Autoiluketju

  • 3 281 371
  • 18 827

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meikäläinen tykkää kyllä autoista, mutta moottoreista ja vastaavista en juuri mitään ymmärrä. Tuossa pari sivua sitten oli pelottelua TSI-koneiden vioista, joten kysynpä nyt silmät suurina, notta haukkaanko ns. kakkaa, jos ihastun liikaa tuohon pikku-Seatin pikku-TSI:hin? En ole vielä koeajanut, mutta kovin paljon paremmaksi ei tarvitse pistää, jotta voittaa Hyundain ix20:n. Korealainen oli kyllä hyvin hyvin tilava kokoluokassaan, mutta armottoman mitäänsanomaton muuten. Eihän tuolla hinnalla saakaan uutta tykkiä, mutta kyllä auton pieni wau pitäisi herättää jollain tapaa. Pelkkä käytännöllisyys ei sitä tee, kun Jazz on sitä jo.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa pari sivua sitten oli pelottelua TSI-koneiden vioista, joten kysynpä nyt silmät suurina, notta haukkaanko ns. kakkaa, jos ihastun liikaa tuohon pikku-Seatin pikku-TSI:hin

Parin autokorjaamoyrittäjänä työskentelevän kaverini kanssa olen noista muutamaan otteeseen jutellut ja molemmat on olleet aika pitkälti samaa mieltä siitä että uutena nuo vielä menee, jos autoa on tarkoitus pitää vain se joku 3-4 vuotta ja vaihtaa sitten uudempaan, mutta käytetyistä muutaman vuoden ikäisistä TSI-autoista kannattaa pysyä helvetin kaukana. Toinen jopa nimesi nämä TSI:t "kertakäyttömoottoreiksi". Minulla ei ole noista itse mitään kokemusta mutta en kyllä lähde enemmälti epäilemäänkään näiden kavereiden sanoja, sen verran kokeneita kavereita ovat alallaan. Ja mitään Volkkari-antipatioitakaan ei pitäisi kummallakaan tietääkseni olla että sekään vääristäisi mielipiteitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, olen tuossa muutaman jorinan nyt lueskellut, ja nuo TSI-tarinat yhdistettynä DSG-lootaan vaikuttavat aika mielenkiintoiselta, kun tuo yhdistelmä olisi muakin kiinnostanut. No, ans kattoo. Jos joku vielä ehdottomasti varoittelee, pitää kai harkita, meneekö kiusaamaan itseään ollenkaan tuonne myymälään. Menen kuitenkin.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei, koska et osta sitä kuitenkaan. Jukolauta, jätkä linkittää kuukauden välein tänne jonkun erilaisen auton ja aina olet tekemässä kauppaa kyseisestä kiesistä. Jonkinlainen ihmeellinen fetissi täytyy olla taustalla, ei tuossa muuten ole mitään järkeä. Tai käy edes räppäämässä pihamaaltasi kuva, että siellä todella on noita autoja, jotka olet viestiesi perusteella hankkinut.

Eli aina kun tänne laittaa kysymyksen niin se automaattisesti koskee juuri minua? Tai siis näköjään on pakko koskea se on vaan että jos minulta kysytään jostain asiasta mistä en tiedä niin varmasti tulen kysymään esim tästä ketjusta autoon liittyviä faktoja tai mitä vaan kun täällä on ihan hyvää tietoa monestikkin.

Itse etsin autoa pitkään ja täällä sitä jahkasin liian pitkään, sen jälkeen olen kysellyt muiden puolesta. Itse en tiedä autoista paljoa ja sama pätee aika moniin kavereihinkin ja ikävä kyllä autot on yleinen puheenaihe aina joka puolella. Väärin tehty taas kerran.

FETISSI?!?! Viestieni perusteella hankkinut?!?! Viimeksi pyörittelin aikoja sitten vääntöä oman hankinnan suhteen audin, seatin ja bemarin välillä. Jopa skoda mahtui joukkoon ja tästä on jo aikaa.

Eikä mulla itsellä riitä raha kuin yhteen autoon ikävä kyllä, jos olisi rahaa niin varmasti löytyisi monta autoa pihasta. Autoihin löytyy fetissi mutta ei penkkien haistelun suhteen, edelleen käyn koeajamassa autoja ja ihan siinäkin mielessä että haluan oppia tietämään eri autoista enemmän. Joten anteeksi parahin messias jos olen pikku nuhaa aiheuttanut auto kyselyilläni, ignore namiskuukkeli myös löytyy täältä vissiin joten se käyttöön?

Edit: Enkä nyt pahalla mitään meinannut, ärsyttää vain. Täytyy tästä lähin selvemmin kirjoittaa mihin tarkoitukseen kyselen.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saman on sanonut oma autokorjaamoyrittäjänä toimiva kaverini. Ylipäätäänkään ei ole ylistänyt VAG -konsernin laatua.

Joo, vähän samanlaisen "kertakäyttömoottorin" tuomion antoivat nämä kaverit myös näille VAG:n uusille BlueMotion dieseleille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kokemukset ainakin VAGarenalla ovat aikalailla ylistäviä tuosta 1.2 TSI:n ja DSG:n yhdistelmästä. Se ei tietysti mikään yllätys ole, kun ainakin oman käsitykseni mukaan VW-miehet ovat merkkifanaattisimpia mitä tiedän, mutta aika yksipuoleisen positiivisia ajokokemuksia siellä tuntuu olevan. Onhan nuo suorituskykyöä ilmaisevat speksitkin ihan kohdillaan. Eri asia sitten kokonaan on se, millaiset fiilikset ovat neljän vuoden ja 100 000 kilsan jälkeen. Mun on helppo mennä sen taakse, että kilsoja tulee noin 15 000 vuoteen ja auto menee joka tapauksessa vaihtoon parin vuoden välein. Viimeiset vaihtovuodet ovat 2007, 2008 ja 2010.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos sinulla noin tiheä vaihtosykli on niin tuskinpa nuo TSI:t on sen huonompia vaihtoehtoja kuin mikä tahansa muukaan moottori/merkki. Näiden kavereiden kommentit oli sellaisia että uutena nuo tosiaan vielä on ihan OK vehkeitä mutta voi sitä raukkaa joka erehtyy tuollaisen ostamaan muutaman vuoden ikäisenä ja parisataa tuhatta ajettuna. Molemmat tuntuivat tehneen aika paljon kalliin puoleisia remontteja noihin enemmän ajettuihin TSI-tekniikkaisiin.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Mun on helppo mennä sen taakse, että kilsoja tulee noin 15 000 vuoteen ja auto menee joka tapauksessa vaihtoon parin vuoden välein. Viimeiset vaihtovuodet ovat 2007, 2008 ja 2010.

Muuten asiaan enempää sotkeentumatta, oma kokemus TSI DSG yhdistelmästä on suh't positiivinen: Hävitin juuri työsuhdeauton tieltä Octavia farkun 1,4 TSI DSG:n vajaan kahden vuoden ja 33 tkm:n jälkeen, eikä mitään negatiivista tullut vastaan, jopa myynti onnistui kolmessa vuorokaudessa ja sain sen mitä hainkin. Itse kartotin ennen myymistä n. 3 kk hintatasoa TSI DSG farkku Octavioissa ja mielenkiintoisen havainnon: 1,2 litraisissa paremmin varustelluissa malleissa myyntiajat ovat n. nelinkertaisia ja pyyntihintoja myyjät joutuivat tiputtamaan 10-30! %. Tämä havainto siis nettiauton Skoda farkuista alkaen -09 vuosimalleista. Tuli vain mieleen, miten konsernin muiden merkkien kohdalla erot 1,2 ja 1,4 TSI DSG mallien jälleenmyyntiarvoissa menevät ja kertovatko ne jotain ko. moottoreista?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Octavia on toisaalta aika iso auto 1.2:lle, vaikka tehokas onkin. Voisin kuvitella, että ainakin mielikuvissa tuo vaikuttaa. Eri lähteissä ainakin nuo molemmat koneet ovat saaneet tasaisesti noottia.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eri lähteissä ainakin nuo molemmat koneet ovat saaneet tasaisesti noottia.

Jos menet autokorjaamoon (ei merkkihuoltoon) ja alat keskustelemaan näistä tsi-koneista (oli merkki mikä hyvänsä), niin mitään positiivista et kuule. Vikoja on kuin sieniä sateella ja kukaan ei tuota suosittele. Itsellä ei ole ollut taas mitään vikaa ja autolla ajettu 58000 km. Korjaamon sälli juuri ihmetteli/onnitteli, että hyvän yksilön olen löytänyt, kun käytin auton 60000km:n huollossa (maksoi 180€).

On muuten sytytystulpat aika kalliita näihin tsi-koneisiin, n. 25€:a kappale. Ja sitten niissä on sellainen ikävä ominaisuus, että puola saattaa kärähtää niihin kiinni (tulpan reiän seinään) ja poisottaessa puola hajoaa, joka maksaa 50€ kappaleelta. Jokaisella tulpalla on oma puola. Eli nopeella laskutoimituksella saattaa tulla 200€:n lisälasku, jos kaikki menevät paskaksi. Tätä on kuulemma tapahtunut aikas paljon huoltojen yhteydessä, että tulee hiukan lisälaskua edellä maintusta syystä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En mä usko että Volkkarin laatu ratkaisevasti muita huonompi on, mutta se nyt vaan on niin, moottoritekniikan ottamista harppauksista huolimatta, että jos 1,2 litraisesta koneesta ottaa esim yli 120hv ulos, niin hirveän pitkäikäinen kone se ei voi olla. Jommasta kummasta joutuu tinkimään väkisinkin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En mä usko että Volkkarin laatu ratkaisevasti muita huonompi on, mutta se nyt vaan on niin, moottoritekniikan ottamista harppauksista huolimatta, että jos 1,2 litraisesta koneesta ottaa esim yli 120hv ulos, niin hirveän pitkäikäinen kone se ei voi olla. Jommasta kummasta joutuu tinkimään väkisinkin.

Sen verran tarkennusta tuohon moottorin tehoihin, että tuossa 1.2 TSI-koneessa on vain max. 105hv., kun taas 1.4:ssa on 122hv. VW:lla on sitten vielä Golfissa saatavana 1.4, jossa 160hv (tupla-ahdin). Ei nuo nyt mitään älyttömiä tehoja ole, mutta saattaa aiheuttaa tietyissä osissa lämpöongelmia. Mm. juuri nuo puolat, jotka lämpenevät muovikannen alla ja tämän takia saattavat palaa seinämiin kiinni. Siinä olet oikeassa, ettei tuo moottorin käyttöikä voi olla järin pitkä, yli 100 000 km:n kun mennään, niin viimeistään silloin saattaa alkaa ilmetä ongelmia? Mutta ei hätää, kuluttaja-asiamiehen mielestä, normaalin auton moottorin pitäisi kestää lähemmäksi 200 000 km. :)
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Sen verran tarkennusta tuohon moottorin tehoihin, että tuossa 1.2 TSI-koneessa on vain max. 105hv., kun taas 1.4:ssa on 122hv. VW:lla on sitten vielä Golfissa saatavana 1.4, jossa 160hv (tupla-ahdin).

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen saanut sen kuvan,että nuo ongelmamoottorit ovat olleet nimenomaan noita tupla-ahdin myllyjä ja sieltä tuotannon alkupäästä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Sen verran tarkennusta tuohon moottorin tehoihin, että tuossa 1.2 TSI-koneessa on vain max. 105hv.

Itseasiassa TM:ssä oli mielenkiintoinen juttu kun ajoivat 60 000km 1.2 TSI Pololla ja ihmettelivät kun se tuntui niin tehokkaalta, niin laittoivat sen penkkiin ja tehoja oli tosiaan sen 120hv, ja NM 20 enemmän kuin luvattiin, eli se 200NM.

Ja tottahan se on että kyllähän noi moottorit on tehty melko kertakäyttöisiksi, mutta niin vaan tulevaisuudessa on kaikki moottorit, ellet osta jotain 3.0 vaparia. Sen kestävyyden huomaa sitten tankatessa ja bensalaskua katsellessa. :) Kyllä noihin TSI moottoreihinkin osat halpenee ja moottorit paranee kun lastentaudit huomataan ja aikaa menee eteenpäin. Tuo kone on kuitenkin suhteellisen uusi. Esim. VW 1.8 TSI perustuu periaatteessa jo 80-luvulle, joten kyllä niitä heikkoja kohtia on siinä ajassa ehtinyt jo vähän korjaamaan. :)

Merkkikorjaamoilta ei kannata kysyä kommenttia kestävyydestä. Heillä otanta on aika huono, ainoastaan omaa merkkiä. Laakkosella kaveri sanoi että paljon Golffeja on tullut sisään. Hmmm, johtuiskohan siitäkin että on suomen myydyimpiä autoja, joten kyllähän niitä silloin korjaamollekkin tulee milloin mistäkin. Jatkoi vielä että Sciroccoja eivät ole korjanneet kuin muutaman. Niin, no Sciroccoja on myyty se 150kpl viime vuonna ja Golffeja 6000 kpl. Pitäiskö tuosta nyt sit laskea että Golffi on paska laadultaan ja Scirocco hyvä. Ei pidä!
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Itseasiassa TM:ssä oli mielenkiintoinen juttu kun ajoivat 60 000km 1.2 TSI Pololla ja ihmettelivät kun se tuntui niin tehokkaalta, niin laittoivat sen penkkiin ja tehoja oli tosiaan sen 120hv, ja NM 20 enemmän kuin luvattiin, eli se 200NM.

Joo-o, kaikki autot ovat yksilöitä ja silloin voi tulla noinkin räikeitä heittoja virallisiin tehtaan ilmoittamiin arvoihin. Tutkivatko tarkemmin, mistä moinen tehon/väännön lisäys mahtoi johtua? Mutta siis tehtaan ilmoittamat arvot koneen tehoille ovat max. 105hv 1.2 TSI-koneessa.

TM:ssä (pari numeroa sitten) oli myös mielenkiintoinen 60000km testi uudelle Opel Astralle, kone oli 1.4 ja tehoa 130hv? Testin loppupuolella koneesta olivat moottorin tehot tippuneet, oliko peräti 10 hv:lla? Tässä autossa oli kyllä kaikkea muutakin vikaa koko testin ajan, joten ei välttämättä anna kovin tarkkaa kuvaa autosta?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Joo-o, kaikki autot ovat yksilöitä ja silloin voi tulla noinkin räikeitä heittoja virallisiin tehtaan ilmoittamiin arvoihin. Tutkivatko tarkemmin, mistä moinen tehon/väännön lisäys mahtoi johtua?

Eikai ne sen kummen tarkistanu sitä. Tuskinpa olisivat taidot/osaaminen siihen riittäny?! :)

Autot on yksilöitä ja ero on, niin myös vioissa...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Autot on yksilöitä ja ero on, niin myös vioissa...

Tässäpä se juju piileekin, kun jossain automallissa tai merkissä havaitaan vikaa, niin siitä tehdään yleinen asia ja näin ollen kaikki saman merkkiset ovat täyttä kuraa. Jos nuo TSI-tekniikalla olevat moottorit olisivat aivan susia, niin ei niitä myytäisi noin paljon. Murto-osa näistä omistajista joutuu ongelmiin autonsa kanssa, mutta tämäkin riittää yleistämiseen.

ps. taisi olla testiautona 1.4 tsi Polo, kun luulivat ajavansa 1.2:lla... ;)
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Onko jollain kokemusta noista Volvon D3 ja D4 dieselmyllyistä? Paperilla vaikuttaisivat aika houkuttelevilta moottoreilta. Lähinnä V50:n keulille olisin sitä sovittelemassa. Lienee myös aiheellista kysyä, onko kyseisten moottorien tehoa tai vääntöä rajoitettu noitten pikku-Volvojen keulilla, kuten D5:n kohdalla tehtiin?

Kiinnostaisi myös tietää, kuinka noilla moottoreilla pelaa yhteistyö automaattilaatikon kanssa.

Jonkin verran olen noista googletellut, mutta aika niukasti löytyy vielä tietoa.

Nykyinen veeviiskymppiseni on tuolla 2,4 l bensakoneella vähän turhan janoinen ja samalla hieman laiskanpulskea.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Onko kelläkään kokemusta Mersun 230CE:stä, taikka 300CE:stä?

Coupe peli siis, bensa ja ehkä mieluummin manuaali, mutta ei niin tarkkaa :)
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Samaan syssyyn voi kertoa kokemuksia Mesen 270CDI:stä. Ei väliä puhutaanko farkusta vai sedanista, manuaalista vai automaatista. Kuluttaa ilmeisen vähän käsittääkseni, mutta miten liikkuu 170 hepalla?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kelläkään kokemusta Mersun 230CE:stä, taikka 300CE:stä?

Coupe peli siis, bensa ja ehkä mieluummin manuaali, mutta ei niin tarkkaa :)

Kylläpä on kokemusta moisesta usean vuoden ajalta, automaattina tosin. Ei ole kyllä oikeastaan mitään valittamista, ainoastaan korithan noissa tuppaa olemaan aika ruosteisia kuten Mersuissa yleensäkin joten kannattaa katsella tarkkaan korin kunto. Näkyvät ruostuvan aina samoista paikoista joten aika helppo katsella. Etuvilkkujen ympäristö, takavalojen ympäristö, tunkinreiät helmakoteloissa, ne surullisenkuuluisien kylkimuovien saumakohdat ja takakontissa olevan varapyöräkotelon pohja on yleisimmät ruostekohdat.

Tekniikka on perusvarmaa ja toimivaa, taattua Mersua. Taattua Mersua on myös se että ovat vähän alitehoisia kokoonsa nähden mutta kyllä tuolla 230:lläkin (136 hv) liikenteen tahdissa pysyy ihan hyvin. Mitään varsinaista vikaa tuossa ei minulla ollut vaan lähinnä kuluvia osia vaihdeltiin, ja kuten olen aikaisemminkin kertonut noista niin varaosat on ihan naurettavan halpoja koska tuohon käy ihan samat osat kuin sedaniin ja farkkuun. Ainoastaan korin korjauspellit ovat paljon kalliimpia koska etulokareista taaksepäin tuo coupe on ihan erilainen ja korimallina harvinaisempi.

Tilat ei kovin ihmeelliset ole vaan eipä tuollaiselta coupe-autolta varmaan kukaan mitään valtavaa henkilönkuljetuskapasiteettiä odotakaan. Kyllä tuolla kuitenkin se rekisteriotteeseen merkitty neljä ihmistä joten kuten sovussa pystyy liikkumaan. Tavaratila on kylläkin sitten vähintäänkin riittävän kokoinen. Penkit on ne Mersuista tutut "hetekat" jotka ensi-istumalta tuntuu ihan kauheilta mutta osoittautuvat käytössä aika hyviksi pidemmilläkin matkoilla.

Ajettavuus on ikäisekseen autoksi tosi hyvä, pesee monet uudemmat autot ihan kirkkaasti. Uutena korkea hankintahinta tuntuu siinä että nuo ei vielä vanhanakaan juuri kolise eikä rämise, ja kaikki sisustusmateriaalit ym. on todella kestäviä. Varustetasot näyttää heittelevän jonkin verran riippuen siitä mistä maailman kolkasta nuo on tuotu (noita ei hirveän paljon ole uutena Suomeen myyty), esim. minun 1988 vuosimallin Mesestä löytyi melkeinpä kaikki varusteet mitä tämän päivän autoissakin on. Ja nuo sähköiset kilkkeet vieläpä toimi ihan täydellisesti vielä yli 20-vuotiaassakin autossa.

Miinuksena nyt ainakin polttoaineen kulutus mikä ei ihan pienimmästä päästä ole, ja tuo ruostumisherkkä kori. Ja miinuksena myös kehyksettömien sivulasien jäätymisherkkyys ja vanhemmiten vuotavat tiivisteet (jos vie huoltoaseman autopesuun niin kannattaa varata mukaan rättejä tai paperia...). Mutta muuten oikein miellyttävä auto. Tuo korimallihan on ihan huippu kun tuo on hardtop eli B-pilaria ei ole ollenkaan ja sivulaseissa ei ole kehyksiä. Siitä kun laittaa kesällä kaikki ikkunat alas ja avaa vielä kattoluukun niin sen lähemmäksi avoautoilun fiilistä ei varmaan umpikorisessa autossa voi päästä.

Minua kyllä ihan harmitti luopua tuosta omastani mutta kun tarvitsin nyt vähän tilavampaa autoa ja toisaalta alkoi olla pientä ruosteongelmaa ja olisi joutunut laitattamaan tuota koria, niin päätin sitten vaihtaa. Mutta en pidä kyllä mahdottomana että tuollaisen vielä ostaisin joku päivä uudelleen, sen verran tykkäsin kyllä tuosta ajopelistä.


EDIT: Sen verran vielä että kilometrejä noissa Mersuissa ei kannata liikaa säikähtää, vaan kannattaa ennemmin katsoa yleiskunto ja korin kunto. Jos on hyvin pidetty ja huollettu niin joku 300 tuhatta ei ole noissa vielä mitään. Nuo moottorit on tosiaan vähän alitehoisia niin se sitten kompensoituu kestävyydessä. Ja vaikka ottaisi automaattilootallakin niin senkin pitäisi kestää se puoli miljoonaa ihan heittämällä jos on vaan öljyt muistettu vaihdella.
 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Joo-o, kaikki autot ovat yksilöitä ja silloin voi tulla noinkin räikeitä heittoja virallisiin tehtaan ilmoittamiin arvoihin. Tutkivatko tarkemmin, mistä moinen tehon/väännön lisäys mahtoi johtua? Mutta siis tehtaan ilmoittamat arvot koneen tehoille ovat max. 105hv 1.2 TSI-koneessa.

Tuo 1.2TSI on tosiaan aikamoinen voimapesä eikä mikään yksilötapaus. Siitä on mitattu myös espanjassa yli 120 hv, ja melkein kaikki, jotka ovat koeajaneet ihmettelevät sen hyvää kulkua (esim. vagarena:lta voi lukea). Minä olen ajanut sen Yetin korissa, hämmästyttävä kone. Ilmoitettu 105 heppaa ollee joku markkina poliittinen juttu, että tulee tarpeeksi rakoa 122hv:n 1.4TSI:hin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ilmoitettu 105 heppaa ollee joku markkina poliittinen juttu, että tulee tarpeeksi rakoa 122hv:n 1.4TSI:hin.

Jos en ihan väärin muista, niin jokin espanialainen autolehti repi irti 1.4 TSI:stä noin 140 kaakkia.

Helvetin kivoja koneita molemmat, varsinkin DSG lootalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös