Autoiluketju

  • 3 195 101
  • 18 516

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Onko kellään jakaa kokemuksia BMW 1-sarjasta? Kiikarissa mahdollisesti vm 2007 116i. Muitakin saman kokoluokan autoja saa ehdottaa. Budjetti huitelee 15 - 18 t€ tienoilla.

Tuohon hintaluokkaan kannattaa tsekata myös 118 joko bensa- tai dieselkäyttöisenä. Hintaero ei ole käytettynä suuri, mutta lisäteho antaa mukavasti lisää ajonautintoa. Toki 116 on myös erinomainen ajettava.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Tuohon hintaluokkaan kannattaa tsekata myös 118 joko bensa- tai dieselkäyttöisenä. Hintaero ei ole käytettynä suuri, mutta lisäteho antaa mukavasti lisää ajonautintoa. Toki 116 on myös erinomainen ajettava.

Kävin katsomassa tuota 118, sitä näytti olevan enemmän dieselinä tarjolla mikä ei sinällään ole ongelma, vielä ihan kilpailukykyiseen hintaankin jos vrt. tuohon katsomaani 116i.

Dieselautoista yksi kysymys: mulla on vain kadunvarsipaikka eli talvella ei ole mitään ylimääräistä lämpöä autolle tarjota. Nykyinen pikkubensa on lähtenyt ihan kiltisti käyntiin kohtuu kovillakin pakkasilla ja sen takia olen nytkin bensakoneista lähtökohtaisesti katsonut. Lähteekö tuollainen 2 litran diesel käyntiin yhtä helposti kuin bensakone? Olettaen siis, että akku on kondiksessa.
 
Varmasti pyörittää jos vaan pitää tuon plösön paikallaan. Muussa tapauksessa et pysy radalla perässä saati edes kiihdy Meganella samaan tahtiin.

En minä, mutta rattimies kyllä.

RS Trophylla on kierretty Nürre alle 8:08, joten aika hyvin sillä tuunatunkin Kuutosen perässä pysyisi. Videossa nähdyllä pikkutiellä/syheröisemmällä radalla BMW olisi tiellä sutimassa.

Lähisiwaan kerkiää varmaan molemmilla.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
En minä, mutta rattimies kyllä.

RS Trophylla on kierretty Nürre alle 8:08, joten aika hyvin sillä tuunatunkin Kuutosen perässä pysyisi. Videossa nähdyllä pikkutiellä/syheröisemmällä radalla BMW olisi tiellä sutimassa.

Lähisiwaan kerkiää varmaan molemmilla.

No, tuskin varsinkaan tuunatun M6:n perässä rellu pysyy tuolla radalla jos vakionkin taakse on jäänyt. Toki kuskeista on paljon kiinni ja lopputulos on varmasti erilainen, mitä tuossa listassa jos sama kuski käy molemmilla koittamassa.

M5 on muuten kiertänyt 7:55 tuon radan ja se on periaatteessa sama, kuin tuo M6 painoa myöten.

Ei sillä. Kyllä mä tuolla Renaultilla mielellään ajaisin jos joku antaisi lainaan :P
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
termi hukassa

Moro ratti-reijot!

Onko sellaiselle tuunaamiselle jotain tarkempaa nimitystä, kun jotain vanhaa autoa lähdetään kunnostamaan sillä tavoin, että siitä tehdään parempi kuin mitä se uutena oli, eli lisäämällä siihen teknisesti uusia ratkaisuja?

Mulla olisi parikin hyvin erilaista autoa 70-luvun alusta, jotka miellyttävät silmää oikein paljon. Tuon ikäiset autothan menisivät kunnostettuna jo kevyesti museoautoluokkaan, mutta ei varmaankaan siinä tapauksessa, jos niitä alkaa varustamaan ohjaustehostimilla, tehokkaammalla ja/tai taloudellisemmalla moottorilla, voimansiirron ratkaisuilla jne...

Kaipaisin aiheesta lisätietoa, mutta kun ei oikein tiedä, miksi tuollaista edes kutsutaan, niin vaikeampi edes hakea tietoa netistä...
 

Outsider

Jäsen
Moro ratti-reijot!

Onko sellaiselle tuunaamiselle jotain tarkempaa nimitystä, kun jotain vanhaa autoa lähdetään kunnostamaan sillä tavoin, että siitä tehdään parempi kuin mitä se uutena oli, eli lisäämällä siihen teknisesti uusia ratkaisuja?

Mulla olisi parikin hyvin erilaista autoa 70-luvun alusta, jotka miellyttävät silmää oikein paljon. Tuon ikäiset autothan menisivät kunnostettuna jo kevyesti museoautoluokkaan, mutta ei varmaankaan siinä tapauksessa, jos niitä alkaa varustamaan ohjaustehostimilla, tehokkaammalla ja/tai taloudellisemmalla moottorilla, voimansiirron ratkaisuilla jne...

Kaipaisin aiheesta lisätietoa, mutta kun ei oikein tiedä, miksi tuollaista edes kutsutaan, niin vaikeampi edes hakea tietoa netistä...

Ameriikan puolelta pro-touring olisi varmaan lähinnä sitä mitä tarkoitat, mutta ei tuolle muuten taida sen kummempaa nimitystä olla. Normaalia autoharrastustahan se on ja eri merkkien foorumeilta ja lehdistä löytyy kyllä kuvaamasi kaltaisi projekteja runsaasti.

Museoauton voit varustaa esim. alkuperäisellä ohjaustehostimella, jos tehdas on siihen sellaista uutena tarjonnut, mutta mitään uudempia sovelluksia niihin ei toki hyväksytä.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Museoauton voit varustaa esim. alkuperäisellä ohjaustehostimella, jos tehdas on siihen sellaista uutena tarjonnut, mutta mitään uudempia sovelluksia niihin ei toki hyväksytä.

Tai jos hyväksytään, niin koko auto pitäisi ilmeisesti saattaa vastaamaan nykyisiä normeja ja määräyksiä. Lakien mukaan muutosprosentin ylittäessä 50 auton tulee täyttää senhetkiset määräykset kuten uuden auton. Pelkkä ohjaustehostin nyt ei toki tuota rajaa vielä ylitä, mutta monesti tulee melkoinen oravanpyörä kun yhden palikan laittaa, niin se vaatii jo parin muun palikan laittamista lisää ja kohta ollaankin sitten siinä tilanteessa, että koria lukuunottamatta kaikki on uusittava.
 

Outsider

Jäsen
Tai jos hyväksytään, niin koko auto pitäisi ilmeisesti saattaa vastaamaan nykyisiä normeja ja määräyksiä. Lakien mukaan muutosprosentin ylittäessä 50 auton tulee täyttää senhetkiset määräykset kuten uuden auton. Pelkkä ohjaustehostin nyt ei toki tuota rajaa vielä ylitä, mutta monesti tulee melkoinen oravanpyörä kun yhden palikan laittaa, niin se vaatii jo parin muun palikan laittamista lisää ja kohta ollaankin sitten siinä tilanteessa, että koria lukuunottamatta kaikki on uusittava.

Pitikin siihen edelliseen viestiin vielä lisätä, että sitten kun menee lukemaan niitä foorumeita, niin ei kannata uskoa suoraan kaikkea mitä niille kirjoitetaan. Tässä nimittäin on hyvä esimerkki viestistä, mikä sisältää heikosti faktaa. Museoautoihin ei hyväksytä missään tilanteessa mitään uudempia virityksiä(pois lukien turvavyöt) ja niitä ei todellakaan aleta muuttamaan nykyisiä normeja ja määräyksiä vastaaviksi.

Jos taas unohdetaan museoautot ja puhutaan vaan yleisesti vanhoista autoista, niin nykyisillä prosenttisäännöillä rakentelu on mennyt selkeästi parempaan suuntaan ja alle 50% pysyy todella helposti, kun esim. jarrut, ohjauslaitteet, mittarit ja verhoilut eivät vaikuta prosentteihin.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Pitikin siihen edelliseen viestiin vielä lisätä, että sitten kun menee lukemaan niitä foorumeita, niin ei kannata uskoa suoraan kaikkea mitä niille kirjoitetaan. Tässä nimittäin on hyvä esimerkki viestistä, mikä sisältää heikosti faktaa.

Seison korjattuna, koska ilmaisin asian huonosti. Eli siis jos puhutaan ihan puhtaasti museoautosta, niin tällöin kelpaa luonnollisesti vain automallin alkuperäinen kokoonpano ilman mitään ylimääräisiä kötöstelmiä. Ymmärsin Prof. Puckin viestin niin, että tuota museoautostatusta ei ole tarkoitus säilyttääkään vaan nimenomaisesti päivittää tuo auto teknisesti uudempiaikaiseksi. Tuolloin ei ymmärtääkseni ole estettä esim. ohjaustehostimen jälkiasennukselle, kunhan nyt se nyt ei vaan ole vaaraksi liikenteessä (joka oletettavasti tarkoittaisi taas sitä, että jotain on mennyt pieleen jo asennusta suunnitellessa). Sitä en osaa sanoa, kuinka tarkasti joku ohjaustehostin katsotaan esim. muutoskatsastaessa, riittääkö että toimii eikä vuoda vai katsotaanko siitä jotain muutakin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
.. Ymmärsin Prof. Puckin viestin niin, että tuota museoautostatusta ei ole tarkoitus säilyttääkään vaan nimenomaisesti päivittää tuo auto teknisesti uudempiaikaiseksi.

Jeps, en ole lähtökohtaisesti hakemassa museoautoa, sillä itseni tuntien aataminaikainen tekniikka alkaisi kuitenkin jossain vaiheessa nyppimään. Tosin museoauto olisi kyllä kaikin puolin muuten enemmän kuin järkiratkaisu käyttötarpeisiini, koska autolle tulisi maksimissaan 4 kuukautta vuodessa käyttöä ja sekin kesäaikaan. Kilometrimäärät jäisivät niinikään hyvin vähäisiksi vuosittain.

Olen jo pikkupojasta lähtien digannut hyvin paljon pyhimys-volvon ulkonäöstä ja sellainen kiinnostaisi saada kesäkäyttöön, mutta uudemmalla tekniikalla. Arvostan kovasti vanhojen autojen harrastajia ja entisöijiä, mutta omakohtaisesti on pakko myöntää, että tuossa pyhimys-volvossa pääasiallisen kiinnostuksen kohde on nimenomaan auton ulkonäkö. Mulla ei olisi tunnontuskia asennuttaa siihen esimerkiksi parempaa ja nykyaikaisempaa moottoria konepellin alle. Ohjauksen ja ajotuntuman, samoin kuin ajohiljaisuuden haluaisin ehdottomasti lähemmäs nykyaikaisia autoja. Jos Volvo alkaisi tekemään tuosta vanhasta 1800E mallista retroa, niin ostaisin sellaisen heti pois.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jos Volvo alkaisi tekemään tuosta vanhasta 1800E mallista retroa, niin ostaisin sellaisen heti pois.

Voin luvata, että tätä ei tule tapahtumaan koskaan.

Retroista tulee ensinnäkin aika kalliita, juuri siksi kun niitä ei sitten ostetakaan - vaikka luvataan...

Esim. Mini on ihan ok auto, mutta alkuperäinen myi giganttisia määriä verrattuna retroon. Puhumattakaan kuplavolkkarista...

Volvo on niin pieni autonvalmistaja, ettei se voi alkaa tekemään retroja. Pyhimyksiä voisi mennä kaupan 20 000, ehkä. Amatsooneja 10 000..
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Onko väellä kokemusta Hondan 2 litraisista i-VTEC-myllyistä? Operation Automaattifarmari eteni sellaiseen tilanteeseen, että eteen tuli 2009 Accord Tourer 2,0 koneella. Koneella on jo ajettu 154 000 km. Auto on muuten kuin uusi, joten hieman alkoi kiinnostaa.

Hondahan tekee ilmeisesti laadukkaita autoja, mutta onko moottorit samaa luokkaa? Pystyykö tuolla nukkumaan rauhassa yönsä seuraavat 5 vuotta vai pitääkö pelätä että laukeaa hetkellä millä hyvänsä.

Oma käyttö on n. 15-20 tkm/vuosi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Voin luvata, että tätä ei tule tapahtumaan koskaan.

Retroista tulee ensinnäkin aika kalliita, juuri siksi kun niitä ei sitten ostetakaan - vaikka luvataan...

Esim. Mini on ihan ok auto, mutta alkuperäinen myi giganttisia määriä verrattuna retroon. Puhumattakaan kuplavolkkarista...

Volvo on niin pieni autonvalmistaja, ettei se voi alkaa tekemään retroja. Pyhimyksiä voisi mennä kaupan 20 000, ehkä. Amatsooneja 10 000..

Näinhän se on. Saabistakin piti kai tulla 96 -mallista retromalli ja Citikan on suunniteltu tekevän Rättisitikasta uutta versiota. Ei taida kumpikaan toteutua.

Nyt kun Kiinalaiset omistavat Saabin ja Volvon niin veikkaan, että jatkossa tulee entistä enemmän markkinoille uusia malleja. Ne kuitenkin myyvät paremmin kuin nuo retro -mallit kuten finnishninja viittasi.

PSA konsernihan kai on tietynlaisissa taloudellisissa vaikeuksissa ? joten tuskin sekään panostaa johokin rättäriin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Nyt kun Kiinalaiset omistavat Saabin ja Volvon niin veikkaan, että jatkossa tulee entistä enemmän markkinoille uusia malleja.

Kiinalaiset eivät pärjänneet loppusuoralla, sähköautoja valmistava Nevs veti pidemmän korren ja sai ostaa Saabin konkurssipesän.

Sähköautoja ei tosin kannata odottaa vielä tänä vuonna, mutta ensi vuonna ehkä. Nevsillä on myös suunnitteilla alkaa tekemään tavallisia autoja. Tehtaallahan on työkalut ja kaikki. Mutta tämä on hankala juttu, joutuvat varmasti taas neuvottelemaan GM:n kanssa ja sieltähän ei lupaa tule helposti..

Kiinalaiset omistajat näyttävät tekevän hyvää autonvalmistajille. Ainakin jos verrataan amerikkalaisiin, joille huono neljännesvuositulos saattaa merkitä kokonaisen tehtaan kuolemaa. Mutta esim. Land Roverilla ei ole mennyt pitkään aikaan niin kuin nyt, intialaisten omistuksessa. Samoin Jaguar porskuttaa menemään. Ja Volvo, joka saa toimia täysin itsenäisesti, omistajastaan Geelystä riippumatta.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mutta esim. Land Roverilla ei ole mennyt pitkään aikaan niin kuin nyt, intialaisten omistuksessa. Samoin Jaguar porskuttaa menemään.

Joo, kuulemma Tatan johtamana firma työntää 5'm£ päivässä tuotekehitykseen ja UK:sta alkaa autoinsinöörit loppua kun JLR rekrytoi ne kaikki. Hienoja kalikoita ovat työntäneet markkinoille vikat pari vuotta ja vauhti eiku kiihtyy! Uutta Defenderiä odotellessa...
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänään meni vanha auto nettiauton kautta kaupaksi. Nyt sitten pitäisi löytää auto talouteen. Olisiko kirjoittajilla antaa jotain ehdotuksia.

Tässä jotain vaatimuksia:

- rahaa ajattelin sijoittaa maksimissaan 11 000 - 11 500 €
- diesel, koska kilometrejä tulee ~25 tkm vuodessa (reilusti yli puolet työmatka-ajoa moottoritietä pitkin 100km/suunta)
- kokoluokka saisi olla Passat, Mondeo jne.
- kilometrit mielellään maksimissaan 200 tkm pintaan
- huollot pitää olla tehtynä säännöllisesti
- lisälämmitin, mielellään eber/webasto

Pari varteenotettavaa Mondeota on jo löytynyt, mutta hinnasta on vielä vääntö kesken. Ja nettiauto.com:ia on katseltu enemmän kuin riittävästi.

Ilmaa noissa liikkeiden hinnoissa ainakin tuntuu olevan, jos hinnasta tippuu 1000€ pelkästään puhelimessa/maililla kysymällä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tänään meni vanha auto nettiauton kautta kaupaksi. Nyt sitten pitäisi löytää auto talouteen. Olisiko kirjoittajilla antaa jotain ehdotuksia.

Tässä jotain vaatimuksia:

- rahaa ajattelin sijoittaa maksimissaan 11 000 - 11 500 €
- diesel, koska kilometrejä tulee ~25 tkm vuodessa (reilusti yli puolet työmatka-ajoa moottoritietä pitkin 100km/suunta)
- kokoluokka saisi olla Passat, Mondeo jne.
- kilometrit mielellään maksimissaan 200 tkm pintaan
- huollot pitää olla tehtynä säännöllisesti
- lisälämmitin, mielellään eber/webasto

Pari varteenotettavaa Mondeota on jo löytynyt, mutta hinnasta on vielä vääntö kesken. Ja nettiauto.com:ia on katseltu enemmän kuin riittävästi.

Ilmaa noissa liikkeiden hinnoissa ainakin tuntuu olevan, jos hinnasta tippuu 1000€ pelkästään puhelimessa/maililla kysymällä.
Tuon ikäisistä on kokemusta sekä Mondeasta että Passatista, nyt alla 2010 Passatti, mutta entinen vuoden 2004 Mondeo hakkasi maantieajon mukavuudessa tämän uudehkonkin Passatin. Paremmat penkit, tarkempi ja tunnokkaampi ohjaus ja ehkä aavistuksen hiljaisempi.
Mondeossa taisi olla jakopäässä ketju, Passatista en ole varma. Mondeoissa oli joskus ongelmaa ovenpielien ruostumisen kanssa joten kaikki ovet auki ja tarkistaa että oliko ruostetta. Vanhemmissa Passateissa taisi olla ongemaa kallistuksenvakaajien puslien ja ns koiranluiden kanssa, kuluivat pirun äkkiä ja suht hintavia korjata.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiinalaiset eivät pärjänneet loppusuoralla, sähköautoja valmistava Nevs veti pidemmän korren ja sai ostaa Saabin konkurssipesän.

Eikös tämä Nevs kuitenkin ole myös kiinalaistaustainen ja -omisteinenkin?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
vuoden 2004 Mondeo hakkasi maantieajon mukavuudessa tämän uudehkonkin Passatin. Paremmat penkit, tarkempi ja tunnokkaampi ohjaus ja ehkä aavistuksen hiljaisempi.
Muutaman kerran on tullut koeajettua uusimman korin Mondeota ja myös vanhempaa. Maantieajo-ominaisuudet ovat tosiaan kunnossa, mutta minua jäi Mondeossa häiritsemään jakkaran lyhyys. Reisitukea on siis huonosti, eikä lisävarustelistaltakaan löydy mitään parannusta asiaan. Korkeudensäätö vaikuttaa pääasiassa istuimen takaosaan. Tämän kokoiselle (194 cm) Mondeo ei ole listan kärkipäässä, kun harkitsen autoa maantieajoon. Muutoin jakkaroissa ei ollut huomauttamista, joten lyhyempi kuski voi hyvän ajoasennon saadakin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Eikös tämä Nevs kuitenkin ole myös kiinalaistaustainen ja -omisteinenkin?

No jaa...

National Electric Vehicle Sweden AB:n omistaa 100% National Modern Energy Holdings Ltd (NME Holdings).

Kai Johan Jiang perusti NME Holdings Ltd:n 2004. Yhtiö on rekisteröity British Virgin Islandilla ja sitä johdetaan Hong Kongista.

NME Holdings on myös State Power Groupin pääomistaja - Pekingissä sijaitseva konserni ja aallonmurtaja Kiinassa uudistuvassa ja puhtaassa energiassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

No juu, mutta pohjimmiltaan kyse on käsittääkseni kiinalaisesta omistuksesta, tämä Ruotsissa asuva kiinalainen on nokkamies touhussa.

Behind NEVS are 2 other companies. On the one hand we have the Japanese “Sun Investment LLC. ”(49%), a company that exists only since last year, and on the other hand, we have National Modern Energy Holdings (51%). That company is located in the British Virgin Islands and the owner of NMEH is called China Dragon Base Holdings which has its head quarters in Hong Kong. The CEO of this Chinese / Hong Kong company is Kai Johan Jiang (who also has Swedish nationality) and he swings the scepter at the Chinese State Power Group Co.., Ltd.. which in turn is a biofuel plant in Sweden ( NBA Sweden AB ). Actually it is just a 100% Chinese take over. According to “The Truth About Cars“ Chinese companies are frequently using in Japan registered companies as a cloak not to show they are from China. While every one says that the CEO “Swedish”, Kai Johan Jiang’s was born in China and grew up there. Later he got a Swedish passport, but he’s also deeply fist in Chinese politics.
Saab is finally sold
Ei nyt mikään hääppöinen lähde, mutta näin sen itsekin aikanaan ymmärsin.

Mutta pääasia on, että Saab on yhä asia, ja perkele pian tulee semmosia sähkökajakkikaksikkoja että amperat ja priukset alta pois!
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuon ikäisistä on kokemusta sekä Mondeasta että Passatista, nyt alla 2010 Passatti, mutta entinen vuoden 2004 Mondeo hakkasi maantieajon mukavuudessa tämän uudehkonkin Passatin. Paremmat penkit, tarkempi ja tunnokkaampi ohjaus ja ehkä aavistuksen hiljaisempi.
Mondeossa taisi olla jakopäässä ketju, Passatista en ole varma. Mondeoissa oli joskus ongelmaa ovenpielien ruostumisen kanssa joten kaikki ovet auki ja tarkistaa että oliko ruostetta. Vanhemmissa Passateissa taisi olla ongemaa kallistuksenvakaajien puslien ja ns koiranluiden kanssa, kuluivat pirun äkkiä ja suht hintavia korjata.

Unohtui laittaa alkuperäiseen viestiin, että edellinen auto oli juurikin vm. 2004 130 hv diesel Mondeo. Ajettavuus oli tosiaan hyvä, mutta 200tkm tienoilla alkaa tulemaan vähän kalliimpaa korjattavaa mm. kytkin, ruiskusuuttimet jne. Takaiskaritkin ovat vaatimattomasti ~700€/kpl (tosin noiden tilalle voi laittaa tavalliset iskarit, mutta samalla on sitten vaihdettava vahvistetut jouset). Mondeossa on jakopää ketjulla.

Kenelläkään kokemusta 2.2D 150hv Avensiksesta vm. 2006? Tässäkin olisi jakopää ketjulla. Tärkeintä olisi oikeastaan ajettavuus moottoritieajossa ja luotettavuus. Itselläkin on kokoa jonkun verran (187cm, reilu 100kg), joten penkkien tarvitsee olla kunnolliset matka-ajoa ajatellen.
 

12961

Jäsen
Ja veikkaan myös puutteellisella moottoritekniikan ja auttavalla googlaustekniikan osaamisella Toytan suoraa kutosta, käytetty mm vanhoissa Crowneissa ja Land Cruisereissa?

Perhana, pääsi tämä homma unohtumaan...

Nojoo, mulla oli mielessä VAG-konsernin tuotteita. T5-koppaisessa transporterissa 2,5-litraista suoraa vitosta, ja nimenomaan sen viimeisimpiä versioita on tehty hammasratasjakopäällä. Samoin tuohon (kahteen tuollaiseen lohkoon) perustuvan V10-dieselin jakopää on hammasratastoiminen. V10 taisi olla sarjatuotannossa vielä 2010-luvun puolella.

Transporter on hiinä ja hiinä henkilöautoksi, mutta myös Touaregissa on ollut molempia näitä myllyjä. V10 lisäksi Phaetonissa.

Myös GM:n ämeriikan "isot" dieselit pickupeissa ja vaneissa (6,6 duramax) on varustettu hammasratasjakopäällä.

Raskaassa kalustossa, työkoneissa, veneissä ja raasereissa rattailla pyörivä jakopää on arkipäivää. Kait tuo on vaan sen verran kallis ratkaisu, ettei ihan joka paikkaan ole tuollaista tungettu. Toimintavarmin (ja huoltovapain) ratkaisu tuo olisi aivan satavarmasti, siksi sitä käytetäänkin niissä sovelluksissa, joissa myllyn hajoaminen ei ole missään tapauksessa suotavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös