Zamboni kirjoitti:
Tekeekö se siis oikein lätäkköä auton alle seisoessa? Sitten siellä joku putkiliitos tihuuttaa. Kansivuodot ovat yleensä sisäänpäin ja tavara tulee pakoputkesta höyrynä pihalle.
Anteeksi team-moderator-team, että vein autokuumeet hieman sivuraiteille.. Mutta autokuumeen sivutuotteena tuli näitä autoilun nurjempia puolia. Siirtäkää viestit oikeaan paikkaan, jos joku remontti-ketju on olemassa!
Mutta. Eilen purin ylimääräiset häristimet (lähinnä ilmanotto) pois tieltä ja kuivailin sitä urahihnan puoleista päätyä. Kyllä se on vesipumppu, jonka juuresta jäähdytysnestetippa lähtee valumaan kohti maapallon keskipistettä.
Noh, katsoin jo, että saan kaiken tarpeellisen tarvikeosina (vesipumppu, urahihna, kiristin, virranjakajan "rulla"), mutta työ vaan näyttäisi olevan perkeleen paha nakki. Vesipumppu on sellaisessa paikassa, että äkkiä luulisi olevan tarpeen nostaa koko murikka ylös vaihtotyötä varten. Sitä en kuitenkaan usko, koska vesipumppu on käsitykseni mukaan "kulutus-osa", jota vaihdellaan aina silloin tällöin.
Vesipumppu sijaitsee juuri konehuoneen runkopalkin kohdalla, eikä siinä työskentelytilaa ole nimeksikään. Jos sen hihnapyörän saisi irti pumpun päästä, voisi päästä eteenpäin. Siihen tarvii todennäköisesti nikkaroida joku lyhennetty kuusiokoloavain, muuten ei ole tilaa vääntää ruuveja auki. Hihnaston saan varmasti purettua, siinä on selkeät kuviot, samoin laturin, joka on hiukan tiellä. Mutta sen pumpun irrotus..
Tykkään väsätä auton kanssa, mutta en tykkää siitä, että tälläinen vika tulee kohdalle, kun olen omistanut auton 10 päivää ja ajanut viimeisen vuoden fillarilla pääsääntöisesti sitä ennen. Nyt haluaisin ajella kutosella prkl!
Korjausopasta hamuaisin, jos sellaisen vaan löytäisi. Rekisteröidyin jo tietty netin Volkkari-palstoille, mutta tunnareita ei vielä näy.. Sieltä voisi koittaa saada ohjeita ja jopa ostaa oppaan joltakin.
Nyt tarvii vielä sekin punnita, että viedäkö auto ammattimiehelle suoraan, vai lähteäkö itse yrittämään. Kaikki vehkeet on tähän saakka saatu kuntoon, joten rohkeutta kyllä löytyy. Mutta nyt kyllä tarvii kysellä parilta korjaamolta hinta-arvio ko. työlle.
Mitä mieltä porukka muuten on tarvike-varaosista (Motonet ym.)? Itse olen niitä käyttänyt näihin vanhempiin autoihin, eikä ainakaan omana aikana ole uudelleen mennyt vaihtoon, eikä muutenkaan ollut ongelmia. Vesipumppu on tosin melko halpa, joten sen voisi kyllä ostaa merkkiliikkeestäkin, siinä hinnassa ei tuplahinta vielä puraise pahasti. Mutta se kiristin, maksaa tarvikkeenakin liki satasen, mitähän orkkis...
Mutta tällaista se on. Aina kun wanhemman auton ostaa, on nämä riskit tiedostettava. Nyt on vielä pikkujuttu kyseessä, pahempaakin voi olla vielä tulossa, koskaan sitä ei tiedä. Mutta esim. VR6:n kansi- ym. vaivoihin voi aika paljon itsekin vaikuttaa. Auto tykkää että sillä ajetaan, mutta sillä voi ajaa nätistikin;)