Tässä teppanan matkaohje joka tulee asiasta melkein mitään tietämättömältä.
Viikon hiihtolomasta siis menee kuusi päivää matkustamiseen ja jää vielä yksi lokoisa vuorokausi perillä oloon. Fantastista!
Tässä teppanan matkaohje joka tulee asiasta melkein mitään tietämättömältä.
Viikon hiihtolomasta siis menee kuusi päivää matkustamiseen ja jää vielä yksi lokoisa vuorokausi perillä oloon. Fantastista!
Viikon hiihtolomasta siis menee kuusi päivää matkustamiseen ja jää vielä yksi lokoisa vuorokausi perillä oloon. Fantastista!
Tai sitten pikalataat kaksi-kolme kertaa matkalla ja ajat yhteen putkeen puolen tunnin tauoilla - vaikka juuri tähän ketjuun kirjoittavat ÄIÄT eivät varmaan pysähdy edes vessaan matkalla Nuorgamiin, vaan auto tankataankin lennosta. Perillä syödään sitten, autossa pärjää ilmankin.
Tämä jengin denialismi on kyllä todella koomista.
Tuskin mikään.Mikä pointti näissä kysymyksissä on?
Tämä jengin denialismi on kyllä todella koomista.
Tuskin mikään.
2 esimerkkiä laitoin. Eka oli ääriesimerkki, jossa uusrikas juppi ekoilija, halusi sähköautolla lappiin. Käytänössä vielä, lähes mahdotonta.
Toka lähellä käytäntöä, jossa eläkeläinen pohtii sähköauton kannattavuutta, ja sitä että kannattaako siihen vielä sijoittaa eurojansa.
Hyvä!Helppoa. Ajat auton Pasilassa junaan, jatkat Kemijärveltä ylöspäin sillä Teslalla...
Olen samaa mieltä, että hölmöä toimintaa poliittisilta puolueilta huudella jotain "10-vuoden sisällä polttomoottorit kielletään"-lausuntoja, mielestäni olisi fiksumpaa kannustaa ihmisiä siirtymään uuden teknologian käyttöön "porkkanoiden" avulla, eikä sen kepin.
Riittääkö pari kolme pikalatausta? Ihan siis ilman kynsiä ja hampaita kysyn. Jos riittää, niin tässähän ei ole silloin mitään ongelmaa.
Eikös tässä ole ihan jokainen ollut sitä mieltä, että jos sähköautot yleistyvät niin se kanta lähtee rakentumaan uusien autojen ostajien kautta? Ei kukaan oleta, että viiden hengen perhe jossa toinen vanhempi on kotona ja toinen tienaa 35k vuodessa ostaa 60 tuhatta maksavan auton.
Hintakehitys muuttuu sitä mukaa kun tuotanto muuttuu ja isot valmistajat lähtevät massatuotantoon.
Kuinka kauan menee arviosi mukaan siihen kun uusia sähköautoja ostetaan tarpeeksi, jotta niitä on enemmän kuin muutama sata kpl käytettyjenkin markkinoilla?
Ei minulla ole mitään arvioita. Paljon riippuu kehityksestä ja siitä politiikasta mitä valtio harjoittaa. Ehkä se ei tapahdu koskaan.
Suuret massat eivät osta uusia autoja, vaan käytettyjä autoja. Suomessa myydään noin 100-110k uutta autoa ja käytettyjä myydään noin kuusinkertainen määrä - käytettyjen autojen mediaanihinta on muistaakseni noin 11k. Tällä hetkellä esimerkiksi nettiautossa on 213 sähköautoa myynnissä ja näistä vaihtoehdoista voinee laskea pois Renault Zwizy, Citroen C-Zero, Mitsubishi MiEV ja VW e-up kokoluokan autot - ovat siis melkoisen pieniä mikroautoja.
Tämä jättää sitten vaihtoehdoksi alle 20k hintaluokassa käytännössä Nissan Leafin ja nämä ovat useamman vuoden vanhoja ja toimintasäde on alle 200km. Eli käytännössä kyseessä on kaupunkiauto. Toinen vaihtoehto samassa hintaluokassa on Opel Ampera jolla ajelee sähköllä 40-80km ja sitten tarvitaan bensiinimoottoria toimintasäteen laajentamiseksi.
Normiostajalla on ainakin vielä siis vaihtoehdot aika vähissä?
@teppana tuossa jo hyvin kommentoi, vielä on normiostajalla vaihtoehdot vähissä ja aika näyttää muuttuuko tilanne. Nykyisellä teknologialla ei löydy noita alle 20k€ sähköautoja korvaamaan polttomoottoriautoja, mutta aika perussuomalaista änkyröintiä tyrmätä sähköautot sen takia, että tällä hetkellä ei ole olemassa edullisia vaihtoehtoja.
En minä ole tyrmäämässä sähköautoja. Kaiken sähköautoilukiiman keskellä - minusta - ei välttämättä kuitenkaan häiritse tarkastella asioita useammalta kantilta. Sähköautojen hintakehitys on melkoisen merkittävässä asemassa tämän asian suhteen. Ilmeisesti BMW:n kehitysjohtaja Frölich on sitten sellainen "änkyrä", sillä hän näkee myös kysymysmerkkejä sähköautoilun suhteen - eikä siis vain pelkkää menestystä ja ruusuilla tanssimista. BMW myös investoi melkoisesti omiin EV hankkeisiinsa - siellä kuitenkin lienee myös kysymyksiä tämän asian tiimoilta.
Suomen politiikan autoilun suhteen en pidättäisi hengitystäni autokannan muuttumisen suhteen. Hinta on kuitenkin erittäin määräävä tekijä ostopäätöksen suhteen Suomessa - tästä taisi jotain juttua keltaisessa lehdistössä ollakin pari pv sitten?
Änkyröintiä on toki kyllä toisaalta heti leimata toinen kirjoittelija mikäli asioista kyselee, yrittää valistaa itseään ja toteaa, ettei normiveronmaksajalle tällä hetkellä ole oikein vaihtoehtoja.
Aika näyttää miten tilanne kehittyy. Änkyröimisiin.
Itse asiassa nykyiseen käytäntöön verrattuna talouksissa, joissa on kaksi tai useampi auto (n. 20% kaikista kotitalouksista), tuollainen halpa ja pieni sähköauto (C-Zero, MiEV) voisi vallan hyvin korvata perheen kakkosauton työmatkoilla, kauppakassina, harrastuksiin kulkemiset eli nimenomaan ne arkiajot. Lyhyen matkan autoa voi ladata kotona/työpaikalla nopeasti tai pienillä virroilla, koska akun ei tarvitse olla massiivinen. Silloin se ns. ykkösauto voi olla matka-ajoon soveltuvampi, tilavampi, mukavampi ja täyttäisi sen tarpeen mihin sähkäri ei sovi.Suuret massat eivät osta uusia autoja, vaan käytettyjä autoja. Suomessa myydään noin 100-110k uutta autoa ja käytettyjä myydään noin kuusinkertainen määrä - käytettyjen autojen mediaanihinta on muistaakseni noin 11k. Tällä hetkellä esimerkiksi nettiautossa on 213 sähköautoa myynnissä ja näistä vaihtoehdoista voinee laskea pois Renault Zwizy, Citroen C-Zero, Mitsubishi MiEV ja VW e-up kokoluokan autot - ovat siis melkoisen pieniä mikroautoja.
Tämä jättää sitten vaihtoehdoksi alle 20k hintaluokassa käytännössä Nissan Leafin ja nämä ovat useamman vuoden vanhoja ja toimintasäde on alle 200km. Eli käytännössä kyseessä on kaupunkiauto. Toinen vaihtoehto samassa hintaluokassa on Opel Ampera jolla ajelee sähköllä 40-80km ja sitten tarvitaan bensiinimoottoria toimintasäteen laajentamiseksi.
Normiostajalla on ainakin vielä siis vaihtoehdot aika vähissä?
Itse asiassa nykyiseen käytäntöön verrattuna talouksissa, joissa on kaksi tai useampi auto (n. 20% kaikista kotitalouksista), tuollainen halpa ja pieni sähköauto (C-Zero, MiEV) voisi vallan hyvin korvata perheen kakkosauton työmatkoilla, kauppakassina, harrastuksiin kulkemiset eli nimenomaan ne arkiajot. Lyhyen matkan autoa voi ladata kotona/työpaikalla nopeasti tai pienillä virroilla, koska akun ei tarvitse olla massiivinen. Silloin se ns. ykkösauto voi olla matka-ajoon soveltuvampi, tilavampi, mukavampi ja täyttäisi sen tarpeen mihin sähkäri ei sovi.
Talouden ainoaksi kaikki tarpeet täyttäväksi autoksi harvasta sähköautosta on tällä hetkellä, enkä tiedä miksi lähes kaikista sähköautoista sellaista edes yritetään tehdä. Tavallaan matkitaan polttomoottoriautoja yleisautoina, muttei kuitenkaan ihan pystytä vastaamaan haasteeseen.
Erittäin hyvä viesti. Sellainen kommentti tuohon lainattuun kohtaan, että riippuu mistä taistelusta puhutaan. Tesla saattaa hyvinkin pystyä saavuttamaan jotkut tuotantotavoitteensa ja tekemään hommasta kannattavaa, mutta markkinaosuus sähköautoista tullee tippumaan joihinkin prosentteihin, joka sekin on tietysti moninkertaisesti enemmän kuin Teslalla tällä hetkellä kaikista henkilöautoista. Eli Teslasta tulee yksi autonvalmistaja muiden joukossa ja sille on mahdollisesti tulevaisuudessakin paikkansa sellaisena imagotietoisen rikkaan sähköautona (vähän kuten Apple kännyköissä mutta tietysti vielä huomattavasti pienemmällä markkinaosuudella).Tähän mennessä Tesla on käytännössä yksin saanut toimia high end-markkinalla ja tulee häviämään taistelun käytännössä välittömästi, kun suuret autovalmistajat saavat pelin auki.
Erittäin hyvä viesti. Sellainen kommentti tuohon lainattuun kohtaan, että riippuu mistä taistelusta puhutaan. Tesla saattaa hyvinkin pystyä saavuttamaan jotkut tuotantotavoitteensa ja tekemään hommasta kannattavaa, mutta markkinaosuus sähköautoista tullee tippumaan joihinkin prosentteihin, joka sekin on tietysti moninkertaisesti enemmän kuin Teslalla tällä hetkellä kaikista henkilöautoista. Eli Teslasta tulee yksi autonvalmistaja muiden joukossa ja sille on mahdollisesti tulevaisuudessakin paikkansa sellaisena imagotietoisen rikkaan sähköautona (vähän kuten Apple kännyköissä mutta tietysti vielä huomattavasti pienemmällä markkinaosuudella).
On tietysti mahdollista että käy näin. Mutta jos käyttävät sen etumatkansa nyt hyvin ja oikeisiin asioihin niin pidän mahdollisena että Tesla on tulevaisuudessa yksi sähköautonvalmistaja muiden joukossa. 80 miljoonaa henkilöautoa vuodessa taitaa olla tämän hetkinen tahti, kyllä siellä yhdelle paskalle amerikkalaiselle joku prosentin siivu voi olla.Niin, no mitä noihin Tesloihin tutustunut, niin laatu on sitä samaa paskaa amerikkaa, kuin käytännössä kaikissa jenkkiautoissa on ollut 80-luvulta lähtien.
Tämän vuoksi uskon, että Teslalle tulee käymään kylmät, kun laadukkaammat kilpailijat paremmalla tuotanto-optimointiosaamisella lähtevät aidosti markkinalle mukaan.
Toki vielä vuoden-pari pystyvät etumatkansa turvin myymään koko kapasiteettinsa, mutta sen jälkeen minun näkemykseni mukaan seuraa romahdus.
Niin, no mitä noihin Tesloihin tutustunut, niin laatu on sitä samaa paskaa amerikkaa, kuin käytännössä kaikissa jenkkiautoissa on ollut 80-luvulta lähtien.