Hmm, kuinka tähän tulokseen päädyit?Mun mielestä verouudistuksen jälkeen sen on aika fifty-fifty, periaatteessa kääntyy jopa ylösalaisin että noin 15 000km ajavan kannattaa ostaa diesel-auto ja yli 40 000km ajavan ei.
Omaa tilannettani laskeskelin tuossa aiemmin (ajan yli 40 tkm/v), että veromuutoksen jälkeen ajamiseni hieman kallistuu, mutta onhan näillä kilometreillä dieselillä ajaminen toki edelleen huomattavasti bensa-autoilua halvempaa.
Otetaan esimerkkinä keskikokoinen dieselauto kokonaiskulutuksella 6,0 litraa/100km ja samankokoinen (ja hintainen) bensa-auto kulutuksella 7,5 litraa/100km. 20 tkm/vuodessa ajavalle polttoainekulut ovat ensi vuoden oletetuilla hinnoilla (1,43 €/l ja 1,55 €/l) 1716 € ja 2325 €. Dieselin käyttövoimavero keskiluokan autolla on ensi vuonna n. 400 €/v ja molempien ajoneuvoverot (ei huomioida tässä) lähellä toisiaan, joten kokonaiskulut ovat 2116 € ja 2325 €. Diesel tulee siis halvemmaksi.
Samalla laskukaavalla 40 tkm/v tekee lukemat 3832 € ja 4650 €, joten toki isommilla kilometreillä ero dieselin hyväksi vain kasvaa. Tällä laskukaavalla tasalukemat tulevat n.14 tkm vuosiajolla, jota vähemmän ajamalla siis bensa-autolla pääsee halvemmalla.
Tämä oli teoreettinen esimerkki, mutta antaa suunnan autoa valittaessa. Eri automallien käyttövoimien välinen kulutusero voi olla suurempi tai hieman pienempi autosta riippuen. Lisäksi isommissa autoissa myös käyttövoimavero on korkeampi.