Autoiluketju

  • 3 316 115
  • 19 012

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jos et huolla itse, unohda varsinkin jos joudut asioimaan delta-autossa.

Todennäköisesti en ainakaan aluksi huoltaisi itse, eihän tuollaisiin uskalla mennä aloittelija sorkkimaan.

Viiden vuoden takuu noihin nykyään ainakin annetaan eli kai siellä on luottamus tekniikkaan kohdallaan. Ainahan aasialaiset on sisätiloistaan vähän juosten kustuja, mutta aina ei voi voittaa.

Jos sen Aeron löytäisi.

Ja näinhän ne ohitusonnettomuudet juuri tapahtuvat.

Mielipiteesi on jo rekisteröity, tykkäät ajaa pienitehoisilla autoilla, selvä. Jotkut muut saattavat tykätä ajaa isommilla tehoilla ja ehtiä ohittamaan pienemmissä väleissä, koita ymmärtää sekin.

Eiköhän suurin osa ohitusonnettomuuksista satu, kun ajetaan oman ajotaidon ylärajoilla ja lähdetään näillä turbodieseleillä ohittamaan, kun siihen ei oikeasti ole paikkaa.

Skoda on muuten paska auto.
 

12961

Jäsen
Todennäköisesti en ainakaan aluksi huoltaisi itse, eihän tuollaisiin uskalla mennä aloittelija sorkkimaan.

Viiden vuoden takuu noihin nykyään ainakin annetaan eli kai siellä on luottamus tekniikkaan kohdallaan. Ainahan aasialaiset on sisätiloistaan vähän juosten kustuja, mutta aina ei voi voittaa.

Jos sen Aeron löytäisi.

Se viiden vuoden "takuu" muuten raukeaa, mikäli auto on käynyt muulla liikkeenharjoittajalla myynnissä kuin deltassa. Jos on yksityisen myymä, on omistajanvaihdoksesta ilmoitettava delta-autolle.

Hei, mietipä tarkoittaako pitkä takuu välttämättä luottoa tekniikkaan, mikäli sama annetaan Alfoille? Lähinnä tuo näkyy ylihinnoiteltuina huoltoina sekä siinä, että "jatketun omistusturvan" (tms termi) edellytys on delta-auton huolto.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mielipiteesi on jo rekisteröity, tykkäät ajaa pienitehoisilla autoilla, selvä. Jotkut muut saattavat tykätä ajaa isommilla tehoilla ja ehtiä ohittamaan pienemmissä väleissä, koita ymmärtää sekin.

Eiköhän suurin osa ohitusonnettomuuksista satu, kun ajetaan oman ajotaidon ylärajoilla ja lähdetään näillä turbodieseleillä ohittamaan, kun siihen ei oikeasti ole paikkaa.

Skoda on muuten paska auto.
Voit muuten minkä tahansa automerkin mallistosta verrata vastaavaa bensakonetta ja dieseliä, niin uskallan melkeinpä luvata että n. 100% tapauksissa bensakone jää kuin tikku paskaan mitä ohituskiihtyvyyteen tulee.
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Käsittääkseni kaikissa Deltan tuotteissa, joissa on pitkä takuu, eli ainakin Alfa, Kia ja Hyundai, kysymys ei ole niinkään luottamuksesta tekniikkaan. Kyseessä on pikemminkin markkinointikikka, pitkä takuu otetaan sitten rahallisesti takaisin Deltan maankuuluissa huolloissa. Lisäksi osassa edellämainituista merkeistä on hävyttömän lyhyt huoltoväli nykyautoiksi, ainakin Kiassa, ja takuuehdot ovat täynnä porsaanreikiä.
 

12961

Jäsen
Voit muuten minkä tahansa automerkin mallistosta verrata vastaavaa bensakonetta ja dieseliä, niin uskallan melkeinpä luvata että n. 100% tapauksissa bensakone jää kuin tikku paskaan mitä ohituskiihtyvyyteen tulee.

Oikeastaan kaikissa tapauksissa näin, kun valmistajan mallistossa ei ole vastaavaa turbolla varustettua bensakonetta. Muulloin yleensä toisinpäin.

Ainakin hyvänä esimerkkinä A4, jossa 170hp 2.0 TDI:n hinta on 200e tarkkuudella sama kuin 211hp 2.0 TFSI:n.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Voit muuten minkä tahansa automerkin mallistosta verrata vastaavaa bensakonetta ja dieseliä, niin uskallan melkeinpä luvata että n. 100% tapauksissa bensakone jää kuin tikku paskaan mitä ohituskiihtyvyyteen tulee.

Niin, se on ikävä keskustelun lähtökohta, jos toinen vertaa vain paperilla asioita.

Itse olen asian testannut luonnossa vain 1,9 litraisella turbodiesel-Octavialla, kun vastassa oli se 150-heppainen matalapaineturbo-Saab (Ei taida Saban valikoimasta pienempää turbovehjettä löytyä?). Siinä se ero kasikympistä ylöspäin nykäistäessä oli melko iso. Tuo nopeushan alkaa olla niillä hujakoilla, josta ohitukset tehdään. Kuljettajasta tuskin kamalasti oli kiinni, koska Octavian ratissa oli ammattiautoilija, kun taas Saabissa suht kokematon kuljettaja. Painokin Saabissa vähintään sen parisataa kiloa suurempi.

Jotkut tykkää dieseleistä, mutta tykkäähän kärpäsetkin paskasta. Nakutus on pop.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Oikeastaan kaikissa tapauksissa näin, kun valmistajan mallistossa ei ole vastaavaa turbolla varustettua bensakonetta.
Mistä valmistajasta on kyse? Saabilta ainakin löytyy 150 hv pienpaineturbo sekä dieselinä että bensakoneena, ja bensakoneinen jää kuin tikku paskaan.

Esim Audilta ja Volkswagenilta en löytänyt ohituskiihtyvyyslukemia, joten otos jäikin yllättävän pieneksi.
 

dabs

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä tulee tähän ohituskeskusteluun, niin yleisesti ohittamisella voittaa niin vähän ajassa, ettei sitä kannata edes kovin lyhyellä matkalla tehdä, jos ei nyt ihan alinopeuksiin mennä.

Suurimmat riskit ja vaaratilanteet liikenteessä ainakin omien havaintojen mukaan syntyvät siitä, kun ohittaja joutuu tiukassa tilanteessa palaamaan väkisin omalle kaistalleen. Siinä ei auta vaikka olisi Bugatti Veyron alla, jos ohituksen jälkeen omalla kaistalla etenee tasainen autoletka ja vastaan tulee auto. Toinen vaallinen ja ikävä puoli on vastaantulijan osa ohituksessa. Koskaan et voi tietää pääseekö tämä maanteiden kuningas ajoissa siitä rekasta ohi, vai tarvitseeko alkaa suorittamaan jonkinlaisia kevätjuhlaliikkeitä nokkakolarin välttämiseksi. Paha sitä on hämärässä sanoa onko ohittava auto turboahdettu kisapeli kokenut ja osaava kuljettaja puikoissaan, vaiko juuri kortin saanut teinipoika äidin alitehoisella kauppakassilla.

Yhtä kaikki, kovat tehot tekevät ohittamisen osaavissa käsissä turvallisemmiksi, mutta turvalliseen ohituksen tekemiseen tai tekemättä jättämiseen tarvitaan ennen kaikkea hyvää pelisilmää.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Itse olen asian testannut luonnossa vain 1,9 litraisella turbodiesel-Octavialla, kun vastassa oli se 150-heppainen matalapaineturbo-Saab (Ei taida Saban valikoimasta pienempää turbovehjettä löytyä?). Siinä se ero kasikympistä ylöspäin nykäistäessä oli melko iso. Tuo nopeushan alkaa olla niillä hujakoilla, josta ohitukset tehdään. Kuljettajasta tuskin kamalasti oli kiinni, koska Octavian ratissa oli ammattiautoilija, kun taas Saabissa suht kokematon kuljettaja. Painokin Saabissa vähintään sen parisataa kiloa suurempi.
Varmasti on eroa, jos se Skoda oli esim. tämä 90-heppainen versio. Kyllä tuo tehoero siinä jo näkyy, varsinkin kun molemmat ovat turboja.

Nykyisen 150-heppaisen matalapaineturbo 9-3:n hinnalla saa Skoda Octavia TDI RS:n, joka jättää tuon Saabin taakseen jo 0-100 km/h kiihtyvyydessäkin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mitä tulee tähän ohituskeskusteluun, niin yleisesti ohittamisella voittaa niin vähän ajassa, ettei sitä kannata edes kovin lyhyellä matkalla tehdä, jos ei nyt ihan alinopeuksiin mennä.

Ihan totta. Liian usein näkee näitä, joiden pitää viiden kilometrin matkan aikana päästä ohi vain sen vuoksi, että toinen ajaa 101 satasen alueella.

Kaiken huippu oli viime kesänä, kun olin isäni puutavarahdistelmän kyydissä ja erään vanhemman Mersun piti päästä ohi. No ei siinä vielä mitään, mutta ohi päästyään hän jatkoi puoli kilometriä, kunnes kääntyi vasemmalle. Luonnollisesti vastaan tuli auto, jolloin se 60 tonnin yhdistelmä piti tämän meppen miehen vuoksi pysäyttää ja sitten lähteä kiihdyttämään uudestaan.

Silloin olisi kaivannut pelisilmää.

EDIT: Tuo Skoda on jonkun hardcore-skodalaisen vanha ja viritetty peli. En tiedä todellisia arvoja, kun en ole mitannut, mutta on pitäisi kai siinä vakionakin olla kuitenkin yli 100 hevosta jolkottelemassa. Jos en ihan väärässä ole niin 105-110. Onko mahdollista?

Kuitenkin kyllä siinä hevosina aika lailla se sama pitäisi olla kuin matalapaineturbo-Saabissa. Eri asia ovatko ne jotain vanhoja tshekkiläisiä tammoja, vai jaloja Trolhättanin oriita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun nyt Autoiluketjussa ollaan, niin millaisia kokemuksia ihmisillä on Hyundaista?

Tuosta Sonatasta ei ole kokemuksia mutta isällä on nyt jonkun parisen vuotta ollut Matrix, tämä hassun näköinen "Mummo Ankan auto". Ajettavuus on sellainen kuin jossain japanilaisissa autoissa 90-luvulla, eli vähän ohkainen ohjaustuntuma jne. Ei kuitenkaan ihan kelvoton. Toimintavarmuus on ollut kiitettävä, yhtään vikaa ei ole ilmennyt koko aikana joten korjaamolla ei ole tarvinnut Hyundaita seisottaa. Materiaalit on vähän halvan makuisia mutta pääosin kaikki toimii erittäin hyvin. Ei siis isosti valittamista.

Yksi kaveri työskentelee Hyundai-merkkihuollossa ja häneltä kyselin vähän ennen kuin isä osti tuon Matrixin että minkälaisia autoja nuo yleensä on. Tämä kaveri sanoi jokseenkin näin että Hyundait ovat varmatoimisia perusautoja sellaiselle joka ei hae mitään turhaa "hifistelyä" eivätkä huippuhyvää ajettavuutta ja mukavuutta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
EDIT: Tuo Skoda on jonkun hardcore-skodalaisen vanha ja viritetty peli. En tiedä todellisia arvoja, kun en ole mitannut, mutta on pitäisi kai siinä vakionakin olla kuitenkin yli 100 hevosta jolkottelemassa. Jos en ihan väärässä ole niin 105-110. Onko mahdollista?
Pitänee paikkansa, todennäköisesti alunperin sama 81kw (110 hv) kone kuin minullakin. Olettaisin että tuolla virityksellä on kuitenkin saatu enemmänkin pahaa aikaan tässä tapauksessa.

Valmistajan ilmoittamat luvut:
Seat Toledo TDi 81 kW (110 hv) 80-120 km/h vitosvaihteella 13.0 s
Saab 9-3 1.8t 150 hv 80-120 km/h vitosvaihteella 15.0 s

150-heppaisena tuon dieselin pitäisi mennä tuo väli 9 sekunnissa, joten jokin tuossa autossa on vialla ja pahasti.

Käytin Skodan sijaan Toledoa vertailukohtana kun itselläni on tuo, kone kuitenkin on sama. Valitettavasti en nyt nopeasti löytänyt Seatille (tai Skodallekaan) kiihtyvyyslukuja millään järkevämmällä vaihteella.

EDIT: 90-heppainen versio Seatista kiihtyy nelosella 60-100 km/h aikaan 10.5 s, tuolle Saabille vastaava aika on 10.0 s. Eli viritetyn alunperinkin jo 110-heppaisen Skodan ei pitäisi millään jäädä tuollaiselle Saabille ohituskiihtyvyydessä.
 
Viimeksi muokattu:

Naughty_S

Jäsen
Mielipiteesi on jo rekisteröity, tykkäät ajaa pienitehoisilla autoilla, selvä.

Ihan nokkapokan ulkopuoleltakin uskaltaudun sanomaan: mielipiteesi on jo rekisteröity, tykkäät ajaa Saabeilla, selvä.

Laske huviksesi montako sivua/viestiä olet tähän (tai muihin) ketjuun (ketjuihin) vuodattanut tasan samalla asialla, kertoaksesi kuinka hienoja autoja turbo-Saabit ovat.
Saabit ovat toki ihan mukavia etuvetoisiksi, ja kelpo ratkaisuja silloin kun ei ole varaa saman luokan saksalaisvaihtoehtoihin.

Juuri tästä syystä itsekin harkitsen vuosimallin 2003-> (tai paremminkin 04->) Saab 9-3:n hommaamista, 1.8t tai 2.0t -koneella.
Olisiko kenelläkään heittää kokemuksia, kehuja, moitteita?
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ihan nokkapokan ulkopuoleltakin uskaltaudun sanomaan: mielipiteesi on jo rekisteröity, tykkäät ajaa Saabeilla, selvä.

Toki, en ole muuta väittänytkään.

Ongelmahan tässä oli se, että toinen heittelee tehtaiden ilmoittamia lukuja sivulta toiseen ja yrittää todistaa dieselin paremmuuden, kun taas itse ihmettelin, miten se Skoda voi olla niin onneton kiihtymään, vaikka tehtaalta luvataan yhtä sun toista.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Toki, en ole muuta väittänytkään.

Ongelmahan tässä oli se, että toinen heittelee tehtaiden ilmoittamia lukuja sivulta toiseen ja yrittää todistaa dieselin paremmuuden, kun taas itse ihmettelin, miten se Skoda voi olla niin onneton kiihtymään, vaikka tehtaalta luvataan yhtä sun toista.
Huono selitys. Minäkin ihmettelen miksi tämä kyseinen Skoda on niin huono kiihtymään, koska vakionakin se on paljon tuota parempi. Kuten jo aiemmin sanoin, niin epäilen tuon olevan "viritetty" päin helvettiä, tai sitten ei ole muuten ehjä. Esim. turbon siipien säätö voi olla jumissa, jolloin eivät ahdot riitä tietyillä kierroksilla alkuunkaan. Oletan siis että "virityksestä" huolimatta tuon ahdin on kuitenkin vielä alkuperäinen, eli tämä muuttuva/juuttuvasiipinen malli.

Auto-Motor-Und-Sport muuten mittasi 81kW TDi Skodalle ja Seatille 80-120 km/h viitosella 12.3 s, tämä siis ei ole tehtaan ilmoittama arvo vaan testattu.
 
Voit muuten minkä tahansa automerkin mallistosta verrata vastaavaa bensakonetta ja dieseliä, niin uskallan melkeinpä luvata että n. 100% tapauksissa bensakone jää kuin tikku paskaan mitä ohituskiihtyvyyteen tulee.

Tuulilasissa oli viime kesänä (8/08) ohituskiihtyvyysvertailu, joka ei tue väitettäsi. Rinnakkaismallit oli ainakin Toyota Auriksesta ja lopputoteamana ilmoitettiin, että bensaversiolla ohittaa lyhyemmällä matkalla, jos osaa/viitsii käyttää vaihteita.
 

julijussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jack "matkalla" Kerouac
Kyllä on kuskeilla pelisilmän puutetta jos normaaliliikenteessä ohituksen tekemiseen tarvitaan neljättä sataa hevosvoimaa ja 160km/h nopeudet rekan nupin kohdalla. Ajelin aiemmin 75 kaakkisella vectralla jolla onnistuin suorittamaan ohitukset vallan hyvin. Nyt on alla 105 heppainen naku-Octavia jolla ohitukset sujuvat myös mallikkaasti aina kun tarvetta ilmenee.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tuulilasissa oli viime kesänä (8/08) ohituskiihtyvyysvertailu, joka ei tue väitettäsi. Rinnakkaismallit oli ainakin Toyota Auriksesta ja lopputoteamana ilmoitettiin, että bensaversiolla ohittaa lyhyemmällä matkalla, jos osaa/viitsii käyttää vaihteita.
Se on kyllä totta, että näillä esim. Toyotan 1,4-litraisilla pikkudieseleillä ei ohituskiihtyvyys ole ollenkaan sitä mitä turbodieseleiltä on totuttu odottamaan. Eli kiihtyvyysvertailu varmasti kääntyykin mm. tuon Auriksen kohdalla bensiinimoottorin eduksi.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Autoiluketju ja nyt tarttis pikkaisen jelppiä. Honda CR-V 2004 autona ja tänään tyhjeni sitten takarengas duunipäivän aikana ja auto oli jätettävä sinne. Yritän huomenna saada vararenkaan paikalleen, mutta osaako joku vihjaista miten ns. askellaudat (tai miksi niitä sivuvärkkejä kutsutaankin) vaikuttavat tunkin asenteluun ? Tänään oli toki pilkkopimeää enkä paljon nähnyt, mutta ainakaan näppituntumalta tunkin paikkaa ei auton alta löytynyt.

Iso vtutus päällä, auto on paikassa johon ei mitään isoja apuvälineitä viedä, mukulakivet ja huomenna pitäisi sitten taistella varakumi paikalleen. Tuo tunkin paikkaa vaan perkeleesti askarruttaa, kymmeniä kertoja olen renkaita vaihdellut vaan en koskaan autosta jossa on nuo askellaudat.

Ps. Tämä olisi varmaan kuulunut sekalaisten kysymysten ketjuun, mutta täältä löytynee paremmin asiantuntemusta ja nyt on kuitenkin jonkinlainen ongelma käsillä.
 

E V

Jäsen
Jos ne lankut ovatten ihan tehtaanpaapan jäljiltä, niin ei ongelmaa. CR-V:n helmaassa on sellaiset hyvinkin selvät kohdat joista se lulla nostetaan. Jos taas kyseesä on jotkut tarvikeputket/laudat voi nosto omalla tunkilla ollakin jo vähän hankalempaa. Silloin joutuukin vippaamaan kaverilta tahi joltain pajalta jo ihan kunnon hallitunkan.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oli meilläkin jokin aikaa sitten 1,9 -litrainen Skoda Octavian turbodiesel, jolla meinasi tulla noutaja, kun ei osannut ohittaessa seistä kaasupolkimen päällä.

Nämä on tosiaankin vaarallisia tilanteita jos auto onkin hitaampi kuin luulee tai mihin on tottunut. Tarvittava ohitusmatkahan tulee hyvin pitkälti selkäytimestä ja ajatuksissaan saattaa lähteä ohittamaan autoa "omalla autolla" turvallisessa välissä, mutta huomaakin kesken ohituksen että hetkinen nyt tulee vähän kiire.

Itselläni ensimmäinen auto oli vanha diesel Golf ja sillä oppi kyllä kehräämään vauhtia rekkojen ohituksiin, kun huippunopeus oli jotain huimat 140 km/h mittarin mukaan. Kyllähän silläkin ohitti, mutta kyllä matka-ajo on sitä nautinnollisempaa mitä tehokkaampi auto on alla. Pikku koukkaus vastaantulevien kaistalla ja rekka katoaa peileihin, sen sijaan että pitää kerätä vauhtia jo 10 sekuntia ennen ohituksen aloittamista. Tehokkaalla autolla voi lähteä ohitukseen "nyt" eikä "kohta".
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Nämä on tosiaankin vaarallisia tilanteita jos auto onkin hitaampi kuin luulee tai mihin on tottunut. Tarvittava ohitusmatkahan tulee hyvin pitkälti selkäytimestä ja ajatuksissaan saattaa lähteä ohittamaan autoa "omalla autolla" turvallisessa välissä, mutta huomaakin kesken ohituksen että hetkinen nyt tulee vähän kiire.

Itselläni ensimmäinen auto oli vanha diesel Golf ja sillä oppi kyllä kehräämään vauhtia rekkojen ohituksiin, kun huippunopeus oli jotain huimat 140 km/h mittarin mukaan. Kyllähän silläkin ohitti, mutta kyllä matka-ajo on sitä nautinnollisempaa mitä tehokkaampi auto on alla. Pikku koukkaus vastaantulevien kaistalla ja rekka katoaa peileihin, sen sijaan että pitää kerätä vauhtia jo 10 sekuntia ennen ohituksen aloittamista. Tehokkaalla autolla voi lähteä ohitukseen "nyt" eikä "kohta".
Edellinen autoni (Saab) oli juuri tällainen jolla piti vauhtia hieman kerätä. Toinen paha paikka tuolla autolla oli ruuhka-aikana yrittää päästä liittymästä liikennevirtaan mukaan esim. Hämeenlinnanväylälle.

Nykyisellä TDi-Toledollani pääsee ohi heti kun paikka tulee, ei tarvitse ennakoida niin paljon. Samalla tavalla kiihdytyskaistoilta liikennevirtaan liittyminen on kummasti helpompaa, jos auto väliin mahtuu niin siihen ehtii kiihdyttää ilman että se taakse jäävä joutuu jarruttelemaan yhtään. Esimerkiksi Vantaan Martinlaakson liittymä pohjoiseen on sellainen jossa ei paljonkaan kiihdytyskaistaa ole, mutta nyt sitä ei enää tarvitsekaan.
 

12961

Jäsen
Mistä valmistajasta on kyse? Saabilta ainakin löytyy 150 hv pienpaineturbo sekä dieselinä että bensakoneena, ja bensakoneinen jää kuin tikku paskaan.

Esim Audilta ja Volkswagenilta en löytänyt ohituskiihtyvyyslukemia, joten otos jäikin yllättävän pieneksi.

Millään merkillä ei ole vertailukelpoisia kiihdytyslukemia ohituksiin sillä vaihteella, jolla auto kiihtyy parhaiten.

On täysin itsestäänselvää, että audin 211hv bensiiniturbo pesee 170 hv dieselin mennen tullen kun kysymys on täydestä kiihdytyksestä. Samalla vaihteella kiihdytettyjä tuloksia ei voi verrata koska diesel- ja bensakoneissa on täysin eri välityksin toteutettu laatikko.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös