Autoiluketju

  • 3 203 569
  • 18 532

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Onko kuinka monella täällä kokemuksia näistä autoista, mitä tässä mainittu? Volvon tavaratila on pienin, mutta se riittänee vielä meikäläiselle. Volvoa ei tahdo saada tällä budjetilla kuin 1,6 litran koneella. Olisi kiva kuulla mielipiteitä kuinka se riittää moottoritielle? Huutaako kone ja samalla muuten pieni kulutus hyppää pilviin?
Allekirjoittaneella oli reilun viikon verran tuollainen V50 1.6D driveE sijaisautona. Suorituskyky ei ollut huima, mutta hyvin sillä pärjäsi. Pienen dieselin onneton alavääntö oikeastaan oli ainoa negatiivinen asia mitä autosta jäi mieleen. Ajettavuudeltaan V50 tuntui todella hyvältä. Moottoritieajossa 130-140 km/h kulutus ei mitenkään poikkeuksellisesti hypännyt pilviin ja muutenkin pieni kone tuntui riittävän hyvin motariajoon. Joskus aikaisemmin kävin koeajamassa V50 2.0D powersifttillä ja tämä yhdistelmä tuntui todella toimivalta.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Onkos kellään heittää käyttö kokemuksia bemarin 320 d mallistosta.

Tuossa olisi tarjolla noin 50 000 ajettu 2007 malli mistä pitäisi nyt hieman taustatietoa repiä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Osta "vanha" farkkumersu 3 litrasella turbodiiselillä, pakuksi rekisteröitynä. Halpa pitää ja hyvä ajaa.
Ei varmaan ole halvempi vaihtoehto ylläpitokulujen suhteen jos toisella puolella puntaria on pari kolmevuotta vanha maks 100 tuhatta ajettu perus auto. Ehkä verojensa puolesta "vanha" mese saattaa käyttökuluissa loistaa, mutta muilla kuluilla vanha mese häviää tämän vertailun äärimmäisen suurella todennäköisyydellä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ei varmaan ole halvempi vaihtoehto ylläpitokulujen suhteen jos toisella puolella puntaria on pari kolmevuotta vanha maks 100 tuhatta ajettu perus auto.

Tuolla max. 100 000 ajetulla perusautolla on jokin helvetin suuri ja kallis remontti ihan oven takana. Jos ei siis ole jo tehty, mitä pidän noilla kilometreillä vielä suht harvinaisena. Mutta seuraavan 50-100 tuhannen sisään se tulee yhtä varmasti kuin talvi tänne Pohjolaan.

Sillä hinnalla yleensä vaihtaa Mersuun kuluvaa osaa jo ihan mukavan määrän.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
5000-10 000 saa jo oikein pätevän 15v vanhan mesen ostettua. Diesel-mersulla voi ajaa vaikka maailman tappiin, vaikka kyllä bensa-mersukin kestää.

Mun mielestä turha ostaa uutta autoa, kun halvemmalla saa paremman, varmemman pelin, kuhan ei sitä paskasinta osta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sillä hinnalla yleensä vaihtaa Mersuun kuluvaa osaa jo ihan mukavan määrän.

124-koppaiseen Mersuun on kaikki varaosat ihan hävyttömän halpoja, kun taas näihin uudempiin autoihin ei tunnu oikein mitään saavan alle 500 euron. Ja vaikka kilometrejä näissä Mersuissa saattaa olla taulussa aika huimia määriä niin ei remonttia välttämättä edes tarvitse tehdä yhtään enempää kuin uudempiin ja vähemmän ajettuihin. Jos löytää vaan tervekorisen yksilön niin aika halpoja kilometrejä tulee, eikä joudu oikeastaan edes hirveästi tinkimään ajo-/matkustusmukavuudesta koska tuo Mersu on hyvä ajaa ja antaa tasaisen ja hiljaisen kyydin. Ja aina vaan tulee halvemmaksi jos itsellä pysyy työkalut käsissä koska tuon ikäluokan autoille pystyy vielä itsekin tekemään monenlaista remonttia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jollain vanhalla ja luotettavalla kaaralla varmasti ajelee halvemmin, mutta mua ei kyllä tippaakaan voisi kiinnostaa joku 15 vuotta vanha mersu. Uusi tai uudehko kehiin, ja sitten kun alkaa vaivoja olla tai renkaat pitäisi ostaa, uutta tilalle. Ilmastoimaton, nuhjuinen ja kankea mese ei pärjää tällä mittarilla uudelle pikkuautolle millään. Jokainen tyylillään.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Jollain vanhalla ja luotettavalla kaaralla varmasti ajelee halvemmin, mutta mua ei kyllä tippaakaan voisi kiinnostaa joku 15 vuotta vanha mersu. Uusi tai uudehko kehiin, ja sitten kun alkaa vaivoja olla tai renkaat pitäisi ostaa, uutta tilalle. Ilmastoimaton, nuhjuinen ja kankea mese ei pärjää tällä mittarilla uudelle pikkuautolle millään. Jokainen tyylillään.

Voi voi kun taas puhutaan tietämättä. Todella monessa 15v vanhassa mesessä on ilmastointi...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ilmastoimaton, nuhjuinen ja kankea mese ei pärjää tällä mittarilla uudelle pikkuautolle millään. Jokainen tyylillään.

Tosiaan, tuo ilmastointi on monissa kalliimmissa autoissa ollut vakiovarusteena jo vuosikymmenet. Onhan se toki mukavaa, että nykyään Skoda Octaviaankin sellaisen saa, liekö jo 2010-luvulla ihan vakiovarusteena?

Todellakin jokainen tyylillään, mutta nuo uudet ja vanhat pikkuautot pitäisi kieltää maanteiltä yhdessä mopoautojen kanssa. Ne eivät kulje tarpeeksi päästäkseen alta pois, niiden kuljettajat eivät selviä onnettomuuksista ja pääsääntöisesti niiden ratin takana on ääliö.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, voi olla. Huoltamaton, rikki ja niin edelleen. Tai voi olla toimivakin, jos hyvin käy. No, aivan sama. Mulla ei ole syntymälahjana rasvanäppejä, joten ei kiinnosta senkään puoleen vanhat autot. Hienojahan niistä monet ovat, ei siinä mitään, ja käyttöautoina tietyt tapaukset varmasti edullisia, mutta ei ole mun juttuni.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi voi kun taas puhutaan tietämättä. Todella monessa 15v vanhassa mesessä on ilmastointi...

Puhumattakaan siitä että Mersu ei todellakaan ole mikään kankea auto vaan ketterämpi kuin moni pikkuauto. Eikä muutenkaan sen raskaampi ajaa kuin uudemmatkaan autot, tehostimet kuitenkin löytyy noista vanhemmistakin autoista jo. Ja kun auto on tehty alunperin laadukkaista ja kestävistä materiaaleista niin ei se vaan kovin herkästi nuhjuiseksikaan mene jos vaan on kohtuullisesti pidetty ja puhtaanapidetty auto.

Ja tuosta varustelusta vielä sen verran että minä juuri tuossa myin yli 20-vuotiaan Mersun josta löytyi ilmastointi, sähköikkunat, sähköpeilit, sähkökattoluukku, sähköantenni, sähköiset turvavyön ojentajat, luistonesto, kaukosäätöinen keskuslukitus ym. ym. eli käytännössä ihan sama varustus kuin uusissa pikkuautoissa, ja joiltain osin jopa parempi.

Mutta kukin tyylillään, en minä ketään ole Mersumieheksi pakottamassa. Jokainen ajakoon millä haluaa mutta voihan sitä aina välillä heittää vähän erilaistakin vaihtoehtoa kuin se uusi/uudehko VW Golf tms.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Todellakin jokainen tyylillään, mutta nuo uudet ja vanhat pikkuautot pitäisi kieltää maanteiltä yhdessä mopoautojen kanssa. Ne eivät kulje tarpeeksi päästäkseen alta pois, niiden kuljettajat eivät selviä onnettomuuksista ja pääsääntöisesti niiden ratin takana on ääliö.
Ääliöitä riittää joka luokkaan, ihan merkistä ja hintaluokasta tinkimättä.

Uusi pikkuauto on turvallisempi kuin vanha ja iso. Riippuu tietysti minne ajelee, mutta noin keskimäärin. Pelkkä raudan määrä ei takaa turvallisuutta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Uusi pikkuauto on turvallisempi kuin vanha ja iso.

Ei ole. Esimerkiksi rekkaan törmätessään, pikkuauton kaikki matkustajat saa kaivaa lusikalla ulos. Isomman auton takapenkkiläisillä on jonkinlainen mahdollisuus selvitä hengissä.

Se on totta, että ääliöitä mahtuu jokaisen laitteen rattiin, mutta valitettavan usein niissä pikkuautoissa kuljettajan luulot autostaan eivät vastaa auton todellista suorituskykyä esimerkiksi ohitustilanteissa. Tai sitten minulla on vain ollut käsittämätön tuuri, kun olen löytänyt kaikki hullunrohkeat pikkuautoilijat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei ole. Esimerkiksi rekkaan törmätessään, pikkuauton kaikki matkustajat saa kaivaa lusikalla ulos. Isomman auton takapenkkiläisillä on jonkinlainen mahdollisuus selvitä hengissä.
Kaikki kolarit eivät tapahdu rekan kanssa, ei tähän oikein muuta voi sanoa. Kyllä mä edelleenkin valitsisin pienen ja uuden auton kuin ison ja vanhan, riippuu tietysti hiukan, mitkä merkit olisi vastakkain.

Se on totta, että ääliöitä mahtuu jokaisen laitteen rattiin, mutta valitettavan usein niissä pikkuautoissa kuljettajan luulot autostaan eivät vastaa auton todellista suorituskykyä esimerkiksi ohitustilanteissa. Tai sitten minulla on vain ollut käsittämätön tuuri, kun olen löytänyt kaikki hullunrohkeat pikkuautoilijat.
Jeps, mutta ohittaa saa pikkuautollakin, jos vain tilanne sen sallii. Tehokkailla autoilla saadaan aivan varmasti aikaan vaaratilanteita yhtä paljon kuin pikkumopoillakin. Tilanteet ovat vain erilaisia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kaikki kolarit eivät tapahdu rekan kanssa, ei tähän oikein muuta voi sanoa.

Ei tietenkään, mutta antaa se kuvaa, että kumpi yleisesti ottaen on turvallisempi. Toki turvallisuus ottaa harppauksia joka vuosi, mutta kyllä itse mieluummin ajaisin 15 vuotta vanhalla Mersulla kolarin kuin upouudella pikkuautolla. Mainittakoon vielä se, että en aja 15 vuotta vanhalla Mersulla. Kolaria en toivottavasti aja millään muullakaan.

Jeps, mutta ohittaa saa pikkuautollakin, jos vain tilanne sen sallii.

Tottakai, mutta nimenomaan, kun tilanne sen sallii. Toissaviikolla viimeksi istuin kyydissä, kun eräs pikkuauto meinasi tulla keulaan ohittaessaan rekkaa. Ei riittänyt tädille suoran pituus, vaan vielä suoran päässä olevassa mutkassa oli väärällä kaistalla. Onneksi oli leveä tie, joten vaimoni pystyi väistämään todella sivuun. Luonnollisesti täti sitten ihmetteli, kun rekka soitti hänelle torveä ja itse puistin nyrkkiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei tietenkään, mutta antaa se kuvaa, että kumpi yleisesti ottaen on turvallisempi. Toki turvallisuus ottaa harppauksia joka vuosi, mutta kyllä itse mieluummin ajaisin 15 vuotta vanhalla Mersulla kolarin kuin upouudella pikkuautolla. Mainittakoon vielä se, että en aja 15 vuotta vanhalla Mersulla. Kolaria en toivottavasti aja millään muullakaan.
Mulla ei ole tähän mitään dataa heittää, mutta kaiketi kolareista suurin osa tapahtuu muutoin kuin rekan kanssa. Turvallisuus on ottanut todella paljon askeleita eteenpäin, mitä nyt muutamia artikkeleita olen lukenut. Mitään en mistään muista, mutta tällainen löytyi kuitenkin Youtubesta aiheeseen liittyen.

Tottakai, mutta nimenomaan, kun tilanne sen sallii. Toissaviikolla viimeksi istuin kyydissä, kun eräs pikkuauto meinasi tulla keulaan ohittaessaan rekkaa. Ei riittänyt tädille suoran pituus, vaan vielä suoran päässä olevassa mutkassa oli väärällä kaistalla. Onneksi oli leveä tie, joten vaimoni pystyi väistämään todella sivuun. Luonnollisesti täti sitten ihmetteli, kun rekka soitti hänelle torveä ja itse puistin nyrkkiä.
Tässä tietysti merkkaa aika paljon se, että pikkuautoilla ajavista aika suuri osa lienee iäkkäitä (nais)ihmisiä. En itsekään ole mikään kuningas ratin takana, mutta pääasiassa pikkuautoilla ajaneena olen sisäistänyt sen, ettei niillä aivan joka väliin parane lähteä. Vastaavasti taas isohkoilla ja vielä suht vanhoilla autoilla ajelee usein parikymppinen kolli, jolla on aivan liian suuret luulot omista taidoistaan, jos auton suhteen ne pitäisivätkin paikkansa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Tuolla max. 100 000 ajetulla perusautolla on jokin helvetin suuri ja kallis remontti ihan oven takana. Jos ei siis ole jo tehty, mitä pidän noilla kilometreillä vielä suht harvinaisena. Mutta seuraavan 50-100 tuhannen sisään se tulee yhtä varmasti kuin talvi tänne Pohjolaan.

Sillä hinnalla yleensä vaihtaa Mersuun kuluvaa osaa jo ihan mukavan määrän.
Taitaa tässä mielikuvat jyllätä vahvasti tosiasioiden edelle -Mersut kestää lähes ikuisesti ja perusautot maksimissaan sen 200 tuhatta. Jos vaakakupissa on joku kolmevuotta max 100 tuhatta ajettu perus octavia tai corolla ja toisella puolella saman hintaluokan mese, on mesellä todennäköisesti vajaa 10 vuotta vanhempi ja kilometrejä on kertynyt perusautoon verrattuna se 200 tuhatta enemmän. Kummallahan mahtaa huoltokulut olla suuremmat seuraavilla 100 tuhannella kilometrillä? Huoltojen ja varaosien hinnassa mese liikkuu täysin eri kastissa.

Tuuripeliähän auton kestävyys osaltaan aina on, mutta silti en millään tavalla allekirjoita väitettä, että perusautoon tulee aina jokin kallis remontti automaattisesti ennen 200 tuhannen kilometrin rajapyykkiä. Ja etenkään en allekirjoita sitä että tähän väitteeseen nojaten olisi fiksua suosia auton valinnassa ikäloppuja mesejä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ja etenkään en allekirjoita sitä että tähän väitteeseen nojaten olisi fiksua suosia auton valinnassa ikäloppuja mesejä.

En minä ainakaan tällaista ajanut takaa. Alkuperäisessä viestissäsi annoit ymmärtää, että se uudenkarhea pikkuauto on halvempi ylläpidettävä kuin 15 vuotta vanha Mersu ja se ei pidä ollenkaan paikkansa ihan vain näin empiiristen tutkimusten perusteella. Kumpaakaan en ole koskaan päivääkään omistanut, mutta tuttavapiiristä löytyy molempia kuten varmaan lähes jokaisen suomalaisen tuttavapiireistä. Vanha Mersu on todella edullinen ylläpitokustannuksiltaan, ottaen huomioon auton ns. premiumluokan ja hankintahinnan uutena.

Kyllä lähes jokaiseen autoon alkaa ensimmäinen isompi remontti tulla siinä viimeistään parinsadan tuhannen kieppeillä. Useilla merkkifanaatikoilla tuo remontti vain on "perushuolto", kun asiasta kysellään.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Lähinnä tarkoitan, että vaikka sen parivuotta vanhan skoda octavian ylläpitäminen tulee todennäköisesti halvemmaksi, kuin saman hintaluokan mesen. Yleensä siitä ensimmäisestä isosta remontista alkaen uusia remontteja alkaa aina tulemaan entistä lyhyemmällä syklillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei tietenkään, mutta antaa se kuvaa, että kumpi yleisesti ottaen on turvallisempi. Toki turvallisuus ottaa harppauksia joka vuosi, mutta kyllä itse mieluummin ajaisin 15 vuotta vanhalla Mersulla kolarin kuin upouudella pikkuautolla. Mainittakoon vielä se, että en aja 15 vuotta vanhalla Mersulla. Kolaria en toivottavasti aja millään muullakaan..
No ei se kyllä anna. Riippuu tietenkin, miten tuo "yleisesti" määritellään, mutta esimerkiksi tässä videossa B-segmentin uusi pikkuauto ja vanha E-segmentin maantielaiva kohtaavat. Puhumattakaan uuden auton aktiivisista turvallisuusvarusteista. Toinen video.
Tottakai, mutta nimenomaan, kun tilanne sen sallii. Toissaviikolla viimeksi istuin kyydissä, kun eräs pikkuauto meinasi tulla keulaan ohittaessaan rekkaa. Ei riittänyt tädille suoran pituus, vaan vielä suoran päässä olevassa mutkassa oli väärällä kaistalla. Onneksi oli leveä tie, joten vaimoni pystyi väistämään todella sivuun. Luonnollisesti täti sitten ihmetteli, kun rekka soitti hänelle torveä ja itse puistin nyrkkiä.
Tää on taas sitä itseään. Ensinnäkään, ohittamaan ei pidä lähteä, jos tilanne ei sitä salli. Ja toisekseen, kyllä omien kokemusten mukaan niitä vaarallisia ohituksia tekevät enemmän ne tehokkaampien autojen kuskit. Mummojakin on myös niiden rattien takana. Mulla on ollut autoja teholtaan alle 50 hv - yli 200 hv, ja ihan kaikilla niillä on päässyt turvallisesti ohi alle suurimman sallitun ajavasta. Salaisuus tähän on vaihdelaatikko, josta löytyy sellainen yllätys kuin pienempi vaihde. Se ei ole sitten auton vika jos ei kuski osaa sitä polkea.

Ja tuohon vanhan auton hankkimiseen sen verran, että hirveä määrää sähkövarusteita en pitäisi kovin kovassa arvossa (ehkä ilmastointia lukuunottamatta), vikaantuvia kohtia on siten vaan enemmän. Joku 15v vanha 7-sarjan bemari olisi ehkä pahin mahdollinen tällainen pommi.

Ja se on kyllä totta, että käytetyn auton hankinnassa kilometrit ei määrää kaikkea, vaan merkki/malli/yksilökohtaisesti kannattaa painottaa muitakin asioita. Iso vikahan tulee ihan joka autoon joskus, ei siihen mitään merkkifanaatikkoja tarvita peittelemään.


edit: Muistin väärin, pienitehoisin autoni on ollut 55hv. Sakot silläkin sai, niikuin sanotaan. Alamäkeen tosin, oikeesti.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lähinnä tarkoitan, että vaikka sen parivuotta vanhan skoda octavian ylläpitäminen tulee todennäköisesti halvemmaksi, kuin saman hintaluokan mesen.

Minulla on ollut molemmat, pari vuotta vanhana ostettu Octavia ja sitten yli kymmenen vuotta vanhempi Mersu jonka vaihdoin muuten tuohon Octaviaan käytännössä päikseen. Tuossa Octaviassa ei ollut varsinaisesti mitään vikaa koskaan, mutta tietenkin kuluvia osia piti vaihdella enenevässä määrin siinä vaiheessa kun kilometrit alkoi lähenemään sataa tonnia ja meni sitten sen yli. Mersulla oli vaihdettaessa ajettu yli 150 tonnia enemmän kuin tuolla Octavialla, mutta ei siihenkään tarvinnut vaihdella kuin niitä tyypillisiä niveliä, hihnoja, jarruosia, iskareita jne. mitä nyt jokaiseen autoon pitää vaihtaa. Kertaakaan en tielle jäänyt sen enempää Mersun kuin Octaviankaan kanssa. Tämän suhteen siis ei ollut mitään eroa reilut satatonnia ajetun Octavian ja lähes kolmesataa tonnia ajetun Mersun välillä. Mutta aika paljon halvemmaksi tuon Mersun huoltaminen tuli kuin Octavian, vaikka tuo ykköskorinen Octavia ei todellakaan ole varaosahinnoiltaan lähellekään pahimmasta päästä. Kuten sanoin niin nuo 124-Mersun varaosat on ihan hävyttömän halpoja ja huoltaminen siksi ihan naurettavan halpaa.

No tuo tietysti tasaantui jonkin verran siinä että Mersu söi bensaa jonkin verran enemmän, mutta tarjosi se kyllä enemmän ajonautintoakin isommalla moottorillaan ja paremmalla ajettavuudellaan. Kaikkea ei kuitenkaan voi aina rahassakaan ajatella. Noin yleensä ottaen tykkäsin ihan helvetisti tuosta vanhasta Mersusta ja en miettisi hetkeäkään jos pitäisi miettiä Octavian ja tuon Mersun välillä, vaikka en minä tuota Skodaakaan huonona autona pidä.

Jos sitten taas lähtee tekemään vertailua tähän uudempikoriseen Octaviaan niin luulisin että eroa huoltohinnoissa tulee vielä lisää Mersun hyväksi, koska näihin uudempiin autoihin näyttää vaan olevan koko ajan kalliimpia ja kalliimpia varaosat. Olin kyllä perseelleni lentää kun kaverin firman uudesta Mersu Vitosta hajosi laturi ja kertoi uuden laturin hinnan olleen n. 1200 euroa! Tuo nyt oli onneksi mennyt takuuseen, sen verran uudesta autosta kysymys, mutta on kyllä järkyttäviä nuo hinnat.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Ei tietenkään, mutta antaa se kuvaa, että kumpi yleisesti ottaen on turvallisempi. Toki turvallisuus ottaa harppauksia joka vuosi, mutta kyllä itse mieluummin ajaisin 15 vuotta vanhalla Mersulla kolarin kuin upouudella pikkuautolla. Mainittakoon vielä se, että en aja 15 vuotta vanhalla Mersulla. Kolaria en toivottavasti aja millään muullakaan.

Vetäisit näköjään sen lyhyemmän tikun, kuten minäkin olisi tehnyt. Jossain auto-ohjelmassa tempaistiin autot nokakkain 50% nokakolarissa, 80 km/h:n nopeudella. Toinen auto oli Yaris tai vastaava puolimopoauto ja toinen 8v.vanha kartanovolvo. Olisin voinut lyödä vaikka vetoa, ettei kääpiökuljettimesta jää ehjää kulmaa jäljelle, mutta toisin kävi. Volvossa kuljettaja olisi menehtynyt lähes varmasti, matkustaja loukkaantunut vakavasti. Yariksen kori säilyi lähes vahingoittumatta, moottori ei ryskynyt kajuuttaan vaan auton alle ja näin otti vastaa suurimman osan iskuvoimasta. Kuljettaja ja matkustaja olisivät selvinneet pienin vammoin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vetäisit näköjään sen lyhyemmän tikun, kuten minäkin olisi tehnyt. Jossain auto-ohjelmassa tempaistiin autot nokakkain 50% nokakolarissa, 80 km/h:n nopeudella. .

Fifth Gear, linkki videoihin oli tuossa ylempänä Benicion viesteissä.

Itselläni oli sama oletus että Fiiatista ei jää mitään jäljelle mutta suuri oli hämmennys kun Volvo oli aivan nipussa kun taas Fiatista etuovetkin avautuivat normaalisti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Fifth Gear, linkki videoihin oli tuossa ylempänä Benicion viesteissä.

Itselläni oli sama oletus että Fiiatista ei jää mitään jäljelle mutta suuri oli hämmennys kun Volvo oli aivan nipussa kun taas Fiatista etuovetkin avautuivat normaalisti.

No korjataan nyt sen verran, että Fifth Gearin videossa on Renault Modus, Clion alustaan pohjautuva ostoskärry. Siinä toisessa videossa on Toyota Yaris. Molemmissa ysisatanen Volvo on vastapuolella. Lopputulos on molemmissa suht sama. Mutta ei näistä videoista silla lailla saa hämääntyä, etteikö samanikäisissä autoissa isompi massainen olisi vahvoilla, esim Corsa vs S(?)-mersu. Tässä taas uusi Yaris ja uusi Camry kohtaavat, sitä voi sitten vertailla siihen Yaris vs Volvo -pätkään.
Videot on toki vain suuntaa antavia, pitäisi olla tarkempaakin dataa nukkejen kunnosta yms.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kyllähän passiivinen turvallisuus on ottanut valtavia harppauksia viimeisen vuosikymmenen aikana, vaikka Esson baarissa muuta väitettäisiinkin. Se, että iso Volvo oli suunnitteluajankohtansa kenties turvallisin auto ei tee siitä turvallista verrattuna nykyautoihin - ei, vaikka verrokkina olisi merkittävästi pienempikin auto.

Täytyy länsinaapurin autotehtailulle silti nostaa hattua, vastaavan ikäluokan muut autot - ehkä isoja Mersuja lukuunottamatta - olisivat pärjänneet yo. kaltaisissa vertailuissa vielä heikommin. Varsinkin pikkuautot sieltä reilun vuosikymmenen takaa ovat usein melkoisia surmanloukkuja törmäystilanteissa. Volvo on pyrkinyt aina tekemään autoistaan turvallisia ja tämä näkyy ihan sieltä 100-sarjasta lähtien. Tänäkin päivänä Volvo on maailman turvallisimpia autoja ja eritoten aktiivisten turvallisuusvarusteiden kehittäjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös