa liikkeestä tai yksityiseltä, niin aina pitää tinkiä. Jos ei hinta tipu, niin pyydä jotain kaupantekijäisiä liikkeestä. Jos tuntuu orvolta olla kaupoilla yksin, pyydä joku sukulaismies mukaan. Myyntiorientoituneista sukulaisista tai tuttavista on tässä tapauksessa hyötyä, vaikka ei aina siltä tuntuisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitos kaikille vastauksista! Niistä on oikeasti paljon apua ja vastauksenne ovat jo nyt aiheuttaneet ainakin sen, että olen läpi päivän selannut nettiautoa aivan täpinöissäni, vaikka tenttiinkin pitäisi lukea... Taidan koota vinkkinne paperille vielä jossain vaiheessa, että varmasti muistaa kaiken. Yhden aika lupaavan onnistuin bongaamaan heti, on kyllä jotenkin yllättävän edullinen (vai onko?) ja lähtökohtaisesti olin ajatellut ostavani liikkeestä enkä yksityiseltä. Kyseessä olisi Nissan Almera 1.5 Comfort Sedan, vuosimalli 2002, katsastettu viime joulukuussa, ajettu 157 000 kilometriä ja hintaa 4600e. Kuvissa näyttää ihan siistiltä. Ikää tietysti vähän jo on, mutta ei tähän budjettiin (tosiaan suurin piirtein välille 5000-8000e) nyt ihan uutukaisia voi odottaakaan. Muitakin vaihtoehtoja varmasti olisi pilvin pimein, lähinnä olen nyt ehtinyt hakea vain paikkakunnan Nissanit ja Hyundait näin alkuun, mutta tästä innostuin jo aika kovin.

Tuosta ajotuntumasta sen verran, että toki arvostan vakautta ja jämeryyttä, mutta loppujen lopuksi tuntuma on aina kovin subjektiivista. Koeajossahan tuosta sitten viimeistään saa vähän maistiaisia. Kaupunkiajoa ajatellen varmaan ketteryys olisi hyväksi ja ettei rattia tarvitsisi hampaat irvessä kääntää. Maantielle taas sitten edes kohtuullista kiihtyvyyttä, ettei jää jalkoihin. Jos jollain on ehdottaa tähän jotain hyvää vaihtoehtoa, niin kertokaa ihmeellä!

Noista automerkeistä vielä sen verran, että en siis mitenkään ole päättänyt juuri noissa merkeissä pitäytyä, joten pitänee esimerkiksi mainitut Saabitkin tutkia läpi. Saab ei jotenkin ollut tullut edes mieleeni, vaikka taitaa hyvä merkki olla sekin. Myös esimerkiksi Fordia voisi kai ajatella.

edit. Nyt löytyi myös mielenkiintoinen Kia Cerato. Onko niistä mitään ajatuksia tai kokemuksia? Tuo olisi vm. 2006, 72 000 km ajettu ja myyjän mukaan huolto tehty. On katsastettu marraskuussa. Hinta 7500e.
 
Viimeksi muokattu:

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Pösön puolesta puhuu kulutus (110 hdi) ja vääntö. Nissanin puolesta taas hinta. 1.6 koneella kulutuskin on maltillinen 6.6 litraa sadalla keskimäärin. Bensakoneella ajattelin Nissania. Pösöä puolestaan Dieselinä. Kulutus tosiaan Nissanissa 1,5 litraa enemmän sadalla mutta eipä olisi dieselveroa.

Me ostettiin uusi 1.6 bensa-Qashqai vähän vajaa vuosi sitten. Mukava ja luotettava, tällaiselle rauhalliselle kuskille sopiva auto. Mutta kulutus on ollut keskimäärin 7.4l/100, eli kannattaa varautua siihen, että saattaa hörpätä enemmänkin kuin tuon 6.6l/100.
 

miklis

Jäsen
Pösön puolesta puhuu kulutus (110 hdi) ja vääntö. Nissanin puolesta taas hinta. 1.6 koneella kulutuskin on maltillinen 6.6 litraa sadalla keskimäärin. Bensakoneella ajattelin Nissania. Pösöä puolestaan Dieselinä. Kulutus tosiaan Nissanissa 1,5 litraa enemmän sadalla mutta eipä olisi dieselveroa.
Me ostettiin uusi 1.6 bensa-Qashqai vähän vajaa vuosi sitten. Mukava ja luotettava, tällaiselle rauhalliselle kuskille sopiva auto. Mutta kulutus on ollut keskimäärin 7.4l/100, eli kannattaa varautua siihen, että saattaa hörpätä enemmänkin kuin tuon 6.6l/100.
Eipä tuo 3008 110 hdi:kaan ihan speksiin mene, 5.67l/100 näyttäisi meidän tankkaustitetojen perusteella olevan pienin kulutus tankilliselle ja sekin enimmäkseen rauhallista maantieajoa. Ja keskikulutus vähän päälle kuuden litran.
 

Veijari

Jäsen
Mun mielestä ei ole mitään järkeä tuijottaa kulutuslukemia ihan sokeasti. Se nyt on ihan sama kuluttaako se auto 5,5 tai vaikka 8 litraa sadalla. Jos haluatte laskea euroja, siis muutakin kuin hankintahintaa niin tutkikaa ennemmin miten se auto säilyttää arvonsa ja minkä hintaisia ovat huollot sekä varaosat. Noista muodostuu suurempi ero kuin pelkistä kulutuslukemista vuositasolla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mun mielestä ei ole mitään järkeä tuijottaa kulutuslukemia ihan sokeasti. Se nyt on ihan sama kuluttaako se auto 5,5 tai vaikka 8 litraa sadalla. Jos haluatte laskea euroja, siis muutakin kuin hankintahintaa niin tutkikaa ennemmin miten se auto säilyttää arvonsa ja minkä hintaisia ovat huollot sekä varaosat. Noista muodostuu suurempi ero kuin pelkistä kulutuslukemista vuositasolla.
Tuo pitää osittain paikkansa uusissa autoissa ja varsinkin vähän ajavalla.

Vanhemmalla autolla ajavan ei tarvitse enää niin suuresti murehtia arvonalennuksesta ja polttoainekulut nousevat kokonaiskuluissa yhä suurempaan rooliin.

Paljon ajavallakin polttoainekulut muodostavat ison osan kokonaiskuluista, jolloin kulutuksella todellakin on merkitystä. Itse ajan 45 tkm/v ja parin litran kulutusero tekee helposti jo yli tonnin lisää vuosikustannuksiin. Sen säästäminen esim. arvonalennuksesta toisen merkkisellä, vastaavan hintaisella autolla voi olla jo vaikeaa. Uudehkossa autossa, jossa ei liiemmin ole ns. ylimääräisiä kuluja, niin arvonalennus olisikin tällöin ainoa mahdollinen säästökohde n. tonnin kululle. Tällöin pitäisi auton arvon olla jo sanotaanko yli 25 k€, jotta tonnin eron voisi saada puhtaasti arvonalenemisesta samoilla kilometreillä. Siltikin tuo vaatisi aika tarkkaa vertailua eri merkkien välillä ja lopputuloksesta ei voisi olla aivan varma.

Onhan tuo mainitsemani tonnin polttoainekulujen kiinni saaminen siis toki mahdollista arvonalennuksen kautta, mutta veikkaanpa että alle 20 k€:n autossa se rupee olemaan jo aika vaikeaa. Onhan huoltovälien ja huoltohintojen kautta mahdollista saada säästöjä eri merkkien välillä, mutta ei ne erot vuositasolla kuitenkaan montaa satasta ole.
 

Fordél

Jäsen
Onko porukalla kokemuksia Volvo V70:n dieseleistä ja sen 2008 (vai 2007?) muuttuneesta mallista, joka lienee edelleen se myynnissä oleva? 2.4 diselin kulutuskokemuksetkin kiinnostaisivat eli missä ne kulutuslukemat todellisuudessa liikkuu?
 

Veijari

Jäsen
Joo, riippuu tapauksesta. Minä saan suurimmasta osasta, ehkä 60 % vuodessa kertyneistä ajokilometreistä kilometrikorvauksen muodossa itselleni takaisin työnantajalta, joten siinäkin mielessä minulle on melkein yksi hailee paljonko auto kuluttaa. Siksi olenkin tekemässä auton vaihtoa suuritehoiseen ja -kulutuksiseen urheiluautoon. Sillä voikin sitten haistattaa bensankatkuisia hiilidioksidipäästöjä ihan huolella kaikkien jalkoihin jäävien kukkahattutätien naamalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös