Haaveet ensimmäisestä omasta autosta alkavat olla jo aika kovat, olleet tosin jo aiemminkin, mutta aina olen vaan ostoa vitkuttanut ja venyttänyt. Nyt kuitenkin polttelee taas ja kovaakin, mutta kun loppujen lopuksi oma autoymmärrys on tasolla neljä pyörää, jarrut ja ratti, niin ei ostaminen tai sen suunnitteleminenkaan ole kovin helppoa. Kysynpä siis Jatkoajan autoymmärtäjiltä vähän vinkkejä, mihin kaikkeen kannattaisi autoa ostaessa huomiota kiinnittää.
Budjetti tietysti asettaa ostolle jo ensimmäiset rajoitteet. Tarkkaa kattoa en ole laskenut, mutta ajetellaan nyt, että hinta saisi mielellään olla lähempänä 5000 euroa kuin 10000 euroa. Halvempikin tietysti saa olla, mutta alkaako sitten jo laatu kärsiä kovasti? Klassisesti siis haluan mahdollisimman hyvän ja halvan. Hyvyys tarkoittaa äkkiseltään ajateltuna kohdallani luotettavuutta, kestävyyttä ja turvallisuutta. Ja ilmastointia sekä neljää ovea, joskin noista ovista voin muuten loistavan yksilön kohdalla mahdollisesti tinkiä. Kaiken kaikkiaan auton tulisi kuitenkin olla mahdollisimman varmatoiminen ja luotettava, vaikka toki jokaisessa autossa vähintäänkin kuluvat osat edellyttävät aina huoltoa ja vaihtoa, ja paljon on kiinni tuuristakin. Kohdallani auto tulisi sellaiseen normikäyttöön eli pääasiassa kaupunkiajoa, mutta myös pidempiä matkoja useamman kerran vuodessa. Kuitenkaan mitään säännöllisiä pitkiä työmatkoja tms. ei olisi tiedossa.
Merkkitietämykseni ei ole kovin suurta, mutta ranskalaisia ja italialaisia vähän pelkään, koska tuntuu, että niissä mahdollisuus pikkuvikoihin ja ongelmiin on suurempi kuin joissain muissa? En tiedä, onko tässä perää, mutta niin kuvittelen. Ampukaa alas jos siltä tuntuu. Muutoin mielessä pyörineitä merkkejä ovat olleet ainakin Toyota, Nissan, Kia, Skoda, Mazda, Seat, Volkswagen ja Opel. Joskus oli vuokra-autona myös Hyundai, joka miellytti aika kovasti, mutta mitenköhän nuo pärjäävät Suomen talvessa? Sinällään merkillä ei ole väliä, kunhan vaan löytäisi sen hyvän yksilön. Jotenkin olen ymmärtänyt, että kuitenkin 200 000 km ajettu Peugeot on vähän eri asia kuin 200 000 km ajettu Toyota? Ja Toyotan hyväksi siis tämä, mutta ampukaa toki taas alas jos olen väärässä. Mitä noissa kilometreissä vaikkapa kannattaisi pitää jonkinlaisena rajana, jonka jälkeen ostoa kannattaa jo harkita tarkasti? Esimerkiksi Nissaneita näytti äkkiseltään olevan jonkin verran tarjolla sopivin hinnoin, kilometrit pyörivät tuolloin 140 000 ja 170 000 välillä - onko tuo Nissaneille kuinka paljon?
Autojen hinnoissahan taitaa ainakin lähes aina olla jonkin verran ilmaa, joten tinkimisen taitoa kannattaisi kai liikkeissä harjoittaa. Mutta mistä sitä tietää, kuinka paljon tinkaamisen varaa on? Olen kuullut jonkun saaneen lähtöhinnaltaan 8000 euroa olleen vaihtoauton 5 500 eurolla mukaansa, mutta onko tuo jo kuitenkin aika harvinaista?
Huoltoasioista en tosiaan tiedä kovinkaan paljoa, mutta eikös esimerkiksi jakohihna ole sellainen, joka pitää aina tiettyjen kilometrien jälkeen vaihtaa. Varmaan siis siihenkin kannattaa ostaessa hieman kiinnittää huomiota, onko hihna juuri vaihdettu vai häämöttääkö vaihto parin tuhannen kilometrin päässä. Mitäköhän muita huollollisia seikkoja kannattaisi ostaessa yrittää huomioida?
Vinkeistä ja neuvoista jo etukäteen mitä nöyrimmin kiittäen,
autokuumeinen Poison