Autoiluketju

  • 3 310 039
  • 18 978

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No onhan ne akut kehittyneetkin. Ja teorian tasolla akkujen energiatiheys on edelleen aika vaatimattomalla tasolla, eli teoriassa kehittymisen varaa on ~rajattomasti*. Käytäntö ja kustannustehokkuus on tietysti eri asia, saa nähdä mitä esim solid-state akuista vielä tulee, ei sitä tietä varmaan vielä loppuun ole kuljettu.
Varmaan tässä jossain vaiheessa alkaa sekin aiheuttaa jarruttelua, että jos edes jonkunlainen akkuläpimurto tulisi, niin nykyistä teknologiaa käyttävien sähköautojen arvo romahtaisi, eihän niitä ostaisi enää kukaan ja yön yli latailu alkaisi vaikuttaa naurettavalta jos uusi teknologia mahdollistaisi välittömän latauksen. Mitä pitemmälle mennään nykyisellä teknologialla, sitä isompi tämä romahdus varmaan olisi.
*Sadassa levyssä Fazerin sinistä on enemmän energiaa kuin isoimmassakaan Teslan akussa, höhö.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Akkujen kehityksen hitaudesta mouhoavat jotenkin täydellisesti sivuuttavat sen, että tämän vuosikymmenen aikana akkujen hinta on pudonnut 2010 hinnasta ~1000$/kWh nykyiselle ~200$/kWh tasolle, josta näillä näkymin vielä tullaan selvästi alas.

Tekee argumentoinnista melko naurettavaa, jos todetaan että kehitystä ei ole tapahtunut, kun kahdeksassa vuodessa hinta on viidesosa siitä mitä 2010.

Jo nykyhinnalla ja -tekniikalla tänä vuonna tulemme saamaan ensimmäiset polttomoottorien kanssa hinnankin puolesta kilpailukykyiset mallit markkinalle.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Akkujen kehityksen hitaudesta mouhoavat jotenkin täydellisesti sivuuttavat sen, että tämän vuosikymmenen aikana akkujen hinta on pudonnut 2010 hinnasta ~1000$/kWh nykyiselle ~200$/kWh tasolle, josta näillä näkymin vielä tullaan selvästi alas.
Ovatko akut kehittyneet samassa suhteessa?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ovatko akut kehittyneet samassa suhteessa?
No siis nyt puhutaan 400-500km toimintasäteestä ihan keskitason sähköautoissa kun ensimmäinen Leaffi taisi olla hitusen päälle 100, jos muutettaisiin WLTP standardille.

200km sädekin riittää jo monille, ja isompi akku ei ole aina absoluuttisesti plussaa joka suhteessa.
 

teppana

Jäsen
Ovatko akut kehittyneet samassa suhteessa?

En osaa sanoa, mutta onko sillä väliä? Jos jo nyt autojen toimintasäde on tuo 300-500km ja valtaosalla työajot ja kaupassa käynti onnistuisi siten, että yöksi pistää latinkiin.

On totta, että mitään läpimurtoa ei ole tapahtunut eikä sitä ole näköpiirissä. Mutta tällä hetkellä akkujen kapasiteetti riittää henkilöauton käyttöön. Näin siis olen ymmärtänyt.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tietotekniikan huima kehitysvauhti antaa ihmisille väärän kuvan tekniikan mahdollisuuksista. Mitä lähemmäs perusfysiikkaa ja -kemiaa mennään, sitä vaikeampaa on ottaa mitään mullistavia edistysaskeleita. Nykyiset litium-akut alkavat lähestyä kehityskaarensa päätä ja mitään ihmeitä ei tältä saralta ole enää odotettavissa. Se mullistava akkuteknologia voi hyvinkin olla yhtä kaukana kuin fuusioenergia. Suurin kehitys voikin olla valmistuksessa. Jos litium akkujen hinta pystyttäisiin pudottamaan vielä vaikka kymmenesosaan nykyisestä, niin se on kehitystä vaikka teknologia itsessään olisi ihan tasan samaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mitä ihmeen merkitystä on argumentilla ”akkujen kehitys”?

Autoilun näkökulmasta (henkilöautot) olennaista on, että saadaanko akuista riittävästi tehoa irti riittävän alhaiseen hintaan.
Ei tuosta nyt voi niin vihainen olla jos joku ei ymmärrä. Vallalla on tosi paljon harhaluuloja aiheeseen liittyen, ja mediaan syötetään etujärjestöjen tai jopa suoraan kilpailevaa tekniikkaa edustavien huolestuneiden yritysten viestintäosastojen tuotoksia. Tätä toitotetaan, ja kun harvalla on syytä miettiä omia ajamisiaan toiselta kantilta, siitä muodostuu helposti 'kriittinen kysymys", vaikka todellisuudessa nämä on aika harvoille niitä kriittisiä kysymyksiä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos vastauksista! Hyvä tietää, että akkuteknologian ongelmat ovat ratkaistu ja voidaan siirtyä sähköautoihin. Pahoittelen kovasti ”mouhotustani”.
 

Tuamas

Jäsen
Kiitos vastauksista! Hyvä tietää, että akkuteknologian ongelmat ovat ratkaistu ja voidaan siirtyä sähköautoihin. Pahoittelen kovasti ”mouhotustani”.

Sieltä pienet marttyyrinviitat ja pulushakilla ulos.

Toki olisit voinut myös avata sitä miksi ”akkujen kehitys” on se relevantti asia ja mitä kautta vs. akkujen hinnan (joka on se relevantein asia) putoaminen viidesosaan ~seitsemässä vuodessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sieltä pienet marttyyrinviitat ja pulushakilla ulos.

Toki olisit voinut myös avata sitä miksi ”akkujen kehitys” on se relevantti asia ja mitä kautta vs. akkujen hinnan (joka on se relevantein asia) putoaminen viidesosaan ~seitsemässä vuodessa.
Jos et osaa kirjoittaa asiallisesti, niin turha odottaa asiallista vastausta.

Käsittääkseni (voit korjata jos olen väärässä) akkuteknologiassa on edelleen muitakin isoja haasteita, kuin pelkkä hinta. Käyttöikä ja vanhojen akkujen ympäristöhaitat ainakin ymmärtääkseni. Toki jos hinta saadaan siihen euron kilo, niin voidaan vaihtaa akkuja vaikka vuosittain ja heittää vanhat esim. näppärästi roskiin. Bisneksestähän kuitenkin on kyse.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onhan akkuteknologia kuitenkin kehittynyt jatkuvasti, vuosi vuodelta tulee entisen kokoisia yksittäisiä akkuja, joissa on entistä isompi kapasiteetti, isompi purkuteho ja pienempi lämpeäminen. Ei mitään radikaaleja muutokseja, mutta prosentteja kuitenkin.
 

Byvajet

Jäsen
En osaa sanoa, mutta onko sillä väliä?

Jos unohdetaan kaivosteollisuuden suuret paikalliset tuhot ja akkujen kierrätyksen haasteet, niin eihän sillä väliä ole, jos autoon riittää raha ja se täyttää tarpeet. Siksi aikaisemmin kirjoitinkin, että auto sopii varakkaan perheen yhdeksi autoksi.

Volkkari, joka lienee suurimmista valmistajista panostanut kaikkein voimakkaimmin sähköautoihin ja pistänyt sähköautoilun tulevaisuuteen paljon rahaa, ennusti juuri viime viikolla, että sähköautojen hinnat tulevat nousemaan jopa useilla tuhansilla. Sitä voi verrata siihen, että suomalaisen auton keskihinta on 3600 euroa.

Tällä hetkellä kaikki valmistajat tekevät sähköautoja tappiolla. Esimerkiksi korealaiset perustelevat tappiolla myymistä jalansijan saamisella, mutta jos autoilla täytyy tehdä voittoakin, niin hinnat tulevat nousemaan.

Kehityksen ennustaminen menneestä tai vertailemalla johonkin toiseen alaan, ei ole perusteltua. Rakennemuutoksen aiheuttamat hypyt eivät tarkoita, että kehitys jatkuu samanlaisena tulevaisuudessa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En osaa sanoa, mutta onko sillä väliä? Jos jo nyt autojen toimintasäde on tuo 300-500km ja valtaosalla työajot ja kaupassa käynti onnistuisi siten, että yöksi pistää latinkiin.

On totta, että mitään läpimurtoa ei ole tapahtunut eikä sitä ole näköpiirissä. Mutta tällä hetkellä akkujen kapasiteetti riittää henkilöauton käyttöön. Näin siis olen ymmärtänyt.

Muistaakseni sinähän olit vähän aikaa sitten hankkimassa uutta autoa? Taisitte katsella jotain Audia tai Bemaria mallisarjan tehokkaammasta päästä - ellen täysin väärin muista?

Mikäli ette ole autoa jo vaihtaneet, niin oletko harkinnut sähköautoa paremman puoliskosi kanssa - mikäli näitä vaihtoehtoja on kartoitettu, niin mikä oli lopputulema sähköautojen suhteen?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mitä ihmeen merkitystä on argumentilla ”akkujen kehitys”?

Autoilun näkökulmasta (henkilöautot) olennaista on, että saadaanko akuista riittävästi tehoa irti riittävän alhaiseen hintaan.

Jos polttomoottorin kanssa suoraan on tarkoitus kilpailla, ei hinta ole ainoa kynnyskysymys.
 

teppana

Jäsen
Muistaakseni sinähän olit vähän aikaa sitten hankkimassa uutta autoa? Taisitte katsella jotain Audia tai Bemaria mallisarjan tehokkaammasta päästä - ellen täysin väärin muista?

Mikäli ette ole autoa jo vaihtaneet, niin oletko harkinnut sähköautoa paremman puoliskosi kanssa - mikäli näitä vaihtoehtoja on kartoitettu, niin mikä oli lopputulema sähköautojen suhteen?

Sähköauto on poissa laskuista avovaimon työn puolesta. Työt sijoittuvat välille Vaasa/Sodankylä ja auton pitää käytännössä koko ajan olla pitkän matkan valmiudessa. Vaikka nykyään valta-osa Oulun ulkopuolisista töistä on Oulainen/Kemi välillä, niin silti säännöllisen epäsäännöllisesti keikkaa tulee kauemmas ja varoaika voi olla todella lyhyt.

En kyllä tiedä olisiko sähköauto harkinnassa edes silloin, jos elämä sen mahdollistaisi. Nyt sitä valintaa ei tarvitse tehdä ja suoraan sanottuna olen siitä iloinen.
 

Byvajet

Jäsen
Jos polttomoottorin kanssa suoraan on tarkoitus kilpailla, ei hinta ole ainoa kynnyskysymys.

Autoilun viehätys perustuu vapauteen. Alle kymppitonnilla saa toimivan ja luotettavan auton, jonka polttoainekulut jäävät vuodessa kahteen tonniin, jos kilometrejä kertyy 20 000.

Niin sähkö-, vety-, kuin kaasuautojenkin haaste on vastata autoilun suomaan vapauden tarpeeseen. Lähimpänä tavoitteen saavuttamisessa ovat kaasuautot. Niiden määrä kasvoikin aikaisempaan suhteutettuna voimakkaasti viime vuonna. Sähköautojen hidasta latausta ei ole ratkaistu, ja vetyautojen kanssa ei ole päästy edes vauhtiin.

Kaasuauto kuitenkin kannattaa ostaa ainoastaan, jos asuu lähellä tankkausasemaa. Asemia on lupailtu lisää, mutta niin hitaasti, että taitaa kuolla koko ilmiö ennen kuin pääsee edes vauhtiin.

Ilmeisesti poliitikkojen typerien säännösten vuoksi ainakin joidenkin kaasuautojen toimintamatkaa on rajoitettu runsaasti. Kun ennen Kaasu-Skodalla pääsi kaasutankin ja bensatankin täyteen tankkaamalla yli 1000 kilometriä, niin nyt bensatankkia on pienennetty rajusti ja kaasutankkia kasvatettu vain vähän, minkä vuoksi toimintamatka on romahtanut.

Tällainen säätely on poliitikoilta idioottimaista. Kaasulla ajaminen kannattaa halpuutensa vuoksi, joten bensatankin pienentämiseen ei ole ainuttakaan rationaalista syytä. Se vain heikentää autojen myyntiä ja ehkäisee päästöjen pienenemistä.

Kaasutankkausasemat Suomessa | Gasum
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos unohdetaan kaivosteollisuuden suuret paikalliset tuhot ja akkujen kierrätyksen haasteet, niin eihän sillä väliä ole, jos autoon riittää raha ja se täyttää tarpeet. Siksi aikaisemmin kirjoitinkin, että auto sopii varakkaan perheen yhdeksi autoksi.

Volkkari, joka lienee suurimmista valmistajista panostanut kaikkein voimakkaimmin sähköautoihin ja pistänyt sähköautoilun tulevaisuuteen paljon rahaa, ennusti juuri viime viikolla, että sähköautojen hinnat tulevat nousemaan jopa useilla tuhansilla. Sitä voi verrata siihen, että suomalaisen auton keskihinta on 3600 euroa.

Suomalaisen auton keskimääräinen arvo on 3600 euroa. Epäilisin, ettei suomalaisen auton oston keskimaksu (eli keski_hinta_) ole 3600 euroa, ei edes mediaanihinta.
 

teppana

Jäsen
Suomalaisen auton keskimääräinen arvo on 3600 euroa. Epäilisin, ettei suomalaisen auton oston keskimaksu (eli keski_hinta_) ole 3600 euroa, ei edes mediaanihinta.

Eikä se ole edes asia millä on merkitystä. Autokanta uudistuu ja 15 vuoden päästä (sähkö tai mikä auto sitten olikaan) meillä on taas ihan erilainen markkina käytettyjen autojen suhteen.

Mutta tuossa olet kyllä oikeassa. Keskiarvolta ihmiset laittavat oman käyttöauton ostoon enemmän rahaa kuin 3600 euroa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Oolrait, kysyin kun en tiennyt. Jos osaisin, niin hakisi E90 LCI:n, joka otettu käyttöön ennen 1.4.2009, kun autovero taitaa olla silloin kohtuu matala. Mutta ei riitä taidot.
Katsot netistä sopivia autoja 2-3 kappaletta, menet paikalle ja teet kaupat siten, että autokauppias auttaa sua virastoissa ja sitten ajat Suomeen. Ei ole ollenkaan paha tikki. Kaveri mukaan niin ihan hyvin se menee! :)
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Katsot netistä sopivia autoja 2-3 kappaletta, menet paikalle ja teet kaupat siten, että autokauppias auttaa sua virastoissa ja sitten ajat Suomeen. Ei ole ollenkaan paha tikki. Kaveri mukaan niin ihan hyvin se menee! :)

Tässä tapauksessa ei taida olla kavereista apua, kun eivät osaa saksaa, eikä ne kyllä ymmärrä autoistakaan mitään. Ekana varmaan pitäisi keksiä mikä kaupunki olisi hyvä, kun helpostihan sitä muuten menee rahat matkakuluihin, jotka olin suunnitellut säästäväni.

Tiedätkö oliko jotain tyyppejä, jotka voivat auttaa paikan päällä auton ostossa? Mielellään rehellisiä, kun tuolla edelleen taitaa mittareiden ruuvaus, ja huoltokirjojen väärentäminen koskea jotain kolmasosaa käytetyistä autoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@puuntakaa
Auton ostaminen Ruotsista on ainakin erittäin matalan kynnyksen touhua. Jos on joskus käynyt Päivä Tukholmassa - risteilyllä, niin eipä se tuosta juuri eroa muuten kuin että Åhlensin sijaan käydään autokaupassa. Mitään virastovierailuja ei tarvita. Yhteinen kielikin löytynee.
Puhun siis yhden auton jykevällä kokemuksella, mutta jatkossakin haen tuolta tai ainakin se on vaihtoehto siinä missä paikallisetkin. Säästin ehkäpä n 15% ja valikoimaa on paljon paremmin, ts vähemmän ajettuja.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@puuntakaa
Auton ostaminen Ruotsista on ainakin erittäin matalan kynnyksen touhua. Jos on joskus käynyt Päivä Tukholmassa - risteilyllä, niin eipä se tuosta juuri eroa muuten kuin että Åhlensin sijaan käydään autokaupassa. Mitään virastovierailuja ei tarvita. Yhteinen kielikin löytynee.
Puhun siis yhden auton jykevällä kokemuksella, mutta jatkossakin haen tuolta tai ainakin se on vaihtoehto siinä missä paikallisetkin. Säästin ehkäpä n 15% ja valikoimaa on paljon paremmin, ts vähemmän ajettuja.

Koittanut tuolta katsella, mutta valikoimaa oli aika vähän. Boulericen innoittamana katselin valikoimaa Saksasta, ja siellä oli reilusti enemmän vaihoehtoja. Ruotsalaiset myös tuntuvat olevan nihkemämpiä myymään käteisellä ja ulkomaille, mitä parin kanssa olen mailaillut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@puuntakaa Ok, ilmeisesti yksityishenkilöitä? Kortilla tai tilisiirrolla maksaminen kävi ainakin kaikille liikkeille joiden kanssa itse viestittelin ja Suomeen myyminenkin on varmaan joka liikkeelle tuttua. Joo, ei valikoima ei-ruotsalaisissa merkeissä varmaan kovin paljon parempi ole. Toki kurssissa nyt vähän voittaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@puuntakaa Ok, ilmeisesti yksityishenkilöitä? Kortilla tai tilisiirrolla maksaminen kävi ainakin kaikille liikkeille joiden kanssa itse viestittelin ja Suomeen myyminenkin on varmaan joka liikkeelle tuttua. Joo, ei valikoima ei-ruotsalaisissa merkeissä varmaan kovin paljon parempi ole. Toki kurssissa nyt vähän voittaa.

Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös