Autoiluketju

  • 3 310 896
  • 18 989

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Eli, nyt pitäisi löytää tilava auto jossa on edes hiukan potkua ja päästöt pitäisi olla <- 129 CO2. Ehdotuksia, kokemuksia?
Mitään omakohtaisia kokemuksia näistä ei ole, mutta otin kysymyksen arvoituksena. TM:n (13/2011) autohinnastoa (jossa on mainittu lisäksi mallien teho ja päästöt) selatessa osui vastaan moinen:

Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv)

Tuossa nyt luulisi olevan tilaa ihan ok, ja 150-heppaisella koneella kulkenee myös siedettävästi. Auton todelliset hiilidioksidipäästöt toki lienevät tuon hyvin alhaisen rajan yläpuolella, jos/kun varmaan kuitenkin bensalla ajelisit etkä kaasulla. Mutta ainakin siis näennäisesti (119 g/km) tuossa olisi ympäristöystävällinen kohtuusuuri ja -tehokas auto tarjolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Halpa farkku hakusessa, ja vaihtoautoja selatessa osu silmään Chevrolet Nubira.
Kova kulutus ja muovinen tuntuma, edullinen kyllä hankintahinnaltaan. Ruma, jos multa kysytään.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin heittämässä pienen lenkin -06 sedanilla. Hintaisekseen (70 tkm, 7500€) oli kelvollinen, mutta oli ehtinyt jo ruostumaan helmoista jonkin verran.

Eihän tuo tietenkään mikään luxusauto ole, mutta kyllä sillä paikasta toiseen siirtyy.

Käy koeajamassa ja tsekkaa korin kunto sekä tietysti huoltokirja. Itse olisin hyväpeltisenä voinut vaikka ostaakin jos tuolla budjetilla olisin katsellut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Painotan vielä tuota kulutusta, jos ajoa tulee säännöllisesti ja reiluhkosti. Ainakin oma Chevrolet Kalos 1.4 imaisi maantiellä seitsemisen litraa ja kaveri kauhisteli oman Nubiransa kulutusta, vaikkei itse ollutkaan maksumiehenä. Voi olla, että uudemmilla koneilla tuo on korjaantunut, mutta ainakin markkinoille tullessaan nuo söivät aika himokkaasti.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Täytyy kommentoida koska itsellä on ollut GTsport Golf 103kw moottorilla ja ei mitään vikaa. Vaan päinvastoin, paras auto tuossa hintaluokassa mitä olen ajanut. Vaikka tätä nykyä ajelen 3.0 diiselillä niin tuon kaksoisahdetun mekaanisenahtimen vääntöä jopa hiukan kaipaa, sen toiminta oli niin sulavaa jo alakierroksilta eteenpäin.

Tiedän kyllä ultimatevw-sivuston ja ne muutamat murheenkryynit sieltä mutta yksittäistapauksia ne ovat ja mikä tärkeintä autoliikkeet pitävät näitä arvossaan, tarkoitan jälleenmyyntiarvoa. Jos näitä koneita hajoaisi alvariinsa niin kyllä se näkyisi jälleenmyyntiarvossakin.

Juuri myin yli 3 vuotta vanhan GTsport Golfin liikkeeseen ja maksoivat 70% vielä auton ovh hinnasta. Ja vielä tuon lisäksi erikseen tingittiin uuden auton hintaa alaspäin 10%. Hyvän jälleenmyyntiarvon lisäksi 1.4TSI 103kw:ssä on halvat vakuutukset ja pienikulutus(meillä oli pk-seudulla 6.2litr/100km). Suorituskyvyssä vastaa 2000-luvun vaihteen Golf GTI:tä, ohituskiihtyvyyksissä on nopeampi.

Erittäin hyvät tilat isollekin miehelle. GT varustelu tekee autosta sopivan jämäkän 15mm madalletuin alustoin ja GT penkit tukevat sopivasti.

Itse suosittelen.



_

Itselläni tuo vaihtoehto tipahti harkinnasta juuri luettuani noita Ultimatevw-sivuja. Olen itse kiinnittänyt huomiota siihen, että noilla sivuilla muutama henkilö on ensin todennut siinä moottoreita käsittelevässä ketjussa, että ajettu xx kilometriä eikä mitään ongelmia.

Sitten tulee yleensä useiden kuukausien jälkeen uusi kirjoitus tai päivitys, jossa kerrotaan, että auton moottoriin tuli se ja se vika ja se hyytyi tien poskeen. Eli juurikin se vika sitten iski, mistä ketjussa keskustellaan. No, varmasti on niitä toimiviakin yksilöitä. Mutta liian suuri riski otettavaksi, jos kerran noita ongelmia selkeästi näyttää olevan.

Itselle on sen sijaan jäänyt nyt todella pahasti autokuumeilemaan saman auton ja mallin 2.0 tdi 170 hp GT diesel-malli. Näyttäisi noissa 2008 vuoden loppupuolen malleissa olevan vielä aika hyvin varusteita. Saksasta näyttäisi löytyvän ihan kohtuullisilla kilometreillä ajettuja.

Toinen ja huomattavasti sitten kalliimpi vaihtoehto olisi 2010 vuoden GTD. Mutta se taitaisi jo olla liian suuri taloudellinen uhraus. Toisaalta, kunhan tuon koeajon käy suorittamassa, niin voinee olla vaikea luopua tuosta haaveesta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itselle on sen sijaan jäänyt nyt todella pahasti autokuumeilemaan saman auton ja mallin 2.0 tdi 170 hp GT diesel-malli. Näyttäisi noissa 2008 vuoden loppupuolen malleissa olevan vielä aika hyvin varusteita. Saksasta näyttäisi löytyvän ihan kohtuullisilla kilometreillä ajettuja.

Toinen ja huomattavasti sitten kalliimpi vaihtoehto olisi 2010 vuoden GTD. Mutta se taitaisi jo olla liian suuri taloudellinen uhraus. Toisaalta, kunhan tuon koeajon käy suorittamassa, niin voinee olla vaikea luopua tuosta haaveesta.

Siirry suoraan Baijerilaisiin diiseleihin. Näin tein itse, eikä kaduta. Mun mielestä VAG:in diesel-koneet ovat vähän kehityksestä jäljessä verrattuna jopa vähän vanhempiin Baijerilaisiin.
Tutustu netissä BMW:n 2 ja 3-litraisiin dieseleihin, lue testejä ja huomaa kuinka vähän kuluttavat suhteessa tehoon. Ja tämä modernimpi tekniikka on ollut siellä noin 2005 vuodesta eteenpäin, joten autotalot on täynnä mielenkiintoisia useammankin vuoden vanhoja vaihdokkeja.

Jos kuitenkin päädyt VAG diiseleihin, niin valitse uudempi (CR)common rail -kone. Sieltä VW-foorumeilta saat enemmän tietoa.


_
 
Viimeksi muokattu:

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tosin viimeiset sentit on hankala arvioida, pitänee kehittää joku naru, kello tai muu tunnistin, joka kertoo, milloin on enää 5 cm jäljellä. Ja rekisterikilven (ensimmäinen seinään osuva keulan osa) kohdalle seinään retkipajan riekale tms.

Kaverillani oli sama ongelma, mutta pienessä sievässä keksittiin ottaa käyttämättä jääneestä lastenfillarista viiri irti. Porattiin lattiaan pieni reikä 50mm seinästä ja viiri siihen pystyyn. Jopa talon rouva kiitteli ideaa. Siis viiriä, ei ryyppäämistä autotallissa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Työpaikan vaihtuessa olisi mahdollisuus työsuhdeautoon. Olen tuossa muutamia merkkejä/malleja katsellut, mutta vaikeaahan tämä tuntuu olevan.

Yhtiön tapana on liisata auto ja tuosta leasingmaksusta työntekijä maksaa osan. Tuo omalle lompakolle käyvä osa riippuu auton hinnasta, tietysti, ja myös päästöistä. Eli, nyt pitäisi löytää tilava auto jossa on edes hiukan potkua ja päästöt pitäisi olla <- 129 CO2. Ehdotuksia, kokemuksia?

Autosta niin tiedä, mutta pisti silmään tuo leasing maksun jakaminen. Oletko selvittänyt verotttajalta, miten autoedun verotus kohdallasi menee. Onko täysi autoetu vai käyttöetu.

Meinaan on tapauksia joissa eri kustannusten jaosta huolimatta työntekijä on saanut maksaa täyden autoedun. Kannattaa soittaa verittajalle, ne kun ihan oikeasti palvelevat nykyään.
 

Fordél

Jäsen
Uutisotsikoissa oli, että ensi vuonna dieselin hinta nousee 13 senttiä litralta. Aika helkkarin kova nosto ja mihinköhän hittoon tuokin perustuu? Siis mihin muuhun kuin, että valtio on pa.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huomasin saman uutisen. Kyllä pännii, vaikka ihan odotettavissa olikin. Ensin pari vuotta sitten huijattiin ihmiset ostamaan dieselkäyttöinen auto ja siitä lähtien naftakoneella ajavia onkin kiusattu. Täytynee vaihtaa takaisin bensavehkeeseen.
 

Fordél

Jäsen
Huomasin saman uutisen. Kyllä pännii, vaikka ihan odotettavissa olikin. Ensin pari vuotta sitten huijattiin ihmiset ostamaan dieselkäyttöinen auto ja siitä lähtien naftakoneella ajavia onkin kiusattu. Täytynee vaihtaa takaisin bensavehkeeseen.

Juu jotenkin tästä tulee aika helkkarin poukkoileva kuva koko politiikasta. Toki tässä oli odotettavissa, että hinta nousee, mutta 13 senttiä on todella kova nousu. odotin puolta tosta. Suoraan sanottuna vituttaa tämä meininki. Tiputtaisivat sitten edes VR:n lippujen hintoja vai haluavatko, että tässä ei ihmiset liiku enää mihinkään?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Eikös ne kuitenkin meinannut tiputtaa tuntuvasti dieselveroa (ajoneuvoveron yhteydessä maksettavaa) myös, vai onko sekin jo peruttu?

Tutustu netissä BMW:n 2 ja 3-litraisiin dieseleihin, lue testejä ja huomaa kuinka vähän kuluttavat suhteessa tehoon. Ja tämä modernimpi tekniikka on ollut siellä noin 2005 vuodesta eteenpäin, joten autotalot on täynnä mielenkiintoisia useammankin vuoden vanhoja vaihdokkeja.

Eikä tarvitse edes noin uutta jos taloudellista ajoa haluaa. Veljen 2001 vuosimallin manuaali 330d vei vain 5 litraa satasella. Vuosi takaperin myin 2002 320d:n pois, jolla mentiin 4.5 litran maantiekulutuksella. Nykyinen automaatilla varustettu 330d ottaa jopa 6 litraa satkulla ja tämäkin on 2001.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uutisotsikoissa oli, että ensi vuonna dieselin hinta nousee 13 senttiä litralta. Aika helkkarin kova nosto ja mihinköhän hittoon tuokin perustuu? Siis mihin muuhun kuin, että valtio on pa.

Ei tuo ole voinut tulla kenellekkään autoilijalle yllätyksenä, sillä onhan tuosta ollut juttua, että valtio siirtää vaiheittain dieselkäyttöisten henkilö- ja kuorma-autojen käyttövoimaveron polttoaineveroon. Eli kohti diesel- ja bensiiniautoilijoiden tasavertaista verotusta ollaan menossa.

Yli 500 000 auton käyttövoimavero alenee vuonna 2012 - Linkki Trafin tiedotteeseen
 
Viimeksi muokattu:

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Diesel-autojen käyttövoimaveron 18 %:n lasku ja dieselin polttoaineveron nousu tarkoittavat yhteenlaskettuna sitä, että alle 20 tkm vuodessa ajavalle vaikutus on mitätön. Vähän ajava (alle 15 tkm/v) jopa hyötyy veromuutoksista.

Itse taas ajelen paljon (yli 40 tkm/v), joten takkiin tästä tulee. Tosin ehkä vain n.150 €/v, joka ei ole paljon autoiluni kokonaiskustannuksiin nähden.

Ei tämä muutos kuitenkaan niin kovin dramaattinen ole. Eilen uutisissa jätettiin tosiaan (otsikoita repiessä) mainitsematta tuo samanaikainen käyttövoimaveron lasku.
 

Fordél

Jäsen
Ei tämä muutos kuitenkaan niin kovin dramaattinen ole. Eilen uutisissa jätettiin tosiaan (otsikoita repiessä) mainitsematta tuo samanaikainen käyttövoimaveron lasku.

Totta, en hahmottanut, että käyttövoimaveron laskun jälkeen vaikutus on mitätätön. Kyllä tuo alennus oli tiedossa, mutta olisi pitänyt ihan kunnolla laskea tuo asia ennen kuin rupesi avautumaan. Hyvä kun korjasit.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Totta, en hahmottanut, että käyttövoimaveron laskun jälkeen vaikutus on mitätätön.

Niin, ehkä autoilijalle. Mutta kaikkeen muuhunhan toi kyllä vaikuttaa. Jostain syystä tuntuu olevan valtiolle niin perkeleen vaikeata tajuta se että verottamalla polttoainetta julmetusti, tekee myös samalla Suomen maasta itsessään kalliin (joo, onhan se sitä jo). Tuo nousu siirtyy suoraan kuluttajien ruokiin ja kaikkeen muuhun kuljetusyhtiöiden laskujen noustessa. Ts. autoilijaa on helppo rokottaa, mutta ihmettelen kun tuota kokonaiskuvaa ei oikein nähdä, että ei se ole vaan autoilijat kun näistä korotuksista kärsii, vaan kaikki muutkin...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, ehkä autoilijalle. Mutta kaikkeen muuhunhan toi kyllä vaikuttaa. Jostain syystä tuntuu olevan valtiolle niin perkeleen vaikeata tajuta se että verottamalla polttoainetta julmetusti, tekee myös samalla Suomen maasta itsessään kalliin (joo, onhan se sitä jo). Tuo nousu siirtyy suoraan kuluttajien ruokiin ja kaikkeen muuhun kuljetusyhtiöiden laskujen noustessa. Ts. autoilijaa on helppo rokottaa, mutta ihmettelen kun tuota kokonaiskuvaa ei oikein nähdä, että ei se ole vaan autoilijat kun näistä korotuksista kärsii, vaan kaikki muutkin...


Nämä on näitä Kataisen kulutusveroja. Ne maksaa, jotka käyttää. Ei ole pakko ajaa autoa, ei ole pakko lämmittää asuntoa, eikä ole myöskään pakko syödä. Ja jos kuitnkin haluaa kuluttaa rahaa tällaisiin asioihin, niin kyllä siitä pitää vähän olla valmis maksamaankin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisiko joku auttaa hölmöä... eli onko edelleen edullisempaa hankkia auto bensakoneella jos vuodessa tulee noin. 15000km kuin dieselillä tämän uuden muutoksen jälkeen?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ainakin varmin tapa jäädä taloudellisesti tappiolle, on auton vaihtaminen verouudistuksen takia. Äkkiseltään tuntuisi fiksummalta macnevin kilometreillä harkita bensa-autoa halvemman hankintahinnan takia, jos suunnitelmissa on käytetyn auton osto.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voisiko joku auttaa hölmöä... eli onko edelleen edullisempaa hankkia auto bensakoneella jos vuodessa tulee noin. 15000km kuin dieselillä tämän uuden muutoksen jälkeen?

Mun mielestä verouudistuksen jälkeen sen on aika fifty-fifty, periaatteessa kääntyy jopa ylösalaisin että noin 15 000km ajavan kannattaa ostaa diesel-auto ja yli 40 000km ajavan ei.

Jos tuo ajomäärä puoltaa dieseliä niin sitten päätökseen vaikuttaa ainoastaan että haluaako ajaa diesel-autolla, itsellä niin kuin tuolla aiemmin kerroin oli nyt sopiva hetki testata Baijerilaista dieseliä, kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin vastaavilla tehoilla oleva bensakone ja arkiajossakin matalilla kierroksilla on mukavasti vääntöä/tehoa käytössä.



_
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mun mielestä verouudistuksen jälkeen sen on aika fifty-fifty, periaatteessa kääntyy jopa ylösalaisin että noin 15 000km ajavan kannattaa ostaa diesel-auto ja yli 40 000km ajavan ei.
Viitsisitkö selittää, millä laskukaavalla päädyit tällaiseen tulokseen? Eiköhän tuo dieselpolttoaine kuitenkin edelleen pysy bensiiniä edullisempana?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viitsisitkö selittää, millä laskukaavalla päädyit tällaiseen tulokseen? Eiköhän tuo dieselpolttoaine kuitenkin edelleen pysy bensiiniä edullisempana?

Melkeinpä nimikaimaani Japea tässä mukailin ja siitä järkeilin. Katso muutama viesti ylöspäin.

Itse olen siinä ymmärryksessä että dieselin hinta tulee nousemaan samaan kuin bensan. Ja sitä tasataan tällä 18% käyttövoimaveroalennuksella.

Eilen oli uutisissa juttua näistä tulevista korotuksista, puhuttiin jostain varasta nostaa diiselin hintaa vielä enemmän tulevien polttoainekorotuksien jälkeenkin.

edit: tässä vähän tuoretta pohdintaa diesel-autoista
6 myytti | Taloussanomat

Linkki Taloussanomiin


_
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Melkeinpä nimikaimaani Japea tässä mukailin ja siitä järkeilin. Katso muutama viesti ylöspäin.

Itse olen siinä ymmärryksessä että dieselin hinta tulee nousemaan samaan kuin bensan. Ja sitä tasataan tällä 18% käyttövoimaveroalennuksella.

Eilen oli uutisissa juttua näistä tulevista korotuksista, puhuttiin jostain varasta nostaa diiselin hintaa vielä enemmän tulevien polttoainekorotuksien jälkeenkin.

edit: tässä vähän tuoretta pohdintaa diesel-autoista
6 myytti | Taloussanomat

Linkki Taloussanomiin
Niin, siis suurempia määriä vuodessa ajaville tulee toki takkiin nykytilanteeseen verrattuna, mutta ei bensiiniautolla ajaviin verrattuna. Jos dieselin hinta nousee tuon mainitun 13 senttiä per litra, niin onhan se edelleenkin halvempaa kuin bensiini (jonka hinta nousee myös, joskin vain 3 senttiä).

Mitä taas tulee mahdollisiin (ja todennäköisiinkin) myöhempiin korotuksiin, niin oletettavasti niitäkin kompensoidaan käyttövoimaveroa laskemalla.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun mielestä verouudistuksen jälkeen sen on aika fifty-fifty, periaatteessa kääntyy jopa ylösalaisin että noin 15 000km ajavan kannattaa ostaa diesel-auto ja yli 40 000km ajavan ei.

Jos tuo ajomäärä puoltaa dieseliä niin sitten päätökseen vaikuttaa ainoastaan että haluaako ajaa diesel-autolla, itsellä niin kuin tuolla aiemmin kerroin oli nyt sopiva hetki testata Baijerilaista dieseliä, kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin vastaavilla tehoilla oleva bensakone ja arkiajossakin matalilla kierroksilla on mukavasti vääntöä/tehoa käytössä.

Itselle on sinäänsä aika sama kumpi on käytössä, mutta oman auton hankinta on puolen vuoden sisällä edessä, niin jos käyttökustannukset ovat suurin piirtein samat, niin silloin itsellä on vain paljon enemmän vaihtoehtoja omaa autoa hankkiessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös