Autoiluketju

  • 3 190 114
  • 18 516

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saatan valehdellakin, mutta elän käsityksessä, että sähköauton kiihtyvyyskäyrä on sellainen, että jos motarinopeuksissakin halutaan järkevästi kiihdyttää, niin 0-100 on automaattisesti aika sutjakka. Eli jos haluaisi hitaamman kiihdytyksen, niin se pitäisi erikseen rajoittaa. Huiput ei kai sähkäreillä lähtökohtaisesti pärjää bensavehkeille?

Se on juuri näin. Kun mennään ilman vaihteita ja koko moottorin vääntö heti käytössä, olisi kalliimpaa rajoittaa sitä kiihtyvyyttä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Saatan valehdellakin, mutta elän käsityksessä, että sähköauton kiihtyvyyskäyrä on sellainen, että jos motarinopeuksissakin halutaan järkevästi kiihdyttää, niin 0-100 on automaattisesti aika sutjakka. Eli jos haluaisi hitaamman kiihdytyksen, niin se pitäisi erikseen rajoittaa. Huiput ei kai sähkäreillä lähtökohtaisesti pärjää bensavehkeille?
Käytännössä eli tavallisessa ajossa ongelmia lienee vähän, mutta kritisoin lähinnä ylitehokkaita vehkeitä, jotka päätyvät vääriin (kokemattomiin) käsiin. Eivät malta olla kokeilematta kiihtyykö peli oikeasti 0-100 alle 5 sek.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Käytännössä eli tavallisessa ajossa ongelmia lienee vähän, mutta kritisoin lähinnä ylitehokkaita vehkeitä, jotka päätyvät vääriin (kokemattomiin) käsiin. Eivät malta olla kokeilematta kiihtyykö peli oikeasti 0-100 alle 5 sek.
Juu, kyllähän markkinamiehet on keksineet, että "kiihtyy kuin Formula" on ihan kiva myyntivaltti eikä sillä ominaisuudella pitäisi ihmisen mitään tehdä. Ja jos sellaisen antaa ihmiselle, niin on hyvä kysyä itseltään, että antaisinko tälle ihmiselle testiin Ferrarin. Ja toki niinkin, että jos tulee yllättävä tilanne, niin tavallinenkin ihminen voi lyödä lämän tiskiin kun pitää päästä alta pois ja sitten todellakin mennään. Eli ehdottomasti samaa mieltä, varmasti noilla tulee vaaroja ja jälkeä. Varsinkin jos isi on just vaihtanut ikivanhan Corollan brännäriin Teslaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käytännössä eli tavallisessa ajossa ongelmia lienee vähän, mutta kritisoin lähinnä ylitehokkaita vehkeitä, jotka päätyvät vääriin (kokemattomiin) käsiin. Eivät malta olla kokeilematta kiihtyykö peli oikeasti 0-100 alle 5 sek.

Ja osittain kai sen takia esim Teslojen vakuutusmaksut ovat korkeammat ja vakuutusyhtiön edustajat kyselevät onko kokemusta tehokkaiden autojen ajamisesta vakuutusta ottaessa..
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Patteriautoilijat tuntuvat pääsääntöisesti ajavan aika maltillisesti autoillaan, sekä kiihdytys- ja matkanopeuksissa. Tämä on oma kokemukseni.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Se on juuri näin. Kun mennään ilman vaihteita ja koko moottorin vääntö heti käytössä, olisi kalliimpaa rajoittaa sitä kiihtyvyyttä.

Eh. Miten tuo nyt sitten olisi sen kalliimpaa?

Edit. Vai onko sähköautoissa kaasupolkimen paikalla on/off-kytkin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eh. Miten tuo nyt sitten olisi sen kalliimpaa?

Edit. Vai onko sähköautoissa kaasupolkimen paikalla on/off-kytkin?

No siten, kun sinne pitää laittaa lisää rajoitusta, käytännössä softaa väliin. Kaikki ylimääräiset asiat maksavat.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Eikös Teslan Plaid-malleissakin pidä kytkeä joku rata-tila päälle että saa täyden kiihtyvyyden käyttöönsä? Muistelisin että samaa käytäntöä on muutenkin noissa tehokkaimmissa sähkiksissä eli noita sinällään jo softalla rajoitetaankin oletuksena.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No siten, kun sinne pitää laittaa lisää rajoitusta, käytännössä softaa väliin. Kaikki ylimääräiset asiat maksavat.

Toistan kysymykseni. Onko sähköauton "kaasupoljin" mallia on/off? Uskaltaisin väittää, että käytännössä aivan joka ikisessä sähköautossa kiihtyvyyttä rajoitetaan tavalla tai toisella. Olisihan tuollainen rajoittamaton auto melkoisen hankala tai no oikeastaan aika lailla mahdoton ajettava.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toistan kysymykseni. Onko sähköauton "kaasupoljin" mallia on/off? Uskaltaisin väittää, että käytännössä aivan joka ikisessä sähköautossa kiihtyvyyttä rajoitetaan tavalla tai toisella. Olisihan tuollainen rajoittamaton auto melkoisen hankala tai no oikeastaan aika lailla mahdoton ajettava.

Melko vähän sitä rajoitetaan. Toistan kommenttini - kaikki ylimääräinen maksaa.
 

444

Jäsen
Ehkä tämä on vähiten väärä ketju kysymykselle, joten tänne siis. Vein tuossa eilen illalla auton lataukseen, kun kerrankin oli paikka vapaana. Kyseisessä paikassa on sunnuntaisin 4h kiekkopaikkoja klo 10-18. Saisinko sakot, jos ajan paikalle pääsiäissunnuntaina klo 23 ja laitan automaattisesti ja epähuomiossa kiekon osoittamaan aikaa 23 ja haen auton pois seuraavana päivänä (pääsiäismaanantai eli sunnuntai) klo 12? Itse ajattelisin, että kyllä, vaikkakin olen kiekon mukaan saapunut paikalle silloin, kun sitä ei ole tarvinnut käyttää ja itse käyttöpakko on alkanut 11h myöhemmin. Tuolloin voitaisiin periaatteessa ajatella, että ajaa saman asian kuin kääntämällä se suoraan osoittamaan klo 10. Mutta tulkitsisiko parkkipirkko sitä niin vai toteaisiko vain, että ”kikkelis kokkelis, mitäs läksit” ja muistuttaisi 60€ arvoisella etusetelillä?

Ei ole vielä tapahtunut ainakaan minulle, mutta en yhtään ihmettelisi, jos tämänhetkisellä keskittymiskyvyllä joskus kävisi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@444 mun tulkinta olisi, että saat sakot ja tulkittaisiin sinun pysäköineen edellisenä päivänä klo 11 siihen jolloin tuo 4 tunnin raja ylittyi klo 15.
 

444

Jäsen
@444 mun tulkinta olisi, että saat sakot ja tulkittaisiin sinun pysäköineen edellisenä päivänä klo 11 siihen jolloin tuo 4 tunnin raja ylittyi klo 15.
Niin joo, en mä muistanut että noissa manuaalikiekoissa on 12h kello.
Mutta siis mulla on automaatti”kiekko”, joka säätää pysäköintiajan seuraavaan puolituntiseen siinä vaiheessa, kun liike pysähtyy. Tuo näyttäisi em. tapauksessa pysäköintiajaksi klo 23.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Niin joo, en mä muistanut että noissa manuaalikiekoissa on 12h kello.
Mutta siis mulla on automaatti”kiekko”, joka säätää pysäköintiajan seuraavaan puolituntiseen siinä vaiheessa, kun liike pysähtyy. Tuo näyttäisi em. tapauksessa pysäköintiajaksi klo 23.
Jos siis näkyy kellonaikana 23:00, niin ei ole tulkinnanvaraa -> ei sakkoa. Ainakin teoriassa.
 

Gooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nimenomaan se pysäköintiaika (tai seuraava tasa/puolituntinen) siihen kiekkoon kuuluu laittaa eli 11/23 ei mitään muuta. Parkkipirkot kyllä osaavat säännöt, eli sakkoja ei tule.

2 §
Pysäköinnin alkamisajan merkitseminen
Pysäköinnin alkamisajaksi on merkittävä aika, jolloin ajoneuvo pysäköidään. Alkamisajaksi voidaan merkitä myös pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti riippuen siitä, kumpi ajankohta on aikaisempi.

Pysäköinnin alkamisaika merkitään 1 momentissa mainitulla tavalla, vaikka pysäköintikiekon käyttövelvollisuus olisi voimassa vain osan pysäköintiajasta. Pysäköintikiekkoa ei tarvitse käyttää, jos pysäköinti tapahtuu kokonaan kiekon käyttövelvollisuuden voimassaoloajan ulkopuolella.

Pysäköinnin alkamisaikaa ei saa pysäköintikiekon käyttövelvollisuuden voimassaoloaikana muuttaa.
Edit: tässä vielä iltasanomista linkki liittyen asiaan: Yleinen parkkikiekon käyttövirhe tuottaa harvoin maksulapun
 
Viimeksi muokattu:

chubster

Jäsen
Autoasiantuntija taas paikalla!

Vaihdoin talven aikana autoa, katoin kesärenkaita sen verran, että kyllä ne löytyy ja pintaa on reilusti. Paremmat pinnaltaan kuin yleensä autoa ostaessa käytettynä minun kokemuksen mukaan. Toki auto myös uudehko vm21.

Tänään kävin rengashotellilla vaihtamassa kesärenkaat alle ja sitten autoa ihaillessa kotipihassa huomasin että perkele renkaat on eri merkkiset edessä ja takana. Autismi heräs heti henkiin.

Sanokaa nyt joku, että ei tämä käy ja pakko hakea toista laatua kaks lisää, että saan saman merkkiset renkaat joka puolelle.

Edessä continental premium contact 6 ja takana michelin primacy 4. Michelinit ehkä hitusen vielä enemmän pintaa.

Muutenhan nuo on samaa laatua tietty, mutta contit on 93Y ja michelinit oli 93 ja joku muu kirjain, en muista mikä, ehkä H.

Eli, onko nyt vaan oma ocd joka tosta häiriintyy vai onko jotain oikeasti ajoturvallisuuteenkin vaikuttavaa?

Ei ole tällainen tilanne aikaisemmin ollut 17 vuoden autoilu ja autonomistamisuran aikana.
 
Viimeksi muokattu:

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Autoasiantuntija taas paikalla!

Vaihdoin talven aikana autoa, katoin kesärenkaita sen verran, että kyllä ne löytyy ja pintaa on reilusti. Paremmat pinnaltaan kuin yleensä autoa ostaessa käytettynä minun kokemuksen mukaan. Toki auto myös uudehko vm21.

Tänään kävin rengashotellilla vaihtamassa kesärenkaat alle ja sitten autoa ihaillessa kotipihassa huomasin että perkele renkaat on eri merkkiset edessä ja takana. Autismi heräs heti henkiin.

Sanokaa nyt joku, että ei tämä käy ja pakko hakea toista laatua kaks lisää, että saan saman merkkiset renkaat joka puolelle.

Edessä continental premium contact 6 ja takana michelin primacy 4. Michelinit ehkä hitusen vielä enemmän pintaa.

Muutenhan nuo on samaa laatua tietty, mutta contit on 93Y ja michelinit oli 93 ja joku muu kirjain, en muista mikä, ehkä H.

Eli, onko nyt vaan oma ocd joka tosta häiriintyy vai onko jotain oikeasti ajoturvallisuuteenkin vaikuttavaa?

Ei ole tällainen tilanne aikaisemmin ollut 17 vuoden autoilu ja autonomistamisuran aikana.
Tärkein seikka lienee, että samalla akselilla on keskenään samanlaiset renkaat. Tämähän sinulla pätee. Akseleiden välillä voi tietenkin olla vaihtelua. Noiden eri rengasmallien kuviokin taitaa olla keskenään aika samanlainen.

Kantavuus- ja nopeusluokat on kuitenkin syytä mitoittaa yli autonvalmistajan suosituksen. Kantavuushan sinulla onkin sama molempien akseleiden rengastuksella (93). Nopeusluokka Y on 300 km/h ja H vastaavasti 210 km/h. Olisiko tuo H kuitenkin V (240 km/h) tai W (270 km/h)? Vastaisi hieman paremmin Y:tä.

Katso auton käyttöohjekirjasta se valmistajan suositus ennen rengaskaupoille lähtemistä.
 

chubster

Jäsen
Tärkein seikka lienee, että samalla akselilla on keskenään samanlaiset renkaat. Tämähän sinulla pätee. Akseleiden välillä voi tietenkin olla vaihtelua. Noiden eri rengasmallien kuviokin taitaa olla keskenään aika samanlainen.

Kantavuus- ja nopeusluokat on kuitenkin syytä mitoittaa yli autonvalmistajan suosituksen. Kantavuushan sinulla onkin sama molempien akseleiden rengastuksella (93). Nopeusluokka Y on 300 km/h ja H vastaavasti 210 km/h. Olisiko tuo H kuitenkin V (240 km/h) tai W (270 km/h)? Vastaisi hieman paremmin Y:tä.

Katso auton käyttöohjekirjasta se valmistajan suositus ennen rengaskaupoille lähtemistä.
Kävin kurkimassa ja tuo michelin tosisaan on 93H ja tuolle rengastukselle tarra auton ovessa ilmoittaa juuri tuon 93H eli ainakaan valmistajan ohjeiden alle ei nopeusluokassa siis mennä.

Kaiketi noilla siis ajaa, mutta saa nähdä kauanko oma mieli kestää järkkymättä eriparia olevia sukkia autossa.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Kävin kurkimassa ja tuo michelin tosisaan on 93H ja tuolle rengastukselle tarra auton ovessa ilmoittaa juuri tuon 93H eli ainakaan valmistajan ohjeiden alle ei nopeusluokassa siis mennä.

Kaiketi noilla siis ajaa, mutta saa nähdä kauanko oma mieli kestää järkkymättä eriparia olevia sukkia autossa.
Ei muuta kuin kovaa ajoa!
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Tuli tovi sitten ostettua 2016 Audi A4. Kellään tietoa missä tuo renkaiden yhden pultin avain sijaitsee? En huomannut liikkeessä kysyä ja olisi nyt renkaiden vaihtoon flow päällä.

E: löytyi.
 
Viimeksi muokattu:

Kotiluola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eli, onko nyt vaan oma ocd joka tosta häiriintyy vai onko jotain oikeasti ajoturvallisuuteenkin vaikuttavaa?
Kun takana on paremmat renkaat ja molemmat parit laatumerkkejä, niin ei pitäisi olla käytännössä väliä. Itse ajoin vastaavalla yhdistelmällä monta kesää kunnes meni kumit vaihtoon. Tiedän kuitenkin joitain autoilijoita, jotka ovat vaihtaneet vastaavassa tilanteessa renkaat, koska eivät halunneet ajaa eriparisilla renkailla.

Toki jos toinen pari olisi jotain Kiinan halpiskumia tms, niin alkaisi olla käytännön merkitystä. Tai jos toinen pari olisi huomattavasti vanhempi. Renkaissa on isojakin eroja hiljaisuudessa, polttoainetaloudessa ja vesiliirtoherkkyydessä. Kuinka paljon näillä on sitten merkitystä käytännössä, sitä on vaikea mennä sanomaan, kun riippuu niin monesta tekijästä (auto, ajoavut, ajotapa, kuskin kokemus, tien kunto, sää, renkaan ikä). Tämän takia kannattaa kuitenkin suosia laadukkaita, samantasoisia renkaita, jos on tuollainen 2+2 rengastus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Niin on Pirkanmaallakin tiet tuollaisessa kunnossa, onkohan ostettu tarvikkeet joltakin paikalloselta sarmasteelta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös