Autoiluketju

  • 3 197 350
  • 18 516

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@puuntakaa Ok, ilmeisesti yksityishenkilöitä? Kortilla tai tilisiirrolla maksaminen kävi ainakin kaikille liikkeille joiden kanssa itse viestittelin ja Suomeen myyminenkin on varmaan joka liikkeelle tuttua. Joo, ei valikoima ei-ruotsalaisissa merkeissä varmaan kovin paljon parempi ole. Toki kurssissa nyt vähän voittaa.

Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa
Älä maksa tonnia kenellekään. Paikallisen trafin nettipalvelusta saat ilmaiseksi jo aika paljon tietoja. Jos joku epäilyttää tai on ristiriidassa niin kannattaa selvittää ennen lähtöä tai unohtaa kokonaan. Vikakoodien lukeminen on aina hyvä idea.
Sök Fordonsuppgifter
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa


Kilpishow tuossa Ruotsista hakemisessa on suurin vaiva - mikäli myyjä toimittaa auton satamaan säästyy monelta vaivalta. Osa yksityisistä myyjistä ei suostu siihen, että ostaja ajelee hänen Ruotsin kilvillään satamaan ja sitten lähettää kilvet takaisin jotta myyjä saa vakuutukset poikki ja auton pois nimistään.

Autoliiton sivuilta voi lukea vähän lisää: Auton siirto Ruotsissa, tulo Suomeen ja vakuutukset | Autoliitto
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköautomouhoajat puhuvat korvat ja silmät ummessa jatkuvasti siitä että se sopii "80-90%:lle" käyttäjistä. Kuitenkin tässä hysteriassa Suomi miettii muiden pohjoismaiden jo tekemää päätöstä kieltää kokonaan polttonesteiden myynti. Se tarkoittaa sitä, että sähkön pitää soveltua 100% käyttäjille 100% käyttötilanteisiin 100% kaikista ajoneuvoista (ja päälle muutkin bensalla/dieselillä toimivat koneet). Henkilöautot, rekat, traktorit, moottoriveneet, asuntoautot, pakettiautot, moottoripyörät, moottorikelkat, mönkijät, generaattorit, moottorisahat jne jne jne. Ei se auta yhtään että toistetaan mantraa kuinka akuista on tullut paljon halvempia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kilpishow tuossa Ruotsista hakemisessa on suurin vaiva - mikäli myyjä toimittaa auton satamaan säästyy monelta vaivalta. Osa yksityisistä myyjistä ei suostu siihen, että ostaja ajelee hänen Ruotsin kilvillään satamaan ja sitten lähettää kilvet takaisin jotta myyjä saa vakuutukset poikki ja auton pois nimistään.

Autoliiton sivuilta voi lukea vähän lisää: Auton siirto Ruotsissa, tulo Suomeen ja vakuutukset | Autoliitto
Tuossakin se on aika monivaiheisesti kerrottu. Yksinkertaistettuna: autoliikkeet kyllä yleensä antaa ostajan ajaa auto laivaan kilvet paikallaan. Sitä varten täytetään vaan yksi lomake.
Jos myyjä ei halua tätä tehdä, niin voit ottaa Suomesta VIN-numeron perusteella tarrakilvet mukaan ja ajella auton laivaan niillä. Ja tietysti myös se auton toimitus satamaan on hyvä vaihtoehto.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tuossakin se on aika monivaiheisesti kerrottu. Yksinkertaistettuna: autoliikkeet kyllä yleensä antaa ostajan ajaa auto laivaan kilvet paikallaan. Sitä varten täytetään vaan yksi lomake.
Jos myyjä ei halua tätä tehdä, niin voit ottaa Suomesta VIN-numeron perusteella tarrakilvet mukaan ja ajella auton laivaan niillä. Ja tietysti myös se auton toimitus satamaan on hyvä vaihtoehto.

Autoliikkeet yleensä tähän toki suostuvatkin - kirjoitinkin yksityisten olevan nihkeämpiä tuon suhteen - varsinkin jos eivät ole Tukholman lähistöltä jolloin kilvet pitäisi postittaa heille takaisin. Suomalaisella siirtoluvalla tosiaan saa nykyään matka alkaa Pohjoismaista - aiemmin matkan piti alkaa Suomesta, ja tämä on toki autoa ulkomailta ostaessa hieman hankalahkoa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kiitos @benicio ja @Jesus Shaves vinkeistä ja ohjeista. Enemmän doer varmaan saisikin aikaiseksi, mutta mulla on vähän haastavaa.

Nappaat vaan kaverin / tutun mukaan jolla on kieli hallussa - englanillakin kyllä pärjää - ja vähintään puolet aivoista tallella, niin varmasti onnistuu. Kuten benicio totesi aiemmin, ei tuollaisesta palvelusta kannata kiloa maksaa kenellekään.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nappaat vaan kaverin / tutun mukaan jolla on kieli hallussa - englanillakin kyllä pärjää - ja vähintään puolet aivoista tallella, niin varmasti onnistuu. Kuten benicio totesi aiemmin, ei tuollaisesta palvelusta kannata kiloa maksaa kenellekään.

Ruotsi taittuu saksaa paremmin, että sen puolesta onnistuisi. Toinen puolikas aivoja voi kyllä olla sitten se vaikeampi osa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Sähköautomouhoajat puhuvat korvat ja silmät ummessa jatkuvasti siitä että se sopii "80-90%:lle" käyttäjistä. Kuitenkin tässä hysteriassa Suomi miettii muiden pohjoismaiden jo tekemää päätöstä kieltää kokonaan polttonesteiden myynti. Se tarkoittaa sitä, että sähkön pitää soveltua 100% käyttäjille 100% käyttötilanteisiin 100% kaikista ajoneuvoista (ja päälle muutkin bensalla/dieselillä toimivat koneet). Henkilöautot, rekat, traktorit, moottoriveneet, asuntoautot, pakettiautot, moottoripyörät, moottorikelkat, mönkijät, generaattorit, moottorisahat jne jne jne. Ei se auta yhtään että toistetaan mantraa kuinka akuista on tullut paljon halvempia.
"Mouhoajat"...

On tainnut mennä vähän tunteisiin.

Puhutaan tulevaisuudesta, ei tästä hetkestä, kun mietitään sähköautoja "kaikille". Tästä hetkestä puhuttaessa sähköauto sopii "valtaosalle" teknisten ominaisuuksiensa puolesta. Hintakysymykset ja saatavuus on sitten toinen juttu, tällä hetkellä. Tulevaisuudessa asian pitäisi olla toisin.
 

Byvajet

Jäsen
Tästä hetkestä puhuttaessa sähköauto sopii "valtaosalle" teknisten ominaisuuksiensa puolesta.

Pitkillä matkoilla polttis on käytettävyydeltään edelleen ylivoimainen sähköautoon verrattuna. Toimintamatkan rajoitukset ja lataamisongelmat ovat todellisia. Ei niitä voi ohittaa.

Jos polttiksessa olisi 15 litran tankki, se halvimmillaan maksaisi kymmeniä tuhansia, sen tankkaaminen kestäisi nopeimmillaankin yli puoli tuntia ja tankkauspaikalle saattaisi joutua jonottamaan kauankin, niin lähes kaikki pitäisivät autovalintaa typeränä.

Jostain syystä nämä ominaisuudet sähköautossa vaativat vain "uudenlaista ajattelua".

Parannuksiakaan ei ole välttämättä luvassa.

"Toisin kuin matkapuhelimet, sähköenergian varastointi nykyisen kaltaisiin akkuihin on jo hyvin varttunut teknologia, jonka ”matalalla roikkuvat hedelmät” alkaa olla poimittu. "

Akkutekniikan kiusallisen hidas kehitys
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On tainnut mennä vähän tunteisiin.

Päinvastoin, olen tässäkin ketjussa yltiörationaalinen ja yritän pitää huolen siitä että yksiulotteiset idealistien haaveilut tai sähköalalta leipänsä saavat ketunhännän kantajat eivät ohjaa keskustelua liikaa.

Puhutaan tulevaisuudesta, ei tästä hetkestä, kun mietitään sähköautoja "kaikille". Tästä hetkestä puhuttaessa sähköauto sopii "valtaosalle" teknisten ominaisuuksiensa puolesta. Hintakysymykset ja saatavuus on sitten toinen juttu, tällä hetkellä. Tulevaisuudessa asian pitäisi olla toisin.

Puhutaan siitä todellisuudesta jossa bensa- ja dieselmyynti ollaan kieltämässä yhteispohjoismaisesti ja kaupunkikeskeisesti yksisilmäisen idealistisen kokeiluhalukkuuden nimissä kansalaisten tahdosa riippumatta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos polttiksessa olisi 15 litran tankki, se halvimmillaan maksaisi kymmeniä tuhansia, sen tankkaaminen kestäisi nopeimmillaankin yli puoli tuntia ja tankkauspaikalle saattaisi joutua jonottamaan kauankin, niin lähes kaikki pitäisivät autovalintaa typeränä.
Entä jos tankkaaminen tapahtuisi kotipihassa samanlaisella vaivalla kuin lohkolämmittimen käyttö, ja auton mukana tulisi alennuskortti jolla polttoaineen saisi kymmenien (-60%?) prosenttien alennuksella?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
"Mouhoajat"...

On tainnut mennä vähän tunteisiin.

Puhutaan tulevaisuudesta, ei tästä hetkestä, kun mietitään sähköautoja "kaikille". Tästä hetkestä puhuttaessa sähköauto sopii "valtaosalle" teknisten ominaisuuksiensa puolesta. Hintakysymykset ja saatavuus on sitten toinen juttu, tällä hetkellä. Tulevaisuudessa asian pitäisi olla toisin.

Teknisten ominaisuuksien kautta sopiminen valtaosalle on kyllä vain osa kokonaisuutta - kuten toki totesitkin. Aika paljon pitää akkupakettien hinnan tipahtaa, poliittisten päätösten osua nappiin sekä teknologian kehittyä kuitenkin jotta EV sopii hinnan ja ominaisuuksien puolesta "kaikille" ihmisille.

Raskas liikenne on sitten vielä erikseen ja raskaan liikenteen päästöt kasvavat suhteessa koko ajan henkilöautojen päästöjen vähentyessä. Tähän ei taida kenelläkään olla - Tesla mukaanlukien i.e. Teslan Semi ei ole realistinen ratkaisu, vaan taitaa vähän odotella akkupakettien kehittymistä - mitään kovin realistista ratkaisua olemassa.

Sopiihan kaviaari ja kobe-härkäkin valtaosalle ihmisistä ravinnoksi - muuten kuin saatavuuden ja hinnan puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jos meillä on nähtävissä tulevaisuus jossa suuri osa liikenteen päästöistä voidaan eliminoida teknisellä ratkaisulla, eikö ole vain järkevää pyrkiä kohti tuota tulevaisuutta?

Itse ajoin juuri 400 km matkan 20 asteen pakkasessa. Vaatii vähän suunnittelua, pikkuisen pitempään meni kuin bensa-autolla, mutta tulipahan matkustettua rennosti ja sai tauoilla tehtyä lyhyitä työasioita jotka olisi joka tapauksessa pitänyt tehdä perillä.
 

Byvajet

Jäsen
Entä jos tankkaaminen tapahtuisi kotipihassa samanlaisella vaivalla kuin lohkolämmittimen käyttö

Totesin jo, että sähköauto sopii yhdeksi autoksi varakkaalle perheelle. Kun lataus tapahtuu aina kotona, homma toimii.

On kuitenkin pitkä matka siihen, että sähköauto suostuttaisiin ostamaan ainoaksi autoksi ilman polilittista pakkoa. Näin on yksinkertaisesti siksi, että sähköauto nakertaa autoilun perusideaa, joka on vapaus.

Jos sähköllä tahdotaan pienentää päästöjä, siihen sopii hybridi 15-20 kWh:n akulla. Tällöin 40-50 kilometrin työmatka sujuisi edestakaisin lataamatta, mutta kuitenkaan ei tarvitsisi sitoutua pitkillä matkoilla rajoittavaan lataamiseen. Tällöin myös akkuihin riittäisi paremmin materiaaleja. Yhdestä suuriakkuisesta sähköautosta riittää viiteen hybridiin, joilla perusihminen voi taittaa kaikki arjen matkat sähköllä.

Audin uusi sähköinen katumaasturi painaa 2,4 tonnia. Melkoinen jyrä, vaikka auto ei ole luokan suurimpia. Jokin osa painosta selittyy sillä, että mukana täytyy kuljettaa koko ajan turhia akkuja, vaikka suuri akkumäärä hyödynnetään vain pitkillä matkoilla. Silloinkaan suuri akkumäärä ei tarjoa samaa joustavuutta kuin polttis.

Sähköautot on muoti-ilmiö, johon järkipuhe ei tehoa. Esimerkiksi kaasun ja vedyn ja hybridien vastustaminen on monille ilmiselvästi ideologinen kysymys. Niistä nähdään vain huonot puolet, kun sähköautoista nähdään taas ainoastaan hyvät puolet. Sitä luulisi, että varakkaiden ihmisten varakkuus perustuu järkeen, mutta kun seuraa kalleimpia sähköautoja ostavien kirjoittelua, niin ei siinä paljon punnitseva, maltillinen ja perusteleva järki näy. Tunteella mennään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kuitenkin pitkä matka siihen, että sähköauto suostuttaisiin ostamaan ainoaksi autoksi ilman polilittista pakkoa. Näin on yksinkertaisesti siksi, että sähköauto nakertaa autoilun perusideaa, joka on vapaus.
Taloyhtiössämme on n. 40 autoa, joista neljä on sähköautoja. Kaikissa tapauksissa nuo ovat taloutensa ainoat autot.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Audin uusi sähköinen katumaasturi painaa 2,4 tonnia. Melkoinen jyrä, vaikka auto ei ole luokan suurimpia. Jokin osa painosta selittyy sillä, että mukana täytyy kuljettaa koko ajan turhia akkuja, vaikka suuri akkumäärä hyödynnetään vain pitkillä matkoilla. Silloinkaan suuri akkumäärä ei tarjoa samaa joustavuutta kuin polttis.
Ei ole tietenkään mitään järkeä ostaa ja omistaa autoa jonka ääriominaisuuksia tarvitsee vain harvoin, vaikkapa kerran vuodessa tai viidessä. Koskee tietysti myös nykyautoilua. Yhteiskäyttöautoilu tähän voisi tulevaisuudessa olla vastaus, ainakin osittain, ei tietysti kaikille sovi ainakaan ihan sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan jonkinlaisena joustavana liisauksena.

Onko täällä joku vastustanut kaasua, hybridiä, vetyä, ideologisesti? Itse autoilen säännöllisesti kolmella eri käyttövoimalla, niistä mikään ei ole sähkö. Näen tuon viimeisen kappaleesi asian kyllä varsin päinvastaisena, muutama oiva case-esimerkkihenkilö löytyy vaikkapa tästä keskustelusta.

Työkaveri osti Panameran hybridiversion ja kauppias oli kertonut että iso osa ostajista ei ole kiinnostunut sähköistä ollenkaan, ts ajelevat aina bensalla. Tältä osin verohoukutin ei ole oikein onnistunut. No rahamiehen autohan tuo on, en tiedä auttaisiko polttoaineveron korottaminenkaan mutta ehkä se edes vähän saisi ajattelemaan ympäristönäkökohtia.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Taloyhtiössämme on n. 40 autoa, joista neljä on sähköautoja. Kaikissa tapauksissa nuo ovat taloutensa ainoat autot.

Tiedätkö tarkemmin millaiset heidän autoilutarpeensa / käyttönsä on? EV sopii toki joillekin ihmisille ainoaksikin autoksi. Joillekin ihmisille EV taasen ei sovellu lainkaan - kuten täälläkin on todettu jo useamman kerran.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Työkaveri osti Panameran hybridiversion ja kauppias oli kertonut että iso osa ostajista ei ole kiinnostunut sähköistä ollenkaan, ts ajelevat aina bensalla. Tältä osin verohoukutin ei ole oikein onnistunut. No rahamiehen autohan tuo on, en tiedä auttaisiko polttoaineveron korottaminenkaan mutta ehkä se edes vähän saisi ajattelemaan ympäristönäkökohtia.

Panameraa ajelee sähköllä muutaman kymmenen km - toki kulutus on sitten ihan järjellinen (Prius-tasolla) jos sähkömoottoria latailee bensalla. Bensalla pelkästään toki sitten eri juttu.

Verotushan tuossa on onnistunut hienosti - ostajan näkökulmasta. Polttoaineveron korotus ei 120k+ € auton ostajaa juuri taida hetkauttaa. Ellei sitten polttoainevero määräydy sen mukaan millä autolla ajelee ja mitä teknologiaa hyväksi käyttäen - isoveli valvoo, eli jos ajat PHEV:llä pelkällä bensalla - maksat bensastasi enemmän - jos ajat sähköllä + lataat akkujasi bensamoottorilla - maksat bensastasi vähemmän :)
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedätkö tarkemmin millaiset heidän autoilutarpeensa / käyttönsä on? EV sopii toki joillekin ihmisille ainoaksikin autoksi. Joillekin ihmisille EV taasen ei sovellu lainkaan - kuten täälläkin on todettu jo useamman kerran.
En sen tarkemmin tiedä heidän ajotottumuksistaan, mutta pointtini oli vain huomauttaa että ei voi yleistää sähköautojen olevan mahdottomia ainoana ajoneuvona.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ei ole tietenkään mitään järkeä ostaa ja omistaa autoa jonka ääriominaisuuksia tarvitsee vain harvoin, vaikkapa kerran vuodessa tai viidessä. Koskee tietysti myös nykyautoilua.
Jos tiedän tarvitsevani tiettyjä ominaisuuksia autolta, vaikkakin sitten vain kerran vuodessa, niin en näe kyllä mitään järkeä ostaa sillä auton hankintaan käyttämälläni rahasummalla sellaista autoa joka ei niitä tarpeita täytä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos tiedän tarvitsevani tiettyjä ominaisuuksia autolta, vaikkakin sitten vain kerran vuodessa, niin en näe kyllä mitään järkeä ostaa sillä auton hankintaan käyttämälläni rahasummalla sellaista autoa joka ei niitä tarpeita täytä.
Ajatuksen tasolla jokainen ominaisuus maksaa, eli pääset halvemmalla, voit painottaa tärkeämpiä ominaisuuksia tai käyttää rahat johonkin täysin muuhun tarpeellisempaan. Tämä on tietysti autoilun kohdalla aika teoreettista koska eihän kukaan valitse autoaan pelkästään tarveharkintaisesti ja järkisyin. Ja riippuu tietysti myös prioriteeteista ja siitä tarpeen pakollisuudesta. Jos esim nelivetoa tarvitsisi kerran vuodessa niin on aika turhaa kuljetella sitä kardaania koko vuosi mukana.
Varmaan tulevaisuudessa kannattaa miettiä kannattaako sitä autoa ostaa ollenkaan jos vaihtoehtoiset tavat yleistyvät. Ja onhan tosiaan autoissa nykyäänkin paljon ominaisuuksia joita ei tarvitse käytännössä koskaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Taloyhtiössämme on n. 40 autoa, joista neljä on sähköautoja. Kaikissa tapauksissa nuo ovat taloutensa ainoat autot.

Tästähän voi luotettavasti päätellä sen, että Suomessa on neljä taloutta jotka voivat hoitaa osan liikkumistarpeistaan sähköautolla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästähän voi luotettavasti päätellä sen, että Suomessa on neljä taloutta jotka voivat hoitaa osan liikkumistarpeistaan sähköautolla.
Ajattele, niissä ei ole peräkoukkua!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös