Autoiluketju

  • 3 193 251
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hei, tänä vuonna on määrä tehdä päällystystöitä n. 1300 kilometrille ja tuo tulee vielä supistumaan, kun raaka-aineiden hinnat ovat pilvissä. Muuten tehdään mustia paikkoja tiehen, jotka aiheuttavat loppujen lopuksi suurempaa haittaa, kun vesi syö paikan alta maa-aineksen hevontuuttiin. Paikka lähtee ja tilalla on entistä suurempi reikä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Paska homma ja vielä huonompi tuuri.

Luulisi jotain ryhmäkannetta rakentuvan. Eihän tuo nyt vaan voi mennä noin. Niitä autoja tehdään koko ajan. Toki odotusaika ei sinänsä ole nykyskenessä pitkä vieläkään, joten olisi helppo venyttää pidemmäksi, mutta se on eri asia kuin ilmoittaa tuolle porukalle, että autoa ei koskaan tule.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Luulisi jotain ryhmäkannetta rakentuvan. Eihän tuo nyt vaan voi mennä noin. Niitä autoja tehdään koko ajan. Toki odotusaika ei sinänsä ole nykyskenessä pitkä vieläkään, joten olisi helppo venyttää pidemmäksi, mutta se on eri asia kuin ilmoittaa tuolle porukalle, että autoa ei koskaan tule.
Just olin tulossa itsekin linkittämään tätä. Aika "reilukerhosta terve" -meininkiä. En ainakaan itse ihan tuohon jättäisi asiaa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin on Pirkanmaallakin tiet tuollaisessa kunnossa, onkohan ostettu tarvikkeet joltakin paikalloselta sarmasteelta?
Suolataan kaikki tiet paljaaksi, kyllä siinä nastat rouhivat pintaa, joka on nastojen lisäksi alttiina myös säälle ja olomuotoaan vaihtavalle vedelle.
Kaikinpuolin ylenpalttinen suolaus on ihan perseestä. No, sillä tavoin saadaan ne supersuuret rekat liikkumaan ympäri vuoden tien kunnon kustannuksella?
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vakionopeudensäätimistä olen ihmetellyt seuraavaa:

Miksi ihan upouusissakin autoissa käytetään vielä sellaista wanhanaikaista viiksivakkaria eikä laiteta vakkarin säätöjä ratin nappuloihin?
Vieläpä ihan premium-merkeissä toimitaan näin, mm. Porsche tunkee monen sadan tonnin kieseihin täysin turhan ylimääräisen viiksen vakkarille ja vielä sellaiseen paikkaan ratin taakse, josta ei sitä edes ajon aikana näe. Porsche vaan siis yksi esimerkki, monessa muussakin merkissä olen saman huomannut.

Omassa 2014 VW Golfissa vakkarin säätöpainikkeet on ratissa vasemmalla puolella, joita on todella helppo ajon aikana käyttää vasemman käden peukalolla, jopa niin että kättä ei tarvitse edes irrottaa ratista ja painikkeet on paremmin näkyvillä kuin olisi tollasessa viiksessä. Toimii siis kuin junan vessa! Joskus jossain autossa kokeillut tollasta viiksityyppistä vakkaria ja eihän siitä mitään tullut kun piti ajon aikana yrittää venkslata sokkona vasemmalla kädellä vakkarin säätöjä ratin takaa.

Kertokaas nyt joku tyhmälle, että miksi tämmösiä viiksivakkareita edes enää tehdään? Mitä hyötyä tuollaisesta viiksiviritelmästä oikein on verrattuna ratissa oleviin painikkeisiin?

Itse en keksi mitään muuta syytä noiden viiksivakkarien olemassaololle kuin sen, että tietyt automerkit haluavat pitää ne "koska meillä vakkari on aina ollut tämmönen". Lisäksi se ylimääräinen viiksi näyttää omaan silmään aivan hirveältä, kun joissain autoissa ratista tunkee viiksiä joka suuntaan kuin kapisen kulkukissan kuonosta.

Onko siis noissa viiksissä jokin sellainen hyöty ratissa oleviin nappuloihin verrattuna jota minä en vain ole ymmärtänyt vai onko kyseessä pelkkä muinaisjäänne jota tietyt merkit väkisin roikottaa mallista toiseen mukana?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertokaas nyt joku tyhmälle, että miksi tämmösiä viiksivakkareita edes enää tehdään? Mitä hyötyä tuollaisesta viiksiviritelmästä oikein on verrattuna ratissa oleviin painikkeisiin?

Itse en keksi mitään muuta syytä noiden viiksivakkarien olemassaololle kuin sen, että tietyt automerkit haluavat pitää ne "koska meillä vakkari on aina ollut tämmönen". Lisäksi se ylimääräinen viiksi näyttää omaan silmään aivan hirveältä, kun joissain autoissa ratista tunkee viiksiä joka suuntaan kuin kapisen kulkukissan kuonosta.

Onko siis noissa viiksissä jokin sellainen hyöty ratissa oleviin nappuloihin verrattuna jota minä en vain ole ymmärtänyt vai onko kyseessä pelkkä muinaisjäänne jota tietyt merkit väkisin roikottaa mallista toiseen mukana?
Mulla kahdessa samanmerkkisessä on toisessa viiksivakkari ja toisessa rattivakkari. Viiksivakkari on tietysti vilkku&valoviiksessä. Ei niiden käytettävyydessä kyllä ole eroa, itseasiassa kun viiksivakkari on ergonomisessa paikassa, eli sen käyttö onnistuu peukaloa ratista irroittamatta etu ja keskisormella, niin se ehkä jopa mukavampi. Ihan vieraalle kuskille tuo kyllä voisi olla outo, mutta minusta se on aika toissijaista vakkarin kanssa, ei sitä kuulukaan katsoa.
Eli siis viiksen päässä on keinukytkin josta + ja -, ja viiksessä on liukukytkin on/off (joka on aina on). Nämä on Saabeja. Oli lähellä että pystyin olemaan sanomatta.

Erillinen vakkariviiksi kuulostaa joltain saksalaiselta keksinnöltä. Varmaan sellaisessa autossa pitää valotkin sytyttää ja sammuttaa itse. Vakiovarusteena ehkä sireeni joka huutaa jos valot jää päälle. Eiköhän syy viikseen ole tosiaan, että vakkari on (ollut) oma lisävarusteensa, jolloin ratti on haluttu vakioida ilman vakkaripainikkeita. Nykyään ehkä tosiaan vain jäänne.
 

Liitteet

  • viiksi.JPG
    viiksi.JPG
    25 KB · kertaa luettu: 78

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä mulla oli e39-bemarissa aika looginen erillinen viiksi. Työnsi kojelautaa kohti eli "eteenpäin", niin lisäsi nopeutta, veti itseensäpäin eli "taaksepäin", niin vähensi nopeutta, alaspäin painamalla tippui päältä ja nostamalla ylös jatkoi edellisellä valitulla. Napista päälle/pois. Kyllä toki pidän enemmän rattimallisesta. Nykyisessä "autossa" ratin näppäimet eivät ole valaistut, sen kanssa oli hetki opettelemista pimeällä...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hei, tänä vuonna on määrä tehdä päällystystöitä n. 1300 kilometrille ja tuo tulee vielä supistumaan, kun raaka-aineiden hinnat ovat pilvissä. Muuten tehdään mustia paikkoja tiehen, jotka aiheuttavat loppujen lopuksi suurempaa haittaa, kun vesi syö paikan alta maa-aineksen hevontuuttiin. Paikka lähtee ja tilalla on entistä suurempi reikä.
Korjausvelka noin 2 miljardia ja tosiaan noin 4000tkm/vuosi pitäisi tehdä jotta edes ylläpidetään kuntoa...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ehkä minä vähän enemmän pidän tuosta Volvon rattimallin vakkarinsäätimestä, mutta ei minusta Skodan viiksimallinenkaan mitenkään huono ollut kun sitä tottui käyttämään. Ihan näppärä siitäkin on käyttää. Että oikeastaan ei isosti väliä onko ratissa vai erillisessä viiksessä.

Siinä kyllä mennyt Volvokin huonompaan suuntaan, että vielä Mk III V70:ssä nopeutta sai säädettyä napeista 1 km/h pykälissä mutta S90:ssä menee 5 km/h portaissa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siinä kyllä mennyt Volvokin huonompaan suuntaan, että vielä Mk III V70:ssä nopeutta sai säädettyä napeista 1 km/h pykälissä mutta S90:ssä menee 5 km/h portaissa.
Joissain Volvon malleissa pystyy säätämään 1 kmh kerrallaan ylöspäin resume-nappia painamalla. Alaspäin ei tietty pääse samalla lailla. Ootko kokeillut? Siitä plusmiinus painikkeesta menee sen 5 kerralla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Siinä kyllä mennyt Volvokin huonompaan suuntaan, että vielä Mk III V70:ssä nopeutta sai säädettyä napeista 1 km/h pykälissä mutta S90:ssä menee 5 km/h portaissa.
Höpsistä.

Pikaisella painalluksella 5km/h kerrallaan, pidempään säätönappi pohjassa ihan askel kerrallaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun on kyse adaptiivisesta vakkarista, niin siihen tarvitsee aika monta nappulaa, kytkintä tai viiksen liikutusta. Erillinen viiksi on mielestäni perusteltu.

Vakkari päälle, vakkari pois, -1 km/h, +1 km/h, -10 km/h, +10 km/h, vakkariin nykyinen nopeus, lyhyempi etäisyys edellä ajavaan ja pidempi etäisyys edellä ajavaan. Unohtuiko vielä jotain?

Varmaan sen ratin nappuloillakin saisi toimimaan. Tämä taitaa olla aika pitkälti henkilökohtaisesta preferenssistä kiinni.
 

Särki

Jäsen
Vakionopeudensäätimistä olen ihmetellyt seuraavaa:



Onko siis noissa viiksissä jokin sellainen hyöty ratissa oleviin nappuloihin verrattuna jota minä en vain ole ymmärtänyt vai onko kyseessä pelkkä muinaisjäänne jota tietyt merkit väkisin roikottaa mallista toiseen mukana?
Tänä päivänä on vain niin paljon säädettävää, että ratista loppuu nappulat ja nappuloiden paikat, jos kaikkien toimintojen ohjaukset olisi vain ratissa.
Radion äänenvoimakkuus ja kanavat vaativat vähintään kaksi nappulaa ja yhden rullan. Puhelimenohjaus/äänikomennoille yksi näppäin. Digitaalinen mittaristo ja keskinäyttö vaativat ainakin yhden rullan ja tämän lisäksi yhden tai kaksi näppäintä. Ratinlämmitykselle on myös oma näppäimensä ratissa, mahdollisesti vielä jotain muita ominaisuuksia.
Tähän kun vielä yritetään mahduttaa vakionopeudensäätimen vaatimat näppäimet, niin ahdasta tulee.

Viiksimalliset toteutukset ovat olleet kyllä ihan toimivia mitä on itsellä tullut vastaan. Tosin jos harvoin joutuu outoon autoon, niin kyllä siinä on tovin sormi suussa kun yrittää saada vakkaria toimimaan halutulla tavalla, sen verran erilaisia toimintamalleja /symboleja eri merkeillä on.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Viiksivakkarissa on myös se etu, että sen voi helposti vaihtaa jos menee rikki. Rattinapit on hieman hankalampi tapaus. -20 mallin 3008 Pösössä on viiksi ja tosiaan se oli piilossa kun ensimmäisen koeajon tein talven pimeydessä. Yllä onkin jo listattu hyviä syitä erilliseen viikseen kun säädettävää on niin paljon etenkin adaptiivisessa vakkarissa. Mä olen tyytyväinen perinteiseen vakkariin, varsinkin sen jälkeen kun luin useita kommentteja liian lyhyestä välimatkasta edelläajavaan.
 

444

Jäsen
Viiksivakkarissa on myös se etu, että sen voi helposti vaihtaa jos menee rikki. Rattinapit on hieman hankalampi tapaus. -20 mallin 3008 Pösössä on viiksi ja tosiaan se oli piilossa kun ensimmäisen koeajon tein talven pimeydessä. Yllä onkin jo listattu hyviä syitä erilliseen viikseen kun säädettävää on niin paljon etenkin adaptiivisessa vakkarissa. Mä olen tyytyväinen perinteiseen vakkariin, varsinkin sen jälkeen kun luin useita kommentteja liian lyhyestä välimatkasta edelläajavaan.
Adaptiivisessa vakkarissa sitä haluttua etäisyyttä edellä ajavaan voi myös säätää useimmissa autoissa. Harmillisesti se ei toimi taaksepäin, koska toisinaan olisi hyvä saada hidastettua sen perseessä roikkuvan vauhtia niin, että turvaväli pysyy kunnossa.
Henkilökohtaisesti tykkään rattinappuloista. Seatissa tuo adaptiivinen vakkari näyttää tarvitsevan viisi nappia, joista kahta en myönnä käyttäväni koskaan. Viiksellisiäkin on tullut ajettua, mutta esim. Mersun vakkarin logiikka ei meinannut koskaan aueta mulle. Onneksi siitäkin pääsi eroon.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Adaptiivisessa vakkarissa sitä haluttua etäisyyttä edellä ajavaan voi myös säätää useimmissa autoissa. Harmillisesti se ei toimi taaksepäin, koska toisinaan olisi hyvä saada hidastettua sen perseessä roikkuvan vauhtia niin, että turvaväli pysyy kunnossa.
Henkilökohtaisesti tykkään rattinappuloista. Seatissa tuo adaptiivinen vakkari näyttää tarvitsevan viisi nappia, joista kahta en myönnä käyttäväni koskaan. Viiksellisiäkin on tullut ajettua, mutta esim. Mersun vakkarin logiikka ei meinannut koskaan aueta mulle. Onneksi siitäkin pääsi eroon.
Pösön ongelma olikin se säädön vajavaisuus. Etäisyys oli suurimmillaankin liian lyhyt, kivet ja nastat tulee ikävästi tauluun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pösön ongelma olikin se säädön vajavaisuus. Etäisyys oli suurimmillaankin liian lyhyt, kivet ja nastat tulee ikävästi tauluun.
Laakkosen myyjä oli joskus sitä mieltä, että Skodassa etäisyys on lyhimmilläänkin turhan pitkä. Olisi varmaan pitänyt pitää hänelle luento turvaväleistä.

Se on kyllä totta, että kun saa vaikka huollon sijaisauton, joka on eri merkkiä, niin kyllähän sitä yleensä eri merkin vakkarin kanssa tulee oltua ihan ulapalla.
 
Kun on kyse adaptiivisesta vakkarista, niin siihen tarvitsee aika monta nappulaa, kytkintä tai viiksen liikutusta. Erillinen viiksi on mielestäni perusteltu.

Vakkari päälle, vakkari pois, -1 km/h, +1 km/h, -10 km/h, +10 km/h, vakkariin nykyinen nopeus, lyhyempi etäisyys edellä ajavaan ja pidempi etäisyys edellä ajavaan. Unohtuiko vielä jotain?

Varmaan sen ratin nappuloillakin saisi toimimaan. Tämä taitaa olla aika pitkälti henkilökohtaisesta preferenssistä kiinni.
Mulla on adaptiivinen vakkari ja sen ohjaus ratissa, ja nuo hoituvat kahdella napilla ja kahdella ”ylös/alas”-säätimellä. Ei mitään ongelmia, autona Hyundai.
 

Liitteet

  • IMG_5225.jpeg
    IMG_5225.jpeg
    28,4 KB · kertaa luettu: 81

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Toinen hienous joka on pitänyt välillä kytkeä pois päältä on kaistavahti. Se on ihan hyvä ajatus, mutta kun noita reikäisiä teitä pitää pujotella, niin en halua taistella automatiikkaa vasten. Muutenkin se aiheutti pari väliin jäänyttä lyöntiä kun ensimmäisiä kertoja autolla ajelin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onkohan se joku asetus tms määräys, että vakkarissa on oltava tuo on/off katkaisija erikseen. Aika turha. Vai miksi se ylipäätään pitäisi laittaa pois päältä? Huyndaissa ilmeisesti on ja off vielä eri nappuloina (cruise ja cancel?) @Temptation
 

444

Jäsen
Toinen hienous joka on pitänyt välillä kytkeä pois päältä on kaistavahti. Se on ihan hyvä ajatus, mutta kun noita reikäisiä teitä pitää pujotella, niin en halua taistella automatiikkaa vasten. Muutenkin se aiheutti pari väliin jäänyttä lyöntiä kun ensimmäisiä kertoja autolla ajelin.
Todellakin paperilla hyvä keksintö ja toiminee olosuhteissa, joihin ei sisälly lunta ja sohjoa. Tää Seatin rimpula yrittää lisäksi tulkita niitä kaistoja sielläkin, mihin niitä ei edes ole erikseen merkitty, eli joutuu n. 90 % kerroista kytkemään pois päältä. Täytyykin tutkia, josko jollain obd-lukijalla saisi sen deaktivoitua oletusarvona, koska harvoin siitä on tähän asti ollut mitään hyötyä. Toki auttaa kesäkeleillä motarilla keskittymään epäolennaisiin asioihin.
 
Onkohan se joku asetus tms määräys, että vakkarissa on oltava tuo on/off katkaisija erikseen. Aika turha. Vai miksi se ylipäätään pitäisi laittaa pois päältä? Huyndaissa ilmeisesti on ja off vielä eri nappuloina (cruise ja cancel?) @Temptation
Tuo oli näemmä hieman erimallinen ratti sittenkin, ei ole enää cancelia tuossa vaan muistaakseni joku ”valitse itse sisältö”-nappi. Cancel hoituu painamalla oikeanpuoleista ylös/alas-säädintä tai tietysti myös jarrupolkimella. Anyways.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse ostin nykyisen 2010 Suzuki sx4 autoni vuonna 2014. Erinomaisesti on palvellut tämä. Kuluvia osia on vain vaihdeltu. Pitkään oon ajatellut päivittäväni auton uudempaan malliin, mutta toistaiseksi en ole nähnyt mitään syytä, kun nykyinen kuljettaa huoletta paikasta a paikkaan b. Välillä olen melkein toivonut, että tulisi joku vika, jonka varjolla vaihtaa uudempaan. Ajetaan nyt nämä halvat kilsat niin kauan, kuin tällä kiesillä pääsee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös