Autoiluketju

  • 3 210 172
  • 18 538

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaikista autoista tulee ennenpitkää samannäköisiä, kun korimuodot haetaan kohdilleen tuulitunnelin avulla. Kulutus kun pitää saada "järkevälle" tasolle, niin silloin kaksi asiaa ovat pääosissa. Moottori ja korin ilmanvastus.

Mitä sitten tulee A-sarjan uuteen Mersuun, niin kävin pari viikkoa sitten koeajamassa kyseisen kapistuksen. Automaattilaatikollinen versio oli kyseessä ja mielestäni kokemus on positiivinen. Vakaa ja jämäkkä auto, jolla kyllä kelpaa matkaa tehdä. Vaihteistosta sen verran, että ko. autossa perinteinen vaihdekeppi on korvattu viiksellä ohjauspyörän sivulla, tosin nopeasti siihenkin tottui.

Kuten Gags tuossa mainitsi, niin tilakysymys saattaa olla sellainen joka tuo erilaisia näkökulmia asiaan. Se pitää kuitenkin muistaa, ettei kyseessä ole mikään suuri tila-auto, vaan ennemminkin kompakti perheauto, johon on pyritty mahduttamaan myös tavaratilaa sekä yleistä avaruutta sisätiloihin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös mersu juuri tällä uudella a-sarjalla pyri nuorentamaan ilmettään. Minusta se on siinä jopa onnistunut, ei tuo ainakaan niin pahasti mersulta näyty, kun mersut yleensä.

Jep. Yllättävän nuorekas Mersuksi. Sääli, ettei ainakaan vielä konepellin alle saatavissa mitään kovin kiinnostavaa konetta*, mutta kyllähän tuokin tulee verottamaan BMW 1- ja Audi A3-sarjojen myyntiä.

*Nelivetoiselle BMW M135i:lle ei taida tässä sarjassa löytyä haastajia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaiken pähkäilemisen jälkeen alla on nyt Honda Accord 2,4i Executive. Vuosimallia 2005 ja ajettu 80 000 km. Olen ajoneuvoon enemmän kuin tyytyväinen. Automaattilaatikko tuo ajomukavuutta ja 190 pollea takaa turvalliset ohitukset. Pidän auton ulkonäöstä ja sisätilatkin ovat pelkistetyn tyylikkäät. Keskikulutus on alle kympin. Ei mitään huonoa sanottavaa näin ensikosketuksen jälkeen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jos romaneja ei lasketa, niin mersullahan ajaa vain eläkeläispapat ajohattuineen ja ajohanskoineen.

Joo Jaguarissa ja Mersussa on se samaa, että molemmilla ajaa uutena herrasmies - mutta kun vahemmilla Jaguarin malleilla ajaa edelleen herrasmies, niin vanhojen Mersujen ratin takana onkin hevosmies (tai usein hänen lukemaan opetellut =ajokortin omaava, vaimonsa). Eli jos Premiumia hakee, niin tuokin asia pitää pitää mielessä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Se pitää kuitenkin muistaa, ettei kyseessä ole mikään suuri tila-auto, vaan ennemminkin kompakti perheauto, johon on pyritty mahduttamaan myös tavaratilaa sekä yleistä avaruutta sisätiloihin.
Kunhan nyt kaksi golfbägiä mahtuisi niin, ettei driveria tarvi ottaa bägistä pois, niin se riittää minulle :D
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kaiken pähkäilemisen jälkeen alla on nyt Honda Accord 2,4i Executive. Vuosimallia 2005 ja ajettu 80 000 km. Olen ajoneuvoon enemmän kuin tyytyväinen. Automaattilaatikko tuo ajomukavuutta ja 190 pollea takaa turvalliset ohitukset. Pidän auton ulkonäöstä ja sisätilatkin ovat pelkistetyn tyylikkäät. Keskikulutus on alle kympin. Ei mitään huonoa sanottavaa näin ensikosketuksen jälkeen.

Ja pidemmän päälle huomaat semmoisen jutun että auto ei kolise alustasta, kaikki sähkölaitteet toimii, pelkkiä perushuoltoja jne. Sitäkin alkaa ihmeellisesti arvostaa kun auto ei temppuile koskaan! Nim. ei enään niin vannoutunut VAG mies. ;)
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kaiken pähkäilemisen jälkeen alla on nyt Honda Accord 2,4i Executive. Vuosimallia 2005 ja ajettu 80 000 km. Olen ajoneuvoon enemmän kuin tyytyväinen. Automaattilaatikko tuo ajomukavuutta ja 190 pollea takaa turvalliset ohitukset. Pidän auton ulkonäöstä ja sisätilatkin ovat pelkistetyn tyylikkäät. Keskikulutus on alle kympin. Ei mitään huonoa sanottavaa näin ensikosketuksen jälkeen.

Täytyy sanoa, että on tullut kuolattua tällaisen Accordin perään. Käynyt huollossa pari kertaa tällainen musta sedan ja mitä on tullut käytyä koeajolla, niin antaa kyllä erittäin miellyttävän kyydin. Helvetin tyylikkään näköinenkin. Pesee mennen tullen kaikenmaailman sakemannit.

Ja pidemmän päälle huomaat semmoisen jutun että auto ei kolise alustasta, kaikki sähkölaitteet toimii, pelkkiä perushuoltoja jne. Sitäkin alkaa ihmeellisesti arvostaa kun auto ei temppuile koskaan! Nim. ei enään niin vannoutunut VAG mies. ;)

Näitä kolinaongelmia ei japsiautoissa ole. Käsittämätöntä, miten paljon enemmän joutuu vaihtamaan alustan niveliä eurooppalaisiin autoihin, verrattuna japsiautoihin.
 

scholl

Jäsen
Kuten Gags tuossa mainitsi, niin tilakysymys saattaa olla sellainen joka tuo erilaisia näkökulmia asiaan. Se pitää kuitenkin muistaa, ettei kyseessä ole mikään suuri tila-auto, vaan ennemminkin kompakti perheauto, johon on pyritty mahduttamaan myös tavaratilaa sekä yleistä avaruutta sisätiloihin.

mikä on perheauto? Mulla ei ole perhettä, saanko ostaa ko. auton? Missään muussa maassa ei ole perheautoja, vaan on vain eri kokoisia autoja. Miksei voida sanoa, että se on kompaktiluokan auto ja sillä sipuli. Sen kokoinen auto sopii suurimmalle osalle ilmeisesti, koska niiden myyntimäärät ovat suurimmat. Esim. Golfia myydään Euroopassa autoista eniten.

Joka tapauksessa tuo A-sarjan Mersu on mielestäni oleellisesti paremmannäköinen kuin vaikkapa BMW 1-sarja.
 

scholl

Jäsen
Jep. Yllättävän nuorekas Mersuksi. Sääli, ettei ainakaan vielä konepellin alle saatavissa mitään kovin kiinnostavaa konetta*, mutta kyllähän tuokin tulee verottamaan BMW 1- ja Audi A3-sarjojen myyntiä.

No voi se niitäkin verottaa, mutta myös A4:n, Golfin, pienten SUVien jne. myyntiä. Ei ihminen aina katso vain yhdessä autokategoriassa sitä valintaansa. Pointtihan tuossa on se Made in Finland. Kuinka moni yritys, valtionhallinnon virasto tai laitos sekä kuluttaja nyt hankkii auton sillä perusteella, että se on täällä kasattu, koska kun asioita ynnäilee niin aika moni voisi tuon kategorian autolla ajaa. Ainakin Saab 900 myi aika hyvin silloin, kun sitä tehtiin Suomessa. Poliisiautotkin olivat Saabeja.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Noo en sanoisi sitä Mersun pikkukippoa Made in Finland. Toki kokoonpano tapahtuu Uudessakaupungissa, mutta tuleeko alihankintaa muualta Suomesta?

Saabin kohdallahan tuli eri alihankkijoilta osia tehtaalle Suomesta. Siitä pystyi sanomaan edes kuten joten, että jotain tehty Suomessa.

Motkotit scholl perheautoternistä, no mikäs sitten on käyttämäsi pikkuSUV. Onko olemassa keski- ja isokokoinenSUV?
 

12961

Jäsen
Jep. Yllättävän nuorekas Mersuksi. Sääli, ettei ainakaan vielä konepellin alle saatavissa mitään kovin kiinnostavaa konetta*, mutta kyllähän tuokin tulee verottamaan BMW 1- ja Audi A3-sarjojen myyntiä.

*Nelivetoiselle BMW M135i:lle ei taida tässä sarjassa löytyä haastajia.

Kyllähän etuvetoinen mese/BMW on melkoinen pyhäinhäväistys, eivätkä nuo oikein istu merkin muottiin. Muovinen tekele tuo A-mallin mese, ihan nätin näköinen kylläkin.

Eikös tuosta ole puhuttu, että toisivat mallimerkinnältään A45 AMG -tyyppisen vehkeen markkinoille, kovan litratehon 2-litraisella nelosturbokoneella varustettuna, olisiko ollut vielä nelivedostakin puhetta. Kyllähän tuo voi ainakin vakiotehoilla olla samalla viivalla 135:n kanssa. Eri fiiikset tietty on erilaisesta konetyypistä johtuen.

Asiaan, 335d saa Quaifen torsen- "lukkoperän" kalenteriviikon 2-3 nurkilla, jahka britit saavat sellaisen toimitettua. Tulee yksivetoisesta autosta kaksivetoinen.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Eikös tuosta ole puhuttu, että toisivat mallimerkinnältään A45 AMG -tyyppisen vehkeen markkinoille, kovan litratehon 2-litraisella nelosturbokoneella varustettuna, olisiko ollut vielä nelivedostakin puhetta. Kyllähän tuo voi ainakin vakiotehoilla olla samalla viivalla 135:n kanssa. Eri fiiikset tietty on erilaisesta konetyypistä johtuen.

Ja kai tohon listaan voi sit lisätä S3:n ja RS3:n.
 

-RVL-

Jäsen
Onko jollain kokemusta diesel-veron hyvityksistä?

Vaihdoin muutama kuukausi sitten autoa ja tuli maksettua yli 400 € käyttövoimaverot ja nyt olevan auton verot on 60 € luokkaa niin tuleeko ne joskus tililleni, josta olen laskut maksanut tai kyselyä tilinumerosta? Vissiin joku lomake on, mutta eipä ole mikään tappava hätä noille rahoille, mutta käsittääkseni olen oikeutettu jotakin saamaan jo maksetuista veroista (?) ja huoletta voi odotella, että eivät jätä kuitenkaan maksamatta?
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Joka tapauksessa tuo A-sarjan Mersu on mielestäni oleellisesti paremmannäköinen kuin vaikkapa BMW 1-sarja.

Mielestäni A-sarjan Mersu ja 1-sarjan Bemari ovat hyvin samannäköisiä. Voisi melkein jopa sanoa, että A-sarjalaisen etupää on lähes kopioitu 1-sarjalaisesta. Mielenkiintoinen tuttavuus uusi A-sarja joka tapauksessa on, varsinkin entisen kammottavan A-sarjan jälkeen.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onko jollain kokemusta diesel-veron hyvityksistä?

Vaihdoin muutama kuukausi sitten autoa ja tuli maksettua yli 400 € käyttövoimaverot ja nyt olevan auton verot on 60 € luokkaa niin tuleeko ne joskus tililleni, josta olen laskut maksanut tai kyselyä tilinumerosta?

Itse taannoin vaihtelin autoja miltei kk välein ja ekoissa autoissa ehti tulla jokaisesta autoveroa joka piti maksaa mutta sitten niitä lappuja ei näkyny pariin vuoteen. Ts. varmaan kannattas kysellä Akelta, koska tuskin pidät 6v autoasi jonka jälkeen tuo 400e on kuolletettu. Periaate on että ne ei maksa takaisin rahojasi vaan hyvittävät sitten tulevissa laskuissa.
 

scholl

Jäsen
Motkotit scholl perheautoternistä, no mikäs sitten on käyttämäsi pikkuSUV. Onko olemassa keski- ja isokokoinenSUV?

Siis olennainen on tuo perhe. Mikä vitun perhe? Autothan menevät kokojen mukaan. Se on aivan samantekevää vaikka ajaisi isolla autolla yksikseen tai pakkaisi 25 naista Miniin kuten jossain tempauksissa on tehty. Missään muussa maassa ei puhuta mistään perheistä autoja niputettaessa.

Toinen asia, mitä en ymmärrä on se, että mitä väliä, tuleeko autoon vikoja. Siis huollothan on sitä varten, että se korjaa ne viat. Jos esim. jarrupalat tai pyyhkijänsulat kuluu niin ne vaihdetaan. Muutenkin asia on niin että mielummin parempi auto, jossa on välillä vikoja kuin paska, jossa ei ole ikinä vikoja kuten japsit. Itse olen jopa pohtinut sitä, että hankkisin yhden jonkun 70-luvun muskeliauton myöskin. Sellainen olisi siisti, enkä laittaisi mihinkään museorekisteriin, vaan normirekisteriin, jotta saisin ajaa koska haluan. Vähän niinkuin Burn Noticessa se kundi ajaa koko ajan sellaisella tai Nash Bridges. Silloin on hyvin luonnollista, että siihen autoon voi tulla vikoja, mutta täytyy löytää vain joku jamppa jostain joka osaa fiksata. Niissä autoissa on joka tapauksessa cojonesia ihan eri tavalla kuin jossain sushilta näyttävissä hinttarikipoissa, joissa on joku kolmesylinterinen ruohonleikkurin moottori.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mikä on sellainen reaalinen arvonalenema autolle vuodessa tai kääntäen, mikä on se autoliikkeen kate vastaavanlaisen auton pyyntihinnan ja vaihtohinnan välillä. Ts. mutulla heitettynä varmaan pari tonnia mutta autosta tuo kai riippuu paljon.

Ts. kun käytössä on n. 70k ajettu Ford Fiikus vuodelta 2007 niin mietiskelen vain sitä että milloinka auton vaihtoa pitäisi alkaa miettimään siltä kannalta että vaihtoarvoa olisi vielä jossain määrin ja toisaalta että paljonko sitä oikeastaan on. Lähinnä pitää vain henkisesti valmistautua latomaan n määrä euroja tiskiin että saisi edes ns. vastaavan mutta pari vuotta nuoremman auton, mutta kysymys tietenkin on että miten paljon rahaa.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Mutta ei sekään taida se yleisimmin käytetty termi olla, vaikka kiistatta käytössä onkin.

Family car (eli perheauto) on kai terminä käytössä lähinnä englanninkielisissä maissa, jossa se tarkoittaa juuri noita keskiluokan autoja tyyliin kokoluokat Golfista Passatiin noin niinkuin havainnollistettuna. Uskoisin tuon ilmaisun rantautuneen Suomeen tuota kautta.

Kuten todettua, on kuitenkin käytössä muuallakin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ts. kun käytössä on n. 70k ajettu Ford Fiikus vuodelta 2007 niin mietiskelen vain sitä että milloinka auton vaihtoa pitäisi alkaa miettimään siltä kannalta että vaihtoarvoa olisi vielä jossain määrin ja toisaalta että paljonko sitä oikeastaan on. Lähinnä pitää vain henkisesti valmistautua latomaan n määrä euroja tiskiin että saisi edes ns. vastaavan mutta pari vuotta nuoremman auton, mutta kysymys tietenkin on että miten paljon rahaa.

Tälläistä asiaa ei kannata vatvoa maailman tappiin asti, se on monesta asiasta kiinni. Ei se loppupeleissä ole mitään top secret kamaa mitä liike maksaa sun autosta, olen useammankin autokaupan tehnyt pk-seudun isoissa liikkeissä niin että yhdessä myyjän kanssa tsiigataan nettiautosta vastaavia autoja kun mun auto ja hinta johdatellaan siitä. Sieltä katsoessa tulee myös ilmi paljonko vastaavia autoja on tällä hetkellä myynnissä, onko esim vaihtohallit pullollaan vastaavia.
Tuolta alustavasti vaan ihmettelemään sopivaa hintaa mistä alkaa neuvottelemaan:
Myydään Ford Focus - Nettiauto

Ehkä yksi hyvä nyrkkisääntö on ettei anna sen myyjän tarjota ainoastaan hyvää vaihtoarvoa vanhalle vaan neuvotella ensin se vaihtoarvo ja sitten tinkiä jokin prosenttiale vielä päälle uuden hinnasta, näin olen itse saanut parhaimmat kaupat aikaan.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se loppupeleissä ole mitään top secret kamaa mitä liike maksaa sun autosta, olen useammankin autokaupan tehnyt pk-seudun isoissa liikkeissä niin että yhdessä myyjän kanssa tsiigataan nettiautosta vastaavia autoja kun mun auto ja hinta johdatellaan siitä.

Tosiaan, muutaman kerran kun koeajon jälkeen kauppias on määritellyt vaihdokkini arvoa, niin ainakin pari kertaa olen kuikuillut, että arvonmääritys perustuu nettiauton pikahakuun. Eli ei mitään rakettitiedettä.
 

scholl

Jäsen
Luulisi termin family car olevan kuitenkin tuttu maailmankansalaiselle.

no mikä on lädien älykkyysosamäärä?

Jos puhutaan jostain family carista niin silloinhan sen pitäisi olla niin iso, että siihen mahtuu family eli joku täällä mainittu Passat, BMW 5-sarja, A6, Chrysler Voyager jne. Ei silloin puhuta Golfeista, vaikka Suomen lehdissä kaikista kirpuista puhuttaessa vedetään perhe mukaan. Jos otetaan Wikipediasta esim. Golfin tyyppisten autojen määritelmä niin se sanoo:
Kompaktklasse ist die Bezeichnung für die Fahrzeugklasse zwischen Kleinwagen und Mittelklasse. Die Europäische Kommission bezeichnet diese Fahrzeugklasse als Mittelklasse. Auch bekannt ist die Klasse als untere Mittelklasse, in der EuroCar Klassifikation handelt es sich um das C-Segment.
Missään ei puhuta määritelmässä mitään perheestä tai sinkkuudesta tai mistään muustakaan statuksesta, vaan ainoastaan auton kokoon liittyvistä termeistä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Siis olennainen on tuo perhe. Mikä vitun perhe? Autothan menevät kokojen mukaan. Se on aivan samantekevää vaikka ajaisi isolla autolla yksikseen tai pakkaisi 25 naista Miniin kuten jossain tempauksissa on tehty. Missään muussa maassa ei puhuta mistään perheistä autoja niputettaessa.
Tässä komppaan täysin. Ottaisin vittuiluna jos joku nimittelis mun farkku-mallista autoa perheautoksi. 95%:sti ajan sillä yksin, eikä siinä ikinä ole ollut kaikki paikat kerralla varattu. Todella raivostuttava käsite tuo perheauto.

Toinen vähintäänkin huvittava nimitys autoista puhuttaessa on ketterä. Siis millainen auto on ketterä?! Eräs tuttava kehui koirankopin näköistä uutta relluaan ketteräksi (ilmiselvästi automyyjä oli iskostanut tuon sanan ukon päähän). Jäin miettimään, että mitäköhän se oikeasti tarkoittaa.

Ehkä joskus ketteryydellä on tarkoitettu auton hyviä kaupunkiajo-ominaisuuksia, eli lähinnä pientä kääntöympyrää ja ehkä myös pientä kokoa. Nykyisin sana vaan tunnetaan yhdistettävän vähän kaikenlaisten autojen mainontaan. Nopea googletus tuotti tuloksia: VW Jetta, Fiat Panda, Mitsu ASX, Toyota Prius+, Opel Meriva, MB C-sarja... Eihän noilla ole mitään yhteistä!
 

julle-jr

Jäsen
Siis olennainen on tuo perhe. Mikä vitun perhe? Autothan menevät kokojen mukaan. Se on aivan samantekevää vaikka ajaisi isolla autolla yksikseen tai pakkaisi 25 naista Miniin kuten jossain tempauksissa on tehty. Missään muussa maassa ei puhuta mistään perheistä autoja niputettaessa.
Puhutaanhan mm. Ruotsissakin yleisesti perheautoista, esimerkki:

Årets Familjebil 2012 är två: Ford B-Max och Opel Zafira Tourer | Bil och trafik | Teknikens Värld


Linkki Teknikens Värld -lehden artikkeliin

Lisää esimerkkejä löytyy vaikka kuinka hakusanalla familjebil.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös