Autoiluketju

  • 3 310 209
  • 18 978

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko kenelläkään omakohtaisia tai lähipiirin kokemuksia otsikossa mainitusta autosta?
Kaverilla oli liisattu C4. Kiva ja nätti auto, mutta ei voinut suositella talviautoksi. Ongelmia yli omien tarpeiden, kuulemma. Hassu juttu, kun mun samanikäinen C5 taas menee talvetkin ihan jees.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
No kenties oli väärin tuo, mutta nykyään on väärin myös puhua VAG:ista. Oikeampi nimi on tällä hetkellä Volkswagen Group ja Porsche siirtyi tuohon vasta vuonna 2009.

JA nyt meni saivarteluksi, :-) Kaikki kuitenkin tietävät mitä VAG:lla tarkoitetaan vaikka virallisesti lyhenne ei olekkaan enää käytössä.

Tässä muuten yksi iso voitto Porschelle konsernin sisällä:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/...rheiluautoja-ja-vw-konsernin-luksus-sedaneita

Porsche on jo pitkään tehnyt VW:n kanssa läheistä yhteistyötä ja oli todella lähellä, että Porsche olisi vallannut koko Volkswagenin, mutta toisin kävi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
JA nyt meni saivarteluksi, :-) Kaikki kuitenkin tietävät mitä VAG:lla tarkoitetaan vaikka virallisesti lyhenne ei olekkaan enää käytössä.

No niinhän se meni. Tarkoitus nyt vain oli kertoa, etteivät tuon listan Porschet ole VAG:in tekosia, kuten annoit ainakin rivien välissä olettaa.

Porsche on jo pitkään tehnyt VW:n kanssa läheistä yhteistyötä ja oli todella lähellä, että Porsche olisi vallannut koko Volkswagenin, mutta toisin kävi.

Porsche tosiaan yritti vallata koko Volkswagenin konsernia, mutta joutuikin sitten itse "nöyrtymään" osaksi sitä. Toki Porsche on edelleen konsernin suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Yhteistyötä noilla on tosiaan kaiketi ollut jo iät ja ajat, mutta sitähän noilla valmistajilla on moneen muuhunkin suuntaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Porsche tosiaan yritti vallata koko Volkswagenin konsernia, mutta joutuikin sitten itse "nöyrtymään" osaksi sitä. Toki Porsche on edelleen konsernin suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Yhteistyötä noilla on tosiaan kaiketi ollut jo iät ja ajat, mutta sitähän noilla valmistajilla on moneen muuhunkin suuntaan.

Ei tuota tilannetta oikeen voi verrata muihin sillä ennen tuota yhdstymistä kaksi Porschen sukuhaaraa tappelivat keskenään siitä kuka omistaa ja mitä. Eli Porsche on VW-Groupin suurin osakkeenomistaja ja VW-Groupin TJ Piech (ja hänen sukunsa) ovat/olivat Porschen suuromistajia.

Tässä artikkeleita asiasta:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagen-ja-porsche-taistelevat-euroopan-herruudesta

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/porschen-paajohtaja-ja-rahoitusjohtaja-erotettiin

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/porsche-oli-kriisin-partaalla

http://www.iltalehti.fi/talous/2009081310078503_ta.shtml

Viime kesän tilanne:

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_pol...ttaa_automarkkinoilla_1771408.html?origin=rss

Spekulaatiota tulevaisuudesta:

http://www.porscheblogs.co.uk/williams-porsche-f1-assault-in-2013/
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Öö, onko sun autos ihan kunnossa? Vai eikö siinä ole ABS-jarruja? En ihan heti muista autoa jossa olisi ESP muttei ABS:ää, kun puhuit neljän pyörän lukkiutumisesta.
Joo, nyt täytyy heti kärkeen korjata pahasti virheellistä ilmaisua. Eli eivät pyörät toki lukkoon mene, vaan absit paukuvat päälle pienemmistäkin liukasteluista. Tällä kelillä se tarkoittaa sitä, että käytännössä pyörät ovat kuin lukossa, eivät ne ohjaudu tippaakaan. Otan mielummin VSA:n eli Hondan ESP:n pois päältä, koska silloin pystyn itse kontrolloimaan ajokkia paremmin ja nuo turhat jarruttelut jäävät pois. Tänään taas nappasi yhdessä mutkassa kiinni, kun unohdin ottaa sen pois päältä, ja aika lähellä oli, etten löytynyt autoineni jälleen hangesta. En usko, että noissa kuitenkaan sen kummempaa vikaa on, koska ennen lumia ne käyttäytyivät ihan ok. Ehkä en ole vain tottunut tämän auton systeemiin. Viime talven ajelin 407:lla ja ESP toimi hyvin myös liukkailla.
 

Fordél

Jäsen
Onko kenelläkään omakohtaisia tai lähipiirin kokemuksia otsikossa mainitusta autosta?

En nyt suoranaisesti tiedä talviongelmista, mutta kaverilla oli C4 ja heidän yhteiselo päättyi siihen, että omistajan hermot menivät moniin Citikan tarjoamiin vikoihin. Sähköhässäkäthän noissa ei tunnetusti ole varmimmasta päästä, mutta ongelmia tuli myös kulutuksessa, joka lähti yhtäkkiä selkeään nousuun. En siis itse todellakaan ostaisi, varsinkaan näihin Suomen olosuhteisiin. Jos jotain positiivista pitää sanoa niin tilaa oli enemmän kuin osasin odottaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Haa, autoni on myyjäliikkeen piikkiin huollossa ja sain liikkeestä sijaisauton, joka eilen illalla jätti tielle. Soittelin ifille, eikä ne osannut mitään varmaa sanoa, mutta heidn järkkäämä hinausauto vei kuitenkin riisikupin ja minä menin taksilla kotio. Minkäköhänlainen vakuutus noissa koeajoautoissa yleensä on, saanko matkanjatkumiskulut vakuutuksen piikkiin? Omavastuu taitaa olla mulla monta sataa (jos tötöilee), mutta en kai ole siitä mitenkään vastuussa? Täytyy varmaan soitella liikkeeseen, kunhan ekaksi saisin tietää mihin se kottero on hinattu.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Nyt tarvitaan tietoja ja kokemuksia Volvo V40:stä. Bussi tuhosi autoni ja nyt pitäisi saada uutta alle ja yksi Volvo voisi olla potentiaalinen.

Kyseessä on vuoden 2001 kärry, joka on siis liftattu. Varhaisemmissa malleissa on vissiin ollut enemmän tai vähemmän murhetta.

Kaipailen tosiaan infoa näistä 01 kärryistä ja erityisesti automaateista.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kitkarengaskeskustelu on varmasti käyty jo tuhat kertaa Jatkoajassa, mutta haluasin kuulla käyttäjien kokemuksia miten kitkarenkaalla pärjää talvikelillä jos ajelee n.15000km talvella. Lähinnä itseäni kiinnostaa miten 2-3vuotta vanhalla kitkarenkaalla pärjää talvikelillä. Onko renkaassa vielä pitoa?

Joihinkin testituloksiin on tullut tutustutta mutta kaikki ovat uusia renkaita. Mulle on jäänyt epäselväksi miten rengas toimii tokana tai kolmantena talvena.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kitkarengaskeskustelu on varmasti käyty jo tuhat kertaa Jatkoajassa, mutta haluasin kuulla käyttäjien kokemuksia miten kitkarenkaalla pärjää talvikelillä jos ajelee n.15000km talvella. Lähinnä itseäni kiinnostaa miten 2-3vuotta vanhalla kitkarenkaalla pärjää talvikelillä. Onko renkaassa vielä pitoa?

Joihinkin testituloksiin on tullut tutustutta mutta kaikki ovat uusia renkaita. Mulle on jäänyt epäselväksi miten rengas toimii tokana tai kolmantena talvena.
Eipä nuo taida kovin monta talvea säilyttää ominaisuuksiaan. Edellisessä koslassa mulla oli kitkat, kun sitä ostaessa ajo oli pääosin hyväkuntoista baanaa kaupunkien välillä. Ihan mukavaa menoa. Varovainen ajotapa oli opeteltu jo nuorena, joten ylläreitä ei päässyt tulemaan. Nyt on alla nastat, koska ajo on talvella kaupunkipainotteista, eikä kitkat ole siinä tapauksessa ideaaliratkaisu. Tuo sinun ajomääräsi viittaisi maantiepainotteiseen kurvailuun. Joten kannattaa ainakin harkita kitkoja. Heikoimmillaanhan ne ovat peiliksi hinkatulla lumella/jäällä ja pahassa pöpperössä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse olen kitkoilla ajanut viimeiset 5 talvea ja asennekysymyshän niillä pärjääminen on. Jos joku väittää kitkojen olevan turvallisemmat niin se on paskapuhetta, mutta hyvin niillä kuitenkin pärjää ja ovat mukavuudessa aivan omalla tasollaan nastaan verrattuna. Sanoisin, että 3 talvea on ihan maksimi mitä itse kitkoilla ajaisin, sillä ominaisuudet suorastaan romahtavat kumin kovetessa vanhemmiten. Itsellä tulee kilometrejä sen verran, että parin talven välein menee vaihtoon.

edit: ja edelliseen viestiin sen verran, että pöpperössä kitkat kyllä pitävät saman kun nastakin. Ainoa keli jossa pitää olla todella tarkkana on puhdas jää.
 

Veijari

Jäsen
Kitkoilla on kurvailtu viimeiset 5 vuotta, tosin nelivedon kanssa ja hyvin ne toimii kun käyttää vähän maalaisjärkeä. Kertaakaan ei ole tullut läheltä-piti -tilannetta tai muutenkaan tiukkaa paikka jarrutuksissa eikä ole jääty ylämäkiin luistelemaan. Yhtä lailla nastoilla pitää ennakoida kun luistelee jäisellä tiellä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
edit: ja edelliseen viestiin sen verran, että pöpperössä kitkat kyllä pitävät saman kun nastakin. Ainoa keli jossa pitää olla todella tarkkana on puhdas jää.
Tuossa on varmaan sitten rengas- tai autokohtaisia eroja. En ole millään muulla autolla/renkailla ollut niin pulassa pöpperössä (siis sellaisessa ruskeassa puurossa) kuin edellisellä kombinaatiolla. Tosin olen ajanut kitkoilla vain tuolla yhdellä yksilöllä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuossa on varmaan sitten rengas- tai autokohtaisia eroja. En ole millään muulla autolla/renkailla ollut niin pulassa pöpperössä (siis sellaisessa ruskeassa puurossa) kuin edellisellä kombinaatiolla. Tosin olen ajanut kitkoilla vain tuolla yhdellä yksilöllä.

Koko kitkojen idea kai on nimenomaan lumella ajaminen, silloinhan ne ovat jopa nastoja paremmat. En tiedä millaiset yksilöt on sitten olleet, vai onko pöpperölumen alla ollut liippaantunut jää, muuten kuulostaa kyllä oudolta.
 

Sirad

Jäsen
Fiatista parkki-/seisontavalo pimeänä. Lampun vaihto ei auttanut, vaan se muovinen kanta johon poltin istutetaan on tainnut jotenkin kärähtää. Ainakin se on laidoilta reippaasti mustunut.

Kompastuuko katsastus tuohon, vai onko mahdollista saada auto läpi kera lampunvaihto-kehotuksen, ilman että on vietävä uudelleen näytille?

Kokemuksia?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kolme vikaa saa olla leimalla, eli ei se tuosta parkista pomppaa.
Tietty tuo hyvä olisi ennen leimaa laittaa, niin voisit saada puhtaat paperit. Mut jos tuollaisena viet ja muuta vikaa ei ole, niin läpi menee ja rekisteriotteeseen tulee merkintä, että parkki on vaihdettava kuukauden kuluessa.
 

TW

Jäsen
Ja taas niitä ehdotetaan, nyt entistä ponnekkaammin: Ruuhkamaksuja koko Suomeen

Uutena innovaationa ruuhkattomuusmaksu 4c/km, jota maksettaisiin aluksi Hyvinkäätä myöden. 2020 eteenpäin tätä iloa sitten riittäisikin koko maahan. Ruuhka-aikoina maksu olisi alussa 8c/km.

Tässä olisi jotain järkeä (siis ruuhkamaksulla, ei ruuhkattomuus...), jos julkinen liikenne olisi oikeasti vaihtoehto suurimmalle osalle työssäkäyvistä. Tällä hetkellä näin taitaa olla vain aivan Helsingin keskustassa asuville sekä metron käyttäjille. Esim. omaan Espoo-Helsinki 15km työmatkaan menee tällä hetkellä julkisilla pahimmillaan 1,5 tuntia suuntaansa ja lyhyimmilläänkin yli tunnin. Omalla autolla sama matka kestää 20-30 minuuttia. Vähintä mitä voisi tehdä on järjestää HSL:n matkakorttilaisille ilmainen liittymäpysäköinti. Tosin porkkana ei kuulu suomalaiseen kannustinvalikoimaan.

Edit: Puhumattakaan toimivan seurantasysteemin perustamis- ja ylläpitokustannuksista. Joka auto tarvitsisi GPS-paikannussirun jonka tietoja tallennettaisiin reaaliaikaisesti, eikä tuon kokoluokan tiedonkeruujärjestelmäkään synny ilmaiseksi. Voisi jopa kuvitella että nyt on liikenneministeriön tutuilla paikannustietoihin erikoistunut firma... Johtavat salaliittoteoreetikot selvittäkööt tämän :)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Meinasin asennuttaa ikkunantummennukset autoomme - Skoda Octavia combi -09. Olisko jotain haisua jollakulla, kuinka paljon tämä lysti tulisi kustantamaan PK-seudulla? Golf varianttiin hinta-arvio oli n. 200€:a. Vaikuttaako voimassa oleva takuuaika ja rahoitus asiaan jollain tavalla, saako tuollaista tehdä?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Meinasin asennuttaa ikkunantummennukset autoomme - Skoda Octavia combi -09. Olisko jotain haisua jollakulla, kuinka paljon tämä lysti tulisi kustantamaan PK-seudulla? Golf varianttiin hinta-arvio oli n. 200€:a. Vaikuttaako voimassa oleva takuuaika ja rahoitus asiaan jollain tavalla, saako tuollaista tehdä?

Kaikki seuraava mutua.

En usko, että rahoitus vaikuttaa. Ovathan kalvot kuitenkin periaatteessa arvoa nostava varuste ja saahan ne aina poiskin tarvittaessa. Ainakaan mulle eivät Shining Centerissä maininneet asiasta mitään, mikä ei tietenkään ole välttämättä merkki mistään. Noita tummennuksia on laitettu uusiin autoihin sillä tahdilla muuallakin kuin virallisen jälleenmyyjän toimesta, että en usko myöskään takuun kärsivän.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinasin asennuttaa ikkunantummennukset autoomme - Skoda Octavia combi -09. Olisko jotain haisua jollakulla, kuinka paljon tämä lysti tulisi kustantamaan PK-seudulla? Golf varianttiin hinta-arvio oli n. 200€:a. Vaikuttaako voimassa oleva takuuaika ja rahoitus asiaan jollain tavalla, saako tuollaista tehdä?

200-300e kalvotus tuollaiseen perusfarkkuun maksaa.

Takuuajalla tai rahoituksella ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Kalvot tulevat lasin pintaan, eikä autolle sinänsä tehdä mitään "muutostoimenpidettä", joka vaikuttaisi auton takuunalaisiin osiin mitenkään. Kalvot saa irti jos jostain syystä irroittaa täytyy. Tiedän tapauksia joissa jopa liisarin lasit ovat saaneet tummennusta pintaan, eikä auton sopimuksen päättyessä lasien tummennuksesta ole kyselty mitään. Joten kalvoa pintaan.

Ja vinkkinä: vaikka halvimman tarjouksen löytää "Raimon lasi&pelti"-tyylisiltä pajoilta kannattaa muistaa, että kalvoissa on eroja - nk. merkkikalvoissa on valmistajan takuu, joka kattaa kalvot niin kauan kuin auto on sinun käytössäsi. Biltemakalvot kun tuppaavat irtoamaan ja Rampesta kuplat ovat ominaisuus... ;)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ja vinkkinä: vaikka halvimman tarjouksen löytää "Raimon lasi&pelti"-tyylisiltä pajoilta kannattaa muistaa, että kalvoissa on eroja - nk. merkkikalvoissa on valmistajan takuu, joka kattaa kalvot niin kauan kuin auto on sinun käytössäsi. Biltemakalvot kun tuppaavat irtoamaan ja Rampesta kuplat ovat ominaisuus... ;)
Erittäin totta. Halvimmat kalvot alkavat lisäksi ikävästi kellastumaan pikkuhiljaa. Kannattaa myös välttää asentamistoimenpiteitä itse, on muuten ihan yllättävän hankalaa säätää niitä kuumailmapuhaltimen avulla kaarevaan takaikkunaan vaikka olisi kunnon asennusvälineetkin. Meinasi ihan mennä hermo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös