Autoiluketju

  • 3 307 865
  • 18 973
Suosikkijoukkue
Ilves
Siihen ripeyden tunteeseen vaikuttaa myös minkälainen on moottorin vääntökäyrä. Siis millä kierrosalueella tuo maksimi on ja kuinka laakea tai terävä käyrästä tulee.

Vaimon Focus lähtee ihan ripeästi,mutta sitten sopivalla kohtaa veto ns hyytyy, mutta kyllä hän sillä ihan kepeästi on ajellut työreissuja malliin 300 km/ päivä.

Focushan on maantiellä melko mukava ajettava, onneksi ovat osanneet tehdä alustasta ominaisuuksiltaan liki yhtä hyvän kuin meikäläisen Mondeossa.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Toisaalta mieleeni tuli sellainen seikka onko sitä "jänistänyt" kaasujalan kanssa enemmän kun on ollut takavetoinen auto kyseessä?
<clip>
Osaisikohan joku autoviisas vastata? Bemari taisi olla myös vajaan 100 kg kevyempi. Joka tapauksessa lienee viisasta käydä kokeilemassa bemaria uudelleen ja antaa palaa rohkeasti.

No eihän tähän voi vastata oikein mitenkään sinun puolesta, jos et ole takavetoiseen autoon tottunut niin _ehkä_ on voinut käydä niin.
Kuten itse sanoit, viisainta käydä kokeilemassa Biimeriä uudestaan. Ei se takavetoinen mikään maailman ihme ole :)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsekin olen kovasti tykästynyt taloudessa olevaan ikivanhaan ja liki loppuunajettuun Focukseen. Perus 1.6 zetec kone 100hp mutta kun painoa on vain se vähän yli tonni ja välitykset tehty loistavasti kaupunkiajoon niin tuolla on mukava ajaa. Lähtee heti kun painaa kaasua, toki hyytyy jos nopeudet nousee yli 80kmh mutta kaupunkinopeuksissa tykkään kovasti vapaastihengittävästä joka vastaa heti kaasuun.

Monet nykyautot ovat painavia jo keskiluokassa ja sitten ahdettuja jolloin matalillakierroksilla ajettava kaupunkiajo ei ole mielestäni kovin sujuvaa.

Ostan jatkossakin kaupunkiin kauppakassiksi jonkin näppärän vapaastihengittävän.

_
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jos teoreettiset lukemat ovat nämä, niin kuinka paljon on käytännön eroa:

Focus 125 hp (165 nm)
Bmw 116 hp (150 nm)

Osaisikohan joku autoviisas vastata? Bemari taisi olla myös vajaan 100 kg kevyempi. Joka tapauksessa lienee viisasta käydä kokeilemassa bemaria uudelleen ja antaa palaa rohkeasti.
Kannattaa huomata Bemarin osalta tämä:
Autobild.fi

Kannattaa olla tarkkana käytetyn BMW 116i:n kanssa, joka on varustettu 115-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Jos nimittäin jakoketjun kiristin on viallinen, jakoketju saattaa hypätä pois paikaltaan. Tällöin aiheutuu pahimmassa tapauksessa venttiilien ja mäntien karu kohtaaminen – loppuseuraamuksena on kallis moottorivaurio.

Tarkkailla kannattaa niiden autojen moottoreita, jotka on valmistettu jaksolla 3/2004–8/2007. Sen jälkeisissä autoissa on BMW:n modifioima ketjunkiristin, joka ei tuota ongelmia.

Eli tsekkaa valmistusajankohta ja jos osuu tuohon, niin kannattaa selvittää onko ketjunkiristin vaihdettu.

Muuten suosittelen lämpimästi takavetoista talvikulkinetta. Hauskaa koko rahalla. Ja kuten joku mainitsikin, perstuntumaan tehojen osalta vaikuttaa teho/vääntökäyrä. Voipi olla että BMW tarvitsee kierroksia hieman. Lisäksi jopa alustan jäykkyyserot vaikuttaa "kiihtyvyyskokemukseen".


Edit:

Tuossa joku random dynamometrin tuloste netistä:

http://www.rri.se/spec/view/png/graph/STR-04081801-kW-Nm-C.png

Bemarin tehokäyrä nousee aika jyrkästi aina 6 000 rpm:ään saakka, jolloin tulee jo vissiin rajoitin vastaan. Että sen mukaan koeajolle...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Kiitos kaikille vastauksista! Ja tuohon väliinhän se bemari tosiaan laskeutuu eli pitää ottaa tuo kiristin puheeksi kun käy uudelleen koeajamassa. Tänään testivuorossa uuden korimallin Focus.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos minkälaisia kokemuksia Volvo V70:stä (-09 tai -10 vuosimalleista) dieselkoneilla? 1.6Diesel vaikuttaa ihan mopolta ajatuksena ainakin, 2litran mietityttää myös, mutta 2.4litrainen pitäisi olla jo ihan sähäkkä kai?

Tällä hetkellä itseltä löytyy A4 1.8T 120kw bensakoneella joten tuohon moottoriin voi verrata noita Volvon dieseleitä...

Kesällä/syksyllä ajattelin laittaa tuon nykyisen vaihtoon ja katselin, että nuo -09, -10 A4:t pyörii aika samoissa hinnoissa kuin nuo Volvot niin melkein mielummin voisi seuraavaksi autoksi ottaa V70:n, kun kumminkin isompi auto jossa on perusvarustelu parempi (kai) kuin keskimääräisessä A4:ssä.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itsellä oli edellinen auto mallivuoden 2010 175 hv diesel (2,4 l). 420 Nm takasi hyvän väännnön tilanteeseen kuin tilanteeseen. Jos valita saat, ota ehdottomasti juuri tuo moottori. Sitä tosin tehtiin vain vajaa vuosi, joten valikoimaa on rajoitetusti. Ero 163 heppaiseen on yllättävän suuri ja varsinkin väännössä sen huomaa. Muista mootoreista ei ole kokemuksia, mutta itse en vähempään tyytyisi. Ajotyylistähän se on kiinni, mutta ohituksissa teho on turvallisuustekijä. Eikä tuo silti mikään raketti ole, mutta ihan riittävät tehot kuitenkin.

Tilaa on meidän perheen harrastuksille ja niiden vaatimille tavaroille riittävästi, eli se oli tehon ja turvallisuuden ohella yksi ratkaiseva tekijä autoa valittaessa. Esimerkiksi Passat oli auttamattoman pieni tavaratiloiltaan.

Koko pitoikana ei tarvinnut normaalihuoltoja enempää käyttää pajalla. Ajettua tuli 120 tkm.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Onko kellään jakaa kokemuksia BMW 1-sarjasta? Kiikarissa mahdollisesti vm 2007 116i. Muitakin saman kokoluokan autoja saa ehdottaa. Budjetti huitelee 15 - 18 t€ tienoilla.

Tuohon hintaluokkaan kannattaa tsekata myös 118 joko bensa- tai dieselkäyttöisenä. Hintaero ei ole käytettynä suuri, mutta lisäteho antaa mukavasti lisää ajonautintoa. Toki 116 on myös erinomainen ajettava.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Tuohon hintaluokkaan kannattaa tsekata myös 118 joko bensa- tai dieselkäyttöisenä. Hintaero ei ole käytettynä suuri, mutta lisäteho antaa mukavasti lisää ajonautintoa. Toki 116 on myös erinomainen ajettava.

Kävin katsomassa tuota 118, sitä näytti olevan enemmän dieselinä tarjolla mikä ei sinällään ole ongelma, vielä ihan kilpailukykyiseen hintaankin jos vrt. tuohon katsomaani 116i.

Dieselautoista yksi kysymys: mulla on vain kadunvarsipaikka eli talvella ei ole mitään ylimääräistä lämpöä autolle tarjota. Nykyinen pikkubensa on lähtenyt ihan kiltisti käyntiin kohtuu kovillakin pakkasilla ja sen takia olen nytkin bensakoneista lähtökohtaisesti katsonut. Lähteekö tuollainen 2 litran diesel käyntiin yhtä helposti kuin bensakone? Olettaen siis, että akku on kondiksessa.
 
Varmasti pyörittää jos vaan pitää tuon plösön paikallaan. Muussa tapauksessa et pysy radalla perässä saati edes kiihdy Meganella samaan tahtiin.

En minä, mutta rattimies kyllä.

RS Trophylla on kierretty Nürre alle 8:08, joten aika hyvin sillä tuunatunkin Kuutosen perässä pysyisi. Videossa nähdyllä pikkutiellä/syheröisemmällä radalla BMW olisi tiellä sutimassa.

Lähisiwaan kerkiää varmaan molemmilla.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
En minä, mutta rattimies kyllä.

RS Trophylla on kierretty Nürre alle 8:08, joten aika hyvin sillä tuunatunkin Kuutosen perässä pysyisi. Videossa nähdyllä pikkutiellä/syheröisemmällä radalla BMW olisi tiellä sutimassa.

Lähisiwaan kerkiää varmaan molemmilla.

No, tuskin varsinkaan tuunatun M6:n perässä rellu pysyy tuolla radalla jos vakionkin taakse on jäänyt. Toki kuskeista on paljon kiinni ja lopputulos on varmasti erilainen, mitä tuossa listassa jos sama kuski käy molemmilla koittamassa.

M5 on muuten kiertänyt 7:55 tuon radan ja se on periaatteessa sama, kuin tuo M6 painoa myöten.

Ei sillä. Kyllä mä tuolla Renaultilla mielellään ajaisin jos joku antaisi lainaan :P
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
termi hukassa

Moro ratti-reijot!

Onko sellaiselle tuunaamiselle jotain tarkempaa nimitystä, kun jotain vanhaa autoa lähdetään kunnostamaan sillä tavoin, että siitä tehdään parempi kuin mitä se uutena oli, eli lisäämällä siihen teknisesti uusia ratkaisuja?

Mulla olisi parikin hyvin erilaista autoa 70-luvun alusta, jotka miellyttävät silmää oikein paljon. Tuon ikäiset autothan menisivät kunnostettuna jo kevyesti museoautoluokkaan, mutta ei varmaankaan siinä tapauksessa, jos niitä alkaa varustamaan ohjaustehostimilla, tehokkaammalla ja/tai taloudellisemmalla moottorilla, voimansiirron ratkaisuilla jne...

Kaipaisin aiheesta lisätietoa, mutta kun ei oikein tiedä, miksi tuollaista edes kutsutaan, niin vaikeampi edes hakea tietoa netistä...
 

Outsider

Jäsen
Moro ratti-reijot!

Onko sellaiselle tuunaamiselle jotain tarkempaa nimitystä, kun jotain vanhaa autoa lähdetään kunnostamaan sillä tavoin, että siitä tehdään parempi kuin mitä se uutena oli, eli lisäämällä siihen teknisesti uusia ratkaisuja?

Mulla olisi parikin hyvin erilaista autoa 70-luvun alusta, jotka miellyttävät silmää oikein paljon. Tuon ikäiset autothan menisivät kunnostettuna jo kevyesti museoautoluokkaan, mutta ei varmaankaan siinä tapauksessa, jos niitä alkaa varustamaan ohjaustehostimilla, tehokkaammalla ja/tai taloudellisemmalla moottorilla, voimansiirron ratkaisuilla jne...

Kaipaisin aiheesta lisätietoa, mutta kun ei oikein tiedä, miksi tuollaista edes kutsutaan, niin vaikeampi edes hakea tietoa netistä...

Ameriikan puolelta pro-touring olisi varmaan lähinnä sitä mitä tarkoitat, mutta ei tuolle muuten taida sen kummempaa nimitystä olla. Normaalia autoharrastustahan se on ja eri merkkien foorumeilta ja lehdistä löytyy kyllä kuvaamasi kaltaisi projekteja runsaasti.

Museoauton voit varustaa esim. alkuperäisellä ohjaustehostimella, jos tehdas on siihen sellaista uutena tarjonnut, mutta mitään uudempia sovelluksia niihin ei toki hyväksytä.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Museoauton voit varustaa esim. alkuperäisellä ohjaustehostimella, jos tehdas on siihen sellaista uutena tarjonnut, mutta mitään uudempia sovelluksia niihin ei toki hyväksytä.

Tai jos hyväksytään, niin koko auto pitäisi ilmeisesti saattaa vastaamaan nykyisiä normeja ja määräyksiä. Lakien mukaan muutosprosentin ylittäessä 50 auton tulee täyttää senhetkiset määräykset kuten uuden auton. Pelkkä ohjaustehostin nyt ei toki tuota rajaa vielä ylitä, mutta monesti tulee melkoinen oravanpyörä kun yhden palikan laittaa, niin se vaatii jo parin muun palikan laittamista lisää ja kohta ollaankin sitten siinä tilanteessa, että koria lukuunottamatta kaikki on uusittava.
 

Outsider

Jäsen
Tai jos hyväksytään, niin koko auto pitäisi ilmeisesti saattaa vastaamaan nykyisiä normeja ja määräyksiä. Lakien mukaan muutosprosentin ylittäessä 50 auton tulee täyttää senhetkiset määräykset kuten uuden auton. Pelkkä ohjaustehostin nyt ei toki tuota rajaa vielä ylitä, mutta monesti tulee melkoinen oravanpyörä kun yhden palikan laittaa, niin se vaatii jo parin muun palikan laittamista lisää ja kohta ollaankin sitten siinä tilanteessa, että koria lukuunottamatta kaikki on uusittava.

Pitikin siihen edelliseen viestiin vielä lisätä, että sitten kun menee lukemaan niitä foorumeita, niin ei kannata uskoa suoraan kaikkea mitä niille kirjoitetaan. Tässä nimittäin on hyvä esimerkki viestistä, mikä sisältää heikosti faktaa. Museoautoihin ei hyväksytä missään tilanteessa mitään uudempia virityksiä(pois lukien turvavyöt) ja niitä ei todellakaan aleta muuttamaan nykyisiä normeja ja määräyksiä vastaaviksi.

Jos taas unohdetaan museoautot ja puhutaan vaan yleisesti vanhoista autoista, niin nykyisillä prosenttisäännöillä rakentelu on mennyt selkeästi parempaan suuntaan ja alle 50% pysyy todella helposti, kun esim. jarrut, ohjauslaitteet, mittarit ja verhoilut eivät vaikuta prosentteihin.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Pitikin siihen edelliseen viestiin vielä lisätä, että sitten kun menee lukemaan niitä foorumeita, niin ei kannata uskoa suoraan kaikkea mitä niille kirjoitetaan. Tässä nimittäin on hyvä esimerkki viestistä, mikä sisältää heikosti faktaa.

Seison korjattuna, koska ilmaisin asian huonosti. Eli siis jos puhutaan ihan puhtaasti museoautosta, niin tällöin kelpaa luonnollisesti vain automallin alkuperäinen kokoonpano ilman mitään ylimääräisiä kötöstelmiä. Ymmärsin Prof. Puckin viestin niin, että tuota museoautostatusta ei ole tarkoitus säilyttääkään vaan nimenomaisesti päivittää tuo auto teknisesti uudempiaikaiseksi. Tuolloin ei ymmärtääkseni ole estettä esim. ohjaustehostimen jälkiasennukselle, kunhan nyt se nyt ei vaan ole vaaraksi liikenteessä (joka oletettavasti tarkoittaisi taas sitä, että jotain on mennyt pieleen jo asennusta suunnitellessa). Sitä en osaa sanoa, kuinka tarkasti joku ohjaustehostin katsotaan esim. muutoskatsastaessa, riittääkö että toimii eikä vuoda vai katsotaanko siitä jotain muutakin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
.. Ymmärsin Prof. Puckin viestin niin, että tuota museoautostatusta ei ole tarkoitus säilyttääkään vaan nimenomaisesti päivittää tuo auto teknisesti uudempiaikaiseksi.

Jeps, en ole lähtökohtaisesti hakemassa museoautoa, sillä itseni tuntien aataminaikainen tekniikka alkaisi kuitenkin jossain vaiheessa nyppimään. Tosin museoauto olisi kyllä kaikin puolin muuten enemmän kuin järkiratkaisu käyttötarpeisiini, koska autolle tulisi maksimissaan 4 kuukautta vuodessa käyttöä ja sekin kesäaikaan. Kilometrimäärät jäisivät niinikään hyvin vähäisiksi vuosittain.

Olen jo pikkupojasta lähtien digannut hyvin paljon pyhimys-volvon ulkonäöstä ja sellainen kiinnostaisi saada kesäkäyttöön, mutta uudemmalla tekniikalla. Arvostan kovasti vanhojen autojen harrastajia ja entisöijiä, mutta omakohtaisesti on pakko myöntää, että tuossa pyhimys-volvossa pääasiallisen kiinnostuksen kohde on nimenomaan auton ulkonäkö. Mulla ei olisi tunnontuskia asennuttaa siihen esimerkiksi parempaa ja nykyaikaisempaa moottoria konepellin alle. Ohjauksen ja ajotuntuman, samoin kuin ajohiljaisuuden haluaisin ehdottomasti lähemmäs nykyaikaisia autoja. Jos Volvo alkaisi tekemään tuosta vanhasta 1800E mallista retroa, niin ostaisin sellaisen heti pois.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jos Volvo alkaisi tekemään tuosta vanhasta 1800E mallista retroa, niin ostaisin sellaisen heti pois.

Voin luvata, että tätä ei tule tapahtumaan koskaan.

Retroista tulee ensinnäkin aika kalliita, juuri siksi kun niitä ei sitten ostetakaan - vaikka luvataan...

Esim. Mini on ihan ok auto, mutta alkuperäinen myi giganttisia määriä verrattuna retroon. Puhumattakaan kuplavolkkarista...

Volvo on niin pieni autonvalmistaja, ettei se voi alkaa tekemään retroja. Pyhimyksiä voisi mennä kaupan 20 000, ehkä. Amatsooneja 10 000..
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Onko väellä kokemusta Hondan 2 litraisista i-VTEC-myllyistä? Operation Automaattifarmari eteni sellaiseen tilanteeseen, että eteen tuli 2009 Accord Tourer 2,0 koneella. Koneella on jo ajettu 154 000 km. Auto on muuten kuin uusi, joten hieman alkoi kiinnostaa.

Hondahan tekee ilmeisesti laadukkaita autoja, mutta onko moottorit samaa luokkaa? Pystyykö tuolla nukkumaan rauhassa yönsä seuraavat 5 vuotta vai pitääkö pelätä että laukeaa hetkellä millä hyvänsä.

Oma käyttö on n. 15-20 tkm/vuosi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Voin luvata, että tätä ei tule tapahtumaan koskaan.

Retroista tulee ensinnäkin aika kalliita, juuri siksi kun niitä ei sitten ostetakaan - vaikka luvataan...

Esim. Mini on ihan ok auto, mutta alkuperäinen myi giganttisia määriä verrattuna retroon. Puhumattakaan kuplavolkkarista...

Volvo on niin pieni autonvalmistaja, ettei se voi alkaa tekemään retroja. Pyhimyksiä voisi mennä kaupan 20 000, ehkä. Amatsooneja 10 000..

Näinhän se on. Saabistakin piti kai tulla 96 -mallista retromalli ja Citikan on suunniteltu tekevän Rättisitikasta uutta versiota. Ei taida kumpikaan toteutua.

Nyt kun Kiinalaiset omistavat Saabin ja Volvon niin veikkaan, että jatkossa tulee entistä enemmän markkinoille uusia malleja. Ne kuitenkin myyvät paremmin kuin nuo retro -mallit kuten finnishninja viittasi.

PSA konsernihan kai on tietynlaisissa taloudellisissa vaikeuksissa ? joten tuskin sekään panostaa johokin rättäriin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Nyt kun Kiinalaiset omistavat Saabin ja Volvon niin veikkaan, että jatkossa tulee entistä enemmän markkinoille uusia malleja.

Kiinalaiset eivät pärjänneet loppusuoralla, sähköautoja valmistava Nevs veti pidemmän korren ja sai ostaa Saabin konkurssipesän.

Sähköautoja ei tosin kannata odottaa vielä tänä vuonna, mutta ensi vuonna ehkä. Nevsillä on myös suunnitteilla alkaa tekemään tavallisia autoja. Tehtaallahan on työkalut ja kaikki. Mutta tämä on hankala juttu, joutuvat varmasti taas neuvottelemaan GM:n kanssa ja sieltähän ei lupaa tule helposti..

Kiinalaiset omistajat näyttävät tekevän hyvää autonvalmistajille. Ainakin jos verrataan amerikkalaisiin, joille huono neljännesvuositulos saattaa merkitä kokonaisen tehtaan kuolemaa. Mutta esim. Land Roverilla ei ole mennyt pitkään aikaan niin kuin nyt, intialaisten omistuksessa. Samoin Jaguar porskuttaa menemään. Ja Volvo, joka saa toimia täysin itsenäisesti, omistajastaan Geelystä riippumatta.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mutta esim. Land Roverilla ei ole mennyt pitkään aikaan niin kuin nyt, intialaisten omistuksessa. Samoin Jaguar porskuttaa menemään.

Joo, kuulemma Tatan johtamana firma työntää 5'm£ päivässä tuotekehitykseen ja UK:sta alkaa autoinsinöörit loppua kun JLR rekrytoi ne kaikki. Hienoja kalikoita ovat työntäneet markkinoille vikat pari vuotta ja vauhti eiku kiihtyy! Uutta Defenderiä odotellessa...
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänään meni vanha auto nettiauton kautta kaupaksi. Nyt sitten pitäisi löytää auto talouteen. Olisiko kirjoittajilla antaa jotain ehdotuksia.

Tässä jotain vaatimuksia:

- rahaa ajattelin sijoittaa maksimissaan 11 000 - 11 500 €
- diesel, koska kilometrejä tulee ~25 tkm vuodessa (reilusti yli puolet työmatka-ajoa moottoritietä pitkin 100km/suunta)
- kokoluokka saisi olla Passat, Mondeo jne.
- kilometrit mielellään maksimissaan 200 tkm pintaan
- huollot pitää olla tehtynä säännöllisesti
- lisälämmitin, mielellään eber/webasto

Pari varteenotettavaa Mondeota on jo löytynyt, mutta hinnasta on vielä vääntö kesken. Ja nettiauto.com:ia on katseltu enemmän kuin riittävästi.

Ilmaa noissa liikkeiden hinnoissa ainakin tuntuu olevan, jos hinnasta tippuu 1000€ pelkästään puhelimessa/maililla kysymällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös