Autoiluketju

  • 3 191 426
  • 18 516

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuossa on varmaan sitten rengas- tai autokohtaisia eroja. En ole millään muulla autolla/renkailla ollut niin pulassa pöpperössä (siis sellaisessa ruskeassa puurossa) kuin edellisellä kombinaatiolla. Tosin olen ajanut kitkoilla vain tuolla yhdellä yksilöllä.

Koko kitkojen idea kai on nimenomaan lumella ajaminen, silloinhan ne ovat jopa nastoja paremmat. En tiedä millaiset yksilöt on sitten olleet, vai onko pöpperölumen alla ollut liippaantunut jää, muuten kuulostaa kyllä oudolta.
 

Sirad

Jäsen
Fiatista parkki-/seisontavalo pimeänä. Lampun vaihto ei auttanut, vaan se muovinen kanta johon poltin istutetaan on tainnut jotenkin kärähtää. Ainakin se on laidoilta reippaasti mustunut.

Kompastuuko katsastus tuohon, vai onko mahdollista saada auto läpi kera lampunvaihto-kehotuksen, ilman että on vietävä uudelleen näytille?

Kokemuksia?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kolme vikaa saa olla leimalla, eli ei se tuosta parkista pomppaa.
Tietty tuo hyvä olisi ennen leimaa laittaa, niin voisit saada puhtaat paperit. Mut jos tuollaisena viet ja muuta vikaa ei ole, niin läpi menee ja rekisteriotteeseen tulee merkintä, että parkki on vaihdettava kuukauden kuluessa.
 

TW

Jäsen
Ja taas niitä ehdotetaan, nyt entistä ponnekkaammin: Ruuhkamaksuja koko Suomeen

Uutena innovaationa ruuhkattomuusmaksu 4c/km, jota maksettaisiin aluksi Hyvinkäätä myöden. 2020 eteenpäin tätä iloa sitten riittäisikin koko maahan. Ruuhka-aikoina maksu olisi alussa 8c/km.

Tässä olisi jotain järkeä (siis ruuhkamaksulla, ei ruuhkattomuus...), jos julkinen liikenne olisi oikeasti vaihtoehto suurimmalle osalle työssäkäyvistä. Tällä hetkellä näin taitaa olla vain aivan Helsingin keskustassa asuville sekä metron käyttäjille. Esim. omaan Espoo-Helsinki 15km työmatkaan menee tällä hetkellä julkisilla pahimmillaan 1,5 tuntia suuntaansa ja lyhyimmilläänkin yli tunnin. Omalla autolla sama matka kestää 20-30 minuuttia. Vähintä mitä voisi tehdä on järjestää HSL:n matkakorttilaisille ilmainen liittymäpysäköinti. Tosin porkkana ei kuulu suomalaiseen kannustinvalikoimaan.

Edit: Puhumattakaan toimivan seurantasysteemin perustamis- ja ylläpitokustannuksista. Joka auto tarvitsisi GPS-paikannussirun jonka tietoja tallennettaisiin reaaliaikaisesti, eikä tuon kokoluokan tiedonkeruujärjestelmäkään synny ilmaiseksi. Voisi jopa kuvitella että nyt on liikenneministeriön tutuilla paikannustietoihin erikoistunut firma... Johtavat salaliittoteoreetikot selvittäkööt tämän :)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Meinasin asennuttaa ikkunantummennukset autoomme - Skoda Octavia combi -09. Olisko jotain haisua jollakulla, kuinka paljon tämä lysti tulisi kustantamaan PK-seudulla? Golf varianttiin hinta-arvio oli n. 200€:a. Vaikuttaako voimassa oleva takuuaika ja rahoitus asiaan jollain tavalla, saako tuollaista tehdä?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Meinasin asennuttaa ikkunantummennukset autoomme - Skoda Octavia combi -09. Olisko jotain haisua jollakulla, kuinka paljon tämä lysti tulisi kustantamaan PK-seudulla? Golf varianttiin hinta-arvio oli n. 200€:a. Vaikuttaako voimassa oleva takuuaika ja rahoitus asiaan jollain tavalla, saako tuollaista tehdä?

Kaikki seuraava mutua.

En usko, että rahoitus vaikuttaa. Ovathan kalvot kuitenkin periaatteessa arvoa nostava varuste ja saahan ne aina poiskin tarvittaessa. Ainakaan mulle eivät Shining Centerissä maininneet asiasta mitään, mikä ei tietenkään ole välttämättä merkki mistään. Noita tummennuksia on laitettu uusiin autoihin sillä tahdilla muuallakin kuin virallisen jälleenmyyjän toimesta, että en usko myöskään takuun kärsivän.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinasin asennuttaa ikkunantummennukset autoomme - Skoda Octavia combi -09. Olisko jotain haisua jollakulla, kuinka paljon tämä lysti tulisi kustantamaan PK-seudulla? Golf varianttiin hinta-arvio oli n. 200€:a. Vaikuttaako voimassa oleva takuuaika ja rahoitus asiaan jollain tavalla, saako tuollaista tehdä?

200-300e kalvotus tuollaiseen perusfarkkuun maksaa.

Takuuajalla tai rahoituksella ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Kalvot tulevat lasin pintaan, eikä autolle sinänsä tehdä mitään "muutostoimenpidettä", joka vaikuttaisi auton takuunalaisiin osiin mitenkään. Kalvot saa irti jos jostain syystä irroittaa täytyy. Tiedän tapauksia joissa jopa liisarin lasit ovat saaneet tummennusta pintaan, eikä auton sopimuksen päättyessä lasien tummennuksesta ole kyselty mitään. Joten kalvoa pintaan.

Ja vinkkinä: vaikka halvimman tarjouksen löytää "Raimon lasi&pelti"-tyylisiltä pajoilta kannattaa muistaa, että kalvoissa on eroja - nk. merkkikalvoissa on valmistajan takuu, joka kattaa kalvot niin kauan kuin auto on sinun käytössäsi. Biltemakalvot kun tuppaavat irtoamaan ja Rampesta kuplat ovat ominaisuus... ;)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ja vinkkinä: vaikka halvimman tarjouksen löytää "Raimon lasi&pelti"-tyylisiltä pajoilta kannattaa muistaa, että kalvoissa on eroja - nk. merkkikalvoissa on valmistajan takuu, joka kattaa kalvot niin kauan kuin auto on sinun käytössäsi. Biltemakalvot kun tuppaavat irtoamaan ja Rampesta kuplat ovat ominaisuus... ;)
Erittäin totta. Halvimmat kalvot alkavat lisäksi ikävästi kellastumaan pikkuhiljaa. Kannattaa myös välttää asentamistoimenpiteitä itse, on muuten ihan yllättävän hankalaa säätää niitä kuumailmapuhaltimen avulla kaarevaan takaikkunaan vaikka olisi kunnon asennusvälineetkin. Meinasi ihan mennä hermo.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Joo, en todellakaan ole asennuttamassa mitään halpaa biltema-tavaraa. Kyllä ne pitää olla sellaiset, joissa on takuu sekä tuotteella (tuote pitää olla myös laadukas) että asennuksella. Olen laittanut muutamaan paikkaan jo tarjouspyynnön ja pitäisi olla asiallisia liikkeitä, joilta löytyy kokemusta useita vuosia... vastauksia odotellessa.
 

Fordél

Jäsen
Mites onko kokemuksia ja vinkkejä suht uusien nahkapenkkien hoitoon? Kyse ei ole siitä, että nahka olisi jo alkanut halkeilemaan ym. vaan ihan vain uusien penkkien hoidosta, jotta pysyisivät mahdollisimman hyvässä kunnossa vuosien ajan. Eikös noita kannata jollain rasvalla käsitellä vaikka kerran pari vuodessa?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pari kertaa vuodessa olen leathermasterin tuotteilla homman hoitanut. Pigmentti/täyteainetta laitoin 04-mallin kuskin jakkaraan viime kesänä ekaa kertaa, joten ihan heti sitä ei pitäisi tulla vastaan sulla.
 

12961

Jäsen
Mites onko kokemuksia ja vinkkejä suht uusien nahkapenkkien hoitoon? Kyse ei ole siitä, että nahka olisi jo alkanut halkeilemaan ym. vaan ihan vain uusien penkkien hoidosta, jotta pysyisivät mahdollisimman hyvässä kunnossa vuosien ajan. Eikös noita kannata jollain rasvalla käsitellä vaikka kerran pari vuodessa?

Valmiista hoitoaineista paras lienee Gliptonen Liquid Leather. Hajusteena on nahan tuoksu, ja penkeistä tulee pehmeät ilman tahmeutta. Tuskin purkin kylkeen on ihan turhaan saatu kirjoittaa referenssiksi "recommended by Rolls-Royce and Bentley". Kuluneisiin penkkeihin saa samalta firmalta tapauskohtaisesti sävytettyjä nahkamaaleja, joilla voi paikkailla pieniä ja hiukan suurempiakin vaurioita. Firman omilta sivuilta olen hankkinut: Uskaltaa tilata.

Mikäli haluat perinteistä hoitoainetta, hae esimerkiksi tarjoustalosta valjasrasvaa. Sisältää samoja aineita kuin liberonit ym. hoitoaineet (mehiläisvahaa, minkkiöljyä, lampaanrasvaa) mutta ilman hajusteita. Monet hoitoaineista haisevat pahalle, erityisesti Liberonissa on voimakas "esanssikirsikan" käry. Kilon purkki maksaa neljäsosan pienen nahanhoitoainepurkin hinnasta ja riittää loppuiäksi.

Valjasrasvan kannattaa antaa vaikuttaa penkkeihin lämpimässä tilassa ainakin yön yli, jotta öljyt imeytyvät kunnolla. Lopuksi vain huolellinen ylimääräisen rasvan pois pyyhintä ja lopputuloksena on pehmeä, joustava nahka. Kevyempi, öljyisempi tuote, esimerkiksi liquid leather, imeytyy nopeammin.


Ota huomioon, että vaalea nahka tummuu jonkin verran sitä käsiteltäessä.
 

Fordél

Jäsen
Kiitos paljon vinkeistä ja kun uusi pirssi tulee alle niin täytyy ryhtyä toimiin.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Ihan kauhee autokuume on taas päällä. Omassa nykyisessä ei ole mitään vikaa ja sillä on hieno ja hyvä ajaa. Ainoa mikä siinä riipii on lievä tilan puute vaikka normaali sedan onkin. Nykyinen on siis Peugeot 406. Kolmelitraisella V6 koneella.

Takaluukkuun kun laittaa muksun rattaat, niin ei sinne juuri paria kauppakassia enempää mahdu mukaan.

Paria vaihtoehtoa olen nyt tässä punninnut ja miettinyt mutta ei oikein osaa päättää. Peugeot 3008 tai sitten Nissan Qashqai. Niin samanlaiset autot kuitenkin keskenään.

Peugeotilta kävin jo koeajamassa tuon 3008 sport 110 hdi mallin. Hieno peli oli ja todella hyvä ajettava. Vielä pitäisi käydä Nissan ajamassa.

Onko täällä kellään kokemuksia kummastakaan noista autoista ja voisi antaa hieman suuntaa? Pösö on mulle se turvallisempi vaihtoehto kun niitä on jo ollut 9 kappaletta peräkkäin. Sen vuoksi jotenkin houkuttaa merkin vaihto mutta en tiedä onko uskallusta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Takaluukkuun kun laittaa muksun rattaat, niin ei sinne juuri paria kauppakassia enempää mahdu mukaan.

Jos nuo lastenrattaat ovat se kynnyskysymys, niin melkeinpä mikä vaan keskiluokan farmari lienee jo suuri edistysaskel tilojen suhteen.

Onko täällä kellään kokemuksia kummastakaan noista autoista ja voisi antaa hieman suuntaa? Pösö on mulle se turvallisempi vaihtoehto kun niitä on jo ollut 9 kappaletta peräkkäin. Sen vuoksi jotenkin houkuttaa merkin vaihto mutta en tiedä onko uskallusta.

Valitettavasti ei ole kokemusta kummastakaan noista, mutta molempien merkkien edustajan olen omistanut. Minä pitäisin kyllä Nissania nimenomaan turvallisempana (siis luotettavuuden ja varaosahintojen osalta) vaihtoehtona, mutta mukavuudessa Pösö vienee voiton noin yleisesti. Vaikea noista on sanoa, hommaat sen mikä enemmän miellyttää. Suosittelen kuitenkin tutustumaan myös muihin merkkeihin.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Jos nuo lastenrattaat ovat se kynnyskysymys, niin melkeinpä mikä vaan keskiluokan farmari lienee jo suuri edistysaskel tilojen suhteen.



Valitettavasti ei ole kokemusta kummastakaan noista, mutta molempien merkkien edustajan olen omistanut. Minä pitäisin kyllä Nissania nimenomaan turvallisempana (siis luotettavuuden ja varaosahintojen osalta) vaihtoehtona, mutta mukavuudessa Pösö vienee voiton noin yleisesti. Vaikea noista on sanoa, hommaat sen mikä enemmän miellyttää. Suosittelen kuitenkin tutustumaan myös muihin merkkeihin.

No ei nuo rattaat mikään kynnyskysymys ole. Farmariakin olen miettinyt. Nuo kaksi mainitsemaani mallia vain miellyttää silmää. Kyllä tässä on kaikkia malleja ja merkkejä katsottu. Myös taloudellisesti pitäisi ajatella ja järjellä.

Koneessa pitäisi olla suht hyvin vääntöä kuten tuossa Pösön 3008 110 hdi.ssa. Ja myös kulutuksen pitäisi olla kunnossa. (Pösössä keskikulutus 5 l/100km.)

Onneksi tuon auton vaihdolla ei ole mikään kiire, joten aikaa on tehdä vertailuja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan kauhee autokuume on taas päällä. Omassa nykyisessä ei ole mitään vikaa ja sillä on hieno ja hyvä ajaa. Ainoa mikä siinä riipii on lievä tilan puute vaikka normaali sedan onkin. Nykyinen on siis Peugeot 406. Kolmelitraisella V6 koneella.

Takaluukkuun kun laittaa muksun rattaat, niin ei sinne juuri paria kauppakassia enempää mahdu mukaan.

Tästä tuli muuten mieleen sellainen juttu jota olen ihmetellyt, että mitenkähän hitossa sitä joskus omassa lapsuudessa tultiin toimeen huomattavasti pienemmillä autoilla? Meilläkin nelihenkinen perhe matkusteli ihan sujuvasti 127 Fiatilla kun nyt tuntuu että tuollainen isompi keskiluokan autokaan ei tiloiltaan riitä.

Ja ennen kuin joku suuttuu niin en siis missään nimessä kritisoi että nykyisin oltaisiin jotenkin erityisen mukavuudenhaluisia velliperseitä koska kyllä minä olen nähnyt lapsiperheen elämään sen verran että iso auto on siinä härdellissä todella tarpeellinen kapistus, vaan ihmettelen vaan sitä että miten sitä joskus tultiin toimeen sellaisten onnettoman kokoisten kippojen kanssa. Kuljettiinko silloin vaan niin pienen tavaramäärän kera verrattuna nykyiseen vai miten se oli mahdollista lähteä neljän hengen voimin jonnekin lapinreissulle pikku-Fiatilla?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
vaan ihmettelen vaan sitä että miten sitä joskus tultiin toimeen sellaisten onnettoman kokoisten kippojen kanssa. Kuljettiinko silloin vaan niin pienen tavaramäärän kera verrattuna nykyiseen vai miten se oli mahdollista lähteä neljän hengen voimin jonnekin lapinreissulle pikku-Fiatilla?

Kaikkeen tottuu ja kun ei paremmastakaan tiedä niin ei osaa mitään tarvitakaan. Isot autot olivat oikeasti ison rahan autoja aikoinaan joten suurelle osalle jäivät haaveiluasteelle. Vaikka 100A:t, minit ja fiiatit olivatkin ulkomitoiltaan pikkuruisia niin olisiko sisätila kuitenkin antanut hieman anteeksi, kun olivat niin ohkaisia rakenteiltaan nykyturvavaatimuksiin nähden? Ainakin leveyssuunnassa vaikkapa molemmin puolin 10cm paksumpi rakenne ottaa aika tuntuvasti pois hengitystilaa.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tästä tuli muuten mieleen sellainen juttu jota olen ihmetellyt, että mitenkähän hitossa sitä joskus omassa lapsuudessa tultiin toimeen huomattavasti pienemmillä autoilla?

Sama homma, meillä oli myös aikanaan parikin pientä kotteroa eikä tilanpuutetta sen kummemmin koskaan valiteltu. Vauvaiässä kuulemma autossa matkustin vaunujen kopassa, joten ehkä siinä yksi syy eli vaunuille ja erillisille turvaistuimille ei tarvittu omaa tilaa. Turvaistuimethan syö muutenkin aika paljon tilaa, tokkopa noita nykyisiä saisi mahdutettua mihinkään 100A:han tai 127:aan.

Sen lisäksi reissuun ei otettu määrittömiä määriä tavaraa mukaan. Viikonlopun mökkireissulle otettiin yksi iso kassi, jossa oli tarpeellisia vaihtovaatteita ja eipä juuri muuta. Nykään kun menee mökille, niin jokaiselle matkalaiselle tuntuu tulevan joku kassi mukaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, voihan se olla että matkustamisen turvallisuus ei silloin ihan huippuluokkaa ollut kun jossain mitä-sattuu rimpuloissa istutettiin muksut Fiatin takapenkille... Joten en sano että tämä nykysuuntaus yhtään huono olisi siihen verrattuna. Näyttää vaan aika monella tänä päivänä menevän hyvä ja toimiva auto vaihtoon liian pienenä sen takia kun lapsi syntyy.
 

miklis

Jäsen
Peugeotilta kävin jo koeajamassa tuon 3008 sport 110 hdi mallin. Hieno peli oli ja todella hyvä ajettava. Vielä pitäisi käydä Nissan ajamassa.

Onko täällä kellään kokemuksia kummastakaan noista autoista ja voisi antaa hieman suuntaa? Pösö on mulle se turvallisempi vaihtoehto kun niitä on jo ollut 9 kappaletta peräkkäin. Sen vuoksi jotenkin houkuttaa merkin vaihto mutta en tiedä onko uskallusta.

3008:lla takana nyt reilut 20000km, eikä tuossa juuri moitittava ole ollut. Rattaiden kanssa tuo takaluukun välipohja on kyllä toimiva ratkaisu, mutta asettaa omat vaatimuksensa rattaille. Pohjan ollessa ylimmässä asennossa alle jää tilaa vajaat 30cm, eli isoja rattaita sinne alle ei saa piilotettua. Parhaillaan tuon pohjan kanssa saa kyllä piilotettua uskomattoman paljon tavaraa mukaan ja silti kontti näyttää tyhjältä. Ja sporttivarustelussa mukana oleva hud on myös hyvä lisä, nopeus- ja välimatkamittareineen. Ainakin minulla turvavälit on kasvaneet, kun silmissä näkyy koko ajan sekunteina etäisyys edessä menevän auton perään.

110hdi vääntää hyvin ja robottilaatikkokin toimii kohtuudella, vaikka huomaamattomia vaihteenvaihdot ei kyllä ole.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Näyttää vaan aika monella tänä päivänä menevän hyvä ja toimiva auto vaihtoon liian pienenä sen takia kun lapsi syntyy.

En nyt muista onko tullut täällä aiemmin mainittua, mutta yhden pienen lapsen kanssa pärjää kyllä ihan kohtuullisen pienelläkin autolla, mutta kahden kanssa menee jo isokin perheauto 2+2 paikkaiseksi. Siis kaksi aikuista ja kaksi lasta turvaistuimessa ja/tai -kaukalossa. Aika usein olisi tarvetta kuitenkin saada se kolmaskin aikuinen kyytiin. Hankalaa homma on, vaikkei lapsia olisi sillä kertaa kyydissäkään, sillä istuinten asentaminen ja irrottaminen vaatii ihan oikeasti paljon aikaa ja vaivaa. Niin ja selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet eivät välttämättä mahdu kaikkiin keskiluokan autoihin ollenkaan... Ja pienet lapsethan tulisi pohjoismaisten suositusten mukaan kuljettaa ensisijaisesti nimenomaan selkä menosuuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No niin, nyt on sitten tarjouksista saatu vastauksia tummenuskalvojen suhteen ja hinnoissa ei kyllä mitään suurta eroa ole, kun firmat eivät ole mitään takapihapajoja... Hintahaarukka on 250-260€:n välillä, joten pitää alkaa miettimään lähinnä matkakuluja, jos jostain haluaa vielä tinkiä?

Onko jollain asennettuna seuraavia kalvomerkkejä:

-Llumar
-Sun-Gard
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös