ruoska kirjoitti:
Jos tuo nyt jäi epäselväksi niin kyllä tässä tarkoitus olisi vaihtaa uuteen tai toinen vaihtoehto olisi vähän n. 10-20 tuhatta ajettu farmari.
Paras tapa on, kun seulot itsellesi vaikka ne viisi ehdokasta ja lähdet sen jälkeen koeajamaan niitä. Seulonnassa tärkeitä juttuja ovat ainakin seuraavat:
1. Moottori - Diesel vai bensa eli paljonko tulee ajoja ja onko kustannuksilla merkitystä? Jos kustannuksia ei huomioida niin minä valitsisin nykyään aina dieselin väännön vuoksi. Minkä kokoisen koneen haluat eli merkkaako edullisuus/taloudellisuus vai suorituskyky?
2. Auton koko - Riittääkö pienemmätkin tilat vai pitääkö olla se iso farkku?
3. Varustelu - Merkkaako sinulle esimerkiksi aluvanteet ja spoilerit mitään vai pärjäätkö ilman? Ilmastoinnit ja muut sellaiset perusvarusteet tulevat nykyään aika lailla joka autoon, mutta jos haluaa kaikenmaailman navigaattoreita niin sitten alkaa kuluja tulemaan ihan kunnolla. Mitkä ovat vakio- ja mitkä lisävarusteita ja paljonko haluamasi varusteet maksavat? Joillakin merkeillä jo perusmallit ovat hyvin varusteltuja ja toisilla varusteet nostavat hintaa reilustikin.
4. Ulkonäkö - Tätä ei varmaan sovi väheksyä.
5. Huoltohinnat, takuut yms. asiat - Nykyään esim. Delta-auto antaa myymiinsä autoihin 5 vuoden takuun, joka kuulostaa ainakin minusta aika perkeleen kovalta jutulta, kun normi tehdastakuu on usein kaksi vuotta. Näitäkin asioita kannattaa miettiä.
Ja loppuun: Muiden mielipiteitä ei juuri kannata kuunnella, koska mersumiehet luottaa mersuun ja ladakuskit ladaan ja niin edelleen. Luotettavuus on nykyään aika tasaista merkissä kuin merkissä ja ajettavuuden tason määrittää puolestaan se mistä sattuu tykkäämään. Toiset tykkää, että on jämäkkä tai jopa kova alusta ja toiset kannattaa mukavan pehmeää menoa. Kyllä minun kokemuksieni mukaan kaikki uudet autot ovat kuitenkin yleensä hyviä ajaa, varsinkin farkkukokoluokan autot jollaisia olet katsastamassa.