Autoiluketju

  • 3 307 827
  • 18 973

scholl

Jäsen
Esim. Mini on ihan ok auto, mutta alkuperäinen myi giganttisia määriä verrattuna retroon. Puhumattakaan kuplavolkkarista...

toisaalta sillä ei ole mitään merkitystä, kun katteet ovat ihan eri. Chrysler Neon ja Chrysler PT Cruiser tulivat about yhtä kalliiksi valmistaa, PT Cruiser maksoi vähintään kolmanneksen enemmän -> se oli muutaman vuoden erittäin hyvä tuote valmistajalle. Tällä hetkellä autonvalmistus on mennyt niin paljon eteenpäin, ettei ole enää tarvetta sen tyyppisille projekteille, mikä oli esim. Autoeuropa-tehtaan projekti, vaan pystytään tuomaan samaa tekniikkaa ulos hyvin erilaisissa kuorissa. Silloin jos pystytään brändäämään jotain tuotteita niin että saadaan niistä suuri kate niin se on järkevää. Citroënin DS-sarja on yksi esimerkki tästä ja mitä tulee Miniin niin sen valmistusmäärät ovat ylittäneet odotukset ja se on ollut erittäin kannattavaa liiketoimintaa. Mallisarjahan laajenee nyt koko ajan uusilla malleilla.

Perusmalleilla tehdään helposti tappiota. Ei siis ihme, että Opelkin tuo Mokka jne. mallit markkinoille, koska tekivät viime vuonna ensimmäisellä puoliskolla 939 euroa tappiota per auto, PSA 789 euroa. Massavalmistajista kannattavin oli Chrysler, joka teki 1436 euroa voittoa, joka tosin kalpenee melko lailla, kun verrataan Porscheen, jonka voitto per auto oli 16826 euroa.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sen toteaisin vielä, että jos hakee vähemmän huoltoja niin eikö kannattaisi ostaa auto, jolla on vähemmän ajettu. 150tkm on aika paljon.

Niin, tämä on hyvä pohdinta.
~150tkm ajetussa autossa on yleensä jo kytkintä/alustaa/ym. vaihdettu aika kovasti, kun taas ~100tkm ajetussa noita remppoja ei todennäköisesti ole vielä tehty.
Itse bemareita harrastaneena ainakin tuohon törmännyt hyvinkin paljon, siis että ~150 ajetulla on kalliit rempat tehty mutta ~100 ajetulla ei.
Ja noihin remontteihin sitten saa jo tonneja paukkumaan.

Eriasia toki, jos haetaan jotain ~50tkm ajettua, mutta hintakin on jo huomattavasti kalliimpi.

Vahvasti epäilen, että Bob Rambo tosiaan sitä matkaa pääsääntöisesti ajaa, niin kyllä silloin 150tkm rullatulla, huolletulla, pelillä ajelee vielä toisen mokoman ihan helposti perään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
toisaalta sillä ei ole mitään merkitystä, kun katteet ovat ihan eri. Chrysler Neon ja Chrysler PT Cruiser tulivat about yhtä kalliiksi valmistaa, PT Cruiser maksoi vähintään kolmanneksen enemmän -> se oli muutaman vuoden erittäin hyvä tuote valmistajalle. Tällä hetkellä autonvalmistus on mennyt niin paljon eteenpäin, ettei ole enää tarvetta sen tyyppisille projekteille, mikä oli esim. Autoeuropa-tehtaan projekti, vaan pystytään tuomaan samaa tekniikkaa ulos hyvin erilaisissa kuorissa. Silloin jos pystytään brändäämään jotain tuotteita niin että saadaan niistä suuri kate niin se on järkevää. Citroënin DS-sarja on yksi esimerkki tästä ja mitä tulee Miniin niin sen valmistusmäärät ovat ylittäneet odotukset ja se on ollut erittäin kannattavaa liiketoimintaa. Mallisarjahan laajenee nyt koko ajan uusilla malleilla.

Perusmalleilla tehdään helposti tappiota. Ei siis ihme, että Opelkin tuo Mokka jne. mallit markkinoille, koska tekivät viime vuonna ensimmäisellä puoliskolla 939 euroa tappiota per auto, PSA 789 euroa. Massavalmistajista kannattavin oli Chrysler, joka teki 1436 euroa voittoa, joka tosin kalpenee melko lailla, kun verrataan Porscheen, jonka voitto per auto oli 16826 euroa.

Mini ja PT Chrysler toimivat kyllä suuren autonvalmistajan seinien sisällä täytteenä. Mutta mitään myyntivaltteja ne eivät ole, vaikka ovatkin yllättäneet omistajansa positiivisesti. Esim. BMW:n myyntitavoite Minille oli lähtömetreillä 100 000 myytyä autoa. Kuulostaa ihan mukavalta lukemalta, mutta niillä päästään korkeintaan omilleen. Kannattavuus alkaa yleensä suunnilleen 120 000 kappaleen vuosivauhdista, riippuen siitä mitä ja miten tekniikkaa käytetään. PT Chrysleria myytiin viimeisenä vuonna muistaakseni vain sellaiset 5 - 6000 kappaletta. Näillä lukemilla valmistus lopetettiinkin nopeasti.

Oikeita retojahan ei valmisteta, vaan kaikki ovat tosiaankin vain vanhasta muotoiltua ja uuden tekniikan kera.

Sama esim. Volvon C70, joka ei tosin ole mikään retrotyyppinen auto. Valmistaja tietää jo suunnitteluvaiheessa, että sellainen auto toimii lähinnä asiakkaiden houkuttimena ja hyvä jos sitä voidaan tehdä plus miinus nollla vauhdilla. Sellainen joka pitää valmistajan lippulaivasta, retromallista, tai jostain urheiluversiosta, ostaa helpommin sen kansanmallin. Nythän sen valmistus lopetettiin kun yhtiö optimoi kannattavuuttaan eri malleissa ja jatkaa XC90:n tekoa vaikka sen valmistus piti lopettaa jo vuosia sitten.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Niin, tämä on hyvä pohdinta.
~150tkm ajetussa autossa on yleensä jo kytkintä/alustaa/ym. vaihdettu aika kovasti, kun taas ~100tkm ajetussa noita remppoja ei todennäköisesti ole vielä tehty.

Tämä oli itselläkin ajatuksena. Mieluummin katselen siinä 130-140 tkm:n kohdilta autoja, joissa rempat on tehty.

Audi A4:sta tarjottiin. Vuosimallia 2002, 140tkm mittarissa, 2.0-litrasella koneella ja myydään tuoreella leimalla. Koeajolle olisi tarkoitus ensi viikolla lähteä. Onko noissa Audeissa jotain tiettyjä juttuja, mitä kannattaa pitää silmällä?

Toinen pohdinnassa ollut vaihtoehto on vuosituhannen alun 3-sarjalaiset Bemarit. Tuollaiseen 8-9 tonniin on tarjolla jonkin verran alle 150tkm ajettuja autoja. Kokemuksia noista E46-bemmeistä, erityisesti 320i:sta?
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämä oli itselläkin ajatuksena. Mieluummin katselen siinä 130-140 tkm:n kohdilta autoja, joissa rempat on tehty.

Ja muutenkin, ei ne kilsat niin ratkaise, vaan se kuinka autoja on pidetty sekä huollettu.

Audi A4:sta tarjottiin. Vuosimallia 2002, 140tkm mittarissa, 2.0-litrasella koneella ja myydään tuoreella leimalla. Koeajolle olisi tarkoitus ensi viikolla lähteä. Onko noissa Audeissa jotain tiettyjä juttuja, mitä kannattaa pitää silmällä?

Avantti vai sedani?

Emännällähän oli A4, osti ihan uutena 90-luvun lopussa, ajoi 10 vuoteen aikalailla tasan 100tkm ja kokoaikana ei niinkuin mitään vikoja.
Auto meni taas häneltä meikäläisen äiteelle, oli hällä ~2v ja muuta ei tehty kuin vaihdettu levyt+palat.
1.8 koneella oli tosin. Riittävä tuntui ko. huussiin oleva.

Toinen pohdinnassa ollut vaihtoehto on vuosituhannen alun 3-sarjalaiset Bemarit. Tuollaiseen 8-9 tonniin on tarjolla jonkin verran alle 150tkm ajettuja autoja. Kokemuksia noista E46-bemmeistä, erityisesti 320i:sta?

Ruosteet ainakin kannattaa tsekata, kaaret, kontin luukku, konepelti.
Tyypillinen bemari E46 myös on, eli alustassa kun on jossain väljää niin sitten vatvoo sinne tänne. Joten koeajolle jos menee niin tarkasti fiilistellä alustan toimintaan.
320 on ihan riittävällä myllyllä. Toki 325 vielä parempi :)
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Tuollaiseen 8-9 tonniin on tarjolla jonkin verran alle 150tkm ajettuja autoja. Kokemuksia noista E46-bemmeistä, erityisesti 320i:sta?

Mulla on neljäs E46 menossa ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Eka oli 320d ja viimeiset ovat kaikki olleet 330d. Polttoaineen siirtopumppu on sellainen, joka noista menee 150tkm kohdilla. Siitä kannattaa auton myyjältä tiedustella, että onko vaihdettu. Ei ole mahdottoman kallis osa vaihtaa (töineen +300EUR), mutta sikäli ikävä vika, että saattaa jätättää tielle.

Huohotinputki kannattaa putsauttaa kaikesta töhnästä puhtaaksi ja vaihtaa suodatin. Saattaa jäätyä talvella (lämmittimestä huolimatta) jos ei ole puhdas.

Mulla tulee vajaa 100tkm vuodessa ajoa ja nuo kaikki E46:t ovat olleet hemmetin luotettavia autoja ja hyviä ajaa. Vakuutuksia lukuunottamatta ovat myös taloudellisia ja varaosat järkevän hintaisia pääosin. Mitään isompia vikoja ei ole missään ollut, eikä sähkövikoja ollenkaan.

Kaikki olen tuonut Saksasta ja siellä on pelti ollut ainakin kaikissa katsomissani hyvissä kuosissa. Jos jotain ruosteita löytyy, niin yleensä ovien alareunoja, ovi-aukkojen jalkalistojen vierestä, takakontin verhoilun alta tai pyörän kaarista katsomalla löytyy jos on löytyäkseen. Mitään isompia ruosteita ei pidä hyväksyä vaan siirtyä suosiolla seuraavaan. Huono yksilö tällöin kyseessä.

Tyypillinen bemari E46 myös on, eli alustassa kun on jossain väljää niin sitten vatvoo sinne tänne. Joten koeajolle jos menee niin tarkasti fiilistellä alustan toimintaan.

Ja näissä erityisesti haittaa nuo alatukivarsien takahelat, jotka uutenakin ovat jo suht löysät. Kun vaihtaa, niin kannattaa vaihtaa uretaanisiin, niin saa vakautta ajoon huomattavasti, eikä kukkaro kärsi juuri ollenkaan alkuperäisiin nähden.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Avantti vai sedani?

Emännällähän oli A4, osti ihan uutena 90-luvun lopussa, ajoi 10 vuoteen aikalailla tasan 100tkm ja kokoaikana ei niinkuin mitään vikoja.
Auto meni taas häneltä meikäläisen äiteelle, oli hällä ~2v ja muuta ei tehty kuin vaihdettu levyt+palat.

Ei edes koiranluita ja vastaavia vaihdeltu? Käsittääkseni varsinkin A4 on aika kuuluisa siitä, että alustassa on jonkin verran erittäin nopsaan kuluvia (joskin kaiketi aika huokeita) osia.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ei edes koiranluita ja vastaavia vaihdeltu? Käsittääkseni varsinkin A4 on aika kuuluisa siitä, että alustassa on jonkin verran erittäin nopsaan kuluvia (joskin kaiketi aika huokeita) osia.

Noku ei, ei niinkuin mitään. Ja tosiaan 10v ja 100tkm, eli ajotkin oli aika vähässä. Aina leimakin laakista läpi... Eiku jaa, yksi ajovalo kai joskus vaihdettiin kun kivi sen halkaisi :P
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Huomenna pitäisi päästä koeajamaan vm. 2008 diesel Avensista. Sittenhän tuon näkee.

Kävin vasta tänään ajelemassa tutun vm 2008 Avensiksella. Ajettavuus ei tosiaan ollut niin huono, mitä täällä on annettu ymmärtää ja ainakin itse (187cm) pystyin istumaan myös takapenkillä suorassa ilman, että pää otti kattoon tai polvet etupenkin selkänojaan.

Mutta yksi häiritsevä ominaisuus paljastui, joka taitaa tiputtaa Avensiksen pois listalta. Nimittäin jarru- ja kaasupoljin tuntuivat olevan todella lähellä toisiaan ja ainakin itsellä jalka osui useasti myös jarrupolkimeen kun vaihtoi vaihteita. Vastaavaa ei ole ilmennyt muissa autoissa. Tai sitten oma ajoasento ei vain sovi Avensikseen.

Nyt olisi sitten yksi vm. 2006 2.2i CTDi Accord kiikarissa. Tosin sillä on ajettu jo reilu 220tkm. Nuo taitaa olla myös ketjukoneella.

Minkälaisia alennuksia olette saaneet suoralla käteiskaupalla? Pelkällä mailikyselyllä näyttää hinnasta putoavan vajaat 10%. Nämä siis autoista joissa pyynti on ollut 10 000- 12 000€.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
ainakin itse (187cm) pystyin istumaan myös takapenkillä suorassa ilman, että pää otti kattoon tai polvet etupenkin selkänojaan.

Sedan vai farkku? Tuntuu nimittäin oudolta, että jopa minulla, viitisen senttiä sinua lyhyempänä, osuu pää kattoon. Kai minulla on sitten pitkä selkä ja lyhyet jalat.

Nimittäin jarru- ja kaasupoljin tuntuivat olevan todella lähellä toisiaan ja ainakin itsellä jalka osui useasti myös jarrupolkimeen kun vaihtoi vaihteita.

Niin muuten onkin, tuotahan en muistanutkaan. Itse en kykene ajamaan appiukon Avensista talvikengillä, vaan pitää laittaa hieman pienemmät kengät jalkaan. Tämä sama vaivaa taitaa vaivata Toyotia kautta historian, sillä anopin Corolla ja minulla pari päivää lainassa ollut Hiace kärsivät täsmälleen samasta ongelmasta. Tai minä kärsin.

Kai ne sitten on japanialaisten 32 koon jaloille suunniteltu.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sedan vai farkku? Tuntuu nimittäin oudolta, että jopa minulla, viitisen senttiä sinua lyhyempänä, osuu pää kattoon. Kai minulla on sitten pitkä selkä ja lyhyet jalat.

Auto oli mallia sedan. Tai sitten olen sen verran painava, että penkki upotti tarpeeksi.Tosin aika nopeasti tuon testasin.

Niin muuten onkin, tuotahan en muistanutkaan. Itse en kykene ajamaan appiukon Avensista talvikengillä, vaan pitää laittaa hieman pienemmät kengät jalkaan. Tämä sama vaivaa taitaa vaivata Toyotia kautta historian, sillä anopin Corolla ja minulla pari päivää lainassa ollut Hiace kärsivät täsmälleen samasta ongelmasta. Tai minä kärsin.

Kai ne sitten on japanialaisten 32 koon jaloille suunniteltu.

Tuo vähän yllätti itsenikin, sillä oma kengän koko on 41-42. Pieni googletus osasi kertoa, että vastaavia ongelmia myös muilla.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vihdoin pääsin hinnasta sopimukseen autoliikkeen kanssa ja "uudeksi" autoksi valikoitui vuosimallin 2008 Ford Mondeo 1.8 TDCi Econetic Titanium Business varustelutasolla.

Sain tingittyä puhdasta rahaa lähtöhinnasta 1200€ pois. Lisäksi tikansin autoon hihnan- ja vesipumpun vaihdon, määräaikaishuollon, painauman korjauksen sekä katsasastavat auton ja korjaavat mahdollisesti siellä havaitut viat. Itseni kannalta hyöty oli ~3000€ vs pyyntihinta (joka ei siis sisältänyt noita korjauksia/huoltoja tai katsastusta).

Pyyntihinta oli reilu 12 000€.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämän olisi voinut laittaa Ihmettely-ketjuunkin mutta pistetään tänne. Katselin tilastoja maailmalla tehdyistä henkilöautoista vuonna 2011. Se meni suunnilleen näin:

1. Kiina 14milj
2. Japani 7milj
3. Saksa 5.8milj
4. Etelä- Korea 4 milj

Intia 3 milj
Jenkit 2.9milj
Ranska 1.9milj

Suunnilleen noin ne oli kun lueskelin artikkelia Tuulilasista, en jaksa hakea faktaa netistä. Mutta aika pieni tekijä eurooppa tuossa taulukossa enään oli. Toinen asia on sitten yleiset Kiinan laatustandardit ja minkä tasoisia koppimopoja nuo Kiinan ja Intia autot ovat ja haluaako kukaan niillä euroopan teillä ajella puhumattakaan meidän 4 vuoden ajan olosuhdevaihteluilla jne. Voi mennä hetki ennen kuin nähdään kiinalaisten autovalmistajien invaasio täällä ja eurooppalaisen autoteollisuuden lopullinen alasajo. Eiköhän kiinalaisille riitä tehdä niitä bilikoita maapallon sille puoliskolle ja omille markkinoille.

Artikkeli taisi koskea sitä kun nyt on PSA Group isoissa ongelmissa.


_
 

Outsider

Jäsen
Tämän olisi voinut laittaa Ihmettely-ketjuunkin mutta pistetään tänne. Katselin tilastoja maailmalla tehdyistä henkilöautoista vuonna 2011. Se meni suunnilleen näin:

1. Kiina 14milj
2. Japani 7milj
3. Saksa 5.8milj
4. Etelä- Korea 4 milj

Intia 3 milj
Jenkit 2.9milj
Ranska 1.9milj

Suunnilleen noin ne oli kun lueskelin artikkelia Tuulilasista, en jaksa hakea faktaa netistä. Mutta aika pieni tekijä eurooppa tuossa taulukossa enään oli. Toinen asia on sitten yleiset Kiinan laatustandardit ja minkä tasoisia koppimopoja nuo Kiinan ja Intia autot ovat ja haluaako kukaan niillä euroopan teillä ajella puhumattakaan meidän 4 vuoden ajan olosuhdevaihteluilla jne. Voi mennä hetki ennen kuin nähdään kiinalaisten autovalmistajien invaasio täällä ja eurooppalaisen autoteollisuuden lopullinen alasajo. Eiköhän kiinalaisille riitä tehdä niitä bilikoita maapallon sille puoliskolle ja omille markkinoille.

Artikkeli taisi koskea sitä kun nyt on PSA Group isoissa ongelmissa.


_

Oliko siinä jutussa mainittu jotain merkkejä? Väittäisin nimittäin, että noissa luvuissa ei niinkään ole mitään kiinalaisten omia merkkejä, vaan luvut selittyy pitkälti sillä, että siellä on paljon ihan näitä länsimaisia merkkejä mitkä valmistavat autonsa suoraan siellä paikallisille markkinoille.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämän olisi voinut laittaa Ihmettely-ketjuunkin mutta pistetään tänne. Katselin tilastoja maailmalla tehdyistä henkilöautoista vuonna 2011. Se meni suunnilleen näin:

1. Kiina 14milj
2. Japani 7milj
3. Saksa 5.8milj
4. Etelä- Korea 4 milj

Intia 3 milj
Jenkit 2.9milj
Ranska 1.9milj

Suunnilleen noin ne oli kun lueskelin artikkelia Tuulilasista, en jaksa hakea faktaa netistä. Mutta aika pieni tekijä eurooppa tuossa taulukossa enään oli. Toinen asia on sitten yleiset Kiinan laatustandardit ja minkä tasoisia koppimopoja nuo Kiinan ja Intia autot ovat ja haluaako kukaan niillä euroopan teillä ajella puhumattakaan meidän 4 vuoden ajan olosuhdevaihteluilla jne. Voi mennä hetki ennen kuin nähdään kiinalaisten autovalmistajien invaasio täällä ja eurooppalaisen autoteollisuuden lopullinen alasajo. Eiköhän kiinalaisille riitä tehdä niitä bilikoita maapallon sille puoliskolle ja omille markkinoille.

Artikkeli taisi koskea sitä kun nyt on PSA Group isoissa ongelmissa.


_

Hassua. Ainut kiinalainen automerkkki, jonka muistaa on Volvo.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oliko siinä jutussa mainittu jotain merkkejä?

Mulla ei ole sitä lehteä tässä. Mutta pari siihen liittyvää selkää linkkiä löytyi Googlella.

Lista kiinan omista automerkeistä:
ChinaAutoWeb - Chinese Brands

Wikipedia kertoo yleisesti ja luettelee myös tutut merkit joita valmistetaan kiinassa paikallisten partnereiden avulla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_the_People's_Republic_of_China

Tuolta näköjään puuttuu se Volvo, kuinkakohan vanha lista tuo on.


_
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kannattaa muuten lukea lauantain Hesarin juttu siitä, että Qashqai on yksi kaikkien aikojen huonoimmat pisteet vertailuissa saanut auto. Niin huono, ettei sitä valittu edes kestotestiin yhdenkään lehden taholta ja silti se on Suomen myydyin auto.
Boldattu osuus ei sitten muuten pidä paikkaansa. Auto Bild otti Qashqain kestotestiin.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Onko kellään jakaa kokemuksia BMW 1-sarjasta? Kiikarissa mahdollisesti vm 2007 116i. Muitakin saman kokoluokan autoja saa ehdottaa. Budjetti huitelee 15 - 18 t€ tienoilla.

Tovi tässä on tullut vatvottua asiaa, mutta nyt alkaa näyttää siltä, että musta tulee baijerilaisen omistaja. Tuo em. yksilö meni ohi suun ja ehkä tosiaan hyvä niin, sillä tuo kuuluu siihen täälläkin mainittuun "ongelmallisten" sarjaan mitä ketjunkiristimeen tulee. Budjetin ylärajoilla mennään, mutta 2009 116i on vahvasti tähtäimessä. Tarkoitus olisi tämän viikon aikana tehdä lopullinen päätös (95% varma olen) ja samalla toivoa ettei kukaan ehdi ensin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Päivän hankinta on Land Cruiser HJ-61. Entuudestaan pihasta löytyy HDJ80. Onko täällä muita maastoautojen ystäviä?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kovasti kiinnostaisi käydä koeajamassa tuo uusi Ford Focus EcoBoost. Tuo 125hv versio vaikuttaisi ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta, kovastihan tuota litrasta konetta on kehuttu ja voisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto kun auton vaihto tulee tänä vuonna jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.

Onko muilla kokemuksia moottorista? Vääntöä on ainakin kehuttu olevan mukavasti jo alakierroksilla ja kulutuskin tuntuu olevan maltillinen.

Itselläni vähän työkuviot muuttuneet ja jatkossa tulee matka-ajokin jonkun verran lisääntymään. Kilometrejä kertyy n. 35 000 - 40 000 vuodessa kaikkinensa. Tällä hetkellä on vielä tilanne aika auki, on tullut katseltua autoja laidasta laitaan (diesel vai bensa, farkku vai pienempi menopeli). Isolle autolle ei varsinaisesti ole tarvetta kun ei ole kuin kahden hengen talous, mutta toisaalta edelliset menopelit on ollut suht tilavia (Mondeon kokoluokkaa).
 

scholl

Jäsen
Alkaa pikkuhiljaa vituttaa noi jääklimpit, mitä ei teiden varsilta ajeta pois niin kadun reunan pysäköinti on yhtä tuskaa. Nyt mulla meni poikki se oikeanpuolinen etupyörän takana oleva "Roiskeläppä". Siis sellainen muovisuoja, joka vähän ohjaa minne kura lentää. Se on etukulmasta kyllä vielä kiinni, mutta roikkuu hervottomasti. Tosin voisihan sitä hommatan sen maasturin (ainakin jos verotus muuttuu), mutta onhan se nyt hemmetti, ettei normiautolla voi ajaa, kun siirtokehotuksia ei ole tullut kertaakaan koko talven aikana, eikä kadun reunoja ole aurattu tasaisiksi, vaan siinä on aina sellaista perunapeltoa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kovasti kiinnostaisi käydä koeajamassa tuo uusi Ford Focus EcoBoost. Tuo 125hv versio vaikuttaisi ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta, kovastihan tuota litrasta konetta on kehuttu ja voisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto kun auton vaihto tulee tänä vuonna jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.

Onko muilla kokemuksia moottorista? Vääntöä on ainakin kehuttu olevan mukavasti jo alakierroksilla ja kulutuskin tuntuu olevan maltillinen.

Itselläni vähän työkuviot muuttuneet ja jatkossa tulee matka-ajokin jonkun verran lisääntymään. Kilometrejä kertyy n. 35 000 - 40 000 vuodessa kaikkinensa. Tällä hetkellä on vielä tilanne aika auki, on tullut katseltua autoja laidasta laitaan (diesel vai bensa, farkku vai pienempi menopeli). Isolle autolle ei varsinaisesti ole tarvetta kun ei ole kuin kahden hengen talous, mutta toisaalta edelliset menopelit on ollut suht tilavia (Mondeon kokoluokkaa).

Minkälaisella autolla nykyään ajelet? Tuonkin verran kun tulee kilometrejä, niin helposti olettaa ison siivun olevan maantieltä. Minä ainakin valitsisin isomman auton maantielle. Pidempi akseliväli, suurempi raideleveys, isompi massa=rauhallisempi käytös ja parempi ajettavuus. Sama kone taitaa olla saatavilla Mondeoonkin.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkaa pikkuhiljaa vituttaa noi jääklimpit, mitä ei teiden varsilta ajeta pois niin kadun reunan pysäköinti on yhtä tuskaa. Nyt mulla meni poikki se oikeanpuolinen etupyörän takana oleva "Roiskeläppä". Siis sellainen muovisuoja, joka vähän ohjaa minne kura lentää. Se on etukulmasta kyllä vielä kiinni, mutta roikkuu hervottomasti.

No tämä! Juuri aamulla kun töihin lähdin niin olihan se taistelua. Itse olin jättänyt siihen vallin päälle auton mukavasti, mutta kun eteen ja taakse oli tungettu niin lähelle autot, että ei suoraan päässyt yhdellä kertaa pois siitä niin piti ryhtyä venkslaamaan. Ei siinä muuten mitään, mutta tuosta jäävallin päältä se onkin pientä temppuilua kun renkaat ei tahdo pitää kun edestakas sitä vallin reunaa kipuaa ruudusta päästäkseen. Kytkin kovilla tuossa hommassa varsinkin kun heti kylmänä alkaa soutaanhuopaan siinä.

Muuten olen selvinnyt ihan ok tämän talven pelkällä kadunvarsilätkällä. Onneks läheltä kotia löytyy isompi parkkis, johon saan tuolla lätkällä jättää ja siellä on aina tilaa. Pelkällä katupysäköinnillä olisi kyllä välillä aika pulassa pahimpien lumisotkujen aikaan.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Alkaa pikkuhiljaa vituttaa noi jääklimpit, mitä ei teiden varsilta ajeta pois niin kadun reunan pysäköinti on yhtä tuskaa. Nyt mulla meni poikki se oikeanpuolinen etupyörän takana oleva "Roiskeläppä". Siis sellainen muovisuoja, joka vähän ohjaa minne kura lentää. Se on etukulmasta kyllä vielä kiinni, mutta roikkuu hervottomasti. Tosin voisihan sitä hommatan sen maasturin (ainakin jos verotus muuttuu), mutta onhan se nyt hemmetti, ettei normiautolla voi ajaa, kun siirtokehotuksia ei ole tullut kertaakaan koko talven aikana, eikä kadun reunoja ole aurattu tasaisiksi, vaan siinä on aina sellaista perunapeltoa.

Onneksi sitä harrastaa noita ihan oikeita maastoautoja, niin ei ole tuollaisia ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös