Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos vastauksista! Hyvä tietää, että akkuteknologian ongelmat ovat ratkaistu ja voidaan siirtyä sähköautoihin. Pahoittelen kovasti ”mouhotustani”.
 

Tuamas

Jäsen
Kiitos vastauksista! Hyvä tietää, että akkuteknologian ongelmat ovat ratkaistu ja voidaan siirtyä sähköautoihin. Pahoittelen kovasti ”mouhotustani”.

Sieltä pienet marttyyrinviitat ja pulushakilla ulos.

Toki olisit voinut myös avata sitä miksi ”akkujen kehitys” on se relevantti asia ja mitä kautta vs. akkujen hinnan (joka on se relevantein asia) putoaminen viidesosaan ~seitsemässä vuodessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sieltä pienet marttyyrinviitat ja pulushakilla ulos.

Toki olisit voinut myös avata sitä miksi ”akkujen kehitys” on se relevantti asia ja mitä kautta vs. akkujen hinnan (joka on se relevantein asia) putoaminen viidesosaan ~seitsemässä vuodessa.
Jos et osaa kirjoittaa asiallisesti, niin turha odottaa asiallista vastausta.

Käsittääkseni (voit korjata jos olen väärässä) akkuteknologiassa on edelleen muitakin isoja haasteita, kuin pelkkä hinta. Käyttöikä ja vanhojen akkujen ympäristöhaitat ainakin ymmärtääkseni. Toki jos hinta saadaan siihen euron kilo, niin voidaan vaihtaa akkuja vaikka vuosittain ja heittää vanhat esim. näppärästi roskiin. Bisneksestähän kuitenkin on kyse.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onhan akkuteknologia kuitenkin kehittynyt jatkuvasti, vuosi vuodelta tulee entisen kokoisia yksittäisiä akkuja, joissa on entistä isompi kapasiteetti, isompi purkuteho ja pienempi lämpeäminen. Ei mitään radikaaleja muutokseja, mutta prosentteja kuitenkin.
 

Byvajet

Jäsen
En osaa sanoa, mutta onko sillä väliä?

Jos unohdetaan kaivosteollisuuden suuret paikalliset tuhot ja akkujen kierrätyksen haasteet, niin eihän sillä väliä ole, jos autoon riittää raha ja se täyttää tarpeet. Siksi aikaisemmin kirjoitinkin, että auto sopii varakkaan perheen yhdeksi autoksi.

Volkkari, joka lienee suurimmista valmistajista panostanut kaikkein voimakkaimmin sähköautoihin ja pistänyt sähköautoilun tulevaisuuteen paljon rahaa, ennusti juuri viime viikolla, että sähköautojen hinnat tulevat nousemaan jopa useilla tuhansilla. Sitä voi verrata siihen, että suomalaisen auton keskihinta on 3600 euroa.

Tällä hetkellä kaikki valmistajat tekevät sähköautoja tappiolla. Esimerkiksi korealaiset perustelevat tappiolla myymistä jalansijan saamisella, mutta jos autoilla täytyy tehdä voittoakin, niin hinnat tulevat nousemaan.

Kehityksen ennustaminen menneestä tai vertailemalla johonkin toiseen alaan, ei ole perusteltua. Rakennemuutoksen aiheuttamat hypyt eivät tarkoita, että kehitys jatkuu samanlaisena tulevaisuudessa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En osaa sanoa, mutta onko sillä väliä? Jos jo nyt autojen toimintasäde on tuo 300-500km ja valtaosalla työajot ja kaupassa käynti onnistuisi siten, että yöksi pistää latinkiin.

On totta, että mitään läpimurtoa ei ole tapahtunut eikä sitä ole näköpiirissä. Mutta tällä hetkellä akkujen kapasiteetti riittää henkilöauton käyttöön. Näin siis olen ymmärtänyt.

Muistaakseni sinähän olit vähän aikaa sitten hankkimassa uutta autoa? Taisitte katsella jotain Audia tai Bemaria mallisarjan tehokkaammasta päästä - ellen täysin väärin muista?

Mikäli ette ole autoa jo vaihtaneet, niin oletko harkinnut sähköautoa paremman puoliskosi kanssa - mikäli näitä vaihtoehtoja on kartoitettu, niin mikä oli lopputulema sähköautojen suhteen?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mitä ihmeen merkitystä on argumentilla ”akkujen kehitys”?

Autoilun näkökulmasta (henkilöautot) olennaista on, että saadaanko akuista riittävästi tehoa irti riittävän alhaiseen hintaan.

Jos polttomoottorin kanssa suoraan on tarkoitus kilpailla, ei hinta ole ainoa kynnyskysymys.
 

teppana

Jäsen
Muistaakseni sinähän olit vähän aikaa sitten hankkimassa uutta autoa? Taisitte katsella jotain Audia tai Bemaria mallisarjan tehokkaammasta päästä - ellen täysin väärin muista?

Mikäli ette ole autoa jo vaihtaneet, niin oletko harkinnut sähköautoa paremman puoliskosi kanssa - mikäli näitä vaihtoehtoja on kartoitettu, niin mikä oli lopputulema sähköautojen suhteen?

Sähköauto on poissa laskuista avovaimon työn puolesta. Työt sijoittuvat välille Vaasa/Sodankylä ja auton pitää käytännössä koko ajan olla pitkän matkan valmiudessa. Vaikka nykyään valta-osa Oulun ulkopuolisista töistä on Oulainen/Kemi välillä, niin silti säännöllisen epäsäännöllisesti keikkaa tulee kauemmas ja varoaika voi olla todella lyhyt.

En kyllä tiedä olisiko sähköauto harkinnassa edes silloin, jos elämä sen mahdollistaisi. Nyt sitä valintaa ei tarvitse tehdä ja suoraan sanottuna olen siitä iloinen.
 

Byvajet

Jäsen
Jos polttomoottorin kanssa suoraan on tarkoitus kilpailla, ei hinta ole ainoa kynnyskysymys.

Autoilun viehätys perustuu vapauteen. Alle kymppitonnilla saa toimivan ja luotettavan auton, jonka polttoainekulut jäävät vuodessa kahteen tonniin, jos kilometrejä kertyy 20 000.

Niin sähkö-, vety-, kuin kaasuautojenkin haaste on vastata autoilun suomaan vapauden tarpeeseen. Lähimpänä tavoitteen saavuttamisessa ovat kaasuautot. Niiden määrä kasvoikin aikaisempaan suhteutettuna voimakkaasti viime vuonna. Sähköautojen hidasta latausta ei ole ratkaistu, ja vetyautojen kanssa ei ole päästy edes vauhtiin.

Kaasuauto kuitenkin kannattaa ostaa ainoastaan, jos asuu lähellä tankkausasemaa. Asemia on lupailtu lisää, mutta niin hitaasti, että taitaa kuolla koko ilmiö ennen kuin pääsee edes vauhtiin.

Ilmeisesti poliitikkojen typerien säännösten vuoksi ainakin joidenkin kaasuautojen toimintamatkaa on rajoitettu runsaasti. Kun ennen Kaasu-Skodalla pääsi kaasutankin ja bensatankin täyteen tankkaamalla yli 1000 kilometriä, niin nyt bensatankkia on pienennetty rajusti ja kaasutankkia kasvatettu vain vähän, minkä vuoksi toimintamatka on romahtanut.

Tällainen säätely on poliitikoilta idioottimaista. Kaasulla ajaminen kannattaa halpuutensa vuoksi, joten bensatankin pienentämiseen ei ole ainuttakaan rationaalista syytä. Se vain heikentää autojen myyntiä ja ehkäisee päästöjen pienenemistä.

Kaasutankkausasemat Suomessa | Gasum
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos unohdetaan kaivosteollisuuden suuret paikalliset tuhot ja akkujen kierrätyksen haasteet, niin eihän sillä väliä ole, jos autoon riittää raha ja se täyttää tarpeet. Siksi aikaisemmin kirjoitinkin, että auto sopii varakkaan perheen yhdeksi autoksi.

Volkkari, joka lienee suurimmista valmistajista panostanut kaikkein voimakkaimmin sähköautoihin ja pistänyt sähköautoilun tulevaisuuteen paljon rahaa, ennusti juuri viime viikolla, että sähköautojen hinnat tulevat nousemaan jopa useilla tuhansilla. Sitä voi verrata siihen, että suomalaisen auton keskihinta on 3600 euroa.

Suomalaisen auton keskimääräinen arvo on 3600 euroa. Epäilisin, ettei suomalaisen auton oston keskimaksu (eli keski_hinta_) ole 3600 euroa, ei edes mediaanihinta.
 

teppana

Jäsen
Suomalaisen auton keskimääräinen arvo on 3600 euroa. Epäilisin, ettei suomalaisen auton oston keskimaksu (eli keski_hinta_) ole 3600 euroa, ei edes mediaanihinta.

Eikä se ole edes asia millä on merkitystä. Autokanta uudistuu ja 15 vuoden päästä (sähkö tai mikä auto sitten olikaan) meillä on taas ihan erilainen markkina käytettyjen autojen suhteen.

Mutta tuossa olet kyllä oikeassa. Keskiarvolta ihmiset laittavat oman käyttöauton ostoon enemmän rahaa kuin 3600 euroa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Oolrait, kysyin kun en tiennyt. Jos osaisin, niin hakisi E90 LCI:n, joka otettu käyttöön ennen 1.4.2009, kun autovero taitaa olla silloin kohtuu matala. Mutta ei riitä taidot.
Katsot netistä sopivia autoja 2-3 kappaletta, menet paikalle ja teet kaupat siten, että autokauppias auttaa sua virastoissa ja sitten ajat Suomeen. Ei ole ollenkaan paha tikki. Kaveri mukaan niin ihan hyvin se menee! :)
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Katsot netistä sopivia autoja 2-3 kappaletta, menet paikalle ja teet kaupat siten, että autokauppias auttaa sua virastoissa ja sitten ajat Suomeen. Ei ole ollenkaan paha tikki. Kaveri mukaan niin ihan hyvin se menee! :)

Tässä tapauksessa ei taida olla kavereista apua, kun eivät osaa saksaa, eikä ne kyllä ymmärrä autoistakaan mitään. Ekana varmaan pitäisi keksiä mikä kaupunki olisi hyvä, kun helpostihan sitä muuten menee rahat matkakuluihin, jotka olin suunnitellut säästäväni.

Tiedätkö oliko jotain tyyppejä, jotka voivat auttaa paikan päällä auton ostossa? Mielellään rehellisiä, kun tuolla edelleen taitaa mittareiden ruuvaus, ja huoltokirjojen väärentäminen koskea jotain kolmasosaa käytetyistä autoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@puuntakaa
Auton ostaminen Ruotsista on ainakin erittäin matalan kynnyksen touhua. Jos on joskus käynyt Päivä Tukholmassa - risteilyllä, niin eipä se tuosta juuri eroa muuten kuin että Åhlensin sijaan käydään autokaupassa. Mitään virastovierailuja ei tarvita. Yhteinen kielikin löytynee.
Puhun siis yhden auton jykevällä kokemuksella, mutta jatkossakin haen tuolta tai ainakin se on vaihtoehto siinä missä paikallisetkin. Säästin ehkäpä n 15% ja valikoimaa on paljon paremmin, ts vähemmän ajettuja.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@puuntakaa
Auton ostaminen Ruotsista on ainakin erittäin matalan kynnyksen touhua. Jos on joskus käynyt Päivä Tukholmassa - risteilyllä, niin eipä se tuosta juuri eroa muuten kuin että Åhlensin sijaan käydään autokaupassa. Mitään virastovierailuja ei tarvita. Yhteinen kielikin löytynee.
Puhun siis yhden auton jykevällä kokemuksella, mutta jatkossakin haen tuolta tai ainakin se on vaihtoehto siinä missä paikallisetkin. Säästin ehkäpä n 15% ja valikoimaa on paljon paremmin, ts vähemmän ajettuja.

Koittanut tuolta katsella, mutta valikoimaa oli aika vähän. Boulericen innoittamana katselin valikoimaa Saksasta, ja siellä oli reilusti enemmän vaihoehtoja. Ruotsalaiset myös tuntuvat olevan nihkemämpiä myymään käteisellä ja ulkomaille, mitä parin kanssa olen mailaillut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@puuntakaa Ok, ilmeisesti yksityishenkilöitä? Kortilla tai tilisiirrolla maksaminen kävi ainakin kaikille liikkeille joiden kanssa itse viestittelin ja Suomeen myyminenkin on varmaan joka liikkeelle tuttua. Joo, ei valikoima ei-ruotsalaisissa merkeissä varmaan kovin paljon parempi ole. Toki kurssissa nyt vähän voittaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@puuntakaa Ok, ilmeisesti yksityishenkilöitä? Kortilla tai tilisiirrolla maksaminen kävi ainakin kaikille liikkeille joiden kanssa itse viestittelin ja Suomeen myyminenkin on varmaan joka liikkeelle tuttua. Joo, ei valikoima ei-ruotsalaisissa merkeissä varmaan kovin paljon parempi ole. Toki kurssissa nyt vähän voittaa.

Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa
Älä maksa tonnia kenellekään. Paikallisen trafin nettipalvelusta saat ilmaiseksi jo aika paljon tietoja. Jos joku epäilyttää tai on ristiriidassa niin kannattaa selvittää ennen lähtöä tai unohtaa kokonaan. Vikakoodien lukeminen on aina hyvä idea.
Sök Fordonsuppgifter
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Blocketissa kävin, ja yksi kiinnostava vaihtoehto kyllä oli. Toki jotenkin ne carfax-raportit pitäisi katsoa, ja testerillä lukea vikakoodit. Se yksi ruotsalainen kaveri veloittaa tonnin tuontiavusta, mutta 10k nurkilla pyörivistä autoista ei niin paljoa ilkeä maksaa


Kilpishow tuossa Ruotsista hakemisessa on suurin vaiva - mikäli myyjä toimittaa auton satamaan säästyy monelta vaivalta. Osa yksityisistä myyjistä ei suostu siihen, että ostaja ajelee hänen Ruotsin kilvillään satamaan ja sitten lähettää kilvet takaisin jotta myyjä saa vakuutukset poikki ja auton pois nimistään.

Autoliiton sivuilta voi lukea vähän lisää: Auton siirto Ruotsissa, tulo Suomeen ja vakuutukset | Autoliitto
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköautomouhoajat puhuvat korvat ja silmät ummessa jatkuvasti siitä että se sopii "80-90%:lle" käyttäjistä. Kuitenkin tässä hysteriassa Suomi miettii muiden pohjoismaiden jo tekemää päätöstä kieltää kokonaan polttonesteiden myynti. Se tarkoittaa sitä, että sähkön pitää soveltua 100% käyttäjille 100% käyttötilanteisiin 100% kaikista ajoneuvoista (ja päälle muutkin bensalla/dieselillä toimivat koneet). Henkilöautot, rekat, traktorit, moottoriveneet, asuntoautot, pakettiautot, moottoripyörät, moottorikelkat, mönkijät, generaattorit, moottorisahat jne jne jne. Ei se auta yhtään että toistetaan mantraa kuinka akuista on tullut paljon halvempia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kilpishow tuossa Ruotsista hakemisessa on suurin vaiva - mikäli myyjä toimittaa auton satamaan säästyy monelta vaivalta. Osa yksityisistä myyjistä ei suostu siihen, että ostaja ajelee hänen Ruotsin kilvillään satamaan ja sitten lähettää kilvet takaisin jotta myyjä saa vakuutukset poikki ja auton pois nimistään.

Autoliiton sivuilta voi lukea vähän lisää: Auton siirto Ruotsissa, tulo Suomeen ja vakuutukset | Autoliitto
Tuossakin se on aika monivaiheisesti kerrottu. Yksinkertaistettuna: autoliikkeet kyllä yleensä antaa ostajan ajaa auto laivaan kilvet paikallaan. Sitä varten täytetään vaan yksi lomake.
Jos myyjä ei halua tätä tehdä, niin voit ottaa Suomesta VIN-numeron perusteella tarrakilvet mukaan ja ajella auton laivaan niillä. Ja tietysti myös se auton toimitus satamaan on hyvä vaihtoehto.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tuossakin se on aika monivaiheisesti kerrottu. Yksinkertaistettuna: autoliikkeet kyllä yleensä antaa ostajan ajaa auto laivaan kilvet paikallaan. Sitä varten täytetään vaan yksi lomake.
Jos myyjä ei halua tätä tehdä, niin voit ottaa Suomesta VIN-numeron perusteella tarrakilvet mukaan ja ajella auton laivaan niillä. Ja tietysti myös se auton toimitus satamaan on hyvä vaihtoehto.

Autoliikkeet yleensä tähän toki suostuvatkin - kirjoitinkin yksityisten olevan nihkeämpiä tuon suhteen - varsinkin jos eivät ole Tukholman lähistöltä jolloin kilvet pitäisi postittaa heille takaisin. Suomalaisella siirtoluvalla tosiaan saa nykyään matka alkaa Pohjoismaista - aiemmin matkan piti alkaa Suomesta, ja tämä on toki autoa ulkomailta ostaessa hieman hankalahkoa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kiitos @benicio ja @Jesus Shaves vinkeistä ja ohjeista. Enemmän doer varmaan saisikin aikaiseksi, mutta mulla on vähän haastavaa.

Nappaat vaan kaverin / tutun mukaan jolla on kieli hallussa - englanillakin kyllä pärjää - ja vähintään puolet aivoista tallella, niin varmasti onnistuu. Kuten benicio totesi aiemmin, ei tuollaisesta palvelusta kannata kiloa maksaa kenellekään.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nappaat vaan kaverin / tutun mukaan jolla on kieli hallussa - englanillakin kyllä pärjää - ja vähintään puolet aivoista tallella, niin varmasti onnistuu. Kuten benicio totesi aiemmin, ei tuollaisesta palvelusta kannata kiloa maksaa kenellekään.

Ruotsi taittuu saksaa paremmin, että sen puolesta onnistuisi. Toinen puolikas aivoja voi kyllä olla sitten se vaikeampi osa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös