Autoiluketju

  • 3 194 516
  • 18 516

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan enemmän ihmettelyketjun kamaa, mutta jos autossa on keyless-järjestelmä, miten voi varmistua ovien lukittumisesta? Pitää vaan luottaa? Aina tottunut kokeilemaan, että onhan ne lukossa.
Varmaan uusissa autoissa hienompia systeemejä, mutta Saabissa kun keyless-lukitseminen tapahtuu kahvaa koskettamalla niin kyllä sen kuulee kun ovet napsahtaa lukkoon. Samalla tavalla kuin auton vieressä kaukkarista painaessa, en ainakaan itse koe tarvetta vetää kahvasta silloinkaan.
Edit: Niin ja tietysti ne nipukat menee alas myös.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kokeilee takaovista. Ainakin useissa autoissa aukeaa vain etuovet, joissa tunnistimet kosketukselle.
Tämä on kai se ratkaisu. Mutta ensin pitää selvittää valikkohelvetistä, mikä asetus on päällä. Vaihtoehtoina kun on myös "kaikki ovet".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokeilee takaovista. Ainakin useissa autoissa aukeaa vain etuovet, joissa tunnistimet kosketukselle.
Enyaqissa myös takaovissa sensorit, mutta näkeehän lukituksen peilien asennosta jos ja kun peilit kääntyvät koria kohti auton ollessa lukittuna. Voihan sitä myös painaa ”avaimesta” ovien lukitusta ja kuunnella naksahtavatko ovet lukkoon. Jos ei kuulu naksahdusta ovet olivat jo lukossa. @Leon
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Tadu Juu niin näkee ja kuulee. Mutta vainoharhainen kokeiluntarve on perua niiltä ajoilta, kun ranskattaren takaovi oli talvisin hiukan kenkku. Se piti ihan oikeasti varmistaa joka kerta, tai meni yöunet.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kaverini alkoi ladata nimenomaan e-hybrid cayennea kun tajusi että 330hv akku tyhjänä ja 450hv täynnä. Motivaattori se on sekin. Ja tosiaan omistakin tutuista kaikki hybridistit on ainakin joskus ladanneet, mutta järjestään kaikilla suurin motivaattori hybridin valintaan on ollut se autovero.
Tämäkin ohjaa silti autokantaa vähähiilisempään suuntaan, koska aika suurella todennäköisyydellä se auton seuraava haltija tulee ajamaan paljon sähköllä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Varmaan uusissa autoissa hienompia systeemejä, mutta Saabissa kun keyless-lukitseminen tapahtuu kahvaa koskettamalla niin kyllä sen kuulee kun ovet napsahtaa lukkoon. Samalla tavalla kuin auton vieressä kaukkarista painaessa, en ainakaan itse koe tarvetta vetää kahvasta silloinkaan.
Edit: Niin ja tietysti ne nipukat menee alas myös.
Omassa taittuvat myös sivupeilit kun lukitsee, valot välähtävät ja kuulee kun naksahtaa lukkoon. Ei varmaan enempää tarvi. Ai niin, ja ajonestolaitteen valo alkaa vilkkua kojelaudalla.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Varmaan enemmän ihmettelyketjun kamaa, mutta jos autossa on keyless-järjestelmä, miten voi varmistua ovien lukittumisesta? Pitää vaan luottaa? Aina tottunut kokeilemaan, että onhan ne lukossa.
Kugassa voi heti lukitsemisen jälkeen vetää kahvasta ja varmistaa että ovi meni lukkoon. Toki jos haluaa kokeilla kaikki ovet niin sitä seuraavan oven kahvan vetäminen taas avaa lukituksen…
 
Nämä vain tosiaan ovat enimmäkseen ”kuuleman mukaan”, korjaamo- ja katsastustilastot eivät tätä makrotasolla tue. Tämä korostuu varmasti toki jonkun Porschen kohdalla, mutta niiden osuus pheveistä on kohtalaisen olematon.
Kyllä tämä ihan todellinen "ongelma" on, eli työsuhde plugareita monet lataavat vähän jos ollenkaan. Tämän vuoksi myös autoedun verotusarvon alennus näille "vähäpäästöisille" plugareille on järjetön ja se olisi pitänyt rajata koskemaan korkeintaan käyttöetua.

 
Kyllä tämä ihan todellinen "ongelma" on, eli työsuhde plugareita monet lataavat vähän jos ollenkaan. Tämän vuoksi myös autoedun verotusarvon alennus näille "vähäpäästöisille" plugareille on järjetön ja se olisi pitänyt rajata koskemaan korkeintaan käyttöetua.

Järjettömintä plugareissa on että käsittääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) myös käyttövoimavero on puolet pienempi vs. täyssähköauto.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä tämä ihan todellinen "ongelma" on, eli työsuhde plugareita monet lataavat vähän jos ollenkaan. Tämän vuoksi myös autoedun verotusarvon alennus näille "vähäpäästöisille" plugareille on järjetön ja se olisi pitänyt rajata koskemaan korkeintaan käyttöetua.

Nyt siellö on automarkkina täynnä käytettyjä plugareita niille persaukisille, joilla ei ole varaa ostaa uutta.

Mutta joo kyllähän ladattavab plugarin tukeminen vapaan autoedun muodossa on ollut älytön ratkaisu. Jos kerran bensa sisältyy hintaan, niin miksi se kuski ajaisi sähköllä? Käyttöetu ihan eri asia.
 

hege

Jäsen
Meillä duunissa kun siirryttiin plugari tai täyssähkökantaan niin samalla linjaus muuttui juurikin käyttöetuun ja meillä lienee ollut linjauksena plugari tai täyssähkö jo nelisen vuotta ellei pidempään ja siihen suuntaan ohjattiin jo aikaisemmin co2 rajoilla ja niiden ylityksistä tulevillä maksuilla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En tiedä, onko tämän vai Helsinki-ketjun asiaa, mutta kun plugareiden latauksesta nyt puhutaan niin kerron tässä.

Yksi tuttava, joka asuu kantakaupungissa kertoi, ettei voi käytännössä ladata Helenin tolpista kotona, koska asukaspysäköintilupa ei oikeuta niille paikoille. Eli sen lisäksi, että maksaisi sähköstä, joutuisi vielä maksamaan pysäköinnistä aikaperusteisesti. Hienoa politiikkaa taas tehty! Ei mitenkään olisi mahdollista, että asukas pysäköinti luvalla saisi pysäköidä siihen vaikkapa 4h?

Vaikuttaa siltä, että meille kadunvarsipysäköitsijöille ekologisin vaihtoehto on joko itselataava hybridi tai bioetanoli / biodiesel.

Kirsikkana kakun päälle nämä plugarit saavat sen asukaspysäköintiluvan halvemmalla, mutta jälkiasennus etanoliin ei saa (tehdastekoiseen kyllä saisi).
 

444

Jäsen
Alkaa palaa käpy tän Seatin kanssa. Ongelma on siis (kaikkien talviongelmien lisäksi) sellainen, että en saa Seat Connectia toimimaan. Tai siis en saa asetettua itseäni auton pääkäyttäjäksi. Olen ollut asiasta ensimmäisen kerran vajaat pari kuukautta sitten tukeen yhteydessä. On kuulkaa otettu kuvia ja videoita, palautettu tehdasasetuksia ja buutattu infotainmentia sun muuta. Lopulta tuli käsky viedä auto huoltoon, jossa ajavat väkipakolla uusimman softan sisään ja sillä kuulemma tulee kuntoon. Heti tammikuun loppuun sain ajan. Uusimmat softat sisään ja vittusaatana kun edelleenkään ei toimi. Huolto nosti kädet ilmaan. Tekivät kyllä kaikkensa, mm. vaihtoivat avaimiin paristot pyytämättä ja veloittivat siitä, mutta kun tuollainen ohje tuli ylhäältä, niin sillä mentiin. Laitoin jälleen tukeen kyselyä, että mitä helvettiä, takuun alainen auto ja kaikkea, ja taas otettiin kuvaa ja videota ja perkele. No nyt ollaan sitten vietetty viikko radiohiljaisuutta. Toki heti seuraavana päivänä tuli sähköpostia otsikolla ”Meillä on sinulle uutisia!” Sisältö oli, että meillä ei ole mitään kerrottavaa vielä. Kiitos siitäkin.

Eli mulla on uus hieno auto (no ei se uus ole, alle kaks vuotta vanha), jossa on hienoja etäkäyttötoimintoja ja kaikkea. Ja niiden toimivuus on sama kuin 80-luvun Datsunissa. Eli niitä ei käytännössä ole, kun en pysty ottamaan tuota käyttöön. Ja kukaan ei tee asialle mitään. Onko tää nyt sellainen asia, että pitäisi alkaa hätyytellä auton myynyttä tahoa asian tiimoilta vai mahdollisesti toivoa, että espanjalaiset insinöörit saavat lattensa latkittua ja alkavat miettiä, että saisikohan sen koko paskan jotenkin resetoitua? Autolla voi toki ajaa ja se ottaa töpselistä sähköä nätisti vastaan. Mutta jos mä maksan ominaisuuksista, niin on kai mulla oikeus olettaa, että ne valmistajankin mainostamat hienot tingentangelit myös toimivat?
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En nyt löytänyt erikseen ketjua auton ostamisesta, niin laitetaan tänne. Eli olisi nyt tarkoitus ostaa ensimmäinen oma auto, joka tulee samalla myös työkäyttöön eli saan laskutettua kilometrikorvaukset itselleni (53 senttiä/km ilmeisesti 2023). Kilsoja tulee vuodessa 25-40k, joten auto varmasti ottaa tässä ns. osumaa samalla. Olen katsellut semmoisia n.35000€ maksavia farkkuja ja noissa näyttäisi olevan sen verta hyvin valinnan varaa, että merkkikään ei ole ihan nyt vielä varma. Tarvitsen työn puolesta sen verran tavaraa mukaan, että farmari on ainoa vaihtoehto.

Onko jollain kokemusta tämmöisestä tai kuultuja juttuja mahdollisista sudenkuopista tai muusta mitä kannattaisi ottaa huomioon etukäteen jo? Autokauppiaat ovat jokainen sanoneet tähän asti, että kannattaisi kysyä vielä työpaikalta uudestaan saisiko sieltä auton, koska tuo ei ilmeisesti heidän kannaltaan olisi se kannattavin vaihtoehto, mutta työnantajan näkemys on eri, joten tässä ollaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Masculine Saanee olla siis käytetty?

Veikkaan, että yksi universaaleimmin kehutuista autoista tuossa hintaluokassa on Skoda Superb. Nuo ovat varsin luotettavia, huoltohinnat ovat maltilliset, tavaratila on aidosti valtava ja autona hyviä, siis ajettavuudeltaan, ajoasennoltaan jne. Ja kun tuon verran olet valmis investoimaan, saat helposti L&K-varustelutason, tehokkaan moottorin ja nelivedon (muistaakseni 80-20 tms., mutta auttaa kuitenkin talvella). Tässä esimerkkitapaus:

Kaverillani oli tuollainen, mutta diesel-versiona, ja se oli kyllä aidosti hyvä ja hieno auto. Hän ajoi vuodessa n. 70tkm ostettuaan auton vuoden ikäisenä, eikä mainittavia vikoja ollut.

Itse ajan Passattia, joka on toki vm. 2017, etuvetoinen ja pikkumoottorinen, ja siten huomattavasti edullisempi, mutta mikään ei ole mennyt vielä vikaan. Ts. ainoat huoltokäynnit ovat liittyneet öljyn ja jarrujen vaihtoon. Kaikki toimii ja mikään ei natise.

Niinpä näillä premisseillä sanoisin, että VAG-ongelmat ovat ainakin näiden kahden mallin osalta jääneet sinne 2014 vuoden paikkeille. (Itse tein aivan valtavan pohjatyön tutkiessani, mitkä yhdistelmät olivat niitä vikaisimpia mitä tulee eri vaihdelaatikkoihin ja moottoreihin).
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
. Eli olisi nyt tarkoitus ostaa ensimmäinen oma auto, joka tulee samalla myös työkäyttöön eli saan laskutettua kilometrikorvaukset itselleni (53 senttiä/km ilmeisesti 2023). Kilsoja tulee vuodessa 25-40k, joten auto varmasti ottaa tässä ns. osumaa samalla
Jos kilometrit lähentelee 40k, niin kannattaa harkita myös täyssähköauton hankintaa. Farmareita ei sähköautoissa vielä liikaa ole markkinoilla, mutta useissa SUV- malleissa sisätilat kuitenkin vastaavalla tasolla. Mikäli kotilataus on mahdollista, niin kannattaa ainakin tutustua malleihin. Esimerkiksi Teslan Y:n hinta on juuri tippunut, joten se pitänee suht hyvin arvonsa ja kalliin hankintakulun saat katettua edullisemmilla käyttökuluilla.

Muutamalla tutulla ollut tätä 21-vuosimallin Skoda Octavia/Suberbia ja niissä on ollut yllättävän paljon ongelmia... voi olla myös sattumaa.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Masculine Saanee olla siis käytetty?
Saa olla ja olisi tarkoitus myös olla. Skoda voisi olla kyllä hyvä vaihtoehto myös. Tuo linkin takana oleva auto olisi kyllä oikein passelin oloinen ja olen menossa myös Turkuun käymään tässä viikon sisään, niin voishan tuota käydä katsomassa.
Jos kilometrit lähentelee 40k, niin kannattaa harkita myös täyssähköauton hankintaa. Farmareita ei sähköautoissa vielä liikaa ole markkinoilla, mutta useissa SUV- malleissa sisätilat kuitenkin vastaavalla tasolla. Mikäli kotilataus on mahdollista, niin kannattaa ainakin tutustua malleihin.
Minulla on pistorasia oven edessä jonka saisi hyvin helposti muutettua ihan kunnon latauspaikaksi (paritalon sähkökeskus n.3m päässä), joten tämä on ollut yhdessä kohtaa hyvin vahvassa harkinnassa. Nuo hinnat ja sähköautojen sisätilojen materiaalit vaan saavat vähän karvat pystyyn, kun vaikka työni nyt ei mitään kurassa raksalla tarpomista ole niin joudun kuitenkin työkaluja ja muuta tarviketta kantamaan mukana. Moni noista täyssähköistä myös näyttää semmoiselta avaruussukkulalta sisältä, joka on vähän epämiellyttävää. Skoda Enyaq oli jossain kohtaa ihan oikeasti harkinnassa, koska se näyttää hyvin normaalilta, mutta jokin siinäkin sitten tökki.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko jollain kokemusta tämmöisestä tai kuultuja juttuja mahdollisista sudenkuopista tai muusta mitä kannattaisi ottaa huomioon etukäteen jo? Autokauppiaat ovat jokainen sanoneet tähän asti, että kannattaisi kysyä vielä työpaikalta uudestaan saisiko sieltä auton, koska tuo ei ilmeisesti heidän kannaltaan olisi se kannattavin vaihtoehto, mutta työnantajan näkemys on eri, joten tässä ollaan.
Itselläni ollut jo vuosia tilanne, että työsuhdeauto ei kertakaikkiaan ole mahdollinen riippumatta siitä kuinka paljon tulee kilometrikorvauksia. Joskus laskutin työnantajaani useita satoja euroja kuussa, mutta nykyään vähän vähemmän. Pidin silloin nyrkkisääntönä, että matkalaskuista tulee n. 50 % nettovoittoa, kun ajaa halvalla autolla, eikä hirveästi tuhlaa tien päällä. Tosiasiassa vaihteluväli voi olla todella valtava...

Varsinaisia sudenkuoppia en näe. Auto omana ja työhön liittyvistä ajoista laskutus työnantajalle, on aika selkeä toimintatapa. Omalla kohdalla ainoa negatiivinen puoli tulee siitä, että uusi tai uudehko auto ei ole vaihtoehto - ja kaikki kulut tulevat itselle maksettavaksi.

Autoliike hyötyisi varmasti eniten mahdollisimman arvokkaasta työsuhdeautosta, ja siihen liittyvistä huolloista, joten on helppo ymmärtää, että automyyjä yrittää viimeiseen asti puhua sen puolesta.

Kilometrikorvausten suhteen tosiaan hyöty riippuu paljon siitä kuinka kalliilla autolla ajaa, paljonko on kulutus ja mitä huollot maksavat. Oma valintani on ollut ajaa edullisilla n. 12 000 - 16 000 € autoilla, pitää niitä pitkään ja huollattaa säännöllisesti, mutta halvalla (huoltotarjouksiin tarttuminen tai kilpailutus). Merkkiliikkeissä huollattaminen ja erityisesti korjaukset ja kuluvien osien vaihdot voi olla aivan törkeän kallista, kun taas pikkuliikkeitä kilpailuttamalla voi saada työn tehdyksi murto-osalla (esim. 2 000 € -> 400 €).

Varmasti hienoimmissa autoissa on hienompia ominaisuuksia, joita jokainen riippumaton yksityiskorjaamo ei tunne. Ja tietotekniikan lisääntyminen muuttanee pelikenttää koko ajan. Mutta esim. jarrupalojen ja -levyjen vaihdon ei pitäisi olla rakettitiedettä, ja niitä menee kaikissa autoissa vaihtoon säännöllisin väliajoin.

Sinulla toki tulee paljon kilometrejä, joten siinä tilanteemme eroavat. Itse uskallan ostaa n. 80 000 - 100 000 km ajetun auton, koska minulla menee useita vuosia edes lähestyä 200 000 km rajaa. Toki painotan tunnetusti vähävikaisia autoja. Omassa käytössäni se on yksi tärkeimpiä kriteereitä (ymmärrän toki, että aina voi sattua hyvä tai huono yksilö). Nykyinen auto on ollut muutaman vuoden ajan vm. 2012 Lexus CT200h, ja sitä edelliset kuusi vuotta Corolla. Lexus ei ole koskaan käynyt pajalla kuin öljyn vaihdossa, ja läpäissyt aina katsastuksen. Corollaan tehtiin kerran mainittu jarruremontti. Toyota piti hyvin arvonsa: hinta putosi n. tonnin vuodessa. Odotan Lexukselta suunnilleen samaa (toki ymmärrän, että lainsäädännön muutokset ja polttoaineen hinta voivat vaikuttaa kysyntään).

Paljon ajavalle sähköauto voi olla vaihtoehto, mutta omalla kohdalla ei ainakaan niin pitkään kuin taloyhtiössä tai työpaikalla ei ole kunnollista latausmahdollisuutta.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nuo hinnat ja sähköautojen sisätilojen materiaalit vaan saavat vähän karvat pystyyn, kun vaikka työni nyt ei mitään kurassa raksalla tarpomista ole niin joudun kuitenkin työkaluja ja muuta tarviketta kantamaan mukana
Minulla itsellä Ioniq 5, eikä nyt ihan hirveästi sisätiloiltaan eroa muista nykyautoista. Joissain sähköautoissa paljon liikkuvalle työntekijälle myös sellaisia etuja, että niissä on pistorasiat myös virran ulosottoon.

Jos se 40 000km tulee mittariin, niin joka tapauksessa käyttökuluihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Jos polttoaine maksaa 2€/litra, niin yhden litran kulutuksen lisäys/100km tarkoittaa 800€ vuodessa. Eli suht maltillisella 5 litraa/100km kulutuksella vuodessa polttoaineisiin uppoaisi se 4 000€
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Masculine , jos noin paljon tulee kilometrejä niin painottaisin vahvasti ajomukavuutta, eli vakaus ja auton hiljaisuus ainakin kulutuksen lisäksi tietysti. Itselläni oli aikoinaan Superb, hyvä ajaa ja hyvät tilat mutta olihan se vähän äänekäs. Seuraavana BMW 500-farkku, vielä astetta mukavampi ajella ja huomattavasti hiljaisempi. Eli jos on yhtään ääniallerginen kuten minä niin katselisin "premiumien" suuntaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En tiedä, onko tämän vai Helsinki-ketjun asiaa, mutta kun plugareiden latauksesta nyt puhutaan niin kerron tässä.

Yksi tuttava, joka asuu kantakaupungissa kertoi, ettei voi käytännössä ladata Helenin tolpista kotona, koska asukaspysäköintilupa ei oikeuta niille paikoille. Eli sen lisäksi, että maksaisi sähköstä, joutuisi vielä maksamaan pysäköinnistä aikaperusteisesti. Hienoa politiikkaa taas tehty! Ei mitenkään olisi mahdollista, että asukas pysäköinti luvalla saisi pysäköidä siihen vaikkapa 4h?

Vaikuttaa siltä, että meille kadunvarsipysäköitsijöille ekologisin vaihtoehto on joko itselataava hybridi tai bioetanoli / biodiesel.

Kirsikkana kakun päälle nämä plugarit saavat sen asukaspysäköintiluvan halvemmalla, mutta jälkiasennus etanoliin ei saa (tehdastekoiseen kyllä saisi).

Jos on alueen asukas, ne Helenin tolpathan ovat lisämaksuttomia öisin, joten silloin voi kyllä ladata. Päivällä plugarin lataamisesta on melko vähän hyötyä ja vievät aika turhaan nopeammin lataavilta autoilta tolpan. Hagiksessa tosin taitavat olla kiekkopaikoilla latauspisteet.
 

Kit Carson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Kaikille autoilijoille, jotka liikkuvat erityisesti isommilla teillä.
Laittakaa nyt jumalauta ensin vilkku päälle ja sitten vasta painatte jarrua. En pysty käsittämään miten voi olla suurimmalle osalle niin vaikeaa.
Joko nää ei vaan ymmärrä tai ovat muuten vaan liikkeellä minä ensin mentaliteetilla. Tilanteita tulee joka päivä näiden aivottomien takia.
 

Glove

Jäsen
Kaikille autoilijoille, jotka liikkuvat erityisesti isommilla teillä.
Laittakaa nyt jumalauta ensin vilkku päälle ja sitten vasta painatte jarrua. En pysty käsittämään miten voi olla suurimmalle osalle niin vaikeaa.
Joko nää ei vaan ymmärrä tai ovat muuten vaan liikkeellä minä ensin mentaliteetilla. Tilanteita tulee joka päivä näiden aivottomien takia.
Suurimmassa osassa autojahan vilkku toimii vasta rattia käännettäessä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suurimmassa osassa autojahan vilkku toimii vasta rattia käännettäessä.
Paremmissa saksalaisissa pitää olla sekä ratti käännettynä että jarrupoljin painettuna samaan aikaan, että vilkkuviiksi vapautuu. Kääntymisen muistomerkki. Toisaalta, mitä se muille kuuluu mihin sitä ollaan menossa.
Oliko joku muu letkautus vielä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös