Autoiluketju

  • 3 307 927
  • 18 973

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Niin, kyllähän se moottori lämpeää tasaisesti käydessä. Ja kun vesipumppu kierrättää nestettä moottorissa, niin lämpötilaeroja ei vesikanavissa ole.

Jos ajattelet tavallista vedenkeittäjää, jossa on vastukset pohjassa. Kaadat siihen litran pari vettä ja kytket virran päälle. Pari minuuttia ja vesi kiehuu. Ethän sinä tarvitse siihenkään mitään pumppua? Miksei siis lohkolämmitin voisi lämmittää koko vesitilaa?
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos ajattelet tavallista vedenkeittäjää, jossa on vastukset pohjassa. Kaadat siihen litran pari vettä ja kytket virran päälle. Pari minuuttia ja vesi kiehuu. Ethän sinä tarvitse siihenkään mitään pumppua? Miksei siis lohkolämmitin voisi lämmittää koko vesitilaa?

Tolla lainaamallasi tekstillä viittasin siihen, kun sanoit, että auton moottori ei lämpene tasaisesti muutenkaan. Ja tarkoitin nimenomaan nesteen lämpötilaa.

Kyllähän lohkolämmitin lämmittää koko vesitilaa, mutta on selvä, että mutkikkaissa ja ahtaissa vesikanavissa ei nesteen sekoittuminen tapahdu yhtä nopeasti kuin kattilassa, näin ollen uskon benicion tavoin, että vastuksen kohdalla neste on lämpimämpää, kuin toisella puolella moottoria olevassa vesikanavassa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tolla lainaamallasi tekstillä viittasin siihen, kun sanoit, että auton moottori ei lämpene tasaisesti muutenkaan. Ja tarkoitin nimenomaan nesteen lämpötilaa.

Kyllähän lohkolämmitin lämmittää koko vesitilaa, mutta on selvä, että mutkikkaissa ja ahtaissa vesikanavissa ei nesteen sekoittuminen tapahdu yhtä nopeasti kuin kattilassa, näin ollen uskon benicion tavoin, että vastuksen kohdalla neste on lämpimämpää, kuin toisella puolella moottoria olevassa vesikanavassa.

Totta kai, jostainhan se on aloitettava. Samahan se on tavallisella keittolevyllä, kattilan alla on se kuumin piste alussa, siitä se sitten lähtee kuumenemaan ylöspain. Sama moottorissa, siellä viimeisessä nurkassa vesi on luonnollisesti kylmempää, kuin vastuksen kohdalla, mutta lämpenee tietenkin pikkuhiljaa niin kauan kuin vastus jaksaa lämmittää. Kysymyshän on siitä, miten suuri se ero on kun ollaan päästy huippuun? Uskon, että mitä kovempi pakkanen ulkona, sitä suurempi ero. Mutta kun puhutaan +10 asteesta, niin silloin ero tuskin on enää niin suuri.

Oma pointtini tähän on kuitenkin se, että vaikka veden lämpötila nouseekin epätasaisesti, siitä ei ole haittaa, eikä vauriovaaraa moottorille, joka lämpenee muutenkin epätasaisesti. Auton moottori on suunniteltu käynnistymään -40 asteessa tai +40 asteessa ja yltää paikoin yli 100 asteen käyttölämpötilaan. Kyllä silloin voi lämmitellä vapaasti lohkolämmittimellä konetta 15-20 asteeseen, vaikka epätasaisesti.

Epätasaisesta lämpenemisestä vielä sen verran, silloinhan se vasta onkin sitä, kun koneen lämpötila on ne -40 asetta ja sylinterit alkavat yhtäkkiä lämmittää, samaan aikaan kun autolla ajetaan ja keulasta tukkii lisää kylmää sisään. Päinvastaisessa tilanteessa auto voidaan käynnistää jossain aavikolla yli +40 asteissa lämmössa ja ajettaessa keulasta tulee sitä samaa lämpöa sisaan.
 

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Autoon kolme lasten istuinta.

Isompaan autoon tulee ehkä tarvetta, ja kaipaisin suosituksia ja kokemuksia. Mihin autoon mahtuu takapenkille kaksi turvaistuinta+turvakaukalo? Haluaisin mahdollisimman pienen tarpeen täyttävän auton, en mitään Voyageria, mikäli mahdollista. Enemmän olen miettinyt Touran, C-Max kokoluokan tila-autoja.
Liukuovi olisi myös mieluinen, ja kaipaisin myös kokemuksia Berlingo - Tourneo Conect tyyppisistä autoista. Onko Berlingolla Partnerilla suurta eroa?
Ja lopuksi kuulutan kokemuksia 7-paikkaisista versioista.
 
Viimeksi muokattu:

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Isompaan autoon tulee ehkä tarvetta, ja kaipaisin suosituksia ja kokemuksia. Mihin autoon mahtuu takapenkille kaksi turvaistuinta+turvakaukalo? Haluaisin mahdollisimman pienen tarpeen täyttävän auton, en mitään Voyageria, mikäli mahdollista. Enemmän olen miettinyt Touran, C-Max kokoluokan tila-autoja.
Liukuovi olisi myös mieluinen, ja kaipaisin myös kokemuksia Berlingo - Tourneo Conect tyyppisistä autoista. Onko Berlingolla Partnerilla suurta eroa?
Ja lopuksi kuulutan kokemuksia 7-paikkaisista versioista.

Kaveri etsii samoin peruistein autoa ja on kolunnut kauppoja viime viikot. Hänen mukaansa ainoa jossa oikeasti on kolmelle muksulle istuimineen tilaa takana on Touran(ja siis nimen omaan takapenkillä vierekkäin). Tosin kaveri ei Berlingo - Tourneo akselia edes katsastanut kun ei miellyttänyt silmää kumpikaan niistä.

Niin ja riippuen siitä ostatko uutta vai käytettyä ja kaipaatko minkälaista konttia, niin Fordilta on tullut uusi B-max tilauto. Mutta siitä en ole nähnyt kuin kuvia joten en ole varma osuuko raameihin kuinka hyvin.

Parhaiten silti selviää kun käyt ihan livenä katsastamassa vaihtoehdot. Nappaa vaikka istuimet mukaan ja isket kiinni.
 

scholl

Jäsen
Mitä veikkaatte A-sarjan myyntimääristä? Malli on viistoperä joten siihen mahtuu mitä vain. Samaan aikaan taantuma,huoli suomalaisista työpaikoista,persut ja finski-intoilu. Valtio,kunnat,firmat,yksityishenkilöt... sanahelinää jos suomessa kasattu malli ei ole top kympissä myyntimäärissä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Malli on viistoperä joten siihen mahtuu mitä vain.
Itse asiassa säilytystilan pienuus ja sisätilojen ahtaus varsinkin takana päänkorkeudella on ne asiat josta saanut eniten kritiikkiä. Myönnän harkinneeni tätä, mutta aikaisintaan kun ensimmäiset Suomessa valmistetut yksilöt tulevat uunista. Toisaalta vähän arvelluttaa Mersun ukkomaisuus näinkin nuorekkaalle kaverille.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos romaneja ei lasketa, niin mersullahan ajaa vain eläkeläispapat ajohattuineen ja ajohanskoineen.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös mersu juuri tällä uudella a-sarjalla pyri nuorentamaan ilmettään. Minusta se on siinä jopa onnistunut, ei tuo ainakaan niin pahasti mersulta näyty, kun mersut yleensä.
Voi olla että moni ennen golfin ostanut miettiikin nyt, että miten olisi se toinen saksalainen. Tämä siis ihan vaan lonkalta heitettynä, ilman mitään tietoa, esim autojon eroista tavaratilan koon tai sisätilojen ahtauden suhteen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikös mersu juuri tällä uudella a-sarjalla pyri nuorentamaan ilmettään. Minusta se on siinä jopa onnistunut, ei tuo ainakaan niin pahasti mersulta näyty, kun mersut yleensä.

Niin ei näytä Mersulta vaan ennemmin mieleen tulee joku Toyota tai Kiia tai vastaava wokkipannu.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaikista autoista tulee ennenpitkää samannäköisiä, kun korimuodot haetaan kohdilleen tuulitunnelin avulla. Kulutus kun pitää saada "järkevälle" tasolle, niin silloin kaksi asiaa ovat pääosissa. Moottori ja korin ilmanvastus.

Mitä sitten tulee A-sarjan uuteen Mersuun, niin kävin pari viikkoa sitten koeajamassa kyseisen kapistuksen. Automaattilaatikollinen versio oli kyseessä ja mielestäni kokemus on positiivinen. Vakaa ja jämäkkä auto, jolla kyllä kelpaa matkaa tehdä. Vaihteistosta sen verran, että ko. autossa perinteinen vaihdekeppi on korvattu viiksellä ohjauspyörän sivulla, tosin nopeasti siihenkin tottui.

Kuten Gags tuossa mainitsi, niin tilakysymys saattaa olla sellainen joka tuo erilaisia näkökulmia asiaan. Se pitää kuitenkin muistaa, ettei kyseessä ole mikään suuri tila-auto, vaan ennemminkin kompakti perheauto, johon on pyritty mahduttamaan myös tavaratilaa sekä yleistä avaruutta sisätiloihin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös mersu juuri tällä uudella a-sarjalla pyri nuorentamaan ilmettään. Minusta se on siinä jopa onnistunut, ei tuo ainakaan niin pahasti mersulta näyty, kun mersut yleensä.

Jep. Yllättävän nuorekas Mersuksi. Sääli, ettei ainakaan vielä konepellin alle saatavissa mitään kovin kiinnostavaa konetta*, mutta kyllähän tuokin tulee verottamaan BMW 1- ja Audi A3-sarjojen myyntiä.

*Nelivetoiselle BMW M135i:lle ei taida tässä sarjassa löytyä haastajia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaiken pähkäilemisen jälkeen alla on nyt Honda Accord 2,4i Executive. Vuosimallia 2005 ja ajettu 80 000 km. Olen ajoneuvoon enemmän kuin tyytyväinen. Automaattilaatikko tuo ajomukavuutta ja 190 pollea takaa turvalliset ohitukset. Pidän auton ulkonäöstä ja sisätilatkin ovat pelkistetyn tyylikkäät. Keskikulutus on alle kympin. Ei mitään huonoa sanottavaa näin ensikosketuksen jälkeen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Jos romaneja ei lasketa, niin mersullahan ajaa vain eläkeläispapat ajohattuineen ja ajohanskoineen.

Joo Jaguarissa ja Mersussa on se samaa, että molemmilla ajaa uutena herrasmies - mutta kun vahemmilla Jaguarin malleilla ajaa edelleen herrasmies, niin vanhojen Mersujen ratin takana onkin hevosmies (tai usein hänen lukemaan opetellut =ajokortin omaava, vaimonsa). Eli jos Premiumia hakee, niin tuokin asia pitää pitää mielessä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Se pitää kuitenkin muistaa, ettei kyseessä ole mikään suuri tila-auto, vaan ennemminkin kompakti perheauto, johon on pyritty mahduttamaan myös tavaratilaa sekä yleistä avaruutta sisätiloihin.
Kunhan nyt kaksi golfbägiä mahtuisi niin, ettei driveria tarvi ottaa bägistä pois, niin se riittää minulle :D
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kaiken pähkäilemisen jälkeen alla on nyt Honda Accord 2,4i Executive. Vuosimallia 2005 ja ajettu 80 000 km. Olen ajoneuvoon enemmän kuin tyytyväinen. Automaattilaatikko tuo ajomukavuutta ja 190 pollea takaa turvalliset ohitukset. Pidän auton ulkonäöstä ja sisätilatkin ovat pelkistetyn tyylikkäät. Keskikulutus on alle kympin. Ei mitään huonoa sanottavaa näin ensikosketuksen jälkeen.

Ja pidemmän päälle huomaat semmoisen jutun että auto ei kolise alustasta, kaikki sähkölaitteet toimii, pelkkiä perushuoltoja jne. Sitäkin alkaa ihmeellisesti arvostaa kun auto ei temppuile koskaan! Nim. ei enään niin vannoutunut VAG mies. ;)
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kaiken pähkäilemisen jälkeen alla on nyt Honda Accord 2,4i Executive. Vuosimallia 2005 ja ajettu 80 000 km. Olen ajoneuvoon enemmän kuin tyytyväinen. Automaattilaatikko tuo ajomukavuutta ja 190 pollea takaa turvalliset ohitukset. Pidän auton ulkonäöstä ja sisätilatkin ovat pelkistetyn tyylikkäät. Keskikulutus on alle kympin. Ei mitään huonoa sanottavaa näin ensikosketuksen jälkeen.

Täytyy sanoa, että on tullut kuolattua tällaisen Accordin perään. Käynyt huollossa pari kertaa tällainen musta sedan ja mitä on tullut käytyä koeajolla, niin antaa kyllä erittäin miellyttävän kyydin. Helvetin tyylikkään näköinenkin. Pesee mennen tullen kaikenmaailman sakemannit.

Ja pidemmän päälle huomaat semmoisen jutun että auto ei kolise alustasta, kaikki sähkölaitteet toimii, pelkkiä perushuoltoja jne. Sitäkin alkaa ihmeellisesti arvostaa kun auto ei temppuile koskaan! Nim. ei enään niin vannoutunut VAG mies. ;)

Näitä kolinaongelmia ei japsiautoissa ole. Käsittämätöntä, miten paljon enemmän joutuu vaihtamaan alustan niveliä eurooppalaisiin autoihin, verrattuna japsiautoihin.
 

scholl

Jäsen
Kuten Gags tuossa mainitsi, niin tilakysymys saattaa olla sellainen joka tuo erilaisia näkökulmia asiaan. Se pitää kuitenkin muistaa, ettei kyseessä ole mikään suuri tila-auto, vaan ennemminkin kompakti perheauto, johon on pyritty mahduttamaan myös tavaratilaa sekä yleistä avaruutta sisätiloihin.

mikä on perheauto? Mulla ei ole perhettä, saanko ostaa ko. auton? Missään muussa maassa ei ole perheautoja, vaan on vain eri kokoisia autoja. Miksei voida sanoa, että se on kompaktiluokan auto ja sillä sipuli. Sen kokoinen auto sopii suurimmalle osalle ilmeisesti, koska niiden myyntimäärät ovat suurimmat. Esim. Golfia myydään Euroopassa autoista eniten.

Joka tapauksessa tuo A-sarjan Mersu on mielestäni oleellisesti paremmannäköinen kuin vaikkapa BMW 1-sarja.
 

scholl

Jäsen
Jep. Yllättävän nuorekas Mersuksi. Sääli, ettei ainakaan vielä konepellin alle saatavissa mitään kovin kiinnostavaa konetta*, mutta kyllähän tuokin tulee verottamaan BMW 1- ja Audi A3-sarjojen myyntiä.

No voi se niitäkin verottaa, mutta myös A4:n, Golfin, pienten SUVien jne. myyntiä. Ei ihminen aina katso vain yhdessä autokategoriassa sitä valintaansa. Pointtihan tuossa on se Made in Finland. Kuinka moni yritys, valtionhallinnon virasto tai laitos sekä kuluttaja nyt hankkii auton sillä perusteella, että se on täällä kasattu, koska kun asioita ynnäilee niin aika moni voisi tuon kategorian autolla ajaa. Ainakin Saab 900 myi aika hyvin silloin, kun sitä tehtiin Suomessa. Poliisiautotkin olivat Saabeja.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Noo en sanoisi sitä Mersun pikkukippoa Made in Finland. Toki kokoonpano tapahtuu Uudessakaupungissa, mutta tuleeko alihankintaa muualta Suomesta?

Saabin kohdallahan tuli eri alihankkijoilta osia tehtaalle Suomesta. Siitä pystyi sanomaan edes kuten joten, että jotain tehty Suomessa.

Motkotit scholl perheautoternistä, no mikäs sitten on käyttämäsi pikkuSUV. Onko olemassa keski- ja isokokoinenSUV?
 

12961

Jäsen
Jep. Yllättävän nuorekas Mersuksi. Sääli, ettei ainakaan vielä konepellin alle saatavissa mitään kovin kiinnostavaa konetta*, mutta kyllähän tuokin tulee verottamaan BMW 1- ja Audi A3-sarjojen myyntiä.

*Nelivetoiselle BMW M135i:lle ei taida tässä sarjassa löytyä haastajia.

Kyllähän etuvetoinen mese/BMW on melkoinen pyhäinhäväistys, eivätkä nuo oikein istu merkin muottiin. Muovinen tekele tuo A-mallin mese, ihan nätin näköinen kylläkin.

Eikös tuosta ole puhuttu, että toisivat mallimerkinnältään A45 AMG -tyyppisen vehkeen markkinoille, kovan litratehon 2-litraisella nelosturbokoneella varustettuna, olisiko ollut vielä nelivedostakin puhetta. Kyllähän tuo voi ainakin vakiotehoilla olla samalla viivalla 135:n kanssa. Eri fiiikset tietty on erilaisesta konetyypistä johtuen.

Asiaan, 335d saa Quaifen torsen- "lukkoperän" kalenteriviikon 2-3 nurkilla, jahka britit saavat sellaisen toimitettua. Tulee yksivetoisesta autosta kaksivetoinen.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Eikös tuosta ole puhuttu, että toisivat mallimerkinnältään A45 AMG -tyyppisen vehkeen markkinoille, kovan litratehon 2-litraisella nelosturbokoneella varustettuna, olisiko ollut vielä nelivedostakin puhetta. Kyllähän tuo voi ainakin vakiotehoilla olla samalla viivalla 135:n kanssa. Eri fiiikset tietty on erilaisesta konetyypistä johtuen.

Ja kai tohon listaan voi sit lisätä S3:n ja RS3:n.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Joka tapauksessa tuo A-sarjan Mersu on mielestäni oleellisesti paremmannäköinen kuin vaikkapa BMW 1-sarja.

Mielestäni A-sarjan Mersu ja 1-sarjan Bemari ovat hyvin samannäköisiä. Voisi melkein jopa sanoa, että A-sarjalaisen etupää on lähes kopioitu 1-sarjalaisesta. Mielenkiintoinen tuttavuus uusi A-sarja joka tapauksessa on, varsinkin entisen kammottavan A-sarjan jälkeen.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onko jollain kokemusta diesel-veron hyvityksistä?

Vaihdoin muutama kuukausi sitten autoa ja tuli maksettua yli 400 € käyttövoimaverot ja nyt olevan auton verot on 60 € luokkaa niin tuleeko ne joskus tililleni, josta olen laskut maksanut tai kyselyä tilinumerosta?

Itse taannoin vaihtelin autoja miltei kk välein ja ekoissa autoissa ehti tulla jokaisesta autoveroa joka piti maksaa mutta sitten niitä lappuja ei näkyny pariin vuoteen. Ts. varmaan kannattas kysellä Akelta, koska tuskin pidät 6v autoasi jonka jälkeen tuo 400e on kuolletettu. Periaate on että ne ei maksa takaisin rahojasi vaan hyvittävät sitten tulevissa laskuissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös