Autoiluketju

  • 3 310 209
  • 18 978

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Vielä kun selvennät mikä noissa sitten vaikuttaa "moottorinohjaustoimintoihin".

Kerro ihmeessä esimerkkejä noista "häiriötiloista".

Niin ja miten vanteet liittyvät asiaan?

Eli ylimääräinen lämmönlähde väärässä paikassa antaa helposti väärää tietoa moottorinohjausjärjestelmälle ja sen jälkeen auton kojetaulu vilkkuu kuin joulukuusi. Nykyautot alkaa olemaan jo sellaisia tietokoneita, että ihan joka paikkaan ei parane tietämättömän mennä räpeltämään.

Vanteet tuli mieleen toisena asiana jolla helposti nollataan tietyiltä osin auton takuu.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eli ylimääräinen lämmönlähde väärässä paikassa antaa helposti väärää tietoa moottorinohjausjärjestelmälle ja sen jälkeen auton kojetaulu vilkkuu kuin joulukuusi. Nykyautot alkaa olemaan jo sellaisia tietokoneita, että ihan joka paikkaan ei parane tietämättömän mennä räpeltämään.

Käsittääkseni esimerkiksi Defan lämmittimet asennetaan valmistajan ohjeiden mukaan aina samaan paikkaan samassa autossa. Enpä sitten tiedä miten se merkkiliikkeen asennus olisi sen parempi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä yhä saa perinteisiä lohkolämppäreitäkin, tässä esim yksi : http://wup.defa.com/fi/wup_products_preheaters.html.

Tuo lohkolämppärihän on aivan yliveto esilämmityksen kannalta. Tosin itse tykkään omassa dieselissä olevasta polttoainekäyttöisestä lämmittimestä, varustettuna ajastinkellolla ja kauko-ohjaimella.

Saa ja ei saa. Ei kaikkiin uusiin, kevytmetallista tehtyihin koneisiin saa. Iparules taisi ajella uudella Golfilla, esim. siihen ei lohkoa saa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Saa ja ei saa. Ei kaikkiin uusiin, kevytmetallista tehtyihin koneisiin saa. Iparules taisi ajella uudella Golfilla, esim. siihen ei lohkoa saa.

Juuri näin ja vähissä alkaa olemaan uudet autot johon tuon oikean lohkolämmittimen saa.

Tästä syystä liikeet tarjoavat lohkolämmittimen sijaan moottorinlämmitintä. Jos et erikseen kysy et tiedä saatko lohko, säteily vai letkulämmittimen. Itse en säteilylämmittimeen laittaisi pesoakaan. Jos säteilylämmitin on ainoa vaihtoehto (ja haluaa sisätilan lämpimäksi) laittaisin itse pelkästään sisätilanlämmittimen. Toisaalta hyvin tuo on käyntiin lähtenyt ilman mitään lisälämmittimia.
 

iBa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lohkolämmitin vm. 2000 Golfiin

Täällä on sopivasti päästy keskustelun alkuun aiheena lohkolämmitin.

Niinpä kaltaiseni autonoviisi uskaltanee heittää ilmaan seuraavan kysymyksen:

Autona Golf (bensakone 1.6, HB, vm. 2000) ja tähän kaipailisin nyt lohkolämmitintä plus mahdollisesti samassa yhteydessä sisäpistoketta sisälämmitintä varten.

Onko palstalaisilla tietoa onnistuuko, missä onnistuu tai jopa mitä suunnilleen maksaa? Itse sisälämmitin voi olla asennettuna tai pyöriä sujuvasti pelkääjän puolen laittialla.

Hyvin on auto startannut tämän kuukauden ajan, jonka sen olen omistanut. Miinuspuolena kuitenkin on, että auto on kylmä ja lämpeneekin melkoisen rauhalliseen tahtiin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onko palstalaisilla tietoa onnistuuko, missä onnistuu tai jopa mitä suunnilleen maksaa? Itse sisälämmitin voi olla asennettuna tai pyöriä sujuvasti pelkääjän puolen laittialla.

Onnistuu, melkeinpä missä tahansa nyrkkipajassa/merkkikorjaamolla ja suunnilleen tunnin juttu, mitä laskuttavat. Ts. 80-100€ plus osat 200€. Motonetistä saat DEFAn osat kohtuuhintaan, mutta voi olla että liikkeet haluavat itse ostaa osat, niin kysy sieltä ekaksi. Lämmittimen joudut hommaamaan erikseen, maksaa sen 50€.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Miten hitossa pajalla saavat kulumaan tunnin tuohon? Pari tuollaista on tullut laitettua, ja konepellin avaamisesta asennuksen loppuun en ole saanut yli 45min. Kulumaan. Ja ulkkosalla olen tehnyt, toisen pikku pakkasessa.
Tuossakin suurin osa ajasta mennyt nesteen poistamiseen ja täyttöön.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten hitossa pajalla saavat kulumaan tunnin tuohon?

Ei siihen välttämättä sitä tuntia menekään, vaan laskutus menee tunnin mukaan. Aika monellakin alalla taitaa olla ihan yleinen käytäntö tänä päivänä että jos hommaan menee vaikkapa tuo mainitsemasi 45 minuuttia niin laskutus on tunnin, ja monessa paikassa tunti on minimilaskutus jolloin varttitunnin hommastakin peritään samalla tavalla yhden tunnin veloitus.
 

chubster

Jäsen
Auttakaas autoista tietämätöntä.

Tuossa eilen tulin huomanneeksi, että minun -99 Opel Astra on tykännyt öljystä ja sitä tarttis lisää ettei kone leikkaa kiinni. Minkälaista öljyä nyt sitten pitäisi ostaa?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Auttakaas autoista tietämätöntä.

Tuossa eilen tulin huomanneeksi, että minun -99 Opel Astra on tykännyt öljystä ja sitä tarttis lisää ettei kone leikkaa kiinni. Minkälaista öljyä nyt sitten pitäisi ostaa?

Yleensä kai paras on laittaa samaa mitä siellä on ennestään. Jos tämä ei ole tiedossa tai selviä esim. huoltokirjasta niin katsopas vaikka tuolta: http://www.mobil.fi/Apps/APS/MOBIL/Finland-Finnish/LCW/APS_Blank.aspx (linkki vie Mobilin sivuilta löytyvään tuotevalitsimeen)
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Haluaisin tietää, että missä faijani vuonna -94 myymä Saab 96 nykyään luuraa. Valmistusnumeroa en tiedä, mutta rekkari oli muotoa UHS-466. Kyseinen yksilö oli ruskea ja koska se oli vuosimallia 1980, siinä olivat ne isot muovipuskurit.

Yritin googlettaa autoa, mutta en päässyt kovinkaan pitkälle.

Viimeksi olen nähnyt auton noin 10 vuotta sitten Keski-Uudellamaalla. Tuo auto sytytti minussa saabismin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tsekkaappa AKE:n sivuilta sopiva tapa tarkastaa rekisterinumerolla auton tiedot.
Maailman halvimpiin nuo tekstiviestit eivät kuulu, mutta raskii yhden tuollaisen maksaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt tarvitaan ehdotuksia jatkoajan automiehiltä ja miksei naisiltakin. Tarkoituksena olisi hankkia noin 20k€ kesäauto Saksasta tai miksei Suomestakin...

Nyt ollaan monien autovaihtoehtojen jälkeen päädytty Mersu SLK 350:seen.

Aluksi katsottiin Lotus Eliseä, muttei yhtään sopivaa löytynyt vasenkätisellä ohjauksella. Lotuksen jälkeen vakavasti on mietitty ainakin Opel Speedsteriä, Opel GT:tä, Nissan 350Z:ä, BMW Z4:sta ja Audi TT:tä.

Lopulta MB vei kovakattoisena voiton. Piti lopuksi vähän joustaa periaatteista ja ajatella hieman Suomen ilmastoakin, minun tuurilla ensi kesänä kuitenkin sataa kuin Esterin perseestä. Periaatteen lisäksi jousti myös budjetti, noin 50%.

Kauppahan ei ole varma vielä, pitää toivoa ettei kukaan ehdi ostaa kyseistä peliä pois ennen joulua. Sormet ristiin...
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Iltaa. Nyt kun keväällä muonavahvuuteen liittyy kolmas kääpiö, tein pientä tilavuuslaskentaa sellaisin tuloksin, että koslaa pitäisi vaihtaa. Yhtenä vaihtoehtona mietin jotain käytettyä Lantikkaa, Discovery 3 tai mikä nyt lieneekään virallinen malli&merkki. Täysin vieras kosla mulle, mutta näyttää ainakin hyvältä ja tilavalta, ja sitä saa jopa 7-paikkaisenakin. Mitä pitää panna merkille, jos moisia lähtee metästämään? Varmaan jotain 2006-08 ajalta voisi hakea. Onko vikoja tai jotain isoja muutoksia/faceliftejä/varustepakettimuutoksia tapahtunut jossain tuossa välissä? Jos meinaa hakea ulkomailta, niin onko jotain erityistä Lantikoissa vs tuontiautot yleensä? Miksi tämä kosla ja miksi ei? Vai hankinko vaan jonkun Touranin? Se perus V6-disu olisi kova.

Sitten vähän muuta motkotusta, nykyisestä -07 A4:sta meni laturi rikki. Jokunen viikko sitten, kun pakkaset alkoivat, rouva kävi jossain ihme nypläyskerhossa vkl ajan. Käytännössä siis puoli tuntia eberöintiä 5 min ajoa. Ja tämä 3 päivän aikana kertaa 8. No seuraavana ma-aamuna ei hoppa lähtenytkään käymään, ja syytin tietty tuota eberöintiä. Ajelin pari pidempää reisua ja kuvittelin homman korjaantuneen, mutta taas jäi pihaan viikko sitten. No mietin että ok, akku menny huonoksi, ostetaan uusi ja iso 100Ah monsteriakku. Pari päivää meni taas hienosti, mutta taas jäi pihaan. No vein sitten pajalle, ja laturin jännite oli joku 13V ja risat, joten jotain vikaa sitten siinä. Jännä homsku, ettei mitään varoitusvaloja tai vikakoodeja näkynyt. Mittasivat pajalla myös, että laturi jopa vei virtaa auton ollessa sammuksissa. No maanantaina pitäisi homman korjaantua. Sain maahantuojan maksamaan puolet laturista, tosin lähinnä suhteiden kautta. 3,5V ja 90tkm tuntuu laturille ehkä hieman lyhyeltä tekniseltä käyttöiältä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
^Kummassakaan ei liene merkityksellisen suuria vikoja, lantikassa toki pelti hieman haperampaa.
Se kannatta huomioida, että bensana ottaessa saa merkata navigaattoriin lähimmät huoltoasemat ja diisselinä tarvii olla hitosti hyötyajoa, koska vero on järkyttävä.
Lantikan tekniikkahan kestää niin kauan, että keväällä muonavahvuuteen liittyvä voi ajella sillä vielä eläkkeelläkin.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
...diisselinä tarvii olla hitosti hyötyajoa, koska vero on järkyttävä.
Lantikan tekniikkahan kestää niin kauan, että keväällä muonavahvuuteen liittyvä voi ajella sillä vielä eläkkeelläkin.

Joo no eipä tietty tullut mieleen toi painoon liittyvä verotus. Mutta eikös se ole muuttumassa, liekö sitten miten pitkälle vanhoihin kosliin, ja jos tulee co:n mukaan, niin tiedä sitten vaikuttaako mihinkään lopulta. Tosiaan jos vuosimallia venyttäisi esim -05 saakka, niin samaan rahaan (Saksasta ainakin) saisi jo Rankku Sportin, joten punnitaan noita kahta. Olisi ainakin tilaa sitten. Ja n. 10-vuotiaana rankku oli suosikkikoslani.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Citroen C4

Onko kenelläkään omakohtaisia tai lähipiirin kokemuksia otsikossa mainitusta autosta? Vm. 2005 vähän katsellut, mutta hieman on epäilyksiä siitä, että miten toimii talvella. Esim. käynnistyykö kovalla pakkasella parin päivän seisomisen jälkeen ilman sähkötolppaa ja onko ollut ongelmia sähköjen kanssa talviaikaan? Pitäisi vaihtaa hyvinpalvellut japanilainen toiseen ja hirveitä summia ei kannata maksaa, kun talviajot keskittyvät harkkoihin ja kauppaan ajamiseen. Kesällä tulee sitten hieman enemmän kilometrejä golf-kenttiä kierrellessä. Työmatkat kuljen julkisilla, joten vähän enemmänkin ajettu(+100 tkm) kelpaa. Nykyinen täytyy vaihtaa lähinnä ilmastoinnin puutteen takia. Auton toimivuus talvella kiinnostaa, koska taloyhtiöllä ei ole sähkötolppia tarjota, ainoastaan kylmä parkkihalli löytyy, mutta sieltäkään ei sähkötolppia löydy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jumankautsu. Ajovakaudenhallintajärjestelmä tjsp. on vaarallinen laite näillä keleillä. Tai ainakin mun Hondassani oleva värkki. Olen hiukan jo aavistellut asiaa, kun pyörät lyövät lukkoon jo varovasti ajetuissa liikenneympyröissä, ja olen kytkenyt systeemin pois päältä yleensä, mutta nyt unohtui. Ok, nopeutta oli toki liikaa, kun puksautin hankeen autollani, mutta asiaa ei ainakaan auttanut se, että kaikki neljä pyörää iskivät lukkoon mutkassa. Selkärangasta kun tulee jarrujen pumppaus ja ohjaaminen jarruttamatta. Se kun ei toiminut, iski aikamoinen wtf-fiilis, ja sitten mentiin. Onneksi ainoa harmi oli kolmen vartin tuhraantuminen, eikä autollekaan käynyt kuinkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jumankautsu. Ajovakaudenhallintajärjestelmä tjsp. on vaarallinen laite näillä keleillä. Tai ainakin mun Hondassani oleva värkki. Olen hiukan jo aavistellut asiaa, kun pyörät lyövät lukkoon jo varovasti ajetuissa liikenneympyröissä, ja olen kytkenyt systeemin pois päältä yleensä, mutta nyt unohtui. Ok, nopeutta oli toki liikaa, kun puksautin hankeen autollani, mutta asiaa ei ainakaan auttanut se, että kaikki neljä pyörää iskivät lukkoon mutkassa.

Öö, onko sun autos ihan kunnossa? Vai eikö siinä ole ABS-jarruja? En ihan heti muista autoa jossa olisi ESP muttei ABS:ää, kun puhuit neljän pyörän lukkiutumisesta.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ajovakaudenhallintajärjestelmä tjsp. on vaarallinen laite näillä keleillä. Tai ainakin mun Hondassani oleva värkki. Olen hiukan jo aavistellut asiaa, kun pyörät lyövät lukkoon jo varovasti ajetuissa liikenneympyröissä, ja olen kytkenyt systeemin pois päältä yleensä, mutta nyt unohtui. Ok, nopeutta oli toki liikaa, kun puksautin hankeen autollani, mutta asiaa ei ainakaan auttanut se, että kaikki neljä pyörää iskivät lukkoon mutkassa.

Siis pyrkiikö Hondasi lisäämään ajovakautta lyömällä kaikki neljä pyörää lukkoon? Vaikuttaisi, että tuossa on kyse jostain aivan muusta kuin ajonvakauttamisesta. Ainakin niissä saksalaisissa ESP-autoissa, joita olen ajanut, ajovakausjärjestelmä jarruttaa kaarteessa rengasta tai paria tilanteen mukaan. Se on varsin kätevä järjestelmä näin liukkailla keleillä, mutta myös kesäisin hiekkateillä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis pyrkiikö Hondasi lisäämään ajovakautta lyömällä kaikki neljä pyörää lukkoon? Vaikuttaisi, että tuossa on kyse jostain aivan muusta kuin ajonvakauttamisesta. Ainakin niissä saksalaisissa ESP-autoissa, joita olen ajanut, ajovakausjärjestelmä jarruttaa kaarteessa rengasta tai paria tilanteen mukaan. Se on varsin kätevä järjestelmä näin liukkailla keleillä, mutta myös kesäisin hiekkateillä.

Ja joissain ESP/vastaava myös kääntää rattiakin itse jne (jarrutuksen voimasta toki). Ei se kyllä koskaan lukkoon renkaita lyö, ainakaan ABS-autoissa ei pitäisi.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
...
Minun mielestä tuo "Kun se kestää" on kuitenkin yksi tärkeimmistä kriteereistä autossa. Eikä tämä ole mutuilua että se kestää vaan mm. saksalainen tüv tekee vuosittain katsastustilastojen perusteella raportteja vioista kaikkien merkkien osalta ja valitettavasti japsi-merkit ovat laajalla rintamalla vuodesta toiseen joka kategoriassa kärkipäässä. Vielä enemmän kärjistettynä Toyota/Lexus aivan listojen kärjessä.

Tähän tuli taas arvostetulta taholta todistusta laadusta.
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201009080

(Linkissä Tuv:n uusin raportti)
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
VAG:n ja Wokkipannut kun ottaa pois ei paljon jää jäljelle noille listoille.

Käytännössä VAG:n poistaminen listoilta poistaa sieltä kokonaiset 4 autoa (3x VW ja 1x Audi. Listoilla olevilla Porscheilla ei meinaan ole VAG:n kanssa kai vielä mitään tekemistä. Tulevaisuudessa asia lieneekin sitten toinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös