Tolla lainaamallasi tekstillä viittasin siihen, kun sanoit, että auton moottori ei lämpene tasaisesti muutenkaan. Ja tarkoitin nimenomaan nesteen lämpötilaa.
Kyllähän lohkolämmitin lämmittää koko vesitilaa, mutta on selvä, että mutkikkaissa ja ahtaissa vesikanavissa ei nesteen sekoittuminen tapahdu yhtä nopeasti kuin kattilassa, näin ollen uskon benicion tavoin, että vastuksen kohdalla neste on lämpimämpää, kuin toisella puolella moottoria olevassa vesikanavassa.
Totta kai, jostainhan se on aloitettava. Samahan se on tavallisella keittolevyllä, kattilan alla on se kuumin piste alussa, siitä se sitten lähtee kuumenemaan ylöspain. Sama moottorissa, siellä viimeisessä nurkassa vesi on luonnollisesti kylmempää, kuin vastuksen kohdalla, mutta lämpenee tietenkin pikkuhiljaa niin kauan kuin vastus jaksaa lämmittää. Kysymyshän on siitä, miten suuri se ero on kun ollaan päästy huippuun? Uskon, että mitä kovempi pakkanen ulkona, sitä suurempi ero. Mutta kun puhutaan +10 asteesta, niin silloin ero tuskin on enää niin suuri.
Oma pointtini tähän on kuitenkin se, että vaikka veden lämpötila nouseekin epätasaisesti, siitä ei ole haittaa, eikä vauriovaaraa moottorille, joka lämpenee muutenkin epätasaisesti. Auton moottori on suunniteltu käynnistymään -40 asteessa tai +40 asteessa ja yltää paikoin yli 100 asteen käyttölämpötilaan. Kyllä silloin voi lämmitellä vapaasti lohkolämmittimellä konetta 15-20 asteeseen, vaikka epätasaisesti.
Epätasaisesta lämpenemisestä vielä sen verran, silloinhan se vasta onkin sitä, kun koneen lämpötila on ne -40 asetta ja sylinterit alkavat yhtäkkiä lämmittää, samaan aikaan kun autolla ajetaan ja keulasta tukkii lisää kylmää sisään. Päinvastaisessa tilanteessa auto voidaan käynnistää jossain aavikolla yli +40 asteissa lämmössa ja ajettaessa keulasta tulee sitä samaa lämpöa sisaan.