Kiitos vastauksista! Hyvä tietää, että akkuteknologian ongelmat ovat ratkaistu ja voidaan siirtyä sähköautoihin. Pahoittelen kovasti ”mouhotustani”.
Jos et osaa kirjoittaa asiallisesti, niin turha odottaa asiallista vastausta.Sieltä pienet marttyyrinviitat ja pulushakilla ulos.
Toki olisit voinut myös avata sitä miksi ”akkujen kehitys” on se relevantti asia ja mitä kautta vs. akkujen hinnan (joka on se relevantein asia) putoaminen viidesosaan ~seitsemässä vuodessa.
En osaa sanoa, mutta onko sillä väliä?
En osaa sanoa, mutta onko sillä väliä? Jos jo nyt autojen toimintasäde on tuo 300-500km ja valtaosalla työajot ja kaupassa käynti onnistuisi siten, että yöksi pistää latinkiin.
On totta, että mitään läpimurtoa ei ole tapahtunut eikä sitä ole näköpiirissä. Mutta tällä hetkellä akkujen kapasiteetti riittää henkilöauton käyttöön. Näin siis olen ymmärtänyt.
Mitä ihmeen merkitystä on argumentilla ”akkujen kehitys”?
Autoilun näkökulmasta (henkilöautot) olennaista on, että saadaanko akuista riittävästi tehoa irti riittävän alhaiseen hintaan.
Muistaakseni sinähän olit vähän aikaa sitten hankkimassa uutta autoa? Taisitte katsella jotain Audia tai Bemaria mallisarjan tehokkaammasta päästä - ellen täysin väärin muista?
Mikäli ette ole autoa jo vaihtaneet, niin oletko harkinnut sähköautoa paremman puoliskosi kanssa - mikäli näitä vaihtoehtoja on kartoitettu, niin mikä oli lopputulema sähköautojen suhteen?
Jos polttomoottorin kanssa suoraan on tarkoitus kilpailla, ei hinta ole ainoa kynnyskysymys.
Jos unohdetaan kaivosteollisuuden suuret paikalliset tuhot ja akkujen kierrätyksen haasteet, niin eihän sillä väliä ole, jos autoon riittää raha ja se täyttää tarpeet. Siksi aikaisemmin kirjoitinkin, että auto sopii varakkaan perheen yhdeksi autoksi.
Volkkari, joka lienee suurimmista valmistajista panostanut kaikkein voimakkaimmin sähköautoihin ja pistänyt sähköautoilun tulevaisuuteen paljon rahaa, ennusti juuri viime viikolla, että sähköautojen hinnat tulevat nousemaan jopa useilla tuhansilla. Sitä voi verrata siihen, että suomalaisen auton keskihinta on 3600 euroa.
Suomalaisen auton keskimääräinen arvo on 3600 euroa. Epäilisin, ettei suomalaisen auton oston keskimaksu (eli keski_hinta_) ole 3600 euroa, ei edes mediaanihinta.
Katsot netistä sopivia autoja 2-3 kappaletta, menet paikalle ja teet kaupat siten, että autokauppias auttaa sua virastoissa ja sitten ajat Suomeen. Ei ole ollenkaan paha tikki. Kaveri mukaan niin ihan hyvin se menee! :)Oolrait, kysyin kun en tiennyt. Jos osaisin, niin hakisi E90 LCI:n, joka otettu käyttöön ennen 1.4.2009, kun autovero taitaa olla silloin kohtuu matala. Mutta ei riitä taidot.
Katsot netistä sopivia autoja 2-3 kappaletta, menet paikalle ja teet kaupat siten, että autokauppias auttaa sua virastoissa ja sitten ajat Suomeen. Ei ole ollenkaan paha tikki. Kaveri mukaan niin ihan hyvin se menee! :)
@puuntakaa
Auton ostaminen Ruotsista on ainakin erittäin matalan kynnyksen touhua. Jos on joskus käynyt Päivä Tukholmassa - risteilyllä, niin eipä se tuosta juuri eroa muuten kuin että Åhlensin sijaan käydään autokaupassa. Mitään virastovierailuja ei tarvita. Yhteinen kielikin löytynee.
Puhun siis yhden auton jykevällä kokemuksella, mutta jatkossakin haen tuolta tai ainakin se on vaihtoehto siinä missä paikallisetkin. Säästin ehkäpä n 15% ja valikoimaa on paljon paremmin, ts vähemmän ajettuja.
@puuntakaa Ok, ilmeisesti yksityishenkilöitä? Kortilla tai tilisiirrolla maksaminen kävi ainakin kaikille liikkeille joiden kanssa itse viestittelin ja Suomeen myyminenkin on varmaan joka liikkeelle tuttua. Joo, ei valikoima ei-ruotsalaisissa merkeissä varmaan kovin paljon parempi ole. Toki kurssissa nyt vähän voittaa.
Älä maksa tonnia kenellekään. Paikallisen trafin nettipalvelusta saat ilmaiseksi jo aika paljon tietoja. Jos joku epäilyttää tai on ristiriidassa niin kannattaa selvittää ennen lähtöä tai unohtaa kokonaan. Vikakoodien lukeminen on aina hyvä idea.Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa
Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa
Tuossakin se on aika monivaiheisesti kerrottu. Yksinkertaistettuna: autoliikkeet kyllä yleensä antaa ostajan ajaa auto laivaan kilvet paikallaan. Sitä varten täytetään vaan yksi lomake.Kilpishow tuossa Ruotsista hakemisessa on suurin vaiva - mikäli myyjä toimittaa auton satamaan säästyy monelta vaivalta. Osa yksityisistä myyjistä ei suostu siihen, että ostaja ajelee hänen Ruotsin kilvillään satamaan ja sitten lähettää kilvet takaisin jotta myyjä saa vakuutukset poikki ja auton pois nimistään.
Autoliiton sivuilta voi lukea vähän lisää: Auton siirto Ruotsissa, tulo Suomeen ja vakuutukset | Autoliitto
Tuossakin se on aika monivaiheisesti kerrottu. Yksinkertaistettuna: autoliikkeet kyllä yleensä antaa ostajan ajaa auto laivaan kilvet paikallaan. Sitä varten täytetään vaan yksi lomake.
Jos myyjä ei halua tätä tehdä, niin voit ottaa Suomesta VIN-numeron perusteella tarrakilvet mukaan ja ajella auton laivaan niillä. Ja tietysti myös se auton toimitus satamaan on hyvä vaihtoehto.
Kiitos @benicio ja @Jesus Shaves vinkeistä ja ohjeista. Enemmän doer varmaan saisikin aikaiseksi, mutta mulla on vähän haastavaa.
Nappaat vaan kaverin / tutun mukaan jolla on kieli hallussa - englanillakin kyllä pärjää - ja vähintään puolet aivoista tallella, niin varmasti onnistuu. Kuten benicio totesi aiemmin, ei tuollaisesta palvelusta kannata kiloa maksaa kenellekään.