Autoiluketju

  • 3 210 172
  • 18 538

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toki, kannattaa katsoa jos budjettiisi saat Seat Exeon, sehän on sama auto mutta lähtöhinnat on jo huomattavasti halvempia.

Eihän exeoita ole kai ollut kuin 2009 lähtien. Eikös se ole A4:n sisarmalli?
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Eilen vaihtui reilu kolmevuotta vanha Golf vuotta vanhempaan Passattiin. Väliraha jäi minimaaliseksi ja Golffi kun alkoi oireilemaan niin päätin että pienellä välirahalla vaihdetaan vehje isompaan. Kilometrejä tuli hitusen lisää, mutta samalla Passatissa oli huollot tehty mitkä Golffissa olisi juuri tullut eteen. Lisäksi 6kk takuukin kelpasi. Eihän tuo 1.9tdi mikään raketti ole mutta ajaa asiansa maantiellä mallikkaasti. Nyt on siis autokuume taltutettu, sillä ainoalla oikealla lääkkeellä eli auton vaihdolla :)
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Eihän exeoita ole kai ollut kuin 2009 lähtien. Eikös se ole A4:n sisarmalli?

On juu. Linjastohan siirrettiin Ingolstadista Epsanjaan aika suoraan. Halvin -09 irtoaa jo 16 990€. Eli jos vertaa A4 2004 vuoden malliin joka pyörii siellä 10-12k€ niin mielestäni 4000e väliraha 5 vuotta uudemmasta autosta on aika pieni, jos kestää sen että edessä ei ole rinkuloita vaan iso S-kirjain. ;)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minulla on nyt muutaman päivän ollut sijaisautona VW, jossa on tämä Start/Stop-automatiikka. Hommahan vaatii sen, että vaihde on vapaalla ja kytkin painamatta pohjaan. Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

Sanoisin, että ei kukaan... Keinotekoista päästöjen vähentämistä, sanon mä!

Tuo Start/Stop-systeemi toimii oikeasti vain silloin kun valoihin pysähtyessä ei tarvitse tehdä mitään ylimääräistä. Itse olen vedellyt parilla automaatilla joissa tuo systeemi on ja ne ovat toimineet just eikä melkein => kädet ratissa ja jalka jarrulla => kone seis => jalka ylös jarrulta ja pelit pydessä taas!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

En nyt tiedä koskiko ihmettely pelkästään start/stop-autoja, tai onko tähän joku miina asetettu mutta itse ainakin laitan vapaalle aina kun mahdollista. Miksi turhaan rasittaa kytkintä jos auto seisoo minuuttitolkulla paikallaan. Ja kyllähän tuossa jalallekin on pientä rasitusta jos pidempään seisoo ruuhkissa koko ajan kytkin pohjassa. Sitten kun liikennevaloja (tai liikkeellelähtöä) ennakoi niin ei jää jonon tulpaksikaan vihreän syttyessä.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Voikohan tuollainen tuulilasissa oleva railo/halkeama jotenkin niin pahasti levitä, että lasi hajoaa täysin tms.? Itselläni on tuulilasissa tuollainen noin 30 cm halkema ja kiinnostaisi tietää.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Voikohan tuollainen tuulilasissa oleva railo/halkeama jotenkin niin pahasti levitä, että lasi hajoaa täysin tms.? Itselläni on tuulilasissa tuollainen noin 30 cm halkema ja kiinnostaisi tietää.
Tuskin se täysin hajoaa, mutta jos railo on laidasta laitaan niin todennäköisesti katsastuksessa tulee hylsy.

Kannattaa käydä porauttamassa se, että railo ei enää leviä.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla on nyt muutaman päivän ollut sijaisautona VW, jossa on tämä Start/Stop-automatiikka. Hommahan vaatii sen, että vaihde on vapaalla ja kytkin painamatta pohjaan. Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.
Itse laitan liikennevaloissa aina vaihteen vapaalle. Olen ymmärtänyt että säästäisi kytkintä, mutta tiedä siitä että onko mitään hyötyä. Mielestäni kyllä huomattavasti mukavampaa odottaa liikennevaloissa vaihde vapaalla kuin että pitäisi kytkintä pohjassa. Ja pienellä ennakoinnilla on kyllä vaihde heti päällä kun valot vaihtuu.

En ole ikinä ajanut tuollaisella autolla missä on Start/Stop systeemi. Joskus olenkin miettinyt että onko se hankala sellaisessa ruuhkassa missä auto liikkuu aina muutaman metrin ja sit taas pysähdytään n. 15 sekunniksi.. Ja mahtaako tuo systeemi rasittaa paljon starttimoottoria ja akkua vai onko noissa autoissa erilaiset startit? Luulis että perus starttimoottori vois mennä aika nopeestikkin vaihtoon.
 

rpeez

Jäsen
Voikohan tuollainen tuulilasissa oleva railo/halkeama jotenkin niin pahasti levitä, että lasi hajoaa täysin tms.? Itselläni on tuulilasissa tuollainen noin 30 cm halkema ja kiinnostaisi tietää.

Ei voi. Lasi on itseasiassa laminoitu kahdesta lasista, välissä on joku kalvo. Halkeama on siinä päällimmäisessä, alempi on siis vielä ihan ehjä.
 

Särki

Jäsen
Minulla on nyt muutaman päivän ollut sijaisautona VW, jossa on tämä Start/Stop-automatiikka. Hommahan vaatii sen, että vaihde on vapaalla ja kytkin painamatta pohjaan. Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

Normaalisti ei kukaan, mutta kun tuollaisen auton itselleen hankin niin nytpä on tapa jäänyt päälle ja autommaattisesti otan vaihteen vapaalle ja "sammutan" auton liikennevaloihin. Ei ole moisesta keksinnöstä pahaa sanottavaa, kuinka pitkäikäinen tuollainen järjestelmä sitten on, sitä en tiedä.

Kokeileppa kuinka järjestelmä toimii seuraavassa tilanteessa: pysäytät auton ja siirrät vaihteen vapaalle ja nostat kytkimen -> auto sammuu -> laitat ykkösen silmään ilman kytkintä kun auto on sammuksissa -> käynnistät auton kytkimellä, kuten normaalisti tuossa tilanteessa.
Lähteekö auto käyntiin ja jos lähtee mitä tapahtuu kytkinliikkeen puolessa välissä kun auto starttaa ja samalla on vaihde päällä? Vai tuleeko ajotietokoneen näyttöön että starttaa manuaalisesti?
Kysyin tuota myyjältä mutta kukaan ei osannut vastata eikä kukaan ollut kokeillut moista operaatiota. En ole omalla Golffilla moista kokeillut, mutta menen autoliikkeen autolla kokeilemaan kuinka käy.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

Minä ainakin vaihdan usein vapaalle ja nostan kytkimen ylös liikennevaloissa seistessä. Varsinkin silloin kun tulen valoihin, jotka ovat juuri vaihtuneet punaisiksi enkä ole jonon kärjessä. Kytkimen painelaakerikin rasittuu jos kytkintä pidetään minuuttitolkulla pohjassa, joskin melko vähäistä on se kuluminen.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Minulla on nyt muutaman päivän ollut sijaisautona VW, jossa on tämä Start/Stop-automatiikka. Hommahan vaatii sen, että vaihde on vapaalla ja kytkin painamatta pohjaan. Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

Sain ajokortin vuonna 1997. Lähdimme ensimmäisenä päivänä isäni kanssa ajamaan autoa. Noin 1,5 kilometrin ajon jälkeen saavuimme liikennevaloihin, joissa joutui pysähtymään. Pysähdyimme valoihin ja ensimmäinen asia mitä isäni sanoi minulle: "vaihde vapaalle ja kytkin ylös". Siitä asti olen sitä nuodattanut. Lukioaikoinani juttelin kaverini kanssa, joka oli vuotta vanhempi ja autokoulussa. Hän painotti samaa asiaa. Hän kertoi myös tuttavastaan, jonka kuplavolkkariin oli tehty kytkin-remontti. Kytkin hajosi uudestaan noin 2 viikon kuluttua. Korjaaja ihmetteli asiaa ja kysyi: "pidätkö kytkintä pohjassa liikennevaloissa? Kaverin tuttava vastasi: "kyllä". Korjaaja:" no selvisihän tämäkin mistä se kytkimen hajoaminen johtuu". Toki auto oli vanha kupla, mutta silti.
 

scholl

Jäsen
vuokra-autoilla on pakko tehdä noin, koska auto sammuu muuten muutenkin kuin start/stopilla ja se johtuu siitä, että ne ovat manuaaleja, eivätkä automaatteja kuten omat autot.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuskin se täysin hajoaa, mutta jos railo on laidasta laitaan niin todennäköisesti katsastuksessa tulee hylsy.

Kannattaa käydä porauttamassa se, että railo ei enää leviä.
Ei tule, ainoastaan merkintä rekisteriotteeseen.
Ei ole asia noin yksinkertaista, että ei tule. Jos se railo on suoraan kuljettajan normaalissa näkökentässä, niin vaihtoon menee.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vaihtoon menee, mutta hylsyä ei tule, vaan merkintä rekisteriotteeseen.
Tokikin on vaihdettava sen kuukauden kuluessa, muuten virkavalta saattaa napata ratsiassa kilvet.
 

12961

Jäsen
Vaihtoon menee, mutta hylsyä ei tule, vaan merkintä rekisteriotteeseen.
Tokikin on vaihdettava sen kuukauden kuluessa, muuten virkavalta saattaa napata ratsiassa kilvet.

Joo, ja kun lasi on tullut vaihdettua, kannatta uudesta lasista pitää kuitti mukana autossa. Jos rekisteriotteessa on korjauskehotus rikkinäisestä lasista ja lasi menee uudestaan rikki, saattaa löytää itsensä hassusta tilanteesta virkavallan kanssa.

"Kyllä mä sen vaihdoin mutta meni uudestaan rikki"...
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Hän kertoi myös tuttavastaan, jonka kuplavolkkariin oli tehty kytkin-remontti. Kytkin hajosi uudestaan noin 2 viikon kuluttua. Korjaaja ihmetteli asiaa ja kysyi: "pidätkö kytkintä pohjassa liikennevaloissa? Kaverin tuttava vastasi: "kyllä". Korjaaja:" no selvisihän tämäkin mistä se kytkimen hajoaminen johtuu". Toki auto oli vanha kupla, mutta silti.

Sen voin sanoa että tuossa kytkimessä on ollut vika jo aiemmin. Mihin te niitä kytkimiä säästätte?? Kuka ajaa samalla autolla yli 200 000km jotta voi sanoneensa että tuosta vapaalla olosta on hyötyny? Painamalla kytkimen pohjaan valoissa ei hajoita kytkintä tuon nopeammin. Ehkä 150 000km jos ajaa paljon ruuhkissa, mutta pahemmin sitä kytkintä ruuhkissakin hajottaa luistattaminen.

Tulee mieleen penkin päällisten käyttö, jotka varsinkin vanha kansa laittaa oitis uuden auton oston jälkeen autoonsa? Auton arvo ei kyllä nouse yhtään, mutta seuraava auton omistaja on varmasti tyytyväinen kun saa uuden sisustan kun itse olet ajellut kuppasella Pirkka-sisustalla uudessa autossa.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sammutin tänään autoni vahingossa liikennevaloihin nostettuani kytkintä liian nopeasti, minkä jälkeen uudestaan startatessani kojelautaan syttyi moottorihäiriön merkkivalo. Valoista lähdettyäni huomasin, että auto ei saa nopeuttaan about 23 km/h korkeammaksi vaikka kuinka kiihdyttäisi. Sain kiikutettua autoni huoltoaseman pihaan, jossa annoin olla autoni vähän aikaan pois päältä, ja kohta uudestaan startatessani auto toimi jälleen moitteetta. Mistähän mahtoi olla kysymys?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Auto meni virhetilaan, ts. semmoiseen tilaan että sitä pystyy liikuttaamaan, mutta ei pysty hajottamaan mitään koneesta jos siellä olis jotain vikaa. Jos asia ei toistu, niin ajele huoletta. Jos taas jatkuu, niin sitten toki auto huoltoon...
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tähän suureen kytkin risteyksessä -galluppiin vastattakoon, että laitanpa itsekin vaihteen vapaalle ja nostan kytkimen ylös. Volkswagen Golfista kyllä löytyy tuo start/stop-systeemi, mutta olen tavannut kytkeä sen pois päältä. En muista, mikä autolehti tuota testasi, mutta koko hommelin säästö oli ihan mitätöntä luokkaa.

Sen verran on tullut ajettua, että alla olleet Continentalin kesärenkaat ovat kuluneet (vieläpä aika nopeasti..) vaihtokuntoon. Olen pohtinut Michelin Energy Savereita ihan kulutuskestävyyden nimissä. Moitteita on tullut ilmeisesti jonkin verran testeissä, mutta kuinka tämmöisillä pärjää tavallisessa maantieajossa? Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia näistä renkaista?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Olen pohtinut Michelin Energy Savereita ihan kulutuskestävyyden nimissä.

Voin vilpittömästi suositella, ei ainakaan meikäläisellä ole mitään valittamista kyseisistä renkaista. Vuosi sitten ostin ja viime kesän jäljiltä olivat kuin uudet, vaikka kilometrejä kertyi kesärengas aikana (huhti-lokakuu) n. 13 000 km. Ovat riittävän hiljaiset ja vesikelillä rengas toimi hyvin. Itsellä käytössä perus 15" 195/65, tiedä sitten miten nuo isommat/leveämmät toimivat?
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Peukku kumiukolle täältäkin, mun ajamisilla (n. 12000-15000/vuosi kesärenkailla pohjois-suomen rosoisilla kantateillä) Energyt oli kolmen kesän renkaat, seuraavat jotkut perus-Kumhot ei edes puolentoista, ja tämänhetkiset Goodyear Duragripit ilmeisesti kahden. Olin ajatellut seuraavaksi kokeilla juuri Continentalia... mutta ilmeisesti siis palaankin Micheliniin.

Energy saver -lupauksesta ei kannata ihmeitä odottaa, luokkaa tankillisen verran renkaiden elinaikana. Meikäläisen perusperheperttiajotavoilla ainoa muu ero mikä käytännössä voi tulla vastaan on melu, siinä ei ole paljon eroja ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös