Autoiluketju

  • 3 315 290
  • 19 009

scholl

Jäsen
Designer kirjoitti:
Oletko käynyt potkiskelemassa Skoda Fabian renkaita? Jos et, niin käypäs. Voi yllättää positiivisesti. Itse olen tuollaista combia katsellut 1,4 dieselkoneella, mutta ovat vaan turhan hinnakkaita budjettiini nähden.

Viime pe himaan kannetussa Auto Bild Suomessa on käytettyjen pikkufarmareiden vertailu. Fabia Combi, 206 SW ja Cordoba Vario. Fabia sai neljä tähteä, muut kolme. N. 50tkm ajetuissa autoissa hinnat ovat alkaen n. Seat 10ke, Skoda 11,5ke ja Pösö 14ke.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Designer kirjoitti:
Oletko käynyt potkiskelemassa Skoda Fabian renkaita?

Neljän kuukauden koeajon jälkeen suosittelin Fabiaa. No, onhan se nyt mallia 2005, mutta olen ollut ainakin autoon julmetun tyytyväinen. Autohan on laadultaan kuin Volkkari, mutta hinnaltaan kuin Fiatti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
scholl kirjoitti:
Viime pe himaan kannetussa Auto Bild Suomessa on käytettyjen pikkufarmareiden vertailu. Fabia Combi, 206 SW ja Cordoba Vario. Fabia sai neljä tähteä, muut kolme. N. 50tkm ajetuissa autoissa hinnat ovat alkaen n. Seat 10ke, Skoda 11,5ke ja Pösö 14ke.
No tuo hinta ei olisi ongelma eikä mikään, mutta noita pikkudieseleitä on todella harvoin myynnissä suomessa. Lisäksi olen niin nirso, että haluan autoon ilmastoinnin ja vakionopeudensäätimen, sekä lisäksi mielellään kodotetun maavaran tuohon Fabiaan. Ei ole juuri tarjontaa käytetyissä, joten uuteen menisi, ja hinta on silloin 22-23 tuhatta euroa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Ainakin Fiatissa on viiden vuoden takuu, toisin kuin kansanautoissa. Ja itse asiassa se uusi Croma farkku on yllättävän hyvän näköinen, Passat tulee ensimmäisenä mieleen ilman mainontaakin.
 

Pafe

Jäsen
Beagle Boy kirjoitti:
Tuosta vinkunasta tulee aina mieleen, että laturinremmi vinkuu. Yleensähän tuo ainakin oman kokemuksen mukaan vinkuu juuri starttaamisen jälkeen. Kannattaa kuitenkin katsoa, ettei remmi ole liian löysällä tai kireällä.
Tänään autoa käytettiin ajattamassa jollain korjaajalla/kauppiaalla tms. niin, selvisi, että ääni kuuluu kytkimestä.
Eli taitaapi edessä olla kytkimen vaihto uuteen.

Hintaa tällaisella operaatiolla on n.500€, ellei sitten saa takuukorjattua, sillä autoa on käytetty huollossa juuri ennen takuun menoa umpeen(oisko ollut kesäkuussa?), eikä silloin ainakaan kiinnitetty huomiota tai vikaa ei ollenkaan ollut.

Edit: Niin, ja kiitos hyttysenpoistovinkeistä! Pitänee sitten ostaa siihen tarkoitettua ainetta.
 

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
Syksyn autokuume on iskenyt, tai no, perheen kasvun takia pitää hommata isompi.

Sattuisko täällä olemaan tietoa, että missä kaikissa farmariautoissa vm. 2000 -> saa apukuskin turvatyynyn pois päältä? Siis mitä merkkejä ja malleja löytyy, jossa turvatyynylle on oma katkaisin tms.?

Tiedän että Peugeotin 405 tai 406 mallissa se onnistuu, mut muita?

Kiitos etukäteen!
 

Jokke

Jäsen
Cimbe kirjoitti:
Syksyn autokuume on iskenyt, tai no, perheen kasvun takia pitää hommata isompi.

Sattuisko täällä olemaan tietoa, että missä kaikissa farmariautoissa vm. 2000 -> saa apukuskin turvatyynyn pois päältä? Siis mitä merkkejä ja malleja löytyy, jossa turvatyynylle on oma katkaisin tms.?

Tiedän että Peugeotin 405 tai 406 mallissa se onnistuu, mut muita?

Kiitos etukäteen!

Eikös tuo ole lisävaruste aika monessa merkissä, ainakin näissä halvemmissa malleissa? En tiedä, että monessako tuollainen on oletuksena, mutta vaihdokeissa saattaa siis olla jos on ollut kolmelapsisella perheellä aikaisemminkin. ;)
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Octaviassa onnistuu avaimella (kuten pösössäkin?).
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cimbe kirjoitti:
Sattuisko täällä olemaan tietoa, että missä kaikissa farmariautoissa vm. 2000 -> saa apukuskin turvatyynyn pois päältä? Siis mitä merkkejä ja malleja löytyy, jossa turvatyynylle on oma katkaisin tms.?

Renault Meganessa onnistuu helposti vipua vääntämällä, mutta muuten en kyllä tuota autoa suosittele.
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Cimbe kirjoitti:
Sattuisko täällä olemaan tietoa, että missä kaikissa farmariautoissa vm. 2000 -> saa apukuskin turvatyynyn pois päältä? Siis mitä merkkejä ja malleja löytyy, jossa turvatyynylle on oma katkaisin tms.?

Audi A4:ssa onnistuu avaimella, joten uskoisin saman olevan myös A6:ssa, jossa sitä tilaa olisi sitten enemmän.
 

Valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja taas pukkaa autokuumeen tynkää...

Ei teistä kellään mahdollisesti ole kokemusta uudesta Ford S-Maxista ja vaikka vielä tällä uudella 2,5T koneella...?
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Piristettä pitkään talveen

Kävipä niin että toteutin vihdoinkin haaveeni autosta jossa on vähän luonnetta. Audi A3 Quattro, hopeanharmaa, ulkonäöltään niin perus kuin olla ja vain voi, ei mitään merkkejä (lukuunottamatta keulan pientä Quattro merkkiä) tai pakoputkenjatkeita. Illuusion rikkoo kuitenkin sopivan kornit takalasien tummennuskavot jotka on kyllä ihan asiallisesti paikallaan. Äitini kommentoi että voi kiva kun tässä on nää tummat lasit, joten kai ne täytyy siihen jättää jos sitten tulisi vaikka joskus kyytiin. Piti oikein kruisailla kaupungilla hetki vanhaan malliin, sääli että kukaan ei tullut koittamaan onneaan, ainakin näin tottumattomalle 1.8T tuntuu aika hurjalta voimalaitokselta. Talvea odotellessa, silloin se riemu varmaan vasta repeää. Autokauppias perusteli valintaa elämänlaadulla, tiedä siitä sitten.

Jollain on varmaan kokemuksia, sekä hyviä että huonoja.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Noh, ei ole kevät, mutta autokuume on hirmuinen ja huomenna lähden katsastamaan ja koeajamaan yksityisen myyjän Opel Calibra Turboa. Laiskat nuhapumput saavat nyt jäädä ja yritän löytää jotain tehokkaampaa, eikä tuossa yksilössä ainakaan tehoista voi valittaa. Iso välijäähdytin, kisakatti ja vapaavirtaussuodatin nostavat tehot 250 hevosvoiman paikkeille ja vääntöäkin löytyy yli 370 newtonmetriä.

Saas nähdä miltä tuntuu alla ja mitä autotohtori autosta sanoo, kilometrejä ei kuitenkaan taulussa ole kuin 170 tuhatta. Milläköhän kauppias perustelee tuota ostamista. Kenties sillä elämänlaadun parantamisella?
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Myin tänään omani pois. Hauska juttu, kuuteen vuoteen ensimmäistä kertaa ilman autoa. Mitäpä tuolla tekisi keskellä kaupunkia. Tuli tilille hiukan tilkettä ja säästyy pari sataa vakuutusmaksuja heti kärkeen.
 

hege

Jäsen
Nyt kun alkaa olla sellainen fiilis, että Saabin voisi laittaa kiertoon niin täytyy udella onko joku viisaampi hankkinut kokemusta noista Korean "maasto"autoista? Ajatuksena olisi (mieluiten) diesel ja automaatti versio joko Kia Sorennosta tai siitä likimain vastaavasta Hyundai Tusconista. Eli kokemuksen syvällä rintaäänella saa vinkkejä jakaa...
 

Veijari

Jäsen
hege kirjoitti:
kokemusta noista Korean "maasto"autoista

KIA:n halvat hinnat ja viiden vuoden takuu perustuu pitkälti siihen, että sen viiden vuoden aikana autoa pitää huoltaa säännöllisesti ja suht. tiheään jotta takuu säilyy. Huollot on tehtävä merkkikorjaamolla jossa ne ovat erittäin kalliita. Huoltojen kautta sitten otetaan takaisin niitä asiakkaan euroja jotka se säästi autoa ostaessa.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
hege kirjoitti:
Nyt kun alkaa olla sellainen fiilis, että Saabin voisi laittaa kiertoon niin täytyy udella onko joku viisaampi hankkinut kokemusta noista Korean "maasto"autoista? Ajatuksena olisi (mieluiten) diesel ja automaatti versio joko Kia Sorennosta tai siitä likimain vastaavasta Hyundai Tusconista. Eli kokemuksen syvällä rintaäänella saa vinkkejä jakaa...

Eikös Hyundai Tucsonin sisarmalli ole Kia Sportage? Sorento ja Santa Fe ovat niitä "oikeampia" maastoautoja.

Kokemuksia ei ole.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Swift kirjoitti:
Noh, ei ole kevät, mutta autokuume on hirmuinen ja huomenna lähden katsastamaan ja koeajamaan yksityisen myyjän Opel Calibra Turboa. Laiskat nuhapumput saavat nyt jäädä ja yritän löytää jotain tehokkaampaa, eikä tuossa yksilössä ainakaan tehoista voi valittaa. Iso välijäähdytin, kisakatti ja vapaavirtaussuodatin nostavat tehot 250 hevosvoiman paikkeille ja vääntöäkin löytyy yli 370 newtonmetriä.

Saas nähdä miltä tuntuu alla ja mitä autotohtori autosta sanoo, kilometrejä ei kuitenkaan taulussa ole kuin 170 tuhatta. Milläköhän kauppias perustelee tuota ostamista. Kenties sillä elämänlaadun parantamisella?


Etuveto vai raapiiko joka nurkasta? Käsittääkseni neliveto Calibroissa on aika surullisen kuuluisa jakolaatikko. Muuten tyyppiviat riippuu sitten aika paljon vuosimallista. Ensimmäiset vuosimallit kiertäisin aika kaukaa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Kylla. Mulla oli muinoin Callu ja jakolaatikkoa sai laittaa koko ajan. Ihan kiva peli noin muuten. Takapenkit kun laskee, niin siella voi vaikka... noh... tiedattehan... eh...

Eiko noi oo jo aika vanhoja vehkeita noi Calibrat? Millon tehtiin vikat? 10 vuotta sitten?
 

Valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuume sen kun jatkuu, mutta kohteet muuttuu...

Nyt on kiinnostuksen kohteena Chevroletin Captiva. Voi juma, et oli cool ilmestys. Kävin paikallisella edustajalla kuolaamassa tätä puolentoista viikon päästä virallisesti esiteltävää kaunokaista ja täytyy myöntää, et nyt tais sydän mennä mukana. Auto on korealainen kansantuote ja samalta linjalta tulee hippasen perässä Opelin vastaava malli (nimeä en muista). Hintaluokka on mielestäni kohtuullinen, esim. itseäni kiinnostava 7 paikkainen versio 2.4 litran bensakoneella maksaa nafti 39k€. Saas nähdä, kui äijän käy. Suosittelen kaikille, ketkä ovat käyneet katsastamassa Huyndain Santa Fe:ta tai Kia Sorentoa. Tämä päihittää mielestäni kummatkin.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
scholl kirjoitti:
Sitä taustaa vastaan oli aikamoinen yllätys tuo Grande Punto.

Auton ulkonäkö on mielestäni enemmän kuin onnistunut. Se näyttää itse asiassa isommalta autolta kuin mitä onkaan. Ja ajettavuudeltaan se on yllättävän jämäkkä. Se vuokra-auto oli diesel, jossa oli 6-vaihteinen manuaaliloota. Toki manuaali otti päähän ja se, ettei vehje kulkenut kuin ehkä joku 170km/h, mutta muuten ihan ok. Väreillä oli sisätiloissa kikkailtu sopivasti. Ainoa mikä jonkin verran häiritsi oli se, että penkit olivat mallia semistihiostavat ja radio oli skeida.

Joka halpaa kärryä haluaa niin sanoisin Grande Punton olevan miehekkäämpi valinta kuin joku riisipussi tai pikkuranskalainen. Ja olihan se hauska ajaa Torinossa torinolaisella autolla kuunnellen stereoista Gianna Nanninia kuin joku tifoso konsanaan.

Pahoittelut että tuli kaivettua aika vanha teksti, mutta nyt on takana riittävästi kilometrejä Grande Puntolla ja verrokeilla. Ja täytyy varoittaa, että älkää herrantähden ostako Grande Puntoa, sehän on varsinainen Grande Fiasko!

Ainoat asiat, jotka siinä on hyvää ovat kaukovalot, ulkonäkö ja sisälook -varauksin. Se todellakin yrittää olla isompi auto kuin oikeasti onkaan.

Ensinnäkin tuon laitteen alusta on täysi floppi, jopa vanhassa Puntossa on toimivampi alusta, saati sitten kilpailijoissa. Lisäksi italialainen laatu näytti närhenmunat ja 5000km ajetussa autossa alkoi sisäpuhallin vikisemään.

Ohjaus on ehkä vielä hirvempi kuin alusta ja eipä tekisi mieli joutua Grande Puntolla väistämään hirveä tai jalankulkijaa. Dieselistä ei ole kokemusta, mutta se pienin bensakone on aivan naurettava tuohon koriin. Tehoa pitäisi olla tuplasti, että hommasta tulisi yhtään mitään.

Nämä ylläolevat eivät ole ainoastaa minun mielipiteitäni, vaan myös monen autotoimittajan.

Grande Puntoa voi suositella sellaiselle, jonka ainoa kriteeri autossa on ulkonäkö. Ja että ajo-omainaisuudet ja mukavuus eivät merkitse yhtään mitään. Ainiin, se oli myös aivan törkeän meluisa ja sanoinko jo, että alusta oli epämukava ja silti täysin tunnoton ja kelvoton ajodynamiikan suhteen.

Ja kieltämättä tulee mieleen, että Grande Puntoa hyvänä pitävä ei vain yksinkertaisesti ymmärrä autoista yhtään mitään. Paitsi ulkonäöstä, kuten naiset...

Esimerkiksi seuraavissa on paljon enemmän Autoa vaikka ei ehkä söpöä ulkonäköä: Pösö 207 ja 206, Renault Clio (uusin ja se poistuva malli) ja jopa siis vanha Punto on hintaansa nähden parempi kuin Grande Punto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös