Jos polttomoottorin kanssa suoraan on tarkoitus kilpailla, ei hinta ole ainoa kynnyskysymys.
Autoilun viehätys perustuu vapauteen. Alle kymppitonnilla saa toimivan ja luotettavan auton, jonka polttoainekulut jäävät vuodessa kahteen tonniin, jos kilometrejä kertyy 20 000.
Niin sähkö-, vety-, kuin kaasuautojenkin haaste on vastata autoilun suomaan vapauden tarpeeseen. Lähimpänä tavoitteen saavuttamisessa ovat kaasuautot. Niiden määrä kasvoikin aikaisempaan suhteutettuna voimakkaasti viime vuonna. Sähköautojen hidasta latausta ei ole ratkaistu, ja vetyautojen kanssa ei ole päästy edes vauhtiin.
Kaasuauto kuitenkin kannattaa ostaa ainoastaan, jos asuu lähellä tankkausasemaa. Asemia on lupailtu lisää, mutta niin hitaasti, että taitaa kuolla koko ilmiö ennen kuin pääsee edes vauhtiin.
Ilmeisesti poliitikkojen typerien säännösten vuoksi ainakin joidenkin kaasuautojen toimintamatkaa on rajoitettu runsaasti. Kun ennen Kaasu-Skodalla pääsi kaasutankin ja bensatankin täyteen tankkaamalla yli 1000 kilometriä, niin nyt bensatankkia on pienennetty rajusti ja kaasutankkia kasvatettu vain vähän, minkä vuoksi toimintamatka on romahtanut.
Tällainen säätely on poliitikoilta idioottimaista. Kaasulla ajaminen kannattaa halpuutensa vuoksi, joten bensatankin pienentämiseen ei ole ainuttakaan rationaalista syytä. Se vain heikentää autojen myyntiä ja ehkäisee päästöjen pienenemistä.
Kaasutankkausasemat Suomessa | Gasum