Autoiluketju

  • 3 225 830
  • 18 599

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Nyt ois hyvät neuvot tarpeen kiitos kaikki automiehet!!

Kaikki autoalan ammattilaiset tai muuten vain paljon autoista tietävät kuulolle kiitos. Tässä seuraavassa hiukan infoa siitä, miten autosta oli vaikka mitä valittamista katsastusmiehellä ja nyt pitäisi yrittää saada biili mahd. halvalla kondikseen.

Auto ei ole oma, vaan mutsin ja allekirjoittaneella ei köyhänä opiskelijana ole käytännössä lainkaan varaa jelpata tässä elämänvaiheessa. Ainoa positiivinen puoli on se, että faija on levyseppähitsari ja osaa onneksi hitsata ihan mitä vain maan ja taivaan väliltä, kun vain hänelle kerrotaan, että mitä pitää hitsata. Ongelmahan tässä nyt ei ole mikään muu kuin raha ja tietämyksen puute, kun tuo mutsi nyt on duunissa, jossa itse tarvitsee autoa ja kk-palkka pyörii vähän vaihtelevasti siinä 1-1,5k/kk eli hilloa ei liiemmälti ole. Mutta nyt asiaan:

Auto on Nissan Primera -94 ja mittarin lukema on 295 000 eli toki aika helvetisti.

Auto kävi tänään katsastuksessa ja siinä ilmeni seuraavanlaisia vikoja:

Vika numero 1.

Pakokaasun päästömittauksessa CO-pitoisuus oli 0,59 yli 2000/min käynnillä kun sallittu raja oli 0,30 ja HC-pitoisuus oli joutokäynnillä 108 kun sallittu oli 100. Lambda-arvo ja CO2 sekä O2 pitoisuudet olivat sallitun rajoissa.

Itselläni oli hiukan epäilystä, että näinköhän kun kyseisellä autolla on ajettu vuoden aikana lähinnä kaupunkiajoa eikä konetta ole juuri lainkaan kierrätetty ja sitten kun allekirjoittanut autoa lainatessaan on toki pyrkinyt ajamaan mahd. suurella vaihteella väännön salliessa(eli kaupungissakin monesti vitosella) niin vuoden aikana olisi kertynyt vain niin paljon karstaa, että sitä pitäisi käydä ihan urakalla vaan valtatiellä kierrättämässä?

Esim. kokonaan uuden katalysaattorin ostaminen on hiukan utopiaa tällä hetkellä, koska yksinkertaisesti ei vain ole varaa.

Vika numero 2.

Ylätukivarren laakerointi oikealla välyksellinen ja pitää korjata.

Tästä ei ole allekirjoittaneella mitään käsitystä, että mitä maksaa ja onko työläs homma.

Vika numero 3.

Helmakotelo on vasemmalla ja oikealla ruostevaurioitunut (katsastusmiehen käsialasta hiukan vaikea saada selvää, mutta lisäksi on kirjoitettu joko sanoa takapäät tai tasapäät, epäilen takapäätä?) ja pitäisi kuulemma hitsata/vaihtaa tai jotain vastaavaa eikä siis mene läpi, ennen kuin on korjattu tämäkin.

Tästä sen verran, että isäni siis on levyseppähitsari (työttömyysputkessa) ja hän kyllä osaa siis hitsata ihan mitä vain, mutta kun hän ei kai ole mikään autoekspertti niin osaakohan kukaan sanoa tähän tällaisella infolla yhtään mitään?

Jos joku nyt on jaksanut tätä lukea, niin kiitokset kovasti ja vielä suuremmat jos osaa yleensäkään mitään tähän sanoa. Ja jos joku haluaa tarkennusta johonkin asiaan, (siis jos nyt on vaivautunut tämän yleensä kokonaan lukemaan) niin vastaan kyllä mahdollisuuksien mukaan ja otan selvää. Itsehän kyllä pärjään ilman autoa, mutta kyllä hiukan nyt masentaa, kun mutsi tarvitsee pakosta työssään autoa. :/ Että siltä pohjalta, niin olen kyllä tuhannesti kiitollinen kaikesta kommentista mitä vain tulee.

Yksi vika mistä vielä huomautti oli, että vasen ja oikea suuntavilkku on väärän värinen! Tossa kyllä hiukan palo hihna kiinni, kun on kuitenkin vuosi sitten mennyt katsastuksesta läpi autoliikkeellä ennen kuin kyseistä biiliä on edes ostettu, että mistäs nyt kana pissii?!? Ja yleensäkin jotenkin näkee punaista koko kyseistä autoliikettä kohtaan, kun vikoja tuntuu löytyvät vaikka millä mitalla. Toki sen tiedostan, että mitä vanhempi auto niin sitä enemmän vikoja. Se on selviö. En nyt tyhmä ole, mutta kyllä ei Toyota-titaani-vaihtoautomainos enää niin paljon naurata kuin joskus aikanaan. Jotenkin jäi vähän kusetuksen maku tosta koko autosta, kun helmapellit on ihan ruosteessa ja vilkutkin väärät, että miten se on vuosi sitten muka mennyt katsastuksesta läpi.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja ihan aluksi. Eihän tuo 295000 nyt niin paljoa tuon ikäiselle autolle ole. Koneen puolesta millä tahansa nykyautolla pitäisi pystyä ajamaan ainakin sen 500000.

Vika 1
Todennäköisesti säädöt pikkaisen perseellään että heittää nuo arvot rajojen yli.
Ei hajuakaan korjaushinnasta kun ei ole koskaan tarvinnut säädellä.

Vika 2
Kuuluisa multilink. Yleinen vika Nissaneissa. Hinta varmaankin noin. 100€. Olisi helppo vaihtaa itse jos vähänkään osaa. Etupää ilmaan, rengas irti, vanha multilink irti ja uusi tilalle.

Vika 3
Tuntuu oudolta että vuosi sitten autoa ostaessa ei näkynyt ruostetta mutta jo nyt vaatii hitsausta. Mutta jos katsastussetä niin sanoo. Isukkisi joutuu hitsailemaan uutta peltiä koteloon.

Olin viime kerralla eri paikassa katsastuksessa kuin yleensä ja tietenkin oudohko heppuli valitti että vilkkuni ovat kirkkaat eivätkä oranssit. Ihmettelin että mitäs helvettiä kun viimeiset pari vuotta ne on kyllä kelvanneet. Ajelin sitten tutulle konttorille ja samantien leima.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
avatar kirjoitti:
Vika numero 1.

Mun vanhassa autossa oli vähän samaa, mutta kun ennen katsastusta kävi valtatiellä polkaisemassa esim. kolmosvaihteella muutaman kilometrin sellaista 80-100 km/h niin ei mittää hättää mittauksissa.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Juu nuo päästöarvot voi olla juuri sen vuoksi pielessä, että autolla on ajettu viimeaikoina vähän ja sekin kaupunkiajoa. Voi korjaantua juurikin tuolla Shearerin antamalla reseptillä.

Itse ostin kerran vähän ajetun ja lähinnä kauppakassina olleen auton ja siinäkin oli päästöarvot pielessä (oli tosin mennyt katsastuksesta läpi), mutta eipä ollut valittamista enään seuraavissa katsastuksissa, kun autolle muisti silloin tällöin antaa kunnolla "kenkää".
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jees. Kiitoksia kaikille kommentoineille ja tosiaan joo näyttä vähän valosammalta nyt jo, kun on selvinny, että kokonaisuutena ei tulekaan kustantaan kaikkinensa katsastuksen läpimenokuntoon niin älyttömiä. Niin joo ja kuka mainitsikaan, että ei ole tuon ikäselle autolle niin älytön kilsamäärä ja 500k pitäs kestää. Näin uskon itsekin, että kestää ja no onhan tuo paljon kilsoja, mutta siis tosiaan kylhän sen pitäs vielä kestääkin se 200k kait.

Eräältä toisaalta tuli itselleni kommenttia tuosta päästöistä, että ilmanputsari ja tulpat kantsis vaihtaa, niin voi vaikuttaa bensan palamiseen ja näinollen myös sitten noihin päästöarvoihin ja tosiaan joo pitänee käydä vähän "kengittämässä" tota masiinaa ennen kun käyttää uudestaan katsastuksessa.

Faija ilmeisesti pystyy hoitamaan helmojen hitsauksen ja siltäosin ei ehkä tarvi maksaa juurikaan mitään. Mitä nyt ehkä sitten jotain ruosteenestomönjää pitänee hommata, että ei oo vuoden päästä ihan samassa kondiksessa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
avatar kirjoitti:
Auto on Nissan Primera -94 ja mittarin lukema on 295 000 eli toki aika helvetisti.

Auto kävi tänään katsastuksessa ja siinä ilmeni seuraavanlaisia vikoja:

Vika numero 1.

Pakokaasun päästömittauksessa CO-pitoisuus oli 0,59 yli 2000/min käynnillä kun sallittu raja oli 0,30 ja HC-pitoisuus oli joutokäynnillä 108 kun sallittu oli 100. Lambda-arvo ja CO2 sekä O2 pitoisuudet olivat sallitun rajoissa.

Itselläni oli hiukan epäilystä, että näinköhän kun kyseisellä autolla on ajettu vuoden aikana lähinnä kaupunkiajoa eikä konetta ole juuri lainkaan kierrätetty ja sitten kun allekirjoittanut autoa lainatessaan on toki pyrkinyt ajamaan mahd. suurella vaihteella väännön salliessa(eli kaupungissakin monesti vitosella) niin vuoden aikana olisi kertynyt vain niin paljon karstaa, että sitä pitäisi käydä ihan urakalla vaan valtatiellä kierrättämässä?

Esim. kokonaan uuden katalysaattorin ostaminen on hiukan utopiaa tällä hetkellä, koska yksinkertaisesti ei vain ole varaa.

Mikähän konekoko tässä oli kyseessä? No ensiapuna käyt polkaisemassa konetta kunnolla ja katsot sytytystulppien kunnon. Jos kyseessä on kakslitrainen kone, niin sitä voi ainakin huoletta vinguttaa puhdistusajossa. Sitten etsit jostain yleismittarin ja mittaat sytytysjohdoista vastuksen. Niiden pitäisi olla jotain 6 ohmin luokkaa. Sitten vielä 98 oktaanista tankkiin ja takaisin konttorille. Siinä taisivat sitten olla ne helpot ja halvat konstit, jonka jälkeen tarvitaankin asiantuntija-apua ja hommalle tulee hintaa. Katalysaattori tuskin on rikki, koska silloin arvot olisivat hieman toista luokkaa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
kettu666 kirjoitti:
Vika 3
Tuntuu oudolta että vuosi sitten autoa ostaessa ei näkynyt ruostetta mutta jo nyt vaatii hitsausta. Mutta jos katsastussetä niin sanoo. Isukkisi joutuu hitsailemaan uutta peltiä koteloon.

Siis niissä helmoissa on ihan kunnon ruostejälkiä, että en sinällään yhtään sano vastaaan katsastussedälle, mutta muuten sanon Pulkkisen sanoin, että "sanopa muuta kato, nyt oot asian ytimessä". Siis sitä, että miten helvetissä se on menny läpi katsastuksesta vuosi sitten, ennen kuin sen on mutsille tullut se auto. Voiks olla jotenkin ihan oikeesti mahdollista, että jotku tommoset isot autoliikkeet pääsee helpommin "läpi sormien" katsastuksista kuin yksityishenkilöt sen vuoksi, että ne käyttävät niiden palveluja niin paljon, että kantsii katsastajien pokkuroida? Onko mahdollista?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Zamboni kirjoitti:
Mikähän konekoko tässä oli kyseessä? No ensiapuna käyt polkaisemassa konetta kunnolla ja katsot sytytystulppien kunnon. Jos kyseessä on kakslitrainen kone, niin sitä voi ainakin huoletta vinguttaa puhdistusajossa. Sitten etsit jostain yleismittarin ja mittaat sytytysjohdoista vastuksen. Niiden pitäisi olla jotain 6 ohmin luokkaa. Sitten vielä 98 oktaanista tankkiin ja takaisin konttorille. QUOTE]

No se on ykskutonen kone, mutta siis joo olen tosiaan saanu näitä kommentteja kengittämisestä ja kiitos myös sinullekin vaan. :) Tulpista ja ilmaputsarista tuli myös kommenttia. Niin joo siis ysikasihan kai palaa puhtaammin todellakin, että sitähän kantsis vetästä tankkiin. Mutsi käy Venäjällä tankkaamassa, mutta se tankkaa aina Nesteen löpöä eikä mitään skeidaa. Pitää muistuttaa ottaa sillon ainakin ysikasia, kun ei se nyt niin paljon kalliimpaa ole, varsinkaan kun tankataan vielä niillä hinnoilla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
On täysin mahdollista, että ruoste on vuoden kuluessa syönyt kotelon puhki. Alkuahan siellä on voinut olla, mutta ei siihen katsastuksessa puututa jos ei vielä vasara läpi mene..vuosi ruostumisen etenemistä niin johan on tosissaan mätä sen jälkeen. Itseasiassa lähes kaikki mainitsemasi ikäiset Primerat tuntuvat olevan mätiä helmoista ja etenkin takaoven alta takareunassa olevasta saumasta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
ipa rules kirjoitti:
On täysin mahdollista, että ruoste on vuoden kuluessa syönyt kotelon puhki. Alkuahan siellä on voinut olla, mutta ei siihen katsastuksessa puututa jos läpi mene..vuosi ruostumisen etenemistä niin johan on tosissaan mätä sen jälkeen. Itseasiassa lähes kaikki mainitsemasi ikäiset Primerat tuntuvat olevan mätiä helmoista ja etenkin takaoven alta takareunassa olevasta saumasta.

Joo siis se on juurikin molempien takaovien kohdalta siitä helman saumasta. Ja kiitos myös kommenteista, oli ne sitten kuinka lyhkäsiä tahansa. Täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa näiden ehkä reilun kolmen vuoden aikana mitä tänne on tullut jotain puutaheinää kirjoiteltua, niin olen saanut ihan konkreettista hyötyä tästä keskustelupalstalta, että kiitoksia vain kaikille.

Niin ja tosiaan onhan se kai ihan mahdollista, että se on näkyvämmin tullut esille vasta nyt vuoden sisällä, kun en niin tiheään ja tarkkaan ole sitä päässyt havainnoimaan, kun ei ole oma auto.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
avatar kirjoitti:
Vika numero 1.

Pakokaasun päästömittauksessa

...jälkiviisautta, olen pahoillani: pakokaasuja ei kannata koskaan mittauttaa (vasta) katsastusasemalla. Huoltoasemoilla mittaus on samanhintainen, ja vääntävät vielä samaan hintaan nuo arvotkin kohdilleen. Sitten vaan lapun kanssa katsastukseen ilman huolia.

Minähän en autoista mitään ymmärrä, mutta kai tuossakin voi tyhjäkäyntiruuvia (löytyy jostain kaasuttimen kupeesta) säätää pienemmälle, jolloin päästöarvojenkin pitäisi pudota.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Onko pojat ajelleet, Audi&Bmw&M-B pikkufarmareilla?
nk, a4 & 300sarja & C-sarja,,,

tämän vuosituhannenpuoleinen peli olisi mahdollisesti kiikarissa, ja saksasta tottakai.

Mielipiteitä ylläolevista laveteista toivotaan kovasti.
 

Veijari

Jäsen
startin13 kirjoitti:
Onko pojat ajelleet, Audi&Bmw&M-B pikkufarmareilla?
nk, a4 & 300sarja & C-sarja,,,

tämän vuosituhannenpuoleinen peli olisi mahdollisesti kiikarissa, ja saksasta tottakai.

Mielipiteitä ylläolevista laveteista toivotaan kovasti.

Meikäläisellä ei ole kokemusta kun A4:sta vm-03. Varsinaista tilaihmettä siitä ei saa kuin juuri ehkä sen verran että sitä farmariksi voi kutsua. Takapenkillä tilat on aika minimaaliset aikuisen siellä istuessa ja etupenkillä istuva saa silloinkin jo hinata penkkiä edemmäs. Takaluukkuun saa esim polkupyörää vääntää ihan tosissaan että se sinne jotenkin mahtuu. Muutoin kyllä pirun hyvä peli ajaa, hiljainen, todellista Audi-laatua kaikkia piirteitä myöden eikä minkäänlaisia murheita toistaiseksi - bensaa vain tankkiin ja tien päälle. Jos itse lähtisin nyt Saksasta A4:sta tuomaan olisi se ehdottomasti mallisarjan jollakin tehokkaimmista moottoreista varustettu, esim S4. Ovat täällä aika harvinaisia. Tuo 1.8T joka meikäläisellä nyt on perseen alla on ihan ok, sellainen pikkupirteä mutta lisähevosia se kaipaa ja reilusti ja tietysti nelivetoa. Itse kun en autoa ostaessa viisaampien kehoituksiin uskonut niin nyt se jo vituttaa ettei sitä Q:a tullut otettua.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tässä muutamat pikaiset koeajokokemukset heinäkuulta:

Seat Leon 1.6 Stylance
Ulkoa päin ihan kivan näköinen peli, muotoilu on jokseenkin onnistunut. Jotenkin tulee mieleen todella köyhän miehen Jaguar. Varusteita löytyy vakiona aikas kivasti, vaan eipä kuitenkaan EPS:ää. Vaikka eipä sitä ole ennenkään tarvittu ja silti on pärjätty. Sisätiloiltaan aika keskivertoisen kokoinen, ajamaan mahtuu kyllä. Ja muksut takapenkille. Kuskin pukille istuttaessa ensivaikutelma on aika mitäänsanomaton. Ei ylläreitä sen suhteen puoleen eikä toiseen. Ajotuntuma on aika hyvä. Huomio kiinnittyy rengasmeluun joka nousee huomattavan kovaksi heti 80 km/h nopeuden yläpuolella. Moottori on sen sijaan hiljainen.


Ford Focus 1.6 Trend X juhlamalli
Ulkoisesti niin perus-euroauto kuin vaan voi olla. Melkeinpä voisi sanoa tylsän näköiseksi. Sisäpuolelta sama juttu. Varusteita tässä juhlamallissa löytyy yllin kyllin. Heti kättelyssä pientä ihmetystä herättää avaimen käyttö, sillä auto jotenkin haistelee onko avaimet lähistöllä ja sen mukaisesti sitten avaan lukituksia. Ajotuntuma on ihan ookoo tässäkin tapauksessa. Radiota ohjaavassa viiksessä oli 'voice' painike, jota painamalla naisääni alkoi englanniksi kyselemään notta mitä haluaisin tehdä. Jälkeenpäin selvisi, että toiminto liittyy jotenkin ääniohjattavaan blue tooth -tekniikkaan. Joopa joo. Kyseinen ääni muistutti muuten n. viisikymppistä vanhapiika-peruskoulunopettajaa. Muita kuuluvia ääniä olivat sekä rengas- että moottorimelu, jotka kuitenkin yhdessäkin olivat hiljaisempia kuin Leonin meteli. Ajoreitti näillä kahdella autolla oli jotakuinkin sama, joten mikään tiepinnan laatu ei meteli-eroa selitä.

Dodge Calibra 1.8 SXT
No nih. Tässä kärryssä oli heti kättelyssä ihan erilainen ote asioihin. Ulkokuori oli jyhkeä, muskelimainen ja iso. Selkeästi euro- ja japsiautoista erottuva vehje. Varustetaso tässä mallissa on ihan kohtuullinen, joskaan ei EPS:ää. Ja ajovaloissa ei automatiikkaa löydy, eli oman muistin varassa pelataan tässä kohdin. Lähempi tutkiskelu osoittaa, että kyseessä on jonkin sortin bilewagon, sillä Dodge on panostanut erinomaisesti äänentoistoon ja juomien viilennykseen. Hansikaslokerossa on paikat neljän pullon jäähdyttämiseksi. Muuten huomio kiinnittyy valkopohjaiseen mittaristoon, joka on omalla tavallaan karu mutta tyylikäs. Fiilikset ovat heti ihan eri tasolla kuin kahdessa edellisessä koeajossa. Mutta mutta...ei sovi hiljaiseksi autoksi sanoa tätäkään. Ajometeliä löytyy ainakin saman verran kuin Focuksessa, muttei sentään tässäkään niin paljon kuin Leonissa. Lisäksi 1.8 litran moottori taitaa sittenkin olla liian vaatimaton, sillä auto tuntui jokseenkin vetelältä. Voi silti olla, että kyseessä oli harha-aistimus, sillä nopeusmittarin mukaan kiihtyvyys oli ihan normaalia tasoa tämän luokan autoissa. Kaiken kaikkiaan Dodge oli selkeästi mielenkiintoisempi tapaus kuin Seat tai Ford.

Honda Civic 5d 1.8 Sport
And now something totally different: Civic on taas ihan erilainen melkein joka suhteessa verrattaessa edellä kuvattuihin autoihin. Ulkoa päin katsottuna auto näyttää taskuraketilta, huomion kiinnittyessä koko auton levyisiin valomaskeihin. Sisältä taas..ööh..taskuraketilta edelleen. Kaikki namiskat ja viikset ynnä mittarit ovat eri tavalla asetetut kuin missään muussa autossa. Tämä ei ole välttämättä mikään negatiivinen asia, sillä kaikki oleellinen on kuitenkin näppärästi tavoitettavissa. Mittaristo on ovelan oloinen: Ratin takana näkyvä kierroslukumittarin sininen kehä luo jotenkin salaperäisen vaikutelman, ja mittakin keskellä ole ajotietokoneen info-näyttö tuntuu näyttöön painetulta vaikkei sitä olekaan. Nopeusmittari onkin sitten aivan muualla, nimittäin aivan tuulilasin alareunan tuntumassa. Itse pidin tästä sijoittelusta, sillä kyseisen mittarin näyttö oli isokokoinen ja selkeä, eikä ajaessa tarvinnut katsetta juurikaan laskea nähdäkseen nopeutensa. Varustelu oli kaikin puolin runsas, ja lisäksi ainakin takapenkkien nostomahdollisuus pystyyn tuntui ihan toimivalta idealta. Sisätilat olivat muutenkin avarammat kuin ulkopuolelta olisi uskonut. Ajokokemus oli sekin jotain aivan muuta. Auto käynnistyi vääntämällä ensin virta-avain 'virta päälle' asentoon ja sen jälkeen painamalla ratin toiselta puolelta löytyvästä isosta punaisesta napista. Vähän ihme järjestely tuommoinen. Mutta sitten, tämä kärryhän kiihtyy todella ripsakasti verrattuna edellisiin verrokkeihin. Alkuun tällä autolla voikin saada useammat pikavoitot jollei huomaa olla varovainen kaasujalkansa kanssa. Ihan sinuiksi en päässyt kaikkien kuuden vaihteen kanssa, mutta niihinkin varmasti tottuu. Meteliä Honda piti siinä kuin muutkin ja alusta/jousitus tuntui aika kovalta. Toissijainen miinuspiste tulee ainakin äänentoistosta, josta on saatu kaikki vähäisetkin bassot hävitettyä miltei tyystin.

Että näin. Perstuntuma on se, että näistä neljästä Leon ja Focus ovat selkeitä häviäjiä. Caliber ja Civic taistelevat kärkipaikoista, joskin ne ovat niin erityylisiä toisiinsa verrattuna, että ykkössijaa on aika vaikea antaa kummallekaan. Saattaa silti olla, että Civicin tarjoama rivakkuus yhdistettynä taloudelliseen moottoriin vie voiton amerikan ihmeestä.
 

scholl

Jäsen
Hyvin informatiivinen kirjoitus Tykiltä. Kaverini itse asiassa pohti autohankintaa tuossa samasta ryhmästä poislukien Focus. Olisi päätynyt Caliberiin, mutta hinnoittelun venyminen (eli ei voinut tilata ennakkoon) ja se, että toimitusajat ovat tällä hetkellä liian pitkät, sai hänet päätymään tuohon Leoniin ja tyytyväinen on.

Tykki kirjoitti:
Ja ajovaloissa ei automatiikkaa löydy, eli oman muistin varassa pelataan tässä kohdin.

Itse olen sitä mieltä, että ajovaloautomatiikka on ihan perseestä. Jos haluaa esim. ulkomailla ajaa ilman valoja niin se ei onnistu ja noissa jenkkiautojen valoissa on yksi hyvä puoli. Eli jos sammutat valot vasta moottorin sammuttamisen jälkeen niin valo palaa vähän aikaa, mistä on hyötyä, jos haluat valaista vaikka seinää, jos haluat mennä paikkaan, mikä ei ole muuten niin hyvin valaistu.

En itse pahemmin koeaja autoja, mutta viime viikolla tuli ajettua hieman ML320CDI:llä. Täytyy myöntää, että muotoilu on mennyt eteenpäin ja auto vaikutti aiempaa laadukkaammalta. Lisäksi jarrut tuntuivat hyviltä. Pari seikkaa kuitenkin, miksi tuota autoa ei voi harkita: a) Naville oleva tila on naurettava ja itse asiassa koko systeemi on Mersussa surkea, b) automaatissa ei ole kunnollista keppiä, mistä vaihde vaihtuu, vaan yksi lisäviiksi. Se tekee sen, että keskikonsoli näyttää tyhjältä ja se kolmen viiksen järjestelmä on aivan spede. X5 on nyt vanha ja jää Mersun taakse, mutta Touareg on selvästi parempi auto kuin ML.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
scholl kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että ajovaloautomatiikka on ihan perseestä. Jos haluaa esim. ulkomailla ajaa ilman valoja niin se ei onnistu ja noissa jenkkiautojen valoissa on yksi hyvä puoli. Eli jos sammutat valot vasta moottorin sammuttamisen jälkeen niin valo palaa vähän aikaa, mistä on hyötyä, jos haluat valaista vaikka seinää, jos haluat mennä paikkaan, mikä ei ole muuten niin hyvin valaistu.
Ainakin omassa GTI-Golfissani valot saa helposti kytkettyä pois, ja myös laitettua automaatti-asentoon. Mainitsemasi welcome-home-toiminto on myös, ja uskoisin että se löytyy jo monestakin euro-autosta.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
#55 kirjoitti:
Ainakin omassa GTI-Golfissani valot saa helposti kytkettyä pois, ja myös laitettua automaatti-asentoon. Mainitsemasi welcome-home-toiminto on myös, ja uskoisin että se löytyy jo monestakin euro-autosta.

Löytyi jo vuoden 1998 mallisesta S70 Volvosta. Auton sammuttamisen jälkeen kun "vilautti" pitkiä, niin ajovalot jäivät palamaan 30 sekunnin ajaksi.

Tätähän ei tosin älynnyt ellei lukenut ohjekirjaa. Eli varmasti aika monessa autossa on valojen saattotoiminto, mutta ihmiset eivät osaa käyttää koska eivät ole lukeneet manuaaleja.

Ohjekirjasta löytyi mm. sellaisia juttuja, että avattaessa ovet kaukosäätimellä kolmella painalluksella, avautuivat kaikki ikkunat ja neljännellä painalluksella myös kattoluukku. Vastaavasti ovien ja ikkunoiden sulkeminen kaukosäätimellä tapahtui samanlailla.
 
Kesäkuussa Italiassa ajaessani huomasin, että valojen käyttökulttuuri (lainsäädäntö?) on vuosien varrella kovasti muuttunut myös muualla Euroopassa. Ajovaloja käytetään nykyään aktiivisesti päivälläkin. Itse muistan tapauksen viidentoista vuoden takaa Saksasta, kun joku ystävällinen paikallinen tuli liikennevaloissa omasta autostaan ulos kertomaan, että meillä on valot päällä.

Niin, ja tuo saattotoiminto oli myös 2000-vuoden Fiat Puntossa.
 

scholl

Jäsen
Nännimäinen kirjoitti:
Kesäkuussa Italiassa ajaessani huomasin, että valojen käyttökulttuuri (lainsäädäntö?) on vuosien varrella kovasti muuttunut myös muualla Euroopassa. Ajovaloja käytetään nykyään aktiivisesti päivälläkin. Itse muistan tapauksen viidentoista vuoden takaa Saksasta, kun joku ystävällinen paikallinen tuli liikennevaloissa omasta autostaan ulos kertomaan, että meillä on valot päällä.

Italiassa käytetään valoja, Saksassa ei. Jos ajat Saksassa valoilla päiväsaikaan niin muut vilkuttavat sinulle valoja.

Rodion, varmasti olet oikeassa sen suhteen, mitä sanoit, mutta on se liian hankalaa, jos pitkiä pitää vilkuttaa. Siis joka autossa eri systeemit niin se on pirun hankalaa. Noi autot missä on se pirun ajovaloautomatiikka niin niissä olen sitten siihen tyytynyt, enkä ole opiskellut, mistä se kytketään pois. Helpompaa olisi jos auton käynnistettyä saisi itse päättää laittaako valot vai ei.

EDIT: Italiassa on käsittääkseni nykyään voimassa määräys, että Autostadeilla ja muilla nopeilla teillä pitää tosiaan käyttää valoja.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
IJos ajat Saksassa valoilla päiväsaikaan niin muut vilkuttavat sinulle valoja.

Alkukesästä ajeltiin pari viikkoa, eikä kukaan vilkuttanut. Noin puolet tai ehkä hieman vajaa autoilijoista käytti valoja ja maanteiden varrella oli tauluja jotka kehottivat pitämään valot päällä myös päiväsaikaan.

En tiedä missä olet matkustellut mutta ainakaan Saksassa ei kokemusteni mukaan vilkutella jos valot ovat päällä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Samantyyppisiä kokemuksia saksasta. Alkaa tosiaan niin paljon jo olemaan autoja joissa valoja ei saa päältä, että ei ainakaan meille Saksassa juuri vilkuteltu viimeisellä keikalla. -91 sen sijaan siellä käydessämme valoja vilkuteltiin varsin tiheään.
 

scholl

Jäsen
http://www.jeep.com/en/07wranglerunlimited/index.html?CMP=AFC-Autoshow

Saa nähdä millainen Mersun diesel tuohon tulee (Freedom lehdessä viitattiin siihen dieseliin). Jos on suht asiallinen moottori niin silloin tekisi mieli rankaista itselleen tollainen. Tossa rouskussa on munaa.

Niin ei minulle ole vilkuteltu valoja enää varmaan 80-luvun jälkeen, koska en ole niin puupää, että ajaisin valot päällä (pl. moottoripyörä ja huonot olosuhteet). EU-säännökset toki tuovat jossain vaiheessa valopakon ja demarithan ovat Saksassakin jo sitä suositelleet pidemmän aikaa.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
scholl kirjoitti:
Niin ei minulle ole vilkuteltu valoja enää varmaan 80-luvun jälkeen, koska en ole niin puupää, että ajaisin valot päällä (pl. moottoripyörä ja huonot olosuhteet). EU-säännökset toki tuovat jossain vaiheessa valopakon ja demarithan ovat Saksassakin jo sitä suositelleet pidemmän aikaa.

En kyllä ymmärrä miksi valoja ei saisi käyttää päivällä, häikiikö vai meinaatko että polttoainetta tai laturi ja polttimot kuluvat turhaan. Mielestäni yksi auton perustoiminnoista on että valot syttyvät ja sammuvat automaattisesti autoa käytettäessä (kuten muutkin apulaitteet), rasittavaa säädellä jotain ylimääräisiä kytkimiä ajoon lähtiessä ja palatessa. Miksi muuten pidät valoja prätkässä? Meinaako että autoa ei ole tarpeen nähdä, jos lyhyistä valoista nyt siinä touhussa mitään hyötyä päivällä on, vai oletko niitä tyyppejä jotka ajavat pyörällä koko ajan pitkät päällä?

Ja kyllä, mulla on autokuume ja ajan silti Nissanilla. Haaveissa on uusi MB C200, nyt juuri vain tuntuu siltä että panos/tuotto suhde ei ole osaltani kohdallaan. Kai Mersussa on automaatiset valot, olen istunut vain kyydissä mutta en ajanut.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Lukkoseppä kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi valoja ei saisi käyttää päivällä,


Ei kai tuo tapa ole syntynyt kuin huonojen akkujen takia. Ennen piti säästää akkua, joten ystävälliset autoilijat näin auttoivat kaveria ja räpsäyttivat ettei turhaa tyhjättäisi akkua.
Se että se on Schollin mielstä tyhmää, johtunee siitä, että kaikki mitä saksalaiset tekevät, on Schollin mielestä ihan ûber ihqua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös