Autoiluketju

  • 3 315 268
  • 19 009
Rodion kirjoitti:
Se on jo ihan tutkittu juttu, että ajovalopakko päiväsaikaan lisää liikenneturvallisuutta.
Harvinaisen totta.

Itsellä meinasi käydä kerran keskustassa huonosti, kun asfaltti oli sateen jäljiltä pikimusta ja vastaan tuli musta VW Golf ilman valoja. Käännyin vasemmalle, mutta onneksi Golffikuski oli hereillä ja kerkesi painaa jarrua. Vähän aikaa mietin, että mistä se kottero siihen pöllähti.
 

Pafe

Jäsen
Vanhan auton mennessä lunastuskuntoon, olisi tässä uuden auton osto edessä lähiaikoina.

Toyota Corolla kait on suomen suosituin, joten luulisi jopa monellakin jatkoaikalaisella olevan kokemusta vuosimallia -03 tai sitä uudemmista Corollista. Eikös se sinä vuonna uudistunut ja varsinkin ajettavuus olisi paljonkin parantunut?

Eli, tämäntyyppinen auto olisi hakusessa, ja jos sinulla on kokemusta näistä uudemmista, niin kiitollisna lukisin mielipiteitä.

Toki myös samaaluokkaa olevia autoja saa ja kannattaa suositella (esim. Honda Civic, Toyota Yaris, Mazda 3, Fiat Punto). Tämä Corolla on kuitenkin päällimäisenä eri vaihtoehdoista.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
paki kirjoitti:
Toki myös samaaluokkaa olevia autoja saa ja kannattaa suositella (esim. Honda Civic, Toyota Yaris, Mazda 3, Fiat Punto). Tämä Corolla on kuitenkin päällimäisenä eri vaihtoehdoista.

Onhan noita:
Honda Jazz, Nissan Note, Kia Cerato, Chevrolet Lacetti, Ford Mondeo..
 

Hextall

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sunderland, NHL
paki kirjoitti:
Toki myös samaaluokkaa olevia autoja saa ja kannattaa suositella (esim. Honda Civic, Toyota Yaris, Mazda 3, Fiat Punto). Tämä Corolla on kuitenkin päällimäisenä eri vaihtoehdoista.

Itselle on ensiviikolla tulossa uusi 5 ov. Corolla Hatchback. Oli tosi hyvä ajettava ja tuntui kaikenpuolin muutenkin mukavalta. Päällimmäinen syy kuitenkin oli, että sain vaihdossa -02 Yariksesta (Missä ei ole vikoja ollut) parhaan hinnan juuri Toyotalta tietenkin. -06 Corolla tulee muuten olemaan viimeinen Corolla. Tammikuussa tulee uudella nimellä.

Mazda 3 tuntui erittäin mukavalta, mutta kaikistä näistä liputtaisin Honda Civiciä. Niiden saatavuus vain on sen verran huono, että joutuu odottelemaan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Hextall kirjoitti:
Itselle on ensiviikolla tulossa uusi 5 ov. Corolla Hatchback. Oli tosi hyvä ajettava ja tuntui kaikenpuolin muutenkin mukavalta. Päällimmäinen syy kuitenkin oli, että sain vaihdossa -02 Yariksesta (Missä ei ole vikoja ollut) parhaan hinnan juuri Toyotalta tietenkin. -06 Corolla tulee muuten olemaan viimeinen Corolla. Tammikuussa tulee uudella nimellä.

Mazda 3 tuntui erittäin mukavalta, mutta kaikistä näistä liputtaisin Honda Civiciä. Niiden saatavuus vain on sen verran huono, että joutuu odottelemaan.

Itse kävin syksyllä 2004 vaihtamassa Yarikseni pois, ihme kyllä - Toyota-liikkeessä olisivat hyvittäneet tuosta 3000-4000 euroa vähemmän mitä Honda-liikkeessä taas tehtiin, Corolla oli minunkin mielessäni mutta vaihtui Honda Jazziin.

Milläs nimellä uusi Corolla tulee?

EDIT:
Googlella löytyi jotain kuvia,
http://www.autoextrem.de/attachment,attachmentid-25800.htm

Eli hiukan uutta Yarista ja jotain muuta sekotettu tuohon, ihan näppärä.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Tommy kirjoitti:
Eli hiukan uutta Yarista ja jotain muuta sekotettu tuohon, ihan näppärä.


Toihan on kuin Citikan C4!

C4 taitaa muuten olla meikäläisen seuraava ritsa. Hemmetin nätti peli.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pikkasen alkaa nyppimään tuo etulamppujen malli joka alkaa löytymään nykyisin melkein jokaisesta uudesta autosta. Eiköhän tuollakin haeta pientä särmää mutta kun ei putoa niin ei putoa. Muutenkin nykyiset autot alkavat olemaan aikalailla samanlaista puuroa jokainen tai rumempia kuin edeltäjänsä. Hyvänä esimerkkinä uusi Leon joka on aivan kamalan näköinen palikka entiseen verrattuna.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tommy kirjoitti:
Googlella löytyi jotain kuvia,
http://www.autoextrem.de/attachment,attachmentid-25800.htm

Eli hiukan uutta Yarista ja jotain muuta sekotettu tuohon, ihan näppärä.

BMW:n 1-sarjalaisesta on ainakin otettu mallia sivuikkunoiden kokoihin eli sivuikkonoiden korkeus suhteessa oven korkeuteen. Eikä tuo nyt kyllä muutenkaan pahalta näytä. Nokka voisi olla ehkä pykälän pidempi, mutta tuollaista voisi jopa kakkosautoksi ajatella...

http://www.bmw.fi/kuvat/ajoneuvot/1series.jpg
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
paki kirjoitti:
Vanhan auton mennessä lunastuskuntoon, olisi tässä uuden auton osto edessä lähiaikoina.

Eli, tämäntyyppinen auto olisi hakusessa, ja jos sinulla on kokemusta näistä uudemmista, niin kiitollisna lukisin mielipiteitä.

Toki myös samaaluokkaa olevia autoja saa ja kannattaa suositella (esim. Honda Civic, Toyota Yaris, Mazda 3, Fiat Punto). Tämä Corolla on kuitenkin päällimäisenä eri vaihtoehdoista.

Itsellä on ollut kuukauden verran tuo uusi Civicin 5 d sport-mallisena ja en ole katunut kyllä pätkääkään. Ensimmäinen hondani ja ei ole pahaa sanottavaa. Tilaa löytyy jopa yllättävän paljon, mikä ainakin itselleni tuli yllätyksenä kun katsoo auto ulkoapäin. Ainoa pieni miinus, mikä löytyy on se, että ajaessa voisi olla hieman hiljaisempi. Mutta ei häiritsevän kova. Suht pieni kulutus on myös hyvä plussa ollut kanssa. Kilsoja ei ole kerinnyt kertyä vasta kuin 7000 km, joten myöhemmin pystyy kertomaan enemmän. Saatavuushan tuossa pirssissä on ihan helvetin huono. Itse etsin autoa soittelemalla useammalle jälleenmyyjälle ympäri Suomea.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tekniikan Maailman numerossa 14/06 on erittäin kattava testivertailu, jossa osallistujina ovat "pikkuautot". Järjestys oli seuraava

Toyota Yaris
Skoda Fabia
Peugeot 207
Volkswagen Polo
Renault Clio
Ford Fiesta
Hyundai Getz
Kia Rio
Mitsubishi Colt
Citroën C3
Fiat Grande Punto
Nissan Micra
Suzuki Swift
Chevrolet Kalos

Heitetään ilmaan ohi mennen kysymys, että sattuisiko kukaan tietämään, miten pesusssa tulevia pyörejälikä voisi "välttää". Ostos teeveessä taisivat joskus mainostella jotain pesuainetta jolla ei muka tulisi noita pyörejälkiä. Ärsyttää kun uuteen autoon tulee heti muutaman pesun jälkeen ziljoona "naarmua" vaikka on ihan uudet harjat ja vettä käyttää tyyliin kuution verran...
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niilo kirjoitti:
Heitetään ilmaan ohi mennen kysymys, että sattuisiko kukaan tietämään, miten pesusssa tulevia pyörejälikä voisi "välttää". Ostos teeveessä taisivat joskus mainostella jotain pesuainetta jolla ei muka tulisi noita pyörejälkiä. Ärsyttää kun uuteen autoon tulee heti muutaman pesun jälkeen ziljoona "naarmua" vaikka on ihan uudet harjat ja vettä käyttää tyyliin kuution verran...

Kannattaa pestä auto pesusienellä, niin ei tule mitään jälkiä. Likakin lähtee peltipinnoilta mielestäni paremmin sienellä. Vanteet ja muut oikein paskaiset kohdat (esim. alustasta joitakin kohtia) pesen sitten harjalla, mutta maalipintoja en harjalla pese.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Harja ei ole autonpesuväline. Ei käsin eikä koneellisesti. Ehkä jotain peltivanteita voi hinkata harjalla, mutta aluvanteet onkin helpompi pyyhkäistä sienellä. Muistaa vain varata pari sientä, pellille sekä renkaille omansa. Ja sitä peltisientä kannattaa vaihtaa tarpeeksi usein.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Heitetäänpä tähän ketjuun tekstiä, kun en viitsi uutta ketjua avata.

Eli, auton vaihto on käsillä ja itse kun olen autojen kanssa aivan täysi maallikko, niin kaipaisin arvon palstalaisilta hieman vinkkejä asiaan liittyen.

Ensimmäinen ja tärkein kysymys, mikä merkki? Nykyisin käytössä Toyota, johon olen ollut todella tyytyväinen, joten nyt joku kysyy miksi et jatkaisi saman merkin piirissä. Se ei olekaan huono vaihtoehto, mutta nykyisin Toyotassa joutuu maksamaan "nimi-lisää".

Välillä huvittuneenakin olen kuunnellut ihmisten keskusteluja siitä kuinka se Ooppeli on maailman surkein auto, sama kuin järveen ajaisi ostettuaan. Toiset taas on sitä mieltä, että Ooppelihan se hyvä ja kestävä on, mutta uskallappa mennä Rellu tai Foorti ostamaan, ei seuraa muuta kuin harmia. Näinhän se on, että totuutta on vaikea löytää, ihmiset aina suurentelevat asioita.

Ihan pikkuautoa tässä ollaan etsimässä, silti olisi kiva jos siitä löytyisi 5 ovea, mutta ei se 3 ovinenkaan ole pois suljettu. Tärkein kriteeri on tietenkin hinta, mutta lähes (ellei tärkeämpikin) tekijä on kyseisen menopelin luotettavuus ja kestävyys. Tarkoituksena ei siis ole, että korjautun autoa merkkiliikkeessä joka toinen kuukausi, vaan hakusessa on kosla jolla ajelee huolettomasti pelkällä öljynvaihdolla.

Eli siis, lyhyesti ja ytimekkäästi; mitä merkkiä ja mallia palstalaiset suosittelevat, lisäksi olisi todella mukava kuulla kokemuksia eri valmistajien osalta. Niin ja todettakoon että vuosimalli tulisi olla siinä 2001-2002 tienoilla.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Kipa84 kirjoitti:
se Ooppeli on maailman surkein auto,


Duunikaverin kokemus tuliterästä vectrasta muutaman vuoden takaa: 2 vuoden aikana, 14 kertaa korjaamolla pelkkien vikojen takia. - Kuulostaa laatupeliltä eikös?
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kipa84 kirjoitti:
Tärkein kriteeri on tietenkin hinta, mutta lähes (ellei tärkeämpikin) tekijä on kyseisen menopelin luotettavuus ja kestävyys. Tarkoituksena ei siis ole, että korjautun autoa merkkiliikkeessä joka toinen kuukausi, vaan hakusessa on kosla jolla ajelee huolettomasti pelkällä öljynvaihdolla.

Tässähän taisit juuri poissulkea kaikki automerkit Hondaa, Toyotaa ja varauksin Mazdaa sekä Nissania lukuunottamatta. En suosittele sinulle merkin vaihtoa, koska siitä et saa kuin vikalistaa ja yleisahdistusta.

Nyt enää odotellaan asiantuntijalausuntoja japanilaisten automerkkien tiloista, korroosionkestävyydestä ja ajo-ominaisuuksista...
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Schwalbe kirjoitti:
Nyt enää odotellaan asiantuntijalausuntoja japanilaisten automerkkien tiloista,

JA täältä heti yks.. No ei vaan. Toinen duunikaveri, uuden avensiksen omistaja, vaihtoi kolmen kympin jälkeen takaisin volvoon, koska avensiksessa oli jatkuvasti ihan ihmeellisiä vikoja. Juoksi korjaamolla 2000 kilsan välein jatkuvasti. Ruiskupuoli häikkäs niin paljon, että autosta oli koko ajan veto, taikka tyhjäkäynti hukassa. 2.3 bensa muistaakseni kysesesä


Kysyjälle, älä katso vuosimallia. Katso kilometrejä mielummin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Schwalbe kirjoitti:
Nyt enää odotellaan asiantuntijalausuntoja japanilaisten automerkkien tiloista, korroosionkestävyydestä ja ajo-ominaisuuksista...

Nissania ei voi enää japanilaiseksi sanoa. Sehän on täynnä Renaultin sähköosia ja kaukana 90-luvun luotettavasta peruskulkineesta. Kaipa se Honda on enää ainoa varma (ja ainoa aito jaappanissa tehty) kulkine ja pienin varauksin myös Toyota.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Opelista tuli mieleen eräs hauska tapaus. Faija meni sitten jokunen vuosi sitten ostamaan uuden Opel Vectran itselleen. No nokkahihna meni poikki puolessa välissä vaihtoväliä. Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti. Noh, rupesivat sitten väittämään ettei nokkahihnan katkeaminen kuulu takuun piiriin sillä nokkahihnan katkeamisen voi huomata etukäteen (???) ja kertoivat että ko. korjaus tulisi maksamaan 10k €. Onneksi faija tietää autoista sen verran ettei tuollainen paskapuhe mennyt läpi. Maksoivat sitten konerempan pyristelyistä huolimatta.

-tinke.80
 

scholl

Jäsen
Saksan Autobild lehdessä taisivat joskus käytetyistä pikkuautoista tarjota parasta hintalaatusuhdetta Seat Ibizalle. Kaikkihan haluavat VW Polon, mutta Ibiza on melkein samanveroinen huomattavasti pienemmällä summalla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
scholl kirjoitti:
Saksan Autobild lehdessä taisivat joskus käytetyistä pikkuautoista tarjota parasta hintalaatusuhdetta Seat Ibizalle. Kaikkihan haluavat VW Polon, mutta Ibiza on melkein samanveroinen huomattavasti pienemmällä summalla.

Tällä vaan ei taida olla mitään tekemistä auton vikojen kanssa.
 

scholl

Jäsen
Ohmi kirjoitti:
Tällä vaan ei taida olla mitään tekemistä auton vikojen kanssa.

Niin viat kuuluvat jossain määrin autoon, jos käytettyä hakee, mutta siinä oli viitattu siihen, että kuinka paljon auton pitäminen korjauksineenkin maksaa. Aika harvoin löytyy auto, jossa sulla ei ole ainoatakaan vikaa koko auton pitoajan. Pointti on se, että Polo voi olla hieman parempi ja laadukkaampi auto, mutta siinä on myöskin hinnat korkeammat. Paitsi uutena niin myöskin korkean jälleenmyyntihinnan vuoksi, koska tosiaan pikkuautoissa Polo on se golf, jonka kaikki haluavat ja johon muita verrataan.

Siis se laatu mitä sillä rahalla saat, on parempaa siinä kuin joissain toisessa. Tottakai vika voi tulla ja silloin se korjataan.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kipa84 kirjoitti:
Ensimmäinen ja tärkein kysymys, mikä merkki? Nykyisin käytössä Toyota, johon olen ollut todella tyytyväinen, joten nyt joku kysyy miksi et jatkaisi saman merkin piirissä. Se ei olekaan huono vaihtoehto, mutta nykyisin Toyotassa joutuu maksamaan "nimi-lisää".

Pysy Toyotassa ja osta Varis. Kamala jojohan se on mutta eiköhän siinä tekniikka ainakin kestä. Kunhan pysyt kaukana ranskalaisista elleivät ne ole grilliltä. Voin omakohtaisesti sanoa ettei kannata. Opel on siihen verrattuna laatuauto. Mikäli ajelet paljon maantiellä niin suosittelen autoa saksan maalta.
 

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
Zamboni kirjoitti:
Nissania ei voi enää japanilaiseksi sanoa. Sehän on täynnä Renaultin sähköosia ja kaukana 90-luvun luotettavasta peruskulkineesta. Kaipa se Honda on enää ainoa varma (ja ainoa aito jaappanissa tehty) kulkine ja pienin varauksin myös Toyota.

Hondaa on tehty briteissä jo kohta 15 vuotta...Toyota tehdään Turkissa jne,
Käytännössä kaikki japsien "valtamerkit" mitkä tulevat euroopan markkinoille tehdään myös euroopassa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tinke-80 kirjoitti:
Opelista tuli mieleen eräs hauska tapaus. Faija meni sitten jokunen vuosi sitten ostamaan uuden Opel Vectran itselleen. No nokkahihna meni poikki puolessa välissä vaihtoväliä. Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti.

Hauskintahan tässä on se, että nokkahihnan katkettua auton moottori on yleensä ns. epäkunnossa. Se ei toimi. Autolla ei voi ajaa. Eli miten viedä auto takuukorjaukseen, jos auton moottori ei toimi. Vai täytyykö olettaa, että Opelin tapauksessa vienti normaaliin takuukorjaukseen tapahtuu hinurilla?

Poikkeuksen voi tehdä se, että moottori on ns. vapaasti pyörivä, jolloin nokkahihnan katkettua venttiilit eivät pääse kosketuksiin mäntiin. Tässäkin tapauksessa moottori ei voi käydä, koska venttiilikoneisto ei toimi.

Jos kyseessä ei ollut vapaasti pyörivä, niin nokkahihnan katkettua venttiilikoneiston ajoitus menee pieleen ja hyvin suurella todennäköisyydellä joku mäntä ottaa kosketusta jonkun venttiilin kanssa, jolloin vähintäänkin tapahtuu kauheuksia venttiilikoneistossa. Pahimmassa tapauksessa myös kiertokanki ottaa nokkiinsa tapauksesta, jonka seurannaisvaikutuksesta myös kampiakseli vääntyy. Tällöin voidaankin koko moottori ottaa käyttöön verkonpainona.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jos odottaa autolta vain ja ainoastaan luotettavuutta, niin sillon se on Toyota - se vaan on tänä päivänä kallis auto. Seuraavana luotettavuudessa lienevät Honda, Nissan ja Mazda.

Sitten kun aletaan lisäämään kriteeriksi esim. ajo-ominaisuudet, niin japsit voidaan unohtaa...Honda tosin varauksin pysyy mukana leikissä. Joku ylempänä kuvasi Yarista jojoksi..tuo kuvaus osuu kyllä hyvin oikeaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös