Autoiluketju

  • 3 213 830
  • 18 550

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kopo kirjoitti:
11,9 sek. 0-100 km / h...ei mikään raketti tuolla heppamäärällä.

Tähän tosiasiaan loppui itselläni Caliberin renkaiden potkiskelu.

Dodgen tapauksessa pienempi bensakone tarkoittaa manuaalilaatikkoa ja isompi automaattia. Isompi kone on kokonaista 6hv pientä tehokkaampi. Auto on kuitenkin muotoiltu rohkeasti, ja mielestäni siihen pitäisi saada räyhäkkää ulkonäköä vastaava voimalaitos konepellin alle. Laiskoja kun tuntuvat ameriikan hevoset olevan.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joku kakspuol-kolmilitrainen kutonen tai parilitrainen turbonelikko olis kyllä ollu poikaa pukinsarvien taakse. En ole nähnyt autoa livenä mutta mainokset herättivät mielenkiinnon. Pikainen vilkaisu tuonne esittelysaitille saa minut kiertämään rotke-kaupat kaukaa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tykki kirjoitti:
mutta sitten okulaariini osui vasta markkinoille tullut Dodge Caliber, jota voi käydä vilkuilemassa vaikkapa täältä: Dodge:n Suomi-sivut.

Yllättävästi hinnoiteltu amerikan auto, etten sanoisi. Karvalakkimallin varustetaso on jo ihan jees, mutta SXT -mallia voisi kehua jo varsin mielenkiintoiseksi. Hieman hämmentävää tosin on, että mm. etupenkkien lämmitys kuuluu vasta tuohon SXT:hen...No, 1.8 bensamoottorilla kilpailukykyinen kulutus ja mukavat 150 heppaa.

Kuinka paljon budjettisi menee yli, jos ottaisit tuon Dodgen dieselillä? Siinä saa VAG-konsernin parhaimman pikkudieselin halvimpaan hintaan kuin mistään muualta. On meinaan nelosdieseleiden kunkku tuo 2.0TDI. Pieni kulutus ja mukavasti kulkee. Näköjään kovimmin koko Caliberin Suomi-laivastosta juuri tuo diesel.

Suosittelen ainakin koeajamaan! Moni ripeän dieselin kyydissä ollut on alkanut ihmetellä, että "mikäs veekasi tässä on kun näin kulkee", siihen on hyvä todeta: "ei tässä ole kuin veekutonen ja sekin dieselillä toimiva" (tämä siis mersun 320CDI:n kanssa).

lisäys: se, että kyseessä olisi VAG:n diesel on autotoimittajan suusta kuultua, en ole tarkastanut väitteen paikkaansa pitävyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Tähän tosiasiaan loppui itselläni Caliberin renkaiden potkiskelu.

Dodgen tapauksessa pienempi bensakone tarkoittaa manuaalilaatikkoa ja isompi automaattia. Isompi kone on kokonaista 6hv pientä tehokkaampi. Auto on kuitenkin muotoiltu rohkeasti, ja mielestäni siihen pitäisi saada räyhäkkää ulkonäköä vastaava voimalaitos konepellin alle. Laiskoja kun tuntuvat ameriikan hevoset olevan.

Tehokkaammat mallit tulevat myöhemmin myyntiin. 2,4 litrainen ja erityisesti SRT. Caliberin suurin ongelma kuitenkin kai on pieni tankki. Muuten kuvissa ihan mukavan oloinen auto.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Nyt kysytään palstalaisilta kokemuksia hyvästä farmarista, joka menee hintaluokkaan 30-40 tuhatta. Oma mini cooper rupeaa käymään työn kannalta vähän turhan pieneksi. Täytyy sanoa, että tuohon autoon olen ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen sen jälkeen, kun sillä on päässyt ajelemaan. Tästä löytyisi ouzalalekin loistoyksilö, jos vielä etsit? Kilsoja kersynyt 15000 ja löytyy ilmastoinnit ja kaksilla vanteilla. Lähtee vaihdossa liikkeeseen tuohon farmariin. Mutta tärkein kysymys tuo farmari eli kertoilkaa omia kokemuksia tuosta hintahaarukasta? Mikä toimii ja mikä ei?
 
Viimeksi muokattu:

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
30-40 ke löytyy aika isokin läjä jos kenellekin sopivia farkkuja. Speksien väljyydestä johtuen heittelen päästä muutaman.

Skoda Octavia (140hp tdi, 170hp tdi sekä 200hp bensa)
SAAB 9-3SC (150hp bensa, kovempitehoiset ei taida enää taipua 40ke alle)
Vo*vo V50 (en tunne tapausta tarkemmin, hinnat alkaen mallit lie alle 40ke)
Rellu Laguna (taitaa saada kakslitrasta bensaturboa alle 40ke)
Toyota Avensis

Noista olen kahta kokeillut, skodaa 200 hepalla ja 150 heppasta SAABia. Tässä jaossa vaakakuppi ehkä hieman SAABiin päin koska Skodan "sportti"-alusta on ehkä hieman vääränlainen minun käyttöön (mukavuus). Toyotaa en ole valmis ostamaan, kuten en myöskään pikku-vo*voa. Rellusta taasen on riittänyt parin kaverin kokemukset.
 

Veijari

Jäsen
ruoska kirjoitti:
Nyt kysytään palstalaisilta kokemuksia hyvästä farmarista, joka menee hintaluokkaan 30-40 tuhatta.

Aika oleellinen tieto lienee oletko vaihtamassa uuteen vai käytettyyn kärryyn?
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Veijari kirjoitti:
Aika oleellinen tieto lienee oletko vaihtamassa uuteen vai käytettyyn kärryyn?

Jos tuo nyt jäi epäselväksi niin kyllä tässä tarkoitus olisi vaihtaa uuteen tai toinen vaihtoehto olisi vähän n. 10-20 tuhatta ajettu farmari.
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
ruoska kirjoitti:
Jos tuo nyt jäi epäselväksi niin kyllä tässä tarkoitus olisi vaihtaa uuteen tai toinen vaihtoehto olisi vähän n. 10-20 tuhatta ajettu farmari.

Tietysti makukysymyksiä ja jokaisen silmää miellyttää omanlainen menopeli, mutta itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen Mazda6 sportwagoniin. Kulkee mukavasti (147hv) ja on miellyttävää ajaa. Mukavan kokoinen perätila sekä japanilaiseen tyyliin luotettavuus eriluokkaa kuin eurooppalaisilla autoilla. 2.0 l koneella hinta riippuen varustetasosta palttiarallaa 30 - 43 donaa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
ruoska kirjoitti:
Nyt kysytään palstalaisilta kokemuksia hyvästä farmarista, joka menee hintaluokkaan 30-40 tuhatta. Oma mini cooper rupeaa käymään työn kannalta vähän turhan pieneksi. Täytyy sanoa, että tuohon autoon olen ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen sen jälkeen, kun sillä on päässyt ajelemaan. Tästä löytyisi ouzalalekin loistoyksilö, jos vielä etsit? Kilsoja kersynyt 15000 ja löytyy ilmastoinnit ja kaksilla vanteilla. Lähtee vaihdossa liikkeeseen tuohon farmariin. Mutta tärkein kysymys tuo farmari eli kertoilkaa omia kokemuksia tuosta hintahaarukasta? Mikä toimii ja mikä ei?

Itse suosittelisin Ford Mondeota tuossa hintaluokassa. Ajettavuus on ainakin vakuuttanut minut ja muutenkin ihan pirteä peli. Tuohon hintaluokkaan vielä muutama tonni lisää niin saisit jo Mondeo ST220 Wagonin joka on sitten jo mukava sportti. Toinen hyvä vaihtoehto on uusi VW Passat farkku joka on sekin todella hyvä ajaa.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
ruoska kirjoitti:
Jos tuo nyt jäi epäselväksi niin kyllä tässä tarkoitus olisi vaihtaa uuteen tai toinen vaihtoehto olisi vähän n. 10-20 tuhatta ajettu farmari.

Paras tapa on, kun seulot itsellesi vaikka ne viisi ehdokasta ja lähdet sen jälkeen koeajamaan niitä. Seulonnassa tärkeitä juttuja ovat ainakin seuraavat:

1. Moottori - Diesel vai bensa eli paljonko tulee ajoja ja onko kustannuksilla merkitystä? Jos kustannuksia ei huomioida niin minä valitsisin nykyään aina dieselin väännön vuoksi. Minkä kokoisen koneen haluat eli merkkaako edullisuus/taloudellisuus vai suorituskyky?

2. Auton koko - Riittääkö pienemmätkin tilat vai pitääkö olla se iso farkku?

3. Varustelu - Merkkaako sinulle esimerkiksi aluvanteet ja spoilerit mitään vai pärjäätkö ilman? Ilmastoinnit ja muut sellaiset perusvarusteet tulevat nykyään aika lailla joka autoon, mutta jos haluaa kaikenmaailman navigaattoreita niin sitten alkaa kuluja tulemaan ihan kunnolla. Mitkä ovat vakio- ja mitkä lisävarusteita ja paljonko haluamasi varusteet maksavat? Joillakin merkeillä jo perusmallit ovat hyvin varusteltuja ja toisilla varusteet nostavat hintaa reilustikin.

4. Ulkonäkö - Tätä ei varmaan sovi väheksyä.

5. Huoltohinnat, takuut yms. asiat - Nykyään esim. Delta-auto antaa myymiinsä autoihin 5 vuoden takuun, joka kuulostaa ainakin minusta aika perkeleen kovalta jutulta, kun normi tehdastakuu on usein kaksi vuotta. Näitäkin asioita kannattaa miettiä.

Ja loppuun: Muiden mielipiteitä ei juuri kannata kuunnella, koska mersumiehet luottaa mersuun ja ladakuskit ladaan ja niin edelleen. Luotettavuus on nykyään aika tasaista merkissä kuin merkissä ja ajettavuuden tason määrittää puolestaan se mistä sattuu tykkäämään. Toiset tykkää, että on jämäkkä tai jopa kova alusta ja toiset kannattaa mukavan pehmeää menoa. Kyllä minun kokemuksieni mukaan kaikki uudet autot ovat kuitenkin yleensä hyviä ajaa, varsinkin farkkukokoluokan autot jollaisia olet katsastamassa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Troy kirjoitti:
5. Huoltohinnat, takuut yms. asiat - Nykyään esim. Delta-auto antaa myymiinsä autoihin 5 vuoden takuun, joka kuulostaa ainakin minusta aika perkeleen kovalta jutulta, kun normi tehdastakuu on usein kaksi vuotta. Näitäkin asioita kannattaa miettiä.

Deltalta ovela veto sitouttaa asiakas viiden vuoden ajaksi merkkikorjaamon piiriin. Ne jotka ovat deltan hintoihin tutustuneet tietävät, että sieltä se pidennetyn takuun "rahat" otetaan. Takuun piiriinhän eivät sen kolmen vuoden jälkeen kuulu enää "kuluvat" osat.

Esimerkkinä jakohihnan vaihto dieselkoneiseen alfaan vähintään 1200 euroa. Sekun on suunniteltu niin fiksusti, että koneen joutuu irrottamaan kyseistä operaatiota varten.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
ipa rules kirjoitti:
Esimerkkinä jakohihnan vaihto dieselkoneiseen alfaan vähintään 1200 euroa. Sekun on suunniteltu niin fiksusti, että koneen joutuu irrottamaan kyseistä operaatiota varten.

Siis mitä? Suunnittelumokahan on tehty siinä vaiheessa, kun on jotain haurasta kumihihnaa päätetty käyttää jakopäässä. Todella keski-aikaista sanoisinko.

Auton ostopäätökseen vaikuttava asia, joka on top-5:ssa tärkeysjärjestyksessä:

älä osta autoa, jossa jakopään välitys on hoidettu hihnalla.

Oli se sitten käytetty tai uusi auto.
 
Rodion kirjoitti:
Suunnittelumokahan on tehty siinä vaiheessa, kun on jotain haurasta kumihihnaa päätetty käyttää jakopäässä. Todella keski-aikaista sanoisinko.

Alfa Romeon uusissa GM-pohjaisissa (buu) bensakoneissahan on nykyään ketju, mutta nuo dieselit ovat edellen hihnavetoisia. Aikanaanhan monet valmistajat luopuvat äänekkäänä ja epähienostuneena pidetystä ketjusta, mutta nykyään suuntaus näyttäisi olevan toinen. Tiedä sitten, kumpi noista edustaa keskiaikaa.

Ja siinä mielessähän kehitystä on tapahtunut, että vaihtoväli (ennenkuin hihnoja alkaa paukkua) on neljä vuotta/120tkm, kun se edesmennessä 156:ssa menee vaihtoon kolmen vuoden/60tkm välein. Ja ainakin kuutoskoneissa laskun loppusumma alkaa ykkösellä. Ei siis mitään uutta. Penninvenyttäjät pysykööt etäällä.

Joku minua rahakkaampi voisi muuten käydä ostamassa uuden 159 SW 3.2 V6 Q4:n, niin minä voin sitten parin vuoden päästä lunastaa sen itselleni, mikäli auto on kunnossa ja kilometrilukema kohdallaan. Kävin eilen koeajolla ja hyvinhän tuo mörisi. Sen verran on kyllä läskiä, ettei se 260-heppaiselta tuntunut.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Nännimäinen kirjoitti:
Alfa Romeon uusissa GM-pohjaisissa (buu) bensakoneissahan on nykyään ketju, mutta nuo dieselit ovat edellen hihnavetoisia. Aikanaanhan monet valmistajat luopuvat äänekkäänä ja epähienostuneena pidetystä ketjusta, mutta nykyään suuntaus näyttäisi olevan toinen. Tiedä sitten, kumpi noista edustaa keskiaikaa.

Hihna on halvempi ja tietää enemmän kassavirtaa autovalmistajalle ja autohuolloille. Todellista asiakkaan silmään kusemista.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
ipa rules kirjoitti:
Deltalta ovela veto sitouttaa asiakas viiden vuoden ajaksi merkkikorjaamon piiriin.
Minä olen kyllä kuvitellut, ettei noin enää voi tehdä, kun huoltopalvelut vapautettiin kilpailulle. Ts. Deltan huollon käyttö takuun ehtona on laiton.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Rembrandt kirjoitti:
Minä olen kyllä kuvitellut, ettei noin enää voi tehdä, kun huoltopalvelut vapautettiin kilpailulle. Ts. Deltan huollon käyttö takuun ehtona on laiton.

Jotta takuu säilyy, on käytettävä merkkihuoltoja. Niitä lienee toki muitakin kuin Delta. Tosiasia on kuitenkin se, että jos meinaat merkkistatuksen saada/pitää huoltoyrityksessä pitää sen kiltisti ostaa kaikki tehtaan vaatimat laitteet ja päivitykset muutaman kuukauden välein. Sanomattakin lienee selvää, että nuo päivitykset eivät ole ilmaisia. Käytännössä tämä meinaa sitä, että auto on lähes pakko Deltassa huollattaa, sillä tehdas pitää huolen, että kovin moni pikkukorjaamo ei noita laitteita pysty ostamaan.

Tuo Alfan uuden dieselin hihnahomman voi muuten lukea myös kesäkuun tuulilasista jossa siihen kiinnitettiin huomiota.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Nännimäinen kirjoitti:
Joku minua rahakkaampi voisi muuten käydä ostamassa uuden 159 SW 3.2 V6 Q4:n, niin minä voin sitten parin vuoden päästä lunastaa sen itselleni, mikäli auto on kunnossa ja kilometrilukema kohdallaan. Kävin eilen koeajolla ja hyvinhän tuo mörisi. Sen verran on kyllä läskiä, ettei se 260-heppaiselta tuntunut.

Pistä vaan niitä rahoja sinne säästöpossuun ja ostat sitten sen Breran, kunhan se nyt tulee Suomessa myyntiin.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
ipa rules kirjoitti:
Deltalta ovela veto sitouttaa asiakas viiden vuoden ajaksi merkkikorjaamon piiriin. Ne jotka ovat deltan hintoihin tutustuneet tietävät, että sieltä se pidennetyn takuun "rahat" otetaan. Takuun piiriinhän eivät sen kolmen vuoden jälkeen kuulu enää "kuluvat" osat.

Itseasiassa Delta-auto jatkaa takuuta viiteen vuoteen täysin samansisältöisenä kuin millainen auton tehdastakuu on. Tuohon merkkikorjaamon piiriin sitomiseen sanoisin, että jos huoltoväli on 30 000 km niin ei siihen huoltoon järjettömiä summia enemmän saa hukkumaan merkkihuollossa kuin muuallakaan ja kun ottaa huomioon, että autolla on kuitenkin se viiden vuoden takuu niin kyllä se mun mielestä kuulostaa ihan järkevältä kaupalta. Asioista voi tietty olla montaa mieltä ja kuten tuumasin niin tietty nuo huoltovälit, -hinnat ja muut kannattaa itselleen selvittää.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia 1-sarjan bemareista? Sellaista olen nyt käynyt testaamassa ja olen miettinyt tätä yhtenä vaihtoehtona vaihtaa, vaikka ei voi farmariksi luokitellakaan, mikä oli kriteerinä autoa etsiessä.
 

alapesa

Jäsen
Kuume laski

Oma autokuume tuli sitten kuitattua tänään. Pääkaupunkiseudulle asti piti körötellä että sai uuden auton matkaan. Nyt sitä ollaan sitten Volvo-miehiä ensimmäistä kertaa elämässä, vähän jänskättää pääseekö yhtä vikavapaasti kuin vanhalla Rellulla. Ai niin, kiitos Reiskalle vaivattomista vuosista ja kilometreistä, ikävä jäi
 

Jokke

Jäsen
ruoska kirjoitti:
Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia 1-sarjan bemareista? Sellaista olen nyt käynyt testaamassa ja olen miettinyt tätä yhtenä vaihtoehtona vaihtaa, vaikka ei voi farmariksi luokitellakaan, mikä oli kriteerinä autoa etsiessä.

Kerro jos saat lisäkokemuksia. Olen ajatellut ostaa vaimolle kauppakassiksi tollaisen. 130i tai 120D varmaan pitää hommata.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
ruoska kirjoitti:
Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia 1-sarjan bemareista? Sellaista olen nyt käynyt testaamassa ja olen miettinyt tätä yhtenä vaihtoehtona vaihtaa, vaikka ei voi farmariksi luokitellakaan, mikä oli kriteerinä autoa etsiessä.


Puolitoista vuotta on ajeltu 120dA:lla joten kokemusta jonkin verran löytyy. Kone on lähes täydellinen tuohon autoon, kaasua painaessa tapahtuu riittävästi, vaihtamistarve on lähes olematon ja naftaa kuluu maanteillä viiden ja kuuden litran välissä. Toisaalta, pelkäksi kauppakassiksi autoa ei kannata ainakaan näillä kahdella isommalla koneella ostaa, sillä pelkkä liikennvaloissa seisominen ja viittäkymppiä köröttely nostaa kulutuksen yhdeksän litran pintaan. Tietenkin, jos kulutuksella ei ole mitään väliä, niitä siitä vaan.

Omassa autosta ei ole ainakaan vielä löytynyt mitään lastentauteja vaikka uusi malli onkin(*koputtaa puuta). Yksi vika on mikä oli myös edellisessä autossa vuoden 2003 BMW 320i:ssä, eli autosta ei saa jättää ovia lukitsematta yön ajaksi, sillä erinäiset anturit kuluttavat akun loppuun yön aikana. Kaupunkialueella kaikki varmasti laittavatkin ovet lukkoon, mutta maaseudun rauhassa saattaa joskus ovet jäädä auki, jolloin mökkireissusta voi tulla tavanomaista pidempi. Kannattaa siis pitää asia mielessä ja kertoa se myös muille autoa käyttäville - lukitse ovet kun poistut autosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös