Autoiluketju

  • 3 191 282
  • 18 516

12961

Jäsen
Olisiko kenelläkään näkemystä siihen, miten automarkkinat (sekä uudet että käytetyt) tulevat Suomessa nyt kehittymään?

Chevrolet on uudella kampanjallaan pudottanut jopa 25% autojensa hintoja. Mielenkiintoista nähdä mille tasolle lopulta päädytään muiden automerkkien seuratessa, kun autot on kuitenkin myytävä pois varastoista.

Olisi tarvetta ostaa auto melko pian, mutta kannattaako odotella mahdollista hintaromahdusta, ja kuinka kauan?


Kyllä autokauppa on yksi ensimmäisistä aloista joilla taantuma näkyy negatiivisessa mielessä. Muutama tuttu myyntipäällikkö on erinäisissä autokaupoissa ja heidän kanssaan on tullut oltua autokuumeisena myös tekemisissä hiljakkoin. Kaikki ovat sanoneet kaupan hiljentyneen todella merkittävästi, prosenttilukuja heillä ei tietenkään ollut halua esittää.

Käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet reilusti viimeisen kahden vuoden aikana ja edelleen on havaittavissa selviä ylilyöntejä pyyntihinnoissa. Todellinen myyntihinta noudattaa nykyisin yllättävän tarkkaan kaavaa, jonka mukaan auton hinta puolittuu edellisestä kahden vuoden välein. Esimerkiksi 25-30tkm vuoteen ajetun 80t euron auton käypä kauppahinta on 4 vuoden päästä hyvin lähellä 20-25t euroa. Tämänhintaisia vastaavat autot ovat myös keskieuroopasta tuotuina. Kaavasta voi sitten arvioida kilometrimäärästä riippuen hintaa hiukan ylös tai alaspäin.

Mikäli tällä hetkellä on autokuumetta, suosittelen tarjoamaan myös ylihinnoitelluista autoista jotakin tämän kaavan osoittaman hinnan suuntaista. Kauppa käy tällä hetkellä myös käytetyissä autoissa aika heikosti ja monella on myös toisaalta halua päästä autostaan nopeasti eroon.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mikäli tällä hetkellä on autokuumetta, suosittelen tarjoamaan myös ylihinnoitelluista autoista jotakin tämän kaavan osoittaman hinnan suuntaista. Kauppa käy tällä hetkellä myös käytetyissä autoissa aika heikosti ja monella on myös toisaalta halua päästä autostaan nopeasti eroon.

Meillä on tarvetta kakkosautolle ja aiotaan käyttää tilannetta hyväksi niin paljon kuin mahdollista. Alta kymppitonnin kauppakassista tingitään niin paljon kuin suinkin, ja tottakai osamaksulla ilman käsirahaa. Pitänee tulla tänne raportoimaan miten meni, kunhan kassi on hankittu.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Meillä on tarvetta kakkosautolle ja aiotaan käyttää tilannetta hyväksi niin paljon kuin mahdollista. Alta kymppitonnin kauppakassista tingitään niin paljon kuin suinkin, ja tottakai osamaksulla ilman käsirahaa. Pitänee tulla tänne raportoimaan miten meni, kunhan kassi on hankittu.

Nythän kannattaa ottaa Deltan aidosti koroton maksuaika, jossa ei ole mitään maksuja kuukaudessa, on kuin faijalta lainais. Yllättävän iso erä noista koroista tulee, joten vaikka vaihtoautosta tarjoaisivat huonommin, asiaa kannattaa silti harkita ja laskea.

Ei, en ole Deltalla töissä. :)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Nyt on alla ollut pari kuukautta VW Golf Variant Sportline TDI 2,0 DSG-vaihteistolla ja mittarissa on n. 7 000 km. Ihan nappivalinta! Aivan loistava auto ja vaihteisto on ehdottomasti paras jota olen koskaan päässyt kokeilemaan. Otin listalta reippaasti varusteita (Xenonit, automaatti-ilmastoinnin, peruutustutkan, Webaston, kahdet alut jne. jne.) joten hinta nousi aika lähelle 35k:ta. Sportlinen alusta ja penkit ovat erittäin jämäkät ja ajaminen on tosi ryhdikästä - ei kuitenkaan sellaista että että paikat putoaisivat hampaista kuoppiin ajettaessa.

Olen tosi tyytyväinen että valitsin tuon.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on alla ollut pari kuukautta VW Golf Variant Sportline TDI 2,0 DSG-vaihteistolla ja mittarissa on n. 7 000 km. Ihan nappivalinta! Aivan loistava auto ja vaihteisto on ehdottomasti paras jota olen koskaan päässyt kokeilemaan.

DSG-vaihteisto on kyllä parasta mitä "automaattien" saralla on tapahtunut aikoihin, ja parasta on, että ko. laatikkoa alkaa saamaan myös pitkittäiskoneella varustettuihin VAGgineisiin, siis ihan normaali sellaisiin, Bugati Veyronia yms. ei lasketa..

Näin talvella kyllä ajelen itse mieluiten käsin hämmennettävää nelivetoa, mutta joku dsg olisi varsin kiva vaihtoehto kesäksi.
 

12961

Jäsen
DSG-vaihteisto on kyllä parasta mitä "automaattien" saralla on tapahtunut aikoihin, ja parasta on, että ko. laatikkoa alkaa saamaan myös pitkittäiskoneella varustettuihin VAGgineisiin, siis ihan normaali sellaisiin, Bugati Veyronia yms. ei lasketa..

Näin talvella kyllä ajelen itse mieluiten käsin hämmennettävää nelivetoa, mutta joku dsg olisi varsin kiva vaihtoehto kesäksi.

Näin on, pitkittäiskoneisiin VAGinoihin DSGtä olen itsekin kaivannut jo jonkin aikaa. Vaikkapa tuleva, taas vaihteeksi kutoskoneinen ahdettu S4 olisi mielenkiintoinen auto "suorakytkentä"laatikolla. Toisaalta myös Ford-konsernin uusi DSG-tyyppinen Getragin loota tulee olemaan melko kestävä myös viritystä ajatellen. Oliko speksattu muistaakseni 450Nm:lle eli todellinen kestävyys lienee reilusti päälle viidensadan. Turbovolvotkin saavat siis jatkossa itseltäni mielenkiintoa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Näin on, pitkittäiskoneisiin VAGinoihin DSGtä olen itsekin kaivannut jo jonkin aikaa. Vaikkapa tuleva, taas vaihteeksi kutoskoneinen ahdettu S4 olisi mielenkiintoinen auto "suorakytkentä"laatikolla.

Tunnetusti S- ja RS-malleja saa vain yhdellä moottori- ja voimansiirtokokoonpanolla (ainakin tähän asti), ja tällä kertaa näyttäisi olevan keppilootaa vain tarjolla (www.audi.de). Harmi kyllä, liekö juuri nuo klassiset vääntörajoitukset esteenä. Vaikka eikös se loota alunperin ollut jossain RS6:ssa, vai muistanko väärin? No, olimitenoli, joutuu tyytymään 2.0T+DSG-yhdistelmään ainakin toistaiseksi. Sciroccossa tuo yhdistelmä toimii kuin unelma, tosin siinä on 6-lovinen kun A4:ssa 7-lovinen. Tiedä sitten, onko erilainen siltä osin, quattron myötä nyt kokonaisuus ainakin.

Tulisi nyt joku Sport Edition tms. tuosta uudesta nelkusta, jossa olisi kaikki pakolliset "vakiona", niin voisi tosissaan harkita vaihtoa. No, olisi edes lunta etelässä nyt alkuun.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Edellisessä dieselissä (Mazda 6 TDI 2.0) oli automaattinen Webasto enkä sen sielunelämää juuri tarkkaillut. Nyt Golfissa tuo näkyykin olevan "käsikäyttöinen", eli ite pitää aina nappulasta pistää päälle. Yllättävää on, että jo -10 asteen pakkanen on riittävän kova siihen ettei kone pysy lämpimänä (90 c) talvinopeuksilla vaan Webaston pitää pyöriä koko ajan! Onkohan termostaatti pielessä vai onko tuo nyt vaan ihan normaalia näissä uusimmissa dieselmoottoreissa? Kävikö Matulassa Webasto kaiken aikaa pakkasella - en vaan sitä tietenkään huomannut, automaattitoiminen kun oli?
 

Lexa

Jäsen
Edellisessä dieselissä (Mazda 6 TDI 2.0) oli automaattinen Webasto enkä sen sielunelämää juuri tarkkaillut. Nyt Golfissa tuo näkyykin olevan "käsikäyttöinen", eli ite pitää aina nappulasta pistää päälle. Yllättävää on, että jo -10 asteen pakkanen on riittävän kova siihen ettei kone pysy lämpimänä (90 c) talvinopeuksilla vaan Webaston pitää pyöriä koko ajan! Onkohan termostaatti pielessä vai onko tuo nyt vaan ihan normaalia näissä uusimmissa dieselmoottoreissa? Kävikö Matulassa Webasto kaiken aikaa pakkasella - en vaan sitä tietenkään huomannut, automaattitoiminen kun oli?

Väittäisin että näissä tupaöljyllä toimivissa nakuttajissa on paljonkin eroa eri merkkien ja mallien välillä tässä lämpöjen pitämisessä. Itse lähtisin laittamaan maskiin viimasuojan. Joillakin automerkeillä taitaa tällaisia olla ihan tehdasvalmisteisena ja eihän tuollaisen nikkarointikaan ole kovin kummoinen operaatio.

Omassa jaaappanin ihmeessä en ole vielä löytänyt niin kylmää olosuhdetta, että olisin webastoa tarvinnut moottorilämpöjen pitämiseksi. Eihän näillä leveysasteilla mitään kovia pakkasia juuri olekaan, mutta n. -30 asti olen ilman selvinnyt. Toki käytän webastoa usein pakkasella nopeuttamaan sisätilojen lämpenemistä, koska näiden nokivasaroiden kanssa tunnetusti kestää kotva jos toinenkin ennen kuin moottori lämpenee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa. Öljyt hävisivät autosta muutamassa viikossa. Joulun alla kävimme porukoilla, ja tarkistin ennen matkaa nesteet. Tikku näytti täyttä tuolloin, mutta eilen pamahti varoitusvalo mittaristoon ja tikku näytti minimiä. Parkkiruudun kohdalla ei ole jälkiä valumasta. Haistoin lievää käryä viime viikonlopun pakkasten aikaan, kun ajoin reilun 50 km siivuja, mutta en osannut tuosta sen kummemmin huolestua, kun sama ei toistunut kaupunkiajossa eikä nyt kelien lauhduttua. Lisäsin hiukan öljyä eilen illalla ja ajattelin viedä kaaran pajalle maanantaina. Toivottavasti myyjäliike tulee vastaan, jos pitää miljoonaremppa tehdä.

Entäpä ohjaustehostimen ajoittainen jäykkyys, voiko se johtua (10 asteen!) pakkasista, vai onko jotain vakavempaa?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa. Öljyt hävisivät autosta muutamassa viikossa.

Erikoista jos konepellin alla kaikki on siistiä eikä auton allakaan lätäkköä ole. Vaihtoehtona voi olla, että vuotanut pakoputken päälle jostain ja palanut pois. Jos pakosarjan päälle olisi valunut ja palanut pois niin luulisi, että aika käryt olisi ohjaamoon tullut.

Itsellä vuoti syksyllä vaihteistoöljyä pakoputken päälle ja maantienopeuksissa tuota ei haistanut. Vasta kun tultiin taajamaan tai piti muuten ajaa hitaampaa alkoi vahva haju tuntumaan nokkaan.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa. Öljyt hävisivät autosta muutamassa viikossa. Joulun alla kävimme porukoilla, ja tarkistin ennen matkaa nesteet. Tikku näytti täyttä tuolloin, mutta eilen pamahti varoitusvalo mittaristoon ja tikku näytti minimiä. Parkkiruudun kohdalla ei ole jälkiä valumasta. Haistoin lievää käryä viime viikonlopun pakkasten aikaan, kun ajoin reilun 50 km siivuja, mutta en osannut tuosta sen kummemmin huolestua, kun sama ei toistunut kaupunkiajossa eikä nyt kelien lauhduttua. Lisäsin hiukan öljyä eilen illalla ja ajattelin viedä kaaran pajalle maanantaina. Toivottavasti myyjäliike tulee vastaan, jos pitää miljoonaremppa tehdä.

Joskus kauan sitten nuoruudessa GTi-Corollasta hivuttautuivat öljyt ulos, kun 30 asteen pakkasella huohottaja jäätyi. Seuraavan kerran vastaava tapahtui Audin A4 1.8 turbolle. Ihan hirveästi tuon Audin öljyvuoto ei päällisin puolin näkynyt konehuoneessa, Corollasta en enää muista.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tuli tänään käytyä katsomassa uutta Skoda Octaviaa. Kovasti on tehnyt mieli vaihtaa tuoreempaan ajopeliin ja eritoten automaattivaihteiseen. 1.4 TSI DSG vaikuttaa sen verran houkuttelevalta hinnaltaan, että pakko on käydä koeajamassa sellainen sitten kun on lähiseudun liikkeessä testattavissa. Kylmät otettuani Octavia vaikutti sopivan kokoiselta sekä sisältä, että ulkoa. Vertailukohtana nykyinen autoni Ford Mondeo. 04-mallisesta vielä saisi (suht) kohtalaisen hyvityksenkin, niin mikä ettei. Tosin... yleinen talouden epävakainen tilanne voi mahdollisesti vaikuttaa lähiaikoina työkuvioihin sen verran, että isommat hankinnat on lykättävä tuonnemmaksi. Se olisi harmi.
 

12961

Jäsen
Tunnetusti S- ja RS-malleja saa vain yhdellä moottori- ja voimansiirtokokoonpanolla (ainakin tähän asti), ja tällä kertaa näyttäisi olevan keppilootaa vain tarjolla (www.audi.de). Harmi kyllä, liekö juuri nuo klassiset vääntörajoitukset esteenä. Vaikka eikös se loota alunperin ollut jossain RS6:ssa, vai muistanko väärin? No, olimitenoli, joutuu tyytymään 2.0T+DSG-yhdistelmään ainakin toistaiseksi. Sciroccossa tuo yhdistelmä toimii kuin unelma, tosin siinä on 6-lovinen kun A4:ssa 7-lovinen. Tiedä sitten, onko erilainen siltä osin, quattron myötä nyt kokonaisuus ainakin.

Tulisi nyt joku Sport Edition tms. tuosta uudesta nelkusta, jossa olisi kaikki pakolliset "vakiona", niin voisi tosissaan harkita vaihtoa. No, olisi edes lunta etelässä nyt alkuun.


Ainakin edellisen korimallin V8 S4:aa sai sekä automaatti- että keppilootalla, toisaalta RS6:tta sai vain perinteisellä automaattilootalla. Kyllä pitkittäiskoneisiin on tänä päivänä tarjolla vääntöä kestäviä tomaattilaatikoita helpommin kuin henkilöautoon opivalla tavalla toimivia manuaalilaatikoita.

Eikös ensimmäinen DSG ollut bugatti veyronissa, tosin tietenkin aivan eri luokan mitoituksella, mutta kuitenkin vastaava loota.

Nimenomaan kiinnostaisi tuo torsen-neliveto DSG:n yhteydessä, näistä poikittaiskoneisten haldexeista ei ole juuri mihinkään.
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
V70

Harkinnassa on -01 mallin V70 volle. Onko kokemuksia ko kapineista?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Mitä mahtaa tulla sakkoja puhelimeen puhumisesta ajon aikana? Ei oikein löytynyt mistään.

Eikös se ole 50€?

Näin ainakin itse muistelen, eli sama kuin ilman turvavöitä ajamisesta.

Rikesakkojahan on 10€, 20€, 35€, 50€, 70€, 85€, 100€ tai 115€:n arvoisia, itse en jaksa nyt mitään lähdettä kaivaa ja tämä 50€ on vain oma muistikuvani..
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
On 50€. Voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Aika turhia sakkoja, mutta ei jaksa aina käyttää HF:ää.
Niin, varsinkaan kun hf:ää ei omista eikä ole jaksanut ostaa. Ja mitä Nokian puhelimiin katselin noita bluetooth-hands free-laitteita niin jotkut niistä eivät olleet kovin yhteensopivia toisten Nokian puhelimien kanssa. En tiedä sitten nyt.

Kaipa tuon voisi ihan vittuilun vuoksi kiistää ja sanoa, että pidin kättä tuossa asennossa päätä vasten. Onneksi oli vähän hämärää. :)

EDIT: Ihan mielenkiinnosta, mahtaako jostain löytyä joku taulukko rikesakoista ja rikoksista. Esim. kuinka törkeä rikos pitää tehdä, että saa 10e rikesakon? :)
 

12961

Jäsen
Joskus kauan sitten nuoruudessa GTi-Corollasta hivuttautuivat öljyt ulos, kun 30 asteen pakkasella huohottaja jäätyi. Seuraavan kerran vastaava tapahtui Audin A4 1.8 turbolle. Ihan hirveästi tuon Audin öljyvuoto ei päällisin puolin näkynyt konehuoneessa, Corollasta en enää muista.

Voihan siellä olla öljynjäähdytin (tosin harvassa autossa on) ja esimerkiksi sen letku on ottanut siipeensä sen verran, että valuttaa kaikki öljyt alakautta ulos sotkematta paikkoja.

Huohottajakin voi vuotaa siitä letkusta, mistä palauttaa öljyhuurut ö-pohjaan, eikä näin ollen välttämättä sotke konehuonetta.
 

12961

Jäsen
Harkinnassa on -01 mallin V70 volle. Onko kokemuksia ko kapineista?

Riippuu moottorista ja vaihteistosta.

Paljon ajetuista 5-vaihteisista japsitekeletomaateista kannattaa varsinkin tehokkaampien moottorien yhteydessä pysyä visusti erossa. Jos kuitenkin aivan välttämättä automaatin haluaa, kannattaa varmistaa että laatikon öljyjä on ainakin joskus vaihdeltu. Ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan, mutta tämänikäisissä autoissa alkaa tuolle laatikolle öljyjä vaihtamatta 200tkm olla jo paljon. Laatikkoremontti tuohon maksaa luokkaa 3-4t euroa riippuen mitä joudutaan vaihtamaan.

Takseihin noita öljyjä muuten vaihdetaan 60tkm välein, jottei niistä laukeaisi laatikot vielä takuuaikana.


Eli lopputulemana suosittelen ehdottomasti manuaalin hankkimista.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ainakin sain reilu vuosi sitten 10e rikesakon punaisia päin kävelemisestä Stadissa.
Kait ymmärsit heittää poliisille kakskymppisen ja tokaista pidä vaihtorahat.

Tuo on niin hävyttömän pieni sakko, että sellaisen antaminen pitäisi tehdä rangaistavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös