Autoiluketju

  • 3 192 636
  • 18 516

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan tässä ketjussa esiintyvä mainittu denialismi ihan uskomatonta perseilyä.

Sähköautoista on käytännössä ensimmäinen varsinainen sukupolvi tulossa markkinoille ja jo näitä edeltävien betaversioiden perusteella tehdään jotain johtopäätöksiä, siitä kuinka sähköauto ei sovellu siihen, eikä tähän eikä nönnönnnöö.

Tähän mennessä Tesla on käytännössä yksin saanut toimia high end-markkinalla ja tulee häviämään taistelun käytännössä välittömästi, kun suuret autovalmistajat saavat pelin auki.
Kompakteissa kaupunkiautoissa Nissanin Leaf on käytännössä ainoa markkinoilla edes jonkin aikaa ollut ja toisen sukupolven versio soveltuu jo suurimpaan osaan ajoista, vaikka kyseessä on vain yhden valmistajan yksi niché-malli.

Käytettyjen autojen markkinaa ei luonnollisesti ole, koska ainoat edes joitain kappaleita myydyt ovat joko ensimmäisen sukupolven Leafeja, jotka käyvät ainoastaan kaupunkiautoiksi sekä pirun kalliita Tesloja.

Nyt esimerkiksi markkinoille on tulossa Kian Niron täyssähköversio, jossa range on mitatusti ~480km sekalaisessa ajossa ja yli 600km kaupungissa, pikalataus 80% tehoon 45 min ja Ruotsissa hinta näillä näkymin ~35k€, lisäksi useampi järjestelmä (akkujen lämmitin/viilennin vakiona sekä ilmalämpöpumppu lisävarusteena) pitämään ranget kylmissä olosuhteissa lähes yhtä pitkinä kuin lämpimissä maissa.

Vastaavia malleja alkaa tippumaan markkinoille ensi vuoden aikana, josta markkina oikeasti vasta lähtee käyntiin ja käytettyjen markkina sitten 2-5 vuoden kuluessa.
Kai se vastustus johtuu siitä, että jo nyt näillä ensimmäisten jollain tavalla toimivien ladattavien autojen perusteella tehdään 20-30 vuotta eteenpäin suunnitelmia, joissa ensisijaisena vaihtoehtona hypetetään nimenomaan tätä yhtä autotekniikkaa. Luodaan vero- ja hankintaetuja, joiden vaikutus on koko yhteiskuntaa koskeva. Ei minua haittaisi ollenkaan, jos sähköautoilu tapahtuisi ihan kuin harrasteautoilukin, jossa omalla kustannuksella puuhastellaan itseään kiinnostavan asian parissa. Nyt sitä "harrasteautoilua" vain tuetaan laajasti, ja ollaan tuomassa kaikille käyttöön lähes ainoana vaihtoehtona. Missään en vain ole nähnyt tutkimusta ja vertailua, että pistokkeesta ladattava auto olisi yksiselitteisesti paras ratkaisu. Normikäyttäjä joutuu tietysti autoteollisuuden "uhrina" olemaan, koska sieltä ratkaisut tulevat, mutta ei minusta yhteiskunnassa voida ihan keskustelematta hypätä yhteen suuntaan lähes ilman seikkaperäistä selvittelyä.

Sanoin jossain aiemmassa viestissäni, että sähkömottori on renkaiden pyörittämiseen lähes ylivoimainen vaihtoehto verrattuna polttomoottorin ja vaihteiston yhdistelmään. Siitä, onko ladattava akku ylivoimainen tai edes paras vaihtoehto syöttämään sähkömoottorille sähköä, en olisi kovin varma.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan tässä ketjussa esiintyvä mainittu denialismi ihan uskomatonta perseilyä.

Sähköautoista on käytännössä ensimmäinen varsinainen sukupolvi tulossa markkinoille ja jo näitä edeltävien betaversioiden perusteella tehdään jotain johtopäätöksiä, siitä kuinka sähköauto ei sovellu siihen, eikä tähän eikä nönnönnnöö.

Sitähän tässä on yritetty viestittääkin, että odotellaan sinne 2040-luvulle (jolloin riittävän monta testattua sukupolvea on todellisuutta eikä pelkkiä kauniita aikomuksia) ensin ja aletaan puhumaan polttomoottoreiden kieltämisestä vasta sitten. Siihen saakka teslafriikit harrastelevat laput silmillä niin paljon kuin sielu sietää.
 

Tuamas

Jäsen
Sitähän tässä on yritetty viestittääkin, että odotellaan sinne 2040-luvulle (jolloin riittävän monta testattua sukupolvea on todellisuutta eikä pelkkiä kauniita aikomuksia) ensin ja aletaan puhumaan polttomoottoreiden kieltämisestä vasta sitten. Siihen saakka teslafriikit harrastelevat laput silmillä niin paljon kuin sielu sietää.

Höpsis, kyllä tämä sinun perseilysi tässä ketjussa on sitä laput silmillä öyhöttämistä ollut.

Miksi odoteltaisiin sinne asti?

Kun tästä vuodesta lähtien markkinalle saapuu ensimmäinen aalto kunnollisia sähköautoja, jotka ovat jo nyt saatavissa olevin tiedoin äärimmäisen kilpailukykyisiä keskiluokan bensa-autoihin nähden.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mua ei haittaa sähköautot yhtään, mielelläni sellaisen käyttöön siirtyisin. Eniten harmistuttaa nuo taloyhtiöille tulevat jättimäiset kustannukset. Parempi rakennuttaa vaan oma omakotitalo ennen kun omaan taloyhtiöön aletaan sähköjä uusiksi vetämään, niin ei tarvitse osallistua. Kyllähän noiden käyttösädekin pitäisi saada paremmaksi. Monta kertaa vuodessa tulee ajettua Lahdesta Ouluun, eikä se kyllä sähköautoilla taida vielä onnistua ilman pidempää stoppia. Toki jos 30 min stopin aikana saa jonkun pikalatauksen tehtyä, niin sitten.
 

Tuamas

Jäsen
Mua ei haittaa sähköautot yhtään, mielelläni sellaisen käyttöön siirtyisin. Eniten harmistuttaa nuo taloyhtiöille tulevat jättimäiset kustannukset. Parempi rakennuttaa vaan oma omakotitalo ennen kun omaan taloyhtiöön aletaan sähköjä uusiksi vetämään, niin ei tarvitse osallistua. Kyllähän noiden käyttösädekin pitäisi saada paremmaksi. Monta kertaa vuodessa tulee ajettua Lahdesta Ouluun, eikä se kyllä sähköautoilla taida vielä onnistua ilman pidempää stoppia. Toki jos 30 min stopin aikana saa jonkun pikalatauksen tehtyä, niin sitten.

No tällä hetkellä markkinoille juuri tulevista malleista (Koreassa jo markkinoilla) esimerkiksi Kian Nirolla tuon pitäisi olla pala kakkua puolen tunnin lataustauolla (Kian seka-ajon range 485km ja pikalataus 45 min 80% tehoon).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tällä hetkellä markkinoille juuri tulevista malleista (Koreassa jo markkinoilla) esimerkiksi Kian Nirolla tuon pitäisi olla pala kakkua puolen tunnin lataustauolla (Kian seka-ajon range 485km ja pikalataus 45 min 80% tehoon).
Oho no tuo kuulostaa jo hyvältä kieltämättä.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No tällä hetkellä markkinoille juuri tulevista malleista (Koreassa jo markkinoilla) esimerkiksi Kian Nirolla tuon pitäisi olla pala kakkua puolen tunnin lataustauolla (Kian seka-ajon range 485km ja pikalataus 45 min 80% tehoon).
Onko tietoa, missä olosuhteissa tuo range on saavutettu? Hiukan eroa etelän lämmössä vs. pohjolan kylmä talvi. Kyllä saa akut paljon parantua, ennen kuin on todellinen vaihtoehto ottomoottorille.
Täällä kyseltiin aiemmin jo raskaasta liikenteestä. Miten nuo rekkalastit mahdetaan siirtää? Valtiohan ilmeisesti rankoo tasaisesti kaikkia polttomoottoreja kiihtyvällä tahdilla uutisten mukaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No tällä hetkellä markkinoille juuri tulevista malleista (Koreassa jo markkinoilla) esimerkiksi Kian Nirolla tuon pitäisi olla pala kakkua puolen tunnin lataustauolla (Kian seka-ajon range 485km ja pikalataus 45 min 80% tehoon).

Tuon e-Niron alkuperäinen ilmoitettu range oli tuo 485km, mutta mittauksessa oli jotain epäjohdonmukaisuuksia ja uusi ilmoitettu WLTP range on 454km. Tämä tosin on suuremmalla 64 kWh akkupaketilla olevan auton numerot. Pienemmällä 39.2 kWh akkupaketilla numerot olivat alunperin 310km ja nyt siis 288km. Silti toki varsin hyvä lukemat.

Kia oli varsin suoraselkäinen eikä siis yrittänyt mitenkään vääristellä lukemia - testauksen suorittanut yritys ei vain toiminut täysin WLTP:n "speksien" mukaisesti.

Linkki inside evs sivuille asian tiimoilta. Kia Niro EV Gets New, Lower Range Ratings In Europe
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mua ei haittaa sähköautot yhtään, mielelläni sellaisen käyttöön siirtyisin. Eniten harmistuttaa nuo taloyhtiöille tulevat jättimäiset kustannukset. Parempi rakennuttaa vaan oma omakotitalo ennen kun omaan taloyhtiöön aletaan sähköjä uusiksi vetämään, niin ei tarvitse osallistua. Kyllähän noiden käyttösädekin pitäisi saada paremmaksi. Monta kertaa vuodessa tulee ajettua Lahdesta Ouluun, eikä se kyllä sähköautoilla taida vielä onnistua ilman pidempää stoppia. Toki jos 30 min stopin aikana saa jonkun pikalatauksen tehtyä, niin sitten.
Taloyhtiöllehän ei tule kustannuksia ellei niistä päätetä. Jos enemmistö haluaa "kustannuksia" niin jos se on yhä ihan kauhea paikka, omakotitalo on tosiaan varmasti parempi ratkaisu. Säästyy kaikilta hermot.

30min pysähdyksellä saa 50kW laturista 25kWh.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taloyhtiöllehän ei tule kustannuksia ellei niistä päätetä. Jos enemmistö haluaa "kustannuksia" niin jos se on yhä ihan kauhea paikka, omakotitalo on tosiaan varmasti parempi ratkaisu. Säästyy kaikilta hermot.

30min pysähdyksellä saa 50kW laturista 25kWh.
Kiitos kun kerroit mulle demokraattisesta päätöksenteosta. Ei tosiaan tullut mieleenkään, mutta noinhan asia menee! Kiitos täysin turhasta typerästä viestistä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Onko tietoa, missä olosuhteissa tuo range on saavutettu? Hiukan eroa etelän lämmössä vs. pohjolan kylmä talvi. Kyllä saa akut paljon parantua, ennen kuin on todellinen vaihtoehto ottomoottorille.
Täällä kyseltiin aiemmin jo raskaasta liikenteestä. Miten nuo rekkalastit mahdetaan siirtää? Valtiohan ilmeisesti rankoo tasaisesti kaikkia polttomoottoreja kiihtyvällä tahdilla uutisten mukaan.
Akkujen varaustila heikkenee pakkasessa ja samalla toimintasäde lyhenee oleellisesti, jos ei tarvitse ajaa kuin lyhyitä matkoja ja latauspiste on aina hollilla, niin ei kai siinä sitten mitään. Mitä tulee raskaan liikenteen sähköistämiseen, niin se ei tule tapahtumaan lähimpään kahteenkymmeneen vuoteen, tämä siis raskaan kaluston markkinajohtajan asiantuntijan suusta kuultuna. Yksi syy on paino, ja toinen akkujen korkea hinta, en usko että kukaan liikennöitsijä haluaa maksaa akkujen vaihdosta kolkyt donaa. Ruotsissa on jonkun verran johdin busseja ja joitain sähkö jätepakkareja, mutta täysperäyhdistelmissä niitä ei tulla näkemään, vaikka kuinka olisi ekologisesti hieno ajatus.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Akkujen varaustila heikkenee pakkasessa ja samalla toimintasäde lyhenee oleellisesti, jos ei tarvitse ajaa kuin lyhyitä matkoja ja latauspiste on aina hollilla, niin ei kai siinä sitten mitään. Mitä tulee raskaan liikenteen sähköistämiseen, niin se ei tule tapahtumaan lähimpään kahteenkymmeneen vuoteen, tämä siis raskaan kaluston markkinajohtajan asiantuntijan suusta kuultuna. Yksi syy on paino, ja toinen akkujen korkea hinta, en usko että kukaan liikennöitsijä haluaa maksaa akkujen vaihdosta kolkyt donaa. Ruotsissa on jonkun verran johdin busseja ja joitain sähkö jätepakkareja, mutta täysperäyhdistelmissä niitä ei tulla näkemään, vaikka kuinka olisi ekologisesti hieno ajatus.
Ministeriöstäkö se oli, että polttomoottoriautojen polttoainekustannuksia nostetaan lähivuosina jatkuvasti ja näin pakotetaan muutokseen. Kuljetusliikkeet sitten kiittää, ja nostaa taksojaan.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ensimmäisenä tuli mieleen, että onko nyt keksitty rollikka, jossa on johtimet pohjassa eikä katolla?
Ymmärtääkseni tuossa Salon casessa bussien lataus toteutettaisiin induktiolla asfaltin alla olevasta elementistä eli langaton systeemi on kyseessä. Latauselementit sijoitetaan tuossa systeemissä tiehen tai bussipysäkkeihin. Kustannuksiltaan systeemi ilmeisesti on halvempi verrattuna johdinautoihin tai nykyisiin kiinteisiin sähköbussin latauspisteisiin. Varmaan joku tälläinen systeemi pitäisi saada rakennettua kohtuullisen laajasti, jotta sähköautojen akkukokoa voitaisiin pienentää ja toimintasädettä pidentää. Sähköbussien kohdalla akkujen kustannuksien ollessa satojatuhansia euroja, suuren bussien määrän kohda säästö on merkittävä ja investointi latausverkkoon on kannattavaa ainakin suurissa kaupungeissa.

Linkki asiaan liittyvän yrityksen sivuille
https://www.magment.de/en-test-track-salo-finland/
 
Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Analyysi: Akku ei kestä, maaseudulla ei pärjää! Sähköautoja vastustetaan vuonna 2019 samoilla väitteillä kuin GSM-puhelimia 1994
YLE:n sivulla ihan osuvaa tekstiä kaiken uuden vastustamisesta. Hybridit ja sähköautot ovat vahvasti se tulevaisuuden liikkumismuoto, mutta kuinka pitkällä on se hetki, että sähköllä voisi ajaa yhtä "huolettomasti" sen tuhat kilometriä, kuin nykyisillä autoilla.

Jouluksi ajoimme Lappiin, matkaa kotoa majoituspaikkaan kertyi noin 950 kilometriä. Aikaa kului 13 tuntia, sisältäen pari pysäystä ja yhden tankkaamisen. Tapaninpäivänä kiertelimme maamme pohjoisia pikkuteitä ajaen noin 650 kilometriä. Muutoinkin ajamme liikkeelle lähdyttyämme pidempiä päiväkohtaisia matkoja, eli vielä ei sähköautoilu ole meidän juttu.

Kunhan kehitys kehittyy, niin henkilökohtaisesti minulla ei ole ongelmia siirtyä sähköauton käyttäjäksi, mutta siihen saattaa vielä kulua aikaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
YLE:n sivulla ihan osuvaa tekstiä kaiken uuden vastustamisesta.

Täysin päinvastoin väsynyttä ja ylimielistä öyhötystä, joka rinnastuu pohjoiskorealaiseen oikeassaolemiseen ja todellisuuden vääristelyyn. Historia on vastaavasti pullollaan "edelläkävijöitä" joita aina "väärinymmärrettiin" ja joiden keksinnöistä ei tullut variksenpelättimiä kummempia. Uhriutuminen on varsin vankkaa sähköautohysteeristen parissa. Tulee varmaan muita parempi olo. Siitä puhe mistä puute, noin yleensä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jouluksi ajoimme Lappiin, matkaa kotoa majoituspaikkaan kertyi noin 950 kilometriä. Aikaa kului 13 tuntia, sisältäen pari pysäystä ja yhden tankkaamisen. Tapaninpäivänä kiertelimme maamme pohjoisia pikkuteitä ajaen noin 650 kilometriä. Muutoinkin ajamme liikkeelle lähdyttyämme pidempiä päiväkohtaisia matkoja, eli vielä ei sähköautoilu ole meidän juttu.
Sellainen huomio tähän, että sähköautoilun kanssa käsi kädessä kulkee yhteiskäyttöautoilun kehittyminen yms eli että autoa ei enää tarvitse omistaa (tai ajaa). Eli pohjoisen reissulle on sitten valittavissa se yhteiskäyttöhybridi tai vaikka kaasuauto, vaikka normiajot ajetaan täyssähköllä.
Ymmärtääkseni tuossa Salon casessa bussien lataus toteutettaisiin induktiolla asfaltin alla olevasta elementistä eli langaton systeemi on kyseessä. Latauselementit sijoitetaan tuossa systeemissä tiehen tai bussipysäkkeihin. Kustannuksiltaan systeemi ilmeisesti on halvempi verrattuna johdinautoihin tai nykyisiin kiinteisiin sähköbussin latauspisteisiin.
---
Linkki asiaan liittyvän yrityksen sivuille
https://www.magment.de/en-test-track-salo-finland/
Ruotsissa testaavat tuota johdinversiota. Ei vaikuta kyllä ihan valmiilta idealta.
The technology - eRoadArlanda
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täysin päinvastoin väsynyttä ja ylimielistä öyhötystä, joka rinnastuu pohjoiskorealaiseen oikeassaolemiseen ja todellisuuden vääristelyyn. Historia on vastaavasti pullollaan "edelläkävijöitä" joita aina "väärinymmärrettiin" ja joiden keksinnöistä ei tullut variksenpelättimiä kummempia. Uhriutuminen on varsin vankkaa sähköautohysteeristen parissa. Tulee varmaan muita parempi olo. Siitä puhe mistä puute, noin yleensä.
Näin ne asiat koetaan. Onneksi meillä on vapaus ilmaista oma mielipiteemme.

Sellainen huomio tähän, että sähköautoilun kanssa käsi kädessä kulkee yhteiskäyttöautoilun kehittyminen yms eli että autoa ei enää tarvitse omistaa (tai ajaa). Eli pohjoisen reissulle on sitten valittavissa se yhteiskäyttöhybridi tai vaikka kaasuauto, vaikka normiajot ajetaan täyssähköllä.
Nykyisessä liikkumisessa (työajot ja huvimatkat) en pysty hyvällä tahdollakaan sovittamaan yhteiskäytössä olevia autoja. Omat äkkinäistekin liikkeellelähdöt käytännössä poistavat tuon vaihtoehdon.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sellainen huomio tähän, että sähköautoilun kanssa käsi kädessä kulkee yhteiskäyttöautoilun kehittyminen yms eli että autoa ei enää tarvitse omistaa (tai ajaa). Eli pohjoisen reissulle on sitten valittavissa se yhteiskäyttöhybridi tai vaikka kaasuauto, vaikka normiajot ajetaan täyssähköllä.

Jep tätä yritin nostaa keskusteluun jo aikaisemmin, yhtälailla erilaiset leasingit/vastaavat yleistyvät, jolloin päästään siihen tilanteeseen ettei sen tavallisen tallaajan tarvitse kertainvestoida 10-20k€ autoon vaan voi hankkia sellaisen mallin mikä vastaa parhaiten omiin tarpeisiin.

Myönnän, että aika kaukaiselta kuulostaa tämä vaihtoehto, että jakaisin autoni naapurien kanssa, mutta saa nähdä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Myönnän, että aika kaukaiselta kuulostaa tämä vaihtoehto, että jakaisin autoni naapurien kanssa, mutta saa nähdä.
Tässä Nevsin näkemystä aiheesta:NEVS - Innovation
Sivumennen sanoen aika koomisen kotikutoisen näköistä kun on tuollaisia kökösti piirrettyjä ufo-visioita ja sitten siellä välissä 20 vuotta vanhan Saabin kuvia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä Nevsin näkemystä aiheesta:NEVS - Innovation
Sivumennen sanoen aika koomisen kotikutoisen näköistä kun on tuollaisia kökösti piirrettyjä ufo-visioita ja sitten siellä välissä 20 vuotta vanhan Saabin kuvia.

Joo nopeasti selattuna vaikutti joltain vitsiltä, mutta täytyy lukea tarkemmin. Miksi se Saab oli tungettu sinne muutamaankin kertaan? Ymmärrän, että saabisteihin tuo varmasti vetoaa, mutta muu yleisö saattaa vierastaa :D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo nopeasti selattuna vaikutti joltain vitsiltä, mutta täytyy lukea tarkemmin. Miksi se Saab oli tungettu sinne muutamaankin kertaan? Ymmärrän, että saabisteihin tuo varmasti vetoaa, mutta muu yleisö saattaa vierastaa :D
Aiemmin siellä oli vain noita piirroksia, varmaan johtuen että ei firmalla ollut yhtään sähköautoa IRL. Mutta kun saivat Saabiin sähkömoottorin soviteltua niin varmaan kuvittelivat että sitä pitää ja kannattaa esitellä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nykyisessä liikkumisessa (työajot ja huvimatkat) en pysty hyvällä tahdollakaan sovittamaan yhteiskäytössä olevia autoja. Omat äkkinäistekin liikkeellelähdöt käytännössä poistavat tuon vaihtoehdon.

Aiempaa sähkölogiikkaa peesaten, miksi näin vastustava kanta kun "80-90%" ei kuitenkaan tarvitse jatkuvasti autoaan? Äkilliseen satunnaiseen tarpeeseenhan voi aina vuokrata toisen auton 150e hintaan.
 

Byvajet

Jäsen
Hybridit ja sähköautot ovat vahvasti se tulevaisuuden liikkumismuoto, mutta kuinka pitkällä on se hetki, että sähköllä voisi ajaa yhtä "huolettomasti" sen tuhat kilometriä, kuin nykyisillä autoilla.

Syksyn Tekniikan maailmassa kaksi akkuasiantuntijaa kertoo näkemyksenään, että akkutekniikassa ei ole odotettavissa läpimurtoa, vaan sähköautot rakennetaan nykytekniikan varaan. He mainitsivat, että nykytilanne saattaa kestää vuosikymmeniä.

Laboratorioissa on yritetty monenlaista, mutta siitä ei ole käytäntöön saakka.

Sähköautoihin liittyy myös akkujen luonnollisen vanhenemisen ongelma. Ainoastaan latauskertojen määrä ei kuluta akkuja, vaan ne menettävät ominaisuuksiaan myös vanhetessaan. Se ei tiedä hyvää, kun monissa maissa autojen keski-ikä on suunnilleen sama kuin Suomessakin eli noin 12 vuotta.

Toinen hankaluus liittyy akkujen kierrätettävyyteen. Litiumin louhinta on paljon halvempaa kuin sen kierrättäminen. Ylipäänsäkin akkujen kierrättäminen on kallista.

Tämänhetkisistä latauslaitteiden toimintaongelmista varmasti päästään eroon, mutta sen sijaan latausjonojen ongelma ei poistu. Teslan valta-alueilla on satsattu lataamiseen, mutta silti latausjonot ovat voineet olla tuntien mittaisia. Monen pikalatauspaikan järjestämisessä samaan paikkaan on myös tekniset ongelmansa.

Sähköautot kärsivät pahoin kylmästä, peräkärristä ja kattokuormasta. Myös tuuli ja sade vaikuttavat toimintamatkaan. Siksi uskon, että sähköautohypetys osoittautuu kuplaksi. Sähköauto sopii perheen yhdeksi aina kotona ladattavaksi autoksi varakkaalle perheelle, mutta ei siitä koko kansan ratkaisua tule.

Kun vielä muistetaan, että Suomessa henkilöautoliikenteen osuus hiilidioksidin kokonaispäästöistä on noin 10 %, niin en usko alkuunkaan, että sähköautomanian taustalla on pyrkimys ympäristönsuojeluun. Bisnes sieltä kurkottaa esiin. En myöskään usko, että sähköautojen kevyempi verotus jatkuu kauankaan. Kun bensan hinnassa veroa on noin euro, niin sama raha kynitään tulevaisuudessa jotenkin sähköautoilijoilta. Turha on toivoa, että sähköautoilu tulisi ikuisesti olemaan bensa-autoilua halvempaa.

Sähköautoihin liittyvä keskustelu on surkuhupaisaa ja kertoo lähinnä ihmisen uskonnollisesta luonteesta. Tässä höperehtimisessä unohtuvat reaaliteetit ja hämärtyvät mittasuhteet. Tunne menee järjen edelle.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aiempaa sähkölogiikkaa peesaten, miksi näin vastustava kanta kun "80-90%" ei kuitenkaan tarvitse jatkuvasti autoaan? Äkilliseen satunnaiseen tarpeeseenhan voi aina vuokrata toisen auton 150e hintaan.
Omassa epäsäännöllisessä työrytmissä on käytännössä mahdoton toimia ilman omaa autoa. Eli kuulun sitten tuohon 10-20% ryhmään.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syksyn Tekniikan maailmassa kaksi akkuasiantuntijaa kertoo näkemyksenään, että akkutekniikassa ei ole odotettavissa läpimurtoa, vaan sähköautot rakennetaan nykytekniikan varaan. He mainitsivat, että nykytilanne saattaa kestää vuosikymmeniä.

Laboratorioissa on yritetty monenlaista, mutta siitä ei ole käytäntöön saakka.
Tässä ollaan mielestäni ongelman ytimessä. Tuntuu siltä, että vuosien ajan ollaan odotettu akkuongelman ratkeamista ja varmasti osa tulevaisuudensuunnitelmista perustuu siihen että se ratkeaa. Tyhmä kun olen, niin en tiedä teknisesti akuista yhtään mitään, mutta samaa ongelmaa vastaan ovat myös puhelinvalmistajat taistelleet - todennäköisesti jäätävillä budjeteilla.

Onko sinulla @vilpertti parempaa tietoa akkuteknologian kehityksestä? Kysyn siis ilman sarvia ja hampaita, nimittäin jos alalla kerran olet. Käsittääkseni kuitenkaan nykyakuilla ei saada vielä sähkövallankumousta aikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös