Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 945
  • 19 022

teppana

Jäsen
Viikon hiihtolomasta siis menee kuusi päivää matkustamiseen ja jää vielä yksi lokoisa vuorokausi perillä oloon. Fantastista!

No jos joku ihan tieten tahtoen haluaa ajaa sen 1000+ kilometriä sähköautolla -30 celsiuksen pakkasessa niin sitten se kai näin menee. Ei varmaan kannata sen uusrikkaan mennä sillä sähköautolla?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viikon hiihtolomasta siis menee kuusi päivää matkustamiseen ja jää vielä yksi lokoisa vuorokausi perillä oloon. Fantastista!

Tai sitten pikalataat kaksi-kolme kertaa matkalla ja ajat yhteen putkeen puolen tunnin tauoilla - vaikka juuri tähän ketjuun kirjoittavat ÄIÄT eivät varmaan pysähdy edes vessaan matkalla Nuorgamiin, vaan auto tankataankin lennosta. Perillä syödään sitten, autossa pärjää ilmankin.

Tämä jengin denialismi on kyllä todella koomista.
 

teppana

Jäsen
Tai sitten pikalataat kaksi-kolme kertaa matkalla ja ajat yhteen putkeen puolen tunnin tauoilla - vaikka juuri tähän ketjuun kirjoittavat ÄIÄT eivät varmaan pysähdy edes vessaan matkalla Nuorgamiin, vaan auto tankataankin lennosta. Perillä syödään sitten, autossa pärjää ilmankin.

Tämä jengin denialismi on kyllä todella koomista.

Riittääkö pari kolme pikalatausta? Ihan siis ilman kynsiä ja hampaita kysyn. Jos riittää, niin tässähän ei ole silloin mitään ongelmaa.
 

Rankkari

Jäsen
Mikä pointti näissä kysymyksissä on?
Tuskin mikään.
2 esimerkkiä laitoin. Eka oli ääriesimerkki, jossa uusrikas juppi ekoilija, halusi sähköautolla lappiin. Käytänössä vielä, lähes mahdotonta.
Toka lähellä käytäntöä, jossa eläkeläinen pohtii sähköauton kannattavuutta, ja sitä että kannattaako siihen vielä sijoittaa eurojansa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä jengin denialismi on kyllä todella koomista.

?? Kommentoin edellisen kirjoittajan kaavailemaan aikatauluun jonka oletin olevan totuudenmukainen. Mitä denialismia siinä oli? Eikös denialismia ole se, että ei oteta kuuleviin korviin kritiikkiä ja vähätellään, mitätöidään lukumäärää, nykyisiä käyttötottumuksia ja maantiedettä? Sähköautoa viedään selkeästi eteenpäin ideologisin buustein ja silloin yleensä tosiasiat ovat jääneet jalkoihin.

Analogiana vaikka hyönteiset ravintona: vähätellään niitä jotka eivät pidä hyönteisten mausta tai mauttomuudesta, toistellaan niiden ravintopitoisuutta tautologiaan asti ja naureskellaan niille "tyhmille junteille 5%:lle" jotka vielä muka haluavat pihvin tuntuvan puraistessa hampaissa.
 

teppana

Jäsen
Tuskin mikään.
2 esimerkkiä laitoin. Eka oli ääriesimerkki, jossa uusrikas juppi ekoilija, halusi sähköautolla lappiin. Käytänössä vielä, lähes mahdotonta.
Toka lähellä käytäntöä, jossa eläkeläinen pohtii sähköauton kannattavuutta, ja sitä että kannattaako siihen vielä sijoittaa eurojansa.


Eikös tuossa juuri DAF kirjoittanut että pikalatauksella on mahdollista. Sitäpaitsi, tuskin kukaan ajelee tuota 1000km matkaa ilman yhden yön pysähdystä muutenkaan. Eli ei se niin hankalaa liene.

Toiseen esimerkkiin joku asiasta enemmän tietävä voi varmasti vastata. Jos sillä nyt mitään merkitystä on.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olen samaa mieltä, että hölmöä toimintaa poliittisilta puolueilta huudella jotain "10-vuoden sisällä polttomoottorit kielletään"-lausuntoja, mielestäni olisi fiksumpaa kannustaa ihmisiä siirtymään uuden teknologian käyttöön "porkkanoiden" avulla, eikä sen kepin.

Suuret massat eivät osta uusia autoja, vaan käytettyjä autoja. Suomessa myydään noin 100-110k uutta autoa ja käytettyjä myydään noin kuusinkertainen määrä - käytettyjen autojen mediaanihinta on muistaakseni noin 11k. Tällä hetkellä esimerkiksi nettiautossa on 213 sähköautoa myynnissä ja näistä vaihtoehdoista voinee laskea pois Renault Zwizy, Citroen C-Zero, Mitsubishi MiEV ja VW e-up kokoluokan autot - ovat siis melkoisen pieniä mikroautoja.

Tämä jättää sitten vaihtoehdoksi alle 20k hintaluokassa käytännössä Nissan Leafin ja nämä ovat useamman vuoden vanhoja ja toimintasäde on alle 200km. Eli käytännössä kyseessä on kaupunkiauto. Toinen vaihtoehto samassa hintaluokassa on Opel Ampera jolla ajelee sähköllä 40-80km ja sitten tarvitaan bensiinimoottoria toimintasäteen laajentamiseksi.

Normiostajalla on ainakin vielä siis vaihtoehdot aika vähissä?
 

teppana

Jäsen
Eikös tässä ole ihan jokainen ollut sitä mieltä, että jos sähköautot yleistyvät niin se kanta lähtee rakentumaan uusien autojen ostajien kautta? Ei kukaan oleta, että viiden hengen perhe jossa toinen vanhempi on kotona ja toinen tienaa 35k vuodessa ostaa 60 tuhatta maksavan auton.

Hintakehitys muuttuu sitä mukaa kun tuotanto muuttuu ja isot valmistajat lähtevät massatuotantoon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Riittääkö pari kolme pikalatausta? Ihan siis ilman kynsiä ja hampaita kysyn. Jos riittää, niin tässähän ei ole silloin mitään ongelmaa.

Riippuu autosta ja sen rangesta, mutta kolmella pikalatauksella tuon välin menee nykyisistä jo Teslojen lisäksi joillain muillakin. Teslan saisi menemään kahdella pikalatauksella koko välin helposti, pidemmällekin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikös tässä ole ihan jokainen ollut sitä mieltä, että jos sähköautot yleistyvät niin se kanta lähtee rakentumaan uusien autojen ostajien kautta? Ei kukaan oleta, että viiden hengen perhe jossa toinen vanhempi on kotona ja toinen tienaa 35k vuodessa ostaa 60 tuhatta maksavan auton.

Hintakehitys muuttuu sitä mukaa kun tuotanto muuttuu ja isot valmistajat lähtevät massatuotantoon.

Kuinka kauan menee arviosi mukaan siihen kun uusia sähköautoja ostetaan tarpeeksi, jotta niitä on enemmän kuin muutama sata kpl käytettyjenkin markkinoilla?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suuret massat eivät osta uusia autoja, vaan käytettyjä autoja. Suomessa myydään noin 100-110k uutta autoa ja käytettyjä myydään noin kuusinkertainen määrä - käytettyjen autojen mediaanihinta on muistaakseni noin 11k. Tällä hetkellä esimerkiksi nettiautossa on 213 sähköautoa myynnissä ja näistä vaihtoehdoista voinee laskea pois Renault Zwizy, Citroen C-Zero, Mitsubishi MiEV ja VW e-up kokoluokan autot - ovat siis melkoisen pieniä mikroautoja.

Tämä jättää sitten vaihtoehdoksi alle 20k hintaluokassa käytännössä Nissan Leafin ja nämä ovat useamman vuoden vanhoja ja toimintasäde on alle 200km. Eli käytännössä kyseessä on kaupunkiauto. Toinen vaihtoehto samassa hintaluokassa on Opel Ampera jolla ajelee sähköllä 40-80km ja sitten tarvitaan bensiinimoottoria toimintasäteen laajentamiseksi.

Normiostajalla on ainakin vielä siis vaihtoehdot aika vähissä?

@teppana tuossa jo hyvin kommentoi, vielä on normiostajalla vaihtoehdot vähissä ja aika näyttää muuttuuko tilanne. Nykyisellä teknologialla ei löydy noita alle 20k€ sähköautoja korvaamaan polttomoottoriautoja, mutta aika perussuomalaista änkyröintiä tyrmätä sähköautot sen takia, että tällä hetkellä ei ole olemassa edullisia vaihtoehtoja.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
@teppana tuossa jo hyvin kommentoi, vielä on normiostajalla vaihtoehdot vähissä ja aika näyttää muuttuuko tilanne. Nykyisellä teknologialla ei löydy noita alle 20k€ sähköautoja korvaamaan polttomoottoriautoja, mutta aika perussuomalaista änkyröintiä tyrmätä sähköautot sen takia, että tällä hetkellä ei ole olemassa edullisia vaihtoehtoja.

En minä ole tyrmäämässä sähköautoja. Kaiken sähköautoilukiiman keskellä - minusta - ei välttämättä kuitenkaan häiritse tarkastella asioita useammalta kantilta. Sähköautojen hintakehitys on melkoisen merkittävässä asemassa tämän asian suhteen. Ilmeisesti BMW:n kehitysjohtaja Frölich on sitten sellainen "änkyrä", sillä hän näkee myös kysymysmerkkejä sähköautoilun suhteen - eikä siis vain pelkkää menestystä ja ruusuilla tanssimista. BMW myös investoi melkoisesti omiin EV hankkeisiinsa - siellä kuitenkin lienee myös kysymyksiä tämän asian tiimoilta.

Suomen politiikan tietäen autoilun suhteen, en pidättäisi hengitystäni nopean autokannan muuttumisen suhteen. Hinta on kuitenkin erittäin määräävä tekijä ostopäätöksen suhteen Suomessa - tästä taisi jotain juttua keltaisessa lehdistössä ollakin pari pv sitten?

Änkyröintiä on toki kyllä toisaalta heti leimata toinen kirjoittelija mikäli asioista kyselee, yrittää valistaa itseään ja toteaa, ettei normiveronmaksajalle tällä hetkellä ole oikein vaihtoehtoja.

Aika näyttää miten tilanne kehittyy. Änkyröimisiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En minä ole tyrmäämässä sähköautoja. Kaiken sähköautoilukiiman keskellä - minusta - ei välttämättä kuitenkaan häiritse tarkastella asioita useammalta kantilta. Sähköautojen hintakehitys on melkoisen merkittävässä asemassa tämän asian suhteen. Ilmeisesti BMW:n kehitysjohtaja Frölich on sitten sellainen "änkyrä", sillä hän näkee myös kysymysmerkkejä sähköautoilun suhteen - eikä siis vain pelkkää menestystä ja ruusuilla tanssimista. BMW myös investoi melkoisesti omiin EV hankkeisiinsa - siellä kuitenkin lienee myös kysymyksiä tämän asian tiimoilta.

Suomen politiikan autoilun suhteen en pidättäisi hengitystäni autokannan muuttumisen suhteen. Hinta on kuitenkin erittäin määräävä tekijä ostopäätöksen suhteen Suomessa - tästä taisi jotain juttua keltaisessa lehdistössä ollakin pari pv sitten?

Änkyröintiä on toki kyllä toisaalta heti leimata toinen kirjoittelija mikäli asioista kyselee, yrittää valistaa itseään ja toteaa, ettei normiveronmaksajalle tällä hetkellä ole oikein vaihtoehtoja.

Aika näyttää miten tilanne kehittyy. Änkyröimisiin.

Niin en sinua tarkoittanut änkyränä vaan eräitä muita kirjoittajia, jotka hakemalla hakevat äärimmäisiä esimerkkejä sähköauton käyttökelvottomuudesta.

Tässä keskustelussa olisi hyvä huomioida myös muutenkin muuttuva yhteiskunta, jossa myös auton omistamissuhde saattaa muuttua eli kenties sen peruskäyttäjän ei tarvitse olla investoimassa 20000 euroa siihen autoon.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suuret massat eivät osta uusia autoja, vaan käytettyjä autoja. Suomessa myydään noin 100-110k uutta autoa ja käytettyjä myydään noin kuusinkertainen määrä - käytettyjen autojen mediaanihinta on muistaakseni noin 11k. Tällä hetkellä esimerkiksi nettiautossa on 213 sähköautoa myynnissä ja näistä vaihtoehdoista voinee laskea pois Renault Zwizy, Citroen C-Zero, Mitsubishi MiEV ja VW e-up kokoluokan autot - ovat siis melkoisen pieniä mikroautoja.

Tämä jättää sitten vaihtoehdoksi alle 20k hintaluokassa käytännössä Nissan Leafin ja nämä ovat useamman vuoden vanhoja ja toimintasäde on alle 200km. Eli käytännössä kyseessä on kaupunkiauto. Toinen vaihtoehto samassa hintaluokassa on Opel Ampera jolla ajelee sähköllä 40-80km ja sitten tarvitaan bensiinimoottoria toimintasäteen laajentamiseksi.

Normiostajalla on ainakin vielä siis vaihtoehdot aika vähissä?
Itse asiassa nykyiseen käytäntöön verrattuna talouksissa, joissa on kaksi tai useampi auto (n. 20% kaikista kotitalouksista), tuollainen halpa ja pieni sähköauto (C-Zero, MiEV) voisi vallan hyvin korvata perheen kakkosauton työmatkoilla, kauppakassina, harrastuksiin kulkemiset eli nimenomaan ne arkiajot. Lyhyen matkan autoa voi ladata kotona/työpaikalla nopeasti tai pienillä virroilla, koska akun ei tarvitse olla massiivinen. Silloin se ns. ykkösauto voi olla matka-ajoon soveltuvampi, tilavampi, mukavampi ja täyttäisi sen tarpeen mihin sähkäri ei sovi.

Talouden ainoaksi kaikki tarpeet täyttäväksi autoksi harvasta sähköautosta on tällä hetkellä, enkä tiedä miksi lähes kaikista sähköautoista sellaista edes yritetään tehdä. Tavallaan matkitaan polttomoottoriautoja yleisautoina, muttei kuitenkaan ihan pystytä vastaamaan haasteeseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@ISH Miten kävi Saabin laatikon kanssa?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Itse asiassa nykyiseen käytäntöön verrattuna talouksissa, joissa on kaksi tai useampi auto (n. 20% kaikista kotitalouksista), tuollainen halpa ja pieni sähköauto (C-Zero, MiEV) voisi vallan hyvin korvata perheen kakkosauton työmatkoilla, kauppakassina, harrastuksiin kulkemiset eli nimenomaan ne arkiajot. Lyhyen matkan autoa voi ladata kotona/työpaikalla nopeasti tai pienillä virroilla, koska akun ei tarvitse olla massiivinen. Silloin se ns. ykkösauto voi olla matka-ajoon soveltuvampi, tilavampi, mukavampi ja täyttäisi sen tarpeen mihin sähkäri ei sovi.

Talouden ainoaksi kaikki tarpeet täyttäväksi autoksi harvasta sähköautosta on tällä hetkellä, enkä tiedä miksi lähes kaikista sähköautoista sellaista edes yritetään tehdä. Tavallaan matkitaan polttomoottoriautoja yleisautoina, muttei kuitenkaan ihan pystytä vastaamaan haasteeseen.

Tuo on ihan totta mitä tuossa kirjoittelit - kirjoitellessani ajattelin lähinnä tilannetta missä EV olisi se perheen ainoa auto - tuollaiseen käyttöön tosiaan varsin harvasta EV:stä tällä hetkellä on. Ellei pinkka ole erittäin muikeassa kunnossa - eikä EV sovellu ihan kaikkiin tilanteisiin välttämättä siltikään? Tosin eihän bensakäyttöisellä henkilöautollakaan mennä metsään ajelemaan - eli ei sekään "kaikkiin" tilanteisiin sovellu. PHEV:t (plug-in hybridit) ovat minusta varsin hyvä vaihtoehto täyssähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä tällä hetkellä.

Autoilu kyllä tuntuu menevän helposti melkoisen syvälle tunteisiin puolin ja toisin (en tarkoittanut tällä sinua) ja kritiikin tai kysymysten esittäjä on sitten karikatyyri muuntautumiskyvyttömästä luolassa asuvasta, lihaa syövästä ja kaiken hyvän lisäksi bensasyöpöllä ajelevasta albiinomiehestä vs. se EV:llä ajeleva ihminen on moderni maailman hyvinvointia lähes äärimmäisen altruistisella asenteella lähestyvä valioyksilö. Tilanne ei nyt kuitenkaan ihan näin mustavalkoinen onneksi taida olla.
 

Tuamas

Jäsen
Onhan tässä ketjussa esiintyvä mainittu denialismi ihan uskomatonta perseilyä.

Sähköautoista on käytännössä ensimmäinen varsinainen sukupolvi tulossa markkinoille ja jo näitä edeltävien betaversioiden perusteella tehdään jotain johtopäätöksiä, siitä kuinka sähköauto ei sovellu siihen, eikä tähän eikä nönnönnnöö.

Tähän mennessä Tesla on käytännössä yksin saanut toimia high end-markkinalla ja tulee häviämään taistelun käytännössä välittömästi, kun suuret autovalmistajat saavat pelin auki.
Kompakteissa kaupunkiautoissa Nissanin Leaf on käytännössä ainoa markkinoilla edes jonkin aikaa ollut ja toisen sukupolven versio soveltuu jo suurimpaan osaan ajoista, vaikka kyseessä on vain yhden valmistajan yksi niché-malli.

Käytettyjen autojen markkinaa ei luonnollisesti ole, koska ainoat edes joitain kappaleita myydyt ovat joko ensimmäisen sukupolven Leafeja, jotka käyvät ainoastaan kaupunkiautoiksi sekä pirun kalliita Tesloja.

Nyt esimerkiksi markkinoille on tulossa Kian Niron täyssähköversio, jossa range on mitatusti ~480km sekalaisessa ajossa ja yli 600km kaupungissa, pikalataus 80% tehoon 45 min ja Ruotsissa hinta näillä näkymin ~35k€, lisäksi useampi järjestelmä (akkujen lämmitin/viilennin vakiona sekä ilmalämpöpumppu lisävarusteena) pitämään ranget kylmissä olosuhteissa lähes yhtä pitkinä kuin lämpimissä maissa.

Vastaavia malleja alkaa tippumaan markkinoille ensi vuoden aikana, josta markkina oikeasti vasta lähtee käyntiin ja käytettyjen markkina sitten 2-5 vuoden kuluessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän mennessä Tesla on käytännössä yksin saanut toimia high end-markkinalla ja tulee häviämään taistelun käytännössä välittömästi, kun suuret autovalmistajat saavat pelin auki.
Erittäin hyvä viesti. Sellainen kommentti tuohon lainattuun kohtaan, että riippuu mistä taistelusta puhutaan. Tesla saattaa hyvinkin pystyä saavuttamaan jotkut tuotantotavoitteensa ja tekemään hommasta kannattavaa, mutta markkinaosuus sähköautoista tullee tippumaan joihinkin prosentteihin, joka sekin on tietysti moninkertaisesti enemmän kuin Teslalla tällä hetkellä kaikista henkilöautoista. Eli Teslasta tulee yksi autonvalmistaja muiden joukossa ja sille on mahdollisesti tulevaisuudessakin paikkansa sellaisena imagotietoisen rikkaan sähköautona (vähän kuten Apple kännyköissä mutta tietysti vielä huomattavasti pienemmällä markkinaosuudella).
 

Tuamas

Jäsen
Erittäin hyvä viesti. Sellainen kommentti tuohon lainattuun kohtaan, että riippuu mistä taistelusta puhutaan. Tesla saattaa hyvinkin pystyä saavuttamaan jotkut tuotantotavoitteensa ja tekemään hommasta kannattavaa, mutta markkinaosuus sähköautoista tullee tippumaan joihinkin prosentteihin, joka sekin on tietysti moninkertaisesti enemmän kuin Teslalla tällä hetkellä kaikista henkilöautoista. Eli Teslasta tulee yksi autonvalmistaja muiden joukossa ja sille on mahdollisesti tulevaisuudessakin paikkansa sellaisena imagotietoisen rikkaan sähköautona (vähän kuten Apple kännyköissä mutta tietysti vielä huomattavasti pienemmällä markkinaosuudella).

Niin, no mitä noihin Tesloihin tutustunut, niin laatu on sitä samaa paskaa amerikkaa, kuin käytännössä kaikissa jenkkiautoissa on ollut 80-luvulta lähtien.
Tämän vuoksi uskon, että Teslalle tulee käymään kylmät, kun laadukkaammat kilpailijat paremmalla tuotanto-optimointiosaamisella lähtevät aidosti markkinalle mukaan.

Toki vielä vuoden-pari pystyvät etumatkansa turvin myymään koko kapasiteettinsa, mutta sen jälkeen minun näkemykseni mukaan seuraa romahdus.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin, no mitä noihin Tesloihin tutustunut, niin laatu on sitä samaa paskaa amerikkaa, kuin käytännössä kaikissa jenkkiautoissa on ollut 80-luvulta lähtien.
Tämän vuoksi uskon, että Teslalle tulee käymään kylmät, kun laadukkaammat kilpailijat paremmalla tuotanto-optimointiosaamisella lähtevät aidosti markkinalle mukaan.

Toki vielä vuoden-pari pystyvät etumatkansa turvin myymään koko kapasiteettinsa, mutta sen jälkeen minun näkemykseni mukaan seuraa romahdus.
On tietysti mahdollista että käy näin. Mutta jos käyttävät sen etumatkansa nyt hyvin ja oikeisiin asioihin niin pidän mahdollisena että Tesla on tulevaisuudessa yksi sähköautonvalmistaja muiden joukossa. 80 miljoonaa henkilöautoa vuodessa taitaa olla tämän hetkinen tahti, kyllä siellä yhdelle paskalle amerikkalaiselle joku prosentin siivu voi olla.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Niin, no mitä noihin Tesloihin tutustunut, niin laatu on sitä samaa paskaa amerikkaa, kuin käytännössä kaikissa jenkkiautoissa on ollut 80-luvulta lähtien.

Tutustunut ajamalla vai?

Teslalla on jännä nähdä miten nämä tulevat mallit lyövät läpi. Model 3 : sia alkaakin kohta tulemaan, ja sitten tämä ilmeisesti tämä vasta kaavailussa oleva Model y. Mikäli nämä lyövät hyvin läpi, niin eiköhän Tesla siellä oman paikkansa kykene pitämään. Kilpailu toki on aina hyvästä, ja jos ei muuta niin Teslojen hintaan voisi ainakin vaikuttaa laskevasti.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan tässä ketjussa esiintyvä mainittu denialismi ihan uskomatonta perseilyä.

Sähköautoista on käytännössä ensimmäinen varsinainen sukupolvi tulossa markkinoille ja jo näitä edeltävien betaversioiden perusteella tehdään jotain johtopäätöksiä, siitä kuinka sähköauto ei sovellu siihen, eikä tähän eikä nönnönnnöö.

Tähän mennessä Tesla on käytännössä yksin saanut toimia high end-markkinalla ja tulee häviämään taistelun käytännössä välittömästi, kun suuret autovalmistajat saavat pelin auki.
Kompakteissa kaupunkiautoissa Nissanin Leaf on käytännössä ainoa markkinoilla edes jonkin aikaa ollut ja toisen sukupolven versio soveltuu jo suurimpaan osaan ajoista, vaikka kyseessä on vain yhden valmistajan yksi niché-malli.

Käytettyjen autojen markkinaa ei luonnollisesti ole, koska ainoat edes joitain kappaleita myydyt ovat joko ensimmäisen sukupolven Leafeja, jotka käyvät ainoastaan kaupunkiautoiksi sekä pirun kalliita Tesloja.

Nyt esimerkiksi markkinoille on tulossa Kian Niron täyssähköversio, jossa range on mitatusti ~480km sekalaisessa ajossa ja yli 600km kaupungissa, pikalataus 80% tehoon 45 min ja Ruotsissa hinta näillä näkymin ~35k€, lisäksi useampi järjestelmä (akkujen lämmitin/viilennin vakiona sekä ilmalämpöpumppu lisävarusteena) pitämään ranget kylmissä olosuhteissa lähes yhtä pitkinä kuin lämpimissä maissa.

Vastaavia malleja alkaa tippumaan markkinoille ensi vuoden aikana, josta markkina oikeasti vasta lähtee käyntiin ja käytettyjen markkina sitten 2-5 vuoden kuluessa.
Kai se vastustus johtuu siitä, että jo nyt näillä ensimmäisten jollain tavalla toimivien ladattavien autojen perusteella tehdään 20-30 vuotta eteenpäin suunnitelmia, joissa ensisijaisena vaihtoehtona hypetetään nimenomaan tätä yhtä autotekniikkaa. Luodaan vero- ja hankintaetuja, joiden vaikutus on koko yhteiskuntaa koskeva. Ei minua haittaisi ollenkaan, jos sähköautoilu tapahtuisi ihan kuin harrasteautoilukin, jossa omalla kustannuksella puuhastellaan itseään kiinnostavan asian parissa. Nyt sitä "harrasteautoilua" vain tuetaan laajasti, ja ollaan tuomassa kaikille käyttöön lähes ainoana vaihtoehtona. Missään en vain ole nähnyt tutkimusta ja vertailua, että pistokkeesta ladattava auto olisi yksiselitteisesti paras ratkaisu. Normikäyttäjä joutuu tietysti autoteollisuuden "uhrina" olemaan, koska sieltä ratkaisut tulevat, mutta ei minusta yhteiskunnassa voida ihan keskustelematta hypätä yhteen suuntaan lähes ilman seikkaperäistä selvittelyä.

Sanoin jossain aiemmassa viestissäni, että sähkömottori on renkaiden pyörittämiseen lähes ylivoimainen vaihtoehto verrattuna polttomoottorin ja vaihteiston yhdistelmään. Siitä, onko ladattava akku ylivoimainen tai edes paras vaihtoehto syöttämään sähkömoottorille sähköä, en olisi kovin varma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös