Entä jos tankkaaminen tapahtuisi kotipihassa samanlaisella vaivalla kuin lohkolämmittimen käyttö
Totesin jo, että sähköauto sopii yhdeksi autoksi varakkaalle perheelle. Kun lataus tapahtuu aina kotona, homma toimii.
On kuitenkin pitkä matka siihen, että sähköauto suostuttaisiin ostamaan ainoaksi autoksi ilman polilittista pakkoa. Näin on yksinkertaisesti siksi, että sähköauto nakertaa autoilun perusideaa, joka on vapaus.
Jos sähköllä tahdotaan pienentää päästöjä, siihen sopii hybridi 15-20 kWh:n akulla. Tällöin 40-50 kilometrin työmatka sujuisi edestakaisin lataamatta, mutta kuitenkaan ei tarvitsisi sitoutua pitkillä matkoilla rajoittavaan lataamiseen. Tällöin myös akkuihin riittäisi paremmin materiaaleja. Yhdestä suuriakkuisesta sähköautosta riittää viiteen hybridiin, joilla perusihminen voi taittaa kaikki arjen matkat sähköllä.
Audin uusi sähköinen katumaasturi painaa 2,4 tonnia. Melkoinen jyrä, vaikka auto ei ole luokan suurimpia. Jokin osa painosta selittyy sillä, että mukana täytyy kuljettaa koko ajan turhia akkuja, vaikka suuri akkumäärä hyödynnetään vain pitkillä matkoilla. Silloinkaan suuri akkumäärä ei tarjoa samaa joustavuutta kuin polttis.
Sähköautot on muoti-ilmiö, johon järkipuhe ei tehoa. Esimerkiksi kaasun ja vedyn ja hybridien vastustaminen on monille ilmiselvästi ideologinen kysymys. Niistä nähdään vain huonot puolet, kun sähköautoista nähdään taas ainoastaan hyvät puolet. Sitä luulisi, että varakkaiden ihmisten varakkuus perustuu järkeen, mutta kun seuraa kalleimpia sähköautoja ostavien kirjoittelua, niin ei siinä paljon punnitseva, maltillinen ja perusteleva järki näy. Tunteella mennään.