Autoiluketju

  • 3 228 173
  • 18 609
Tekisi mieli päivittää perheen kakkosauto. Pitkään pärjättiin yhdellä, mutta kolme vuotta sitten tuli ajankohtaiseksi ostaa toinen ennen kaikkea opetuskäyttöön. Suvusta löytyi vuoden 2010 paljon ajettu ja kolhuinen Nissan Micra, joka kuitenkin oli täysin toimiva. Sitä se on edelleenkin kyllä.

Joka tapauksessa olen seurannut Nettiautossa aktiivisesti muutamia malleja (vm. 2018 ->, kilsat miel. alle 80 000, hinta max. 13 000):
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Hyundai i20
- Nissan Micra

Myös Toyota Yaris ja Honda Civic kelpaisivat, mutta hinta tahtoo yo. spekseillä karata aika ylös. Onko palstalaisilla jotain näkemystä näistä?
Itse ostin vanhan Nissan Noten karvalakkimallina kakkosautoksi.yllättänyt positiivisesti. Tilaa on ulkomittoihin nähden reilusti, maavaraakin aikalailla. Uusimmat ovat 2017 rekisteröityjä.Uusimmat aika hyvillä varusteilla. Nettiautossa katsoin, niin siellä oli alle 30 tkm ajettu -17 auto, hinta n.10000€. Ei ehkä sellainen, mitä ensimmäiseksi olet miettinyt, mutta kannattaa tutustua.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Itse ostin vanhan Nissan Noten karvalakkimallina kakkosautoksi.yllättänyt positiivisesti. Tilaa on ulkomittoihin nähden reilusti, maavaraakin aikalailla. Uusimmat ovat 2017 rekisteröityjä.Uusimmat aika hyvillä varusteilla. Nettiautossa katsoin, niin siellä oli alle 30 tkm ajettu -17 auto, hinta n.10000€. Ei ehkä sellainen, mitä ensimmäiseksi olet miettinyt, mutta kannattaa tutustua.
Jos tytär nyt onnistuu jossain vaiheessa käymään autokoulun loppuun, niin sille pitää varmaan hankkia kärry. Joku tuommoinen voisikin olla ihan passeli, jos on kerran ollut hyvä peli. Ostakoon sitten ite paremman joskus, kunhan siirtyy oikeasti palkansaajaksi.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ostin vanhan Nissan Noten karvalakkimallina kakkosautoksi.yllättänyt positiivisesti. Tilaa on ulkomittoihin nähden reilusti, maavaraakin aikalailla. Uusimmat ovat 2017 rekisteröityjä.Uusimmat aika hyvillä varusteilla. Nettiautossa katsoin, niin siellä oli alle 30 tkm ajettu -17 auto, hinta n.10000€. Ei ehkä sellainen, mitä ensimmäiseksi olet miettinyt, mutta kannattaa tutustua.
Joo, kyllä Note voisi käydä ihan hyvin. Pulsareja olen myös katsonut. Kiitos vinkistä!

Sitä en maininnut, mutta haluan kakkosauton manuaalina ja bensakoneella. Manuaalina siksi, että vielä on yksi tytär, joka pitää opettaa ajamaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tekisi mieli päivittää perheen kakkosauto. Pitkään pärjättiin yhdellä, mutta kolme vuotta sitten tuli ajankohtaiseksi ostaa toinen ennen kaikkea opetuskäyttöön. Suvusta löytyi vuoden 2010 paljon ajettu ja kolhuinen Nissan Micra, joka kuitenkin oli täysin toimiva. Sitä se on edelleenkin kyllä.

Joka tapauksessa olen seurannut Nettiautossa aktiivisesti muutamia malleja (vm. 2018 ->, kilsat miel. alle 80 000, hinta max. 13 000):
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Hyundai i20
- Nissan Micra

Myös Toyota Yaris ja Honda Civic kelpaisivat, mutta hinta tahtoo yo. spekseillä karata aika ylös. Onko palstalaisilla jotain näkemystä näistä?
Fordin ecoboost-moottori on nogozone. Ei mulla muuta tähän. Tai on. Hondan kohdalla voit tuplata kilometrit ja Toyotassa unohtaa koko asian jos auto tuntuu ehjältä.
 

Vatso

Jäsen
Alkaa menemään jo rankasti aiheen ohi, mutta jankkaan silti vähän vielä. Esimerkiksi Beely on tehnyt miljoonatappiot koko olemassa olonsa ajan, siinä vaiheessa kun tuo menee nurin se olet vain ja ainoastaan sinä, joka olet vastuussa niistä jäljellä olevista rahoituksista tuonne Lähi-tapiolaan, eli aivan täsmälleen sama kuin näissä X-bilin tapauksissa, ihan sama mitä sopimuksessa lukee takaisinostosta. Tai toki voit sitten konkurssipesästä alkaa karhuamaan saatavia, mutta mikä se saatava edes olisi, ehkä joku "lunastamatta jätetty velvollisuus" ja onnea vain sen perimiseen konkurssipesästä.

Toki tässä käyttäjät ovat hurahtaneet ilmaiseen lounaaseen (halpa rahoitus ja korkea takaisinostohinta) ja varmastikaan nuo tehnyt sopimukset eivät ole ihan oppikirjamaisesti tehtyjä, mutta periaatteessa tilanne ei eroa mitenkään noista muista "yksityisleasing" nimellä mainostettavista diileistä.

Valavuoren uskollinen tukija Antti Mäkinen muuten kovin mainostaa tuota Beelyä, siinä vaiheessa kun Beelyn auto on myös Aleksin käytössä tekisin kaikkeni päästäkseni eroon sopimuksesta niin pian kuin mahdollista.

Beely on StartUp jonka ”tarkoitus” on tehdä tappiota saavuttaakseen jalansijan markkinalla, tunnen Piggin ja nuo ex-Laakkosen kundit oikein hyvin hekilökohtaisesti.


On kaksi eri asiaa olla kusetuksen vuoksi riskivastuuta kantava asiakas, tai asiakas, jonka auton omistaa konkurssiin mennyt firma joka on ottanut mahd. rahoitusriskin kannettavakseen. Takaan, että tuollaisessa tilanteessa auton voi palauttaa sopimuksen mukaisesti konkurssipesään jos vaan on huolehtinut lyhennykset sopimuksen mukaan.

Ja tämä ei siis ole uskon asia vaan kohtuu tanakalla kokemuksella…

Jos jatketaan paremmin aiheeseen sopivassa ketjussa, kyseessä kuitenkin paljon viime aikoina yleistynyt "yksityisleasing", jota markkinoidaan riskittömänä sovitulla takaisinostohinnalla.

En edelleenkään näe, miten Beely jotenkin oleellisesti eroaisi tuosta X-bilin tapauksesta ja sen ollessa startup, lienee konkurssiriski entistä suurempi. Ja edelleen, voithan auton sitten huonoimman sattuessa sinne Beelylle palauttaa, mutta auton omistaa Lähitapiola ja niitä tuskin kiinnostaa saatko konkurssipesästä jotain vai et. Ja miten sen rahoitusyhtiön omistaman yksittäisen auton maksaminen onnistuu jollekin yksittäiselle velkojalle tuosta vain, kun yleensä se konkurssi juuri johtuu niiden rahojen puutteesta ja ei sieltä mitään yksittäistä saatavaa voida suosia? Toki tilanne on vähän eri, jos olisi tapauksia joissa konkurssiin mennyt autoliike oikeasti omistaa auton ja tässä tapauksessa varmaan vastuut todellakin loppuvat siihen, kun vain palautat auton liikkeeseen, mutta ainakaan Beely tai AutoBassadone ei omista näitä vuokrattavia autoja ja rahoituksesta on vastuussa auton käyttäjä.

Toki takaisinostohinnat ja maksusuunnitelmat ovat muissa kuin X-bilin tapauksissa paljon paremmin auton arvoa vastaavat ja mitään 20ke eroa auton arvon ja takaisinostohinnan välille ei pääse syntymään, mutta tuhansista euroista voidaan silti helposti puhua, varsinkin jos sopimus on tuore kun konkurssi tulisi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jos jatketaan paremmin aiheeseen sopivassa ketjussa, kyseessä kuitenkin paljon viime aikoina yleistynyt "yksityisleasing", jota markkinoidaan riskittömänä sovitulla takaisinostohinnalla.
Et nyt tunnu ymmärtävän sitä tärkeintä asiaa koko hommassa => tuo XBilin kusetus oli ihan normaali "osamaksusopimus" jossa valehdeltiin asiakkaalle hänen voivan "myydä" auto takaisin XBilille 12kk jälkeen riskittömästi ilman kustannusta taatulla summalla (XBil lunastaa auton siis tällä summalla rahoitusyhtiöltä), mutta tätä ei ole kirjattu mihinkään sopimukseen ja näin ollen jäännösarvoriski laukeaa asiakkaan maksettavaksi. Ihan vastaava homma jos ostat auton pienellä käsirahalla ja pitkällä osamaksuajalla ja koitat käydä sitä vaihtamassa vuoden päästä uuteen => sulla on tod. näk. huomattavasti enemmän velkaa siitä autosta kuin mitä auton sisäänostoarvo sillä hetkellä on.

Noissa itse esiin tuomissani tapauksissa (myös Beely) asiakkaan ainoa velvollisuus on maksaa sopimuksessa sovitut kk-erät ja palauttaa auto sovitusti määräaikaan mennessä. Kaikki muu vastuu on sopimuksen toisella osapuolella, he kun auton omistavat ja ovat kirjallisesti sopineet asiakkaan kanssa em. toimintamallin. Konkurssitapauksessa auto palautuu edelleen sopimuksen mukaisesti sinne konkurssipesään eikä asiakkaan tarvitse sitä sinne "kaupitella" yms. Ja jos konkurssipesään palautuvat autot on rahoitettu rahoitusyhtiön toimesta (mallia Beely ja LähiTapiola) niin tällaisessa tapauksessa se on se rahoitusyhtiö joka sieltä konkurssipesästä niitä varoja hakee, ei asiakas.
 

Vatso

Jäsen
Minä ymmärrän kyllä tämän ihan hyvin, mutta sinä et taida tietää oikeasti tietää miten nuo sopimukset toimivat. Auton osto on yksi sopimus ja auton palautus on toinen sopimus, ihan samalla tuolla Beelyllä kuin X-bilillä kuin myös Autoverkkokaupassa ja näissä ei ole mitään eroa. Takaisinostostosta ihan pätevä sopimus on yksi lause, jossa on mainittu takaisinostohinta ja mahdolliset ehdot ja tämä näillä X-bilin uhreilla aivan varmasti on. Auton kauppakirjassa tai osamaksusopimuksessa ei ole mitään tietoja takaisinostosta, kun ei se näihin liity mitenkään.

Vaikkapa Beelyn sopimuksesta lainaus: "Ostositoumuspalvelulla tarkoitetaan Palveluntarjoajan Asiakkaalle antamaa sitovaa ostotarjousta, jolla Palveluntarjoaja sitoutuu ostamaan ajoneuvon Asiakkaalta ja lunastamaan sen Rahoitusyhtiöltä". Turha siinä on selittää palvelusopimuksen kaikkien erien olevan maksettu, jos se yritys jonka pitäisi lunastaa auto sopimuksen mukaan on konkurssissa.

Leasing on leasing ja siellä vastuu jää sovittuihin leasingmaksuihin, yksityisleasing takaisinostolla on osamaksukauppa, jossa mahdollisesti pystyt myymään auton takaisin alkuperäiselle myyjälle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Minä ymmärrän kyllä tämän ihan hyvin, mutta sinä et taida tietää oikeasti tietää miten nuo sopimukset toimivat.
Joo, sovitaan näin, väärin on siis mennyt vikat +35 vuotta täällä päässä, satoja ja taas satoja rahoitus-/leasingsopimuksia, kymmeniä Kuluttaja-asioita, uusien autojen valtakunnallisia rahoituskampanjoita, satojen miljoonien varastorahoitussopimuksia yms. hyvä kun selvisi…
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Voi olla nyt vähän tyhmä kysymys, mutta kysytään kuitenkin. Eli autoa olen vaihtamassa. Olen autoa tuossa loppukesästä/alkusyksystä käyttänyt joka vuosi huollossa.

Mitäs jos jättäisin tuon nyt vaan seuraavan omistajan hoidettavaksi, ja kiikutan auton tässä lähiviikkoina vaihtoon, niin katsooko ne autoliikkeissä tuota mitenkään arvoa alentavasti?
 
Tuskin arvonalenema on enemmän, mitä huolto maksaa. Jättäisin liikkeen huoleksi huollon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös