Nyt ois hyvät neuvot tarpeen kiitos kaikki automiehet!!
Kaikki autoalan ammattilaiset tai muuten vain paljon autoista tietävät kuulolle kiitos. Tässä seuraavassa hiukan infoa siitä, miten autosta oli vaikka mitä valittamista katsastusmiehellä ja nyt pitäisi yrittää saada biili mahd. halvalla kondikseen.
Auto ei ole oma, vaan mutsin ja allekirjoittaneella ei köyhänä opiskelijana ole käytännössä lainkaan varaa jelpata tässä elämänvaiheessa. Ainoa positiivinen puoli on se, että faija on levyseppähitsari ja osaa onneksi hitsata ihan mitä vain maan ja taivaan väliltä, kun vain hänelle kerrotaan, että mitä pitää hitsata. Ongelmahan tässä nyt ei ole mikään muu kuin raha ja tietämyksen puute, kun tuo mutsi nyt on duunissa, jossa itse tarvitsee autoa ja kk-palkka pyörii vähän vaihtelevasti siinä 1-1,5k/kk eli hilloa ei liiemmälti ole. Mutta nyt asiaan:
Auto on Nissan Primera -94 ja mittarin lukema on 295 000 eli toki aika helvetisti.
Auto kävi tänään katsastuksessa ja siinä ilmeni seuraavanlaisia vikoja:
Vika numero 1.
Pakokaasun päästömittauksessa CO-pitoisuus oli 0,59 yli 2000/min käynnillä kun sallittu raja oli 0,30 ja HC-pitoisuus oli joutokäynnillä 108 kun sallittu oli 100. Lambda-arvo ja CO2 sekä O2 pitoisuudet olivat sallitun rajoissa.
Itselläni oli hiukan epäilystä, että näinköhän kun kyseisellä autolla on ajettu vuoden aikana lähinnä kaupunkiajoa eikä konetta ole juuri lainkaan kierrätetty ja sitten kun allekirjoittanut autoa lainatessaan on toki pyrkinyt ajamaan mahd. suurella vaihteella väännön salliessa(eli kaupungissakin monesti vitosella) niin vuoden aikana olisi kertynyt vain niin paljon karstaa, että sitä pitäisi käydä ihan urakalla vaan valtatiellä kierrättämässä?
Esim. kokonaan uuden katalysaattorin ostaminen on hiukan utopiaa tällä hetkellä, koska yksinkertaisesti ei vain ole varaa.
Vika numero 2.
Ylätukivarren laakerointi oikealla välyksellinen ja pitää korjata.
Tästä ei ole allekirjoittaneella mitään käsitystä, että mitä maksaa ja onko työläs homma.
Vika numero 3.
Helmakotelo on vasemmalla ja oikealla ruostevaurioitunut (katsastusmiehen käsialasta hiukan vaikea saada selvää, mutta lisäksi on kirjoitettu joko sanoa takapäät tai tasapäät, epäilen takapäätä?) ja pitäisi kuulemma hitsata/vaihtaa tai jotain vastaavaa eikä siis mene läpi, ennen kuin on korjattu tämäkin.
Tästä sen verran, että isäni siis on levyseppähitsari (työttömyysputkessa) ja hän kyllä osaa siis hitsata ihan mitä vain, mutta kun hän ei kai ole mikään autoekspertti niin osaakohan kukaan sanoa tähän tällaisella infolla yhtään mitään?
Jos joku nyt on jaksanut tätä lukea, niin kiitokset kovasti ja vielä suuremmat jos osaa yleensäkään mitään tähän sanoa. Ja jos joku haluaa tarkennusta johonkin asiaan, (siis jos nyt on vaivautunut tämän yleensä kokonaan lukemaan) niin vastaan kyllä mahdollisuuksien mukaan ja otan selvää. Itsehän kyllä pärjään ilman autoa, mutta kyllä hiukan nyt masentaa, kun mutsi tarvitsee pakosta työssään autoa. :/ Että siltä pohjalta, niin olen kyllä tuhannesti kiitollinen kaikesta kommentista mitä vain tulee.
Yksi vika mistä vielä huomautti oli, että vasen ja oikea suuntavilkku on väärän värinen! Tossa kyllä hiukan palo hihna kiinni, kun on kuitenkin vuosi sitten mennyt katsastuksesta läpi autoliikkeellä ennen kuin kyseistä biiliä on edes ostettu, että mistäs nyt kana pissii?!? Ja yleensäkin jotenkin näkee punaista koko kyseistä autoliikettä kohtaan, kun vikoja tuntuu löytyvät vaikka millä mitalla. Toki sen tiedostan, että mitä vanhempi auto niin sitä enemmän vikoja. Se on selviö. En nyt tyhmä ole, mutta kyllä ei Toyota-titaani-vaihtoautomainos enää niin paljon naurata kuin joskus aikanaan. Jotenkin jäi vähän kusetuksen maku tosta koko autosta, kun helmapellit on ihan ruosteessa ja vilkutkin väärät, että miten se on vuosi sitten muka mennyt katsastuksesta läpi.
Kaikki autoalan ammattilaiset tai muuten vain paljon autoista tietävät kuulolle kiitos. Tässä seuraavassa hiukan infoa siitä, miten autosta oli vaikka mitä valittamista katsastusmiehellä ja nyt pitäisi yrittää saada biili mahd. halvalla kondikseen.
Auto ei ole oma, vaan mutsin ja allekirjoittaneella ei köyhänä opiskelijana ole käytännössä lainkaan varaa jelpata tässä elämänvaiheessa. Ainoa positiivinen puoli on se, että faija on levyseppähitsari ja osaa onneksi hitsata ihan mitä vain maan ja taivaan väliltä, kun vain hänelle kerrotaan, että mitä pitää hitsata. Ongelmahan tässä nyt ei ole mikään muu kuin raha ja tietämyksen puute, kun tuo mutsi nyt on duunissa, jossa itse tarvitsee autoa ja kk-palkka pyörii vähän vaihtelevasti siinä 1-1,5k/kk eli hilloa ei liiemmälti ole. Mutta nyt asiaan:
Auto on Nissan Primera -94 ja mittarin lukema on 295 000 eli toki aika helvetisti.
Auto kävi tänään katsastuksessa ja siinä ilmeni seuraavanlaisia vikoja:
Vika numero 1.
Pakokaasun päästömittauksessa CO-pitoisuus oli 0,59 yli 2000/min käynnillä kun sallittu raja oli 0,30 ja HC-pitoisuus oli joutokäynnillä 108 kun sallittu oli 100. Lambda-arvo ja CO2 sekä O2 pitoisuudet olivat sallitun rajoissa.
Itselläni oli hiukan epäilystä, että näinköhän kun kyseisellä autolla on ajettu vuoden aikana lähinnä kaupunkiajoa eikä konetta ole juuri lainkaan kierrätetty ja sitten kun allekirjoittanut autoa lainatessaan on toki pyrkinyt ajamaan mahd. suurella vaihteella väännön salliessa(eli kaupungissakin monesti vitosella) niin vuoden aikana olisi kertynyt vain niin paljon karstaa, että sitä pitäisi käydä ihan urakalla vaan valtatiellä kierrättämässä?
Esim. kokonaan uuden katalysaattorin ostaminen on hiukan utopiaa tällä hetkellä, koska yksinkertaisesti ei vain ole varaa.
Vika numero 2.
Ylätukivarren laakerointi oikealla välyksellinen ja pitää korjata.
Tästä ei ole allekirjoittaneella mitään käsitystä, että mitä maksaa ja onko työläs homma.
Vika numero 3.
Helmakotelo on vasemmalla ja oikealla ruostevaurioitunut (katsastusmiehen käsialasta hiukan vaikea saada selvää, mutta lisäksi on kirjoitettu joko sanoa takapäät tai tasapäät, epäilen takapäätä?) ja pitäisi kuulemma hitsata/vaihtaa tai jotain vastaavaa eikä siis mene läpi, ennen kuin on korjattu tämäkin.
Tästä sen verran, että isäni siis on levyseppähitsari (työttömyysputkessa) ja hän kyllä osaa siis hitsata ihan mitä vain, mutta kun hän ei kai ole mikään autoekspertti niin osaakohan kukaan sanoa tähän tällaisella infolla yhtään mitään?
Jos joku nyt on jaksanut tätä lukea, niin kiitokset kovasti ja vielä suuremmat jos osaa yleensäkään mitään tähän sanoa. Ja jos joku haluaa tarkennusta johonkin asiaan, (siis jos nyt on vaivautunut tämän yleensä kokonaan lukemaan) niin vastaan kyllä mahdollisuuksien mukaan ja otan selvää. Itsehän kyllä pärjään ilman autoa, mutta kyllä hiukan nyt masentaa, kun mutsi tarvitsee pakosta työssään autoa. :/ Että siltä pohjalta, niin olen kyllä tuhannesti kiitollinen kaikesta kommentista mitä vain tulee.
Yksi vika mistä vielä huomautti oli, että vasen ja oikea suuntavilkku on väärän värinen! Tossa kyllä hiukan palo hihna kiinni, kun on kuitenkin vuosi sitten mennyt katsastuksesta läpi autoliikkeellä ennen kuin kyseistä biiliä on edes ostettu, että mistäs nyt kana pissii?!? Ja yleensäkin jotenkin näkee punaista koko kyseistä autoliikettä kohtaan, kun vikoja tuntuu löytyvät vaikka millä mitalla. Toki sen tiedostan, että mitä vanhempi auto niin sitä enemmän vikoja. Se on selviö. En nyt tyhmä ole, mutta kyllä ei Toyota-titaani-vaihtoautomainos enää niin paljon naurata kuin joskus aikanaan. Jotenkin jäi vähän kusetuksen maku tosta koko autosta, kun helmapellit on ihan ruosteessa ja vilkutkin väärät, että miten se on vuosi sitten muka mennyt katsastuksesta läpi.