Autoiluketju

  • 3 316 268
  • 19 012

12961

Jäsen
DSG-vaihteisto on kyllä parasta mitä "automaattien" saralla on tapahtunut aikoihin, ja parasta on, että ko. laatikkoa alkaa saamaan myös pitkittäiskoneella varustettuihin VAGgineisiin, siis ihan normaali sellaisiin, Bugati Veyronia yms. ei lasketa..

Näin talvella kyllä ajelen itse mieluiten käsin hämmennettävää nelivetoa, mutta joku dsg olisi varsin kiva vaihtoehto kesäksi.

Näin on, pitkittäiskoneisiin VAGinoihin DSGtä olen itsekin kaivannut jo jonkin aikaa. Vaikkapa tuleva, taas vaihteeksi kutoskoneinen ahdettu S4 olisi mielenkiintoinen auto "suorakytkentä"laatikolla. Toisaalta myös Ford-konsernin uusi DSG-tyyppinen Getragin loota tulee olemaan melko kestävä myös viritystä ajatellen. Oliko speksattu muistaakseni 450Nm:lle eli todellinen kestävyys lienee reilusti päälle viidensadan. Turbovolvotkin saavat siis jatkossa itseltäni mielenkiintoa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Näin on, pitkittäiskoneisiin VAGinoihin DSGtä olen itsekin kaivannut jo jonkin aikaa. Vaikkapa tuleva, taas vaihteeksi kutoskoneinen ahdettu S4 olisi mielenkiintoinen auto "suorakytkentä"laatikolla.

Tunnetusti S- ja RS-malleja saa vain yhdellä moottori- ja voimansiirtokokoonpanolla (ainakin tähän asti), ja tällä kertaa näyttäisi olevan keppilootaa vain tarjolla (www.audi.de). Harmi kyllä, liekö juuri nuo klassiset vääntörajoitukset esteenä. Vaikka eikös se loota alunperin ollut jossain RS6:ssa, vai muistanko väärin? No, olimitenoli, joutuu tyytymään 2.0T+DSG-yhdistelmään ainakin toistaiseksi. Sciroccossa tuo yhdistelmä toimii kuin unelma, tosin siinä on 6-lovinen kun A4:ssa 7-lovinen. Tiedä sitten, onko erilainen siltä osin, quattron myötä nyt kokonaisuus ainakin.

Tulisi nyt joku Sport Edition tms. tuosta uudesta nelkusta, jossa olisi kaikki pakolliset "vakiona", niin voisi tosissaan harkita vaihtoa. No, olisi edes lunta etelässä nyt alkuun.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Edellisessä dieselissä (Mazda 6 TDI 2.0) oli automaattinen Webasto enkä sen sielunelämää juuri tarkkaillut. Nyt Golfissa tuo näkyykin olevan "käsikäyttöinen", eli ite pitää aina nappulasta pistää päälle. Yllättävää on, että jo -10 asteen pakkanen on riittävän kova siihen ettei kone pysy lämpimänä (90 c) talvinopeuksilla vaan Webaston pitää pyöriä koko ajan! Onkohan termostaatti pielessä vai onko tuo nyt vaan ihan normaalia näissä uusimmissa dieselmoottoreissa? Kävikö Matulassa Webasto kaiken aikaa pakkasella - en vaan sitä tietenkään huomannut, automaattitoiminen kun oli?
 

Lexa

Jäsen
Edellisessä dieselissä (Mazda 6 TDI 2.0) oli automaattinen Webasto enkä sen sielunelämää juuri tarkkaillut. Nyt Golfissa tuo näkyykin olevan "käsikäyttöinen", eli ite pitää aina nappulasta pistää päälle. Yllättävää on, että jo -10 asteen pakkanen on riittävän kova siihen ettei kone pysy lämpimänä (90 c) talvinopeuksilla vaan Webaston pitää pyöriä koko ajan! Onkohan termostaatti pielessä vai onko tuo nyt vaan ihan normaalia näissä uusimmissa dieselmoottoreissa? Kävikö Matulassa Webasto kaiken aikaa pakkasella - en vaan sitä tietenkään huomannut, automaattitoiminen kun oli?

Väittäisin että näissä tupaöljyllä toimivissa nakuttajissa on paljonkin eroa eri merkkien ja mallien välillä tässä lämpöjen pitämisessä. Itse lähtisin laittamaan maskiin viimasuojan. Joillakin automerkeillä taitaa tällaisia olla ihan tehdasvalmisteisena ja eihän tuollaisen nikkarointikaan ole kovin kummoinen operaatio.

Omassa jaaappanin ihmeessä en ole vielä löytänyt niin kylmää olosuhdetta, että olisin webastoa tarvinnut moottorilämpöjen pitämiseksi. Eihän näillä leveysasteilla mitään kovia pakkasia juuri olekaan, mutta n. -30 asti olen ilman selvinnyt. Toki käytän webastoa usein pakkasella nopeuttamaan sisätilojen lämpenemistä, koska näiden nokivasaroiden kanssa tunnetusti kestää kotva jos toinenkin ennen kuin moottori lämpenee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa. Öljyt hävisivät autosta muutamassa viikossa. Joulun alla kävimme porukoilla, ja tarkistin ennen matkaa nesteet. Tikku näytti täyttä tuolloin, mutta eilen pamahti varoitusvalo mittaristoon ja tikku näytti minimiä. Parkkiruudun kohdalla ei ole jälkiä valumasta. Haistoin lievää käryä viime viikonlopun pakkasten aikaan, kun ajoin reilun 50 km siivuja, mutta en osannut tuosta sen kummemmin huolestua, kun sama ei toistunut kaupunkiajossa eikä nyt kelien lauhduttua. Lisäsin hiukan öljyä eilen illalla ja ajattelin viedä kaaran pajalle maanantaina. Toivottavasti myyjäliike tulee vastaan, jos pitää miljoonaremppa tehdä.

Entäpä ohjaustehostimen ajoittainen jäykkyys, voiko se johtua (10 asteen!) pakkasista, vai onko jotain vakavempaa?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa. Öljyt hävisivät autosta muutamassa viikossa.

Erikoista jos konepellin alla kaikki on siistiä eikä auton allakaan lätäkköä ole. Vaihtoehtona voi olla, että vuotanut pakoputken päälle jostain ja palanut pois. Jos pakosarjan päälle olisi valunut ja palanut pois niin luulisi, että aika käryt olisi ohjaamoon tullut.

Itsellä vuoti syksyllä vaihteistoöljyä pakoputken päälle ja maantienopeuksissa tuota ei haistanut. Vasta kun tultiin taajamaan tai piti muuten ajaa hitaampaa alkoi vahva haju tuntumaan nokkaan.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa. Öljyt hävisivät autosta muutamassa viikossa. Joulun alla kävimme porukoilla, ja tarkistin ennen matkaa nesteet. Tikku näytti täyttä tuolloin, mutta eilen pamahti varoitusvalo mittaristoon ja tikku näytti minimiä. Parkkiruudun kohdalla ei ole jälkiä valumasta. Haistoin lievää käryä viime viikonlopun pakkasten aikaan, kun ajoin reilun 50 km siivuja, mutta en osannut tuosta sen kummemmin huolestua, kun sama ei toistunut kaupunkiajossa eikä nyt kelien lauhduttua. Lisäsin hiukan öljyä eilen illalla ja ajattelin viedä kaaran pajalle maanantaina. Toivottavasti myyjäliike tulee vastaan, jos pitää miljoonaremppa tehdä.

Joskus kauan sitten nuoruudessa GTi-Corollasta hivuttautuivat öljyt ulos, kun 30 asteen pakkasella huohottaja jäätyi. Seuraavan kerran vastaava tapahtui Audin A4 1.8 turbolle. Ihan hirveästi tuon Audin öljyvuoto ei päällisin puolin näkynyt konehuoneessa, Corollasta en enää muista.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tuli tänään käytyä katsomassa uutta Skoda Octaviaa. Kovasti on tehnyt mieli vaihtaa tuoreempaan ajopeliin ja eritoten automaattivaihteiseen. 1.4 TSI DSG vaikuttaa sen verran houkuttelevalta hinnaltaan, että pakko on käydä koeajamassa sellainen sitten kun on lähiseudun liikkeessä testattavissa. Kylmät otettuani Octavia vaikutti sopivan kokoiselta sekä sisältä, että ulkoa. Vertailukohtana nykyinen autoni Ford Mondeo. 04-mallisesta vielä saisi (suht) kohtalaisen hyvityksenkin, niin mikä ettei. Tosin... yleinen talouden epävakainen tilanne voi mahdollisesti vaikuttaa lähiaikoina työkuvioihin sen verran, että isommat hankinnat on lykättävä tuonnemmaksi. Se olisi harmi.
 

12961

Jäsen
Tunnetusti S- ja RS-malleja saa vain yhdellä moottori- ja voimansiirtokokoonpanolla (ainakin tähän asti), ja tällä kertaa näyttäisi olevan keppilootaa vain tarjolla (www.audi.de). Harmi kyllä, liekö juuri nuo klassiset vääntörajoitukset esteenä. Vaikka eikös se loota alunperin ollut jossain RS6:ssa, vai muistanko väärin? No, olimitenoli, joutuu tyytymään 2.0T+DSG-yhdistelmään ainakin toistaiseksi. Sciroccossa tuo yhdistelmä toimii kuin unelma, tosin siinä on 6-lovinen kun A4:ssa 7-lovinen. Tiedä sitten, onko erilainen siltä osin, quattron myötä nyt kokonaisuus ainakin.

Tulisi nyt joku Sport Edition tms. tuosta uudesta nelkusta, jossa olisi kaikki pakolliset "vakiona", niin voisi tosissaan harkita vaihtoa. No, olisi edes lunta etelässä nyt alkuun.


Ainakin edellisen korimallin V8 S4:aa sai sekä automaatti- että keppilootalla, toisaalta RS6:tta sai vain perinteisellä automaattilootalla. Kyllä pitkittäiskoneisiin on tänä päivänä tarjolla vääntöä kestäviä tomaattilaatikoita helpommin kuin henkilöautoon opivalla tavalla toimivia manuaalilaatikoita.

Eikös ensimmäinen DSG ollut bugatti veyronissa, tosin tietenkin aivan eri luokan mitoituksella, mutta kuitenkin vastaava loota.

Nimenomaan kiinnostaisi tuo torsen-neliveto DSG:n yhteydessä, näistä poikittaiskoneisten haldexeista ei ole juuri mihinkään.
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
V70

Harkinnassa on -01 mallin V70 volle. Onko kokemuksia ko kapineista?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Mitä mahtaa tulla sakkoja puhelimeen puhumisesta ajon aikana? Ei oikein löytynyt mistään.

Eikös se ole 50€?

Näin ainakin itse muistelen, eli sama kuin ilman turvavöitä ajamisesta.

Rikesakkojahan on 10€, 20€, 35€, 50€, 70€, 85€, 100€ tai 115€:n arvoisia, itse en jaksa nyt mitään lähdettä kaivaa ja tämä 50€ on vain oma muistikuvani..
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
On 50€. Voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Aika turhia sakkoja, mutta ei jaksa aina käyttää HF:ää.
Niin, varsinkaan kun hf:ää ei omista eikä ole jaksanut ostaa. Ja mitä Nokian puhelimiin katselin noita bluetooth-hands free-laitteita niin jotkut niistä eivät olleet kovin yhteensopivia toisten Nokian puhelimien kanssa. En tiedä sitten nyt.

Kaipa tuon voisi ihan vittuilun vuoksi kiistää ja sanoa, että pidin kättä tuossa asennossa päätä vasten. Onneksi oli vähän hämärää. :)

EDIT: Ihan mielenkiinnosta, mahtaako jostain löytyä joku taulukko rikesakoista ja rikoksista. Esim. kuinka törkeä rikos pitää tehdä, että saa 10e rikesakon? :)
 

12961

Jäsen
Joskus kauan sitten nuoruudessa GTi-Corollasta hivuttautuivat öljyt ulos, kun 30 asteen pakkasella huohottaja jäätyi. Seuraavan kerran vastaava tapahtui Audin A4 1.8 turbolle. Ihan hirveästi tuon Audin öljyvuoto ei päällisin puolin näkynyt konehuoneessa, Corollasta en enää muista.

Voihan siellä olla öljynjäähdytin (tosin harvassa autossa on) ja esimerkiksi sen letku on ottanut siipeensä sen verran, että valuttaa kaikki öljyt alakautta ulos sotkematta paikkoja.

Huohottajakin voi vuotaa siitä letkusta, mistä palauttaa öljyhuurut ö-pohjaan, eikä näin ollen välttämättä sotke konehuonetta.
 

12961

Jäsen
Harkinnassa on -01 mallin V70 volle. Onko kokemuksia ko kapineista?

Riippuu moottorista ja vaihteistosta.

Paljon ajetuista 5-vaihteisista japsitekeletomaateista kannattaa varsinkin tehokkaampien moottorien yhteydessä pysyä visusti erossa. Jos kuitenkin aivan välttämättä automaatin haluaa, kannattaa varmistaa että laatikon öljyjä on ainakin joskus vaihdeltu. Ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan, mutta tämänikäisissä autoissa alkaa tuolle laatikolle öljyjä vaihtamatta 200tkm olla jo paljon. Laatikkoremontti tuohon maksaa luokkaa 3-4t euroa riippuen mitä joudutaan vaihtamaan.

Takseihin noita öljyjä muuten vaihdetaan 60tkm välein, jottei niistä laukeaisi laatikot vielä takuuaikana.


Eli lopputulemana suosittelen ehdottomasti manuaalin hankkimista.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ainakin sain reilu vuosi sitten 10e rikesakon punaisia päin kävelemisestä Stadissa.
Kait ymmärsit heittää poliisille kakskymppisen ja tokaista pidä vaihtorahat.

Tuo on niin hävyttömän pieni sakko, että sellaisen antaminen pitäisi tehdä rangaistavaksi.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Kait ymmärsit heittää poliisille kakskymppisen ja tokaista pidä vaihtorahat.

Tuo on niin hävyttömän pieni sakko, että sellaisen antaminen pitäisi tehdä rangaistavaksi.

Nope. Oli tullut sen verran siemailtua alkoholia, etten viitsinyt ottaa riskiä joutua putkaan. Se vähän harmitti, että taksijono kasvoi n. 10 metrillä sakon kirjoitusta odotellessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Entäpä ohjaustehostimen ajoittainen jäykkyys, voiko se johtua (10 asteen!) pakkasista, vai onko jotain vakavempaa?
Jumantseigeli, 1500 euron remppa... No, onneksi maahantuoja maksaa. Ja kyllä, pikkupakkasista se johtui. Tehostimen öljyt kuohuivat veks kylmällä, joten siksi ohjaus jäykistelee. Ensi viikolla kärry hoitoon, jossa vaihdetaan rompetta liittyen ohjaustehostimen öljytsimbulaan.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Mitsu Lancer Sportback Business 1.8 (105kw) bensa man. vaihteistolla tuli ajettua. Äänekäs ja alle 4000rpm täysin onneton moottori ei juurikaan korvia tai niskoja hivele. Muuten todella laadukkaan oloinen auto. CVT -vaihteistolla olisin valmis pistämään rahat tiskiin, ellei hinta jo olisi sen jälkeen pompannut lähinnä järkyttäviin lukemiin.
 
Viimeksi muokattu:

dabs

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli tuossa jenkkilän reissulla ajettua pari viikkoa ja 3500 kilsaa Nissanin Rogue SUV:llä jossa oli tuollainen CVT-vaihteisto. En tykännyt sitten yhtään, ihme peijakkaan kuminauha ja 2,5 litrainen 170 hv moottori tuntui yks kutoselta alle sadan hepan laitteelta.

Ohituksissakin kun tuuppasi kaasun lattiaan kunnon automaattityyliin, niin tuo vain tasaisesti lähti kiihdyttämään ja tuli fiilis, että ehtiikö tällä ohi vai ei. Tavallinen automaatti, jossa on jonkinlainen pykälä olemassa on huomattavasti mukavamman tuntuinen ja muistuttaa edes vähän oikeaa ajamista. Tuo oli kuin olisi jollain skootterilla ajanut. Toki voi olla, että tarpeeksi kun on tehoa niin tuokin tuntuu liikkuvan, kuinka paljon sitä sitten tarvitaan, niin paha kyllä veikata mitään.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Tuli tuossa jenkkilän reissulla ajettua pari viikkoa ja 3500 kilsaa Nissanin Rogue SUV:llä jossa oli tuollainen CVT-vaihteisto. En tykännyt sitten yhtään, ihme peijakkaan kuminauha ja 2,5 litrainen 170 hv moottori tuntui yks kutoselta alle sadan hepan laitteelta.

Ohituksissakin kun tuuppasi kaasun lattiaan kunnon automaattityyliin, niin tuo vain tasaisesti lähti kiihdyttämään ja tuli fiilis, että ehtiikö tällä ohi vai ei. Tavallinen automaatti, jossa on jonkinlainen pykälä olemassa on huomattavasti mukavamman tuntuinen ja muistuttaa edes vähän oikeaa ajamista. Tuo oli kuin olisi jollain skootterilla ajanut. Toki voi olla, että tarpeeksi kun on tehoa niin tuokin tuntuu liikkuvan, kuinka paljon sitä sitten tarvitaan, niin paha kyllä veikata mitään.
Tuo, että liikahtaako auto tarpeeksi nopeasti on tietysti ihan puhtaasti mielipidekysymys... Esimerkkinä edellisen sukupolven Honda Jazz CVT vaihteistolla, jossa on 1.4 litrainen bensamoottori (63kw) -muistaakseni. Omasta mielestäni auto on aivan tarpeeksi nopea normaaliin ajoon, myös moottoritiellä.
Perinteinen automaatti on myös mukava ja takaa riittävän suorituskyvyn kokemuksen perusteella mm. Nissan Notessa 1.6 bensakoneella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös