Kai se vastustus johtuu siitä, että jo nyt näillä ensimmäisten jollain tavalla toimivien ladattavien autojen perusteella tehdään 20-30 vuotta eteenpäin suunnitelmia, joissa ensisijaisena vaihtoehtona hypetetään nimenomaan tätä yhtä autotekniikkaa. Luodaan vero- ja hankintaetuja, joiden vaikutus on koko yhteiskuntaa koskeva. Ei minua haittaisi ollenkaan, jos sähköautoilu tapahtuisi ihan kuin harrasteautoilukin, jossa omalla kustannuksella puuhastellaan itseään kiinnostavan asian parissa. Nyt sitä "harrasteautoilua" vain tuetaan laajasti, ja ollaan tuomassa kaikille käyttöön lähes ainoana vaihtoehtona. Missään en vain ole nähnyt tutkimusta ja vertailua, että pistokkeesta ladattava auto olisi yksiselitteisesti paras ratkaisu. Normikäyttäjä joutuu tietysti autoteollisuuden "uhrina" olemaan, koska sieltä ratkaisut tulevat, mutta ei minusta yhteiskunnassa voida ihan keskustelematta hypätä yhteen suuntaan lähes ilman seikkaperäistä selvittelyä.Onhan tässä ketjussa esiintyvä mainittu denialismi ihan uskomatonta perseilyä.
Sähköautoista on käytännössä ensimmäinen varsinainen sukupolvi tulossa markkinoille ja jo näitä edeltävien betaversioiden perusteella tehdään jotain johtopäätöksiä, siitä kuinka sähköauto ei sovellu siihen, eikä tähän eikä nönnönnnöö.
Tähän mennessä Tesla on käytännössä yksin saanut toimia high end-markkinalla ja tulee häviämään taistelun käytännössä välittömästi, kun suuret autovalmistajat saavat pelin auki.
Kompakteissa kaupunkiautoissa Nissanin Leaf on käytännössä ainoa markkinoilla edes jonkin aikaa ollut ja toisen sukupolven versio soveltuu jo suurimpaan osaan ajoista, vaikka kyseessä on vain yhden valmistajan yksi niché-malli.
Käytettyjen autojen markkinaa ei luonnollisesti ole, koska ainoat edes joitain kappaleita myydyt ovat joko ensimmäisen sukupolven Leafeja, jotka käyvät ainoastaan kaupunkiautoiksi sekä pirun kalliita Tesloja.
Nyt esimerkiksi markkinoille on tulossa Kian Niron täyssähköversio, jossa range on mitatusti ~480km sekalaisessa ajossa ja yli 600km kaupungissa, pikalataus 80% tehoon 45 min ja Ruotsissa hinta näillä näkymin ~35k€, lisäksi useampi järjestelmä (akkujen lämmitin/viilennin vakiona sekä ilmalämpöpumppu lisävarusteena) pitämään ranget kylmissä olosuhteissa lähes yhtä pitkinä kuin lämpimissä maissa.
Vastaavia malleja alkaa tippumaan markkinoille ensi vuoden aikana, josta markkina oikeasti vasta lähtee käyntiin ja käytettyjen markkina sitten 2-5 vuoden kuluessa.
Sanoin jossain aiemmassa viestissäni, että sähkömottori on renkaiden pyörittämiseen lähes ylivoimainen vaihtoehto verrattuna polttomoottorin ja vaihteiston yhdistelmään. Siitä, onko ladattava akku ylivoimainen tai edes paras vaihtoehto syöttämään sähkömoottorille sähköä, en olisi kovin varma.