Autoiluketju

  • 3 310 228
  • 18 978
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Joo, en todellakaan ole asennuttamassa mitään halpaa biltema-tavaraa. Kyllä ne pitää olla sellaiset, joissa on takuu sekä tuotteella (tuote pitää olla myös laadukas) että asennuksella. Olen laittanut muutamaan paikkaan jo tarjouspyynnön ja pitäisi olla asiallisia liikkeitä, joilta löytyy kokemusta useita vuosia... vastauksia odotellessa.
 

Fordél

Jäsen
Mites onko kokemuksia ja vinkkejä suht uusien nahkapenkkien hoitoon? Kyse ei ole siitä, että nahka olisi jo alkanut halkeilemaan ym. vaan ihan vain uusien penkkien hoidosta, jotta pysyisivät mahdollisimman hyvässä kunnossa vuosien ajan. Eikös noita kannata jollain rasvalla käsitellä vaikka kerran pari vuodessa?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pari kertaa vuodessa olen leathermasterin tuotteilla homman hoitanut. Pigmentti/täyteainetta laitoin 04-mallin kuskin jakkaraan viime kesänä ekaa kertaa, joten ihan heti sitä ei pitäisi tulla vastaan sulla.
 

12961

Jäsen
Mites onko kokemuksia ja vinkkejä suht uusien nahkapenkkien hoitoon? Kyse ei ole siitä, että nahka olisi jo alkanut halkeilemaan ym. vaan ihan vain uusien penkkien hoidosta, jotta pysyisivät mahdollisimman hyvässä kunnossa vuosien ajan. Eikös noita kannata jollain rasvalla käsitellä vaikka kerran pari vuodessa?

Valmiista hoitoaineista paras lienee Gliptonen Liquid Leather. Hajusteena on nahan tuoksu, ja penkeistä tulee pehmeät ilman tahmeutta. Tuskin purkin kylkeen on ihan turhaan saatu kirjoittaa referenssiksi "recommended by Rolls-Royce and Bentley". Kuluneisiin penkkeihin saa samalta firmalta tapauskohtaisesti sävytettyjä nahkamaaleja, joilla voi paikkailla pieniä ja hiukan suurempiakin vaurioita. Firman omilta sivuilta olen hankkinut: Uskaltaa tilata.

Mikäli haluat perinteistä hoitoainetta, hae esimerkiksi tarjoustalosta valjasrasvaa. Sisältää samoja aineita kuin liberonit ym. hoitoaineet (mehiläisvahaa, minkkiöljyä, lampaanrasvaa) mutta ilman hajusteita. Monet hoitoaineista haisevat pahalle, erityisesti Liberonissa on voimakas "esanssikirsikan" käry. Kilon purkki maksaa neljäsosan pienen nahanhoitoainepurkin hinnasta ja riittää loppuiäksi.

Valjasrasvan kannattaa antaa vaikuttaa penkkeihin lämpimässä tilassa ainakin yön yli, jotta öljyt imeytyvät kunnolla. Lopuksi vain huolellinen ylimääräisen rasvan pois pyyhintä ja lopputuloksena on pehmeä, joustava nahka. Kevyempi, öljyisempi tuote, esimerkiksi liquid leather, imeytyy nopeammin.


Ota huomioon, että vaalea nahka tummuu jonkin verran sitä käsiteltäessä.
 

Fordél

Jäsen
Kiitos paljon vinkeistä ja kun uusi pirssi tulee alle niin täytyy ryhtyä toimiin.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Ihan kauhee autokuume on taas päällä. Omassa nykyisessä ei ole mitään vikaa ja sillä on hieno ja hyvä ajaa. Ainoa mikä siinä riipii on lievä tilan puute vaikka normaali sedan onkin. Nykyinen on siis Peugeot 406. Kolmelitraisella V6 koneella.

Takaluukkuun kun laittaa muksun rattaat, niin ei sinne juuri paria kauppakassia enempää mahdu mukaan.

Paria vaihtoehtoa olen nyt tässä punninnut ja miettinyt mutta ei oikein osaa päättää. Peugeot 3008 tai sitten Nissan Qashqai. Niin samanlaiset autot kuitenkin keskenään.

Peugeotilta kävin jo koeajamassa tuon 3008 sport 110 hdi mallin. Hieno peli oli ja todella hyvä ajettava. Vielä pitäisi käydä Nissan ajamassa.

Onko täällä kellään kokemuksia kummastakaan noista autoista ja voisi antaa hieman suuntaa? Pösö on mulle se turvallisempi vaihtoehto kun niitä on jo ollut 9 kappaletta peräkkäin. Sen vuoksi jotenkin houkuttaa merkin vaihto mutta en tiedä onko uskallusta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Takaluukkuun kun laittaa muksun rattaat, niin ei sinne juuri paria kauppakassia enempää mahdu mukaan.

Jos nuo lastenrattaat ovat se kynnyskysymys, niin melkeinpä mikä vaan keskiluokan farmari lienee jo suuri edistysaskel tilojen suhteen.

Onko täällä kellään kokemuksia kummastakaan noista autoista ja voisi antaa hieman suuntaa? Pösö on mulle se turvallisempi vaihtoehto kun niitä on jo ollut 9 kappaletta peräkkäin. Sen vuoksi jotenkin houkuttaa merkin vaihto mutta en tiedä onko uskallusta.

Valitettavasti ei ole kokemusta kummastakaan noista, mutta molempien merkkien edustajan olen omistanut. Minä pitäisin kyllä Nissania nimenomaan turvallisempana (siis luotettavuuden ja varaosahintojen osalta) vaihtoehtona, mutta mukavuudessa Pösö vienee voiton noin yleisesti. Vaikea noista on sanoa, hommaat sen mikä enemmän miellyttää. Suosittelen kuitenkin tutustumaan myös muihin merkkeihin.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Jos nuo lastenrattaat ovat se kynnyskysymys, niin melkeinpä mikä vaan keskiluokan farmari lienee jo suuri edistysaskel tilojen suhteen.



Valitettavasti ei ole kokemusta kummastakaan noista, mutta molempien merkkien edustajan olen omistanut. Minä pitäisin kyllä Nissania nimenomaan turvallisempana (siis luotettavuuden ja varaosahintojen osalta) vaihtoehtona, mutta mukavuudessa Pösö vienee voiton noin yleisesti. Vaikea noista on sanoa, hommaat sen mikä enemmän miellyttää. Suosittelen kuitenkin tutustumaan myös muihin merkkeihin.

No ei nuo rattaat mikään kynnyskysymys ole. Farmariakin olen miettinyt. Nuo kaksi mainitsemaani mallia vain miellyttää silmää. Kyllä tässä on kaikkia malleja ja merkkejä katsottu. Myös taloudellisesti pitäisi ajatella ja järjellä.

Koneessa pitäisi olla suht hyvin vääntöä kuten tuossa Pösön 3008 110 hdi.ssa. Ja myös kulutuksen pitäisi olla kunnossa. (Pösössä keskikulutus 5 l/100km.)

Onneksi tuon auton vaihdolla ei ole mikään kiire, joten aikaa on tehdä vertailuja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan kauhee autokuume on taas päällä. Omassa nykyisessä ei ole mitään vikaa ja sillä on hieno ja hyvä ajaa. Ainoa mikä siinä riipii on lievä tilan puute vaikka normaali sedan onkin. Nykyinen on siis Peugeot 406. Kolmelitraisella V6 koneella.

Takaluukkuun kun laittaa muksun rattaat, niin ei sinne juuri paria kauppakassia enempää mahdu mukaan.

Tästä tuli muuten mieleen sellainen juttu jota olen ihmetellyt, että mitenkähän hitossa sitä joskus omassa lapsuudessa tultiin toimeen huomattavasti pienemmillä autoilla? Meilläkin nelihenkinen perhe matkusteli ihan sujuvasti 127 Fiatilla kun nyt tuntuu että tuollainen isompi keskiluokan autokaan ei tiloiltaan riitä.

Ja ennen kuin joku suuttuu niin en siis missään nimessä kritisoi että nykyisin oltaisiin jotenkin erityisen mukavuudenhaluisia velliperseitä koska kyllä minä olen nähnyt lapsiperheen elämään sen verran että iso auto on siinä härdellissä todella tarpeellinen kapistus, vaan ihmettelen vaan sitä että miten sitä joskus tultiin toimeen sellaisten onnettoman kokoisten kippojen kanssa. Kuljettiinko silloin vaan niin pienen tavaramäärän kera verrattuna nykyiseen vai miten se oli mahdollista lähteä neljän hengen voimin jonnekin lapinreissulle pikku-Fiatilla?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
vaan ihmettelen vaan sitä että miten sitä joskus tultiin toimeen sellaisten onnettoman kokoisten kippojen kanssa. Kuljettiinko silloin vaan niin pienen tavaramäärän kera verrattuna nykyiseen vai miten se oli mahdollista lähteä neljän hengen voimin jonnekin lapinreissulle pikku-Fiatilla?

Kaikkeen tottuu ja kun ei paremmastakaan tiedä niin ei osaa mitään tarvitakaan. Isot autot olivat oikeasti ison rahan autoja aikoinaan joten suurelle osalle jäivät haaveiluasteelle. Vaikka 100A:t, minit ja fiiatit olivatkin ulkomitoiltaan pikkuruisia niin olisiko sisätila kuitenkin antanut hieman anteeksi, kun olivat niin ohkaisia rakenteiltaan nykyturvavaatimuksiin nähden? Ainakin leveyssuunnassa vaikkapa molemmin puolin 10cm paksumpi rakenne ottaa aika tuntuvasti pois hengitystilaa.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tästä tuli muuten mieleen sellainen juttu jota olen ihmetellyt, että mitenkähän hitossa sitä joskus omassa lapsuudessa tultiin toimeen huomattavasti pienemmillä autoilla?

Sama homma, meillä oli myös aikanaan parikin pientä kotteroa eikä tilanpuutetta sen kummemmin koskaan valiteltu. Vauvaiässä kuulemma autossa matkustin vaunujen kopassa, joten ehkä siinä yksi syy eli vaunuille ja erillisille turvaistuimille ei tarvittu omaa tilaa. Turvaistuimethan syö muutenkin aika paljon tilaa, tokkopa noita nykyisiä saisi mahdutettua mihinkään 100A:han tai 127:aan.

Sen lisäksi reissuun ei otettu määrittömiä määriä tavaraa mukaan. Viikonlopun mökkireissulle otettiin yksi iso kassi, jossa oli tarpeellisia vaihtovaatteita ja eipä juuri muuta. Nykään kun menee mökille, niin jokaiselle matkalaiselle tuntuu tulevan joku kassi mukaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, voihan se olla että matkustamisen turvallisuus ei silloin ihan huippuluokkaa ollut kun jossain mitä-sattuu rimpuloissa istutettiin muksut Fiatin takapenkille... Joten en sano että tämä nykysuuntaus yhtään huono olisi siihen verrattuna. Näyttää vaan aika monella tänä päivänä menevän hyvä ja toimiva auto vaihtoon liian pienenä sen takia kun lapsi syntyy.
 

miklis

Jäsen
Peugeotilta kävin jo koeajamassa tuon 3008 sport 110 hdi mallin. Hieno peli oli ja todella hyvä ajettava. Vielä pitäisi käydä Nissan ajamassa.

Onko täällä kellään kokemuksia kummastakaan noista autoista ja voisi antaa hieman suuntaa? Pösö on mulle se turvallisempi vaihtoehto kun niitä on jo ollut 9 kappaletta peräkkäin. Sen vuoksi jotenkin houkuttaa merkin vaihto mutta en tiedä onko uskallusta.

3008:lla takana nyt reilut 20000km, eikä tuossa juuri moitittava ole ollut. Rattaiden kanssa tuo takaluukun välipohja on kyllä toimiva ratkaisu, mutta asettaa omat vaatimuksensa rattaille. Pohjan ollessa ylimmässä asennossa alle jää tilaa vajaat 30cm, eli isoja rattaita sinne alle ei saa piilotettua. Parhaillaan tuon pohjan kanssa saa kyllä piilotettua uskomattoman paljon tavaraa mukaan ja silti kontti näyttää tyhjältä. Ja sporttivarustelussa mukana oleva hud on myös hyvä lisä, nopeus- ja välimatkamittareineen. Ainakin minulla turvavälit on kasvaneet, kun silmissä näkyy koko ajan sekunteina etäisyys edessä menevän auton perään.

110hdi vääntää hyvin ja robottilaatikkokin toimii kohtuudella, vaikka huomaamattomia vaihteenvaihdot ei kyllä ole.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Näyttää vaan aika monella tänä päivänä menevän hyvä ja toimiva auto vaihtoon liian pienenä sen takia kun lapsi syntyy.

En nyt muista onko tullut täällä aiemmin mainittua, mutta yhden pienen lapsen kanssa pärjää kyllä ihan kohtuullisen pienelläkin autolla, mutta kahden kanssa menee jo isokin perheauto 2+2 paikkaiseksi. Siis kaksi aikuista ja kaksi lasta turvaistuimessa ja/tai -kaukalossa. Aika usein olisi tarvetta kuitenkin saada se kolmaskin aikuinen kyytiin. Hankalaa homma on, vaikkei lapsia olisi sillä kertaa kyydissäkään, sillä istuinten asentaminen ja irrottaminen vaatii ihan oikeasti paljon aikaa ja vaivaa. Niin ja selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet eivät välttämättä mahdu kaikkiin keskiluokan autoihin ollenkaan... Ja pienet lapsethan tulisi pohjoismaisten suositusten mukaan kuljettaa ensisijaisesti nimenomaan selkä menosuuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No niin, nyt on sitten tarjouksista saatu vastauksia tummenuskalvojen suhteen ja hinnoissa ei kyllä mitään suurta eroa ole, kun firmat eivät ole mitään takapihapajoja... Hintahaarukka on 250-260€:n välillä, joten pitää alkaa miettimään lähinnä matkakuluja, jos jostain haluaa vielä tinkiä?

Onko jollain asennettuna seuraavia kalvomerkkejä:

-Llumar
-Sun-Gard
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mulla on ollut molempia - ja 3M:kin vielä. Ei noissa eroja ole. Laatutavaraa kaikki. Joten asennuttamaan vaan niin ei häikäise enää takapenkkiläisiä.

Ok. Ens viikolla olisi tarkoitus mennä asennuttamaan kalvot. Aika nopeata toimnintaa kyllä, kun ei tarvitse varata aikaa kuin kaksi tuntia asennukselle. En tiedä, pitäisikö käydä pesemässä auto ennen asennusta? Eihän tuo kauhean likainen ole, mutta kuitenkin...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
No jos käyn pesemässä auton sisäpuolelta, heh. Jep, jep, yhdessä paikkassa oli vain pyyntö, että auto pitäisi pestä ennen kuin sen tuo sinne...
Syynä on se, että kalvot tehdään ensin (ainakin takaikkunaa varten) valmiiksi ikkunan ulkopuolta vasten. Sitten suojakalvo riipaistaan veks ja tuote lämästään lasin sisäpintaan. Näin on helpompi tehdä mahdolliset kuumailmapuhaltimella taivuttelut yms. säätämiset.

Näin. Kylläpäs olikin valtava tarve päteä ja kertoa tämäkin asia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näyttää vaan aika monella tänä päivänä menevän hyvä ja toimiva auto vaihtoon liian pienenä sen takia kun lapsi syntyy.
Se on vain syy päivittää autoa ilman sen kummempia suostutteluja vaimon suuntaan. Työkaveri haki tuossa jotain kolmen muksun vetoista alemman keskiluokan autoa, mutta aikansa autosivuja selaistuaan päätyi pari vuotta vanhaan nelivetofarkku A6:een. Budjetti kolminkertaistui, mutta meni lävitse, kun oli hyvä syy.

Mutta joo, onhan se totta, että usein nuorilla pariskunnilla on joku kolmiovinen pikkusportti, johon on epäkäytännöllistä laittaa muksua takapenkille, eikä takakonttiin mahdu enää rattaiden jälkeen mitään muuta. Meillä tuo kierto meni siten, että siirryimme pikkuautosta Xsara Picassoon, kun eka juniori ilmestyi. Kun rattaat jäivät pois, vaihdoimme pienempään, ja taas parin vuoden päästä vaihdoimme farkkuun, kun toinen perillinen putkahti. Nyt, kun rattaat ovat jääneet historiaan, on kulkupelinä Honda Jazz, jonne neljä henkeä mahtuu kamoineen ihan hyvin. Eihän se mikään peniksenjatke ole, mutta edullinen kulkupeli tähän elämäntilanteeseen.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Haaveet ensimmäisestä omasta autosta alkavat olla jo aika kovat, olleet tosin jo aiemminkin, mutta aina olen vaan ostoa vitkuttanut ja venyttänyt. Nyt kuitenkin polttelee taas ja kovaakin, mutta kun loppujen lopuksi oma autoymmärrys on tasolla neljä pyörää, jarrut ja ratti, niin ei ostaminen tai sen suunnitteleminenkaan ole kovin helppoa. Kysynpä siis Jatkoajan autoymmärtäjiltä vähän vinkkejä, mihin kaikkeen kannattaisi autoa ostaessa huomiota kiinnittää.

Budjetti tietysti asettaa ostolle jo ensimmäiset rajoitteet. Tarkkaa kattoa en ole laskenut, mutta ajetellaan nyt, että hinta saisi mielellään olla lähempänä 5000 euroa kuin 10000 euroa. Halvempikin tietysti saa olla, mutta alkaako sitten jo laatu kärsiä kovasti? Klassisesti siis haluan mahdollisimman hyvän ja halvan. Hyvyys tarkoittaa äkkiseltään ajateltuna kohdallani luotettavuutta, kestävyyttä ja turvallisuutta. Ja ilmastointia sekä neljää ovea, joskin noista ovista voin muuten loistavan yksilön kohdalla mahdollisesti tinkiä. Kaiken kaikkiaan auton tulisi kuitenkin olla mahdollisimman varmatoiminen ja luotettava, vaikka toki jokaisessa autossa vähintäänkin kuluvat osat edellyttävät aina huoltoa ja vaihtoa, ja paljon on kiinni tuuristakin. Kohdallani auto tulisi sellaiseen normikäyttöön eli pääasiassa kaupunkiajoa, mutta myös pidempiä matkoja useamman kerran vuodessa. Kuitenkaan mitään säännöllisiä pitkiä työmatkoja tms. ei olisi tiedossa.

Merkkitietämykseni ei ole kovin suurta, mutta ranskalaisia ja italialaisia vähän pelkään, koska tuntuu, että niissä mahdollisuus pikkuvikoihin ja ongelmiin on suurempi kuin joissain muissa? En tiedä, onko tässä perää, mutta niin kuvittelen. Ampukaa alas jos siltä tuntuu. Muutoin mielessä pyörineitä merkkejä ovat olleet ainakin Toyota, Nissan, Kia, Skoda, Mazda, Seat, Volkswagen ja Opel. Joskus oli vuokra-autona myös Hyundai, joka miellytti aika kovasti, mutta mitenköhän nuo pärjäävät Suomen talvessa? Sinällään merkillä ei ole väliä, kunhan vaan löytäisi sen hyvän yksilön. Jotenkin olen ymmärtänyt, että kuitenkin 200 000 km ajettu Peugeot on vähän eri asia kuin 200 000 km ajettu Toyota? Ja Toyotan hyväksi siis tämä, mutta ampukaa toki taas alas jos olen väärässä. Mitä noissa kilometreissä vaikkapa kannattaisi pitää jonkinlaisena rajana, jonka jälkeen ostoa kannattaa jo harkita tarkasti? Esimerkiksi Nissaneita näytti äkkiseltään olevan jonkin verran tarjolla sopivin hinnoin, kilometrit pyörivät tuolloin 140 000 ja 170 000 välillä - onko tuo Nissaneille kuinka paljon?

Autojen hinnoissahan taitaa ainakin lähes aina olla jonkin verran ilmaa, joten tinkimisen taitoa kannattaisi kai liikkeissä harjoittaa. Mutta mistä sitä tietää, kuinka paljon tinkaamisen varaa on? Olen kuullut jonkun saaneen lähtöhinnaltaan 8000 euroa olleen vaihtoauton 5 500 eurolla mukaansa, mutta onko tuo jo kuitenkin aika harvinaista?

Huoltoasioista en tosiaan tiedä kovinkaan paljoa, mutta eikös esimerkiksi jakohihna ole sellainen, joka pitää aina tiettyjen kilometrien jälkeen vaihtaa. Varmaan siis siihenkin kannattaa ostaessa hieman kiinnittää huomiota, onko hihna juuri vaihdettu vai häämöttääkö vaihto parin tuhannen kilometrin päässä. Mitäköhän muita huollollisia seikkoja kannattaisi ostaessa yrittää huomioida?

Vinkeistä ja neuvoista jo etukäteen mitä nöyrimmin kiittäen,

autokuumeinen Poison
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Melkeinpä lähtisin suosittelemaan Poisonille noilla kriteereillä Nissan Almeraa tai Primeraa, miksei Toyota Avensista myös. Kestäviä koneita ja ilman suurempia murheitä pääsee sinne 300tkm saakka melko varmasti.
Tietysti riippuu, miten autoa on huollettu ja pidetty. Pellithän Japanilaisissa ovat se suurin kompastuskivi, mutta niistä selviää tekemällä huollot ajoissa. Muista mainitsemista merkeistä en kommentoi, kun ei omakohtaisti tietoa/kokemusta ole, mutta yli 200tkm. ajetuista bensakoneisista Seateista on huonoja kokemuksia tuttavapiirissä useita.
Nissaneiden eduksi vielä se, että nuo ovat ketjukoneita, eli jakohihnan vaihtoja ei tarvita. Kunhan muistaa välillä ketjua hieman tarkastaa ja tarvittaessa kiristää.
2500€ tinkiminen lähtöhinnasta on harvinaista kunnossa olevasta autosta, mutta aina liikkeiden hinnassa ilmaa on. Kannattaa seurata nettiautosta hintoja ja vertailla niitä. Voi tinkiessä miettiä mitä vastaava auto on maksanut yksityisellä ja huomioida, mitä osia on uusittu ja mitä mahdollisesti tarvitsisi pian uusia.
Kannattaa myös noin ensimmäisen auton kohdalla huomioida, että autossa olisi vähintään se 6kk. Ajoaikaa ennen katsastusta, ettei heti tulisi mitään ikäviä yllätyksiä.
Kannattaa myös tarkastella, mitä kuluvien osien huolto näyttää, eli milloin on viimeksi rempattu jarruja, kytkintä, vaihdettu niveliä. Renkaat kannattaa tarkastaa ja jos toiset ovat huonot, tingi tai vaadi paremmat kauppaan, sillä aina on useamman satasen uhraus ostaa rengassarja autoon.
Älä osta autoa, jossa ei ole huoltohistoriaa tallella.
Ai niin, kaikkien Japanilaista kanssa: Muista ehdottomasti kokeilla koeajossa, että vitosvaihde menee ongelmitta päälle ja pysyy päällä myös!!
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joskus oli vuokra-autona myös Hyundai, joka miellytti aika kovasti, mutta mitenköhän nuo pärjäävät Suomen talvessa?
Minulla on 2002 mallinen Hyundai Elanta 2L koneella ja automaatilla. Veikkaan että sellaisten hinnat pyörivät siinä viiden tonnin pinnassa. Itse en kyllä olisi niin halvalla myymässä, koska olen kohtuullisen tyytyväinen. Hyvä hinta/tyytyväisyys -suhde siis!

Talvikäytöstä kirjoitinkin johonkin jouluaiheiseen ketjuun. Oma yksilöni seisoi silloin ilman lohkolämmitystä pari vuorokautta pakkasessa, joka oli kireimmillään -29C, ja lähti sen jälkeen laakistä käyntiin - toisin kuin viereinen Audi A6 TDI.

Hyviä puolia on hintaansa nähden hyvä varustelu, kokoluokkaansa (ns. "Corolla -luokka") verrattuna isohko kone ja automaattivaihteisto. Myös tilaa on enemmän kuin yksineläjä tarvitsisikaan.

Huonoa on bensankulutus ja kalliit huoltokustannukset. Automaattikin on vähän kömpelö. Luulin sitä ensin viaksi, mutta nyt 3 vuoden - ja öljynvaihdon ja huollon - jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että se on vain ominaisuus. Ja jos totta puhutaan, auto on todella "vaatimattoman" oloinen niin sisältä kuin ulkoakin...

Yhtään ainutta varsinaista vikaa* ei ole 3 vuoden aikana ilmennyt. Kuluvia osia on toki vaihdettu - ensin kalliisti merkkiliikkeessa, ja sittemmin halvemmalla yksityisellä.

Se kenelle vastaavaa voi suositella, riippuu täysin tarpeesta. Paljon maantiellä viihtyvä voisi haluta parempia ajo-ominaisuuksia. Rahoistaan tarkkaa tai paljon ajava haluaa ymmärrettävästi vähemmän kuluttavan. Naapurikateutta arvostava ei missään tapauksessa voi harkitakaan Hyundaita!

Sen sijaan vähemmän ajava, mutta pienistä mukavuustekijöistä nauttiva, naapureiden mielipiteistä tuon taivaallista välittävä "rationaalinen" autoilija voisi hyvinkin arvostaa Hyundain hinta/laatu -suhdetta. Uudet Hyundait ovat ainakin tämän artikkelin mukaan jopa päihittäneet laadukkuuden valtikkaa tähän saakka kantaneet japanilaiset. Keskustelussa lienee kuitenkin kyse hieman vanhemmista malleista...


* Jos jakopäänhihna katkeaa kesken ajon, se on vika. Jos jakopäänhihna vaihdetaan huolto-ohjeen mukaisesti, se on kuluvien osien vaihtamista...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös