Autoiluketju

  • 3 278 454
  • 18 820

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Luin jostain, että jollain perus 190E:n todella tehottomalla dieselillä ajetaan Afrikassa taksissa miljoona kilometriä, kun se on niin luotettava.

Afrikassa on pakko olla jotain tulleja liian paljon, koska ei edes rahti voi selittää sitä. .

Ei se ole mitään erikoista luotettavuutta, jos autoon vaihdetaan tuon matkan aikana kolme moottoria, muutama laturi, kaksi syyläriä, parit vilkunreleet, läjä koiranluita ja kaksi kuskin penkkiä. Taitaa olla enemmänkin auton jälleenmyyntiarvo, jonka takia niitä kannattaa kunnostaa. Toyotahan lempataan jonkun ladon taakse jo toisen moottorinvaihdon jälkeen.

Afrikan maissa tullit ovat hyvinkin erilaisia. Joihinkin maihin vanhoja autoja voi lempata vapaasti, kun taas joissakin peritään jopa yli 50% tulli sen mukaan, minkä arvoinen auto on paikan päällä. Tuoreita kokemuksia löytyy. Vein nimittäin juuri moottoripyörän sinne. Sen arvo nousi nelinkertaiseksi kerralla ja tullia sai maksaa sen mukaan 53 prosenttia. Sen päälle sitten pikkumaksuja viranomaisille + rahti.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luettaneen tähän kategoriaan? Sillä hämmentävin merkintä autojen takaloosterissa on mielestäni pääkaupunkiseudulta takseista bongatut "KOVANEN" -tekstit. Mautonta.
Samaa mieltä siitä, että mautonta. Toinen juttu on sitten yksittäinen Stadin taksi, joka tuolle ilmeisesti vittuillakseen on laittanut autonsa taakse "PEHMONEN". Tuollainenkin siis Stadissa pyörii ja kyllä siitä ekalla kerralla hymyillytti kun tuon näin.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Nii-in. Mutta samahan se on missä sen auton ostaa. Lisävarusteet maksavat. Muistan kun Volvoon tuli navigaattori. Yksin siitä sai pulittaa lisähintaa 3 000 euroa...

Mutta verotuksesta puheenollen, monikohan tietää paljonko autot maksavat esim. Tanskassa, Norjassa ja Sveitsissä...? Tanskassa on maailman kalleimmat autot. Norjassa ja Sveitsissä autot ovat myös kalliita. EU:n ulkopuolisuus vaikuttaa, mutta myös heidän vahva valuuttansa.
Tanska on vähän vihreä maa, jos aiot ostaa auton, niin pidä huolta että löytyy nappulaa...

Jos taas haluaa ostaa autonsa jostain ja viedä mukanaan rajan yli, niin Tanskassa on yllättäen - yhdessä Suomen kanssa - EU:n halvimmat autot. Ford Focus on Suomessa 30% halvempi kuin esim. Saksassa, jossa se on kallein...

Ruotsikin on aika halpa maa uutta autoa hakieassa. Audi A4 maksaa 22.524 euroa. Sama auto Saksassa 27.756 euroa ennen veroja.

Tuo nyt vaan ei normaalia suomalaista paljon auta, että täällä on verottomat hinnat alhaisia. Suomen hinnat-alkaen-mallit ovat edelleen järjettömiä karvalakkimalleja, joita ei edes muualla myydä. Asia on toki hieman muuttunut viimevuosina. Autoverotus on Suomessa täysin naurettavaa ja erityisen naurettavaa on tuontiautojen verotus. Tässä tämä EU:n mallioppilas ei oikein täytä mallioppilaan tunnusmerkkejä. Se ei yllätä, koska siitähän voisi olla kansalaisille hyötyä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuo nyt vaan ei normaalia suomalaista paljon auta, että täällä on verottomat hinnat alhaisia. Suomen hinnat-alkaen-mallit ovat edelleen järjettömiä karvalakkimalleja, joita ei edes muualla myydä. Asia on toki hieman muuttunut viimevuosina. Autoverotus on Suomessa täysin naurettavaa ja erityisen naurettavaa on tuontiautojen verotus. Tässä tämä EU:n mallioppilas ei oikein täytä mallioppilaan tunnusmerkkejä. Se ei yllätä, koska siitähän voisi olla kansalaisille hyötyä.

Lisäksi hintoja ei voi verrata suoraan. Pitää ottaa huomioon käteen jäävä palkka suhteutettuna hintatasoon. Ostovoima on eri eri maissa.
Tässä vähän infoa.
Nettopalkat suhteutettuna hintatasoon.
Vuodelta 2009, lähde Eurostat.

Itävalta: 23 739 €
Saksa: 23 113 €
Belgia: 22 407 €
Hollanti: 22 047 €
Iso-Britannia: 21 703 €
Norja: 21 054 €
Ruotsi: 20 825 €
Sveitsi: 19 294 €
USA: 18 930 €
Suomi: 18 621 €
Irlanti: 17 749 €
Italia: 17 297 €
Ranska: 17 090 €
Tanska: 17 013 €
Espanja: 16 057 €
Islanti: 12 785 €
Kreikka: 12 306 €
Portugali: 11 956 €
Tsekki: 10 207 €
Viro: 8 294 €
Slovakia: 7 882 €
Turkki: 7 820 €

Tässä taas tilastoa EU:sta mitä mikäkin maksaa eri maissa suhdeluvuin esitettynä. Personal transport equipment sarakkeen alta näyttä sille että Suomen suhdeluvun 114 ylittävät, eli ovat kalliimpia vain, Tanska, Malta, Portugali, Islanti ja Norja.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/2-22062012-AP/EN/2-22062012-AP-EN.PDF
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Millä merkillä noi erikseen maksaa? Oon törmännyt itse tässä parissa autoprojektissa lähinnä siihen, että sen saa "ilmaiseksi pois".

Speesailin itse Volvon V50 mallin ja siihen sai lisävarusteena myös kirjainta ja numeroita peräluukkuun.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Suomen hinnat-alkaen-mallit ovat edelleen järjettömiä karvalakkimalleja, joita ei edes muualla myydä.

Edelleen, asiakas päättää itse varustelun tason. Lähtömalli on sama kaikille markkinoille ja siitä lähdetään sitten rakentelemaan.

Syy siihen että Suomessa on paljon juuri noita karvalakkimalleja lienee siinä, kun moni ostaa ehkä vähän kalliimman auton kuin mihin olisi varaa. Esim. täysin ilman lisävarusteita olevan Volvon hinnalla saa monta halvempaa, täysin varusteltua autoa... Suomalainen nuukailee mielellään varusteissa...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuollainen on kyllä todella junttia, jos ilman mallimerkintää tilataan, niin nimenomaan niitä tehokkaimilla myllyillä varustettuja malleja.

Kirjoitinko tosiaan niin epäselvästi? Tarkoitin nimenomaan sitä, että jos ilman mallimerkintää tilataan niin sitten nimenomaan sieltä malliston yläpäästä. Susi lammasten vaatteissa on poikaa. Tämä on ainakin minulla ollut se syy tilata autot ilman mallimerkintää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Susi lammasten vaatteissa on poikaa.

Vähän niin kuin GRIP:in tyyliin
GRIP - G-Power BMW M6 (800 PS) - YouTube

MTV3 MAX pari viikkoa sitten jakson missä G-Powerin kutittelema M5 touring ja taas mentiin autobaanalle kokeilemaan. Kukkahatut tykkää varmasti tälläisestä ohjelmasta missä painetaan julkisella tiellä 300kmh. Ja tuon G-Powerin huiput taitaa olla liki 400kmh.


_
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Susi lammasten vaatteissa on poikaa.

Joo, todellinen "lammas" muun liikenteen seassa tuollanen viimeisen päälle viritetyn näköinen M6.

Tarkoitan siis sitä, että vaikka tuon koslan hanurista poistaisi mallimerkinnän, niin kauheana yllätyksenä tuskin monelle tulee että pellin alta löytyykin tarvittaessa potkua. Toki vakiona "hieman" vähemmän kuin videopätkän mallista..
 

12961

Jäsen
No joo, ehkä W123 vielä jonkun verran näkee, mutta kyllä se jo hiukan huomiota herättää, saabista ja volvosta poiketen.
Saab ja Volvohan ovat pohjoismaisen maailmankuulun muotoilun tuotteita ja siksi malli-ikä voitiin pitää pitkänä, en ymmärrä mitä horiset vanhentumisesta. Ja Suomessahan about kaikki autot olivat karvalakkimalleja.

Kyllähän esimerkiksi alustaratkaisut noissa ja muutenkin rakenteellinen suunnittelu paljastaa miltä vuosikymmeneltä perusrakenne oli peräisin. Muotoilu ja pitkä malli-ikä tekivät noista todellisia klassikoita. Asiallisia vehkeitähän nuo, ja etenkin sinkittyinä todella hyvin käyttöä kestävää perusrautaa. Jos pitäisi valita budjettiautoa, olisi meikäläisen valintalistan kärkipäässä varmasti mallisarjan loppupään Saab 900 ennen Puntoja ja muita uudempia, samanhintaisia kinnereitä. Työkonemoottorinen Saab käy, kukkuu ja on todella murheeton, vaikka bensaa palaisikin se 9-11 litraa sataselle.

Pomminvarmaa tekniikkaa ja ennen kaikkea jakopää ketjulla. Tuollaisen uskaltaa ostaa vaikka sitten vähän epämääräisellä huoltokirjalla. Huolto- ja korjauskustannuksetkin ovat halvimmasta päästä.

Olisi ehkä pitänyt sanoa, että Suomessa ja pohjoismaissa Saabia ja Volvoa markkinoitiinkin aikanaan rahvaan malleina, ja perusmallin hintataso oli riisuttuna painoksena kilpailukykyinen perheautoluokassa.

Knoppikysymys: Missä henkilöautoissa jakopää on toteutettu hammasrattailla?

Tuommoinen jakopäähän on käytännössä ikuinen, ja raskaassa kalustossa se on edelleen varteenotettava toteutus. Liekö vaan kallis tehdä?
 
Viimeksi muokattu:

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Multilink ja Volvo?

Osaisiko joku fiksu kertoa mikä tuo Volvon jousitussysteemi Multilink oikein on? Vanhassa jollassani on kuulemma tuommoinen kirottu (?) järjestelmä. Onkos se kallis korjata kun joskus ois tarvetta? Taitaa löytyä myös jotkin nivomat-systeemitkin. Ei näistä kyllä tavallinen pälli mitään ymmärrä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Osaisiko joku fiksu kertoa mikä tuo Volvon jousitussysteemi Multilink oikein on? Vanhassa jollassani on kuulemma tuommoinen kirottu (?) järjestelmä. Onkos se kallis korjata kun joskus ois tarvetta? Taitaa löytyä myös jotkin nivomat-systeemitkin. Ei näistä kyllä tavallinen pälli mitään ymmärrä.


Tässä yksi kuva

Ei tuo niin kallista ole korjata, mutta siinä on monta paikkaa joita voi vaihdella. Pidemmän päälle se tulee tietenkin kalliimmaksi kuin tavallinen taka-akseli.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Knoppikysymys: Missä henkilöautoissa jakopää on toteutettu hammasrattailla?

Tuommoinen jakopäähän on käytännössä ikuinen, ja raskaassa kalustossa se on edelleen varteenotettava toteutus. Liekö vaan kallis tehdä?

En tiedä. Luulisi että tuo on erittäin kallis ja epätaloudellinen ratkaisu sekä tehon että kulutuksen suhteen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
En tiedä. Luulisi että tuo on erittäin kallis ja epätaloudellinen ratkaisu sekä tehon että kulutuksen suhteen.

Niin, massaa ja kitkaa voisi olla aika tavalla, melkoinen tehosyöppö nyt ainakin...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä. Luulisi että tuo on erittäin kallis ja epätaloudellinen ratkaisu sekä tehon että kulutuksen suhteen.

Toisaalta tuo on käytössä muutamissa (aika legendaarisissa) kilpamoottoripyörien moottoreissa ja näiden katumalleissa. Minulla on yhdessä moottoripyörässä ratasvetoiset nokat. Tuo myös mukavan ja uniikin kuuloisen lisän käyntiääneen.

Tuon ratkaisun ehdoton etu huoltotarpeen vähyyden ja luotettavuuden (myös kovilla kierroksilla) lisäksi on kellontarkka nokka-akselien ajoitus. Jakoketjuun ja -hihnaan voi tulla ja tulee löysyyttä, joka sotkee ajoituksen ja pahimmillaan jaon (esim. VW:n TSI-koneet). Vastaavasti tarkkuudesta on haittaa jos halutaan virittää moottoria esim. laskemalla kantta tai muuten muuttamalla kannen korkeutta kampiakseliin nähden. Vaatii tuolloin uusiksi koko jakoratassysteemin, jotta saadaan taas oikea ajoitus nokille.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Onko kellään jakaa kokemuksia BMW 1-sarjasta? Kiikarissa mahdollisesti vm 2007 116i. Muitakin saman kokoluokan autoja saa ehdottaa. Budjetti huitelee 15 - 18 t€ tienoilla.
 
Knoppikysymys: Missä henkilöautoissa jakopää on toteutettu hammasrattailla?

Tuommoinen jakopäähän on käytännössä ikuinen, ja raskaassa kalustossa se on edelleen varteenotettava toteutus. Liekö vaan kallis tehdä?

Eikös BMW ole tätä käyttänyt? Itse omistin joskus -94 vuosimallin M3:sen ja siinä oli jakopää ketjulla...
 

Outsider

Jäsen
Eikös BMW ole tätä käyttänyt? Itse omistin joskus -94 vuosimallin M3:sen ja siinä oli jakopää ketjulla...

Joo onhan noita ketjukäyttöisiä vaikka missä, mutta tässä haettiin kai nimen omaan rataskäyttöisiä. Niitähän taitaa löytyä esim. noista adolfin aikaisista ilmajäähdytteisistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo onhan noita ketjukäyttöisiä vaikka missä, mutta tässä haettiin kai nimen omaan rataskäyttöisiä. Niitähän taitaa löytyä esim. noista adolfin aikaisista ilmajäähdytteisistä.

Ja veikkaan myös puutteellisella moottoritekniikan ja auttavalla googlaustekniikan osaamisella Toytan suoraa kutosta, käytetty mm vanhoissa Crowneissa ja Land Cruisereissa?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Perkama, tänä aamuna -30 asteen lämpötilassa ei mun kesä-auto enää suostunu uskomaan että ois käynnistyttävä. Yllättävän hyvin on kyllä vielä 25 pakkasasteessa toiminut, mutta tuossa siis ylitettiin joku raja. Jotain positiivista, niin uudenvuoden tienoilla ostettu uusi (isohko) akku jaksoi pakkasellakin pyörittää starttia ihan nätisti ja ois sen autonkin ehkä saanu helvetillisellä sahaamisella tulille, mutta siinä ois viimestään iltapäivällä ollu kusessa, kun auto seissy ensin pakkasessa monta tuntia eikä ees tolppapaikkaa tarjolla (aamulla siis auto oli 2 tuntia lämmityksessä, mistä huolimatta ei suostunut käynnistymään).

Kyseessä -79 Olds Cutlass 5,7l koneella. Tosiaan hyvin on pelannu mulla talvikäytössäkin, ainoo ettei se ihan lada sentään oo käynnistymään näköjään kun on oikeesti kylymä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllähän Bemarin isoimmillakin rataa kiertää (esim. nyt M5 ja M6) todella hienosti. Vaikka eihän niitä siihen ole edes tarkoitettu, kuten vaikkapa M3.
Joten tottakai jollain Meganella kahdeksikkoa pyörittäisi M6:n ympärillä.

Mutta hauskaa voi M5:lläkin radalla pitää, ja kyllä niillä ihan kelpo kierrosaikojakin saa aikaiseksi jos on vaan rattimies ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös