Autoiluketju

  • 3 225 918
  • 18 599

scholl

Jäsen
Ohmi kirjoitti:
Tällä vaan ei taida olla mitään tekemistä auton vikojen kanssa.

Niin viat kuuluvat jossain määrin autoon, jos käytettyä hakee, mutta siinä oli viitattu siihen, että kuinka paljon auton pitäminen korjauksineenkin maksaa. Aika harvoin löytyy auto, jossa sulla ei ole ainoatakaan vikaa koko auton pitoajan. Pointti on se, että Polo voi olla hieman parempi ja laadukkaampi auto, mutta siinä on myöskin hinnat korkeammat. Paitsi uutena niin myöskin korkean jälleenmyyntihinnan vuoksi, koska tosiaan pikkuautoissa Polo on se golf, jonka kaikki haluavat ja johon muita verrataan.

Siis se laatu mitä sillä rahalla saat, on parempaa siinä kuin joissain toisessa. Tottakai vika voi tulla ja silloin se korjataan.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kipa84 kirjoitti:
Ensimmäinen ja tärkein kysymys, mikä merkki? Nykyisin käytössä Toyota, johon olen ollut todella tyytyväinen, joten nyt joku kysyy miksi et jatkaisi saman merkin piirissä. Se ei olekaan huono vaihtoehto, mutta nykyisin Toyotassa joutuu maksamaan "nimi-lisää".

Pysy Toyotassa ja osta Varis. Kamala jojohan se on mutta eiköhän siinä tekniikka ainakin kestä. Kunhan pysyt kaukana ranskalaisista elleivät ne ole grilliltä. Voin omakohtaisesti sanoa ettei kannata. Opel on siihen verrattuna laatuauto. Mikäli ajelet paljon maantiellä niin suosittelen autoa saksan maalta.
 

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
Zamboni kirjoitti:
Nissania ei voi enää japanilaiseksi sanoa. Sehän on täynnä Renaultin sähköosia ja kaukana 90-luvun luotettavasta peruskulkineesta. Kaipa se Honda on enää ainoa varma (ja ainoa aito jaappanissa tehty) kulkine ja pienin varauksin myös Toyota.

Hondaa on tehty briteissä jo kohta 15 vuotta...Toyota tehdään Turkissa jne,
Käytännössä kaikki japsien "valtamerkit" mitkä tulevat euroopan markkinoille tehdään myös euroopassa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tinke-80 kirjoitti:
Opelista tuli mieleen eräs hauska tapaus. Faija meni sitten jokunen vuosi sitten ostamaan uuden Opel Vectran itselleen. No nokkahihna meni poikki puolessa välissä vaihtoväliä. Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti.

Hauskintahan tässä on se, että nokkahihnan katkettua auton moottori on yleensä ns. epäkunnossa. Se ei toimi. Autolla ei voi ajaa. Eli miten viedä auto takuukorjaukseen, jos auton moottori ei toimi. Vai täytyykö olettaa, että Opelin tapauksessa vienti normaaliin takuukorjaukseen tapahtuu hinurilla?

Poikkeuksen voi tehdä se, että moottori on ns. vapaasti pyörivä, jolloin nokkahihnan katkettua venttiilit eivät pääse kosketuksiin mäntiin. Tässäkin tapauksessa moottori ei voi käydä, koska venttiilikoneisto ei toimi.

Jos kyseessä ei ollut vapaasti pyörivä, niin nokkahihnan katkettua venttiilikoneiston ajoitus menee pieleen ja hyvin suurella todennäköisyydellä joku mäntä ottaa kosketusta jonkun venttiilin kanssa, jolloin vähintäänkin tapahtuu kauheuksia venttiilikoneistossa. Pahimmassa tapauksessa myös kiertokanki ottaa nokkiinsa tapauksesta, jonka seurannaisvaikutuksesta myös kampiakseli vääntyy. Tällöin voidaankin koko moottori ottaa käyttöön verkonpainona.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jos odottaa autolta vain ja ainoastaan luotettavuutta, niin sillon se on Toyota - se vaan on tänä päivänä kallis auto. Seuraavana luotettavuudessa lienevät Honda, Nissan ja Mazda.

Sitten kun aletaan lisäämään kriteeriksi esim. ajo-ominaisuudet, niin japsit voidaan unohtaa...Honda tosin varauksin pysyy mukana leikissä. Joku ylempänä kuvasi Yarista jojoksi..tuo kuvaus osuu kyllä hyvin oikeaan.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
vision kirjoitti:
Pysy Toyotassa ja osta Varis. Kamala jojohan se on mutta eiköhän siinä tekniikka ainakin kestä. Kunhan pysyt kaukana ranskalaisista elleivät ne ole grilliltä. Voin omakohtaisesti sanoa ettei kannata. Opel on siihen verrattuna laatuauto. Mikäli ajelet paljon maantiellä niin suosittelen autoa saksan maalta.

Noita Yariksia on tullut kyllä katseltua ajatuksena sellainen hommata. Rumahan se on ja ajo-ominaisuudet ei varmastikaan ole sieltä kärkipäästä, mutta laatu on se joka vaikuttaa minuun. Ajelen kyllä paljon, mutta se ei ole juurikaan matka-ajoa, vaan aivan kaupungin tuntumassa ja taajamissa, joten mikään tykki vehje ei tarvitse alla olla. Ranskalaisista olen kyllä kuullut niin paljon huonoa puhetta, että sellaiset taitaa myymälään jäädä, vaikka esimerkiksi Pösön autot ovatkin tyylikkäitä vehkeitä.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Kipa84 kirjoitti:
Noita Yariksia on tullut kyllä katseltua ajatuksena sellainen hommata.


Ennenkun maksat tojotalisää, käy koejamassa suzukin swift. Taatusti laadultaan samaa luokkaa, halvempi, paljon paremmin varusteltu, nätimpi ja takuukin paljon parempi.
 

#61

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Kipa84 kirjoitti:
Ranskalaisista olen kyllä kuullut niin paljon huonoa puhetta, että sellaiset taitaa myymälään jäädä

Ei kannata aina luottaa pelkästään puheisiin. Itse kun ostin rellun joskus aikoja sitten, niin kaverit ja muut nauroivat ja sanoivat, että tulet olemaan todella kusessa ton auton kanssa. Ajoin rellulla niin kauan kuin tarvtsin autoa ja niin kauan se myös toimi. Ajokilometrejä tuli sille(rellu 19) 30 000km ja vaihdoin siihen kaksi kertaa öljyt ja kerran yhden etuvalon polttimon. Mitään muuta ei tarvinnut tehdä ja auto toimi kuin kello. Rellu lähti kovilla pakkasilla käyntiin ja lämpeni nopeasti, jos nyt ostaisin auton, niin rupeisin varmasti katselamaan renault 19 malleja käytettynä, siinä kohtaa hinta/laatu ja yleensä varustetasokin on parempi, kuin sen ikäisissä sakemanneissa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
#61 kirjoitti:
Ei kannata aina luottaa pelkästään puheisiin. Itse kun ostin rellun joskus aikoja sitten, niin kaverit ja muut nauroivat ja sanoivat, että tulet olemaan todella kusessa ton auton kanssa. Ajoin rellulla niin kauan kuin tarvtsin autoa ja niin kauan se myös toimi. Ajokilometrejä tuli sille(rellu 19) 30 000km ja vaihdoin siihen kaksi kertaa öljyt ja kerran yhden etuvalon polttimon. Mitään muuta ei tarvinnut tehdä ja auto toimi kuin kello. Rellu lähti kovilla pakkasilla käyntiin ja lämpeni nopeasti, jos nyt ostaisin auton, niin rupeisin varmasti katselamaan renault 19 malleja käytettynä, siinä kohtaa hinta/laatu ja yleensä varustetasokin on parempi, kuin sen ikäisissä sakemanneissa.

Sehän tästä hommasta vaikeaa tekeekin, kun noita puheita riittää joka asiasta ja joka lähtöön, olipa kyse autosta tai matkapuhelinliittymästä. Onkin sitten huomattavasti vaikeampaa erottaa se oikea totuus näistä puheista. Jotkut valmistajat ovat onnistuneet luomaan itselleen hyvän maineen, jolla sitten hintaa voidaan nostaa ja kansa maksaa tyytyväisenä. Toki täytyy muistaa, ettei kaikki puheet suinkaan ole suurenneltuja, kyllä niistä asiaakin löytyy.

Joku tuossa mainitsikin tuosta Suzukista... Tulipa samalla mieleeni tuo Kia, onko tuosta kenelläkään kokemuksia? Kovasti sitä olen kuullut kehuttavan ja hintakin on keskivertoa edullisempi.
 

Analysoija

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Eskolan Eskot, KPV, Öja-73
Syksy ja autokuume

Jos haluaa hyvän ja vanhemman, käyttökustannuksiltaan edullisen ajoneuvon, suosittelen Mersua.

Tulipa tuossa eilen hankittua kakkosautoksi MB 190 2.0 diesel vuosimallia 1987. Ensimmäiseltä omistajalta sisäänajettu (502 000 km). Autossa täydellinen huoltokirja ja joka ainut tankkaus pantu ylös, kulutukset mitattu yms.

Hintaa noilla on semmoset 1000-2000 euroa, hyväkuntoisilla ja siisteillä.

Itsellä tulee ykkösautoon (uudempi MB) reippaat 50 000 km vuodessa ja kakkosautoon 35 000, bensa-autoilla tulis henkilökohtainen konkurssi muutamassa viikossa.

Ajettavuuskin on vanhemmassa Mersussa parempi kuin mitä oli 2000-luvun alun Toyota Corollassa, joita kävin muutaman koeajamassa ja huonoksi investoinneksi toteamassa.

Joku valittelee varmaan kiihtyvyyttä, mutta syöttöpumpun käsittelyllä saa tehoja lisää, yks kaveri säädätti vm1989 olevaa 2.0 litraista Mersuaan, hevosvoimat n.75 -> n.160 ja kulutuskin pieneni.


Muilla vastaavia kokemuksia laatuautoista?
 

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
Analysoija kirjoitti:
Joku valittelee varmaan kiihtyvyyttä, mutta syöttöpumpun käsittelyllä saa tehoja lisää, yks kaveri säädätti vm1989 olevaa 2.0 litraista Mersuaan, hevosvoimat n.75 -> n.160 ja kulutuskin pieneni.

Tuota ei usko edes Esson baarin miehet...Syöttöpumpun säädättämisellä ei todellakaan tehot tuplaudu, tehon lisäys on luokkaa "marginaalinen"
kyseessä vielä vapaastihengittävä moottori.
Tehon tuplaaminen 2.0 vapaastihengittävässä dieselmoottorissa on "mission impossible" illman moottorin vaihtoa ;-D
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
"aika" raju tehonlisäys syöttöpumpulla....jotain rajaa noihin juttuihin. Oli hyvä ettei ollut siideriä suussa, olis meinaan menny näppis vaihtoon.
 

Analysoija

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Eskolan Eskot, KPV, Öja-73
Kyl minäkin sitä aika rajuna pidin. Ja en usko oikein vieläkään. Kyseinen n.50 vuotias mies pitää isohkoa autokorjaamoa pienehköllä paikkakunnalla, mutta teetti työn toisaalla. Näin selosti asiaa jollekin ja itse kuuntelin sivukorvalla.

Pidin myös aika kovana kommenttina, nimittäin kun kyselin aikoinaan yhteen Mersuun samaa "hoitoa", sanoi eräs syöttöpumppujen säätäjä, että 75 hepasta saa 100-105.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Analysoija kirjoitti:
Kyl minäkin sitä aika rajuna pidin. Ja en usko oikein vieläkään. Kyseinen n.50 vuotias mies pitää isohkoa autokorjaamoa pienehköllä paikkakunnalla, mutta teetti työn toisaalla. Näin selosti asiaa jollekin ja itse kuuntelin sivukorvalla.

Pidin myös aika kovana kommenttina, nimittäin kun kyselin aikoinaan yhteen Mersuun samaa "hoitoa", sanoi eräs syöttöpumppujen säätäjä, että 75 hepasta saa 100-105.

Hehee... Kyseessä lienee kuitenkin turbotus, joita tehdään nuille diesel mersuille paljon. 160 heppaa on turbollakin aika hyvin. Ei siis todellakaan mikään ihme, mutta 140 hevosen luokkaa ne taitaa yleensä 2.0 litran mersuista ottaa niillä pienimmillä turboilla. Puhdasta mutua, mutta yli sata heppaa säätämällä pumppua on huono vitsi.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Rodion kirjoitti:
Hauskintahan tässä on se, että nokkahihnan katkettua auton moottori on yleensä ns. epäkunnossa. Se ei toimi. Autolla ei voi ajaa. Eli miten viedä auto takuukorjaukseen, jos auton moottori ei toimi. Vai täytyykö olettaa, että Opelin tapauksessa vienti normaaliin takuukorjaukseen tapahtuu hinurilla?

Siis mikä tässä on ongelma? Kai jokaisen uuden auton vakuutukseen kuuluu autopalvelu jolloin hinaus ei maksa mitään? Vanhempiin autoihinkaan se ei maksa kuin 10e vuodessa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
V-man kirjoitti:
Siis mikä tässä on ongelma? Kai jokaisen uuden auton vakuutukseen kuuluu autopalvelu jolloin hinaus ei maksa mitään? Vanhempiin autoihinkaan se ei maksa kuin 10e vuodessa.

No se "Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti"-kohta vaan sai asian kuulostamaan siltä, että autoa ei mitenkään hinattu korjaamolle tms. "Vein auton korjaamolle" tarkoittaa sitä, että ajoin autoni korjaamolle...

Noh, ehkä vain ymmärsin sitten väärin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Rodion kirjoitti:
No se "Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti"-kohta vaan sai asian kuulostamaan siltä, että autoa ei mitenkään hinattu korjaamolle tms. "Vein auton korjaamolle" tarkoittaa sitä, että ajoin autoni korjaamolle...

Eli sinun mielestä takuuhuolto tarkoittaa samaa kuin takuukorjaus? Mielenkiintoista.

- tinke.80
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tinke-80 kirjoitti:
Eli sinun mielestä takuuhuolto tarkoittaa samaa kuin takuukorjaus? Mielenkiintoista.

- tinke.80

Mitenkäs tämä nyt liittyy asiaan?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tinke-80 kirjoitti:
Mieti sä sitä.

Arvelinkin, ettet tiedä edes itse sitä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tinke-80 kirjoitti:
Hmm... Pari vuotta tullut oltua elektroniikkahuollossa töissä ja en tiedä mitä eroa on takuuhuollolla ja takuukorjauksella? Huikeeta.

- tinke.80

Taas keksit jotain omiasi. Kysyin, että miten liittyi asiaan se, että aloit väittämään minun pitävän takuuhuoltoa ja -korjausta samana asiana.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja taas menee laatuketju onelinereiksi. Säälittävää.

Oma autokuumeeni on pysynyt poissa kevään Volvo-investoinnin jälkeen hyvin. Kaksilitrainen vapaastihengittävä moottori kiidättää suht kevytkorista pikkufarkkua aivan riittävästi ja sisätiloissakin on sen verran kilkettä että kyllä nyt kelpaa. Jotain pikkuhuoltoja lähiaikoina on väistämättä edessä mutta osat kuluvat kyllä joka autossa. Sitä paitsi ajotyylistäni johtuen kuluminen voi olla nopeampaa kuin naapurin mummon nissanmicrassa.

Ranskisautoja on todellakin haukuttu lähes joka paikassa, niitä ei ole taidettu tehdä pohjolan oloihin? Myös Fiatista ja Opelista on kuulunut soraääniä. Joka merkissä tietysti omat ongelmansa, esim. Volvolla on ollut sähköongelmia ainakin 400 ja S/V40 -sarjoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös