Autoiluketju

  • 3 196 033
  • 18 516
Knoppikysymys: Missä henkilöautoissa jakopää on toteutettu hammasrattailla?

Tuommoinen jakopäähän on käytännössä ikuinen, ja raskaassa kalustossa se on edelleen varteenotettava toteutus. Liekö vaan kallis tehdä?

Eikös BMW ole tätä käyttänyt? Itse omistin joskus -94 vuosimallin M3:sen ja siinä oli jakopää ketjulla...
 

Outsider

Jäsen
Eikös BMW ole tätä käyttänyt? Itse omistin joskus -94 vuosimallin M3:sen ja siinä oli jakopää ketjulla...

Joo onhan noita ketjukäyttöisiä vaikka missä, mutta tässä haettiin kai nimen omaan rataskäyttöisiä. Niitähän taitaa löytyä esim. noista adolfin aikaisista ilmajäähdytteisistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo onhan noita ketjukäyttöisiä vaikka missä, mutta tässä haettiin kai nimen omaan rataskäyttöisiä. Niitähän taitaa löytyä esim. noista adolfin aikaisista ilmajäähdytteisistä.

Ja veikkaan myös puutteellisella moottoritekniikan ja auttavalla googlaustekniikan osaamisella Toytan suoraa kutosta, käytetty mm vanhoissa Crowneissa ja Land Cruisereissa?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Perkama, tänä aamuna -30 asteen lämpötilassa ei mun kesä-auto enää suostunu uskomaan että ois käynnistyttävä. Yllättävän hyvin on kyllä vielä 25 pakkasasteessa toiminut, mutta tuossa siis ylitettiin joku raja. Jotain positiivista, niin uudenvuoden tienoilla ostettu uusi (isohko) akku jaksoi pakkasellakin pyörittää starttia ihan nätisti ja ois sen autonkin ehkä saanu helvetillisellä sahaamisella tulille, mutta siinä ois viimestään iltapäivällä ollu kusessa, kun auto seissy ensin pakkasessa monta tuntia eikä ees tolppapaikkaa tarjolla (aamulla siis auto oli 2 tuntia lämmityksessä, mistä huolimatta ei suostunut käynnistymään).

Kyseessä -79 Olds Cutlass 5,7l koneella. Tosiaan hyvin on pelannu mulla talvikäytössäkin, ainoo ettei se ihan lada sentään oo käynnistymään näköjään kun on oikeesti kylymä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllähän Bemarin isoimmillakin rataa kiertää (esim. nyt M5 ja M6) todella hienosti. Vaikka eihän niitä siihen ole edes tarkoitettu, kuten vaikkapa M3.
Joten tottakai jollain Meganella kahdeksikkoa pyörittäisi M6:n ympärillä.

Mutta hauskaa voi M5:lläkin radalla pitää, ja kyllä niillä ihan kelpo kierrosaikojakin saa aikaiseksi jos on vaan rattimies ;)
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Videon perusteella näyttää siltä, että jollain Mégane RS:lla ajelisi noilla pikkuteillä kahdeksikkoa tuon ylitehoisen ja -painoisen plösön ympärillä. Autobahnilla varmaan kulkee.

Varmasti pyörittää jos vaan pitää tuon plösön paikallaan. Muussa tapauksessa et pysy radalla perässä saati edes kiihdy Meganella samaan tahtiin.

Onko kellään jakaa kokemuksia BMW 1-sarjasta? Kiikarissa mahdollisesti vm 2007 116i. Muitakin saman kokoluokan autoja saa ehdottaa. Budjetti huitelee 15 - 18 t€ tienoilla.

Parilta bemareitten korjaajalta olen kysellyt noista, lähinnä 120d:stä, kun se itseäni kiinnostaa ja tuntuvat pitävän luotettavina ja vähävikaisina autoina.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Perkama, tänä aamuna -30 asteen lämpötilassa ei mun kesä-auto enää suostunu uskomaan että ois käynnistyttävä. Yllättävän hyvin on kyllä vielä 25 pakkasasteessa toiminut, mutta tuossa siis ylitettiin joku raja.

Lakisääteinen ohjearvo, jota autonvalmistajat noudattavat on -27 astetta. Autonmoottorin on vielä silloin käynnistyttävä ilman mitään apulaitteita. Mutta ehtona on tietenkin, että paikat pitää olla kunnossa. Akku pitää olla hyvässä kunnossa ja täyteen ladattu.

Minulla oli kerran amerikkalainen 5,7 litran V8 moottorilla. Se lähti aina käyntiin vaikka oli minkälainen ilma. Ihmettelin tätä. Joku sanoi, että aina niistä kahdeksasta joku pytty syttyy ja antaa vauhtia lopuille...
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Saako webastoa säädettyä ilman työkaluja niin, että se ei ole päällä ajossakaan kuin kuljetajan käskystä? Mun webasto käy turhan tiuhaan ajossa ja olis kiva kytkeä pois ettei turhaan syö löpöä...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
No ei tuo lisälämpäri niin hirveesti ajon aikana vie löpöä. Normaalisti kulutus on 0,6l tai 0.3 l tunnissa. Kaksi lukemaa, koska lämppäri voi käydä kahdella teholla.

Omassa dieselissä on ihan mukavaa,kun lisälämppäri on ajon aikana tarvittaessa käytössä. Lisäksi itsellä on kauko-ohjaimen lisäksi ohjelmointipaneeli autossa,josta lämppärin saa päälle napin painalluksellla.

Kun otan sen tuolla napilla käyttöön ajon aikana,niin silloin lisälämppäri toimii täydellä teholla ja muuten ajon aikana puolella teholla.
 

hege

Jäsen
Citroen SM?, siis siihen hammasratas juttuu veikkauksena. Ja eikös samaa moottoria ollut jossin Ligierissä tms. Maseratin ohella? Siis jos veikkaus on oikea.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Parilta bemareitten korjaajalta olen kysellyt noista, lähinnä 120d:stä, kun se itseäni kiinnostaa ja tuntuvat pitävän luotettavina ja vähävikaisina autoina.

Kiitos tiedosta. Kävin koeajamassa perjantaina tuon 116i:n. Olihan se aika mahtava peli. Täytyy vielä käydä koeajamassa pari-kolme saman kokoluokan autoa (Focus, Civic, Golf yms.), mutta pahaa pelkään että baijerilainen löytyy kadun varresta kun lumet alkaa sulaa. :)
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulla oli kerran amerikkalainen 5,7 litran V8 moottorilla. Se lähti aina käyntiin vaikka oli minkälainen ilma. Ihmettelin tätä. Joku sanoi, että aina niistä kahdeksasta joku pytty syttyy ja antaa vauhtia lopuille...

Täysin aiheen vierestä,mutta armeijassa kerran huollettiin Nasua, huolto tuli valmiiksi ja oli aika ajaa vekotin ulos hallista. No eipä V8 suostunut hörähtämään käyntiin vaikka kuinka yritettiin, lopulta viaksi selvisi palanut hehkun sulake. Okei, bensiini- ja dieselmottorit ovat eri asioita,mutta kuitenkin. Ei niistä ihan aina näköjään mikään pytty syty. En kyllä ymmärrä miten tuollainen moottori voi ylipäätänsä käydä jossei lähde edes lämpimästä hallista käyntiin ilman hehkutusta,ehkä siellä hohkaa hehkutulpat punaisina koko ajan?
 

Masentaja

Jäsen
En kyllä ymmärrä miten tuollainen moottori voi ylipäätänsä käydä jossei lähde edes lämpimästä hallista käyntiin ilman hehkutusta,ehkä siellä hohkaa hehkutulpat punaisina koko ajan?

Harva diisseli lähtee käyntii ilman minkäänlaista hehkutusta. Edes hallista. Hankalaa se ainakin on. Hehkutushan lämmittää pienen määrän polttoainetta nopeasti, joka sitten syötetään startatessa moottoriin. Lämmitetty polttoaine syttyy paineessa herkemmin, johon dieselin toiminta perustuu. Eli kylmällä polttoaineella menee kauan lämmetä puristuksessa riittävän suureen lämpötilaan syttyäkseen, joka vaatii voimaa startilta. Siinä vaiheessa kun moottori käy ja hieman lämpiää niin syttymisen kanssa ei ole ongelmaa. Joissain moottoreissa on käytetty ns. jälkihehkua, jolloin hehkutulppa on päällä tovin moottorin käynnistymisen jälkeen.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hehkutushan lämmittää pienen määrän polttoainetta nopeasti, joka sitten syötetään startatessa moottoriin. Lämmitetty polttoaine syttyy paineessa herkemmin, johon dieselin toiminta perustuu.

Tarkennukseksi sen verran, että hehkutuksen tarkoituksena on esilämmittää sitä palotilaa, johon polttoaine ruiskutetaan.
 

Masentaja

Jäsen
Tarkennukseksi sen verran, että hehkutuksen tarkoituksena on esilämmittää sitä palotilaa, johon polttoaine ruiskutetaan.

Seison korjattuna. Mitähän sitä oikein tuli ajateltua... *Otan takkini ja käyn...*
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, kyllä minä tiedän miten hehkutus toimii, lähinnä ihmettelin kun ilman hehkutusta ei moottori edes "luvannut" käynnistyä ja sulakkeen vaihdon jälkeen hörähti samantien käyntiin kuin sen kuuluisan palmun alta. Tuo jälkihehkutus ei käynytkään mielessä, varmasti noissa moottoreissa ainakin sitä käytetään. Ei se moottori silmänräpäyksessä heti käynnistyttyä niin paljon lämpene jos vertaa että hehkutulpat hohkaa lähemmäs 1000 asteessa, kun tosiaan käynnistyttyä kävi kyllä heti nätisti. Toisaalta ei niillä nasuilla ajettu käytännössä koskaan, eli ihme että lähtivät ylipäätänsä ollenkaan käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Tuli eilen käytyä testaamassa Ford Focus 1.8 (vm. 2009). Olipa positiivinen yllätys kaikkinensa, myös suorituskyky tuli ihan puskista. Vaikutti huomattavasti reippaammalta kuin bmw 116i, mitä kävin koeajamassa perjantaina. Toisaalta mieleeni tuli sellainen seikka onko sitä "jänistänyt" kaasujalan kanssa enemmän kun on ollut takavetoinen auto kyseessä?

Jos teoreettiset lukemat ovat nämä, niin kuinka paljon on käytännön eroa:

Focus 125 hp (165 nm)
Bmw 116 hp (150 nm)

Osaisikohan joku autoviisas vastata? Bemari taisi olla myös vajaan 100 kg kevyempi. Joka tapauksessa lienee viisasta käydä kokeilemassa bemaria uudelleen ja antaa palaa rohkeasti.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Siihen ripeyden tunteeseen vaikuttaa myös minkälainen on moottorin vääntökäyrä. Siis millä kierrosalueella tuo maksimi on ja kuinka laakea tai terävä käyrästä tulee.

Vaimon Focus lähtee ihan ripeästi,mutta sitten sopivalla kohtaa veto ns hyytyy, mutta kyllä hän sillä ihan kepeästi on ajellut työreissuja malliin 300 km/ päivä.

Focushan on maantiellä melko mukava ajettava, onneksi ovat osanneet tehdä alustasta ominaisuuksiltaan liki yhtä hyvän kuin meikäläisen Mondeossa.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Toisaalta mieleeni tuli sellainen seikka onko sitä "jänistänyt" kaasujalan kanssa enemmän kun on ollut takavetoinen auto kyseessä?
<clip>
Osaisikohan joku autoviisas vastata? Bemari taisi olla myös vajaan 100 kg kevyempi. Joka tapauksessa lienee viisasta käydä kokeilemassa bemaria uudelleen ja antaa palaa rohkeasti.

No eihän tähän voi vastata oikein mitenkään sinun puolesta, jos et ole takavetoiseen autoon tottunut niin _ehkä_ on voinut käydä niin.
Kuten itse sanoit, viisainta käydä kokeilemassa Biimeriä uudestaan. Ei se takavetoinen mikään maailman ihme ole :)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsekin olen kovasti tykästynyt taloudessa olevaan ikivanhaan ja liki loppuunajettuun Focukseen. Perus 1.6 zetec kone 100hp mutta kun painoa on vain se vähän yli tonni ja välitykset tehty loistavasti kaupunkiajoon niin tuolla on mukava ajaa. Lähtee heti kun painaa kaasua, toki hyytyy jos nopeudet nousee yli 80kmh mutta kaupunkinopeuksissa tykkään kovasti vapaastihengittävästä joka vastaa heti kaasuun.

Monet nykyautot ovat painavia jo keskiluokassa ja sitten ahdettuja jolloin matalillakierroksilla ajettava kaupunkiajo ei ole mielestäni kovin sujuvaa.

Ostan jatkossakin kaupunkiin kauppakassiksi jonkin näppärän vapaastihengittävän.

_
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jos teoreettiset lukemat ovat nämä, niin kuinka paljon on käytännön eroa:

Focus 125 hp (165 nm)
Bmw 116 hp (150 nm)

Osaisikohan joku autoviisas vastata? Bemari taisi olla myös vajaan 100 kg kevyempi. Joka tapauksessa lienee viisasta käydä kokeilemassa bemaria uudelleen ja antaa palaa rohkeasti.
Kannattaa huomata Bemarin osalta tämä:
Autobild.fi

Kannattaa olla tarkkana käytetyn BMW 116i:n kanssa, joka on varustettu 115-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Jos nimittäin jakoketjun kiristin on viallinen, jakoketju saattaa hypätä pois paikaltaan. Tällöin aiheutuu pahimmassa tapauksessa venttiilien ja mäntien karu kohtaaminen – loppuseuraamuksena on kallis moottorivaurio.

Tarkkailla kannattaa niiden autojen moottoreita, jotka on valmistettu jaksolla 3/2004–8/2007. Sen jälkeisissä autoissa on BMW:n modifioima ketjunkiristin, joka ei tuota ongelmia.

Eli tsekkaa valmistusajankohta ja jos osuu tuohon, niin kannattaa selvittää onko ketjunkiristin vaihdettu.

Muuten suosittelen lämpimästi takavetoista talvikulkinetta. Hauskaa koko rahalla. Ja kuten joku mainitsikin, perstuntumaan tehojen osalta vaikuttaa teho/vääntökäyrä. Voipi olla että BMW tarvitsee kierroksia hieman. Lisäksi jopa alustan jäykkyyserot vaikuttaa "kiihtyvyyskokemukseen".


Edit:

Tuossa joku random dynamometrin tuloste netistä:

http://www.rri.se/spec/view/png/graph/STR-04081801-kW-Nm-C.png

Bemarin tehokäyrä nousee aika jyrkästi aina 6 000 rpm:ään saakka, jolloin tulee jo vissiin rajoitin vastaan. Että sen mukaan koeajolle...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Kiitos kaikille vastauksista! Ja tuohon väliinhän se bemari tosiaan laskeutuu eli pitää ottaa tuo kiristin puheeksi kun käy uudelleen koeajamassa. Tänään testivuorossa uuden korimallin Focus.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos minkälaisia kokemuksia Volvo V70:stä (-09 tai -10 vuosimalleista) dieselkoneilla? 1.6Diesel vaikuttaa ihan mopolta ajatuksena ainakin, 2litran mietityttää myös, mutta 2.4litrainen pitäisi olla jo ihan sähäkkä kai?

Tällä hetkellä itseltä löytyy A4 1.8T 120kw bensakoneella joten tuohon moottoriin voi verrata noita Volvon dieseleitä...

Kesällä/syksyllä ajattelin laittaa tuon nykyisen vaihtoon ja katselin, että nuo -09, -10 A4:t pyörii aika samoissa hinnoissa kuin nuo Volvot niin melkein mielummin voisi seuraavaksi autoksi ottaa V70:n, kun kumminkin isompi auto jossa on perusvarustelu parempi (kai) kuin keskimääräisessä A4:ssä.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itsellä oli edellinen auto mallivuoden 2010 175 hv diesel (2,4 l). 420 Nm takasi hyvän väännnön tilanteeseen kuin tilanteeseen. Jos valita saat, ota ehdottomasti juuri tuo moottori. Sitä tosin tehtiin vain vajaa vuosi, joten valikoimaa on rajoitetusti. Ero 163 heppaiseen on yllättävän suuri ja varsinkin väännössä sen huomaa. Muista mootoreista ei ole kokemuksia, mutta itse en vähempään tyytyisi. Ajotyylistähän se on kiinni, mutta ohituksissa teho on turvallisuustekijä. Eikä tuo silti mikään raketti ole, mutta ihan riittävät tehot kuitenkin.

Tilaa on meidän perheen harrastuksille ja niiden vaatimille tavaroille riittävästi, eli se oli tehon ja turvallisuuden ohella yksi ratkaiseva tekijä autoa valittaessa. Esimerkiksi Passat oli auttamattoman pieni tavaratiloiltaan.

Koko pitoikana ei tarvinnut normaalihuoltoja enempää käyttää pajalla. Ajettua tuli 120 tkm.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös